Aikasäästö

nopeus

Eräs hemmo väitti että menee matkassa tunti kauemmin kun noudattaa nopeusrajoituksia.
En jaksa näin maanantaiaamuna laskea mikä matka pitää ajaa että säästää tunnin, mutta itse olen säästellyt vain minuutteja kuten suurinosa kaahaajista :-)

Useinhan se motarilla ohittanut löytyy ensimmäisistä liikennevaloista ja joskus eri kaistalta joten siinä joskus pääsee hänen ohi ihan ilman ylinopeuttakin :-)

13

981

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ruusperi

      Riippuu tietenkin siitä, kuinka paljon yli rajoituksen ajaa. 500 km matkalla tulee jo helposti...

      • Sepi

        Jos ajatellaan, että 500 km matkalla on sekä 100km/h ja 80km/h nopeusrajoituksia, niin keskinopeus saattas olla luokkaa 90km/h. Silloin tarttis vauhtia nostaa 110km/h:n keskinopeuteen, jotta tulisi tunnin aikasäästö.

        Jos on vähän liikennettä niin onnistunee aika helposti, mutta normaaliliikennemäärillä menee ajelu kyllä yhdeksi ohitteluksi ja hetkelliset ylinopeudet nousevat luvattoman suuriksi.


      • Nyt

        Nyt se selkis miksi ne rekat painaa aina vuorotellen toistensa ohi tukkien kummatkin kaistat.

        Nehän yrittää säästää aikaa ohittelemalla toisiansa.


    • viis

      Minulle ei ajan säästö olekkaan se pääasia. En ole mikää kaahari, enkä ole saanut ensimmäistäkään sakkoa, mutta jos joku nyt siinä edessä köröttelee alinopeutta, ni 100% varmasti ajan ohi. Vaikka kääntyisin kilometrin päästä muualle.

      • ihmeessä

        Mitä ihmeen järkeä tuossa sitten on? AIVAN TURHAA!!!

        Voithan lain mukaan painaa liikennevaloista kaasun pohjaan ja kiihdyttää siihen kuuteenkymppiin... ei tule sakkoa, mutta mitään järkeä siinäkään ei ole.

        No, maalaisjärkeä ei ole tietenkään pakko käyttää.


    • Minäkinkö

      Esim. 400km. Keskinopeus 80km/h tekee 5 tuntia. Keskinopeus 100km/h tekee 4 tuntia. Keskinopeus 120km/h tekee 3 tuntia 20 min. Tuon kun joutuu ajaan edestakaisin, niin helposti saa olla kotona turvassa liikenteen vaaroilta pari tuntia.

      • AnitaHirvonen

        Oikein logiikan kukkanen tuo edellinen. Siispä minäkin..ajan 200km matkan 100km/h vauhdilla, menee 2h. sitten toinen vaihtoehto..ajan 400km/h ja olen perillä puolessa tunnissa. Ihanaa sitten istua perillä, sohvankulmalla turvassa liikenteen vaaroilta (=kaahaajilta) ja miettiä mitä tekisi kun telkastakaan ei oikeen mitään tule. Minäkin.


      • lammas

        montakos täällä on sellaisia, joiden mökki(?) sijaitsee yli 200 km:n päässä kotikunnasta, käsi ylös. ..ai, noin monta.

        jos nyt ollaan vähän helsinkikeskeisiä, sieltä kun on pitkä matka kaikkialle suomeen.. :)
        helsingistä ouluun on matkaa vähän yli 600 km, se on ehkä vähän kaukana useimmille mökkeilijöille. joensuuhun ja vaasaan on suunnilleen saman verran matkaa, tovin yli 400 km. oletetaan, että useimmat pääkaupunkiseutulaisten mökit ovat sitä lähempänä. kuka nyt jaksaisi joka toinen viikonloppu lähteä ajamaan 3-5 tunnin matkaa ees-taas? "Minänkinkö" kait. tosin hänkin puhuu "joutumisesta", ilmeisesti kyseessä on työmatka..?

        vielä tuohon Keskinopeuteen puuttumatta arvioidaan keskiarvoja kuitenkin. jos pääkaupunkiseutulaisten mökit sijaitsevat sanotaan yli 50 km:n päässä pks:stä, harvat tietysti niin lähellä. ja kauimmaiset siellä 400 km:n tuntumassa, harvat tietysti sielläkin. niin keskiarvo, mikäli jakauma on tasaista, olisi jotain 225 km:n kieppeillä. oletetaan väitteen esittäjän eduksi, että se on 250 km, Keskiarvo siis.

