Vaan onhan

heleppua

tämä Oulun murre, sitä kun tajuaa jokkainen.
Meillä ei pätkitä sanoja vaan siihen raskitaan panna muutama ylimääränenki kirijain.
Eihän tämä varmasti kaikista mukavalle kuulosta mutta kyllä tästä selevän saa,ei tartte kysyä, mitä tuoki sana tarkotti ja niin etelleen.

83

3089

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täti puskasta

tuo murre.
      Sielä ei tartte tosiaankan peitellä mittään puhuessaan toisille ihimisille.
      Tehhäänkö sielä vielä rössipottua, sese on minun herkkua.
      Eikä sielä tartte pelätä polliisia, eikä siellä syyä jäkälää.
      Hyvvää joulun oottelua sullekkin, ja oohan näppärä, pukki voi tuua sulle lahajoja.

• vielä-.,

rössypottua syyvvään ku sattuu näläkä tuleen,mitäpä sitä hyvvää ruokaa poskaan heittämään.
        Joulu se tullee meillekki vaikka lunta ei oo, vaan ainahan tuota on ruukannu jouluksi tulla.

• minäkans

Tyttäret puhhuu asijaa,hatuttaa lukija nuita helekatin etelän murteita,mitä kun jokatoinen sana kirijotetaan vain puoliksi,kyllä tavallisen ihimisen
        murreraja on oulunlääni,siitä alaspäin se on silikkaa sontaa.
        Niin että jouluja vain oulun ja lapinlääniläisille.

• ibiza*

Pelekääkkö nää polliisia...

• täällä polliisia

pelätä eikä ennää pillillä piimää juua.
        Ne on vanahoja asiota, aika se muuttuu meilläki.

• ihan Oulusta

Mutta melekeen on samanlainen murre. Täälä eteläsä ei uskaltanu puhua vuosiin ommaa murretta, ku tuppasivat nauramaan sille. Onneksi on ajat muutuneet ja ny uskaltaa taas olla oma ihtensä pohojalaisena.
        Se on muuten kumma, että kaikki pohojalaiset tahotaan niputtaa sammaan, vaikka meitä on niin monneen lähtöön. Etelä-Pohjanmaalla on oma murteensa, samoin Keski-Pohjanmaalla ja siinä Pohjois-Pohjanmaan etelä laidassa Oulaisissa on aivan oma murteensa, joka poikkeaa Oulun murteesta.
        Rössypotuista puhen ollen, on vahinko, ettei täältä etelästä saa rössyä. Tai saaneeko sitä enää Oulun seudultakaan, kun ainakin se paremman rössyn valmistaja lopeti tuotannon. Kylmäsen rössyssä oli mielestäni liikaa soodaa ja muutenkin rakenne kummallsen kuiva.

• raataamaan

ihan tällä pelekällä murteella, niin saatas vihasia viestejä, kö täällä tullee näppyjä joikkeki murteista. Ja eellimmäiselle,ne potut on rössypottuja ja se se vasta onki hyvvää ruokaa.

• se siinä..

aletaan vaan raataamaan niinku ennenvanahaan Oulusa ruukattiin raatata. Saattaahan joku suuttuaki mutta sittepä seki nähhään.

• tai puskasta

kirijotusvirhe tulla tupsahti.:)

Joko sielä oulusa on siat kollattu jouluksi paisto kuntoon.

• ja oon
        tai puskasta kirjoitti:

pari takajalakaa jo ostanu ja paistanu,ne sitte on porukalla tässä syöty.

• minä sielä
        tai puskasta kirjoitti:

oo ollu ennää vuosikymmeniin. Taitaa ainuvat sijatki olla jo vaan niitä valamiita kinkkuja.
        Tuolta minä joskus ikävissäni kaupunkia kattelen:

http://www.ouka.fi/index_kamera.asp

• täti puskasta
        minä sielä kirjoitti:

oo ollu ennää vuosikymmeniin. Taitaa ainuvat sijatki olla jo vaan niitä valamiita kinkkuja.

kauemmas sieltä kotinurkilta.
        Minä kyllä aika tihiään käyn oulusa, ku ei tuo matka niin hirviän pitkä oo, ja sukulaisia assuu palio sielä oulun liepeilä.
        Käyn myös ostoksilla oulusa sillon samoilla reissulla.

• sammoin
        täti puskasta kirjoitti:

kauemmas sieltä kotinurkilta.
        Minä kyllä aika tihiään käyn oulusa, ku ei tuo matka niin hirviän pitkä oo, ja sukulaisia assuu palio sielä oulun liepeilä.
        Käyn myös ostoksilla oulusa sillon samoilla reissulla.

tullee usiasti käytyä. Sittei muuten moni eteläläinen tiijäkkään kuinka suuri ja komija kaupunki Oulu on. Ja etteenpäin porskuttaa hyvvää kyytiä. Kekkonen teki aikanaan miehen työn, kö anto Oululle yliopiston.

