Entä jos rikon sapatin ?

MINUSTAKO ENNAKKOTAPAUS UUDESSA LIITOSSA?

4. Mooses 15:32-36

32 Israelilaisten oleskellessa erämaassa tavattiin mies kokoamassa puita sapatinpäivänä.
33 Niin ne, jotka hänet tapasivat puita kokoamasta, toivat hänet Mooseksen ja Aaronin ja koko seurakunnan eteen.

34 Ja he panivat hänet vankeuteen, koska ei ollut vielä määrätty, mitä hänelle oli tehtävä.
35 Mutta Herra sanoi Moosekselle: "Se mies rangaistakoon kuolemalla, koko seurakunta kivittäköön hänet leirin ulkopuolella".

36 Silloin koko seurakunta vei hänet leirin ulkopuolelle, ja he kivittivät hänet kuoliaaksi, niinkuin Herra oli Moosekselle käskyn antanut.

En edes tiedä kaikkia säädöksiä

65

505

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rikkoa sapatin

Ketään adventtikirkosta ei ole erotettu sapatinrikkomuksen vuoksi vaan erottamisen syyt ovat olleet yksin lihallisia.

• Adventismilla ei tuomiovaltaa

Mitä väliä sillä on, jos advariliikkeestä
        erotettaisiin? Mutta jos Herrasta erotetaan - -
        ikäänkuin kivitetään, ainakin ajatusmaailmassa.
        Niin että rankaiseeko JUMALA ja ihanko
        kadotustuomiolla, jos rikon sapatin?

SITÄ Antti vissiin tarkoitti, sillä eihän hän
        advari edes liene. Paitti mitä hän joskus
        sanailee, että Herran tulemuksen odottajana
        hän on adventti-ihminen.

Niin: mitä seuraa sapatin rikkomisesta Herran
        edessä ja MIKÄ on sapatin rikkomista?
        Voisko ihan adventtikirkon virallinen siipi
        vastata tähän adventisteja murehduttavaan
        piinalliseen kysymykseen?! Sillä adventtikansahan
        katsoo olevansa sapattikansa.

• Jeesus helpotti

Jeesus sanoo että sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten.

Lain tehtävä on aina ollut suojella ihmistä.

Taatakseen lain noudattaminen on aina ollut menetelmiä millä ihminen saadaan lakia noudattamaan.

Mooseksen laki oli Israelin kansan lakikirja.

Ehkäpä arjessa jaksaminen oli niin tärkeä elinehto että se haluttiin tukea lakisääteisellä pyhäpäivällä joka auttaa jaksamaan.

Rangaistukset lain noutattamattajättämisiltä toki vaan saattoi olla raju.

Jeesus toi esiin tärkeän pointin: Sapatti on ihmistä varten.

• koko Raamattu

Laki ei ole kerskaamista ja omavanhurskautta varten.
        Jumala sanoo, että KOKO RAAMATTU ON IHMISTÄ VARTEN.
        Sinä katsot sapattireiästä käsin milloinka pääsisit huitaisemaan lailla sunnuntaina kirkossa kävijän kaulan poikki.
        Kuka sitä on väittänytkään että sapatti on eläintä varten. Ihmisen pitää iloita kun hänellä on kaksi lepopäivää viikossa jotka ovat myös ihmistä varten.

• vain "uskova"

### Taatakseen lain noudattaminen on aina ollut menetelmiä millä ihminen saadaan lakia noudattamaan. ###

Ihmettelen vaan, miten tapettu ihminen saadaan lakia noudattamaan?

• Jeesus helpotti
        vain "uskova" kirjoitti:

### Taatakseen lain noudattaminen on aina ollut menetelmiä millä ihminen saadaan lakia noudattamaan. ###

Ihmettelen vaan, miten tapettu ihminen saadaan lakia noudattamaan?

Kysymys on respektin herättämisestä muussa vanhan liiton kansassa - sapatti on tärkeä. Jos yksi kuoli sapatin noudattamatta jättämisen takia, niin muut näkevät asian tärkeyden.

En puolustele ihmisten tappamista silti. Totean vaan että näin tehtiin vanhassa testamentissa.

• Olenko ymmärtänyt oikein, että adventtikirkko katsoo
        Jeesuksen ristillä täyttäneen sapatin sisällön - niin ettei rikkomuksista seuraa rangaistusta?
        Entä onko täällä esitetty vain yksityisenä käsitys,
        sellainen että Jeesus täytti isien turhat ja väärät
        perinnäissäännöt ainoastaan?

Löysin nimittäin - tuon kantamiskiellon lisäksi - toisenkin Sanan vahvistaman kiellon ja tahdon tietää, onko kielto voimassa; missään päin (Maata?) ei saa sytyttää tulta (vaikkapa takkaan) sapattina. Edellisen päivän lämmöllä on pärjättävä.

2. Moos. 35:3
        Älkää sytyttäkö tulta sapatin päivänä, missä asuttekin."

Onko niin, että vain sapatin raamit täytyy pitää:
        todeta lauantain olevan se ainoa oikea sapattipäivä. Jeesus täyttää raamien sisällön puolestaamme?

