BARNABAS JA SAUL SAAVAT KUTSUN LÄHETYSTYÖHÖN
Apt. 13:1-3
--
13:1 Ja Antiokian seurakunnassa oli profeettoja ja opettajia: Barnabas ja Simeon, jota kutsuttiin Nigeriksi, ja Lukius, kyreneläinen, ja Manaen, neljännysruhtinas Herodeksen kasvinkumppani, ja Saulus.
13:2 Ja heidän toimittaessaan palvelusta Herralle ja paastotessaan Pyhä Henki sanoi: "Erottakaa minulle Barnabas ja Saulus siihen työhön, johon minä olen heidät kutsunut".
13:3 Silloin he paastosivat ja rukoilivat ja panivat kätensä heidän päällensä ja laskivat heidät menemään.
--
Profeetoilla ja opettajilla oli seurakunnassa keskeinen tehtävä (1).
Näitä Luukas mainitsee useita nimeltä (jostain syystä Sauluksen, eli Paavalin, viimeisenä) . Profeetat mainitaan apostolien jälkeen seurakunnan johtajina ja tukipylväinä (1. Kor. 12:28, 14:1).
Profeetta puhui, mitä Henki antoi hänelle puhuttavaksi ”rakennukseksi ja kehoitukseksi ja lohdutukseksi” (1. Kor. 14:1-25).
Profetoiva rakentaa seurakuntaa (1. Kor. 14:4) niin, että keskinäinen yhteenkuuluvuus lisääntyy ja kiinnitymme yhä lujemmin Kristukseen.
Opettaja vastasi seurakunnan säännöllisestä opetustoiminnasta.
Häntä kutsuisimme pastoriksi ja paimeneksi. Heille on uskottu seurakunnan hengellinen johtaminen.
Opettajan ”tulee pysyä kiinni opinmukaisessa, luotettavassa sanassa, että olisi kykenevä....neuvomaan terveellä opilla” (Tiit. 1:9).
Antiokian seurakunnassa annettiin Pyhän Hengen sanoma, että Barnabas ja Saulus tulee ”erottaa työhön, johon minä olen heidät kutsunut" (2). Kysymys on lähetystyöhön lähtemisestä.
Niinpä lähetettävät ”erotettiin” työhön paastoten ja rukouksen ja kättenpäällepanemisen kautta (3).
--
7. Lähetän sanan saarnaajat
ja paimenet suo oikeat
hoitamaan seurakuntaasi,
ohjaamaan kansat luoksesi.
(Virsi 418:7)
Opettaminen ja profetoiminen, Apt. 13:1-3
0
103
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 953859
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli473245Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.1002857- 1362550
Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki572490- 612408
Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1172407Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.212354Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv232336- 642100