Mitä se palaturve oikeesti maksaa suolla

opuli1929

Kyllä te viisaat spekuloitte päästöillä ja säästöillä, mutta ei taida kukaan oikeesti tietää missä sitä palaturvetta on saatavilla ostettavaksi ja millä hinnalla per.kuutio.
Tiedän että sen parempaa polttoainetta ei omakotitaloon ja puupolttoiseen kattilaan ole keksitty....mistä halvin palaturve eteläpohjanmaalla ja keski-suomessa...kerroppa se.

13

15407

Vastaukset 13

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kertovat....

...että suolla palaturve maksaa jotain 7,92 euroa MWh. Kuutiossa lupaavat olevan jotain 1,4MWh, jolloin kuutiohinnaksi tulee tuolla hinnalla 5,66 euroa.

Jos saat alle tuon niin osta pois, mutta älä sulata kattilaa :)

• opuli1929

Nyt kyllä olet hieman hakoteillä vertailemalla joihinkin megwatteihin ja siitä sitten kuution hinnaksi muodostuisi alle 6 euroa kuutio.

Kerro ihmeessä mistä saan hakea kuorman tuolla kuutiohinnalla, kun Vapon Myllymäen riitasuolla aumassa palturve maksaa 39,50 euroa kuutio, siis metri kertaa metri, kertaa metri
        nyt olin etsimässä edullisempaa ostopaikkaa ja Sinä olet sellaisen näköjään löytänyt ja nyt toivon että kerrot sen minullekkin. palaturve on hyvä polttoaine omakotitalossa, sen olen kokeillut.

• Sale 77
        opuli1929 kirjoitti:

Nyt kyllä olet hieman hakoteillä vertailemalla joihinkin megwatteihin ja siitä sitten kuution hinnaksi muodostuisi alle 6 euroa kuutio.

Kerro ihmeessä mistä saan hakea kuorman tuolla kuutiohinnalla, kun Vapon Myllymäen riitasuolla aumassa palturve maksaa 39,50 euroa kuutio, siis metri kertaa metri, kertaa metri
        nyt olin etsimässä edullisempaa ostopaikkaa ja Sinä olet sellaisen näköjään löytänyt ja nyt toivon että kerrot sen minullekkin. palaturve on hyvä polttoaine omakotitalossa, sen olen kokeillut.

Pikkusen on rahkasta mutta palaa kyllä.

• meni numerot sekaisin
        opuli1929 kirjoitti:

Heh,
        tein alkeellisen laskuvirheen. Nostan hinnan 11,09 euroon kuutiolta. Voi olla, että tilastot kertovat suurempien asiakkaiden keskihinnan. joten lähd ensi kerralla ostoksille rekan kanssa. Ei tarvi joka vuosi kysellä hintoja.

• raaka-aineita
        meni numerot sekaisin kirjoitti:

Heh,
        tein alkeellisen laskuvirheen. Nostan hinnan 11,09 euroon kuutiolta. Voi olla, että tilastot kertovat suurempien asiakkaiden keskihinnan. joten lähd ensi kerralla ostoksille rekan kanssa. Ei tarvi joka vuosi kysellä hintoja.

ja energianlähteitä kannattaa ostaa varastoon, niiden hinta nousee, saa paremman koron kuin pankissa.

• täältä

Tuomo Auer puh. 014-755 115, 0400-627 561
      Uuraistentie 1860, 42600 Multia
      [email protected]
      -Palaturvetta
      -Kaivinkoneita
      -Maantiekuljetuksia

• raportti

...ja kerro sitten vastaus tänne keskusteluunkin. Moni kyselyketju jäisi hyödyllisemmäksi, jos kyselijä(t) kertoisi lopuksi ratkaisunsa ja ehkäpä vielä lisäisi kokemuksensa jälkikäteen.

