Onko jotain eroa yksityishenkilön oikeudessa siirtyä ennen aikojaan eläkkeelle (ennen 63v ikää) jos on maksanut eläkevakuutusta tai ihan omia suoria sijoituksia? Siis jos haluaa esim 61v jäädä pois työelämästä ja nostaa sen jälkeen rahaa omista sijoituksista tai Ev:sta? Eli onko EV:sta tässä mielessä jotain hyötyä?
Nordeassa veloitetaan kuluina noin 4-7% eläkevakuutukseen laitetuista uusista rahoista/vuosi, riippuen ainakin kk erästä. Sekä _joka kuukausi_ otetaan hoitopalkkiota 0.4 - 2% jo kertyneestä summasta. Ehdoissa lukee että pankki ei saa ottaa yli 2% mikä on jo aika huimaa ja joka kk! Tekee pahimmillaan vuodessa yli 20% miinusta kertyneille säästöille ja tämä on ihan sallittua ehtojen mukaan siis. Nämä pankin ottamat veloitukset kasvavat kohti eläkeikää jolloin myös rahaa eniten sisällä jolloin esim omassa laskelmassa pankki ottaa viimeisinä vuosina yli 1000 eur/vuosi kuluja mikä on prosentteina noin 1.5% koko potista. Aika hurjalta tuntuu. Oli kuitenkin rehellisesti laskelmassa, mutta itse piti ottaa esille. Selitys oli että no kun vakuutusmaksut nousee iän myötä.
Kertokaas mikä se tämä itse vakuutus oikein on? Tarkoittaako se sitä että jos itse kuolee niin omaiset saa enintään sen summan minkä _itse_ on säästänyt sisään? Vai tuleeko isompi potti pankilta? Tämä koko vakuutus sana on mielestäni huijausta jos tämä kuolemantapaussumma on vain se minkä on itse säästänyt. Puoliso perii toisen omaisuuden joka tapauksessa vaikka olisi säästänyt esim osakkeisiin. Toki perintövero saattaa viedä osan.
Eläkevakuutus - vai oma sijoittaminen
8
3175
Vastaukset
- ilman vakuutusta
Ainoa ero on, ettei tule kuluja ja voit ottaa rahat käyttöön milloin haluat, jos haluat.
Ja toki se, ettei vakuutusfirmoille tule tuottoja. - Dow 36.000
Työstä voi jäädä pois milloin haluaa, sehän on selvä. Tähän eivät vaikuta omat säästöt tai vakuutukset millään tavalla.
Se on sitten eri asia ja jokaisen oma asia, miten elämisensä rahoittaa töistä pois jäämisen jälkeen. Vapaalle jalalle siirtymisen jälkeen säilyy oikeus siihen mennessä kertyneeseen lakisääteiseen työeläkkeeseen, joka on toki sitä pienempi mitä nuorempana jää pois työstä, ja lisäksi lakisääteiset eläkkeet alkavat juosta vasta kun niiden edellyttämä ikä on täynnä.
Mutta niisä säästöistä. Vapaaehtoisia eläkevakuutuksia kannattaisi ehkä välttää, koska niiden kulut ovat hirveitä. Muilla säätötavoilla kokoon kertyy luultavasti suuremmat säästöt ja lisäksi verrattomasti joustavammin ja selkeämmin ehdoin. Sijoitustuotot ovat tietenkin aina samasta kohteesta samat säästötavasta riippumatta mutta kulueroista syntyy säästöajan kuluessa huikeat erot säästöäjän lopullisiin kokonaistuottoihin.
Eläkevakuutukseen säästettyjä varoja tuottoineen ei saa yksikään perillinen jos säästäjä kuolee ennen säätöjensä nostamista. Eläkevakuutuksen kylkeen myytävä henkivakuutus on erillikseen maksettava henkivakuutus, josta on siis maksettava. Kyse ei siis ole eläkesäästöjen perimisestä vaan henkivakuutuskorvauksesta. Älkää hyvät ihmiset menkö "halpaan".- Matikka hallinnassa
Ei kannata ottaa älykalliita välikäsiä
sijoitushommiin.
Oma toiminta, siis varoja sivuun laittaen esim. pariin kolmeen
hyvään pörssiyhtiöön pikku hiljaa sijoituksia lisäten, niin on hurjasti edellä
eläkevakuutuksiin nähden.