        tuolla matkalla aikaa kuluu 3 tuntia ja 7,5 minuuttia, kun Keskinopeus on 80 km/h. keskinopeus on aika mielenkiintoinen käsite, joka ei näytä hahmottuvan niin helposti kuin luulisi. ilmeisesti matikan (tai fysiikan) tunneista on jo vierähtänyt tovi.

        otetaan esimerkki. Rapi Olko on matkalla mökilleen katsomaan bumtsibumia, joka alkaa kahdeksalta. hän lähtee kotoaan East Endistä hitusen ennen viittä kohti mökkiään, joka sijaitsee 243 km:n päässä hänen kodistaan. hän tietää siis, että hänen pitää ajaa 80 km/h keskinopeutta ehtiäkseen perille ajoissa (matka-aika 3h 2min).

        hän ajaa uudenkarhealla vOlvi Ö90:llä, joka kiihtyy nollasta sataan alle kymmenen sekuntia (a = 3 m/s²). kaikista pyöristä löytyvät levyjarrutkin ovat tehokkaat; auto pysähtyy tuosta satasen vauhdista hallitulla jarrutuksella alle viidessä sekunnissa (a = 6 m/s²). Rapi ajaa aina vähintään sen mittarivirheen verran yli nopeusrajoituksen: 10% sadasta on 10 km/h, nopealla laskutoimituksella mittarivirhe 50 km/h alueellakin on siis 10 km/h.

        hän harvemmin käyttää sitä hitaampien kaistaa, mutta alkumatkasta ei ikävä kyllä ole vaihtoehtoja. 3 kilometriä pitää körötellä hitaampien vauhdissa, oletetaan sen olevan korkeimmillaan 40 km/h. tähän päästään kaupunkialueella siis vain liikennevalojen välissä, sikäli kun niillä on tarpeeksi pitkä välimatka. oletetaan, että muut ajavat samanlaisillä ööysikymppisillä ja aina kaasu pohjassa, kun vain mahdollista. valoissa seistään keskimäärin 10 sekuntia (siis joskus päästään vihreässä aallossa ja toisinaan seistään puolikin minuuttia). oletetaan, että kolmen kilometrin matkalle on tähän kaupunkiin sijoiteltu vain kymmenet valot, tasavälein tietysti. keskiodotus valoissa on 10 sekuntia. niihin hidastaminen hallitulla viimehetken jarrutuksella kestää 5 sekuntia, jonka ajan keskinopeus on karkeasti puolet nopeudesta, josta lähdetään jarruttamaan. tässä tapauksessa 20 km/h. kiihdytys neljään kymppiin vähän alkupään kiihtyvyyttä painottaen kestää 3 sekuntia, keskinopeus sinä aikana 20 km/h.

        valojen välissä olevasta 300 metrin matkasta ajellaan siis 45 metriä kahden kympin keskinopeutta ja loput 40 km/h. tällöin kaupunkimatkan keskinopeudeksi tulee 37 km/h, olettaen, että letka tosiaan lähtee yhtä ripeästi liikkeelle kuin Rapin oma autokin. tämä kolmen kilometrin mitätön matka siis taittuu 37 km/h, 240 km jäljellä.

        nyt Rapin mieltä kalvaa ajatus siitä, että hänen pitäisi tavoitteessaan pysyäkseen ajaa koko loppumatka 81(,3) km/h tai vaikka 10 minuuttia 110 km/h, siis 5 min pikakiihdyttely 140 km/h.

        onpahan muuten tiellä autoja perjantaina, eikä ole ohituskaistaa jatkuvasti. satanen olis sallittu, mutta vauhti käy välillä kuudessa kympissä, vieläpä taajama-alueidenkin takia. 240 km:n matkalla varmaan enemmän tai vähemmän jurnuttelijoita eksyy eteen kymmeniä, joista toisinaan pääsee ohi. noin kolmannes matkasta mennään suurinta sallittua (" 10%"), eli 110 km/h mittarin mukaan, vähän saattaa käydä ylikin niin, että oikea nopeus on jossain 107 km/h paikkeilla. kolmannes ollaan vähän hitaamman köröttelijän perässä, tai ihan vain joustamattomassa letkassa, ajellaan 80 km/h, oikeaa nopeutta siis. ja loppumatka mökkitien alkuun mennään mittarilukemana sata lasissa (-10% = 90 km/h).

