Arracourtin suuri tankkitaistelu

Me Again

Toisen maailmansodan länsirintaman yksi suurimmista panssaritaisteluista Arracourtin ympäristössä syksyllä 1944 on jäänyt historian valvovalta silmältä heikolle huomiolle. Taistelu ja sen tulos on tullut aiemmin mainittua tällä palstalla, mutta nyt on mielestäni aika käydä sitä hieman tarkemmin läpi. Tässä on kuvaus taistelun kriittisistä ensimmäisistä päivistä.

Syyskuussa 1944 ranskalaiset ja amerikkalaiset joukot työnsivät saksalaisia Lorrainessa kohti kotimaataan. Kesän suurten tappioiden jälkeen oli uusia yksiköitä ja kalustoa nyt kuitenkin tulossa käyttöön ja kenraalit halusivat näyttää sekä osaavansa, että haluavansa toimia Johtajansa "hyökkäyshengen" mukaisesti. Kenraali Johannes Blaskowitzin mielestä paras paikka tälle voimannäytölle olisi Lunevillen-Arracourtin alue, jossa yhdysvaltalaisten neljännen panssaridivisioonan kärki voitaisiin saarrostamalla tuhota. Tämä voisi johtaa yleisesti isompaan menestykseen ja liittoutuneiden Moselin sillanpään tuhoon.
Suunnitelman mukaan Panzer Brigade 113 ja 15. Panssarikrenatööridivisioona hyökkäisivät Marnen-Reinin kanavan pohjoista reunaa länteen. Lunevilleen hyökkäisi panssariryhmä johon kuuluisi Pz.Brig.111 kokonaisuudessaan ja jäännokset Pz.Brig.112:sta ja 21. Ps-divisioonasta.

Luneville oli vaihtanut omistajaa pariin kertaan syyskuun 15-17 päivien välillä. Se oli kuitenkin 18. syyskuuta Pattonin neljännen panssaridivisioonan käsissä, mutta tulossa olevan saksalaisen panssariryhmän komentaja Luttwitz ei ollut tästä tietoinen. Pantherien vyöryessä vastustajan etuvartion kohdalle niillä oli vastassa kevyitä tiedusteluyksiköitä. Tiedusteluvaunujen tykit osoittautuivat heti tehottomiksi ja kolme M8 HMC vaunua menetettiin. Alivoimaisten tiedusteluyksiköiden onnistui tappioistaan huolimatta viivyttää vihollisen etenemistä ja kutsua lisävoimia. Lisävoimiksi saatiin pian neljännen panssaridivisioonan Combat Command A (CCA). Kylässä syntyi pian ankara taistelu kun 603. tankintuhoojapataljoonan vaunujen tulitus pakotti saksalaiset vetäytymään kylän eteläosaan. Hyökkäyksen jatkamista kuitenkin vaadittiin kiihkeästi ja Luttwitzin Pz.Brig. 111 irroitettiin ja liitettiin Pz.Brig. 113:ta vahvistukseksi. Tämän yhtymän komentajalle kenraali Kruegerille tehtiin selväksi, että hänen tulee aloittaa voimakkaat iskut panssareillaan.

Saksalaiset joutuivat toimimaan tiedustelun puutteessa, mutta myöskään Pattonilla ei ollut tietoa tulossa olevasta panssarihyökkäyksestä. Suunnitelman mukaan joukot jatkaisivat hyökkäystään kohti Saksan rajaa 19. syyskuuta. Yön aikana alkoi kuitenkin kertyä raportteja telaketjuajoneuvojen liikkeestä vihollisen puolella. Aamulla saksalaisten tarkoitus oli saada molemmat vahvat panssariprikaatit hyökkäämään jolloin niillä olisi ollut nelinkertainen ylivoima, mutta Pz.Brig. 111 ajoi yön aikana harhaan. Saksalaisilla oli silti yhdelläkin panssariprikaatilla määrällisesti noin kaksinkertainen ylivoima neljännen panssaridivisioonan Combat Command A:ta vastaan. Aamusumussa etenevän yksikön Panther-vaunut eivät ehtineet havaita amerikkalaisten tiedustelijoita, jotka raportoivat pian heidän liikkeistään. Eversti Abramsin 37. Tankkipataljoonan Shermanit kohtasivat ensimmäisinä Pantherit. Kaikkiaan kolme Pantheria tuhottiin nopeasti alle sadan metrin etäisyydeltä ja saksalaisten panssarit irtaantuivat. Kapteeni Lamison tunsi maaston kuitenkin hyvin ja lähetti panssariryhmän kukkulalle lähelle Bezange-La-Petiteä järjestämään väijytyksen. Saksalaisten panssarien lähestyessä Shermanit avasivat tulen sivulta, tuhosivat neljä Pantheria ja vetäytyivät kukkulan taakse suojaan. Pian ne ilmestyivät uudesta kulmasta ja tuhosivat iskussaan vielä jäljellä olevat pakoa yrittävät neljä Pantheria.

