siis olla makrofaageja yli 90% ja se on normaalia. Mitä makrofaagit tekevät keuhkoissa? Miksi ne lisääntyvät ja miksi niitä on vähemmän kuin tuo yli 90%?
Keuhkolääkäreille näyttää olevan ihan sama, kuinka paljon makrofaageja keuhkoissa on, joten kertooko se jotakin keuhkolääkäreistä vaiko makrofaageista?
Onko makrofaageilla mitään väliä?
47
2259
Vastaukset
- =)=)=)=)=)
kirjoittaa, minun kohdallani, että astmatilanne näyttää olevan hyvä keuhkofunktiokokeiden perusteella ja astmadiagnoosi sinänsä vaikuttaa aivan asianmukaiselta.
Tähystystulos hänellä luettavissa, koska sama sairaala missä tehtykin. Outoa on, että toinen keuhkolääkäri kertoo sen olevan kaikkea muuta kuin normaali, ja lisäksi tähystyksen tehnyt lääkäri aikoinaan kertoi, ettei minulla mitään astmaa ole. Näin ne astmakriteerit vain ovat joustavia.
No itse asiassa tarvitsen vielä vastauksen tältä samalta ylilääkäriltä, kunhan olen lähettänyt paperini hänelle. Sen jälkeen voin sitten edetä asiassa, niiden henkilöiden kanssa joiden kanssa asiasta on niin sovittukin. Mutta ilman näitä tyrmäyksiä en pääse asiassa eteenpäin. Tyrmäykset antavat sitä lisätietoa henkilöille, jotka sitä minulta ovat pyytäneetkin. Onhan tämä maailma kummallinen, mutta jos voin auttaa asioita, auttamalla itseäni, niin hyvinhän se onnistuu. Kummallista on se, että kukaan ei tunnu luottavan enää edes omiin kollegoihinsa. Ikävä tilanne kaiken kaikkiaan. Mutta asiani on siis tavallaan hoidossa, mitään kiirettähän minulla ei enää ole, joten katsotaan nyt mitä vastataan kysymyksiini joita ylilääkärille esitän suoraan esim. noista makrofaageista. Ehkäpä hän osaa perustella ne astmaan liittyviksi hyvinkin, samoin solulisän ja ongelmat altistuksen jälkeen. Kyllähän se ylilääkäriltä luulisi onnistuvan. Jos ei vastaa mitään, niin sekin on sitten aika hyvä vastaus ja auttaa kuulemma sekin. Joten elämme taas mielenkiintosia aikoja. Ei siis tarvitse olla huolissaan, asia etenee vääjäämättä, eikä minun tarvitse sen eteen tehdä juurikaan mitään. Voipi olla, että osa omaa väkeä on jo kyllästynyt näihin kuvioihin, eihän sitä koskaan tiedä. Elämä on, toiset opiskelee pitkään tehdäkseen väärin, toisille se on ilman opiskeluakin ihan selvä asia. - =)=)=)=)
=)=)=)=)=) kirjoitti:
kirjoittaa, minun kohdallani, että astmatilanne näyttää olevan hyvä keuhkofunktiokokeiden perusteella ja astmadiagnoosi sinänsä vaikuttaa aivan asianmukaiselta.
Tähystystulos hänellä luettavissa, koska sama sairaala missä tehtykin. Outoa on, että toinen keuhkolääkäri kertoo sen olevan kaikkea muuta kuin normaali, ja lisäksi tähystyksen tehnyt lääkäri aikoinaan kertoi, ettei minulla mitään astmaa ole. Näin ne astmakriteerit vain ovat joustavia.
No itse asiassa tarvitsen vielä vastauksen tältä samalta ylilääkäriltä, kunhan olen lähettänyt paperini hänelle. Sen jälkeen voin sitten edetä asiassa, niiden henkilöiden kanssa joiden kanssa asiasta on niin sovittukin. Mutta ilman näitä tyrmäyksiä en pääse asiassa eteenpäin. Tyrmäykset antavat sitä lisätietoa henkilöille, jotka sitä minulta ovat pyytäneetkin. Onhan tämä maailma kummallinen, mutta jos voin auttaa asioita, auttamalla itseäni, niin hyvinhän se onnistuu. Kummallista on se, että kukaan ei tunnu luottavan enää edes omiin kollegoihinsa. Ikävä tilanne kaiken kaikkiaan. Mutta asiani on siis tavallaan hoidossa, mitään kiirettähän minulla ei enää ole, joten katsotaan nyt mitä vastataan kysymyksiini joita ylilääkärille esitän suoraan esim. noista makrofaageista. Ehkäpä hän osaa perustella ne astmaan liittyviksi hyvinkin, samoin solulisän ja ongelmat altistuksen jälkeen. Kyllähän se ylilääkäriltä luulisi onnistuvan. Jos ei vastaa mitään, niin sekin on sitten aika hyvä vastaus ja auttaa kuulemma sekin. Joten elämme taas mielenkiintosia aikoja. Ei siis tarvitse olla huolissaan, asia etenee vääjäämättä, eikä minun tarvitse sen eteen tehdä juurikaan mitään. Voipi olla, että osa omaa väkeä on jo kyllästynyt näihin kuvioihin, eihän sitä koskaan tiedä. Elämä on, toiset opiskelee pitkään tehdäkseen väärin, toisille se on ilman opiskeluakin ihan selvä asia."Alveoliittia epäiltäessä PEF-työpaikkaseurantaan liitettiin kainalolämmön seuranta ja diffuusiokapasiteetin mittaus ennen seurantajaksoa ja sen jälkeen. Lisäksi näille potilaille tehtiin tietokoneavusteinen ohutleikekerroskuvaus, keuhkoputkien tähystys ja bronkoalveolaarinen huuhtelu."
Minulle lisättiin työpaikka peffeihin lämmönseuranta ja tehtiin kaikki nuo testitkin. Vaikka tuo keuhkotähystys ei nyt olekaan kriteerien sisällä, minulla oli lämpöilyä, alilämpöä yms. oireita, kaikki sitten muuttuikin selkeäksi astmaksi, joka on aina silloin tällöin jollekin lääkärille jotakin ihan muuta, kuin astmaa. Onhan se kummallista ajaa vaikean astman astmalääkitys keuhkolääkärin ohjeiden mukaan alas. Tosi selkeähän se sellainen astma on, ja varmasti vaatii ikuisesti etätöitä kotoa käsin ja syynä se, että vain niin voin joidenkin ohjeita antaneiden henkilöiden mielestä elääkin.
Olisiko aika selvittää mistä tässä oikein on kyse, ennen kuin se selvitetään niille, jotka siitä selvityksestä ovat vastuussa? - =)=)=)=)
=)=)=)=) kirjoitti:
"Alveoliittia epäiltäessä PEF-työpaikkaseurantaan liitettiin kainalolämmön seuranta ja diffuusiokapasiteetin mittaus ennen seurantajaksoa ja sen jälkeen. Lisäksi näille potilaille tehtiin tietokoneavusteinen ohutleikekerroskuvaus, keuhkoputkien tähystys ja bronkoalveolaarinen huuhtelu."
Minulle lisättiin työpaikka peffeihin lämmönseuranta ja tehtiin kaikki nuo testitkin. Vaikka tuo keuhkotähystys ei nyt olekaan kriteerien sisällä, minulla oli lämpöilyä, alilämpöä yms. oireita, kaikki sitten muuttuikin selkeäksi astmaksi, joka on aina silloin tällöin jollekin lääkärille jotakin ihan muuta, kuin astmaa. Onhan se kummallista ajaa vaikean astman astmalääkitys keuhkolääkärin ohjeiden mukaan alas. Tosi selkeähän se sellainen astma on, ja varmasti vaatii ikuisesti etätöitä kotoa käsin ja syynä se, että vain niin voin joidenkin ohjeita antaneiden henkilöiden mielestä elääkin.
Olisiko aika selvittää mistä tässä oikein on kyse, ennen kuin se selvitetään niille, jotka siitä selvityksestä ovat vastuussa?työpaikka peffit tehtiin silloin, kun en saanut enää olla työpaikkani työtiloissa, vaan minulla oli täysin irti työpaikkani tiloista oleva työhuone, jossa olin yksin ja jonne oli tuotu vain joitakin tavaroita työhuoneestani, jonka käytön työterveyslääkäri ja johtava lääkäri kirjallisesti kielsivät. Olin siis sairaslomalla pitkään ja odottelin uutta työtilaani ja se sitten löytyi täysin irti työpaikkani sisäilmasta. Oireilin käydessäni laatikoissa olevia papereitani ja kirjoja lävitse, silloin tuli lämpöilyä ja olotila heikkeni heti. Mutta tavallaan työpaikka peffit tehtiin silloin kun en enää ollut samassa työpaikassa. TTL:n lääkärit pyysivät vain, että käy välillä työpaikkasi tiloissa. Niissä tiloissa joissa ehdin käydä, kun työtkin piti tehdä meni ääni ja tuli aina oireita.
Käytännössä kuitenkin siis vain kävin minuutteja työpaikkani tiloissa, en siis oleskellut työpaikallani enää seurannan aikana. Esimieheni myös vaati sitä, etten käy työpaikkani tiloissa ollenkaan. Joka kerran kun hän näki minut työpaikkani tiloissa alkoi huuto, joten eipä ihme että tuosta keuhkotähystyksestä kotiin päin tullessa hän sitten jo soitti ja kertoi, että sairastelu vuoksi en saa enää palata omiin työtehtäviini. Ja näin muuttui toimenkuvani ja esimies, toimenkuva joka on yhä edelleen varsin avoin, samoin en ole vieläkään saanut tätä etätyösopimusta kotiini, kuten sovittiin. Eikä tt-lääkäri ole soittanut lupauksensa mukaisesti, hän kun halusi sen osittaisen eläkkeen ja kertoi soittavansa Valtiokonttoriin ja kysyvänsä neuvoja millaisilla papereilla se sitten minulle myönnetään, kertoi että siihen saa myös lisäapua sisäilmatyöryhmämme puheenjohtajalta tarvittaessa. Luottamushenkilö ja minä arvelimme, että pieleen menee ja kovaa. Näin taisi käydä ja onneksi, sillä eläkettä en haluakaan, en minkään sorttista. Että silleen kiva astma. - käyt yhtä aikaa
=)=)=)=)=) kirjoitti:
No itse asiassa tarvitsen vielä vastauksen tältä samalta ylilääkäriltä, kunhan olen lähettänyt paperini hänelle. Sen jälkeen voin sitten edetä asiassa, niiden henkilöiden kanssa joiden kanssa asiasta on niin sovittukin. Mutta ilman näitä tyrmäyksiä en pääse asiassa eteenpäin. Tyrmäykset antavat sitä lisätietoa henkilöille, jotka sitä minulta ovat pyytäneetkin. Onhan tämä maailma kummallinen, mutta jos voin auttaa asioita, auttamalla itseäni, niin hyvinhän se onnistuu. Kummallista on se, että kukaan ei tunnu luottavan enää edes omiin kollegoihinsa. Ikävä tilanne kaiken kaikkiaan. Mutta asiani on siis tavallaan hoidossa, mitään kiirettähän minulla ei enää ole, joten katsotaan nyt mitä vastataan kysymyksiini joita ylilääkärille esitän suoraan esim. noista makrofaageista. Ehkäpä hän osaa perustella ne astmaan liittyviksi hyvinkin, samoin solulisän ja ongelmat altistuksen jälkeen. Kyllähän se ylilääkäriltä luulisi onnistuvan. Jos ei vastaa mitään, niin sekin on sitten aika hyvä vastaus ja auttaa kuulemma sekin. Joten elämme taas mielenkiintosia aikoja. Ei siis tarvitse olla huolissaan, asia etenee vääjäämättä, eikä minun tarvitse sen eteen tehdä juurikaan mitään. Voipi olla, että osa omaa väkeä on jo kyllästynyt näihin kuvioihin, eihän sitä koskaan tiedä. Elämä on, toiset opiskelee pitkään tehdäkseen väärin, toisille se on ilman opiskeluakin ihan selvä asia.liian monella lääkärillä ja menet itsekin sekaisin eri diagnooseista ja tutkimustuloksista.
