Helluntailaisille pähkäiltävää

Miten se Pyhä Henki voi upotuskasteella tulla tulla kun upotessa pitää henkeä pidätellä?
Eihän se henki voi tulla jos sitä pidättelee.
Ja jos taas ei pidättele henkeä niin menee vettä henkeen.

Jouduin vasta omin silmin näkemään helluntailaisten upotuskasteen uimahallissa.
Kastettavalla siinä suu kävi kovilla kierroksilla ja en tietenkään nähnyt jatkuiko pulputus veden alla.
Sitten tuli valvoja häätämään sitä porukkaa pois kun olivat menneet ohi suihkun ja vielä vaatteet päällä (ei ollu sillä porukalla käytöstapoja).

25

731

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuulin

vasta, että 102 vuotias uskovainen täti oli päättänyt mennä helluntailaisten kokoukseen katsomaan, että yhdistääkö rakkaus yli uskon suuntien uskovaisia.

Puhuja oli aloittanut heti saarnaamaan tuosta upotuskasteen tärkeydestä ja tämä täti oli kuulemma pompannut tuolistaan ja sanonut, että minä tulin tänne katsomaan yhdistääkö Jumalan rakkaus meitä, mutta sinä aloit heti erottelemisen kasteen muotototavoilla, eikö se usko Jeesukseen ole tärkein ja siitä syntyvä rakkaus.

• hirvas

Paavali, joka luultavasti tiesi mistä puhui:

1. Kor. 1:17
        Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan, ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.

• todé

Ja mikä ihmeen uimahallikaste?

• Olen nähnyt kyseisen upotuksen kunnallisen uimahallin altaassa.

• todé
        Pe.ku kirjoitti:

Olen nähnyt kyseisen upotuksen kunnallisen uimahallin altaassa.

Liekö kuitenkaan tapahtunut ihan äskettäin?

Jos eräät suorittavat vesien vihkimisiä, niin miksi ei uimahallissa voisi siis suorittaa kristinuskon mukaista kastamista?

Ja mitä se puhe Pyhän Hengen tulemisesta kasteen yhteydessä oli?

• todé kirjoitti:

Liekö kuitenkaan tapahtunut ihan äskettäin?

Jos eräät suorittavat vesien vihkimisiä, niin miksi ei uimahallissa voisi siis suorittaa kristinuskon mukaista kastamista?

Ja mitä se puhe Pyhän Hengen tulemisesta kasteen yhteydessä oli?

Ja teikäläisiltä juuri tuota Pyhä hengen tulemista kyselin joten miksi minun pitäisi itse vastata omaan kysymykseen.

Niin tarkoitan että jos Pyhällä hengellä on samanlaiset ominaisuudet kuin elävän ihmisen hengellä niin heikosti sille käy veden alla jos vettä vetäisee hetulaan eikä se taas voi tulla jos henkeään pidättelee.

Ihmisessähän on ihan samalla tavalla henki kuin siallakin ja kun se lähtee niin potkaisee tyhjää vai mitä?

• todé
        Pe.ku kirjoitti:

Ja teikäläisiltä juuri tuota Pyhä hengen tulemista kyselin joten miksi minun pitäisi itse vastata omaan kysymykseen.

Niin tarkoitan että jos Pyhällä hengellä on samanlaiset ominaisuudet kuin elävän ihmisen hengellä niin heikosti sille käy veden alla jos vettä vetäisee hetulaan eikä se taas voi tulla jos henkeään pidättelee.

Ihmisessähän on ihan samalla tavalla henki kuin siallakin ja kun se lähtee niin potkaisee tyhjää vai mitä?

mitä ajat takaa tuolla PH:n tulemisella. Uskova, joka kastetaan, on jo Jumalan eli Pyhän Hengen lapsi. Kasteessa ei siis antauduta mihinkään "Pyhän Hengen tulemiseen".
        Siinä ikäänkuin usko Herraan Jeesukseen halutaan sinetöidä ihan lopullisesti, ja halutaan liittyä paikalliseen kristilliseen seurakuntaan. Pyhä Henki (Jumala itse, Jeesus eli koko kolmiyhteinen Jumala) on läsnä uskovan elämässä, uskovassa, siitä hetkestä lähtien, kun tämä "syntyy uudestaan ylhäältä".