Arracourtissa kapteeni Dwight kokosi itselleen ryhmän M18 Hellcat vaunuja. Nämä vaunut lähetettiin tukemaan etuvartiota Lezeyssä. Matkalla ne kuitenkin kohtasivat Pz.Brig. 113 Pantherit ja olivat pian taistelussa näiden kanssa. Saksalaiset menettivät kaikkiaan seitsemän vaunua, mutta myös kolme neljästä Hellcatistä tuhoutui. Rechicourt-la-Petiten edustalla 704. TD-pataljoonan Hellcatit kohtasivat saksalaisten panssarikolonnat ja tuhosivat kahdeksan Pantheria, pysäyttäen hyökkäyksen. Iltapäivään mennessä olivat tankintuhoojat keränneet tililleen jo 19 vihollistankkia. Myöhemmin Taisteluryhmä Hunter teki vastaiskun Rechicourtissa ja tuhosi hyökkäyksessään yhdeksän Pantheria kolmea Shermania vastaan. Arracourtissa tarkastusmatkallaan olleelle Pattonille kenraali Wood kehui tuhonneensa kaikkiaan 43 saksalaista tankkia kuutta omaa vaunua vastaan. Kenraali Blaskowitz oli erityisen vihainen suurista tappioista ja vaati hyökkäyksen jatkamista Arracourtiin millä hinnalla hyvänsä.

Aamulla 20. syyskuuta Combat Command A siirtyi Lezeystä eteenpäin uskoen saksalaisten olevan jo täysin lyötyjä. He alkoivat kuitenkin saada raportteja Arracourtia lähestyvistä saksalaisista panssareista. Tällä kertaa ne vain olivat toisen yksikön, Pz.Brig. 111, tankkeja. Nopeasti järjestetty puolustus onnistui tykistön suorasuuntaustuella pysäyttämään etenevät panssarit. Samaan aikaan Abramsin heille avuksi lähettämän panssarikomppania C:n vaunut joutuivat väijytykseen menettäen kuusi vaunua. Komppania vetäytyi taaemmas ja sai avukseen komppania B:n, jonka tuella iskettiin molemmilta sivuilta väijytysryhmän kimppuun. Yksitoista vihollistankkia ja useita pst-tykkejä tuhottiin ja tämä alue puhdistettiin. Lisäksi toiset kuusi Shermania menetettiin vielä tässä taistelussa. Myöhemmin samana päivänä tuhottiin vielä viisi Pantheria kohtaamistaistelussa Buresin lähellä.
Samana päivänä neljännen panssaridivisioonan Combat Command B oli iskemässä kiilaa Manteuffelin viidennen panssariarmeijan pohjoispuolella ja Blaskowitz oli menettää hermonsa Manteuffelin panssariprikaatien hyökkäyksen epäonnistumisien johdosta ja hän sai käskyt yrittää taas seuraavana päivänä. Hitlerin käskystä Blaskowitz korvattiin kenraali Hermann Balckilla, joka siirsi painopisteen Arracourtin pohjoispuolelle.