Olet näemmä pyhittänyt elämäsi sille että aina etsitään jotain uutta kehostasi ja tehdään samoja kokeita yhä uudelleen eri lääkärien toimesta.
Jos sinulla on nyt etätyö kotona ja voit hyvin, eikö kannattaisi nyt panostaa elämiseen eikä jatkuvasti tonkia loputonta suota. - =)=)=)
käyt yhtä aikaa kirjoitti:
liian monella lääkärillä ja menet itsekin sekaisin eri diagnooseista ja tutkimustuloksista.
Olet näemmä pyhittänyt elämäsi sille että aina etsitään jotain uutta kehostasi ja tehdään samoja kokeita yhä uudelleen eri lääkärien toimesta.
Jos sinulla on nyt etätyö kotona ja voit hyvin, eikö kannattaisi nyt panostaa elämiseen eikä jatkuvasti tonkia loputonta suota.Minulla on kyllä vain yksi keuhkolääkäri, omalääkärillä käyn, koska keuhkolääkärillä ei voi käydä akuutissa vaiheessa. Tt-lääkäri taitaa olla kaikilla jotka työtä ylipäätään tekevät, joten hän on kuvioissa siksi, mutta hänelläkään en käy pitkän välimatkan vuoksi akuutissa vaiheessa enää, nyt kun teen etätöitä, mitä järkeä olisi matkustella tunteja lääkäriin ja takaisin kotiin sairaana? Ei niin mitään.
Joten jäljelle jää omalääkäri ja keuhkolääkäri, jolla en ehkä enää edes käy. Pitää arpoa kuka näistä keuhkolääkäreistä on oikeassa sairaudestani mitä pitäisi sitten hoitaa ja lääkitäkin. Sairaalan seuranta tulee kysymykseen juuri oireilun jatkumisen vuoksi, sekä tämän epäselvän tilanteen vuoksi. Lisäksi siinä on vielä sellainen sovittu tuplatutkimus, kunhan nyt pääsen tutkimuksiin asti. Olen siten hyvä tähän tarkastukseen, kun en pelkää näitä tutkimuksia, joihin monet eivät uskalla mennä kertaakaan.
Että ihan sellaista normaalia tämä sairauden selvittely on. Se kun näyttää olevan vielä kovin vaikea todeta Suomessa astma ja päättää miten sitä pitäisi hoitaa. Toisen lääkärin mukaan en voi koskaan luopua massiivisesta astmalääkityksestäni ja toisen lääkärin mukaan astmalääkitys ei auta tilannettani yhtään. Kyllähän siinä kuka vain miettisi mitä tehdä, koska mikäli minulla on astma, pitäisi sitä tulehdusta hoitaa lääkkein ja niitähän en nyt käytä ollenkaan.
Mutta älä ole huolissasi, asiat etenevät ihan omalla painollaan ja on varsin mielenkiintoista seurata tätä lääketieteen tilannetta ihan näinkin ongelmattoman sairauden diagnostisoinnin suhteen, kun astma nyt pitäisi olla. Eipä oikein vakuuta tämä lääketieteen taso, mutta nähtävästi sitä ihmettelevät myös ihan omatkin tahot ja heitäkin on tarkoitus tässä autella samalla.
Muuten kuuluu hyvää, kiitos kysymästä. Sairastelu on vain se pieni osa elämää, ei se koko elämä ;-). Älä siitä ole huolissasi. - sairastellut
liian monella lääkärillä ja menet itsekin sekaisin eri diagnooseista ja tutkimustuloksista.
Jos sinulla on nyt etätyö kotona ja voit hyvin, eikö kannattaisi nyt panostaa elämiseen eikä jatkuvasti tonkia loputonta suota.Miksi tutkimusten kriteerit eivät keuhkotähystyksessä pidä paikkaansa ja miksei se kiinnosta ketään? Miksi vain eosinofilia ja astma kiinnostaa näitä ammattilaisia?
- lukija,
Jos sinulla on nyt etätyö kotona ja voit hyvin, eikö kannattaisi nyt panostaa elämiseen eikä jatkuvasti tonkia loputonta suota.Ongelma on siis mielestäsi potilaan, ei lääketieteen ja lääkäreiden ristiävien ohjeiden? Mitä itse tekisit vastaavassa tapauksessa? Söisitkö astmalääkkeitäsi toisen lääkärin ohjeiden mukaisesti, vaiko jättäisit ne toisen lääkärin ohjeiden mukaisesti pois? Miksi lääkärit ylipäätään ovat asiasta eriävää mieltä? Eiköhän nuo päätökset potilaan hoidosta ja lääkityksestä kuulu lääkäreille, ei potilaalle, joka nyt on jätetty yksin miettimään mitä neuvoa uskaltaneen uskoa. Kyseessähän on hänen keuhkonsa ja terveytensä, ei sinun.
- ..........
....................
- .............
..................... .......
- ,,,,,,,,,,,,,,
,,,,,,,,,,,,,
- -----------
------------
- Homeherkkä
Normaalissa BAL-näytteessä on makrofageja 43 prossaa, lymfosyyttejä 30 prossaa, eosinofiilejä pari prossaa ja neutrofiilejä 5 prossaa.
Makrofageja on aina tulehduspaikalla olkoonpa tulehdus missä tahansa.
Itselläni oli makrofageja BAL-näytteessä työpaikkaltistusta seuraavana päivänä 92 prossaa.
Altistuksesta sain vain kolme päivää kestävän ODS:n (en siis akuuttia allergista alveoliittia), eli mennessäni tutkimukseen oli kunnon flunssa päällä.
Yli 90 prossan makrofagipitoisuuksia näyttää löytyvän muiltakin homesairastuneilta, astmapiipuja pussuttaviltakin.
Omat keuhkoni olivat tulehdusvapaat ennen altistuspäivää ja olivat sitä kolmen vrk:n päästä jälleen.
Kun fymfosyytit rientävät tulehduspaikalle vasta parin kolmen vrk:n päästä, akuutin allergisen alveoliitin selvittämiseksi BAL-näyte pitäisi ottaakkin vasta lymfosyyttien paikalletulon jälkeen. Oma BAL-tutkimukseni meni täysin pieleen liian lyhyen altistusajan takia. Olisin tarvinnut kolmisen vuorokautta työpaikka-altistusta, jotta keuhkoni olisivat tulehtuneet kunnolla.
Se taas mikä sairaus ylläpitää kroonista tulehdusta keuhkoissa on selvitettävä muilla keinoin.- homeahdistus1
työpaikalla jos alveoliitin oireet tulevat? Henkihän siinä alkaa lähteä? En olisi voinut kuvitellakaan olevani alveoliitin oireiden kanssa esimerkiksi meidän hometalossa enää yhtään. Happi loppuu, kuume nousee, huimaa, oksettaa, pulssi on 200 jne. Kun alkaa tukehtumaan, niin pakkohan sitä on hakeutua ulos raittiiseen ilmaan hengittelemään tai tilata ambulanssia. Jos on akuutisti tosi kipeä, niin eihän siitä työpaikka-altistumisesta mitään tule. Ei myöskään silloin jos saa pahoja astmakohtauksia.
- =)=)=)=)
homeahdistus1 kirjoitti:
työpaikalla jos alveoliitin oireet tulevat? Henkihän siinä alkaa lähteä? En olisi voinut kuvitellakaan olevani alveoliitin oireiden kanssa esimerkiksi meidän hometalossa enää yhtään. Happi loppuu, kuume nousee, huimaa, oksettaa, pulssi on 200 jne. Kun alkaa tukehtumaan, niin pakkohan sitä on hakeutua ulos raittiiseen ilmaan hengittelemään tai tilata ambulanssia. Jos on akuutisti tosi kipeä, niin eihän siitä työpaikka-altistumisesta mitään tule. Ei myöskään silloin jos saa pahoja astmakohtauksia.
jäivät sitten pidemmäksi aikaa kyläilemään ;-). Sillä tuo tutkimus tehtiin sairaslomani jälkeen, kun sairasloma oli jo muuttunut kesälomaksi. Eli kesälomallani 19.6.2006 tehtiin tuo tutkimus. Työhuoneestani muutin pois joskus tammikuussa muistaakseni, enkä sinne enää saanut palata. Olin sairaslomalla kuukauden verran ja sitten olikin tuo työhuone ulkopuolella työpaikkani sisäilman täysin. Kiersin työhuoneeseeni siten, etten käynyt edes työpaikallani, kunnes piti tehdä taas se työpaikka-altistus ja silloin nuo käynnit olivat minuutteja ja tuntuivat kyllä olotilassa heti. Myös työpaikkani kirjastossa käynti oli yhtä tuskaa, kasvot kirvelivät ja ääni painui heti. Mutta kun käyttelin siellä pääasiassa tietokonetta, niin puhuttua tuli vain harvoin ja silloinkin esinainen huomasi heti, että olin taas kirjastossa ja alkoi huuto. Vaikka sitä altistusta piti noihin ammattitautitutkimuksiin tehdäkin, niin kielto liikkua oman työpaikan tiloissa oli ehdoton. Ja kuitenkaan mikään työvälineeni ei alkuun tuossa työtilassa toiminut. Verkko tietokonettani varten piti rakentaa ja siinä oli paljon ongelmia, koska suojaamaton ja suojattu yhteys ei oikein toiminut yms. Lopulta minulla oli kaksi verkkoa käytössäni ja toinen piti aina sulkea kun tein ns. omia töitäni ja kun menin nettiin tai luin sähköpostia, olin sitten tuossa avoimessa verkossa. Siitäkin tuli huutoa, kun en heti vastaillut sähköposteihin, kun verkko kerran oli olemassa... se, että työvälineeni eivät toimineet yms. ongelmaa oli esinaiseni mielestä ihan vain asioiden priorisointi kysymys. Ja hän oli ihana ääri ahkera ihminen ja tuttu, jolle sairastumiseni oli punainen vaate. Hän nähtävästi luuli, että pelleilin vain.