• mitä se haettoo

Surffailen joutessain kaikenikäisten karsinoissa, niin tuolla 70 on ihan varta vasten murteille tehty oma aloituksensa, tosin ollut viime aikoina kovin hiljainen.Aina tehty uusi aloitus kun on sivun alareunasta edellinen meinannut tipahtaa.Olen siellä joskus käynyt savvoo luahaamassa.
        Mukava asia, siellä voi sitten rupatella omilla kielillään, eikä kukaan pahastu. No jaa, ainahan täällä joku jostain mielensä mutristaa.
        Mutta ideana varsin mainio, sopisi vaikka tännekin.

• pimijällä
        minä sielä kirjoitti:

otettu kuva,löytyykai niitä kesäkuvijaki.
        Ei ne siellä eteläsuomessa mua ihan pölijänä pitäny vaikka Oulun murteella niille porisin, kyllä ne ensin pölijänä katteli ku eivät ollu tottuneet Oulun murteeseen, kyllä se sitten työmaalla rupesi huuli lentään kun ne koitti Oulun murretta matkia, no kahavitauvolla ainaki.

• etelän ihimiset
        sammoin kirjoitti:

tullee usiasti käytyä. Sittei muuten moni eteläläinen tiijäkkään kuinka suuri ja komija kaupunki Oulu on. Ja etteenpäin porskuttaa hyvvää kyytiä. Kekkonen teki aikanaan miehen työn, kö anto Oululle yliopiston.

ei kaikki tiijä miten mukavaa väkijä täällä assuu, on sen kyllä muutamat hoksannu kun ovat muuttanu tänne asumaan.

• huomannu, että
        pimijällä kirjoitti:

otettu kuva,löytyykai niitä kesäkuvijaki.
        Ei ne siellä eteläsuomessa mua ihan pölijänä pitäny vaikka Oulun murteella niille porisin, kyllä ne ensin pölijänä katteli ku eivät ollu tottuneet Oulun murteeseen, kyllä se sitten työmaalla rupesi huuli lentään kun ne koitti Oulun murretta matkia, no kahavitauvolla ainaki.

sehä on nettikameran suoraa kuvvaa.
        Kesällä siinä oli suora yhteys Oulun torille, sitä oli joskus mukava katella.

• niin äkkiä
        huomannu, että kirjoitti:

sehä on nettikameran suoraa kuvvaa.
        Kesällä siinä oli suora yhteys Oulun torille, sitä oli joskus mukava katella.

vain vilikasin,niimpä onki.
        Meillä onki nyt pimiä.

• hildurvonhopsis

• empä ollu
        hildurvonhopsis kirjoitti:

http://www.ouka.fi/video/

OULU ON ASENNE

tuota nähänykkää. Olipa tosi hieno video.
        Ohan se tämä Oulu oikija tämän maan piilaakso.
        Pian kai kaikille koululaisillekki annetaan kannettavat tietokonneet koulun puolesta. Nyt jo errään koulun kolomasluokkalaiset ne saivat, ettei oo oppiminen paikasta, eikä ajasta kiinni, sanottiin. Eikä tarvi paperia eikä kynnää.

• täti puskasta

ku kävi sillälailla että, unneutin aamulla ostaa maitua ja nyt ei pärijää huomen-aamuun jos sitä ei hae.
      Talakkuna-jauhojaki aattelin ostaa samalla, saa sitte joku päivä keittää talakkunapuurot.

• tähän

keitän sitte nisu kahavit, on eilen leivottua nisua niin on vissisti tuoretta.

• äsköttäin

tekasin pottuvoita ja paiston pari jauheliha pihiviä.

• sitte topata
        tähän kirjoitti:

kans.
        Tejitkö oikein rusina nisua.

• örkkyjä
        tähän kirjoitti:

vai leetaako letitit?
        Onko sulla retanekka pöyvällä vai ihanko mustana kahavin juot?

• täti puskasta
        sitte topata kirjoitti:

kans.
        Tejitkö oikein rusina nisua.

tein vaan vaniljaisia pikkupullia, mutta uskokko miten hyviä ne on.
        Ensviikolla pittää sitte tehä rusina nisua jouluksi, ja possupoikia, ja ukkoja, rusinoita silimäksi.

-et usko miten vaikeaa on kirjoittaa omalla murteella. :)

• täti puskasta
        örkkyjä kirjoitti:

vai leetaako letitit?
        Onko sulla retanekka pöyvällä vai ihanko mustana kahavin juot?

kyllä retanekasta pittää panna maitua kahavin joukkoon, kermasta en tykkää.

• täti puskasta
        äsköttäin kirjoitti:

tekasin pottuvoita ja paiston pari jauheliha pihiviä.

sen kansa voi syyvä ihan mitä hoksaa, kallaa ja lihhaa, ja ihan vaikka voisilimällä, ja silliä leivän päälle.