• tietoa varmaan
        raportti kirjoitti:

...ja kerro sitten vastaus tänne keskusteluunkin. Moni kyselyketju jäisi hyödyllisemmäksi, jos kyselijä(t) kertoisi lopuksi ratkaisunsa ja ehkäpä vielä lisäisi kokemuksensa jälkikäteen.

Yksityiset turvetuottajat ry. antavat varmaan listan läpisuomen palaturpeen tuottajista.

• turvetuottaja

kyllä siitä palaturpeesta keskimäärin joutuu 16-25 €m3 alv. maksaan tuo 9-12€ toteutuu vain suurilla lämpölaitoksilla...

• pekkariselle
        turvetuottaja kirjoitti:

kyllä siitä palaturpeesta keskimäärin joutuu 16-25 €m3 alv. maksaan tuo 9-12€ toteutuu vain suurilla lämpölaitoksilla...

Valtio maksaa suurille lämmöntuottajille toisen puolen turpeen hinnasta, eli valtio joutuu ottamaan ulkomaista velkaa joka toista turvemottia varten.

• PassiiviE

Pitää vain muistaa, että palaturpeen hyötysuhde pienkattilassa poltettaessa on vain n.60%. Jotkut pääsevät stokereineen korkeammalle, mutta jotkut polttavat paljon alle 50%:n. Jos sitä ostaa vaikka 30e/Mwh, niin 50%:n hyötysuhteella se maksaa siis 6s/Kwh. Sähkön hintaan verrattuna se on siis puolet halvempaa (Sähköhän maksaa veroineen ja siirtoineen n.12s/Kwh.) Eri asia on sitten se, kannattaako, tai saako, taajama-alueeella polttaa turvetta. Hyvin eristettyyn passiivitaloon, nyt ei kuitenkaan minun mielestäni, kannata turpeenpolttolaitteita kustantaa.

• järjestelmä

Palaturve on edullisin polttoaine tänäpäivänä. Vaikka nykykattilat haaskaavatkin yli puolet, niin silti. Nythän on keksitty aivan uusi järjestelmä palaturpeen varmaan tuottamiseen. Alotus jo huhtikuulla ja lpetus syyskuulla. Satee eivät vaikeuta, joskin vähän hidastavat kylläkin. Suunniteltu satotoive toteutuu ja vieläpä kuivana.

• palaturvepop

Jo oli aikakin keksiä uutta turverintamalle. Kattilat syyniin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Muuttaisitko kaivattusi luokse

heti asumaan? 🛒
      Ikävä
      100
      822
    2. Martinan tyttärestä hieno haastattelu IL

Martina on kasvattanut fiksun tyttären.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      361
      770
    3. Mä olen tosi

Ylpeä sinusta 🫂 Ajatuksissani pyydän sulle paljon suojelusta ja varjelusta. Sinua rakastettaan ja susta välitetään. Mui
      Ikävä
      38
      589
    4. Samassa kylässä asuu yks mies...

Jota en voi sietää... yök!
      Ikävä
      64
      560
    5. Olet kuin minä

Jännä huomata tämä kerta toisensa jälkeen eikö ❤️
      Ikävä
      46
      550
    6. Sanotaan se sitten tässä

Rakastan sua mies varmaan.
      Ikävä
      30
      546
    7. Mitä odotat kohtaamiselta?

Niin, otsikossa kysymys.
      Ikävä
      66
      536
    8. Omituiset kuntayhtymän vieraat festareilla

Mitähän Pekka Iivari teki kuntayhtymän vieraana festareilla? Harvemmin tällaiset tilaisuudet ovat ns. avec- tyyppisiä ei
      Kemijärvi
      48
      527
    9. Jos se onkin niin

Että me molemmat kaivataan toisiamme. Odotetaan sitä näkemistä. Ollaan mustasukkaisia ja mietitään, että kenen kanssa se
      Ikävä
      27
      522
    10. En minä tule koskaan ottamaan sinuun yhteyttä

Että siinä ole vaan rauhassa ilman minua koko loppuelämäsi ajan.
      Ikävä
      25
      520
    Aihe