Saksalaisten hyökkäystoiminta siis jatkui näiden muutosten johdosta vasta 22. syyskuuta aamuisella iskulla CCA:n pohjoissiivelle, jota suojaavat pienet M5A1 tiedusteluvaunut joutuivat taisteluun ylivoimaisia vihollisia vastaan. Seitsemän M5A1 vaunua menetettiin, mutta pian Pantherit ajoivat 704. TD-pataljoonan M18 pst-vaunujen väijytykseen ja kolme vaunua menetettiin. Liittoutuneiden ilmatuki ilmestyi lopulta kentälle ja alkoi häiritsemään saksalaisten liikehdintää. Abrams siirsi pataljoonansa Trois Croisin lähellä olevalle kukkulalle valvomaan saksalaisten käyttämää solaa ja he ottivat pian tulen alle solassa olevat yksiköt. Vetäytyvät saksalaiset saivat ankaraa kuritusta ja mm. Pz.Brig. 111:ta komentaja eversti Heinrich von Bronsart-Schellendorf kuoli tässä pommituksessa. Myös Pz.Brig. 113 heitettiin taisteluun, mutta sillä ei ollut tilanteeseen enää suurta vaikutusta. Päivän päätteessä oli Pz.Brig. 111:sta jäljellä enää seitsemän vaunua ja 90 miestä. Alkuperäinen vahvuus oli ollut 90 tankkia ja 2500 miestä. Suolaa haavoihin hieroi vielä toisenkin prikaatinkomentajan, eversti Seckendorfin, kuolema seuraavana päivänä.

Muutamassa päivässä Pattonin neljännen panssaridivisioonan Combat Command A oli raunioittanut kaksi panssariprikaatia, menettäen 14 Sherman tankkia, 7 kevyttä M5A1 tnkkia ja 25 miestä kaatuneina. Panssaritaistelut alueella kyllä jatkuivat, mutta se on kiintoisa tarina toiselle päivälle.

Lähteet:
Osprey C-075 Lorraine 1944
Concord 7050 US tank battles in France 1944-45
Osprey NV 097 M18 Hellcat Tank Destroyer 1943-97

PS. Kaikille mahdollisille asiavirheille tiedoksi: Te voitte piiloutua, mutta minä etsin, löydän ja MURSKAAN TEIDÄT!

13

1066

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Me Again
      • BocksCar

        Jopas meni Panteria hunneilla tuossa taistelussa. Olivatko nuo Panthermiehistöt tuoreita taistelukokemusta omaamattomia vai veteraaneja jo? Aika yksipuolista ovat tappio olleet kun tuota luki. Älä nyt hyvä mies romuta Pantherin mainetta kaikenkestävänä tappajana!

        Noita Shermaneja taitaa nököttää betonilevyn päällä aika monessa vanhassa taistelupaikassa Ranskassa. Tietysti muutakin kalustoa kuin Sherman. Oli se kuvassa oleva Arracourtin Sherman ainakin peittävästi maalattu, oli vedetty sillä ihme värillä myös telaketjunpätkä etupanssarissa. Ei tuo väri mikään Olive Drab ainakaan ole, riittävän oikein varmaan kuitenkin suurimman osan mielestä.


      • Me Again
        BocksCar kirjoitti:

        Jopas meni Panteria hunneilla tuossa taistelussa. Olivatko nuo Panthermiehistöt tuoreita taistelukokemusta omaamattomia vai veteraaneja jo? Aika yksipuolista ovat tappio olleet kun tuota luki. Älä nyt hyvä mies romuta Pantherin mainetta kaikenkestävänä tappajana!

        Noita Shermaneja taitaa nököttää betonilevyn päällä aika monessa vanhassa taistelupaikassa Ranskassa. Tietysti muutakin kalustoa kuin Sherman. Oli se kuvassa oleva Arracourtin Sherman ainakin peittävästi maalattu, oli vedetty sillä ihme värillä myös telaketjunpätkä etupanssarissa. Ei tuo väri mikään Olive Drab ainakaan ole, riittävän oikein varmaan kuitenkin suurimman osan mielestä.

