Evra ehkäisylaastarit

Kokemuksianne?

Kirjoitin tämän tekstin löytääkseni muita Evralaisia ja myös infona laastareista kiinnostuneille. Tuli aika paljon tekstiä, koittakaa jaksaa lukea. :)

Itsellä on ollut käytössä suunnilleen kolme vuotta tai ylitse nämä Evrat ja olen todella tyytyväinen. Toisin kuin pillerit, Evra ei aiheuta mitään hormonaalisia sekokohtauksia eikä tarvitse murehtia että muistinko ottaa pillerin tai kipeänä miettiä että oksensinkohan sen äsken. Tarvitset johonkin reissulle vain yhden laastarin mukaan jos aiot viipyä niin pitkään, et siis tarvitse pillerilaattaa lompakossa tai kassissa. Kovin kalliitakaan laastarit eivät ole, vaikka ottaa huomioon että niiden valmistus luulisi olevan pillereitä kallimpaa. Kuukauden puketti kustantaa ~14.80€.

Laastari myös pysyy hyvin kiinni. Yleensä vaihdan sen niin (laastarinvaihtopäiväni on lauantai) että käyn suihkussa, ja juuri ennenkuin olen valmis, vetäisen vanhan laastarin irti ja pesen reiteni. Laastarin hieman tahmeat reunat jää yleensä näkymään ja pesen ne pois. Kuivaan toisen ulkoreiden huolellisesti, ja lämmitän hetken laastaria kädessäni, jonka jälkeen poistan puolet muovikalvosta, hieron hellästi ja huolellisesti laastaria vajaa puoli minuuttia kiinni ihoon, ja toistan käsittelyn myös toiselle puolikkaalle. Laastari on aina pysynyt kiinni, vain kerran on irronnut vahingossa, kun töissä kovalla kiireellä kävin vessassa, ja kiskaisin työhaalarit alas niin että kynsi jäi laastarin alle, ja vetäisin sen vahingossa mukana.. :D Laitoin heti laastarin takaisin ja kun pääsin vajaan tunnin päästä kotiin, vaihdoin sen, ei mitään vahinkoa.

Ainoa mikä mua näissä laastareissa hiukan haittaa, on se, että en voi uida. Pidän ulkoreisissä niitä, ja vaikka tiedän että voisin kiinnittää ne sellaiseen paikkaan mikä jää uikkareiden alle, en ole ollenkaan varma että laastari kestää uinnit. Saunomisen laastari on aina kestänyt tähän mennessä, ja muunkin rajun liikunnan ja ihon venumisen, mutta välillä kun olen ollut uimassa, laastari tuntuu siltä että se repsottaa enää jostain kulmastaan kiinni.. Onhan se aina ollut kiinni, mutta tuntuu vain siltä.

Onko siis muita Evralaisia jotka käyvät uimassa laastarinsa kanssa? Pysyykö se hyvin kiinni jossain "suojatussa" paikassa? Koska laastarit ovat vähentäneet kuukautiseni kolmeen tai neljään päivään, niin onhan siinä menkkaviikolla muutama hyvä päivä kun voisi käydä uimassa, mutta en haluaisi että uimiseni rajoittuisi vain näihin päiviin..

16

8198

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ninja26

Kyllä se laastari uidessakin pysyy paikallaan. Miuta ei ainakaa haitannu vaikka se näkyykin sieltä reidestä.

• mitä ihmettä..

En voi käsittää kuinka teillä ei ole irronnut laastari kertaakaan ja toisella kestää vielä uinninkin..!?

No huh.. sanon vaan.. mä alan meinaan olla kurkkuani myöten täynnä tätä evra-laastaria ja olen sentään käyttänyt tätä vasta kolmisen kuukautta!
        Voin kertoa että kolme laastaria on jo mennyt ylimääräisiä kun olen joutunut kesken viikon vaihtamaan..(kalliiksi tulee) Mielestäni tämä on kyllä paljon pillereitä kalliimpi vaihtoehto kun ajattelee että kolme laastaria eli 1kk paketti maksaa sen n. 15 e ja pillereissä 3kk paketti maksaa kuitenkin alle 30 e ja sitten vielä kun menee hukkaan noita laastareita, ei pysy jumakauta millään. Ei pysy kunnolla edes yhtä vuorokautta. Menee yli mun ymmärryksen nyt..

