Oppiiko vanha koira uusia temppuja?

pömpylä

Mulla on noin 6-8 vuotias sekarotuinen (saksanpaimenkoira ja pk-collie)uros. Iästä ei ole varmaa tietoa, sillä Poju tuli meille eri 'käsien' välityksellä. Poju pelastettiin perheestä, jossa sitä ilmeisesti pahoinpideltiin. Ihastuin Pojuun heti ensisilmäyksellä ja otin sen luokseni, jotta sitä ei lopetettaisiin. En ole katunut päätöstäni hetkeäkään, vaikka ongelmia onkin.

Poju ei ollut saanut perheessään juuri minkäänlaista koulutusta. Istuu, antaa tassua ja menee maahan kun mieli tekee. Luokse tulo ei onnistu juuri ollenkaan... ei tule toimeen toisten koirien kanssa, rähisee vain vastaan tullessa...

Nyt siis haluaisin saada jonkinlaisen kurin Pojulle, edes perustottelevaisuuden kuntoon. En vain tiedä mistä aloittaa, minulla kun ei ole kouluttamisesta juuri minkäänlaista kokemusta aikaisemmin. olen kuitenkin halukas ja innoissani oppimaan uutta. Olen kuitenkin kuullut, että näin vanhaa koiraa olisi turha edes yrittää opettamaan. Toivon kuitenkin, että tämä väite olisi väärin, sillä tulen vielä toivottavasti viettämään Pojun kanssa monta vuotta.

Jos siellä on joku/jotkut minua viisampia toivoisin, että voisit/voisitte auttaa alkuun pääsemisessä.

Kiitos jo näin etukäteen!

2

230

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hieno homma,että Poju on saanut luotasi hyvän kodin :O)

      Ja sitten tuohon oppimiseen.Kyllä koira oppii koko ikänsä.Ei niistä mitään seniileitä tule,korkeintaan ihan vanhuksena saattaa höpsähtää joku,kuin ihminen,heh.
      Vanhemmiten vaan monella oppiminen on hitaampaa,ja myös motivointia pitää enemmän olla.

      Mielestäni vanhaa koiraa voi opettaa samoin kuin pentua,eli ihan vaikka leikin varjolla.Yleensäkin tehdä opetuksesta hyvin positiivista ja palkitsevaa ja iloista.
      Se on vaan vanhuksille hyväksi,kun nekin joutuu käyttämään nuppiaan.

      Ota selvää oman paikkakuntasi koulutuksista.Soittamalla vaikka kennelpiiriin.
      Myös kirjastosta löytyy kirjoja koiran kouluttamiseen ja netistäkin artikkeleita paljon positiivisesta kouluttamisesta.

      Voit myös järjstää koirallesi kaikkea kivaa yhteistä tekemistä,namien piilotusta,jäljen tekoa ym.Niistäkin saat ohjeita.
      Kaikki yhdessä tekeminen myös vahvistaa suhdettanne,ja sitä kautta auttaa koiraa myös motivoitumaan koulutuksiin kanssasi ;O)

      Sinulla on oikea asenne,joten teillä tulee olemaan varmasti kivoja aikoja koulutuspuuhissa.

    • todella hyvä

      Hei,

      Olin joskus samassa tilanteessa kuin sinä, sisulla halulla, ja rakkaudella omistan tänä päivänä maailman parhaan koiran.

      Suosittelen sinulle lämpimästi Pertti Vilanderin- Koirankorjauskirjaa.
      Antaa hyviä vinkkejä, ja auttaa koulutuksessa. Samoin Jan Fennelin- Kuuntelen koiraani.

      Onnea teille koulutukseen, ja parempaa uutta tulevaa vuotta !!! :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      261
      6108
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      145
      3586
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      144
      2599
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      344
      2476
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2052
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      83
      1625
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      120
      1621
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1473
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1290
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      106
      1143
    Aihe