tilapäistä rekisteristä poistamista. Ei ainakaan, jos uskotaan AKE:n virkamiestä, jonka mukaan vakuutusyhtiöille ei ole annettu ohjetta edellyttää rekisteristä poistoa, kun vakuutus katkaistaan auton seistessä poissa liikenteestä. Onko ollut ongelmia?
Seisonta-ajan vakuutus
9
1102
Vastaukset
- poisto...
ei tarvitse luovuttaa kilpiä, liikennepoistosta tulee uudet rekisterikirjat, ajoneuvovero ja vakuutusmaksu lakkaa poistamispäivänä (ei voi tehdä etukäteen eikä takautuvasti)
- poisto ...
ei tarvitse luovuttaa kilpiä, liikennepoistosta tulee uudet rekisterikirjat, ajoneuvovero ja vakuutusmaksu lakkaa poistamispäivänä (ei voi tehdä etukäteen eikä takautuvasti)
- Tiiselitahvo
Eipä kannata ottaa seisonta-ajan vakuutusta autoon joka poistetaan rekisteristä.
Rekisteristä ei enää nimittäin voi poistaa kuin esittämällä romutustodistuksen ja turha on Stenan paalaimessa olevaan autoon ottaa seisontavakuutusta.
Tiedättekös muuten ketä varten tuo seisontavakuutus on kehitetty?
- No, impotentteja tieteski! (heh, heh - juumoria pitää olla...)- Hybridilexus
Vähän asian vierestä tulee mieleen että kun tekee tuon väliaikaisen käytöstäpoiston, ja todellisuudessa joku romuroope hakee raadon pihalta ja purkaa sen osiksi, myy romurautana tai mitä hyvänsä, tai sitten navetan taakse lahoamaan kun lähin stena on kaukana eikä viitsi maksaa romun sinne kuskaamisesta. Niin missähän kohtaa joku viranomainen alkaa kyselemään sen käytöstäpoiston väliaikaisuudesta jos väliaikainen alkaa olla vaikka kymmenen vuotta;)?
- asian vierestä
Liikennevakuutuksessa oleva auto on pantu joka vuosi talveksi seisomaan, jolloin vakuutusta ei makseta. Nyt tuli ongelmia, kun vakuutusyhtiö luulee, että auto pitäisi poistaa tilapäisesti rekisteristä.
Järjetön toimenpide, kun ilmoitusmaksu on yli 10,-euroa. - Tiiselitahvo
asian vierestä kirjoitti:
Liikennevakuutuksessa oleva auto on pantu joka vuosi talveksi seisomaan, jolloin vakuutusta ei makseta. Nyt tuli ongelmia, kun vakuutusyhtiö luulee, että auto pitäisi poistaa tilapäisesti rekisteristä.
Järjetön toimenpide, kun ilmoitusmaksu on yli 10,-euroa.Vakuutusyhtiössä ovat oikeassa, eivät vaan osanneet selittää sinulle oikeilla sanoilla.
Liikennevakuutuksen seisonta-aika edellyttää katsastuskonttorilla tapahtuvaa LIIKENNEKÄYTÖSTÄ POISTOA. Rekisterilaput pysyvät paikallaan, auto on rekisterissä. Tästä on se etu että käyttömaksukaan ei mene tuolta ajalta. Mutta muuten byrokratia on turhan rankka, pitäisi saada nuo hommat hoidettavaksi kotipäätteeltä tai puhelimelta.
REKISTERISTÄ POISTO (siis rekisterilaattojen poistaminen) vaatii romutustodistuksen, jos autoa ei toimiteta Suomen Autokierrätys Oy:n (Stena, Kuusakoski) viralliseen romutuspisteeseen, se on seuraavat tuhatviisisataakolmekymmentäkahdeksan vuotta AKE:n rekisterissä... - ninpä niin
Tiiselitahvo kirjoitti:
Vakuutusyhtiössä ovat oikeassa, eivät vaan osanneet selittää sinulle oikeilla sanoilla.
Liikennevakuutuksen seisonta-aika edellyttää katsastuskonttorilla tapahtuvaa LIIKENNEKÄYTÖSTÄ POISTOA. Rekisterilaput pysyvät paikallaan, auto on rekisterissä. Tästä on se etu että käyttömaksukaan ei mene tuolta ajalta. Mutta muuten byrokratia on turhan rankka, pitäisi saada nuo hommat hoidettavaksi kotipäätteeltä tai puhelimelta.
REKISTERISTÄ POISTO (siis rekisterilaattojen poistaminen) vaatii romutustodistuksen, jos autoa ei toimiteta Suomen Autokierrätys Oy:n (Stena, Kuusakoski) viralliseen romutuspisteeseen, se on seuraavat tuhatviisisataakolmekymmentäkahdeksan vuotta AKE:n rekisterissä...Aloitin keskustelun siitä, että AKE EI edellytä liikennekäytöstä poistoa, kun vakuutus on seisomassa.