        "Jopas meni Panteria hunneilla tuossa taistelussa. Olivatko nuo Panthermiehistöt tuoreita taistelukokemusta omaamattomia vai veteraaneja jo?"

        Prikaatit koostuivat tuliterästä Panther-kalustosta ja miehistö oli osin vihreitä, mutta myös veteraaneja oli porukassa. Varsinkin upseereista monet tunsivat itärintaman ja taistelivat idän oppien mukaan.

        "Aika yksipuolista ovat tappio olleet kun tuota luki."

        Joo, panssariteurastus jatkui Arracourtin ympäristössä vielä tuonkin jälkeen. Valmistelen nyt jo jatko-osaa. Lost Highway II: Return of the Panther! Pian kaupoissa ja tuttu tv:stä.

        "Älä nyt hyvä mies romuta Pantherin mainetta kaikenkestävänä tappajana!"

        Ei eläin voi mitään vaistoilleen, sen täytyy metsästää!

        "Tietysti muutakin kalustoa kuin Sherman."

        Varsinkaan 704. TD-pataljoonan Hellcatien panosta ei saa unohtaa! Ilmavoimat alkoivat panostaa vasta 22. syyskuuta jälkeen kun sää vähän parani.

        Onko sinulla muuten tiedossa mitään kunnollista aineistoa 's-Hertogenboschin taistelusta? Se oli brittien vastuualuetta se.


      • BocksCar
        Me Again kirjoitti:

        "Jopas meni Panteria hunneilla tuossa taistelussa. Olivatko nuo Panthermiehistöt tuoreita taistelukokemusta omaamattomia vai veteraaneja jo?"

        Prikaatit koostuivat tuliterästä Panther-kalustosta ja miehistö oli osin vihreitä, mutta myös veteraaneja oli porukassa. Varsinkin upseereista monet tunsivat itärintaman ja taistelivat idän oppien mukaan.

        "Aika yksipuolista ovat tappio olleet kun tuota luki."

        Joo, panssariteurastus jatkui Arracourtin ympäristössä vielä tuonkin jälkeen. Valmistelen nyt jo jatko-osaa. Lost Highway II: Return of the Panther! Pian kaupoissa ja tuttu tv:stä.

        "Älä nyt hyvä mies romuta Pantherin mainetta kaikenkestävänä tappajana!"

        Ei eläin voi mitään vaistoilleen, sen täytyy metsästää!

        "Tietysti muutakin kalustoa kuin Sherman."

        Varsinkaan 704. TD-pataljoonan Hellcatien panosta ei saa unohtaa! Ilmavoimat alkoivat panostaa vasta 22. syyskuuta jälkeen kun sää vähän parani.

        Onko sinulla muuten tiedossa mitään kunnollista aineistoa 's-Hertogenboschin taistelusta? Se oli brittien vastuualuetta se.

        Ei tule mitään lähdettä mieleeni tuosta s-H :sta. Ei minulle lainkaan tuttu aihe, sen muistan että loppusyksystä -44 taisi tuo taistelu olla.

        Tarkoitin "muutakin kalustoa kuin Sherman" että on muitakin sotamuistovaunuja aika paljon länsi-euroopassa niillä betonijalustoilla historiasta muistuttamassa.

        Maailman kaikki muistomerkkinä tänä päivän nököttävät T-34 :t ajokuntoon kunnostamalla saisi varmaan parin Mekaanisoidun Armeijakunnan tarpeet kokoon......

        Museokamaa mutta toisaalta eihän siitä ole kuin jotain 15 vuotta kun jossain noista Balkanin useista revohkoista ammuttiin T-34 :llä ihan tosisaan. En muista millä kaikilla osapuolilla niitä oli käytössä, kroaateilla muistini mukaan ainakin. Lähinna kai "liikkuvina tykkiasemina", ei kai kukaan sillä tosissaan lähtenyt jotain T-72 :a hätyyttämään.


      • Me Again
        BocksCar kirjoitti:

        Ei tule mitään lähdettä mieleeni tuosta s-H :sta. Ei minulle lainkaan tuttu aihe, sen muistan että loppusyksystä -44 taisi tuo taistelu olla.

