Pitäs säilyttää kohtuus kaikessa - Antti kittas yhden pikku tölkillisen ja on heti tunnsutamassa syntinsä. Kuskasin ystävänystäväni kyliltä kotiin ja häneltä oli jäänyt autooni oluttölkki.
On analyysin aika olevinaan:
rikonko todelalkin koko lain, Jumalan noin 10 käskyä? Koetan sovittaa sapattikäskyn neljänneksi.
LEX MOOSES - ORIGINAALI (5.Ms.5:2-22)
1.
2 Herra, meidän Jumalamme, teki liiton meidän kanssamme Hoorebilla.
3 Herra ei tehnyt tätä liittoa meidän isiemme kanssa, vaan meidän kanssamme, jotka olemme tässä tänä päivänä, kaikkien meidän kanssamme, jotka nyt elämme.
4 Kasvoista kasvoihin Herra puhui teidän kanssanne vuorelta, tulen keskeltä.
5 Minä seisoin silloin Herran ja teidän välillänne ja ilmoitin teille Herran sanan, sillä te pelkäsitte tulta ettekä nousseet vuorelle. Hän sanoi:
6 'Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
7 Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
Antti:
Ei oo tarvinnut pitää muita jumalia, sillä autonrämä ei käy antiiksita eikä uudesta.
On vuosimallia -87.
2.
5.Ms.5:8-10
8 Älä tee itsellesi jumalankuvaa, älä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
9 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
10 mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.
Antti:
En edes osaa veistää kivestä tai pusuta tai msitään, joten jumalankuvat jäävät tekemättä ja kumartamatta.
3.
5.Ms.5:11
Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.
Antti:
Ei ole tarvinnut turhaan lausua.
Ystävät joskus kysyvät, että kirositko sinä, kun
pyydän Jumalaa auttamaan. Heidän käsityksensä.
4.
5.Ms.5:12-15
12 Ota vaari lepopäivästä, niin että sen pyhität, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt.
13 Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
14 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi, sinun härkäsi, aasisi tai muu juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on, että palvelijasi ja palvelijattaresi saisivat levätä niinkuin sinäkin.
15 Ja muista, että itse olit orjana Egyptin maassa ja että Herra, sinun Jumalasi, vei sinut sieltä pois väkevällä kädellä ja ojennetulla käsivarrella. Sentähden Herra, sinun Jumalasi, käski sinun viettää lepopäivän.
Antti:
Muistan toki egyptin orjuduen synnin yössä ja pyrin Hengellä kuolettamaan synnin lakia.
Laauantaisaunassa puhdistuu mieli ja kroppa.
Sunnuntai erottuukin sitten luontevasti
arkipäivää enemmän hengellisille asioille.
Annan itselleni luvan levätä mahdollisimman
paljon.
5.
5.Ms.5:16
Kunnioita isääsi ja äitiäsi, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt, että kauan eläisit ja menestyisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
Antti:
Tahdon menestyä ja arvostan vanhaa isääni.
Minulle se on helppoa, sillä hänestä tulee
minulle aina mieleen taivaallinen Isä.
Ja onhan TÄMÄ juuri se käsky, joka lupaa
menestystä ja pysymistä.
1 Lapset, olkaa vanhemmillenne kuuliaiset Herrassa, sillä se on oikein.
2 "Kunnioita isääsi ja äitiäsi" -tämä on ensimmäinen käsky, jota seuraa lupaus-
3 "että menestyisit ja kauan eläisit maan päällä".
6.
5.Moos.5:17 Älä tapa.
Antti:
Tätä käskyä en onnistu pitämään uuden liiton
artiklain mukaisesti:
Matt 5:21-22
21 Te olette kuulleet sanotuksi vanhoille:
'Älä tapa', ja: 'Joka tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion'.
22 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.
7.
5.Moos.5:18 Älä tee aviorikosta.
Antti:
En taida täyttää Herramme vaatimuksia tässäkään.
Matt 5:27-28
27 "Teille on opetettu tämä käsky:
'Älä tee aviorikosta.'