        mökkitietä on vielä 7 kilometriä, eikä sitä mutkien, mäennyppylöiden ja uudenkarhean auton maalipintaan lentävien kivien takia viitsi ajaa yli 25 km/h Keskinopeutta. siis vaikka alkusuoran ajelisikin viittäkymppiä, tulee loppumutkissa katsottua vähän varovaisemmin.

        välipysähdyksiä ei matkalla tehdä, sillä Bjurström on tärkeämpi. ja sitäpaitsi, perillä syöminen tulee halvemmaksi. samoin vessassa on käyty juuri ennen lähtöä.

        ehtikö Rapi perille? mökkitie taittuu vähän yli vartissa: 17 minuuttia. kaupunkiajossa 80 km/h:n keskinopeudesta jääminen lisäsi matka-aikaa noin 2,5 minuuttia, aikaa kului kaupungissa siis viitisen minuuttia. kolmannes kaupungin ja mökkitien väliin jäävästä matkasta on 77,7 km. sitä ajaa..
        107 km/h 43 minuuttia
        80 km/h 58 minuuttia
        90 km/h 52 minuuttia
        aikaa matkaan meni siis 2 tuntia 55 minuuttia. keskinopeus oli siis noin 83 km/h. 243 km:n matkasta noin 150 km ajettiin 98,5 km/h, jotta päästiin 80 km/h:n keskinopeuteen.

        eli miettikääs, kuinka kovaa "Minäkinkö" aikoo ajaa päästäkseen 120 km/h keskinopeuteen 400 km matkalla. enimmät ajasta mittari näyttää 150 km/h, sillä jonossa joutuu hänkin ajamaan aina välillä, vaikka kuinka ohittelee keltaisten viivojen yli.


      • lammas
        AnitaHirvonen kirjoitti:

        Oikein logiikan kukkanen tuo edellinen. Siispä minäkin..ajan 200km matkan 100km/h vauhdilla, menee 2h. sitten toinen vaihtoehto..ajan 400km/h ja olen perillä puolessa tunnissa. Ihanaa sitten istua perillä, sohvankulmalla turvassa liikenteen vaaroilta (=kaahaajilta) ja miettiä mitä tekisi kun telkastakaan ei oikeen mitään tule. Minäkin.

        ..siis jos koskaan sinne sohvankulmalle ehjänä pääsee..


      • lammas
        lammas kirjoitti:

        montakos täällä on sellaisia, joiden mökki(?) sijaitsee yli 200 km:n päässä kotikunnasta, käsi ylös. ..ai, noin monta.

        jos nyt ollaan vähän helsinkikeskeisiä, sieltä kun on pitkä matka kaikkialle suomeen.. :)
        helsingistä ouluun on matkaa vähän yli 600 km, se on ehkä vähän kaukana useimmille mökkeilijöille. joensuuhun ja vaasaan on suunnilleen saman verran matkaa, tovin yli 400 km. oletetaan, että useimmat pääkaupunkiseutulaisten mökit ovat sitä lähempänä. kuka nyt jaksaisi joka toinen viikonloppu lähteä ajamaan 3-5 tunnin matkaa ees-taas? "Minänkinkö" kait. tosin hänkin puhuu "joutumisesta", ilmeisesti kyseessä on työmatka..?

        vielä tuohon Keskinopeuteen puuttumatta arvioidaan keskiarvoja kuitenkin. jos pääkaupunkiseutulaisten mökit sijaitsevat sanotaan yli 50 km:n päässä pks:stä, harvat tietysti niin lähellä. ja kauimmaiset siellä 400 km:n tuntumassa, harvat tietysti sielläkin. niin keskiarvo, mikäli jakauma on tasaista, olisi jotain 225 km:n kieppeillä. oletetaan väitteen esittäjän eduksi, että se on 250 km, Keskiarvo siis.

        tuolla matkalla aikaa kuluu 3 tuntia ja 7,5 minuuttia, kun Keskinopeus on 80 km/h. keskinopeus on aika mielenkiintoinen käsite, joka ei näytä hahmottuvan niin helposti kuin luulisi. ilmeisesti matikan (tai fysiikan) tunneista on jo vierähtänyt tovi.