        Tarkoitin "muutakin kalustoa kuin Sherman" että on muitakin sotamuistovaunuja aika paljon länsi-euroopassa niillä betonijalustoilla historiasta muistuttamassa.

        Maailman kaikki muistomerkkinä tänä päivän nököttävät T-34 :t ajokuntoon kunnostamalla saisi varmaan parin Mekaanisoidun Armeijakunnan tarpeet kokoon......

        Museokamaa mutta toisaalta eihän siitä ole kuin jotain 15 vuotta kun jossain noista Balkanin useista revohkoista ammuttiin T-34 :llä ihan tosisaan. En muista millä kaikilla osapuolilla niitä oli käytössä, kroaateilla muistini mukaan ainakin. Lähinna kai "liikkuvina tykkiasemina", ei kai kukaan sillä tosissaan lähtenyt jotain T-72 :a hätyyttämään.

        "...loppusyksystä -44 taisi tuo taistelu olla."

        Aivan. Olen katsellut vähän mitä löytyisi.

        "...länsi-euroopassa niillä betonijalustoilla historiasta muistuttamassa."

        Eikö se kuuluisa Jumbo Sherman Cobra-King/King Cobra ole edelleen olemassa? Jossain Bastognessa tai sen lähistöllä.

        "...Balkanin useista revohkoista ammuttiin T-34 :llä ihan tosisaan."

        Hauska sattuma, sillä M18 Hellcat ja M36 Jackson olivat myös käytössä samassa paikassa!

        http://www.kosovo.mod.uk/pics/m18.jpg


      • Me Again
        Me Again kirjoitti:

        "...loppusyksystä -44 taisi tuo taistelu olla."

        Aivan. Olen katsellut vähän mitä löytyisi.

        "...länsi-euroopassa niillä betonijalustoilla historiasta muistuttamassa."

        Eikö se kuuluisa Jumbo Sherman Cobra-King/King Cobra ole edelleen olemassa? Jossain Bastognessa tai sen lähistöllä.

        "...Balkanin useista revohkoista ammuttiin T-34 :llä ihan tosisaan."

        Hauska sattuma, sillä M18 Hellcat ja M36 Jackson olivat myös käytössä samassa paikassa!

        http://www.kosovo.mod.uk/pics/m18.jpg

        Pahaa pelkäsin jo, että Cobra King on myös joutunut romuttamolle. Olen nähnyt siitä ne kuuluisat kuvat, joissa vaunu miehistöineen on ensimmäisenä Bastognessa. Muistan lukeneeni tai nähneeni kuvan samaisesta vaunusta muistomerkkinä Bastognessa, mutta kyllä se on todennäköisesti ollut normaali Sherman. Belgiasta löytyy ilmeisesti ainakin yksi M4A3E2, mutta se ei ole Cobra King.

        Ilmeisesti Cobra King jatkoi uraansa vielä kauan Bastognen jälkeen. Se vaurioitui maaliskuussa 1945, mutta selvisi kuitenkin sodasta. On kuitenkin mahdollista että vaunu oli jo vaihtunut välillä vaikka nimi oli edelleen sama. Viimeisessä Kingissä näet oli 76mm tykki, toisin kuin aiemmassa. Viimeksi Cobra King on ollut Vilseckissä, Saksassa. Sen pitäisi olla seuraavassa kuvassa:

        http://img.photobucket.com/albums/v311/120mm/100_0095.jpg


      • BocksCar
        Me Again kirjoitti:

        "...loppusyksystä -44 taisi tuo taistelu olla."

        Aivan. Olen katsellut vähän mitä löytyisi.

        "...länsi-euroopassa niillä betonijalustoilla historiasta muistuttamassa."

        Eikö se kuuluisa Jumbo Sherman Cobra-King/King Cobra ole edelleen olemassa? Jossain Bastognessa tai sen lähistöllä.

        "...Balkanin useista revohkoista ammuttiin T-34 :llä ihan tosisaan."

        Hauska sattuma, sillä M18 Hellcat ja M36 Jackson olivat myös käytössä samassa paikassa!

        http://www.kosovo.mod.uk/pics/m18.jpg

        I'll be damned, Hellcatin peijooni tosiaankin.
        En ole ennen nähnyt kuvaa tuosta Balkanin revohkista. Aiemmin nähnyt kuvissa vain noita T-55 -panssareita joihin asennesttu Hellcatin torni. Villin epäsuhtaisen näköinen luomus todella kyseessä.

        Jacksonit olivat jugoslaavien taholta modernisoitu ainakin vinttaamalla (loppuunajettu ja varaosapulan riivaama?) alkuperäinen moottori pois ja korvattu jollain V2 -tuoteperheen dieselkoneella. Kai niissä sentään alkuperäinen 90 mm tykki oli tallella Balkanin sodissa vai vaihtoivatko ne niitäkin johonkin itäisempään versioon? Nuo jugoslavian hajoamisen jälkeiset monet sodat ovat kyllä niin mahdottoman monimutkaisia osapuoliensa ja tapahtumakulkujensa puolesta että jo nakannut pyyhkeeni kehään saavuttaa joku kokonaiskuva kuka taiseli ketä vastaan ja miksi.

        Meni hetki ennenkuin muistin että E2 -suffiksi meinasi Jumboa. Ajattelin että näppäsikö se HVSS -version Easy Eightistä (varmaan satunnaiselle lukijalle avautuu ihan hemmetin helpolla tämä meidän jargonimme=) )epähuomiossa E2:n kunnes muisti palasi pätkittäin.


      • Me Again
        BocksCar kirjoitti:

        I'll be damned, Hellcatin peijooni tosiaankin.
        En ole ennen nähnyt kuvaa tuosta Balkanin revohkista. Aiemmin nähnyt kuvissa vain noita T-55 -panssareita joihin asennesttu Hellcatin torni. Villin epäsuhtaisen näköinen luomus todella kyseessä.

        Jacksonit olivat jugoslaavien taholta modernisoitu ainakin vinttaamalla (loppuunajettu ja varaosapulan riivaama?) alkuperäinen moottori pois ja korvattu jollain V2 -tuoteperheen dieselkoneella. Kai niissä sentään alkuperäinen 90 mm tykki oli tallella Balkanin sodissa vai vaihtoivatko ne niitäkin johonkin itäisempään versioon? Nuo jugoslavian hajoamisen jälkeiset monet sodat ovat kyllä niin mahdottoman monimutkaisia osapuoliensa ja tapahtumakulkujensa puolesta että jo nakannut pyyhkeeni kehään saavuttaa joku kokonaiskuva kuka taiseli ketä vastaan ja miksi.

        Meni hetki ennenkuin muistin että E2 -suffiksi meinasi Jumboa. Ajattelin että näppäsikö se HVSS -version Easy Eightistä (varmaan satunnaiselle lukijalle avautuu ihan hemmetin helpolla tämä meidän jargonimme=) )epähuomiossa E2:n kunnes muisti palasi pätkittäin.

        "Kai niissä sentään alkuperäinen 90 mm tykki oli tallella Balkanin sodissa vai vaihtoivatko ne niitäkin johonkin itäisempään versioon?"

        Alkuperäinen tässä tilanteessa tarkoittaa tietenkin 90mm M3A1 tykkiä. M3 vaihdettiin näihin uudempiin 1950-luvulta lähtien, kaiketi Korean sodan seurauksena. Uudemmassa kanuunassa oli yksiosainen suujarru ja kätevänä lisäyksenä ruutikaasun putsaaja heti suujarrun alla. Kroaattipoikien vaunun tarkka malli näyttäisi olevan M36B2, jonka tykki on aivan selvästi uusittu M3A1 ja serbialaisilla oli sitten käytössä tuo M18. Tuo moottorinvaihto onkin jo selvä.


      • BocksCar
        Me Again kirjoitti:

        "Kai niissä sentään alkuperäinen 90 mm tykki oli tallella Balkanin sodissa vai vaihtoivatko ne niitäkin johonkin itäisempään versioon?"

