Osaako joku palstalaisista neuvoa, mistä saisi ajantasaista tietoa neste- ja suolatasapainon hallintaan ja häiriöihin?
Itse olen hakukoneilla etsinyt ja löytänyt lähinnä yleistä keskustelua asiasta ja sen vierestä.
neste- ja suolatasapaino
7
4456
Vastaukset
- täälläkin
Minullakin on ollut jo pidempään "natrium"suolatasapainon häiriö, joka ilmenee siten, että jos EN juo n. 1%:sta ruokasuola- vesiliuosta lasi- pari tavallista vettä HETI AAMULLA ja myös päivän mittaan juo näitä, niin tulee tyypilliset suolanpuuteoireet ( voimattomuutta, jaloissa kramppaa sekä huippaa).
Lääkäreiltä en ole saanut selvyyttä, miten asiaan pitää suhtautua vaan kehottavat jatkamaan suolaveden juontia.
Olen kuitenkin ymmärtänyt, että kysymyksessä ei olisi todellinen natriumin/suolan puute, vaan että veri laimenee liikaa nestetasapainon jostain syystä häiriintyessä. Syynä lienee jokin sairaus (mutta mikä?) tai jokin muu syy, esim. nestettä/vettä menee liikaa elimistön läpi ja samalla liikaa suoloja/ natriumia poistuu.
En tunne asiaa itse tarkemmin, mutta jos saat ratkaisun ongelmaasi, niin kerro toki tällä keskustelupalstalla, sillä tällainen suolanpuutos on kuulemma yleisempää kuin yleisesti tiedetään ja sen hoitosuosituksia ei liene ole.
Hyviä linkkejä en tiedä. - kyselijä ö
kysymyksiä, tiedän vain nämä vajaukset voi viedä tajun, itse käytän "kotitekoisesti" vihannes-ym.mehuja. olisi se hyvä asiantuntevaa tietoa.
- hmg
Tässä linkki sivulle missä mielestäni aika hyvää informaatiota suolasta suomeksi.
http://www.selkasivut.fi/suola/suolasta.htm
Tässä jotain yleisiä pointteja suolasta ja vedestä sikäli kun ihmiseen soveltuu
- keho tarvitsee keskimäärin 1.2 - 2 litraa vettä per vrk. Eli se nykypäivän muoti-ilmiö että pitäisi juoda huimia määriä vettä (3. litrasta ylöspäin) ei perustu fysiologiaan.
- ilman natriumia hydraatio kehossa jää vajavaiseksi, eli vesi ei pysty ilman riittäviä määriä natriumia tunkeutumaan kaikkiin tarvittaviin paikkoihin. Jos natriumia on kehossa riittävästi niin vesi tekee tehtävänsä normaalisti.
- ihmisten Na tarve vaihtelee, riippuen eri tekijöistä. Mutta yleisesti ottaen länsimaissa suositus on ollut kauan että muutama gramma natriumia per vrk. on kohdallaan. Mutta nykypäivänä on joissakin piireissä muoti-ilmiö että sitä tulee välttää, joten joillakin jää Na saanti alle gramman, joillakin alle 500 mg, jolloin rupeaa ilmenee hyponatremian oireita.
Ihminen tarvitsee natriumia. Se on eräs tärkeimpiä mineraaleja, ja lasketaan makro-mineraalien joukkoon. Muut ovat K, Mg, Ca, Cl, P, S. Helpoin keino huolehtia että saa tarpeeksi KÄYTTÖKELPOISTA natriumia on syödä puhdistamatonta lisäaineetonta merisuolaa, mieluiten ranskalaista atlanninmerisuolaa. Tämä kys. merisuola on kaikista magnesium-rikkain merisuola. Sen Mg suolat huolehtivat siitä että sen natrium ei aiheuta nestekeräymää. Puhdistettujen ruokasuolojen Na aiheuttaa nestekeräymää monissa ihmisissä, koska siinä ei ole Magnesiumia nimeksikään. Puhdistamaton atlanninmerisuola ei siis aiheuta nestekeräymää, eikä nosta verenpainetta. Se voi korjata molempia epäkohtia jos niitä on. - Tavis...
Molkosan on todella hyvä apu vatsan ja suoliston ongelmiin (täysin luonnollinen vaihtoehto), niin ja tietysti se kunnon ruokavalio.