        otetaan esimerkki. Rapi Olko on matkalla mökilleen katsomaan bumtsibumia, joka alkaa kahdeksalta. hän lähtee kotoaan East Endistä hitusen ennen viittä kohti mökkiään, joka sijaitsee 243 km:n päässä hänen kodistaan. hän tietää siis, että hänen pitää ajaa 80 km/h keskinopeutta ehtiäkseen perille ajoissa (matka-aika 3h 2min).

        hän ajaa uudenkarhealla vOlvi Ö90:llä, joka kiihtyy nollasta sataan alle kymmenen sekuntia (a = 3 m/s²). kaikista pyöristä löytyvät levyjarrutkin ovat tehokkaat; auto pysähtyy tuosta satasen vauhdista hallitulla jarrutuksella alle viidessä sekunnissa (a = 6 m/s²). Rapi ajaa aina vähintään sen mittarivirheen verran yli nopeusrajoituksen: 10% sadasta on 10 km/h, nopealla laskutoimituksella mittarivirhe 50 km/h alueellakin on siis 10 km/h.

        hän harvemmin käyttää sitä hitaampien kaistaa, mutta alkumatkasta ei ikävä kyllä ole vaihtoehtoja. 3 kilometriä pitää körötellä hitaampien vauhdissa, oletetaan sen olevan korkeimmillaan 40 km/h. tähän päästään kaupunkialueella siis vain liikennevalojen välissä, sikäli kun niillä on tarpeeksi pitkä välimatka. oletetaan, että muut ajavat samanlaisillä ööysikymppisillä ja aina kaasu pohjassa, kun vain mahdollista. valoissa seistään keskimäärin 10 sekuntia (siis joskus päästään vihreässä aallossa ja toisinaan seistään puolikin minuuttia). oletetaan, että kolmen kilometrin matkalle on tähän kaupunkiin sijoiteltu vain kymmenet valot, tasavälein tietysti. keskiodotus valoissa on 10 sekuntia. niihin hidastaminen hallitulla viimehetken jarrutuksella kestää 5 sekuntia, jonka ajan keskinopeus on karkeasti puolet nopeudesta, josta lähdetään jarruttamaan. tässä tapauksessa 20 km/h. kiihdytys neljään kymppiin vähän alkupään kiihtyvyyttä painottaen kestää 3 sekuntia, keskinopeus sinä aikana 20 km/h.

        valojen välissä olevasta 300 metrin matkasta ajellaan siis 45 metriä kahden kympin keskinopeutta ja loput 40 km/h. tällöin kaupunkimatkan keskinopeudeksi tulee 37 km/h, olettaen, että letka tosiaan lähtee yhtä ripeästi liikkeelle kuin Rapin oma autokin. tämä kolmen kilometrin mitätön matka siis taittuu 37 km/h, 240 km jäljellä.

        nyt Rapin mieltä kalvaa ajatus siitä, että hänen pitäisi tavoitteessaan pysyäkseen ajaa koko loppumatka 81(,3) km/h tai vaikka 10 minuuttia 110 km/h, siis 5 min pikakiihdyttely 140 km/h.

        onpahan muuten tiellä autoja perjantaina, eikä ole ohituskaistaa jatkuvasti. satanen olis sallittu, mutta vauhti käy välillä kuudessa kympissä, vieläpä taajama-alueidenkin takia. 240 km:n matkalla varmaan enemmän tai vähemmän jurnuttelijoita eksyy eteen kymmeniä, joista toisinaan pääsee ohi. noin kolmannes matkasta mennään suurinta sallittua (" 10%"), eli 110 km/h mittarin mukaan, vähän saattaa käydä ylikin niin, että oikea nopeus on jossain 107 km/h paikkeilla. kolmannes ollaan vähän hitaamman köröttelijän perässä, tai ihan vain joustamattomassa letkassa, ajellaan 80 km/h, oikeaa nopeutta siis. ja loppumatka mökkitien alkuun mennään mittarilukemana sata lasissa (-10% = 90 km/h).

        mökkitietä on vielä 7 kilometriä, eikä sitä mutkien, mäennyppylöiden ja uudenkarhean auton maalipintaan lentävien kivien takia viitsi ajaa yli 25 km/h Keskinopeutta. siis vaikka alkusuoran ajelisikin viittäkymppiä, tulee loppumutkissa katsottua vähän varovaisemmin.