• tuon meijän
        täti puskasta kirjoitti:

kyllä retanekasta pittää panna maitua kahavin joukkoon, kermasta en tykkää.

emännän mukava tulla töistä kottiin.
        Minä koiran kans tässä kotona niin ku emäntä tullee kottiin niin kumpiki heti nuolemassa,no koiralla häntä heiluu.

• täti puskasta
        tuon meijän kirjoitti:

emännän mukava tulla töistä kottiin.
        Minä koiran kans tässä kotona niin ku emäntä tullee kottiin niin kumpiki heti nuolemassa,no koiralla häntä heiluu.

aivan nii, korvat ne on jotka tuulesa heiluu.
        Ja koiralla häntä.
        Korvien heiluminen loppuu heti ku emäntä saa oven kiinni, ja veto loppuu. :)

• mutta kyllä se siitä
        täti puskasta kirjoitti:

aivan nii, korvat ne on jotka tuulesa heiluu.
        Ja koiralla häntä.
        Korvien heiluminen loppuu heti ku emäntä saa oven kiinni, ja veto loppuu. :)

koittaa muka niin ölövinä vain olla.

• täti puskasta
        mutta kyllä se siitä kirjoitti:

koittaa muka niin ölövinä vain olla.

käet taskusa ja antaa ymmärtää eukolle että on enempiki tehty näitä koti hommia, tottuus on, ei kuitenkaan mittää näkyvää. :) :)

• arvasitki
        täti puskasta kirjoitti:

käet taskusa ja antaa ymmärtää eukolle että on enempiki tehty näitä koti hommia, tottuus on, ei kuitenkaan mittää näkyvää. :) :)

ehän minä oo kerenny palijo mittää tekemään ku on näitä muita kiireitä:)

• vanahaan
        täti puskasta kirjoitti:

sen kansa voi syyvä ihan mitä hoksaa, kallaa ja lihhaa, ja ihan vaikka voisilimällä, ja silliä leivän päälle.

kotipuolessa tehtiin läskikäristys pottuvoin kas.
        Kyllä nykyjään ravinto terapeutit ,vai mitä ne lienee, kattosivat silimät pyörijänä silloisia evväitä.

• täti puskasta
        arvasitki kirjoitti:

ehän minä oo kerenny palijo mittää tekemään ku on näitä muita kiireitä:)

koiran huiskutuksen uskon, mutta ku kehhuu itteään, että on nuin valamis ottamaan vaimon vastaan kottiin, nii se on varma merkki siittä että työt on tekemättä. :) (vitsi.)

• minä kerkesin
        täti puskasta kirjoitti:

koiran huiskutuksen uskon, mutta ku kehhuu itteään, että on nuin valamis ottamaan vaimon vastaan kottiin, nii se on varma merkki siittä että työt on tekemättä. :) (vitsi.)

ruuan valamiiksi laittaa,en minä kokopäivää oo laikotellu :)

• täti puskasta
        vanahaan kirjoitti:

kotipuolessa tehtiin läskikäristys pottuvoin kas.
        Kyllä nykyjään ravinto terapeutit ,vai mitä ne lienee, kattosivat silimät pyörijänä silloisia evväitä.

tehtiin käristystä tästä ei oo kauan aikaa mutta laitomme joukkoon poronlihhaa ja palijo sipulia.
        Mua kyllä vähän hirvitti syyvä sitä ku on nuo kolesterolit arvot hiukka korkialla.
        Mutta hyvvää oli. Röyh.

• oot
        minä kerkesin kirjoitti:

ruuan valamiiksi laittaa,en minä kokopäivää oo laikotellu :)

ollut näppärä mies.

• paremmin kunnossa
        oot kirjoitti:

ollut näppärä mies.

ku koittaa etes jottai tehä ku kotona oon:)

• pittääki
        täti puskasta kirjoitti:

tehtiin käristystä tästä ei oo kauan aikaa mutta laitomme joukkoon poronlihhaa ja palijo sipulia.
        Mua kyllä vähän hirvitti syyvä sitä ku on nuo kolesterolit arvot hiukka korkialla.
        Mutta hyvvää oli. Röyh.

syyvä palijo sipulia,se pittää miehen lavulla:)

• taasen
        paremmin kunnossa kirjoitti:

ku koittaa etes jottai tehä ku kotona oon:)

mennä joulu aamuna tuonne Karijasillan kirkkoon niin ku aina muinki jouluina,eipä taho muulloin tulla kirkossa käytyä,mutta silloin pittää ku on Joulu.

• hildurvonhopsis
        taasen kirjoitti:

mennä joulu aamuna tuonne Karijasillan kirkkoon niin ku aina muinki jouluina,eipä taho muulloin tulla kirkossa käytyä,mutta silloin pittää ku on Joulu.