Nyt työpaikkojeni työtilat saivat aikaan sen pahoinvoinnin ja oksentamisen yms. oireet. Ei mitään asiaa olla niissä tiloissa enää. Mietin, että oliko sairauteni jotenkin pahempi nyt kuin aikaisemmin, kun oireetkin olivat niin paljon nopeammat ja pahemmat. Mutta en sitä sitten kysynyt keneltäkään, ehkä astma käyttäytyy juuri niin, kyllähän niin voi olla. Kuten olemme saaneet lukea, on tuosta astmasta todellakin moneksi, eikä sitä ja sen syntymekanismeja homeiden kohdalla tiedä kukaan, meidän sairauden lempparinimi on vain tuo astma. Siltä se nyt ainakin tuntuu. - elätkö sairaudestasi?
=)=)=)=) kirjoitti:
jäivät sitten pidemmäksi aikaa kyläilemään ;-). Sillä tuo tutkimus tehtiin sairaslomani jälkeen, kun sairasloma oli jo muuttunut kesälomaksi. Eli kesälomallani 19.6.2006 tehtiin tuo tutkimus. Työhuoneestani muutin pois joskus tammikuussa muistaakseni, enkä sinne enää saanut palata. Olin sairaslomalla kuukauden verran ja sitten olikin tuo työhuone ulkopuolella työpaikkani sisäilman täysin. Kiersin työhuoneeseeni siten, etten käynyt edes työpaikallani, kunnes piti tehdä taas se työpaikka-altistus ja silloin nuo käynnit olivat minuutteja ja tuntuivat kyllä olotilassa heti. Myös työpaikkani kirjastossa käynti oli yhtä tuskaa, kasvot kirvelivät ja ääni painui heti. Mutta kun käyttelin siellä pääasiassa tietokonetta, niin puhuttua tuli vain harvoin ja silloinkin esinainen huomasi heti, että olin taas kirjastossa ja alkoi huuto. Vaikka sitä altistusta piti noihin ammattitautitutkimuksiin tehdäkin, niin kielto liikkua oman työpaikan tiloissa oli ehdoton. Ja kuitenkaan mikään työvälineeni ei alkuun tuossa työtilassa toiminut. Verkko tietokonettani varten piti rakentaa ja siinä oli paljon ongelmia, koska suojaamaton ja suojattu yhteys ei oikein toiminut yms. Lopulta minulla oli kaksi verkkoa käytössäni ja toinen piti aina sulkea kun tein ns. omia töitäni ja kun menin nettiin tai luin sähköpostia, olin sitten tuossa avoimessa verkossa. Siitäkin tuli huutoa, kun en heti vastaillut sähköposteihin, kun verkko kerran oli olemassa... se, että työvälineeni eivät toimineet yms. ongelmaa oli esinaiseni mielestä ihan vain asioiden priorisointi kysymys. Ja hän oli ihana ääri ahkera ihminen ja tuttu, jolle sairastumiseni oli punainen vaate. Hän nähtävästi luuli, että pelleilin vain.
Nyt työpaikkojeni työtilat saivat aikaan sen pahoinvoinnin ja oksentamisen yms. oireet. Ei mitään asiaa olla niissä tiloissa enää. Mietin, että oliko sairauteni jotenkin pahempi nyt kuin aikaisemmin, kun oireetkin olivat niin paljon nopeammat ja pahemmat. Mutta en sitä sitten kysynyt keneltäkään, ehkä astma käyttäytyy juuri niin, kyllähän niin voi olla. Kuten olemme saaneet lukea, on tuosta astmasta todellakin moneksi, eikä sitä ja sen syntymekanismeja homeiden kohdalla tiedä kukaan, meidän sairauden lempparinimi on vain tuo astma. Siltä se nyt ainakin tuntuu.voi,voi taas kun lukee kirjoitustasi, ei voi muuta todeta kuin että elät menneessä ja muistelet kaikkea mitä kukin työpaikalla sanoi tai teki.
Nyt sulla on se etätyö, joten koeta nyt ihmeessä elää tässä hetkessä ja unohda jo nämä moneen kertaan täällä jatkuvasti kirjoittamasi asiat. - silloin paljon,
kun olette saanut keuhkorakkuloihinne kosteusvauriomikrobien itiöitä. Näitä kutsutaan ns. alveolimakrofageiksi.
Ja jos niitä on paljon, niin silloin on tietysti kyseessä keuhkorakkulatulehdus eli allerginen alveoliitti. Niitä on runsaasti tulehduksen alkuvaiheessa. Ne tuhoavat itiöitä ja samalla ne toimivat ns. soluvälitteisessä immuunipuolustuksessa (tyypin IV allergia)antigeeniä esittelevinä soluina. Makrofagit siis esittelevät kosteusvauriomikrobien itiöt lymfosyyteille.
Kun tulehdus jatkuu, niin sitten keuhkorakkuloihin tulee lymfosyyttivaltaisuus. Nyt sitten on SOVITTU (eli vaikeutettu), että vasta siinä vaiheessa kun ns. CD8 -lymfosyyttejä on tullut SOVITTU määrä, niin kyseessä on allerginen alveoliitti. Teilläkin on ollut aivan varmasti tuo lymfosyytti-vaihe päällä, mutta teille ei ole tehty siihen aikaan BAL-tutkimusta. Lääkärit erittäin kokeneina tietävät, koska tehdä BAL-tutkimus, jottei tuo lymfosyytti-kriteeri täyty.
Olen kirjoittanut tästä asiasta jo aikaisemmin:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000608&posting=22000000028486312#22000000028486312
Pekka Nikkola - =)=)=)
elätkö sairaudestasi? kirjoitti:
voi,voi taas kun lukee kirjoitustasi, ei voi muuta todeta kuin että elät menneessä ja muistelet kaikkea mitä kukin työpaikalla sanoi tai teki.
Nyt sulla on se etätyö, joten koeta nyt ihmeessä elää tässä hetkessä ja unohda jo nämä moneen kertaan täällä jatkuvasti kirjoittamasi asiat.aina vain. Murehditko kaikista asioista noin paljon? Kannat koko maailman murheet niskassasi ja valittelet niistä sitten kaikille? Mielestäni on aika normaalia surra ja kaivata sitä elämää, jonka on tahtomattaan menettänyt. Mutta jos ei ole mitään mitä menettää, niin silloin sitä voi vain natista kuin ladonovi jatkuvasti ja kytätä mitä kukin kirjoittelee tälläkin palstalla. Onhan se palstapoliisin työkin tosi mielekästä, mutta voisit vaikka vaihtaa sitä levyäsi välillä.
Ja kyllä, elän menneisyydessä aika ajoin ja suren. Mutta pääosin nykyisyyttä ja olen iloinen kaikesta mistä on syytäkin olla iloinen. Työnantajien tökeryydet, kiinteistönomistajien laiminlyönnit, lääkäreinä esiintyvin törppöjen arvelut, ne eivät huvita tai naurata. Minusta näistä ammatitaudeista pitäisi työpaikka tuomita työsuojelusta vastaavat vankeuteen, ehdottomaan sellaiseen. Sillä, että joku vakuutuslaitos maksaa vuodenverran kuluja ja sitten kertoo HEUREKA olette parantuneet kaikki tyynni ja töihin siitä, siitäkin pitäisi tuomita vankeutta niille jotka noista asioista päättävät.
Voisipa olla vankilat aika täppösen täynnä näitä kavereita, joten tuskin heillä yksinäistä olisi. Siellähän sitä olisi aikaa vääntää niitä tohtorinväikkäreitä lääketieteen uusista mullistavista keksinnöistä, vaikkapa tuosta astmasta ;-) - äläkä kaivele menneitä koko...
=)=)=) kirjoitti:
aina vain. Murehditko kaikista asioista noin paljon? Kannat koko maailman murheet niskassasi ja valittelet niistä sitten kaikille? Mielestäni on aika normaalia surra ja kaivata sitä elämää, jonka on tahtomattaan menettänyt. Mutta jos ei ole mitään mitä menettää, niin silloin sitä voi vain natista kuin ladonovi jatkuvasti ja kytätä mitä kukin kirjoittelee tälläkin palstalla. Onhan se palstapoliisin työkin tosi mielekästä, mutta voisit vaikka vaihtaa sitä levyäsi välillä.
Ja kyllä, elän menneisyydessä aika ajoin ja suren. Mutta pääosin nykyisyyttä ja olen iloinen kaikesta mistä on syytäkin olla iloinen. Työnantajien tökeryydet, kiinteistönomistajien laiminlyönnit, lääkäreinä esiintyvin törppöjen arvelut, ne eivät huvita tai naurata. Minusta näistä ammatitaudeista pitäisi työpaikka tuomita työsuojelusta vastaavat vankeuteen, ehdottomaan sellaiseen. Sillä, että joku vakuutuslaitos maksaa vuodenverran kuluja ja sitten kertoo HEUREKA olette parantuneet kaikki tyynni ja töihin siitä, siitäkin pitäisi tuomita vankeutta niille jotka noista asioista päättävät.
Voisipa olla vankilat aika täppösen täynnä näitä kavereita, joten tuskin heillä yksinäistä olisi. Siellähän sitä olisi aikaa vääntää niitä tohtorinväikkäreitä lääketieteen uusista mullistavista keksinnöistä, vaikkapa tuosta astmasta ;-)""Mielestäni on aika normaalia surra ja kaivata sitä elämää, jonka on tahtomattaan menettänyt.""
Hmm.... normaalia on se että ei jää makaamaan sinne tilanteisiin kuten sinä teet. Sinun kirjoituksesi on täynnä murehtimista ja vanhan muistelua tilanteestasi. Normaalisti jo noin runsaiden ja jatkuvien kirjoittelujen jälkeen kuin sinä teet, ihminen pääsee eteenpäin, mutta sinä et. Vaihdat vain nimimerkkiä ja taas tulee koko historiikkisi jokaisessa kirjoituksessasi.
Iloisuutta ei kyllä kirjoituksistasi etsimälläkään löydä vaan katkeruutta ja paljon sekä marttyyriasennetta.
Lääkäreihin suhtaudut kuin tuuliviiri. Tänään ok ja huomenna ei.
Ymmärrän toki jos koet tänne kirjoittelun terapeuttisena itsellesi. Mitään muuta syytä en keksi, sillä k u k a a n toinen ei selvitä syntyjä syviä näin perusteellisesti.
Tämä on muistaakseni keskustelupalsta,joten koeta nyt vaan kestää arvostelu.
Ihan oikea terapia voisi olla sinun tapauksessasi hyväksi, jotta saisit purettua kaiken kaunan ja katkeruuden ja pääsisit elämässäsi eteenpäin. - Balitta
silloin paljon, kirjoitti:
kun olette saanut keuhkorakkuloihinne kosteusvauriomikrobien itiöitä. Näitä kutsutaan ns. alveolimakrofageiksi.
Ja jos niitä on paljon, niin silloin on tietysti kyseessä keuhkorakkulatulehdus eli allerginen alveoliitti. Niitä on runsaasti tulehduksen alkuvaiheessa. Ne tuhoavat itiöitä ja samalla ne toimivat ns. soluvälitteisessä immuunipuolustuksessa (tyypin IV allergia)antigeeniä esittelevinä soluina. Makrofagit siis esittelevät kosteusvauriomikrobien itiöt lymfosyyteille.