• todé kirjoitti:

mitä ajat takaa tuolla PH:n tulemisella. Uskova, joka kastetaan, on jo Jumalan eli Pyhän Hengen lapsi. Kasteessa ei siis antauduta mihinkään "Pyhän Hengen tulemiseen".
        Siinä ikäänkuin usko Herraan Jeesukseen halutaan sinetöidä ihan lopullisesti, ja halutaan liittyä paikalliseen kristilliseen seurakuntaan. Pyhä Henki (Jumala itse, Jeesus eli koko kolmiyhteinen Jumala) on läsnä uskovan elämässä, uskovassa, siitä hetkestä lähtien, kun tämä "syntyy uudestaan ylhäältä".

Vaikka luulisi sinun ymmärtävän minua paremmin "kaste-harhaopin".

Upotuskaste-opin mukaan Pyhä henki tulee upotuskasteessa ja sitä ennen vain jotkut harvat on voineet saada vajavaisen Pyhän hengen.

Ap. t. 2:38-39: Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

Vai väitätkö todé että Pietari tuossa tarkoittaa lapsikastetta (sitä hän kyllä oikeasti tarkoittaa).

Mitä tulee tuohon sinettiin niin siitä on keskusteltu tuossa alempana:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000217&posting=22000000031322140

• todé
        Pe.ku kirjoitti:

Vaikka luulisi sinun ymmärtävän minua paremmin "kaste-harhaopin".

Upotuskaste-opin mukaan Pyhä henki tulee upotuskasteessa ja sitä ennen vain jotkut harvat on voineet saada vajavaisen Pyhän hengen.

Ap. t. 2:38-39: Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

Vai väitätkö todé että Pietari tuossa tarkoittaa lapsikastetta (sitä hän kyllä oikeasti tarkoittaa).

Mitä tulee tuohon sinettiin niin siitä on keskusteltu tuossa alempana:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000217&posting=22000000031322140

Minä kyllä jutun henkilökohtaisesti läpikäyneenä kyllä tiedän, "tuliko" Pyhä Henki minuun uudestisyntymisessä vaiko kasteessa.
        En tosin voi kehuskella erityisestä Pyhän Hengen vaikutuksesta arkielämässäni (ihan minusta itsestäni johtuen), mutta se on varma asia, että kun päätin järjen tasolla "alkaa seuraamaan Herraa", tulin "osalliseksi Herran hengestä".
        Minullekin, kuten efesolaisille on Jumala antanut ikuisen elämän henkensä:

"Hänessä on teihinkin (efesolaisiin), sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksen evankeliumin, uskoviksi tuluanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti."
        Kannattaa muuten lukea koko efesolaiskirje asian selvitttämiseksi.
        Oppi kasteessa annettavasta Pyhästä Hengestä ei siis ole helluntaioppia, vaan esim. katolilaista ja siitä sittemmin irtaantunutta eli lahkoontunutta, Suomeen rantautunutta luterilaista oppia. Sen opin mukaan sinäkin olet mahdollisen kasteen saatuasi vallan hurjasti Pyhän Hengen vaikutuksessa.

• metusalemi777

Mistä raamatusta löytyy"helluntailaisten"upotus kaste?Etkö käsitä että Jumala asetti kasteen uskovilleen?Se ei ole helluntailaisten asettama he kun kastavat vielä Jumalan Sanan vastaisesti.Oikea kaste on kyllä upottamalla mutta Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä tapahtuva.Ei isä,pojan ja pyhänhengen muotoa käyttäen.Sitä ennen on ihmisen tehtävä PARANNUS eli luovvuttava syntielämästä,helluntailaisille riittää kun nostaa kätensä tai jättäytyy.Kasteen jälkeen tulee Pyhänhengen lahja joka rakentaa ihmisestä asumuksen Jumalalle.Näet varmaan ettei hell.kirkossa ole Pyhäähenkeä kun sielä ei tehdä mitään Jumalan Sanan mukaan.Ole varovainen kun arvostelet upotus kastetta se on Jumalan asettama kaste,Hän ei anna itseään pilkata tee parannus ja kadu ettei sinulle tapahtuisi mitään pahaa.Muuta perustusta pelastukselle ei ole kuin PARANNUS,KASTE HERRAN JEESUKSEN KRISTUKSEN NIMEEN UPOTTAMALLA JA PYHÄN HENGEN LAHJA ja tämä lahja rakentaa ihmistä iankaikkisuuteen.Apostolienteot2:38...Vielä kerran et sinä ihmistä pilkkaa vaan Jumalaa.

