PIC ja RS232

ölaef

Ei liity suoraan Assemblyyn, mutta täältä löytynee osaamista.

Pöydällä lojuu PIC 16F690 joka olisi tarkoitus saada keskustelemaan tietokoneen kanssa sarjaportin kautta. Mistä kannattaisi lähteä liikkeelle? Käytössä on C-kääntäjä ja ja olen MAX232:sta ruuvannut kummajaisen, joka kuulemma asettaa jännitteet kohdalleen.

Onko jossaino olemassa jotain C-kirjastoja, joiden avulla pääsisin asiassa alkuun?

Myös assemblylla tehdyt koodinpätkät kiinnostavat, saanen ne ruuvattua C-koodin kylkeen.

2

1161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuikka vaaglella

      Max232 on toimiva. Ite en ole vaivautunut enään vääntään asmia picille vaan kaikki koodi vaan c:llä, jos pelkästään niitä ledejä vilkuttelee eikä mennä resurssit tapissa on ihan turha vääntää asmia. mblabilla simuloi jos on aikakriittiset kohdat johon vois sitä inline asmia tarvittaessa laittaa.

      Kato onko c-kääntäjän sampleissa usart esimerkkejä. Hi-tech C:n mukana tulee tuollanen:

      main.c
      Code:

      #include
      #include
      #include "usart.h"

      /* A simple demonstration of serial communications which

      * incorporates the on-board hardware USART of the Microchip

      * PIC16Fxxx series of devices. */


      void main(void){

      unsigned char input;


      INTCON=0;// purpose of disabling the interrupts.


      init_comms();// set up the USART - settings defined in usart.h


      // Output a message to prompt the user for a keypress

      printf("Hello");



      while(1)

      {

      input = getstr();// read a response from the user

      printf("\rI detected [%c]",input);// echo it back

      }


      }




      usart.c
      Code:

      #include

      #include

      #include "usart.h"


      void

      putch(unsigned char byte)

      {

      /* output one byte */

      while(!TXIF)/* set when register is empty */

      continue;

      TXREG = byte;

      }


      unsigned char

      getch() {

      /* retrieve one byte */

      while(!RCIF)/* set when register is not empty */

      continue;

      return RCREG;

      }


      unsigned char

      getche(void)

      {

      unsigned char c;

      putch(c = getch());

      return c;

      }


      /*

      void getstr(const char *s)

      {

      while(!RCIF)

      continue;

      while (*s)

      getch();

      return str;

      }

      */



      usart.h
      Code:


      #ifndef _SERIAL_H_

      #define _SERIAL_H_


      #define BAUD 9600

      #define FOSC 7370000L

      #define NINE 0 /* Use 9bit communication? FALSE=8bit */


      #define DIVIDER ((int)(FOSC/(16UL * BAUD) -1))

      #define HIGH_SPEED 1


      #if NINE == 1

      #define NINE_BITS 0x40

      #else

      #define NINE_BITS 0

      #endif


      #if HIGH_SPEED == 1

      #define SPEED 0x4

      #else

      #define SPEED 0

      #endif


      #if defined(_16F87) || defined(_16F88)

      #define RX_PIN TRISB2

      #define TX_PIN TRISB5

      #else

      #define RX_PIN TRISC7

      #define TX_PIN TRISC6

      #endif


      /* Serial initialization */

      #define init_comms()\

      RX_PIN = 1;\

      TX_PIN = 1; \

      SPBRG = DIVIDER; \

      RCSTA = (NINE_BITS|0x90);\

      TXSTA = (SPEED|NINE_BITS|0x20)


      void putch(unsigned char);

      extern void getstr(const char *s);

      unsigned char getch(void);

      unsigned char getche(void);


      #endif

      //loppu usart.h

      • aapee.

        Enköhän tällä pääse alkuun. Ainakin sain ensimmäiset kötystyksen käännettyä ilman suurempia herjoja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      186
      1508
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      80
      1090
    3. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      96
      894
    4. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      77
      875
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      85
      788
    6. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      744
    7. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      109
      705
    8. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      117
      618
    9. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      48
      597
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      18
      558
    Aihe