Kaikkia ohjeita olen noudattanut.. laastarin lämmittänyt ja painellut huolellisesti ja ajan kanssa puhtaalle iholle.. silti jo ensimmäisen suihkun yhteydessä se irtoaa reunoiltaan ja parin päivän pääsä on jo melkein kokonaan irti. Suihkussa myös vettä luonnollisesti pääsee laastarin ja ihon väliin kun se ei ole kunnolla kiinni. En ikinä hankaa suihkussakaan laastaria, en siis pese sen päältä, mikään vaate ei myöskään hankaa sitä. Kaikkia mahdollisia kiinnityskohtia on kokeiltu paitsi vatsaa.. en usko sen helpottavan tilannetta yhtään sillä vatsallani iho on raskausarpien löystyttämää ja laastari ei pysyisi varmaan senkään vertaa.

Todella hermoja repivää tämä jatkuva epäröinti että onkohan ehkäisy nyt varmasti kunnossa.. mitä jos laastari onkin pettänyt, ollut piirun verran liian huonosti kiinni.. TODELLA RAIVOSTUTTAVAA kun ottaa huomioon vielä että kallista on tämä lysti. Olenkin jo muutamaan otteeseen vannonut että vaihdan pillereihin. Olen vain niin pahuksen huonomuistinen ja niitä hormoni-mielialakohtauksiakaan en haluaisi takaisin.

Kai mun iho vaan on sitten jotenkin erilainen :(

• VATSAAN!
        mitä ihmettä.. kirjoitti:

En voi käsittää kuinka teillä ei ole irronnut laastari kertaakaan ja toisella kestää vielä uinninkin..!?

No huh.. sanon vaan.. mä alan meinaan olla kurkkuani myöten täynnä tätä evra-laastaria ja olen sentään käyttänyt tätä vasta kolmisen kuukautta!
        Voin kertoa että kolme laastaria on jo mennyt ylimääräisiä kun olen joutunut kesken viikon vaihtamaan..(kalliiksi tulee) Mielestäni tämä on kyllä paljon pillereitä kalliimpi vaihtoehto kun ajattelee että kolme laastaria eli 1kk paketti maksaa sen n. 15 e ja pillereissä 3kk paketti maksaa kuitenkin alle 30 e ja sitten vielä kun menee hukkaan noita laastareita, ei pysy jumakauta millään. Ei pysy kunnolla edes yhtä vuorokautta. Menee yli mun ymmärryksen nyt..

Kaikkia ohjeita olen noudattanut.. laastarin lämmittänyt ja painellut huolellisesti ja ajan kanssa puhtaalle iholle.. silti jo ensimmäisen suihkun yhteydessä se irtoaa reunoiltaan ja parin päivän pääsä on jo melkein kokonaan irti. Suihkussa myös vettä luonnollisesti pääsee laastarin ja ihon väliin kun se ei ole kunnolla kiinni. En ikinä hankaa suihkussakaan laastaria, en siis pese sen päältä, mikään vaate ei myöskään hankaa sitä. Kaikkia mahdollisia kiinnityskohtia on kokeiltu paitsi vatsaa.. en usko sen helpottavan tilannetta yhtään sillä vatsallani iho on raskausarpien löystyttämää ja laastari ei pysyisi varmaan senkään vertaa.

Todella hermoja repivää tämä jatkuva epäröinti että onkohan ehkäisy nyt varmasti kunnossa.. mitä jos laastari onkin pettänyt, ollut piirun verran liian huonosti kiinni.. TODELLA RAIVOSTUTTAVAA kun ottaa huomioon vielä että kallista on tämä lysti. Olenkin jo muutamaan otteeseen vannonut että vaihdan pillereihin. Olen vain niin pahuksen huonomuistinen ja niitä hormoni-mielialakohtauksiakaan en haluaisi takaisin.

Perhana.. Eikö ohjeissa sanota että vältettävä laittamista lähelle kohtua ja rintoja? Ehkäpä ihosi on rasvainen tms. jos ei pysy kiinni? Suosittelen sitten sitä emätinrengasta, googleta ja kysy lääkäriltä.