• ajattele ite

etkö käsitä, että kaste on perua vanhoista siirtymäriiteistä, joita on ollut jokaisella luonnonkansalla.

• metusalemi777
        ajattele ite kirjoitti:

etkö käsitä, että kaste on perua vanhoista siirtymäriiteistä, joita on ollut jokaisella luonnonkansalla.

eikä Jumalan Sana siitään ole muuttunut se on ja pysyy.Riitit tulee ja menee,mutta Jumalan Sana pysyy iankaikkisesti,sen Sanan mukaan sinutkin tuomitaan.En ole taikauskoinen olen saanut Jumalalta USKON lahjan se riittää.Sitä ei savuavat hiilet heiluta.Mitä Jumala on säätänyt se pysyy eikä muutu,matkijoita on aina ollut,mitä sitten?Ristejäkin on ollut paljon ja ristiin naulittuja,mutta vain yksi Jumalan Poika joka antoi henkensä ja hän on se joka otti pois maailman synnin,siitä minä elän ja puhun sanoipahan kuka hyvänsä mitä hyvänsä,sinun voimasi on yhtä väkevä kuin kuolleen kananpojan.

• PakanainHuuto

Kirjoittanut: HatseHup 5.12.2007 klo 14.15

Sana lehti kirjoittaa, että uudestisyntyneet Jeesuksen lapset kastettiin Haapavedellä marraskuisessa järvessä (käsittääkseni paikkakunta on jossain Pohjoispohjanmaalla).

Eikö nämä poloiset palellu siellä upotuskasteessa, onko se niin kiirus kastaa ettei ennätä odottaa heinäkuun helteitä.

Kenen on vastuu, jos influenssa iskee? Ja jos on ikääntyneitä kasteella riiteissä järvessä, taudin vaara on suurempi.    

• Helluntailaiset kai luulee että menetetty terveyskin sinetöidään kasteessa Jeesuksen kärsittäväksi syntien tapaan.

• todé

olen eri miletä kylmän veden vaikutksesta elimistöön. Voisi oikeastaan arvailla, kun spekuloimana ollaan taas lähdetty, että noiden haapaveteläisten uskominen sai vain vauhtia kastereissusta. VERI lähti totisesti kiertämään!

• PakanainHuutoHatseHup.
        Pe.ku kirjoitti:

Helluntailaiset kai luulee että menetetty terveyskin sinetöidään kasteessa Jeesuksen kärsittäväksi syntien tapaan.

jos marraskuiseen veteen työnnetään liki vaatteettomia ihmisiä.

Pitäisi ainakin se lämpöä eristävä kelluntapukupäällä, kun riitteessä olevaan veteen upottavat. Ai niin, mutta kelluntapuku ei taida upotus onnistua...

• PakanainHuutoHatseHup.
        todé kirjoitti:

olen eri miletä kylmän veden vaikutksesta elimistöön. Voisi oikeastaan arvailla, kun spekuloimana ollaan taas lähdetty, että noiden haapaveteläisten uskominen sai vain vauhtia kastereissusta. VERI lähti totisesti kiertämään!

kenelle se sopii. Avantouinti ei sovi kaikille vaikka kuinka uskoisi.

• pohtija
        Pe.ku kirjoitti:

Helluntailaiset kai luulee että menetetty terveyskin sinetöidään kasteessa Jeesuksen kärsittäväksi syntien tapaan.

Helluntailaiset ei luule saavansa Pyhää Henkeä kasteessa, vaan tuohan on käsitykseni mukaan luterilainen oppi; vauva saa kasteessa Pyhän Hengen ja osallisuuden Kristusruumista.