Asiasta kertoi Helsinki Motorshowssa AKE:n osastolla päivystänyt virkamies. Tätä eivät vakuutusyhtiöt tunnu tajuavan. - Tiiselitahvo
ninpä niin kirjoitti:
Aloitin keskustelun siitä, että AKE EI edellytä liikennekäytöstä poistoa, kun vakuutus on seisomassa.
Asiasta kertoi Helsinki Motorshowssa AKE:n osastolla päivystänyt virkamies. Tätä eivät vakuutusyhtiöt tunnu tajuavan.No nyt ymmärsin mitä yritit sanoa!
Nythän tieto liikennekäytöstä poistosta menee vakuutusyhtiölle, jolloin vakuutus katkeaa automaattisesti samaksi ajaksi. Tämä on sinäänsä kätevää, tosin se että pitää ajaa konttorille tekemään ilmoitus on persiestä!
Voi olla että AKE ei edellytä liikennekäytöstä poistoa seisontavakuutuksen ehdoksi, mutta vakuutusyhtiöt sitä edellyttävät? Kai ne saavat tätä edellyttää eikä siihen ole asiakkaalla nokan koputtamista?
Takaisin liikenteeseen otto on sitten se suurempi ongelma - sitä varten pitää (virka-aikana) ajaa katsastuskonttorille (muulla autolla kuin mistä tehdään ilmoitus). On nyt niin hieanot uudet tietojärjestelmät AKElla muttei saada minkään tason nettipalvelua aikaan? Jos nettipalvelussa on allekirjoitusongelmia niin seisomaan laitettaessa voisi ilmoittaa sen kännykkänumeron, josta lähetettävällä tekstiviestillä voidaan ottaa auto takaisin liikenteeseen. Ei pitäisi olla vaikea - eihän?
Tietysti nuo ilmoitukset pitäisi voida tehdä "on-line" viikonpäivästä tai vuorokauden ajasta riippumatta kun kerran tekniikka antaisi siihen mahdollisuudet. Tämä lisäisi noiden rekisterinmuutostapahtumien määrää = lisää tuloja AKElle ja nettipalveluna vähentäisi työtä eli kustannuksia.
Vai että miksikö pitäisi?
- omistajanvaihdos viikonloppuna, auto liikenteeseen
- koeajo iltakahdeksalta, auto liikenteeseen ja taas pois liikenteestä (jos myyjä tai ostajaehdokas on valmis maksamaan ilmoituskulut = 21 euro)
- perheen ykkösauto hajoaa viikonloppuna, kakkosauto liikenteeseen
- muu yhtäkkinen syy ottaa auto takaisin liikenteeseen, ilman että pystyy ensin ajamaan katsastuskonttorille virka-aikaan
Hmmmm... mites tuo asia todistetaan poliisille?
- paras tietysti että rekisteri toimisi todella "on-line", eli liikennevalvonnassa poliisi voisi tarkistaa sen hetkisen tilanteen AKEn rekisteristä
- nettipalvelusta voi ottaa tulosteen ilmoituksen vastaanottamisesta
- kännykkäilmoitukseen voi tulla tekstiviestivastaus, jota voisi näyttää tositteena tehdystä ilmoituksesta?
Siispä - syyt huonoon palveluun ovat tekosyitä! - ei tarvitse
ninpä niin kirjoitti:
Aloitin keskustelun siitä, että AKE EI edellytä liikennekäytöstä poistoa, kun vakuutus on seisomassa.
Asiasta kertoi Helsinki Motorshowssa AKE:n osastolla päivystänyt virkamies. Tätä eivät vakuutusyhtiöt tunnu tajuavan.Vakuutusyhtiöiden ei tarvitse eivätkä ne halua "tajuta" seisonta-aikoja. Seisonta-aikojen kirjaaminen järjestelmään on valtava työ, koska niitä tuli tuhansia ja enemmänkin.
Nyt kun LKP tehdään akeen se päivittyy automaattisesti vakuutusyhtiöiden järjestelmiin. Ei tarvita enää manuaalista syöttöä. Valtavat säästöt. Moottoripyörä on tätä nykyään ainoa ajoneuvo, jota voi vanhanaikaisesti seisottaa ajokauden aikana, muttei sekään käy kaikissa yhtiöissä esim. Pohjolassa.
Tää on nyt tätä ja takaisin ei palata. Hyvä puoli tässä on se että LKP on aina voimassa toistaiseksi. Sitä ei tarvitse päivittää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244716- 883724
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483125- 542667
- 2062621
- 512599
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322400- 1522338
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081539