TÄYTYYKÖ TUTKIA JUUTALAISTA KIRJALLISUUTTA?

Jotta voisi noudattaa sapattia tai jotta tietäisi,
        mitä Jeesus on puolestamme tehnyt - täytyykö
        tutustua laajemmin juutalaisuuteen kuin vain
        Raamatusta? Kysymys on aiheellinen, sillä Uusi
        Testamentti tunnustaa "sapattimatkan" - sapattina
        sai ainakin vanhassa liitossa kulkea vain 1 km:n!
        (Sapatti on perheen juhlaa, on ihmistä varten).
        MUTTA Vanhasta Testamentista en ainakaan minä ole
        löytänyt tuota sapattimatka-määräystä.

Apt 1:12
        Silloin he palasivat Jerusalemiin vuorelta, jota kutsutaan Öljymäeksi ja joka on lähellä Jerusalemia, sapatinmatkan päässä.

JEESUS TIESI SAPATIN RASKAAKSI JUUTALAISILLE

Eihän hän muutoin olisi kehottanut rukoilemaan,
        ettei tarvitsisi sapattina paeta Jerusalemiin
        hyökääviä antikristuksen joukkoja.

Matt 24:20
        Rukoilkaa, ettette joutuisi pakomatkalle talvisaikaan tai SAPATTINA. [2. Tim. 4:21 | 2. Moos. 16:29].

Mutta uudelle adari-israelille sapatti tuntuu
        olevan "sopiva ies" - vain raamit, kun Jeesus
        on täyttänyt vaatimukset. Miksei se päde juutalaisiin, vaan Jeesus pelkää paon tapahtuvan
        sapattina?

No, rukoukseen vastataan, sillä sinä Herran
        päivänä talvi väistyy, eikä varmaan
        sapattikaan ole. Ihmekös, ettei toinen sanankohta
        edes mainitse sapattia, (Mark 13:14-37).

Sak. 14:6
        Sinä päivänä ei ole hellettä, ei pakkasta eikä jäätä.
        Jes. 30:26
        Ja kuun valo on oleva kuin auringon valo, ja auringon valo on oleva seitsenkertainen, oleva niinkuin seitsemän päivän valo, sinä päivänä, jona Herra sitoo kansansa vammat ja parantaa siihen isketyt haavat.

Mutta advarien osalta ei palstalla ole saatu
        vastausta, mitä sapattiin nähden on voimassa
        ja mitä on täytetty ihmisen puolesta tuossa
        sapatissa, joka on ihmistä varten, eikä Jumalaa.

Tuon pakopäivän jälkeen, muuten, israelilaisilla
        ja kaikilla kansoilla, alkaa sapatin pitäminen
        ihan tosissaan. Huonosti käy niille, jotka niskúroi.

Jes 66:23-24
        23 Ja aina uudenkuun päivänä ja jokaisena sapattina tulee koko ihmissuku, ja kaikki kumartuvat minun eteeni, sanoo Herra. [Sak. 14:16]
        24 Ja kun he lähtevät ulos, he näkevät niiden ruumiit, jotka ovat minusta luopuneet. Mato, joka niitä kalvaa, ei kuole, liekki, joka niitä nuolee, ei sammu.
        Ne ovat kauhistava varoitus koko ihmissuvulle.
        [Dan. 12:2; Judit 16:17; Mark. 9:48]

Aiheellinen varoitus, jota ei kaikki näemmä enää 1000 vuoden rauhanajan jälkeen muista:
        Ilm 20:7-10
        7 Kun tuhat vuotta tulee täyteen, päästetään Saatana vankilastaan,
        8 ja se lähtee liikkeelle, kiertää maan neljä kolkkaa ja johtaa kansat harhaan. Se eksyttää niin Gogin kuin Magogin ja kokoaa kansat sotaan, ja joukkoja on kuin meren rannalla hiekkaa. [Hes. 38:8,9; Ilm. 16:14]
        9 Ne nousevat maan tasangolle ja saartavat pyhien leirin ja rakastetun kaupungin. Mutta taivaasta iskee tuli, ja se tuhoaa ne kaikki. [Ps. 78:68, 87:2 | 2. Kun. 1:10,12; Luuk. 9:54]
        10 Saatana, noiden kansojen eksyttäjä, heitetään samaan rikinkatkuiseen, tuliseen järveen kuin peto ja väärä profeetta, ja siellä niitä kidutetaan yötä päivää, aina ja ikuisesti. [Ilm. 13:11, 14:10,11, 19:20].

Siunaten

• tekemään
        Jeesus helpotti kirjoitti:

Kysymys on respektin herättämisestä muussa vanhan liiton kansassa - sapatti on tärkeä. Jos yksi kuoli sapatin noudattamatta jättämisen takia, niin muut näkevät asian tärkeyden.

En puolustele ihmisten tappamista silti. Totean vaan että näin tehtiin vanhassa testamentissa.

Luukkaan evankeliumi:
        16:17   Mutta ennemmin taivas ja maa katoavat, kuin yksikään lain piirto häviää.

• tuo on harhaoppia

uusi toteuttaa vanhan eikä mitätöi sitä. Matt. 5:17-19.

• körde-lutsku-bönari

Mun mielestä se ei ole paha epäkohta jos adventistit viettävät sapattia samana päivänä kuin juutalaiset. Oleellista on lepo joka seitsemäs päivä - ja sekin lepo on ihmistä varten.

• he itse!

Maailmassa on enemmän MUITA evankelisia kristittyjä, kuin adventistit, jotka pitävät lepopäivänään sen Jumalan pyhittämän päivän, eli sapatin! Seitsemännen päivän Babdistit ovat sen tehneet jo satavuotta ennen adventisteja, eikä heillä ole Ellenistäkään mitään tietoa, joten ei se ainakaan mikään ellen sapatti ole!

• suomalaisista
        he itse! kirjoitti:

Maailmassa on enemmän MUITA evankelisia kristittyjä, kuin adventistit, jotka pitävät lepopäivänään sen Jumalan pyhittämän päivän, eli sapatin! Seitsemännen päivän Babdistit ovat sen tehneet jo satavuotta ennen adventisteja, eikä heillä ole Ellenistäkään mitään tietoa, joten ei se ainakaan mikään ellen sapatti ole!

Kyllä suomalainen osaa itse päättää, milloin hän on levon tarpeessa. Ei siihen tarvita mitään pakkomääräyksiä. Kuinka moni suomalainen lepää sunnuntaisin? Tiedätkö mitään vai saatanako kynääsi kuljettaa?

• Kielletty hedelmä hampaissa

Oleellistahan on se, ettei KUKAAN estele advareita
        sapatoimaan, mutta vielä oleellisempaa on se, että
        he sabotoivat sunnuntain - piinalliseksi pedonmerkiksi.

Näin adventtikirkko ja Ellen-säätiöt ottavat
        jumalan roolin ja asettuvat ovenvartioiksi
        suljetun oven eteen. (Hassua).

• Jehovalaiset - palatkaa jen...
        he itse! kirjoitti:

Meillä on Suomessa maailman paras protestanttinen
        ja yksin Raamatusta ammentava kristinoppi.

Emme tarvitse teidän kultalevyjänne tai kultakorttejanne, vaikka itse tohtori T.F.
        tarjoaisi.

Meillä on Paavali, ENTINEN ylifariseus, joka
        opettaa meille kaikki, mitä Jeesuksesta voidaan
        oppia kirjaimen kautta.
        Hänen ei sallittu kertoa taivaallisia näkyjään -
        joten EGW:n unet ja näyt eivät voi olla taivaasta.
        Sillä jos olisi, niin Herra olisi kieltänyt
        kertomasta eteenpäin.

Nuo näyt taivaallisesta pyhäköstä sun muut - puppua.

2. Kor. 12:4
        temmattiin paratiisiin ja kuuli sanomattomia sanoja, joita ihmisen ei ole lupa puhua.

• Sinähän olet

ihminen. Itse päätät tekemisesi, niin sapattina, kuin muuloinkin. Jeesus vapautti kaikesta tekemisen orjuudesta, joten OLET VAPAA tekemään omantuntosi mukaan!

• tehdä

Luukkaan evankeliumi:
        16:17   Mutta ennemmin taivas ja maa katoavat, kuin yksikään lain piirto häviää.

Sapattiko vain ihmistä varten?

Kyllä ennen oli paremmin, kun Jumala antoi myös aasien, härkien ja juhtien viettää sapattia.

• jpp3

...sianlihaa, ankeriasta ja rikon sapatin ja...
      Vanhassa liitossa on 613 käskyä, 365 älä tee käskyä 248 tee käskyä apukäskyt = Jumalan laki. Entä jos rikon jonkin apukäskyn apukäskyn?
      Tai rikon älä vain missään nimessä tee käskyn?
      Tai jonkin käskyn 613 käskystä?

Tulisinko minäkin ennakkotapaukseksi Antin kanssa - kivitettäisiin ja heitettäisiin vankilaan jonkin ihmisPEDON toimesta?

Lihani on mieltynyt käskyihin. Mutta sen palkka
      on kuolema! Se haluisi toteutta kaikki nuo käskyt - muistikapasiteetti ei vaan riitä.
      Lihani ei halua olla armon alla! Mikä siis neuvoksi?

Apt.

15:5   Mutta fariseusten lahkosta nousivat muutamat, jotka olivat tulleet uskoon, ja sanoivat: "Heidät on ympärileikattava ja heitä on käskettävä noudattamaan Mooseksen lakia."

21:28   ja huusivat: "Israelin miehet, auttakaa! Tämä on se mies, joka kaikkialla opettaa kaikkia ihmisiä meidän kansaamme ja lakiamme ja tätä paikkaa vastaan, onpa vielä tuonut kreikkalaisia pyhäkköönkin ja saastuttanut tämän pyhän paikan."

Room.

3:19   Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä;

3:21   Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,

4:15   Sillä laki saa aikaan vihaa; mutta missä lakia ei ole, siellä ei ole rikkomustakaan.