Helluntalaiseen opin mukaan Pyhä Henki tulee ihmiseen kun hän vastaanottaa Jeesuksen, ts tekee ns uskonratkaisun. Kaste kuuluu osana tähän uskoontuloon; siinä "osallistutaan Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen", mennään "kasteen hautaan" eli yksinkertaistettuna voisi sanoa, että uskova pestään entisistä synneistään ja puetaan "ylösnousemisvoimaan" eli uskovalle annetaan kaikki aseet taistella syntiä vastaan, katkaistaan riippuvuudet jne. Siis Jumala tekee tuon syntisyytensä tajunneelle ihmiselle.

Sairauden Jeesus kantoi ristillä, tuohan on kaikki mitä saatana toi syntiinlankeemuksen kautta: synnin, sairaudet, kärsimykset.
        Menetetty terveys on ollut Jeesuksen harteilla ristillä, mutta joskus ihminenkin joutuu "kantamaan Kristuksen kärsimyksiä" tällätavalla. Joskus taas sairaus voi olla oman elämäntavan seuraus. Joskus Jumala voi jopa "pysäyttää" sairauden kautta, opettaa sairauden kautta. Sitä on vaikea ymmärtää, mutta Jumala ikäänkuin katsoo iankaikkisuudesta meitä iankaikkisuutta varten. Joskus siis kärsimys voi olla myös siunaus, me ihmiset kun pidämme kaikkea hyvää itsestään selvyytenä.

• PakanainHuutoHatseHup.
        todé kirjoitti:

siellä on sienipiirakan resepti.

• todé
        PakanainHuutoHatseHup. kirjoitti:

siellä on sienipiirakan resepti.

eivät ole lähettäneet minulle piirakka-viestejä. Sinullekin pitäisi olla ula-viesti jossakin eetterissä. Missä vika, kun ula on taasen jumissa?

• PakanainHuuto
        todé kirjoitti:

eivät ole lähettäneet minulle piirakka-viestejä. Sinullekin pitäisi olla ula-viesti jossakin eetterissä. Missä vika, kun ula on taasen jumissa?

Katsotaan.

• PakanainHuuto
        PakanainHuuto kirjoitti:

Katsotaan.

yritän korjata tilannetta niin, että käyttäjä ja käyttöjärjestelmä kohtaavat toisensa.

• PakanainHuuto
        PakanainHuuto kirjoitti:

yritän korjata tilannetta niin, että käyttäjä ja käyttöjärjestelmä kohtaavat toisensa.

recepti, jos ei kerinnyt palaa karrelle.
        Jos olet jo nukkumassa, niin palaille pellille, kun kerkiät.

• todé kirjoitti:

joten laitan yleisiä ruokareseptejä vaikka kyllä joku kavala ihminen on sinne tuupannut sekaan paljon reseptejä sienipiirakoillekin.

Tuossa on tuhansia:
        http://www.ruokaohjereseptit.fi/

Ja tuossa:
        http://www.myllynparas.fi/portal/suomi/kuluttajat/reseptit

Ja tuossa:
        http://www.herkut.net/resepti.php?id=382

Ja tuossa tuhansia ja myös sieniä:
        http://www.elisa.net/ruokajaviini/reseptit/

Ja entistäkin enemmän:
        http://www.reseptit.com/

• PakanainHuuto
        Pe.ku kirjoitti:

joten laitan yleisiä ruokareseptejä vaikka kyllä joku kavala ihminen on sinne tuupannut sekaan paljon reseptejä sienipiirakoillekin.

Tuossa on tuhansia:
        http://www.ruokaohjereseptit.fi/

Ja tuossa:
        http://www.myllynparas.fi/portal/suomi/kuluttajat/reseptit

Ja tuossa:
        http://www.herkut.net/resepti.php?id=382

Ja tuossa tuhansia ja myös sieniä:
        http://www.elisa.net/ruokajaviini/reseptit/

Ja entistäkin enemmän:
        http://www.reseptit.com/

ketjua " miksi ihmisen pitäisi elää ikuisesti?
        Kirjoittanut: umpihetero. 14.12.2007 klo 15.35.
        vierinyt jo toiselle sivulle.

Mitä mieltä olet sielusta. todé on kuitenkin jo nukkumassa tai lämmittämässä saunaa tai leipomassa annettujen ohjeiden mukaisesti.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä sanoisit

juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1333
    2. Mitä hyvää

Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      683
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      464
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      441
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Missä näet kaivattuasi?

Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe