Opettaminen ja profetoiminen, Apt. 13:1-3

BARNABAS JA SAUL SAAVAT KUTSUN LÄHETYSTYÖHÖN
Apt. 13:1-3
--
13:1 Ja Antiokian seurakunnassa oli profeettoja ja opettajia: Barnabas ja Simeon, jota kutsuttiin Nigeriksi, ja Lukius, kyreneläinen, ja Manaen, neljännysruhtinas Herodeksen kasvinkumppani, ja Saulus.
13:2 Ja heidän toimittaessaan palvelusta Herralle ja paastotessaan Pyhä Henki sanoi: "Erottakaa minulle Barnabas ja Saulus siihen työhön, johon minä olen heidät kutsunut".
13:3 Silloin he paastosivat ja rukoilivat ja panivat kätensä heidän päällensä ja laskivat heidät menemään.
--
Profeetoilla ja opettajilla oli seurakunnassa keskeinen tehtävä (1).
Näitä Luukas mainitsee useita nimeltä (jostain syystä Sauluksen, eli Paavalin, viimeisenä) . Profeetat mainitaan apostolien jälkeen seurakunnan johtajina ja tukipylväinä (1. Kor. 12:28, 14:1).

Profeetta puhui, mitä Henki antoi hänelle puhuttavaksi ”rakennukseksi ja kehoitukseksi ja lohdutukseksi” (1. Kor. 14:1-25).
Profetoiva rakentaa seurakuntaa (1. Kor. 14:4) niin, että keskinäinen yhteenkuuluvuus lisääntyy ja kiinnitymme yhä lujemmin Kristukseen.

Opettaja vastasi seurakunnan säännöllisestä opetustoiminnasta.
Häntä kutsuisimme pastoriksi ja paimeneksi. Heille on uskottu seurakunnan hengellinen johtaminen.
Opettajan ”tulee pysyä kiinni opinmukaisessa, luotettavassa sanassa, että olisi kykenevä....neuvomaan terveellä opilla” (Tiit. 1:9).

Antiokian seurakunnassa annettiin Pyhän Hengen sanoma, että Barnabas ja Saulus tulee ”erottaa työhön, johon minä olen heidät kutsunut" (2). Kysymys on lähetystyöhön lähtemisestä.
Niinpä lähetettävät ”erotettiin” työhön paastoten ja rukouksen ja kättenpäällepanemisen kautta (3).
--
7. Lähetän sanan saarnaajat
ja paimenet suo oikeat
hoitamaan seurakuntaasi,
ohjaamaan kansat luoksesi.
(Virsi 418:7)

0

99

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minä häviän tämän taistelun

Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
        Ikävä
        88
        8139
      2. Jos jokin ihme

Tapahtuisi huomenna niin mikä se olisi sinun elämässäsi?
        Ikävä
        89
        6228
      3. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
        Ikävä
        55
        6178
      4. Sydän karrella

Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
        Ihastuminen
        34
        4721
      5. Miksi halusit

Tällaisen suhteen?
        Ikävä
        50
        3235
      6. Onko yhtään ikävä

Vai pitäisikö sinut unohtaa
        Ikävä
        36
        3224
      7. Sinulle J mies

Hyvää joulua ❤️
        Ikävä
        44
        2779
      8. Sinällään hauska miten jostakin

jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
        Ikävä
        41
        2705
      9. Mikä tarkoitus tällä kaikella

On ollut? Osaatko vastata tähän?
        Ikävä
        43
        2661
      10. Olet taitava

monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
        Ikävä
        56
        2522
      Aihe