Kun tulehdus jatkuu, niin sitten keuhkorakkuloihin tulee lymfosyyttivaltaisuus. Nyt sitten on SOVITTU (eli vaikeutettu), että vasta siinä vaiheessa kun ns. CD8 -lymfosyyttejä on tullut SOVITTU määrä, niin kyseessä on allerginen alveoliitti. Teilläkin on ollut aivan varmasti tuo lymfosyytti-vaihe päällä, mutta teille ei ole tehty siihen aikaan BAL-tutkimusta. Lääkärit erittäin kokeneina tietävät, koska tehdä BAL-tutkimus, jottei tuo lymfosyytti-kriteeri täyty.
Olen kirjoittanut tästä asiasta jo aikaisemmin:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000608&posting=22000000028486312#22000000028486312
Pekka Nikkolamiksi lääkärit eivät ole halukkaita tekemään BAL-huuhtelua homealtistuneelle?
Onko niin että homealtistumista ei pidetä riittävän vakavana oireiluna jotta BAL tehtäisiin? - =)=)=)
äläkä kaivele menneitä koko... kirjoitti:
""Mielestäni on aika normaalia surra ja kaivata sitä elämää, jonka on tahtomattaan menettänyt.""
Hmm.... normaalia on se että ei jää makaamaan sinne tilanteisiin kuten sinä teet. Sinun kirjoituksesi on täynnä murehtimista ja vanhan muistelua tilanteestasi. Normaalisti jo noin runsaiden ja jatkuvien kirjoittelujen jälkeen kuin sinä teet, ihminen pääsee eteenpäin, mutta sinä et. Vaihdat vain nimimerkkiä ja taas tulee koko historiikkisi jokaisessa kirjoituksessasi.
Iloisuutta ei kyllä kirjoituksistasi etsimälläkään löydä vaan katkeruutta ja paljon sekä marttyyriasennetta.
Ymmärrän toki jos koet tänne kirjoittelun terapeuttisena itsellesi. Mitään muuta syytä en keksi, sillä k u k a a n toinen ei selvitä syntyjä syviä näin perusteellisesti.
Ihan oikea terapia voisi olla sinun tapauksessasi hyväksi, jotta saisit purettua kaiken kaunan ja katkeruuden ja pääsisit elämässäsi eteenpäin.Aika ihmeellistä, että joku saa herneen nenäänsä ja kaivelee sitä sitten tämän tästä. Että ihan voisit sitten katsoa siihen peiliin. Toisaalta taidan kyllä tietää, mistä sinun kohdallasi on kyse, joten eihän sillekään sitten mitään voi.
Ja joo, noista lääkäreistä sanoisin sen, että mukaan mahtuu kyllä kivasti eri tyyppisiä lääkäreitä. Ja jos lääketieteen taso on se, että yhtä hiton astmaa ei osata diagnostisoida siten, että se kollega voisi olla siitä samaa mieltä, niin ehkä pitäisi miettiä uutta ammattia.
Eihän se mitenkään kovin mairittelevaa noille lääkäreille ole, että ammattitaito toimii kuin auton vilkku. Ja ihan rauhassa voit olla, kirjoittelen yhä edelleen ja ihan mitä itse haluan. - jos sairastuu
Balitta kirjoitti:
miksi lääkärit eivät ole halukkaita tekemään BAL-huuhtelua homealtistuneelle?
Onko niin että homealtistumista ei pidetä riittävän vakavana oireiluna jotta BAL tehtäisiin?kosteusvauriotalosta, niin se on AINA allerginen alveoliitti!
Jostain ihmeen kumman syystä miltei kaikki lääkärit haluavat väheksyä kosteusvaurosta johtuvaa sairautta. Ehkä syynä on tietämättömyys. Keuhkorakkulatulehdus tulee hiipien ja vasta siinä vaiheessa kun on jo myöhäistä se ilmaisee itsensä. Se on se sama imuunipuolustusjärjestelmä, joka pitää meidät hengissä, joka tuhoaa myös meidän terveytemme. Tällä asialla ei ole mitään tekemistä allergisen astman kanssa. Sairautemme on tietysti siellä mihin hengitysilmakin päätyy eli keuhkorakkuloissa. Keuhkorakkulat ovat kehomme arin paikka.
Lääkärit (Terho-Haahtela-Mönkäre) kehittelivät alunperin ns. farmarin keuhkoihin niin tiukat kriteerit, jotta vakuutusyhtiöiden ei tarvitsisi maksaa ammattitautikorvauksia.
Erikoista meidän sairastumisessamme on se, että sairastuminen kestää melko pitkään, joten olisi mahdollisuus pelastaa oireileva ihminen. Ketään tämä STM:n johtama huippukallis terveydenhoitojärjestelmämme ei ole vielä pystynyt pelastamaan. Todella järkyttävää! STM on siis epäonnistunut täysin tehtävässään!
Pekka Nikkola - pakkomielteestä diagnoosiin
=)=)=) kirjoitti:
Aika ihmeellistä, että joku saa herneen nenäänsä ja kaivelee sitä sitten tämän tästä. Että ihan voisit sitten katsoa siihen peiliin. Toisaalta taidan kyllä tietää, mistä sinun kohdallasi on kyse, joten eihän sillekään sitten mitään voi.
Ja joo, noista lääkäreistä sanoisin sen, että mukaan mahtuu kyllä kivasti eri tyyppisiä lääkäreitä. Ja jos lääketieteen taso on se, että yhtä hiton astmaa ei osata diagnostisoida siten, että se kollega voisi olla siitä samaa mieltä, niin ehkä pitäisi miettiä uutta ammattia.
Eihän se mitenkään kovin mairittelevaa noille lääkäreille ole, että ammattitaito toimii kuin auton vilkku. Ja ihan rauhassa voit olla, kirjoittelen yhä edelleen ja ihan mitä itse haluan."jos lääketieteen taso on se, että yhtä hiton astmaa ei osata diagnostisoida siten, että se kollega voisi olla siitä samaa mieltä"
sulle on jäänyt nyt levy pahasti päälle asian kanssa. Etkä tähän menessä ole muka lukenut jo täältäkin palstalta, että kaksi lääkäriä voi diagnosoida samalla henkilöllä aivan eri sairauden tai toinen ei diagnosoi lainkaan.
Et sinä mikään poikkeus ole, mutta olet saanut aiheesta pakkomielteen. Mitä useammalla lääkärillä hyppäät, sitä useampi eri versio on odotettavissa sairaudestasi. Kait sinä iso ihminen sen tajuat!! - Balitta
jos sairastuu kirjoitti:
kosteusvauriotalosta, niin se on AINA allerginen alveoliitti!
Jostain ihmeen kumman syystä miltei kaikki lääkärit haluavat väheksyä kosteusvaurosta johtuvaa sairautta. Ehkä syynä on tietämättömyys. Keuhkorakkulatulehdus tulee hiipien ja vasta siinä vaiheessa kun on jo myöhäistä se ilmaisee itsensä. Se on se sama imuunipuolustusjärjestelmä, joka pitää meidät hengissä, joka tuhoaa myös meidän terveytemme. Tällä asialla ei ole mitään tekemistä allergisen astman kanssa. Sairautemme on tietysti siellä mihin hengitysilmakin päätyy eli keuhkorakkuloissa. Keuhkorakkulat ovat kehomme arin paikka.
Lääkärit (Terho-Haahtela-Mönkäre) kehittelivät alunperin ns. farmarin keuhkoihin niin tiukat kriteerit, jotta vakuutusyhtiöiden ei tarvitsisi maksaa ammattitautikorvauksia.
Erikoista meidän sairastumisessamme on se, että sairastuminen kestää melko pitkään, joten olisi mahdollisuus pelastaa oireileva ihminen. Ketään tämä STM:n johtama huippukallis terveydenhoitojärjestelmämme ei ole vielä pystynyt pelastamaan. Todella järkyttävää! STM on siis epäonnistunut täysin tehtävässään!
Pekka Nikkolanäin teoreettisesti oletettuna, niin onko niin että lääkärin ei tarvitse "ajatella" ja pohtia muita sairausvaihtoehtoja kuin mitä esim. tupakka aiheuttaa. Sen piikkiin on niin helppo laittaa kaikki.
Tarkoitan että sinäkin (vaikket ole lääkäri) käytät runsaasti aikaasi miettiäksesi mitä,missä ja miksi tapahtuu elimistössämme. Jos keuhkolääkärit olisivat käyttäneet edes murto-osan sinun käyttämästäsi ajasta sivistääkseen itseään ja ollakseen ylpeitä osaamisestaan, niin ei ehkä olisi sitä tietämättömyyttä.
Mutta nyt asioita katsotaan "kuten ennenkin" ja laput silmillä jotta ei tarvitse omaksua uusia näkökantoja uuteen sairauteen: homesairaus. - =)=)=)=)
pakkomielteestä diagnoosiin kirjoitti:
"jos lääketieteen taso on se, että yhtä hiton astmaa ei osata diagnostisoida siten, että se kollega voisi olla siitä samaa mieltä"
sulle on jäänyt nyt levy pahasti päälle asian kanssa. Etkä tähän menessä ole muka lukenut jo täältäkin palstalta, että kaksi lääkäriä voi diagnosoida samalla henkilöllä aivan eri sairauden tai toinen ei diagnosoi lainkaan.
Et sinä mikään poikkeus ole, mutta olet saanut aiheesta pakkomielteen. Mitä useammalla lääkärillä hyppäät, sitä useampi eri versio on odotettavissa sairaudestasi. Kait sinä iso ihminen sen tajuat!!Vieläkö pitäisi päästä purkautumaan? Kerro vain reippaasti, niin autetaan kaveria mäessä.
- homeahdistus1
äläkä kaivele menneitä koko... kirjoitti:
""Mielestäni on aika normaalia surra ja kaivata sitä elämää, jonka on tahtomattaan menettänyt.""
Ihan oikea terapia voisi olla sinun tapauksessasi hyväksi, jotta saisit purettua kaiken kaunan ja katkeruuden ja pääsisit elämässäsi eteenpäin.oletko miettinyt miksi itse kirjoittelet tänne, kun kirjoitustesi aiheena on kaivella ja rääpiä toisten kirjoittajien persoonaa ja vikoja?
Koittaisitko itse mennä vihdoin elämässäsi eteenpäin, vaikka seuraavalle palstalle?
Tai jos kävisit laukomassa näitä mielipiteitäsi muista vaikka lähipubissasi, saisit samalla nenänkin uuteen paikkaan naamalla? - haastatellut
Balitta kirjoitti:
näin teoreettisesti oletettuna, niin onko niin että lääkärin ei tarvitse "ajatella" ja pohtia muita sairausvaihtoehtoja kuin mitä esim. tupakka aiheuttaa. Sen piikkiin on niin helppo laittaa kaikki.