        välipysähdyksiä ei matkalla tehdä, sillä Bjurström on tärkeämpi. ja sitäpaitsi, perillä syöminen tulee halvemmaksi. samoin vessassa on käyty juuri ennen lähtöä.

        ehtikö Rapi perille? mökkitie taittuu vähän yli vartissa: 17 minuuttia. kaupunkiajossa 80 km/h:n keskinopeudesta jääminen lisäsi matka-aikaa noin 2,5 minuuttia, aikaa kului kaupungissa siis viitisen minuuttia. kolmannes kaupungin ja mökkitien väliin jäävästä matkasta on 77,7 km. sitä ajaa..
        107 km/h 43 minuuttia
        80 km/h 58 minuuttia
        90 km/h 52 minuuttia
        aikaa matkaan meni siis 2 tuntia 55 minuuttia. keskinopeus oli siis noin 83 km/h. 243 km:n matkasta noin 150 km ajettiin 98,5 km/h, jotta päästiin 80 km/h:n keskinopeuteen.

        eli miettikääs, kuinka kovaa "Minäkinkö" aikoo ajaa päästäkseen 120 km/h keskinopeuteen 400 km matkalla. enimmät ajasta mittari näyttää 150 km/h, sillä jonossa joutuu hänkin ajamaan aina välillä, vaikka kuinka ohittelee keltaisten viivojen yli.

        taisi unohtua laskea nuo liikennevaloissa seisotut sekunnit tuohon loppuaikaan. keskinopeus kaupungissa oli siis ajalta, jolloin liikutaan. kokonaisajaksi tuleekin sitten minuutti ja 40 sekuntia enemmän. mutta ehtii silti vielä katsomaan mainokset, tai avaamaan kaljan.. (suoraan kylmänä jäähdytetystä hansikaslokerosta ;)


      • AnitaHirvonen
        lammas kirjoitti:

        taisi unohtua laskea nuo liikennevaloissa seisotut sekunnit tuohon loppuaikaan. keskinopeus kaupungissa oli siis ajalta, jolloin liikutaan. kokonaisajaksi tuleekin sitten minuutti ja 40 sekuntia enemmän. mutta ehtii silti vielä katsomaan mainokset, tai avaamaan kaljan.. (suoraan kylmänä jäähdytetystä hansikaslokerosta ;)

        Sinäkin otat kaljan kylmänä, laitat vaimon ajamaan, istut mukavasti hanttimiehenpuolelle ja naureskelet ääneen että, "vain köyhillä on kiire" :-) Jos muuten on kiirus mökeille itä/keski/länsi/pohjois-suomeen niin kuka käskee muuttamaan syrjäseudulle (=helsinkiin) Älkää ottako hernettä tai keilapalloa nenään, kiitos!


      • Minäkinkö
        lammas kirjoitti:

        taisi unohtua laskea nuo liikennevaloissa seisotut sekunnit tuohon loppuaikaan. keskinopeus kaupungissa oli siis ajalta, jolloin liikutaan. kokonaisajaksi tuleekin sitten minuutti ja 40 sekuntia enemmän. mutta ehtii silti vielä katsomaan mainokset, tai avaamaan kaljan.. (suoraan kylmänä jäähdytetystä hansikaslokerosta ;)

        Tarkoitin yleensä nuita maantienopeuksia ja lähinnä talvirajoituksia hyvällä kelillä ja ilmalla. Eli äkkiä menee tunti "hukkaan" pienilläkin nopeuksilla. Nyt on vielä nuita 60km/h rajoituksia näemmä joka "postilaatikon" kohdalla, kait muita ei enään tehdä!


    • RWD

      Helsinki-Tampere väillä säästää helposti tunnin kun ei noudata nopeusrajoituksia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kerro kiva muisto

      Kaivatustasi
      Ikävä
      93
      1738
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

      Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      358
      1159
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

      Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1158
    4. Mikä on horoskooppisi?

      Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      94
      1019
    5. Onks se väärin jos

      Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      62
      813
    6. Vanhemmalle naiselle

      Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      34
      773
    7. Hyvää yötä

      Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      5
      716
    8. Mitä meidän välillä

      Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      696
    9. En vaan ymmärrä

      Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      670
    10. Mitä saat naiselta mies kun

      Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p
      Ikävä
      113
      666
    Aihe