3:21   Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,

3:22   se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.

En ole antisemisti...vai nomistiko se oli!

Siunausta ja armoa sekä rauhaa Herrassamme Jeesuksessa Kristuksessa!

PS. Jos on kysyttävää, kysykää Antilta, minulta
      tai joltain muulta uudestisyntyneeltä armon alla olevalta :)

• noudattamaan lakia?

Pitääkö esimerkiksi asua avoliitossa ja antaa piut paut Jumalan kunnioitukselle ja hänen siunaamalleen päivälle? Onko se suurikin synti, jos valitsen lepopäiväkseni sen päivän, jonka Jumala siunasi?

• viettoon :)
        noudattamaan lakia? kirjoitti:

Pitääkö esimerkiksi asua avoliitossa ja antaa piut paut Jumalan kunnioitukselle ja hänen siunaamalleen päivälle? Onko se suurikin synti, jos valitsen lepopäiväkseni sen päivän, jonka Jumala siunasi?

Tässä on vain se ongelma, että sinun lakisi ei sido minua millään tavalla :)

Ainoastaan "uskova" voi tehdä syntiä, hyi häpeä!

• Hyvin kulkee jpp3:n pyhä kynä tänä loppiaissunnuntaina (Ai, ohi on justiinsa ... mutta "voitelu pysyy", kuten Sana sanoo)

Erityisesti silmiin pisti tuo PAAVALIMAISUUS:

"" Lihani on mieltynyt käskyihin. Mutta sen palkka
        on kuolema! Se haluisi toteutta kaikki nuo käskyt - muistikapasiteetti ei vaan riitä.
        Lihani ei halua olla armon alla! Mikä siis neuvoksi? ""

Sillä Pavehan huudahtaa:

Room. 7:24
        Minä kurja ihminen! Kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?

Pave näet oli "erehtynyt" tunnustamaan pysyvän syntisyytensä:

Room. 7:17
        Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.
        Room. 7:20
        Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asu

MUTTA KIITOS HERRAN - PAAVALIN H E N G E S S Ä ASUI JOTAIN SUUREMPAA!

Room. 8:9
        Te ette kuitenkaan elä oman luontonne vaan Hengen alaisina, jos kerran Jumalan Henki asuu teissä. Mutta se, jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa.
        [1. Kor. 3:16; 1. Joh. 3:24]

Room. 8:11
        Jos siis teissä asuu Jumalan Henki, hänen, joka herätti Jeesuksen kuolleista, niin hän, joka herätti Kristuksen kuolleista, on tekevä eläviksi myös teidän kuolevaiset ruumiinne teissä asuvan Henkensä voimalla.
        [1. Kor. 6:14; 2. Kor. 4:14]

1. Kor. 3:16
        Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä?
        [1. Kor. 6:19; 2. Kor. 6:16; Ef. 2:21; Hepr. 3:6; 1. Piet. 2:5]

Ef. 3:17
        Näin Kristus asuu teidän sydämissänne, kun te uskotte, ja rakkaus on elämänne perustus ja kasvupohja.

1. Tim. 6:16
        Hän yksin on kuolematon, hän asuu valossa, jota ei voi lähestyä. Häntä ei yksikään ihminen ole nähnyt eikä voi nähdä. Hänen on kunnia ja ikuinen valta. Aamen. [2. Moos. 33:20; Ps. 102:28, 104:2; Joh. 1:18]

( Post Scriptum:

"En ole antisemisti...vai nomistiko se oli!"
        Et tietenkään, jpp3, ole antisemitisti, mutta olenkohan erheessä vihjannut jotain sellaista, kun tuon kirjoitit? Ei tarvitse vastata.

Selvyyden vuoksi sanottakoon, ettei se ole antisemitismiä, kun sanotaan, että "Israelia on
        osaksi kohdannut paatumus, hamaan siihen päivään
        saakka, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut".
        Sillä näinhän Herra on säätänyt - meidän hyväksemme. Mtta se, että Jumala ei enää pitäisi
        israelilaisia omaisuuskansanaan, vaan TILALLE
        olisi tullut kristikansa - SE on antisemitismiä
        sekä korvausteologiaa. )

Minä syön possua, enkä aiokaan noudattaa Herran
        ohjetta siirtyä heinäsirkkavalikoimaan:
        Olkoot SE vain noille mokomille juutalaisille - älkää lukijat suutahtako tästä vitsailusta.
        Tiedättehän jo viesteistänikin, etten liiemmälti
        vihaa juutalaisia).

3. Moos. 11:22
        Niistä te saatte syödä seuraavia: heinäsirkkalajeja, solam-sirkkalajeja, hargol-sirkkalajeja ja haagab-sirkkalajeja.

• viettoon :) kirjoitti:

Tässä on vain se ongelma, että sinun lakisi ei sido minua millään tavalla :)

Ainoastaan "uskova" voi tehdä syntiä, hyi häpeä!

Hyi häpeä sinä fariseus, joka raivostuit siitä,
        kun joku sanoi, että vain uskova voi tehdä syntiä.