• mitenkään..
        VATSAAN! kirjoitti:

Perhana.. Eikö ohjeissa sanota että vältettävä laittamista lähelle kohtua ja rintoja? Ehkäpä ihosi on rasvainen tms. jos ei pysy kiinni? Suosittelen sitten sitä emätinrengasta, googleta ja kysy lääkäriltä.

rasvainen vaan päin vastoin, erittäinkin kuiva. Näin talvisin niin kuiva että kutisen vähän sieltä sun täältä. Mutta silti en ole laastarin kohtaa rasvaillut.. siitä ei siis irtoaminen johdu.

Tiedän kyllä NuvaRingin, olen perehtynyt kaikkiin vaihtoehtoihin ja päädyin Nuvan sijasta laastariin sen takia että ystäväni sanoi joutuneensa Nuvan takia lähes puoli vuotta kestäneeseen hiivakierteeseen, johon ei auttanut edes suun kautta otettavat lääkkeet. Olen itsekin melko taipuvainen hiivaan ja siksi olen lähes varma että Nuva teettäisi minullekin hiivaa.. melkein mikä tahansa "outo juttu" alapäässä tuo minulle sen tai ainakin sen esiasteen eli kutinaa ja kuivuutta.. kuten kondomi sekä satunnainen sheivaus saippuan kanssa.

Käyttöohjeissa ei puhuta kohdun lähelle laittamisesta mitään, rinnoista on maininta.. Sen sijaan oppaassa esitellään sopivat laastarin sijoituspaikat ja mukana luetellaan vatsa.. kuva vielä opastaa kiinnittämään sen navan seutuville. Vatsa on kuitenkin itseltäni poissuljettu jo muutenkin arpien takia.

• Hmmm...
        mitenkään.. kirjoitti:

rasvainen vaan päin vastoin, erittäinkin kuiva. Näin talvisin niin kuiva että kutisen vähän sieltä sun täältä. Mutta silti en ole laastarin kohtaa rasvaillut.. siitä ei siis irtoaminen johdu.

Tiedän kyllä NuvaRingin, olen perehtynyt kaikkiin vaihtoehtoihin ja päädyin Nuvan sijasta laastariin sen takia että ystäväni sanoi joutuneensa Nuvan takia lähes puoli vuotta kestäneeseen hiivakierteeseen, johon ei auttanut edes suun kautta otettavat lääkkeet. Olen itsekin melko taipuvainen hiivaan ja siksi olen lähes varma että Nuva teettäisi minullekin hiivaa.. melkein mikä tahansa "outo juttu" alapäässä tuo minulle sen tai ainakin sen esiasteen eli kutinaa ja kuivuutta.. kuten kondomi sekä satunnainen sheivaus saippuan kanssa.

Käyttöohjeissa ei puhuta kohdun lähelle laittamisesta mitään, rinnoista on maininta.. Sen sijaan oppaassa esitellään sopivat laastarin sijoituspaikat ja mukana luetellaan vatsa.. kuva vielä opastaa kiinnittämään sen navan seutuville. Vatsa on kuitenkin itseltäni poissuljettu jo muutenkin arpien takia.

Miten sen rinkulat sopis mulle kun mulla ei ole ikinä ollut hiivaa, ja olen 26v.. Mahtaisko tulla hiivaa vai millee?

• varmaan..
        Hmmm... kirjoitti:

Miten sen rinkulat sopis mulle kun mulla ei ole ikinä ollut hiivaa, ja olen 26v.. Mahtaisko tulla hiivaa vai millee?

sopisivat :) Joko kilautetaan kaverille?

• Ninja26
        mitä ihmettä.. kirjoitti:

Mie en oo mitekää muute noudattanu ohjeita ko sen verta että vaihan oikeena päivänä.

En mie mitää lämmitä enkä kato oonko puhas jne. Mie vaa vaihan sen joka keskiviikko aamu. Otan edellisen pois reidestä ja laitan uuven tilalle toiseen reiteen. Ja siinä se on pysyny vaikka mitä ois tehny. Irti ei lähe. Kokeile tuota reiden sivustaa, heti siihe alushousujen reunan alle. Kestää siinä miulla pesemisenkii.