Suola kannattaa vaihtaa Atlantin puhdistamattomaan merisuolaan, joka ei sisällä ylimääräisiä kemikaaleja, jotka saattavat aiheuttaa elimistön alisuolaisuuden, kuten minulle kävi ja miehelleni.
Mieheltäni loppui suonenvedot ja itse sain verenpaineeni kuntoon, kun suola vaihdettiin. Vinkin sain kansanparantajalta, joka sanoi minulle heti nähdessään, jotta elimistöni on alisuolainen.
Kaikenlaiset Jozot, pan-suolat jne... sisältävät paljon lisäaineita ja näinollen ne eivät ole hyväksi elimistölle.
Tässä tietoa molkosanista:
http://www.terveydenhoitouutiset.fi/atv/8.htm
Molkosania saa ihan marketin luontaistuotehyllystä n. 7€ hintaan.
Merisuolaa olen ostanut itse ruohonjuuresta, mutta luulisin, jotta sitä saa esim. luontaistuotekaupoista.
Valmarinista sain itse ripulia, joten se ei sopinut minulle.
Molkosanilla sain myös joskus parikymmentä vuotta sitten vetelät ja liuskoittuneet kynnet hyväksi, kun tuli nuorena syötyä hiukan ykspuolisesti. Kokeilin ensin pitkään jotain kalsium-pii valmistetta ilman mitään vaikutusta.
Eikä kalsiumia kuulemma edes saa syödä, kuin lääkärin määräyksestä, jos on kalsiumin imeytymishäiriö.
Kaverini on menettänyt toisen munuaisensa liiallisen kalsiumin syönnin takia (söi jotain jauhetta). Oli mainosten uhri sillon nuorena parikymppisenä. Hänelle tuli munuaiskiviä ja kasvoivat niin suuriksi, jotta toinen munuainen piti leikata pois.- mistä tietoa?
Täytyy sanoa, että on tullut todella hyvää tietoa suolatasapainosta ja suolasta. Näkee heti, että kirjoittajat ovat perehtyneet kysymykseen.
Olen itsekin selvitellyt näitä asioita omien ongelmieni kautta:
Ongelmani oli jatkuvat kovat jalkaterä-/jalkakrampit ja huimaus vaikka natrium- kalium- arvot olivat kunnossa. Olo vähän helpotti, kun otin lääkärin suosittamana suolavettä päivän mittaan useita lasillisia . Lääkkeenä minulla on ollut nesteenpoistaja, joka tuplasi ongelmat ja sen totesin, kun jätin parina päivänä nesteenpoistolääkkeet ottamatta. Olo parani heti jonkin verran.
Muutama viikko sitten aloin kokeilla sellaista, että tein puolen litran kannuun seoksen, jossa vajaa puoli teelusikallista harmaata merisuolaa, 2 teelusikallista molkosania ja 2 teelusikallista valmarinia ja loput vettä ja joukkoon heitin liukenemaan vielä 350 mg magnesiumtabletin. Ensin aamulla tätä lasillinen ja loput päivän mittaan. Lisäksi juon aivan normaalisti nestettä 1½ - 2 litraa päivässä.
Olo on kummasti parantunut pikku hiljaa.
Osaako joku sanoa missä ja millä tavoin pääsisi tähän suolatasapainoasiaan perehtyneen lääkärin vastaanotolle? - Anonyymi
Nesteenpoistolääkkeet ns diureetit vähentää ,huuhtoo elimistöstä suolaa, ym,lääkkeet , lääkkeitten vaihto ,vähentäminen jos mahdollista,liika juominenkin on epäterveellistä ,rasittaa munuaisia , hikoilu,esim,kesähelteessä, saunominen ,pitää syödä myös suolaista ,saa ruoasta tai juoda kivennäisvettä,jossa on suolaa,magnesiumia joka ehkäisee myös suonenvetoa,
- Anonyymi
neste sanoo 578 työntekijää ja toimihenkilöä irti 2025
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mihin sinussa haluan koskea
Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä422266Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä
IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi2362055- 1111548
Toisen ihmisen sydämellä
leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo1441291- 1151217
PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan
kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki1381114Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."
Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://271107- 741009
- 65973
- 70960