[2. Moos. 20:14 ; 5. Moos. 5:18 ]
28 Mutta minä sanon teille: jokainen,
joka katsoo naista niin, että alkaa himoita häntä, on sydämessään jo tehnyt aviorikoksen hänen kanssaan. [Job 31:1; Sananl. 6:25; 2. Piet. 2:14]
Matt 5:31-32
31 "On myös opetettu, että jos mies tahtoo erota vaimostaan, hänen on annettava tälle erokirja. [5. Moos. 24:1; Matt. 19:7; Mark. 10:4]
32 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka hylkää vaimonsa muun syyn kuin haureuden tähden, ajaa hänet aviorikokseen. Ja aviorikoksen tekee myös se, joka nai miehensä hylkäämän naisen. [Matt. 19:9; 1. Kor. 7:10,11]
Olen myös antanut erokirjan ja 7 vuotta myöhemmin mennyt uusiin naimisiin.
8.
5.Moos.5:19 Älä varasta
Antti: En ole verille asti tehnyt vastarintaa, kun kiusaukset ovat yllättäneet. Ja ainakin olen HALUNNUT toisen omaisuutta, vain rohkeutta on puuttunut.
Matt 5:30 Ja jos oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä pois. Onhan sinulle parempi, että menetät vain yhden jäsenen, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin. [Matt. 18:8; Mark. 9:43]
5.Moos.5:20 Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.
Antti:
On tullut puolustettua väärää henkilöäkin ja syytökset eksyneet usein väärään osoitteeseen.
On myös tullut seurattua Jeesuksen sanailua,
mitä tulee kommunikointiin lainnoudattajien
kanssa.
10.
5.Moos.5:21-22
21 "'Älä tavoittele toisen vaimoa. Älä myöskään havittele toisen taloa, peltoa, orjaa tai orjatarta, älä hänen härkäänsä, älä hänen aasiaan äläkä mitään, mikä on hänen.' [2. Moos. 20:17 ]
22 "Nämä sanat Herra puhui vuorella teille, koko Israelille, tulen ja synkkien pilvien keskeltä mahtavalla äänellä. Muuta hän ei sanonut. Hän kirjoitti sanansa kahteen kivitauluun ja antoi taulut minulle. [2. Moos. 24:12 ]
Antti:
On tullut mieleen silloin tällöin, jossain tilanteessa, että tuo vaimo sopisi minullekin, ehkä paremmin juuri minulle.
Toisen talosta ja pellosta olen uneksinut, en sentään toisen orjasta. Mutta paljon muuta.
Tämmöinen välitilinpäätös heikkona hetkenä.
Ai niin - tähän välipäätökseen tulee tietysti NYKYISEN holhoojani (välimies) allekirjoitus:
(Job 19:25) Minä tiedän, että Lunastajani elää. Hän sanoo viimeisen sanan maan päällä.
Antti vastaan MOOSES
3
106
Vastaukset
- hän nukkuu...
Kirjotus virheistä päätellen, ystäväsi tölkki oli iso, oliko se Lidissä nähty tynnyritölkki hanakorkilla.. ;).
Nukuhan pää sssselväkhsi ja katsotaan asiaa uudelleen.Se oli 33 cl (Karhu).
Kirjoitusvirheitä ei ollut enemmän, vaan tavallista vähemmän. Oli vain pari, tätä vakiovirhettäni, että vasemman käden sormi on nopeampi oikeaa.
Samaa virettä olen havainnut monella muulla.
ei kai miniua sentään yhden tölkin ja muutaman
virhelyönnin takia diskata kirjoittajien joukosta?
Vakaa tarkoitukseni on yllyyttää TEIDÄT KAIKKI
omalähtöisestä asemasta käsin arvioimaan
Mooseksen soveltuvuutta taivastielle oppaaksi.
Minä en moosestelulla pääsisi perille sinne,
missä saadaan yhtyä Mooseksen ja Karitsan
virteen.
Suureksi lohdutukseksi ainakin minulle on se, että Raamattukin toteaa MAHDOTTOMAKSI Mooses-tien - Jeesushan toteaa Mooseksen itsensäkin laittaneen
toivonsa yksin Messiaaseen.
Pohdinta on terveellistä ruokaa
KYMMENESTÄ KÄSKYSTÄ muistutin, mutta te, rakkaat
adventistit ette kiinnostuneet.
Yksi ainoa oluttölkki sensijaan kiinnosti hiukan!
Outoa ja aivan uutta se.
Olisikohan niin, että ette oikeasti rohkene
tutkia itseänne? Minun kokemukseni on se, että
totuus vapauttaa - siksi tahdon edes hieman
tuntea itseäni.
Siunaten!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1671414
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä401005Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad38725- 14640
Miksi Lapset kiusaa yöllä
Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä28632- 36626
Sama ransetti taas!
Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver20612Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46607Ajatteletko ollenkaan minua
Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott30577Viimeinen lankafest
Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .17563