Toiseksi kuoleman jälkeen (jos kuoleekin ikään kuin epänormaalin nuorena) jää perikunnalla kaikki
pahanpäivän ja tulevaisuuden varalla sijoitetut,
kun toisessa tapauksessa ei oo niin.
- esko kalkkuna
Kannattaa tehdä skandian eläkevakuutus alexandrian varanhoitorahastolla maksimiajaksi.
Kuluilla ei ole merkitystä, tuotto ratkaisee. nytkin näin hyvänä nousuaikana on vakuutukset jo lähes omillaan 4 vuoden säästämisen jälkeen.- Jarppe Skarppi
Skandialla on täälläkin rahat kasvussa ja parissa vuodessa lähes 9.000 nousua, eli
jos on täpäkkää saa tuloa varmemmin, sillä rahan tekemiseen tarvitaan rahaa ja siitä on lähdettävä.
Rahastoja voi vaihtaa tai lopettaa koko lystin 5v kuluttua ilman kuluja Skandialla.
(joillakin ei ole meoista sitoutumista)
Toki vasta 4-5v päästä alkaa tuotto näkymään.
Skandian tyylistä hoitaa henkilökohtaisesti sijoituksia on erinomainen ja se on ehdottoman tärkeää olla tietoinen missä mennään.
Rahaa voi toki laittaa ilman sijoitusapuakin, mutta enpä lähtis siihen leikkiin. - p ä i v ä p e r h o n e n
Jarppe Skarppi kirjoitti:
Skandialla on täälläkin rahat kasvussa ja parissa vuodessa lähes 9.000 nousua, eli
jos on täpäkkää saa tuloa varmemmin, sillä rahan tekemiseen tarvitaan rahaa ja siitä on lähdettävä.
Rahastoja voi vaihtaa tai lopettaa koko lystin 5v kuluttua ilman kuluja Skandialla.
(joillakin ei ole meoista sitoutumista)
Toki vasta 4-5v päästä alkaa tuotto näkymään.
Skandian tyylistä hoitaa henkilökohtaisesti sijoituksia on erinomainen ja se on ehdottoman tärkeää olla tietoinen missä mennään.
Rahaa voi toki laittaa ilman sijoitusapuakin, mutta enpä lähtis siihen leikkiin.,,,vain ITSELLEEN ja asiakkaalle ei tule kuin kuluja - tosi imelä huuliveikko
olet mieheksi - jos edes olet sitäkään! - mielestäni kusetusta
p ä i v ä p e r h o n e n kirjoitti:
,,,vain ITSELLEEN ja asiakkaalle ei tule kuin kuluja - tosi imelä huuliveikko
olet mieheksi - jos edes olet sitäkään!Kävin viime keväänä kuuntelemassa, kun sijoituskonsultti (myyntitykki) kutsui luokseen keskustelemaan eläkevakuutuksesta. Tarjosi Skandian vakuutusta, jossa jokaisesta kuukausittaisesta summasta menee 7% kuluja!! Lisäksi hallinnointipalkkiot ja rahastopalkkiot päälle..
Harmi, että useimmilla pankeilla homma on mennyt samaksi kuin ko. sijoituskonsultilla. Nykyään pankitkin (mm. OP ja Nordea) rekrytoivat pankkitoimihenkilöiksi myyntihenkisiä tai myyntitaitoisia ihmisiä tiskille ja esimiehiksi myynninjohtajia. Minä en ikinä luottaisi pankkiin, joka rekrytointi-ilmoituksessaan hakee myyntihenkistä porukkaa asiakaspalvelijoiksi. - voi olla voitolla
Olen kyllä säästänyt eläkevakuutukseen mutta myös itse sijoittnut, nyt oin hyvä vertailla.
Eläkevakuutus on kasvanut hierman eli säästön loppusumma on noin 100000€. Omat osakesijoiukset ym. on samaana aikana tuottanut loppusumman 250000€. joten laskekaa siitä. Tässä ei ole vielä mukana kiinteistösijoitusten arvot.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1094236
- 783476
Oletko koskaan stalkannut kaivattuasi?
Jos olet, miten olet stalkannut? Jäitkö kiinni? Onko hän stalkannut sinua? Jos on, miten suhtauduit?803292Karhuryhmä
Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?243199Just alkoi ottamaan päähän
Miten voikin mennä näin, että koko päivän haluaa vain nähdä toisen ja lähelle. Sitten aivan salamana mieleen tulee kaikk223142- 722896
"Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"
Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m452770Raisionkaaren koira hyökkäys
Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim612721Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti
Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.852539- 332384