Jeesukseen uskovahan voi tehdä syntiä ja tekee
        joka päivä - sillä ei kaikki hänen tekonsa ole
        uskoksta. Ja Raamattu sanoo, että
        "kaikki mikä ei ole uskosta, on syntiä".

Jumalaton ensinnäkin ELÄÄ SYNNISSÄ, kokonaan.
        Sillä syntielämä on se, ettei ole ottanut
        vastaan Jeesusta. Uskova lankeilee syntiin -
        siinä on v issi ero.
        Jumalaton tuomitaan epäuskovaiseksi jäämisestä.
        Uskovan väärät teot palavat ja hän "vanhurskas
        vaivoin pelastuu", "ikäänkuin tulen läpi".

Ei sapattisinetti-huuhaa tätä miksikään muuta.

RAAMATTU JOH 16:7-11

7 Kuitenkin minä sanon teille totuuden: teille on hyväksi, että minä menen pois. Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne; mutta jos minä menen, niin minä hänet teille lähetän.

8 Ja kun hän tulee, niin hän näyttää maailmalle todeksi synnin ja vanhurskauden ja tuomion:
        9 synnin, koska he eivät usko minuun;
        10 vanhurskauden, koska minä menen Isän tykö, ettekä te enää minua näe;
        11 ja tuomion, koska tämän maailman ruhtinas on tuomittu.

Jumalaton siis on kuolleessa tilassa ja elää synnissä kokonaan, hyvinekin töineen.
        Uskova lankeilee syntiin, mutta on pelastettu.

Raamattu puhuu

• niin...
        AnttiVKantola kirjoitti:

Hyi häpeä sinä fariseus, joka raivostuit siitä,
        kun joku sanoi, että vain uskova voi tehdä syntiä.

Jeesukseen uskovahan voi tehdä syntiä ja tekee
        joka päivä - sillä ei kaikki hänen tekonsa ole
        uskoksta. Ja Raamattu sanoo, että
        "kaikki mikä ei ole uskosta, on syntiä".

Jumalaton ensinnäkin ELÄÄ SYNNISSÄ, kokonaan.
        Sillä syntielämä on se, ettei ole ottanut
        vastaan Jeesusta. Uskova lankeilee syntiin -
        siinä on v issi ero.
        Jumalaton tuomitaan epäuskovaiseksi jäämisestä.
        Uskovan väärät teot palavat ja hän "vanhurskas
        vaivoin pelastuu", "ikäänkuin tulen läpi".

Ei sapattisinetti-huuhaa tätä miksikään muuta.

RAAMATTU JOH 16:7-11

7 Kuitenkin minä sanon teille totuuden: teille on hyväksi, että minä menen pois. Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne; mutta jos minä menen, niin minä hänet teille lähetän.

8 Ja kun hän tulee, niin hän näyttää maailmalle todeksi synnin ja vanhurskauden ja tuomion:
        9 synnin, koska he eivät usko minuun;
        10 vanhurskauden, koska minä menen Isän tykö, ettekä te enää minua näe;
        11 ja tuomion, koska tämän maailman ruhtinas on tuomittu.

Jumalaton siis on kuolleessa tilassa ja elää synnissä kokonaan, hyvinekin töineen.
        Uskova lankeilee syntiin, mutta on pelastettu.

Raamattu puhuu

Ainoastaan uskova voi tehdä syntiä, mutta sen lisäksi hän voi tuomita muita syntisiksi, jotka itse eivät edes tiedä syntiä tehneensä.

• noudattamaan lakia? kirjoitti:

Ensinnäkin; synti asuu sinussa loppuun asti:

Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.

Toseksi:
        Et tiedä tarvitsevasi armon Herraa, ennenkuin
        havaitset itsekin mahdottomuutesi isän edessä.

Room. 11:32
        Sillä Jumala on sulkenut KAIKKI tottelemattomuuteen, että hän kaikkia armahtaisi.
        Gal. 3:22
        Mutta Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle, että se, mikä luvattu oli, annettaisiin uskosta Jeesukseen Kristukseen niille, jotka uskovat.

Vieläkö omavanhurskautesi riittää?

• Tehneesi syntiä, joka kadot...
        niin... kirjoitti:

Ainoastaan uskova voi tehdä syntiä, mutta sen lisäksi hän voi tuomita muita syntisiksi, jotka itse eivät edes tiedä syntiä tehneensä.

Sillä Jumala on sulkenut kaikki tottelemattomuuteen, että hän kaikkia armahtaisi.
        Mutta Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle, että se, mikä luvattu oli, annettaisiin uskosta Jeesukseen Kristukseen niille, jotka uskovat.

Paitsi jos olet ylifariseus - nehän eivät
        synnistä mitään tiedä. Kun eivät keskustele
        Jumalan kanssa, vaan rukoilevat vain "itsekseen".
        (Luuk 18.)

• esimerkkejä
        Tehneesi syntiä, joka kadot... kirjoitti:

Sillä Jumala on sulkenut kaikki tottelemattomuuteen, että hän kaikkia armahtaisi.