Tarkoitan että sinäkin (vaikket ole lääkäri) käytät runsaasti aikaasi miettiäksesi mitä,missä ja miksi tapahtuu elimistössämme. Jos keuhkolääkärit olisivat käyttäneet edes murto-osan sinun käyttämästäsi ajasta sivistääkseen itseään ja ollakseen ylpeitä osaamisestaan, niin ei ehkä olisi sitä tietämättömyyttä.
Mutta nyt asioita katsotaan "kuten ennenkin" ja laput silmillä jotta ei tarvitse omaksua uusia näkökantoja uuteen sairauteen: homesairaus.useampaakin lääkäriä ja he ovat vakuuttaneet, että he eivät tiedä asiasta yhtään mitään.
Kuitenkin nyt on pikkuhiljaa alettu ottamaan tosissaan nämä kosteusvaurio-ongelmat, ainakin puolustusvoimissa.
Niin tästä koulutuksesta sen verran, että paras koulutus ymmärtää näitä asioita on biokemistin koulutus.
Aivan VARMASTI suurin osa keuhkolääkäreistä tietää, että kyseessä on keuhkorakkulatulehdus eikä astma.
Viimeisin asia mikä minulle on selvinnyt on se, että Aspergillus fumigatus EI OLE se mikrobi, joka sairastuttaa meidät kosteusvauriotalossa. Näin ollen ei jää jäljelle kuin aktinobakteerit ("sädesienet") myrkkyineen ja Stachybotrys atran erittämä homemyrkky.
A.f. on otettu mukaan virheellisesti farmarin keuhkoista. TTL:n A.f.-altistuskokeen tarkoitus on vain aikaansaada limaneritys keuhkoputkistossa, jotta pef-arvot laskisivat. TTL:lle oli yllätys, että minä olinkin allerginen tälle heidän uutteelleen. Sille ei pitänyt kenenkään olla allerginen! Minä olin jo sairastunut siitä n. 15 vuotta aiemmin. Sain A.f:ää lämmenneestä hakkeesta ja kompostin tutkimisesta. Tottakai olin sairastunut myös kouluni aktinobakteereista (Streptomyces).
Minulla oli hyvät pohjat Streptomycesistä, koska tutkin myös sitä vuosina 1994-95. Olin jopa Otaniemessä Teknillisessä korkeakoulussa kaksi viikkoa vuoden 1994 lopulla. Siis siellä, missä vuonna 1995 22 (tai 17 riippuen lähteestä) sairastui ja sai diagnoosikseen allergisen alveoliitin (heitä ei myöskään altistettu). He muuten saivat nämä oikeat diagnoosit vuonna 1995 TYÖTERVEYSLAITOKSELTA !!! Tämän jälkeen sitten kaikki muuttui TTL:lla! Keksittiin altistuskokeet ja astma-diagnoosit. Ja nyt on käry käynyt!
Pekka Nikkola - harkitaan vasta
Balitta kirjoitti:
miksi lääkärit eivät ole halukkaita tekemään BAL-huuhtelua homealtistuneelle?
Onko niin että homealtistumista ei pidetä riittävän vakavana oireiluna jotta BAL tehtäisiin?jos on jo näyttöä alveoliittiepäilylle..
Minulla esim. röntgenissä juosteita.. HRCT:ssä vähäisiä mattalasimuutos ja arpikudoksia..
Bal-huuhtelu ei onnistunut runsaan limaisuuden vuoksi, joten johtopäätös: ei se BAL nyt niin tarpeellinen ollutkaan..
2 x aspergillusaltistus-> ammattiastma-> noin vuosi kulunut, diffuusiokapasiteetti 71%.. alamäki jatkuu..
No, lähes 3/4 keuhkokudoksesta sentään toimii.. elämä on.. - Balitta
haastatellut kirjoitti:
useampaakin lääkäriä ja he ovat vakuuttaneet, että he eivät tiedä asiasta yhtään mitään.
Kuitenkin nyt on pikkuhiljaa alettu ottamaan tosissaan nämä kosteusvaurio-ongelmat, ainakin puolustusvoimissa.
Niin tästä koulutuksesta sen verran, että paras koulutus ymmärtää näitä asioita on biokemistin koulutus.
Aivan VARMASTI suurin osa keuhkolääkäreistä tietää, että kyseessä on keuhkorakkulatulehdus eikä astma.
Viimeisin asia mikä minulle on selvinnyt on se, että Aspergillus fumigatus EI OLE se mikrobi, joka sairastuttaa meidät kosteusvauriotalossa. Näin ollen ei jää jäljelle kuin aktinobakteerit ("sädesienet") myrkkyineen ja Stachybotrys atran erittämä homemyrkky.
A.f. on otettu mukaan virheellisesti farmarin keuhkoista. TTL:n A.f.-altistuskokeen tarkoitus on vain aikaansaada limaneritys keuhkoputkistossa, jotta pef-arvot laskisivat. TTL:lle oli yllätys, että minä olinkin allerginen tälle heidän uutteelleen. Sille ei pitänyt kenenkään olla allerginen! Minä olin jo sairastunut siitä n. 15 vuotta aiemmin. Sain A.f:ää lämmenneestä hakkeesta ja kompostin tutkimisesta. Tottakai olin sairastunut myös kouluni aktinobakteereista (Streptomyces).
Minulla oli hyvät pohjat Streptomycesistä, koska tutkin myös sitä vuosina 1994-95. Olin jopa Otaniemessä Teknillisessä korkeakoulussa kaksi viikkoa vuoden 1994 lopulla. Siis siellä, missä vuonna 1995 22 (tai 17 riippuen lähteestä) sairastui ja sai diagnoosikseen allergisen alveoliitin (heitä ei myöskään altistettu). He muuten saivat nämä oikeat diagnoosit vuonna 1995 TYÖTERVEYSLAITOKSELTA !!! Tämän jälkeen sitten kaikki muuttui TTL:lla! Keksittiin altistuskokeet ja astma-diagnoosit. Ja nyt on käry käynyt!
Pekka Nikkolavaikutuksesta allergiseen alveoliittiin. Itse altistuin useille eri lajeille ja mm. sädesienelle. Aureobasidiumia oli aivan järkyttävät pitoisuudet. Olen yrittänyt miettiä Aureb.. osuutta oireisiini, mutta eipä tuosta selvää saa.
"Homepölykeuhko eli alveoliitti on immunologinen
yliherkkyyssairaus, jossa tavallisimmin
mikrobipöly tai jokin muu biologinen
pöly aiheuttaa puolustussolujen välittämän
tulehdusreaktion keuhkorakkuloissa.
Sairauteen liittyy viivästynyt puolustussolujen
(lymfosyytti-solujen) aiheuttama solulisä
keuhkokudoksessa, IgG-vasta-aineiden
nousu ja tyypilliset muutokset keuhkojen
toimintakokeissa. Vakavissa tapauksissa
keuhkojen röntgenkuvassa todetaan näkyvää
sidekudoslisää keuhkoissa ja keuhkojen
hengitystilavuus pienenee."
(ote Sisäilma ja terveys- jutusta, jossa oli ainakin Putus ja Seuri kirjoittamassa)
kyllä nämäkin aiheesta ovat kirjoittaneet,mutta hassua etteivät lääkärit lue tai tutustu näihin aiheisiin. On kait mukavampaa käyttää vapaa-aikaa lääkefirman tarjoamalla lounaalla tai matkalla. Ihmekkös heillä on kyllä lääketietoutta muttei käytännön läheistä loogista ajattelua siitä että kun ensin tapahtuu jotain, siitä seuraa jotain, josta seuraa taas joku muutos, jonka vaikutuksesta seuraa sitä tai tätä.
Tällaista ajatusmallia käytetään erityisesti kiinalaisessa lääketieteessä jossa mietitään tarkasti koko oireen tapahtumaketju taaksepäin siihen asti kunnes löydetään syy mikä oli alullepanija koko prosessissa.
Mielenkiintoista. Ai niin....osaatko sanoa Aureobasidiumista mitään? Kiitos jo etukäteen. - Balitta
haastatellut kirjoitti:
useampaakin lääkäriä ja he ovat vakuuttaneet, että he eivät tiedä asiasta yhtään mitään.
Pekka Nikkolahttp://www.tyoterveyskirjasto.fi/tyoterveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=alg00216&p_ylataso=7290&p_seuraavataso=7291&p_edellinentaso=7289&p_osio=4
tässä on muitakin tuttuja lajeja lisäksi - linkistä
Balitta kirjoitti:
vaikutuksesta allergiseen alveoliittiin. Itse altistuin useille eri lajeille ja mm. sädesienelle. Aureobasidiumia oli aivan järkyttävät pitoisuudet. Olen yrittänyt miettiä Aureb.. osuutta oireisiini, mutta eipä tuosta selvää saa.
"Homepölykeuhko eli alveoliitti on immunologinen
yliherkkyyssairaus, jossa tavallisimmin
mikrobipöly tai jokin muu biologinen
pöly aiheuttaa puolustussolujen välittämän
tulehdusreaktion keuhkorakkuloissa.
Sairauteen liittyy viivästynyt puolustussolujen
(lymfosyytti-solujen) aiheuttama solulisä
keuhkokudoksessa, IgG-vasta-aineiden
nousu ja tyypilliset muutokset keuhkojen
toimintakokeissa. Vakavissa tapauksissa
keuhkojen röntgenkuvassa todetaan näkyvää
sidekudoslisää keuhkoissa ja keuhkojen
hengitystilavuus pienenee."
(ote Sisäilma ja terveys- jutusta, jossa oli ainakin Putus ja Seuri kirjoittamassa)
kyllä nämäkin aiheesta ovat kirjoittaneet,mutta hassua etteivät lääkärit lue tai tutustu näihin aiheisiin. On kait mukavampaa käyttää vapaa-aikaa lääkefirman tarjoamalla lounaalla tai matkalla. Ihmekkös heillä on kyllä lääketietoutta muttei käytännön läheistä loogista ajattelua siitä että kun ensin tapahtuu jotain, siitä seuraa jotain, josta seuraa taas joku muutos, jonka vaikutuksesta seuraa sitä tai tätä.
Tällaista ajatusmallia käytetään erityisesti kiinalaisessa lääketieteessä jossa mietitään tarkasti koko oireen tapahtumaketju taaksepäin siihen asti kunnes löydetään syy mikä oli alullepanija koko prosessissa.
Mielenkiintoista. Ai niin....osaatko sanoa Aureobasidiumista mitään? Kiitos jo etukäteen.löytyy Aureobasidiumista erinomaista tietoa:
http://www.lsktol.fi/html/rakennusklinikka/esitykset/Lahottajasienet_ym.ppt#261,11,Sinistäjäsieni
Se kasvaa siis puussa jo ennenkuin kuin varsinaiset lahottajahomeet alkavat toimia.
Oliko sinulla sen IgE vai IgG-vasta-ainetta?
Jos sinulla oli sen IgE:tä, niin se tarkoittaa, että sitä on laskeutunut hengityselintesi limakalvoille ja jos oli IgG:tä, niin se on merkki, että se on päässyt keuhkorakkuloihisi asti.