Mää kyllä käyn vähän usijamminki kirkosa ko vain Jouluna. Mää käyn muissaki kirkoisa ko vaan Karijasillan kirkosa. Mää oon uskovainen itekki vaikka en kuulukkaan niihin rauhanyhistysläisiin joitten mielestä ei kukkaan muu oo uskosa ko ne ite vain. Vähän pölijiä ne vissiin on ku eivät ossaa tulukita Raamattua oikein. Ne ei osaa ko yhen lauseen Raamatusta: "Lissääntykkää ja täyttäkää maa". Sitte ne raukat luulee että heijän pittää tehä se yksistään. On siinä Raamatusa monta muutaki asijaa kirijotettu.

• täti puskasta

maitua hakemaan. Heippa.

• Pirre*

vasta onnii heleppoo, vuan ei nuo taho piäkaapunkilaiset sitä ymmärttee, tiivailloovat vain tietennii..hinohelemat..

• teijän murre

heleppua ku se on jotenni svvoo ja karijalaa ja vähän kainuutaki,kaikki sekasi.
        Minusta se on semmosta ku jouluna sekahedlmä soppa.
        No tämä nyt oli vain minun käsitys, eikä millään pahalla.

• sitroen.
        teijän murre kirjoitti:

heleppua ku se on jotenni svvoo ja karijalaa ja vähän kainuutaki,kaikki sekasi.
        Minusta se on semmosta ku jouluna sekahedlmä soppa.
        No tämä nyt oli vain minun käsitys, eikä millään pahalla.

minunki tulla jouluksi Ouluun. En ookkaan ollu sielä joulua vuosikymmeniin.
        Onko sielä mittään mielenkiintosta jouluna vai pittääkö se mielenkiinto ja ajankulu hakija pitkäripasesta?
        Rössypotut saattasin keittää ite itelleni ettei tarttis pelekällä nestemmäisellä ellää. Ja oishan se talakkunaki nopia tehä vaan ku se mikrouuni on täälä eteläsä enkä sitä vielä ota völijyyn ku joskus myöhemmin sitte.
        Limppisoppa se hyvvää ois, vanku en ossaa tehä. Ja leipänä oikija ohorarieska - saako sitä ennään mistään ostaa? Semmosta josa on vain ohorajauhoja, vettä ja suolaa valamistuaineina.

• kyllä Oulusta
        sitroen. kirjoitti:

minunki tulla jouluksi Ouluun. En ookkaan ollu sielä joulua vuosikymmeniin.
        Onko sielä mittään mielenkiintosta jouluna vai pittääkö se mielenkiinto ja ajankulu hakija pitkäripasesta?
        Rössypotut saattasin keittää ite itelleni ettei tarttis pelekällä nestemmäisellä ellää. Ja oishan se talakkunaki nopia tehä vaan ku se mikrouuni on täälä eteläsä enkä sitä vielä ota völijyyn ku joskus myöhemmin sitte.
        Limppisoppa se hyvvää ois, vanku en ossaa tehä. Ja leipänä oikija ohorarieska - saako sitä ennään mistään ostaa? Semmosta josa on vain ohorajauhoja, vettä ja suolaa valamistuaineina.

oikiaa rieskaa löytyy, kun meet kauppahalliin niin on vara valita mitä rieskaa haluat.
        Eihän oikiaa talakkunapuurua mikrossa tehä,eihän se mittää pikapuurua oo, se pittää hellalla keittää aunaki 10 minnuuttia.
        Ja varmasti löytyy vappaa ajan viettopaikkoja,kaikki kapakat on auki paitsi aatto iltana ja voipa silloinki joku olla auki.

• täti puskasta

on kiva lukea, mutta jos joutuisin kirjoittaan sitä, siinä menis ikä ja terveys. :)

• sitroen.
        kyllä Oulusta kirjoitti:

oikiaa rieskaa löytyy, kun meet kauppahalliin niin on vara valita mitä rieskaa haluat.
        Eihän oikiaa talakkunapuurua mikrossa tehä,eihän se mittää pikapuurua oo, se pittää hellalla keittää aunaki 10 minnuuttia.
        Ja varmasti löytyy vappaa ajan viettopaikkoja,kaikki kapakat on auki paitsi aatto iltana ja voipa silloinki joku olla auki.

sielä kauppahallisa kysymäsä vaikka en oikeen uskokkaan, että oikijaa rieskaa löytys.
        Kyllä se kuule yhen ihimisen huushollisa tehhään talakkunapuuro mikrouunisa Pietolan talakkunasta ja hyvvää tullee! Pitää sen senki antaa vähä aikaa hautua enneku syö. Se talakkunajauhohan on jo valamiiksi kypsää ohoraa.
        Ne vappaa-ajan viettäjät jokka juottolasa sitä aikaansa viettää, ei mua kiinnosta pätkääkään. Sielä olokoot ja pysykööt.