Paitsi jos olet ylifariseus - nehän eivät
        synnistä mitään tiedä. Kun eivät keskustele
        Jumalan kanssa, vaan rukoilevat vain "itsekseen".
        (Luuk 18.)

Miten jumalan kanssa keskustellaan? Minä en tiedä ketään kenelle jumala olisi sanonut jotain. Minä taas en voi tehdä sellaista, että itse kysyisin ja itse vastaisin.

Jotenkin minusta tuntuu, että sinä olet suurempi valehtelija kuin minä ja ihmisten uhkailija. Jos et tee niinkuin minä sanon, niin .............. ja minunhan ei tarvitse sinua totella.

• riittää?
        AnttiVKantola kirjoitti:

Ensinnäkin; synti asuu sinussa loppuun asti:

Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.

Toseksi:
        Et tiedä tarvitsevasi armon Herraa, ennenkuin
        havaitset itsekin mahdottomuutesi isän edessä.

Sillä Jumala on sulkenut KAIKKI tottelemattomuuteen, että hän kaikkia armahtaisi.

Vieläkö omavanhurskautesi riittää?

Minä olen jo täydellinen, vai syytätkö jumalaa, että hän on tehnyt minusta tällaisen? Ei minusta ole jumalan tekeleiden korjaajaksi, vaan hyväksyn kaiken sellaisenaan. Jos jumala on minut pumpannut täyteen syntiä, en sillekään voi mitään.

• esimerkkejä kirjoitti:

Miten jumalan kanssa keskustellaan? Minä en tiedä ketään kenelle jumala olisi sanonut jotain. Minä taas en voi tehdä sellaista, että itse kysyisin ja itse vastaisin.

Jotenkin minusta tuntuu, että sinä olet suurempi valehtelija kuin minä ja ihmisten uhkailija. Jos et tee niinkuin minä sanon, niin .............. ja minunhan ei tarvitse sinua totella.

"Miten Jumalan kanssa keskustellaan?"

Ei ole mitään helpompaa kuin keskustella
        mitä parhaimman Isänsä kanssa!
        Usein kannattaa aloittaa Jeesuksen ohjeen
        (=käskyn) mukaisesti - sitten voi vaikka vain rupatella tai vaikakpa juoruta Isälle, niin kuin
        lapsilla on tapana tehdä.
        On koetettava osata kertoa, mitä haluaa ja YHTÄ
        tärkeää on osata olla vain hiljaa ja kuunnella,
        mitä Isä ehkä sisimpään laskee.

Almut, rukous ja paasto - Matt 6:1-18

1 "Varokaa tuomasta hurskaita tekojanne ihmisten katseltavaksi, muuten ette saa palkkaa taivaalliselta Isältänne.
        [Matt. 23:5; Room. 12:8]
        2 "Kun siis autat köyhiä, älä toitota siitä niin kuin tekopyhät tekevät synagogissa ja kujilla, jotta ihmiset kiittelisivät heitä.
        Totisesti: he ovat jo palkkansa saaneet.

3 Kun annat almun, älköön vasen kätesi tietäkö mitä oikea tekee,
        4 jotta hyvä tekosi pysyisi salassa.
        Isäsi, joka näkee myös sen, mikä on salassa, palkitsee sinut.

5 "KUN RUKOILETTE, älkää tehkö sitä tekopyhien tavoin. He asettuvat mielellään synagogiin ja kadunkulmiin rukoilemaan, jotta olisivat ihmisten näkyvissä.
        [Matt. 23:5; Luuk. 18:13]
        6 Kun sinä rukoilet, mene sisälle huoneeseesi, sulje ovi ja rukoile sitten Isääsi, joka on salassa.
        [2. Kun. 4:33; Dan. 6:11]

7 "Rukoillessanne älkää hokeko tyhjää niin kuin pakanat, jotka kuvittelevat tulevansa kuulluiksi, kun vain latelevat sanoja.
        [Saarn. 5:1,2; Sir. 7:14]
        8 Älkää ruvetko heidän kaltaisikseen. Teidän Isänne kyllä tietää mitä te tarvitsette, jo ennen kuin olette häneltä pyytäneetkään.
        [Jes. 65:24; Matt. 6:32]

9 RUKOILKAA SIIS TE NÄIN: -- Isä meidän, joka olet taivaissa! Pyhitetty olkoon sinun nimesi.
        [6:9-13: Luuk. 11:1-4 : 5. Moos. 32:6; Ps. 115:3; Jes. 63:16; Room. 8:15; 1. Piet. 1:17 | Jes. 8:13, 29:23]
        10 Tulkoon sinun valtakuntasi. Tapahtukoon sinun tahtosi, myös maan päällä niin kuin taivaassa. [Dan. 7:27; Matt. 3:2 ; Luuk. 17:20,21 | Ps. 103:21; 1. Makk. 3:60; Matt. 26:42; Ap. t. 21:14]

11 Anna meille tänä päivänä jokapäiväinen leipämme.
        [Ps. 132:15; Sananl. 30:8; Fil. 4:6; 1. Tim. 6:8]
        12 Ja anna meille velkamme anteeksi, niin kuin mekin annamme anteeksi niille, jotka ovat meille velassa.
        [Jer. 31:34 | Sir. 28:2-5; Matt. 18:35; Ef. 4:32; Kol. 3:13]