Nyt on kuitenkin niin, että vasta tämä bakteerivaihe eli aktinobakteeri muut bakteerit, on terveydelle vaarallinen vaihe. Mutta sinähän olit altistunut myös sädesienille eli aktinobateereille, joten niistä sinä olet sairastunut, jos kerran olet sairastunut! Et siis tästä aureobasidiumista. Ei sen vasta-aineen löytyminen ole sairauden merkki. Se on merkki siitä, että kehosi on poistamassa juuri sen itiöitä.
Oliko veressäsi Streptomycesin IgG:tä?
PN - löysin
Balitta kirjoitti:
http://www.tyoterveyskirjasto.fi/tyoterveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=alg00216&p_ylataso=7290&p_seuraavataso=7291&p_edellinentaso=7289&p_osio=4
tässä on muitakin tuttuja lajeja lisäksitämmösen:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000608&posting=22000000024395854#22000000024395854
ja tämmösen:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000608&posting=22000000024536216#22000000024536216 - alunperin
harkitaan vasta kirjoitti:
jos on jo näyttöä alveoliittiepäilylle..
Minulla esim. röntgenissä juosteita.. HRCT:ssä vähäisiä mattalasimuutos ja arpikudoksia..
Bal-huuhtelu ei onnistunut runsaan limaisuuden vuoksi, joten johtopäätös: ei se BAL nyt niin tarpeellinen ollutkaan..
2 x aspergillusaltistus-> ammattiastma-> noin vuosi kulunut, diffuusiokapasiteetti 71%.. alamäki jatkuu..
No, lähes 3/4 keuhkokudoksesta sentään toimii.. elämä on..allerginen alveoliitti aktinobakteereista eli "sädesienistä" tai muista bakteereista esim. Bacillus cereuksesta.
Nyt sinulla on myös A. f.:stä johtuva allerginen alveoliitti. Nyt olet siis allerginen myös raikkaalle ulkoilmalle sulan maan aikana. Olen pahoillani.
PN - pyydät
linkistä kirjoitti:
löytyy Aureobasidiumista erinomaista tietoa:
http://www.lsktol.fi/html/rakennusklinikka/esitykset/Lahottajasienet_ym.ppt#261,11,Sinistäjäsieni
Se kasvaa siis puussa jo ennenkuin kuin varsinaiset lahottajahomeet alkavat toimia.
Jos sinulla oli sen IgE:tä, niin se tarkoittaa, että sitä on laskeutunut hengityselintesi limakalvoille ja jos oli IgG:tä, niin se on merkki, että se on päässyt keuhkorakkuloihisi asti.
Nyt on kuitenkin niin, että vasta tämä bakteerivaihe eli aktinobakteeri muut bakteerit, on terveydelle vaarallinen vaihe. Mutta sinähän olit altistunut myös sädesienille eli aktinobateereille, joten niistä sinä olet sairastunut, jos kerran olet sairastunut! Et siis tästä aureobasidiumista. Ei sen vasta-aineen löytyminen ole sairauden merkki. Se on merkki siitä, että kehosi on poistamassa juuri sen itiöitä.
PNBalitan yhteystiedot tai pyydät häntä ottamaan yhteyttä sinuun. Niinhän se kuviosi ainaa menee, kun palstalle tulee joku sopiva...
- niistä?
löysin kirjoitti:
tämmösen:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000608&posting=22000000024395854#22000000024395854
ja tämmösen:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000608&posting=22000000024536216#22000000024536216Olen aina perustellut asiani sen hetkisen tietämyksen mukaan.
Kukaan muu ei kirjoita täällä omalla nimellään, joten on helppo poimia tekstiä sieltä sun täältä.
Homeherkän tämä teksti ei pidä paikkaansa:
"Astmadiagnoosi ei siis edellytä eosinofiiliaa, seerumin kononais-IgE:n nousua eikä spesifisen IgE:n löytymistä aivan kuten tuossa edellä todettiin.
Minulla todettiin verestä eosinofiiliaa ja kokonais-IgE:ni oli päälle viisisataa.
Teoriasi mukaan minulla siis pitäisi olla astma.
Vaan ei ole. Ei ole edes astmaan liittyvää oireilua. Joten teoriasi on täysin pielessä. "
Astma edellyttää ehdottomasti eosinofiiliaa ja nimenomaan SPESIFISTÄ IgE:tä, ei siis kokonais-IgE:tä. Sillä kokonais-IgE:tä kohottaa ainakin 20 erilaista sairautta.
Sinun on siis turha linkitellä yhtään mitää, koska et tiedä asioista yhtään mitään.
PN - Balitta
linkistä kirjoitti:
löytyy Aureobasidiumista erinomaista tietoa:
PNstreptomyces albus ja s. halstedii tutkittiin.
arvot eivät ylittäneet viitearvoa (90% persentiilit)joka albuksen kohdalla oli 41 ja halstedii kohdalla 36.
Jos nyt osaan tulkita oikein nämä.
Tulos oli minulla albus 10 ja hastedii 8.
Ei kait merkittävää muutosta,vai?
Mutta oli mikä oli nämä IgG-vasteet, niin oireet kyllä ovat olleet erittäin selkeät a. alveoliitin. - aineilla ole
Balitta kirjoitti:
streptomyces albus ja s. halstedii tutkittiin.
arvot eivät ylittäneet viitearvoa (90% persentiilit)joka albuksen kohdalla oli 41 ja halstedii kohdalla 36.
Jos nyt osaan tulkita oikein nämä.
Tulos oli minulla albus 10 ja hastedii 8.
Ei kait merkittävää muutosta,vai?
Mutta oli mikä oli nämä IgG-vasteet, niin oireet kyllä ovat olleet erittäin selkeät a. alveoliitin.mitään viitearvoa siinä mielessä, että jos on jonkin rajan alle, niin ei ole sairastunut.
Lääkärit käyttävät tahallaan näitä viitearvoja väärin, jos väittävät niiden perusteella, että et ole sairas. Siis IgG:n arvoista ei voi sanoa, että ET ole sairastunut niistä.
Muista oireet ratkaisevat! Jos sinulla on alveoliitin oireet, niin sinulla on se! HRCTkin sen kertoi ja diff. kapasitetti.
Näissä IgG:ssä on vielä sellainen asia: jos niitä tarvitaan keuhkorakkuloissa, niin ei niitä silloin ole kuin vähän veressä. Silloin on piru merrassa, jos niitä ei ole yhtään.
Sinulla on aivan varmasti keuhkorakkulatulehdus.
Pekka Nikkola - USKOMATOTONTA
löysin kirjoitti:
tämmösen:
ja tämmösen:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000608&posting=22000000024536216#22000000024536216MIKÄ TÄSSÄ ASIASSA NÄITÄ ASIANTUNTIJOITA NÄIN KIINNOSTAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!
JOS NIKKOLA ON VÄÄRÄSSÄ, NIIN MIKSI NIIN NAURETTAVAT TIEDOT SAAVAT NÄMÄ PALSTAN ASIANTUNTIJAT NS. SIIS, AINA VARPAILLEEN!!!
... OUTOA OUTOA - edellinen
alunperin kirjoitti:
allerginen alveoliitti aktinobakteereista eli "sädesienistä" tai muista bakteereista esim. Bacillus cereuksesta.
Nyt sinulla on myös A. f.:stä johtuva allerginen alveoliitti. Nyt olet siis allerginen myös raikkaalle ulkoilmalle sulan maan aikana. Olen pahoillani.
PNjuu onkin ollut sen havaitsemiseen sopivan sateinen syksy. Toisaalta tieto ei auta..
- paljastuvansa
USKOMATOTONTA kirjoitti:
MIKÄ TÄSSÄ ASIASSA NÄITÄ ASIANTUNTIJOITA NÄIN KIINNOSTAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!
JOS NIKKOLA ON VÄÄRÄSSÄ, NIIN MIKSI NIIN NAURETTAVAT TIEDOT SAAVAT NÄMÄ PALSTAN ASIANTUNTIJAT NS. SIIS, AINA VARPAILLEEN!!!
... OUTOA OUTOAhuijariksi, eikä se ole Nikkola!
- Balitta
aineilla ole kirjoitti:
mitään viitearvoa siinä mielessä, että jos on jonkin rajan alle, niin ei ole sairastunut.
Lääkärit käyttävät tahallaan näitä viitearvoja väärin, jos väittävät niiden perusteella, että et ole sairas. Siis IgG:n arvoista ei voi sanoa, että ET ole sairastunut niistä.
Muista oireet ratkaisevat! Jos sinulla on alveoliitin oireet, niin sinulla on se! HRCTkin sen kertoi ja diff. kapasitetti.
Näissä IgG:ssä on vielä sellainen asia: jos niitä tarvitaan keuhkorakkuloissa, niin ei niitä silloin ole kuin vähän veressä. Silloin on piru merrassa, jos niitä ei ole yhtään.
Sinulla on aivan varmasti keuhkorakkulatulehdus.
Pekka Nikkolamutta myös minun kohdallani on vaikea saada keuhkolääkäri myöntämään keuhkorakkulatulehdus. Hukkasivat aikaa astman tutkimiseen ja BAL-tutkimusta ei tehty. Yskösnäytettä ei otettu ja nyt kai se on jo liian myöhäistä. Diffuusiokapasiteetti n.70% ja MEF50 ja MEF25 45% ja 56%.
On se kummaa kun pitää sairastuneen itse olla tietoisempi omasta sairaudestaan ja olen varmasti oikeassa. Lääkärillä pitäisi olla tavallista kansalaista enemmän tietoa sairauksista ja niiden oireista,mutta tuli jälleen kerran myös minun kohdallani todistettua että näin ei ole. Onneksi on netti ja tietoa saa nyt helpommin ja voi vertailla kokemuksiaan vertaisten kanssa. - väärää tietoa???
niistä? kirjoitti:
Olen aina perustellut asiani sen hetkisen tietämyksen mukaan.
Kukaan muu ei kirjoita täällä omalla nimellään, joten on helppo poimia tekstiä sieltä sun täältä.
Homeherkän tämä teksti ei pidä paikkaansa:
"Astmadiagnoosi ei siis edellytä eosinofiiliaa, seerumin kononais-IgE:n nousua eikä spesifisen IgE:n löytymistä aivan kuten tuossa edellä todettiin.
Minulla todettiin verestä eosinofiiliaa ja kokonais-IgE:ni oli päälle viisisataa.
Teoriasi mukaan minulla siis pitäisi olla astma.
Vaan ei ole. Ei ole edes astmaan liittyvää oireilua. Joten teoriasi on täysin pielessä. "
Astma edellyttää ehdottomasti eosinofiiliaa ja nimenomaan SPESIFISTÄ IgE:tä, ei siis kokonais-IgE:tä. Sillä kokonais-IgE:tä kohottaa ainakin 20 erilaista sairautta.
Sinun on siis turha linkitellä yhtään mitää, koska et tiedä asioista yhtään mitään.
PNEosinofiilit ja IgE eivät kuuluu astman diagnostisiin kriteereihin missään päin maailmaa.