• Pirre*
        täti puskasta kirjoitti:

on kiva lukea, mutta jos joutuisin kirjoittaan sitä, siinä menis ikä ja terveys. :)

kun mikä, - helpomppoo kirjottoo kun kirjakielj.

:)

• Pirre*
        Pirre* kirjoitti:

kun mikä, - helpomppoo kirjottoo kun kirjakielj.

:)

helepomppoo kun jne..

Kirjutus virheitä vuan tulloo yhtä paljo :/

• tulla velipoijan syntymäpäeville Ouluun, mutta se on menny Inarriin. Ite oon puhunu penikkana kaenuuta mutten ossaa sitä kaet ennää.

• mantilja

Mää elin noin 20 ekaa vuottani n. 80 km Oulusta etelään päin rannikolla. Harmittaa kauhiasti ku oon oman murteeni pahasti unohtanu. Mun muu lähheinen suku asustaa siellä päin ja mää kuuntelen ku ne puhhuu ja kiinnitän huomion murteeseen enemmän ku juttuihin.

Jos mulla elonpäiviä piisaa, muutan sinnepäin vuojen sisällä, se ois ihanin toiveeni.

Etelä-Pohojanmaan murre on melekosen erilainen ku tosta jostain Himangasta pohojoseenpäin. Elikkä pienelläkin Suomen aluveella murre muuttaa muotuaan.

• asunnon avvain

ja tuu Ouluun Joulua viettämmään tämä on ihan mukava kaupunki,myös joulunaki.

• murre heleposti
        mantilja kirjoitti:

Mää elin noin 20 ekaa vuottani n. 80 km Oulusta etelään päin rannikolla. Harmittaa kauhiasti ku oon oman murteeni pahasti unohtanu. Mun muu lähheinen suku asustaa siellä päin ja mää kuuntelen ku ne puhhuu ja kiinnitän huomion murteeseen enemmän ku juttuihin.

Jos mulla elonpäiviä piisaa, muutan sinnepäin vuojen sisällä, se ois ihanin toiveeni.

Etelä-Pohojanmaan murre on melekosen erilainen ku tosta jostain Himangasta pohojoseenpäin. Elikkä pienelläkin Suomen aluveella murre muuttaa muotuaan.

tahtoo unohtua, sama oli mullaki käyä ku olin monta vuotta etelässä töissä, vieläki tahtoo sotkeutua vieraita sanoja mukkaan.

• mantilja kirjoitti:

Minnoon syntyny Pohjoispohjanmaalla ja sieltä semmonen seutukunta ku Siikalatva. Sanottaan ylleensä Siikajokilaaksoksi.

• täti puskasta
        mantilja kirjoitti:

hyvästi sulla on sanoisa tuo oulun murre.
        ite olen muuttanut 37v sitte pois oulunseuvulta.
        Ja nyt kun tuo alotus oli oulun murre, niin ajattelin ottaa siihen ossaa.
        Mutta kauhukseni huomasin miten vaikiaa sitä on nyt kirijottaa, saatikka sitte puhua.
        Olemme ukon kanssa myös ajatelleet muuttua takasi oulun suuntaan, olemme molemmat eläkkeellä, minä ite työkyvyttömyyseläkkeellä.
        Täytyy ensi saaha myytyä talo täältä pois.
        Aika näyttää mitä tuleman pittää.

• asunnon avvain kirjoitti:

ja tuu Ouluun Joulua viettämmään tämä on ihan mukava kaupunki,myös joulunaki.

Kyllä kaet se olisikki haoskaa. Kesällä tuun sitte aenaki omalle mökille käömään.

Nyt meen kuitenni nukkumaan.

• mantilja
        täti puskasta kirjoitti:

hyvästi sulla on sanoisa tuo oulun murre.
        ite olen muuttanut 37v sitte pois oulunseuvulta.
        Ja nyt kun tuo alotus oli oulun murre, niin ajattelin ottaa siihen ossaa.
        Mutta kauhukseni huomasin miten vaikiaa sitä on nyt kirijottaa, saatikka sitte puhua.
        Olemme ukon kanssa myös ajatelleet muuttua takasi oulun suuntaan, olemme molemmat eläkkeellä, minä ite työkyvyttömyyseläkkeellä.
        Täytyy ensi saaha myytyä talo täältä pois.
        Aika näyttää mitä tuleman pittää.

On muuten jännää ku aikoinani lakkeuksilta Keski-Suomeen muutin, että joskus kaipaisin sinne takasin. Et arvaa, miten nää mäet toistensa perrään on alakanu mua ahistaan; ei nää ku lähelle ja lakkeuvella näkkee kauas.

Mulla muuton kans on se vaikeus, että pitäis olla ens asunto sieltä ennenku voisin laittaa oman kämppäni myyntiin. Toivottavasti sää ukkos kans saatte muutojärijestelyt hyvin kun se aika on.