        Alkuperäinen tässä tilanteessa tarkoittaa tietenkin 90mm M3A1 tykkiä. M3 vaihdettiin näihin uudempiin 1950-luvulta lähtien, kaiketi Korean sodan seurauksena. Uudemmassa kanuunassa oli yksiosainen suujarru ja kätevänä lisäyksenä ruutikaasun putsaaja heti suujarrun alla. Kroaattipoikien vaunun tarkka malli näyttäisi olevan M36B2, jonka tykki on aivan selvästi uusittu M3A1 ja serbialaisilla oli sitten käytössä tuo M18. Tuo moottorinvaihto onkin jo selvä.

        Oliko se M-36B2 Jackson kroaateilla ihan etulinjan kuumimmissa taisteluissa mukana vai oliko liikkuvana tykkilavettina vähän taempana? Unohtamatta tietysti jonkun piiritetyn muslimi- tai serbikylän moukaroimista jonkun kukkulan takaa, ilman pelkoa vastatoimista..

        Kiinnostaisi Balkanin panssarienkäyttö meikäläistä, ei niin hirmuisesti tietoa ole löytynyt. Olihan siellä käytössä paljonkin M-84 -vaunuja (se jugokehitelmä tiedät-kyllä-mistä) ja T-55 yms.


      • Me Again
        BocksCar kirjoitti:

        Oliko se M-36B2 Jackson kroaateilla ihan etulinjan kuumimmissa taisteluissa mukana vai oliko liikkuvana tykkilavettina vähän taempana? Unohtamatta tietysti jonkun piiritetyn muslimi- tai serbikylän moukaroimista jonkun kukkulan takaa, ilman pelkoa vastatoimista..

        Kiinnostaisi Balkanin panssarienkäyttö meikäläistä, ei niin hirmuisesti tietoa ole löytynyt. Olihan siellä käytössä paljonkin M-84 -vaunuja (se jugokehitelmä tiedät-kyllä-mistä) ja T-55 yms.

        Hyvin vähän on tarkkoja tietoja Jacksonien käytöstä. Uskoisin niitä käytetyn tulitukena ja ilmeisesti toissijaisiin epämiellyttäviin tehtäviin, eli vetämään tulta puoleensa. Muutamia yksilöitä sekä Jacksoneja ja Hellcateja on otettu tappeluiden jälkeen YK:n toimesta takaisin ja ne ovat päätyneet alkuperäiseen kotiinsa Valtoihin. Vaunuista muutamat olivat tuotaessa erityisen huonossa kunnossa. Useista RPG-sinkojen tekemistä rei'istä puhutaan vaunujen kohdalla, joten niitä on varmaan käytetty myös korviketankkeina.

        Siinä on mitä tiedän/arvaan noista. BTW monia M4A3E4 Shermaneja oli myös lähetetty sotilasapuna 'slaaviaan, mutta ilmeisesti ne eivät osallistuneet enää 90-luvun rokkiin, vaan nauttivat eläkettään muistomerkkeinä. M7 Priestejä oli myös maan tallissa 1980-luvulle asti, mutta nekin jäivät pois sodan huveista. Ainakin yksi M32B1 tankinhinaaja oli kuitenkin mahdollisesti käytössä vielä siinä suuressa sodassa.


      • Me Again
        Me Again kirjoitti:

        Hyvin vähän on tarkkoja tietoja Jacksonien käytöstä. Uskoisin niitä käytetyn tulitukena ja ilmeisesti toissijaisiin epämiellyttäviin tehtäviin, eli vetämään tulta puoleensa. Muutamia yksilöitä sekä Jacksoneja ja Hellcateja on otettu tappeluiden jälkeen YK:n toimesta takaisin ja ne ovat päätyneet alkuperäiseen kotiinsa Valtoihin. Vaunuista muutamat olivat tuotaessa erityisen huonossa kunnossa. Useista RPG-sinkojen tekemistä rei'istä puhutaan vaunujen kohdalla, joten niitä on varmaan käytetty myös korviketankkeina.