- oikeassa
väärää tietoa??? kirjoitti:
Eosinofiilit ja IgE eivät kuuluu astman diagnostisiin kriteereihin missään päin maailmaa.
mutta eosinofiliaa kyllä löytyy astmasairailta noin ylipäätään sairastumisen yhteydessä ja sairauden aikana ja pahentuneessa astmassa eosinofilia vain lisääntyykin. Näin ainakin keuhkosairauksia kirjassa.
- makrofakeilla
eivät ne kerro sairaudesta, vaan siitä että keuhkot toimivat normaalisti. Solulisä kuuluu astmaan, joten makrofagit vain hoitavat astmasi aiheuttamia ongelmia keuhkorakkulatasolla pois. Kyllä lääkärit, varsinkin keuhkolääkärit osaavat arvioida onko joku lausunto lausuttu oikein. Makrofageja voi olla vielä vähän enemmänkin, koska ne kuuluvat puolustaviin soluihin ja silloin keuhkosi toimivat ja puhdistuvatkin. Uusi tutkimus olisi tarpeeton, koska tiedetään jo, että makrofagit ovat työnsä tehneet ja astmasi on tasapainossa.
- homeahdistus1
erikoisiin väitteisiin. Astma ei ole keuhkorakkuloiden sairaus ollenkaan.
- kuuluvat keuhkoihin!
homeahdistus1 kirjoitti:
erikoisiin väitteisiin. Astma ei ole keuhkorakkuloiden sairaus ollenkaan.
Ja tuo solulisä tulee vain astmanaiheuttamasta tulehduksesta, joita makrofakit hoitavat pois. Muita soluja saa keuhkoissa olla max 34%, huomaa SAA olla ja MAX, joten on tervettä, ettei nuo MUUT solut ole lisääntyneet!
- lymfosyytti-solujen EI Makr...
JULKAISUT / Hometta 2 /
luku 3
Tuula Husman
HOMEALTISTUKSEN AIHEUTTAMAT OIREET JA SAIRAUDET
Epidemiologisten tutkimuksien mukaan kosteusvauriomikrobeille altistumiseen liittyy selvä oireilun ja sairastavuuden yleistyminen. Yksilötasolla syy-yhteyden osoittaminen on huomattavasti vaikeampaa. Kosteusvauriokohteissa asuvat tai työskentelevät altistuvat monille erilaisille kemiallisille ja mikrobiologisille haittatekijöille. Mikä tekijä kulloinkin on oireilun syynä, jää monesti epäselväksi. Ajallinen yhteys altistuksen ja oireilun alkamisen ja päättymisen välillä puhuu ryhmätasolla syy-yhteyden puolesta. Useimmiten korjaustoimilla saadaan aikaan merkittävä oireilun väheneminen ja terveyden palautuminen. Molekyylitason mekanismien selvittämistä tutkitaan.
Ärsytysoireet
Kosteusvaurioituneissa kiinteistöissä oleskelevilla todetaan usein erilaisia ihon ja limakalvojen ärsytysoireita. Näille oireille on usein mahdotonta löytää yhtä selittävää tekijää, vaan kyseessä on useimmiten useiden tekijöiden yhteisvaikutus. Mikrobien pintarakenteet kuten endotoksiinit ja glukaanit sekä mikrobitoksiinit voimakkaita, pienissäkin pi-toisuuksissa elimistöä ärsyttäviä aineita. Monet mikrobit, muun muassa homeet ja sädesienet erittävät haihtuvia orgaanisia yhdisteitä (engl. volatile organic compounds = VOC), jotka voimistavat biologisten pölyjen yhteisvaikutusta.
Yleisimpiä ärsytysoireita ovat ihon ja silmien punoitus, silmien, nenän ja nielun kutina ja kirvely, äänen käheys, aivastelu, nenän tukkoisuus ja nuhaoireet. Lisäksi monilla altistuneilla on päänsärkyä, väsymystä, kuumeilua, huimausta, pahoinvointia ja muita yleisoireita.
Infektiot
Väestössä erilaiset hengitystietulehdukset ovat hyvin yleisiä. Keskimäärin puolet aikuisista sairastaa vähintään yhden flunssan tai nuhakuumeen vuoden aikana. Lapsilla virusten aiheuttamat infektiot ovat vielä yleisempiä. Alle kouluikäisistä yli 70% ja kouluikäisistäkin 60% sairastaa vuoden aikana flunssaa tai nuhakuumetta.
Poikkeukselliseksi homekohteen infektiosairastavuuden tekevät joko tiheään toistuvat infektiot, niiden pitkittynyt paraneminen tai aiemmin terveen henkilön sairastavuuden selvä lisääntyminen, joka usein liittyy johonkin muutostekijään, esimerkiksi aikuisilla asunnon tai työpaikan tai lapsilla hoitopaikan tai koulun vaihtamiseen. Lasten infektiosairastavuuden tarkastelu on helpointa ryhmätasolla erityisesti, jos on käytettävissä vastaavanikäinen vertailuväestö. Eri vuosina infektioepidemiat ovat voimakkuudeltaan jonkin verran erilaisia, mutta tyypillisesti lievä flunssa-aalto todetaan syksyllä koulujen alkaessa ja toinen voimakkaampi alkutalven aikana. Homealtistukseen liittyy sekä lapsilla että aikuisilla poskiontelontulehdusten ja joskus myös keuhkoputkentulehdusten ja kurkunpääntulehdusten yleistyminen. Myös silmien sidekalvontulehduksia voi olla homekohteissa toistuvasti.
Kosteusvaurioituneissa kiinteistöissä infektioita aiheuttavat oletettavasti tavanomaiset flunssavirukset ja hengitystiebakteerit. Infektioalttius johtunee altistuksen aiheuttamasta limakalvoturvotuksesta ja häiriöistä limakalvon värekarvatoiminnassa. Homeet ja sädesienet ja erityisesti niiden erittämät toksiinit ja aineenvaihduntatuotteet ovat hengitysteitä ärsyttäviä ja eräät niistä immunosuppressiivisia.
Kiinteistöjen perusteellisen korjaamisen jälkeen hengitystieinfektioiden on todettu vähenevän merkittävästi. Eräässä kosteusvaurioituneessa koulussa lääkekuurien tarve väheni 30% ja lääkärissäkäynnit puoleen korjausten jälkeen.
Erikoistilanteissa kosteusvauriomikrobien on osoitettu aiheuttavan suoran infektion joko hengitysteissä tai muissa kudoksissa. Suurin riski on potilailla, joilla on jokin perussairaus, kuten diabetes tai elimistön puolustusjärjestelmään vaikuttava lääkitys kuten solusalpaaja- tai kortisonihoito. Aspergillus fumigatus -home voi kasvaa hengitysteissä keuhkoputkissa, poskionteloissa tai korvakäytävässä. Sädesienet eli aktinobakteerit voivat lisääntyä poskionteloissa, likaisissa haavoissa tai kudoksissa, joissa on jokin vierasesine kuten nivelproteesi tai ehkäisykierukka. Myös hiivat ja muut sienet voivat kasvaa elimistössä, esim. Mucor, Fusarium tai Aureobasidium. Tällaiset tapaukset ovat onneksi harvinaisia. Vakavien sieni-infektioiden hoito on hyvin vaikeaa ja kallista. Elinsiirto- tai leukemiapotilaalle sieni-infektio on usein hengenvaarallinen, koska heidän solupuolustuksensa on perussairauden vuoksi pahoin häiriytynyt.
Sisäilmassa esiintyvistä bakteereista legionellat aiheuttavat rajuoireista keuhkokuumetta ja toisena tautimuotona Pontiac-kuumetta, jossa on influenssan kaltainen taudinkuva. Legionella-bakteerit ovat vakavin sisäilmaan liittyvä mikrobien aiheuttama terveysriski, koska legionelloosi voi huonokuntoisella potilaalla olla henkeä uhkaava. Legionellat aiheuttavat myös lievempiä taudinkuvia. Terveyskeskuksen päivystyspotilaista n. 3-4 %:lla on legionella-vasta-aineita.
Legionella-bakteereita esiintyy yleisesti maaperässä ja luonnonvesissä. Rakennetussa ympäristössä legionella viihtyy erityisesti jäähdytyslaitteella varustettujen ilmanvaihtokoneiden lauhdutinvesissä, vesijohtojen sakassa, hanojen tiivisteissä ja suihkupäissä sekä myös verkoston sellaisissa osissa, joissa virtaama on vähäistä.
Tuberkuloosia aiheuttava Mycobacterium tuberculosis voi säilyttää tautia aiheuttavat ominaisuutensa pitkiäkin aikoja aerosolina ilmassa sekä jopa kuivuneena pölyssä. Tuberkuloosin on osoitettu leviävän ilmanvaihtojärjestelmän mukana mm. sairaaloissa. Tuberkuloosibasillin sukuisia, atyyppisiä (epätyypillisiä) mykobakteereita on yleisesti sekä maaperässä että luonnonvesissä ja niitä on osoitettu myös kosteusvauriorakennusten sisäilmasta ja rakenteista. Eräät atyyppisistä mykobakteereita aiheuttavat infektioita ihmisen elimistössä ja voivat aiheuttaa lisäksi immunologisia muutoksia.
Myös eräät virukset voivat levitä hengitysilman välityksellä. Vesirokkovirus on eräs herkimmin tarttuvia virustauteja. Myös myyräkuumeen aiheuttajavirus voi tarttua ihmiseen hengitysteihin joutuvan pölyn mukana kesämökin, kellarin tai ulkorakennusten siivouksen yhteydessä. Myyräkuume on rajuoireinen kuumesairaus, jonka oireita ovat päänsärky, lihaskivut ja häiriöt munuaisten toiminnassa.
Allergiat
Allergiasairauksilla ymmärretään tavallisesti välittömän yliherkkyyden mekanismilla, IgE-vasta-aineiden välityksellä syntyvää allergista nuhaa, silmätulehdusta ja astmaa. Astmaa sairastaa koko väestöstä noin 5 %, mutta osuus on suurempi nuorissa ikäluokissa (n. 6%) kuin vanhoissa. Pojilla astmaa esiintyy hiukan enemmän kuin tytöillä, mutta iäkkäämmissä ikäryhmissä naiset sairastavat astmaa miehiä enemmän. Astmaoireita on astmaatikkojen lisäksi noin 5 %:lla väestöstä.
Geneettinen atopiataipumus on merkittävä astman riskitekijä, mutta ympäristötekijöillä on astmariskiä lisäävä vaikutus. Myös ravintoon, ympäristön mikrobialtistukseen ja hormonaalisiin tekijöihin liittyvät riskitekijät ovat nykyisin tutkimuksen kohteena astman riskitekijöitä selvitettäessä.