13 Äläkä anna meidän joutua kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta.*
        [Myöhäisissä käsikirjoituksissa on lisäksi sanat: "Sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Aamen."]
        [Matt. 4:1, 26:41 | 1. Moos. 48:16; Joh. 17:15; 2. Tim. 4:18; 2. Piet. 2:9]
        14 "Jos te annatte toisille ihmisille anteeksi heidän rikkomuksensa, antaa myös taivaallinen Isänne teille anteeksi.
        [Mark. 11:25]

15 Mutta jos te ette anna anteeksi toisille, ei Isännekään anna anteeksi teidän rikkomuksianne. [Jaak. 2:13]

16 "KUN PAASTOATTE, älkää olko synkän näköisiä niin kuin tekopyhät. He muuttavat muotonsa surkeaksi, jotta kaikki varmasti huomaisivat heidän paastoavan. Totisesti: he ovat jo palkkansa saaneet.
        [Jes. 58:5; Matt. 23:5]
        17 Kun sinä paastoat, voitele hiuksesi ja pese kasvosi.
        [2. Sam. 12:20]

18 SILLOIN sinun paastoasi eivät näe ihmiset, vaan Isäsi, joka on salassa.

"Voitko kertoa esimerkkejä" - en voi tällaisella
        sodankäyntipalstalla mennä henkilökohtaisuuksiin.
        Mutta usein, varsinkin hätääntyneen rukouksen
        heittäessäni ylöspäin, liitän siihen: Herra armahda minua!"
        Sillä vastaukset Isältä ovat silkkaa armoa, olemmehan "armon perillisiä".

Siunaten

• näyttelemistä
        AnttiVKantola kirjoitti:

"Miten Jumalan kanssa keskustellaan?"

Ei ole mitään helpompaa kuin keskustella
        mitä parhaimman Isänsä kanssa!
        Usein kannattaa aloittaa Jeesuksen ohjeen
        (=käskyn) mukaisesti - sitten voi vaikka vain rupatella tai vaikakpa juoruta Isälle, niin kuin
        lapsilla on tapana tehdä.
        On koetettava osata kertoa, mitä haluaa ja YHTÄ
        tärkeää on osata olla vain hiljaa ja kuunnella,
        mitä Isä ehkä sisimpään laskee.

Almut, rukous ja paasto - Matt 6:1-18

1 "Varokaa tuomasta hurskaita tekojanne ihmisten katseltavaksi, muuten ette saa palkkaa taivaalliselta Isältänne.
        [Matt. 23:5; Room. 12:8]
        2 "Kun siis autat köyhiä, älä toitota siitä niin kuin tekopyhät tekevät synagogissa ja kujilla, jotta ihmiset kiittelisivät heitä.

3 Kun annat almun, älköön vasen kätesi tietäkö mitä oikea tekee,
        4 jotta hyvä tekosi pysyisi salassa.

5 "KUN RUKOILETTE, älkää tehkö sitä tekopyhien tavoin. He asettuvat mielellään synagogiin ja kadunkulmiin rukoilemaan, jotta olisivat ihmisten näkyvissä.
        [Matt. 23:5; Luuk. 18:13]
        6 Kun sinä rukoilet, mene sisälle huoneeseesi, sulje ovi ja rukoile sitten Isääsi, joka on salassa.
        [2. Kun. 4:33; Dan. 6:11]

7 "Rukoillessanne älkää hokeko tyhjää niin kuin pakanat, jotka kuvittelevat tulevansa kuulluiksi, kun vain latelevat sanoja.
        [Saarn. 5:1,2; Sir. 7:14]
        8 Älkää ruvetko heidän kaltaisikseen. Teidän Isänne kyllä tietää mitä te tarvitsette, jo ennen kuin olette häneltä pyytäneetkään.
        [Jes. 65:24; Matt. 6:32]

9 RUKOILKAA SIIS TE NÄIN: -- Isä meidän, joka olet taivaissa! Pyhitetty olkoon sinun nimesi.
        [6:9-13: Luuk. 11:1-4 : 5. Moos. 32:6; Ps. 115:3; Jes. 63:16; Room. 8:15; 1. Piet. 1:17 | Jes. 8:13, 29:23]
        10 Tulkoon sinun valtakuntasi. Tapahtukoon sinun tahtosi, myös maan päällä niin kuin taivaassa. [Dan. 7:27; Matt. 3:2 ; Luuk. 17:20,21 | Ps. 103:21; 1. Makk. 3:60; Matt. 26:42; Ap. t. 21:14]

11 Anna meille tänä päivänä jokapäiväinen leipämme.
        [Ps. 132:15; Sananl. 30:8; Fil. 4:6; 1. Tim. 6:8]
        12 Ja anna meille velkamme anteeksi, niin kuin mekin annamme anteeksi niille, jotka ovat meille velassa.
        [Jer. 31:34 | Sir. 28:2-5; Matt. 18:35; Ef. 4:32; Kol. 3:13]

