vieläpä niin, että suomen kieli on usein vahvempi kieli, jota osataan huomattavasti paremmin kuin ruotsia.
Keistä siis on puhe? Tietysti ns. "ruotsinkielisistä", jotka ovat 90-prosenttisesti täysin kaksikielisiä, vaikka ovatkin "rekisteröityneet" ruotsinkielisiksi.
Tosi lapsellista, säälittävää.
Ne ovat täydellisesti
9
510
Vastaukset 9
- osaavat
suomea paremmin kuin ruotsia mutta siitäkin huolimatta vaaditaan palveluita ruotsin kielellä. Todella säälittävää, että ihminen voi alentua tällaiseen. Vieläpä FST:n uutislähetyksissä huomaa kuinka reportterin kieli taipuu monta kertaa paljon paremmin suomen kielellä kuin ruotsin kielellä. Mistä muusta tämä kertoo kuin suuresta kaksikielisyyden myytistä jota ylläpidetään Lipposen, Sasin, Braxin ja muiden samanlaisten toimesta.
- rautaako?
Suurin osa niistä ruotsinkielisistä jotka eivät ole täydellisen kaksikielisiä toki toivoo saavansa elää ainakin osittain äidinkielellään, mutta meidän lukumäärämme on niin pieni ettei sillä mitään vaatimuksia saa läpi. Mutta kai minäkin saan äänestää.
Vaatimus syntyy siitä kun tarpeeksi moni haluaa asian olevan tietyllä tavalla. Näin ollen voidaan todeta että minun toivomus muuttuu enemmistön vaatimukselle vain erittäin suuren suomenkielisen tuen avulla.
Okei ja vastaukseni saan tavanomaiset löpinät sensuurista, politiikkojen voitelemisesta, Ruotsi ulkopolitiikasta ja salaliitoista.
- rautaako?
Minulta meni tuo ihan ohi. Siis eikö ole oma asiansa minkäkieliseksi rekisterröityy? Miten tuo on arvokysymys, ja mitä vikaa siinä on jos on kielitaitoinen?
- tyhmyydestä?
Mites ne Pisa-tutkimukset nyt menikään ns."ruotsinkielisten" osalta?
- sdfasfaf
Mitä jos minä rekisteröityisin vaikkapa kiinankieliseksi vaikka suomnekielinen olenkin?
Ruotsinkielisiksi rekisteröityneenä on varmasti paljon ns. ruotsinkielisiä, jotka todellisuudssa elävät lähes pelkästään suomea puhuen.
Myös nämä valeruotsinkieliset lasketaan ruotsinkielisten nuppilukuun.
Sellaisten ruotsinkielisten määrä, jotka eivät suomea kunnolla osaa ja oikeasti tarvitsevat omakielistä palvelua, on oletettua huomattavasti paljon pienempi.
Et sinäkään mitään ruotsinkielistä palvelua oikeasti tarvitse. Tätäkin keskustelua käymme kanssasi sujuvasti suomeksi, ja niinhän sen kuuluukin mennä. Vähemmistöt käyttävät maan pääkieltä sitä äidinkielenään puhuvien kanssa.
Niin minäkin teen, aina kun liityn esim. Ruotsissa suomea puhuvan vähemistön joukkoon. Sama juttu Espanjassa. (olisi kyllä kiva, jos kaikki espanjalaiset opettelisivat minun takiani äidinkieleni, jotta minun ei tarvitsisi puhua hielle espanjaa, jota en kuitenkaan hallitse täydellisesti) - ehkäpä:
tyhmyydestä? kirjoitti:
Mites ne Pisa-tutkimukset nyt menikään ns."ruotsinkielisten" osalta?
luulisi, että ihmiset tajuaisivat käyttää eri tilanteissa sitä kieltä, mitä osaa parhaiten ja millä kielellä kommunikointi ja asioiden hoito sujuu sujuvimmin. Kumma kyllä näin ei ole suomenruotsalaisten kohdalla, vaan kielestä tehdään numero, aivan kuin se olisi se varsinainen asia.
sdfasfaf kirjoitti:
Mitä jos minä rekisteröityisin vaikkapa kiinankieliseksi vaikka suomnekielinen olenkin?
Ruotsinkielisiksi rekisteröityneenä on varmasti paljon ns. ruotsinkielisiä, jotka todellisuudssa elävät lähes pelkästään suomea puhuen.
Myös nämä valeruotsinkieliset lasketaan ruotsinkielisten nuppilukuun.
Sellaisten ruotsinkielisten määrä, jotka eivät suomea kunnolla osaa ja oikeasti tarvitsevat omakielistä palvelua, on oletettua huomattavasti paljon pienempi.
Et sinäkään mitään ruotsinkielistä palvelua oikeasti tarvitse. Tätäkin keskustelua käymme kanssasi sujuvasti suomeksi, ja niinhän sen kuuluukin mennä. Vähemmistöt käyttävät maan pääkieltä sitä äidinkielenään puhuvien kanssa.