Lykkyä tykö! (

• sitroen.
        mantilja kirjoitti:

Salosista kotosi?

• se sielä
        sitroen. kirjoitti:

Salosista kotosi?

aikanaan se kuulusa ennustaja, jolla määki kävin pari kertaa

• mantilja
        sitroen. kirjoitti:

Salosista kotosi?

En oo varma (ei sillä väliä), tarkotikko mua, samahan se. Mää oon kotosin Kalajoelta, mulle maailiman rakkaimmalta paikkakunnalta.

Se on muka kaupunki, mutta siskoni, joka assuu lapsuuskotonani, on 17 km päässä keskustasta.

• sitroen.
        mantilja kirjoitti:

En oo varma (ei sillä väliä), tarkotikko mua, samahan se. Mää oon kotosin Kalajoelta, mulle maailiman rakkaimmalta paikkakunnalta.

Se on muka kaupunki, mutta siskoni, joka assuu lapsuuskotonani, on 17 km päässä keskustasta.

Mullon muutama sukulainen Kalajojella. Tunnekki varmasti muutaman niistä vaan empä sano näin julukisesti ketä ne on.

• täti puskasta
        mantilja kirjoitti:

On muuten jännää ku aikoinani lakkeuksilta Keski-Suomeen muutin, että joskus kaipaisin sinne takasin. Et arvaa, miten nää mäet toistensa perrään on alakanu mua ahistaan; ei nää ku lähelle ja lakkeuvella näkkee kauas.

Mulla muuton kans on se vaikeus, että pitäis olla ens asunto sieltä ennenku voisin laittaa oman kämppäni myyntiin. Toivottavasti sää ukkos kans saatte muutojärijestelyt hyvin kun se aika on.

Lykkyä tykö! (

oleva, näin muistelen.

• on ko

heinän teko, jos vaan ossaa. Näkkyy monelta häipyneen oikija oulu, ku ovat olleet kauvan pois. Mutta muuttuuhan se murre muutenki, vain muutaman kymmenen kilometrin pääsä raatataan jo vähä erilailla.

• täti puskasta

ja ajatuksen kansa, ei varmaan sittekään tullu oikein.
        Olen ollut pois sieltä niin kauan.

• unohtua tämä

murre ku ei sitä ylleisesti ennää puhuta, ja ku vieraita sanoja jokkainen nykyjään käyttää,on englanti ja ruotti, semmoset jotka murteita muokkaa.
        Ei se oo heleppua murretta säilyttää,ei varmaan muissakkaa murteissa.

• unohtua tämä

murre ku ei sitä ylleisesti ennää puhuta, ja ku vieraita sanoja jokkainen nykyjään käyttää,on englanti ja ruotti, semmoset jotka murteita muokkaa.
        Ei se oo heleppua murretta säilyttää,ei varmaan muissakkaa murteissa.

• totta,
        täti puskasta kirjoitti:

ja ajatuksen kansa, ei varmaan sittekään tullu oikein.
        Olen ollut pois sieltä niin kauan.

että murretta on palijo vaikijampaa kirijottaa, ku normaalikieltä. Ja toisaalta, eihä sitä puhuttua murretta täysin voi saaha kirijotettuna oikijaksi muutenkaa.
        Vaan onhan se ihan kivvaa välillä kirijottaa meijänki murretta, mukava muistella kotiseutuvaan samalla.

• näkkyy

juonittelevan tämä veheje, ku jättää kirijotuksia piiloon.

• Otto-Vaan

Vasite pit tulla kahtommaan kun kuulin tiällä
      alakanneen porinat käömään.
      Eehän teillä tunnu olevan pullaa kirjaemista,
      kun on mistä laettaa reilusti lissää sanojen lisukkeeksi.

Olis sitä Oulussa sukuakkii kun vaen saes aekaseksi
      lähtee atimoemaan.
      Vuan kun nyt oot jo siellä valaamiina.
      Toppaathan sie terviisii heille kun yhyt näkemmään.:)

• mitä murretta nää phut

jottai rannikkosuomen murretta nää taiat puhua,en tiiä.
        Ei kun lähe vain tänne sukuloimaan,kyllä tmä ihan ihimisten paikka on tämä Oulu.

• Nyt on tuo puhe kyllä kaekkein tuttuinta mulle. Vaen nukkummaan tästä lähen niinkun oikiat ihimeskii tekkee. Töehin pittääpi huomenna mennä.

• Otto-Vaan
        mitä murretta nää phut kirjoitti:

jottai rannikkosuomen murretta nää taiat puhua,en tiiä.
        Ei kun lähe vain tänne sukuloimaan,kyllä tmä ihan ihimisten paikka on tämä Oulu.

Sekasin kainuuta, savoo ja karjalaa.