        Siinä on mitä tiedän/arvaan noista. BTW monia M4A3E4 Shermaneja oli myös lähetetty sotilasapuna 'slaaviaan, mutta ilmeisesti ne eivät osallistuneet enää 90-luvun rokkiin, vaan nauttivat eläkettään muistomerkkeinä. M7 Priestejä oli myös maan tallissa 1980-luvulle asti, mutta nekin jäivät pois sodan huveista. Ainakin yksi M32B1 tankinhinaaja oli kuitenkin mahdollisesti käytössä vielä siinä suuressa sodassa.

        Ilmeisesti näissä Slaavian Jacksoneissa oli suurimmassa osassa ylimääräinen suojapanssari tornin päällä ihan vakiona.

        Designaatio Jugolalle:

        M36B1(Sherman M4A3 rungolla)= SO90

        Lisäksi oli M1 ja M1 modifikaatioita. Ekassa T-55:n moottori ja myöhemmissä jopa lisäpanssaria.

        M18 Hellcat Jugossa:

        MDAP-ohjelman seurauksena meni Jugoslaaviaan 240 Hellcat vaunua. Siellä oli ne palvelivat SO76 nimellä. Sisällisodan aikaan ne olivat jo virallisesti pois käytöstä, mutta ne pidettiin edelleen reservissä. Serbit, Kroatia ja Bosnia-H kaikki käyttivät Hellcateja sodan aikana. Erityisesti B-H tarvitsi niitä helpottaakseen tankkipulaa. Nimenomaan B-H:ssa tehtiin niitä outoja hybridejä: T55 runko, jossa Hellcat torni ja Hellcat kuorma-auton moottorilla. Lopussa serbit käyttivät Hellcatejä vetämään NATOn koneiden tulta puoleensa.


      • sodissa
        BocksCar kirjoitti:

        Ei tule mitään lähdettä mieleeni tuosta s-H :sta. Ei minulle lainkaan tuttu aihe, sen muistan että loppusyksystä -44 taisi tuo taistelu olla.

        Tarkoitin "muutakin kalustoa kuin Sherman" että on muitakin sotamuistovaunuja aika paljon länsi-euroopassa niillä betonijalustoilla historiasta muistuttamassa.

        Maailman kaikki muistomerkkinä tänä päivän nököttävät T-34 :t ajokuntoon kunnostamalla saisi varmaan parin Mekaanisoidun Armeijakunnan tarpeet kokoon......

        Museokamaa mutta toisaalta eihän siitä ole kuin jotain 15 vuotta kun jossain noista Balkanin useista revohkoista ammuttiin T-34 :llä ihan tosisaan. En muista millä kaikilla osapuolilla niitä oli käytössä, kroaateilla muistini mukaan ainakin. Lähinna kai "liikkuvina tykkiasemina", ei kai kukaan sillä tosissaan lähtenyt jotain T-72 :a hätyyttämään.

        T-34 on vieläkin aivan hyvä panssariase, entisessä Jugoslaviassa asia tuli todistetuksi.


      • BocksCar
        sodissa kirjoitti:

        T-34 on vieläkin aivan hyvä panssariase, entisessä Jugoslaviassa asia tuli todistetuksi.

        Nimenomaan noin. Siviilejä vastaanhan sitä "sodittiin" varsin usein noissa Balkanin sodissa. Jossain oli videokuvanpätkä missä juuri tuota T-34 :sta käytettiin ampumaan jotain piiritetty kylää/kaupunkia. Hehtaaritulta eikä varmaan suurempaa huolta mihin/keneen kranaatti osuu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nyt tajusin mitä haet takaa

      En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      40
      3077
    2. Kaksi tyttöä putosi

      Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      81
      2904
    3. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

      Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      190
      2479
    4. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

      En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      36
      2195
    5. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

      Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      20
      1493
    6. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

      Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1406
    7. Naiselle mieheltä

      Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      23
      1403
    8. Kaipaan niin....

      Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      10
      1284
    9. Eiii...

      Etkä! 😘
      Ikävä
      13
      1269
    10. Mikset vain

      Unohtaisi?
      Ikävä
      22
      1251
    Aihe