Niin minäkin teen, aina kun liityn esim. Ruotsissa suomea puhuvan vähemistön joukkoon. Sama juttu Espanjassa. (olisi kyllä kiva, jos kaikki espanjalaiset opettelisivat minun takiani äidinkieleni, jotta minun ei tarvitsisi puhua hielle espanjaa, jota en kuitenkaan hallitse täydellisesti)"Ruotsinkielisiksi rekisteröityneenä on varmasti paljon ns. ruotsinkielisiä, jotka todellisuudessa elävät lähes pelkästään suomea puhuen. "
Muuttuisitko sinä englanninkieliseksi ja lakkaisit olemasta suomenkielinen jos muuttaisit johonkin englanninkieliseen maahan?
Sinusta siis äidinkielen määrittelee ympäristö ja se kuinka paljon mitäkin kieltä puhut? Niinkö?
Pitäisikö kaikkien hyvin ruotsia oppineiden, ensimmäisen polven ruotsinsuomalaisten äidinkieleksi muuttaa ruotsi?
http://pre20031103.stm.fi/suomi/tao/julkaisut/omakieli/aidinkieli.htm
P.S.
Kun sinä olet Ruotsissa tai Espanjassa niin olet ulkomailla ja maassa ollaan tietysti maan tavalla.
Me ruotsinkieliset olemme täällä Suomessa kotona ja aivan yhtä aitoja ja alkuperäisiä suomalaisia kuin sinäkin, siksi meille kuuluu saamat oikeudet kuin sinullekin.- ja sillä siisti.
Ankdam kirjoitti:
"Ruotsinkielisiksi rekisteröityneenä on varmasti paljon ns. ruotsinkielisiä, jotka todellisuudessa elävät lähes pelkästään suomea puhuen. "
Muuttuisitko sinä englanninkieliseksi ja lakkaisit olemasta suomenkielinen jos muuttaisit johonkin englanninkieliseen maahan?
Sinusta siis äidinkielen määrittelee ympäristö ja se kuinka paljon mitäkin kieltä puhut? Niinkö?
Pitäisikö kaikkien hyvin ruotsia oppineiden, ensimmäisen polven ruotsinsuomalaisten äidinkieleksi muuttaa ruotsi?
http://pre20031103.stm.fi/suomi/tao/julkaisut/omakieli/aidinkieli.htm
P.S.
Kun sinä olet Ruotsissa tai Espanjassa niin olet ulkomailla ja maassa ollaan tietysti maan tavalla.
Me ruotsinkieliset olemme täällä Suomessa kotona ja aivan yhtä aitoja ja alkuperäisiä suomalaisia kuin sinäkin, siksi meille kuuluu saamat oikeudet kuin sinullekin.Suomessa on ruotsia äidinkielenään puhuva vähemmistö aivan kuten on suomea äidinkielenään puhuva vähemmistö mm. Ruotsissa ja Espanjassa.
Ajatelkaa nyt miten älytöntä olisi, jos suomea puhuva vähemmistö Ruotsissa ja Espanjassa vaatisi, että heitä varten pitäisi maiden enemmistön opetella suomen kieli ja puhua sitä heille...
Prikulleen yhtä älytöntä on se, että suomenruotsalaiset vaativat vastaavasti suomalaisilta ruotsin osaamista ja puhumista. Siitäkin huolimatta, että "hurrit" osaavat täydellisesti suomea, kuten tältäkin palstalta voi havaita.
- YKSIKIELISIÄ
Säälittäviä ovat yksikieliset sillä he osaavat yleensä pelkästään suomea.
Tosi säälittävää, surullista todella !!
Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas uusi PS:n rasismiKOHU!
Nyt Mauri Peltokangas on taas huuliaan lepattanut. Suomen rasistisin puolue - PS! https://www.iltalehti.fi/politiikka/a455918- 56579
Onnittelut taktiikan vaihdoksesta mies!
Esität nykyisin varattua, ettei naiset jää roikkumaan , mutta sinä saat haluamasi. Oletpa sinä hieno mies. 👏🏻 Osasin o160563- 51545
Olen henkisesti väsynyt. Takki tyhjä.
Olen joutunut elämään yksin liian kauan. Työttömänä ja somepaskaa. Työpaikoilla joudun kiusatuksi. En enää tiedä, mitä165535Jarruton, viritetty ja kilvetön mopo
Ajo-oikeudeton ja uppiniskainen kuski. Tuloksena vääntynyt aita, rusinaksi muuttunut mopo ja pari pipiä.229508Tiedätkö mitä mies
Sinulla ei ole kaikki kunnossa päänupissa! Älä pilaa sitä, mitä sinulla on oikeassa elämässä. Tämä ei ole mitään rakkaut20446Katotaan miten jaksat tätä
Olen valmis pelaamaan tätä seuraavat 10v. Voit kysyä tutuilta miten olen erittäin kärsivällinen.67436Naisten liian suuret vaatimukset?
Palstalla näkee usein vlituksia siitä, että naisilla on miehille liian suuria vaatimuksia. Haluankin nyt mielenkiinnosta90434Peräti 12 000 ihmisen toimeentulo leikattiin puoleen kun eivät ilmoittautuneet työkkäriiin!
Peräti 12 000 ihmisen (useimmat nuoria miehiä) toimeentulo leikattiin puoleen kun eivät ilmoittautuneet työkkäriiin! ht187420