• Evra-laastarit

Niin siis mulla ne laastarit on kyllä pysyneet hirmu hyvin. Ekan laastarin tyhmyyksissäni kiinnitin vatsaan sivulle kun näin jollain muulla siinä sen olleen. Ei pysyny kunnolla, piti laittaa lisälaastaria reunoille :)

Hyvä paikka on niskassa/hartiassa selän puolella jos ei hirveesti tuppaa hikoilemaan sieltä.

Mun lempparipaikka kiinnittää laastari on kesällä reiden sivulle melko ylös niin ei näy hameita käyttäessä (pitää vaan varoa ettei repäise itse irti kun vetää tiukat housut jalkaan) ja nyt talvella kun pikkuhameita ei käytetä niin ihan polven alapuolelle siihen sivuun, pohkeen ulkosyrjän yläosaan. Siinä on pysynyt niin hyvin että ulina kuuluu kun revin sitä irti aina perjantai-iltapäivänä. :D

• evraa

Käytin Evraa. Ongelma oli ihottuma. Ihoon tuli laastarin alle ihottumaa ja sitä sitten tekisi mieli raapia, kun kutisi niin pirusti. Nyt huomaan, että jostain syystä luulin, ettei sitä saa laittaa muualle, kuin vatsaan, takapuoleen ja käsivarteen. Kävin asian tiimoilta gynelläkin ja se sanoi, että älä laita vatsaan, koska se pitää olla lihaksen päällä,jotta aine imeytyy. En ole lihava (56 kg), mutta silti se ei imeytynyt tarpeeksi vatsan läpi ja sain tiputtelu vuotoa. Nyt on vaihdettu minipillereihin, cerazettea, koska minulla on migreeni. Silti nyt jo tekisi mieli vaihtaa takaisin Evraan. Olo oli tasainen. Pidin estrogeenin tasaavasta vaikutuksesta kuukautiskiertoon. Samoin kaikki tulehduskierteet jäivät pois. Kärsin niistä 10 vuotta. Minipillereillä kiero on ihan sekaisin ja kasvoissa finnejä. Saa nähdä mitä tästä tulee...Sain kyllä reseptin estrogeenitableteita käytettäväksi alapäässä. Vaikuttaa paikallisesti.

• kamalaa mut

Kokemuksia löytyy evrastakin kuten aika monesta muustakin ja voin sanoa ettei mulle sovi mikään ehkäisy.

Evra oli tosi ok helpoutensa puolesta ja hinta tais olla iso verrattuna pillereihin.
      Mulle tuli haittavaikutuksena oksentelu joka tapahtui aina tauon jälkeen uuden laastarin laiton jälkeen samana päivänä. Toinen haitta oli se ettei se pysyny sitä kolmea viikkoa paikallaan kovinkaan montaa kertaa ja jouduin pistään siis uuden laastarin vähän väliä ja kalliiksi tuli.

nyt on nuvaring ja ei sovi tämäkään. kokoajan kauhee polte alapäässä ja rinnat on turvoksissa.

olispa se lady comp halvempi niin voisin kyl sanoo että hankkisin.

• Tyytyväinenx6

Heippa! Tässä lueskeltua muiden kokemuksia kerron myös omani.

Olen käyttänyt Evraa vuodesta 2002. Laastarit olivat juuri tulleet Suomeen ja osasin kysyä lääkäriltä, joten sain ns. 'testireseptin'. Siihen asti olin syönyt pillereitä ja ne aiheuttivat käsittämättömiä tunteenpurkauksia. Itsekin huomasin usein, etten ollut oma itseni. Evraan ihastuin saman tien!

Ei ole ollut sivuvaikutuksia. Ei välivuotoa, ei kutinaa, ei laastarin irtoilua, ei iho-ongelmia, ei mielialanvaihteluita. Laastari pysyy uidessa, saunoessa, liikkuessa ym. Joskus uimisen jälkeen se saattaa olla huonosti kiinni, mutta laastarin ja ihon kuivuessa se kiinnittyy uudelleen. Hetkittäinen irtoilu uimisen jälkeen ei ainakaan minua ole tehnyt raskaaksi ;)

Laastarin kiinnittän alavatsaan. Siellä se pysyy hyvin piilossa. Laitan sen pikkuhousurajan alapuolelle, melkein siihen kohtaan mistä karvoitus alkaa.