Kaikki astmat eivät ole allergisia astmoja. Pikkulapsilla hengitysteiden ahtautta ja vinkunaa esiintyy virusperäisten keuhkoputkentulehdusten yhteydessä. Osalle heistä kehittyy myöhemmin astma, osa paranee iän karttuessa. Joillakin astmaatikoilla ei voida osoittaa mitään selvää allergiaa, mutta astmaoireet pahenevat erilaisten ympäristötekijöiden, kuten biologisten pölyjen vaikutuksesta. Aikuisen astma voi olla sisäsyntyinen, jolloin syytä ei ole saatu selville, tai soluvälitteiseen viivästyneeseen yliherkkyyteen tai toksiseen reaktioon liittyvä, ulkoisen ärsykkeen aiheuttama astma. Sekä välitön yliherkkyys että soluvälitteinen yliherkkyys tai toksinen reaktio voi olla ammattiastman mekanismina. Homekohteissa astman riski on eri tutkimuksissa ollut 1.3-3-kertainen tavanomaiseen verrattuna. Vain pieni osa todetuista astmatapauksista täyttää ammattiastman diagnostiset kriteerit. Homeen aiheuttama astma on usein vaikeahoitoisempi kuin tavanomainen astma.
Allergista nuhaa on väestössä noin 25-30 %:lla. Allergisen nuhan yleisyys on suurimmillaan kouluiässä ja nuorilla aikuisilla. Yleensä oireilu vaimenee iän myötä. Tavallisimpia allergisen nuhan aiheuttajia ovat heinien ja puiden siitepölyt sekä kotieläinten hilseen ja syljen proteiinit. Varsin usein allergisen nuhan oireisiin liittyy silmäoireita. Hometaloissa altistumiseen ei ole osoitettu liittyvän selvää allergisen nuhan yleistymistä. Kuitenkin nuhapotilaiden oireet voivat altistuksen yhteydessä voimistua ja siitepölynuhaa potevan oireisto voi muuttua ympärivuotiseksi.
Atooppista ihottumaa esiintyy 15-20%:lla väestössä ja iho-oireilu vaimenee yleensä iän mukana. Atoopikot oireilevat kuitenkin erilaisista ulkoisista ärsykkeistä herkemmin kuin muu väestö. Lapsuuden maitorupi, kouluiän taiveihottuma ja aikuisiällä esiintyvä atooppinen ekseema ovat atopiataipumukseen liittyviä ihosairauden muotoja, joiden paheneminen liittyy varhaislapsuudessa yleisimmin ruoka-aineallergioihin. Myöhemmällä iällä atooppisen ihon kutinaa ja atooppista ihottumaa pahentavat monet ulkoiset tekijät kuten pöly sekä ärsyttävät kemikaalit ja kuidut, hikoilu, mutta myös sisäsyntyiset tekijät kuten stressi, hormonaaliset syyt jne. Hometaloissa atooppisen ihottuman oireet voivat pahentua.
Spesifi ihotestein tai IgE-vasta-ainetestein osoitettava I-tyypin homeallergia on altistuneilla varsin harvinainen. Tutkimuksissa on osoitettu 3-5%:lla homekoulujen lapsista positiivinen ihotesti käytettävissä oleville kaupallisille homeuutteille. Homeallergian riski on suurin astmaatikoilla ja astmaoireisilla lapsilla. Jopa kolmanneksella astmaa sairastavista lapsista on homeallergia. Homeallergian yleisyyttä suomalaisessa aikuisväestössä ei ole tutkittu. Ulkomaisten tutkimustulosten mukaan homeallergiaa on 3-20%:lla tutkituista.
Muut hengityselinsairaudet
Homepölykeuhko eli alveoliitti on immunologinen yliherkkyyssairaus, jossa tavallisimmin mikrobipöly tai jokin muu biologinen pöly aiheuttaa soluvälitteisen viivästyneen tulehdusreaktion keuhkorakkuloissa. Sairauteen liittyy puolustussolujen (lymfosyytti-solujen) aiheuttama solulisä keuhkojen huuhtelunesteessä, IgG-vasta-aineiden nousu ja restriktiivinen löydös spirometriassa sekä diffuusiokapasiteetin alenema. Vakavissa tapauksissa keuhkoissa todetaan röntgenkuvassa näkyvää sidekudoslisää (honey comb -muutos). Diagnostiikassa käytetään myös HRCT-tutkimusta ja joskus avointa biopsiaa. Alveoliitti uusiutuu herkästi, jos altistus jatkuu tai uusiutuu. Alveoliitti on väestössä harvinainen. Maanviljelijöistä muutamalla prosentilla on työhön liittyviä alveoliitin oireita. Uusia alveoliittitapauksia todetaan Suomessa vuosittain noin sata tapausta, joista pääosa diagnosoidaan maanviljelyksen ja mekaanisen puunjalostuksen parissa työskentelevillä. Muutamia hometaloaltistukseen liittyviä alveoliittitapauksia todetaan vuosittain. Alveoliittiä ei ole Suomessa tiettävästi todettu lapsilla.
Alveoliitin oireita ovat kuume, kuiva yskä, hengenahdistus ja rasituksessa korostuva hapennälkä, joskus lihaskivut ja kroonisessa muodossa laihtuminen ja yleinen sairaudentunne.
ODTS (organic dust toxic syndrome) eli orgaanisen pölyn aiheuttama toksinen oireyhtymä on alveoliitin kaltainen sairaus, jossa orgaaninen pöly, kuten mikrobipöly aiheuttaa soluvälitteisen tulehdusreaktion keuhkoissa. Pääasiallinen solukuva on erilainen kuin alveoliitissa, puolustussoluista aktivoituvat granulosyyttisolut, joita keuhkoputkien limakalvolta löytyy runsaasti. Tyypillisimmillään ODTS on pian altistustilanteen jälkeen syntyvä rajuoireinen, influenssan kaltainen, itsestään paraneva sairaus, johon ei liity muutoksia keuhkojen röntgenkuvassa. Keuhkojen toimintakokeissa voi esiintyä palautuvia muutoksia. Oireisto toistuu helposti, jos altistava tilanne uusiutuu. Kyseessä on soluvälitteisen yliherkkyysmekanismin välityksellä syntyvä oireyhtymä, jossa IgG-luokan vasta-aineet voivat sakkautua ja aiheuttaa kudosvaurion.
ODTS:n oireet ovat tyypillisimmillään rajummat ja monimuotoisemmat kuin alveoliitin. Lämpöilyn, kuivan yskän ja hengenahdistuksen lisäksi oireena voi olla päänsärkyä, nuhaa, lisääntynyttä virtsaamisen tarvetta, ihon punoitusta sekä lihas- ja nivelkipuja. ODTS:n yleisyydestä ja taudinkulusta ei ole tehty väestötason tutkimuksia Suomessa. ODTS:n oireita esiintyy viljelijöistä alle 10%:lla esimerkiksi puintityössä.
Matalampien altistustasojen aiheuttamat ODTS-reaktiot ovat lieväoireisia ja niihin liittyy palautuvia muutoksia keuhkojen toiminnassa. Lievissä tapauksissa voi esiintyä vain lyhytaikaista kuumeilua. ODTS:n krooniset muodot tunnetaan huonosti.
Mykotoksikoosi on huonosti tunnettu ODTS-oireilun yhteydessä esiintyvä oireyhtymä, jolle ei ole julkaistuja diagnostisia kriteerejä. Mykotoksikoositapauksia on julkaistu useista maista jopa epidemioina. Oireistoon voi liittyä keuhkokipua, nenäverenvuotoa tai veriyskää, mustelmataipumusta, vatsakipua, ripulia ja verivirtsaisuutta sekä voimakkaita limakalvo-, iho- ja silmäoireita. Kyseessä ei todennäköisesti ole allergia eikä yliherkkyysoire vaan mikrobien aineenvaihduntatuotteiden suoran toksisen vaikutuksen aiheuttama solutuho ja kudosvaurio. Mykotoksikoosiin voi liittyä sisäelinvaurioita kuten maksa-arvojen nousua, verenkuvan ja luuytimen toiminnan muutoksia, munuaisten toimintahäiriöitä ja neurologisia oireita. USA:ssa mykotoksiinialtistukseen on epäilty liittyvän pikkulapsilla kuolemaan johtavaa hemorragista pneumoniittia. Mykotoksiineita tunnetaan useita kymmeniä. Ne estävät proteiinisynteesiä ja solunjakautumista ja monet niistä ovat syöpävaarallisia eläimillä.
Kostutinkuume on sairaus, joka on saanut nimensä ilmankostutuslaitteiden mikrobiologisesta saastumisesta aiheutuvasta kuumetaudista. Aerosolina hengitysilmaan pääsevät mikrobit tai niiden osat aiheuttavat oireita. Kostutinkuume on todennäköisesti bakteereiden pintarakenteen endotoksiinin aiheuttama, allergista alveoliittia lievempi sairaustila. Bakteereiden lisäksi aiheuttajia voivat olla myös muut mikrobit, levät ja alkueläimet. Tyypillisiä oireita ovat kuume, yskä, puristus rinnassa, hengenahdistus ja lihaskivut. Röntgenkuvassa havaittavia keuhkomuutoksia ei yleensä esiinny, mutta keuhkojen toimintakokeiden tulos voi vaihdella altistuksen ja oireilun mukana. Endotoksiinien vaikutukselle kehittyy elimistössä toleranssi, mikä havaitaan oireiden vaikeutumisena altisteettomien päivien jälkeen uudessa altistustilanteessa. Oireisto vaimenee itsestään muutamassa päivässä, vaikka altistus jatkuu. Allergisen alveoliitin ja kostutinkuumeen välinen raja on liukuva.
Oireiden palautuvuus
Homeelle altistuneiden potilaiden kuvaama oireisto ja taudinkuvat ovat kirjavia ja diagnostiikassa on syytä noudattaa normaalia tutkimustapaa ja sulkea pois muut samankaltaisia oireita aiheuttavat taudit. Valitettavan usein syy-yhteyden päättely jää epäsuoran näytön varaan. Kun muut syyt on suljettu pois ja oireistossa esiintyy ajallista vaihtelua, on altistukseen liittyvä syy-yhteys mahdollinen tai todennäköinen. Homealtistukseen liittyvä oireilu on yleensä palautuvaa ja terveydentila normaalistuu muutamien viikkojen tai kuukausien kuluessa. Todettu homevaurio on kuitenkin syytä korjata, vaikka näyttöä syy-yhteydestä ei saataisikaan. Erityistä huomiota on kiinnitettävä korjattujen kohteiden jälkisiivoukseen ja irtaimiston puhdistukseen.
Mykotoksikoositapauksissa ja yliherkkyyssairauksissa oireisto yleensä lievittyy selvästi altistuksen päättymisen jälkeen, mutta potilas oireilee herkästi altistuessaan luonnon homeille tai altistustilanteen uusiutuessa muissa rakennuksissa. Homeastma on usein hankalahoitoinen ja vaatii tavanomaista enemmän lääkitystä. Myös alveoliitista ja ODTS-oireistosta jää potilaalle usein pysyvä terveyshaitta. Oireisto uusiutuu herkästi, vaikka toimintakokeet normaalistuisivat. Pysyvästä homesairaudesta kärsivä potilas jää usein sairausvakuutusturvan ulkopuolelle eikä saa myöskään ammatillista työkyvyttömyyttä, koska sairaus liittyy tiettyihin rakennuksiin eikä itse työhön. Vaikeakin sairaus voi korjautua ja potilas palata työelämään, kun hänet sijoitetaan tekemään etätyötä toisaalla, mahdollisimman puhtaissa tiloissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921423Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841400Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 81985
- 82971
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66895Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v74879Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841