Kyllä mie olen monesti ihaillut nallikarin
        hietikoita ja voimalaitoksen kuohuja sekä sitä
        puistoo siinä voimalan kuppeessa.

Poekasena tuli enemmän käytyä siellä,keskustasta
        tultaessa siltojen jäläkeen ol vasemmalla semmonen
        pieni kauppa kerrostalojen alakerrassa.Siitä sae
        oekeen hyvvee poron paestia.

Kippeeksi asti pit sitä herkkuu ahtoo aena ihtesä.

Samote kun ves kielellä siitä Merijalin
        makeistehtaan ohi pit kävellä,niin makkeet tuoksut tul.
        Jos vaen ee sellutehtaalta päen sattunu tuuli käömään.:)

• Otto-Vaan
        miljoona kirjoitti:

Nyt on tuo puhe kyllä kaekkein tuttuinta mulle. Vaen nukkummaan tästä lähen niinkun oikiat ihimeskii tekkee. Töehin pittääpi huomenna mennä.

Sitten olla nuapuri kunnasta ellei peräti ihan kylältä.:)

• hildurvonhopsis

Mulla on niitä serkkuja vähän ympäri Suomia. Oulusa ei oo muita ko mun äiti, minä ja mun nuorempi poika meijän suvusta. Kaikki mun muut sukulaiset on Helsingisä, Mikkelisä, Kuopiosa, Isosakyrösä, Seinäjoela, Polovijärvelä ja vähän sielä sun täälä. Meillä julukastaan sukukirija ens kesänä. Tuukko nää ens kesäkuusa sinne julukasutillaisuuteen? Ookko nää saanu kutsua sinne? Mun Jussi-enolla on 13 ommaa lasta ja sitte niitä lapsenlapsia oli yhen välin jo 36 ja lapsenlapsenlapsijaki oli jo toista sattaa. Ookkohan nää joku mun sukulainen? Tiijäkkö nää ees kaikkia serkkujas?

• Otto-Vaan

Mulla on niitä serkkuja vähän ympäri Suomia. Oulusa ei oo muita ko mun äiti, minä ja mun nuorempi poika meijän suvusta. Kaikki mun muut sukulaiset on Helsingisä, Mikkelisä, Kuopiosa, Isosakyrösä, Seinäjoela, Polovijärvelä ja vähän sielä sun täälä. Meillä julukastaan sukukirija ens kesänä. Tuukko nää ens kesäkuusa sinne julukasutillaisuuteen? Ookko nää saanu kutsua sinne? Mun Jussi-enolla on 13 ommaa lasta ja sitte niitä lapsenlapsia oli yhen välin jo 36 ja lapsenlapsenlapsijaki oli jo toista sattaa. Ookkohan nää joku mun sukulainen? Tiijäkkö nää ees kaikkia serkkujas?

Jos vaikka sukulaisia oltassiin.Mieluinen assii olis.
        Hyvin toellaan sattu,mullai oli Jussi setä.
        Pienempi oli vaen katras hällä.

Mullon kyllä serkkuja useampikin Oulussa ja setän
        vaimo jos hän vai vielä ellää.En ole kyllä
        kuulluna hänen pois menostaan, ikää ainakin on
        sitten tos paljon.Nykyään vain toi yhteyven pito
        on jäänyt liian vähäseksi, vaikka nää nykyajan
        postit kulkisi niin vaevattomasti, kun vaen tietäs
        sen lootan osotteen.

• hildurvonhopsis
        Otto-Vaan kirjoitti:

Jos vaikka sukulaisia oltassiin.Mieluinen assii olis.
        Hyvin toellaan sattu,mullai oli Jussi setä.
        Pienempi oli vaen katras hällä.

Mullon kyllä serkkuja useampikin Oulussa ja setän
        vaimo jos hän vai vielä ellää.En ole kyllä
        kuulluna hänen pois menostaan, ikää ainakin on
        sitten tos paljon.Nykyään vain toi yhteyven pito
        on jäänyt liian vähäseksi, vaikka nää nykyajan
        postit kulkisi niin vaevattomasti, kun vaen tietäs
        sen lootan osotteen.

Jos tuut tänne Ouluun niin tuuppa kyllään. Mää keittää hurrautan sulle kahavit ja sitte poristaan yhessä kaiken maaliman asijoita. Ota sun siippas mukkaan ni saan tutustua hänneenki. Olishan se kivvaa jos vaikka oltas serkuksia tai pikkuserkkuja ko meijän suku on niin iso äitin ja isänki puolelta. Mää voisin keittää teille vaikka rössypottuja ja jääkaapisa mulla on aina piimää. Voisit kokkeilla ossaatko ennää juua pillilä piimää. Yritän muistaa ostaa niitä pillejä ens kerrala ko käyn kaupasa. Emmää kyllä ite oikein tykkää rössypottuista, mutta voinhan teille keittää jos tuutta.