Käytän yleensä 4 laastaria, jonka jälkeen pidän viikon tauon. Jos pitää matkan ym. takia siirtää menkkoja, niin ei ole ongelma pitää vaikka 6 laastaria ja sen jälkeen tauko.

Suosittelen todella lämpimästi siirtymään pillereistä laastareihin. Laastareissa hormonia siirtyy tasaisesti vereen ja siksi myös ihminen pysyy mieleltään tasaisempana.

Ainoa asia mikä tässä mietityttää on se, että kauanko hormoniehkäisyä voi käyttää turvallisesti. Tosin se mietityttää varmasti myös pillereiden käyttäjiä ja muita. Ja varmaan jossain vaiheessa iskee vauvakuume, niin kestääköhän kauan, kunnes elimistö alkaa toimimaan oman hormonitoiminnan mukaan ja raskaaksi tuleminen on mahdollista.

• Anonyymi

Hei ! Apteekissa Evraa hakiessa ekaa kertaa farmaseutti kertoi, että saunoessa tulisi ottaa laastari pois, sillä kuumetessaan se erittää tavallista enemmän hormonia mikä voi johtaa arvaamattomiin sivuoireisiin. Elikkäs ei laastaria saunaan vaan pois ja uutta tilalle vaikka superkalliiksi taitaakin tulla sellainen käytäntö

• Anonyymi

Hei! Olen käyttänyt ehkäisylaastaria noin 4vuotta. Nyt olen huomannut että tulee vähän vuotoa vaikka laastarin olen 1,5vk sitten jo laittanut. N.2kk sitten tapahtui sama, vuoto on hyvin niukkaa ja vaaleaa mutta soitin kuitenkin perheneuvolaan. Sieltä neuvottiin ehkäisyn vaihtoa, että laastareiden teho rupeaa häviämään.. onko muille käynyt näin ja miten olette edenneet asian kanssa? Ja ei, en ole raskaana:)

• Anonyymi

En tiedä liittyikö Evraan, mutta kun mulla alkoi kuukautiset ja iskin ensimmäisen Evran ihooni ikinä, niin mua alkoi huimata, (oikeastaan jo hiukan ennen kuin sain edes laastarin ihooni edes kiinni se huimaus alkoi), meinasin paskoa housuuni ja menin kaksin kerroin sängylle puuskuttamaan ja vaikeroimaan kivusta. Siitä viiden minuutin päästä oksensin vessassa selkä kaarella, ja sen jälkeen olinkin jo pian päivystyksessä koska kohdun särky oli niin sietämätöntä. Hoitajat antoivat mulle vahvaa kipulääkettä Oxanest ja mulle laitettiin tippa käteen sekä otettiin tulehdusarvot ja verinäytteet. Puuskutin ja vaikersin yhteensä tuskissani varmaan tunnin ennenkuin oksikodoni oikeasti auttoi. (Terveystiedoista näkyy että ovat valmistelleet mua verinäytteiden perusteella leikkaukseen. ) Kun mitään ei selvinnyt, siirryin gynen tutkittavaksi ultraäänellä. Kaikki kunnossa.

Diagnoosi: kovat kuukautiskivut. Ihan uskomatonta. Traumat jäi.

• Anonyymi

Mulla on nyt myös kuukautiset kestäneet koko ensimmäisen laastarin ajan. Huomenna pitäis laittaa seuraava, mutte epäilen että vuoto mihinkään loppuisi. Hohhoijaa.

• Anonyymi

Pillereitä en voinut käyttää pahojen haittavaikutusten vuoksi. No, sitten tämä Evran laastari, jonka parit pienet haittavaikutukset siedin. Mutta enpä olisikaan saanut käyttää, koska aurallinen migreeni. Laastarit minulle myöntäneellä oli tästä tieto. No, viimeisenä taas pillerit, joista pesäke maksaan ja nyt en saa käyttää enää mitään hormonaalista.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2656
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2282
    3. 148
      2254
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2160
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1772
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1627
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1566
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      290
      1454
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1408
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1399
    Aihe