Muonan kuivaamisesta

XXXKristaXXX

Onko kellään käytännön kokemusta retkimuonan kuivaamisesta? Pidemmille vaelluksille ei mitään turhia painolasteja tarvita.
Miten ja mitä kuivaatte?

6

3277

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samooja-67

Melkein mitä vain voi kuivata. Edullisella kasviskuivurilla onnistuu oikeastaan kaikki muu paitsi lihan kuivaus. Tämä siksi kun em. halpismalleista puuttuu kuivauslämpötilan säätö.
      Lihan kuivauslämpötila ei mielellään saisi ylittää
      45 astetta. Valkuainen kärsii ja liha siis kypsyy väärällä tavalla.

Lämpötilan säädöllä varustetulla mallilla=melko "arvokas" saat myöskin lihan kuivattua. Itse olen suikaleiksi leikattua ja marinoitua paistia kuivannut tavallisella sähköuunilla. Myös jauhelihan kuivaus sähköuunilla onnistuu.

Aiheesta riittäisi paljonkin juttua mutta
      http://www.vaellusnet.com/hakutulokset/ruuankuivaushaku2.php voipi auttaa alkuun.

• anterohan-se-siin

Jos ihminen käy kerran vuodessa korvessa viikon tai kaksi, onko kovinkaan tyylikästä ostaa jotain laitteita jolla kuivaa tarjouslihaa mukana kannettavana "kätevästi"?

Asiaan perehtyneitä ammattilaisiakin on olemassa joilta saa kuivattua kunhan maksaa, koska se maksaa tekona aina kuitenkin.
      Säästäminen väärässpaikassa saa aikaan tuhlaamista.

• luukutin

Tavallisella uunilla 50 asteessa luukku raollaan voi kuivata ihan mitä vain. Nim. kokemusta on ja hyvää on aina tullut.

• ....
        luukutin kirjoitti:

Tavallisella uunilla 50 asteessa luukku raollaan voi kuivata ihan mitä vain. Nim. kokemusta on ja hyvää on aina tullut.

Keventäjissä "Kati ja Marja Napan eväitä vaellusretkelle" -video, jossa myös asiaa kotikuivauksesta.

http://www.katsomo.fi/?treeId=1004

• jotain joskus kokenu

Koitin jopa viime keväänä hernekeiton kuivaamista, ja ihme kyllä, oli erittäin hyvää =) Tiedä häntä mistä tälläinen mielihalu hernekeittoon vaelluksella, mutta tulipahan kokeiltua =D. Yksinkertaisinta on kuivata uunin luukku raollaan noin 40-50 asteessa .Kiertoilma nopeuttaa toimenpidettä. Voi tietenkin ostaa kuivurinkin, joka säästää sähköä. Jauheliha on lihoista ainut jota itse kuivaan. Kokeiluni lihasuikaleista ei mennyt ihan nappiin =P Jauhelihan kuivaus on ehkä helpointa. Paista, poista talouspaperilla ylimääräinen rasva, kuivaa kopiointipaperin päällä ohuena kerroksena. Joku suosii keittämistä paistamisen sijaan. Keittäminen kuulemma poistaa rasvan paremmin, mutta kun ei itsellä ole ollut ongelmia edes tällä kaavalla,niin olen pitäytynyt paistamisessa. Jauhelihan kuivaus kuivurissa oli hankalan oloista, joten kuivaan sen uunissa. Tahtoi jauheliha kopiointipaperi yhdistelmä haitata ilman vapaata kiertoa. Ja huomioitavaa lienee sekin että jauhelihan pitää olla mahdollisimman vähärasvaista jo lähtökohtaisesti. Eli naudan paistijauheliha tai muu vähärasvainen.
      PS:ihan kaikkea ei kannata alkaa itse kuivaamaan. Kuivaruokaa on kaupoissa kohtuu valikoimalla, ja retkeilyliikkeistä/prisman retkeilyosastolta saa jos jonkinlaista pöperöä. Tosin maku on eri kuin itse kuivattamalla, ja esim sitä hernekeittoa ei valmiiksi kuivattuna saa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      3
      2738
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1351
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1175
    4. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      22
      1074
    5. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      210
      1043
    6. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1030
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      937
    9. Haluaisin vain varmistua

Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      919
    10. Olet sä silti

Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72