Onko se sun Jussisetä (mun eno) Polovijärveltä kotosin? Mun Jussi-eno on jo kyllä kuollu, mutta siinä sitä vasta oli mukava ja lupsakka mies. Osasi muuten tehhä tuohesta vaikka mitä. Meijän äitilläki on tuohesta tehty kirnu, josa on tuohinen mäntäki. Eihän se äiti tietenkään kirnua ennää voita millään ko sitä saa kaupastaki valamiina. Jussi-enon tekemäsä tuohikirnusa on kukkia koristeena.

• Otto-Vaan

Jos tuut tänne Ouluun niin tuuppa kyllään. Mää keittää hurrautan sulle kahavit ja sitte poristaan yhessä kaiken maaliman asijoita. Ota sun siippas mukkaan ni saan tutustua hänneenki. Olishan se kivvaa jos vaikka oltas serkuksia tai pikkuserkkuja ko meijän suku on niin iso äitin ja isänki puolelta. Mää voisin keittää teille vaikka rössypottuja ja jääkaapisa mulla on aina piimää. Voisit kokkeilla ossaatko ennää juua pillilä piimää. Yritän muistaa ostaa niitä pillejä ens kerrala ko käyn kaupasa. Emmää kyllä ite oikein tykkää rössypottuista, mutta voinhan teille keittää jos tuutta.

Onko se sun Jussisetä (mun eno) Polovijärveltä kotosin? Mun Jussi-eno on jo kyllä kuollu, mutta siinä sitä vasta oli mukava ja lupsakka mies. Osasi muuten tehhä tuohesta vaikka mitä. Meijän äitilläki on tuohesta tehty kirnu, josa on tuohinen mäntäki. Eihän se äiti tietenkään kirnua ennää voita millään ko sitä saa kaupastaki valamiina. Jussi-enon tekemäsä tuohikirnusa on kukkia koristeena.

Ouluun tulo meinaan.Olen kuullut vähän sellasia
        uutisia sieltä päin.Toivottavasti ei ainakaan sen
        takia joudu tulemaan.Mieluummin muuten vain,vaikka
        sinnuu tapaamaan.:)
        Kyllähän miekiin oon hajamielinen,unohin mainita
        miun kummipoikakin opiskelee nykyään Olussa.(systerin poitsu)
        Miehän saisin oikein elämys matkan kun tulisin
        poekkeemaan,Rössy pottua ja pilli piimee.:)

Siinä sitä olisi Hildurilla ihimettelemistä
        kerrakseen kun minä ilimestysinkin oven taa.:)

ps.Jospa mie lähenkin joskus pojan mukkaan,hiän
        kun piipahtaa työ assiissa siellä tämän tästä.

• Oulun murre

Paljon näyttää murre kiinnostavan ja varmasti olisi meistä moni toisilleen tuttuja jos oltais nimellä essiinnytty, mutta ihan mukava näinkin.

Kello on jo niin palijo että minä menen nukkumaan,poriskaa te keskenänne.
      Terv. ALOITTAJA.

• hildurvonhopsis

Nykkönää jo meet nukkuun? Onko sulla aamula aikane herätys?

• Rento-Rellu

Oululainen mielitiettyni sanoi "Ookkonää pölijä, elä laske sissään". Mutta se oli jo myöhäistä silloin.

• joita olen

tavannut, eri elämäni vaiheessa, ovat olleet
      tosi mukavia ja huumorintajuisia.:)

Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskaltaako tässä luottaa siihen että

Ehkä rakastetaan toisiamme?
      Ikävä
      94
      914
    2. Tunnusmerkkejä Kaivatulle

Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt
      Ikävä
      54
      858
    3. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      61
      788
    4. Miehen ja naisen ystävyys

Mitä järkeä on miehen ja naisen ystävyydessä jos toinen ajattelee toisesta enemmän= on rakastunut ja toivoo yhdessä oloa
      Ikävä
      141
      698
    5. Pidätkö itseäsi varattuna

Kaivatullesi?
      Ikävä
      65
      665
    6. 78
      521
    7. Mitähän meinaat

Vai meinaatko mitään kohtaamisen suhteen?
      Ikävä
      39
      498
    8. Oletko hyljännyt minut mies?

Toivottavasti et. 🥺🥺🥺🥺🥺
      Ikävä
      40
      486
    9. Pyydetään tiedonantoa "hyvinvointitalo"-hankkeen nykytilanteesta

ja aikataulusta. Odotetaanko uutta hallinto-oikeuden päätöstä. Hallinto-oikeushan antoi teknisenlautakunnan lupajaosto
      Pyhäjärvi
      86
      467
    10. Olit kyllä niin

Tunnekylmä lopussa että ei ole paluuta enää niihin rakkaudentunteisiin joita joskus koki
      Ikävä
      44
      467
    Aihe