13 Äläkä anna meidän joutua kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta.*
        [Myöhäisissä käsikirjoituksissa on lisäksi sanat: "Sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Aamen."]
        [Matt. 4:1, 26:41 | 1. Moos. 48:16; Joh. 17:15; 2. Tim. 4:18; 2. Piet. 2:9]
        14 "Jos te annatte toisille ihmisille anteeksi heidän rikkomuksensa, antaa myös taivaallinen Isänne teille anteeksi.
        [Mark. 11:25]

15 Mutta jos te ette anna anteeksi toisille, ei Isännekään anna anteeksi teidän rikkomuksianne. [Jaak. 2:13]

16 "KUN PAASTOATTE, älkää olko synkän näköisiä niin kuin tekopyhät. He muuttavat muotonsa surkeaksi, jotta kaikki varmasti huomaisivat heidän paastoavan. Totisesti: he ovat jo palkkansa saaneet.
        [Jes. 58:5; Matt. 23:5]
        17 Kun sinä paastoat, voitele hiuksesi ja pese kasvosi.
        [2. Sam. 12:20]

18 SILLOIN sinun paastoasi eivät näe ihmiset, vaan Isäsi, joka on salassa.

"Voitko kertoa esimerkkejä" - en voi tällaisella
        sodankäyntipalstalla mennä henkilökohtaisuuksiin.
        Mutta usein, varsinkin hätääntyneen rukouksen
        heittäessäni ylöspäin, liitän siihen: Herra armahda minua!"
        Sillä vastaukset Isältä ovat silkkaa armoa, olemmehan "armon perillisiä".

Siunaten

Minun kykyni ja mielikuvitukseni ei riitä yksinpuheluun olemattoman kanssa. Miksi jumala on luonut toiset ihmiset realisteiksi ja toiset hörhöiksi?

• näyttelemistä kirjoitti:

Minun kykyni ja mielikuvitukseni ei riitä yksinpuheluun olemattoman kanssa. Miksi jumala on luonut toiset ihmiset realisteiksi ja toiset hörhöiksi?

Uskon tehtävä on kutsua olemattomat oleviksi.
        Tiedemiehet ja keksijät sen ovat hyvin oivaltaneet.
        He NÄKEVÄT sitä, mikä ei VIELÄ ole.

ROOMALAISKIRJE 4:16-18

16 Lupaus ja usko kuuluvat yhteen sitä varten, että kaikki olisi armoa. Näin lupaus on varma ja koskee kaikkia Abrahamin jälkeläisiä, ei vain niitä joilla on laki, vaan myös niitä joilla on Abrahamin usko. Hän on meidän kaikkien isä,
        [Room. 3:24, 9:8; Gal. 3:18]

17 niin kuin on kirjoitettu: "Minä olen tehnyt sinut monien kansojen isäksi." Tähän Jumalaan Abraham uskoi, häneen, joka tekee kuolleet eläviksi ja kutsuu olemattomat olemaan.
        [1. Moos. 17:4 | Joh. 5:21]

18 Abraham toivoi, vaikka toivoa ei ollut, ja niin hän uskoi tulevansa monien kansojen kantaisäksi näiden sanojen mukaisesti: "Näin suuri on oleva sinun jälkeläistesi luku." [1. Moos. 15:5]

Sinua siunaten

• sapatinpäivänä.

Sillähän tuosta selviät.

• Et selviä niin vähällä

On pysyttävä kotona sapattina - laskettava askeleet, ettei "saapttiamtka" ylity.
        Autoa ei saa ajaa, sillä moottorissa on tuli, Herra sen näkee.
        Ja milloin opit olemaan kantamatta mitään tyaakkoja
        sapattina?

laitatko sapatiksi edes nämä pahimmat taakat pois:

kateus
        katkeruuden sappi
        mässäily
        armottommuus
        rakkaudettomuus
        pahat sanat läheisille
        omat askareet
        anteeksiantamattomuus

• jotka sapatin pyhittävät

olisiko se Jumalalles otollista?

• jotka sunnuntain pyhittävät

olisiko se jumalalle otollista? Käskikö jumala sinut jakamaan pedonmerkkejä sunnuntain vuoksi.

• mitä sitten?

Välittääkö tämä maailma siitä tuon taivaallista?

Eikö tämän maailman ihmiset ole hyvillään, että teet samoin, kun muutkin?

Miten on Jumalan laita, välittääkö Hän?
      Onko Jumalalle saman tekevää, mitä sinä teet, tai jätät tekemättä?
      Tuleeko ihmisen oma minä ensin ja sitten Jumala?

Sapatin polkeminen lokaan, sapatin Herran päivä. Niin, ihminen haluaa sen alentaa.
      Ihminen rakastaa maailmaa ja tämän maailman ruhtinasta, joka on Lusifer.

• hyvä :)

Minäkin jo melkein uskon, että sapatti pelastaa ne, jotka ovat eristäyneet maailmasta ja sen syntisistä ihmisistä.

• muuttumaton laki,
        hyvä :) kirjoitti:

Minäkin jo melkein uskon, että sapatti pelastaa ne, jotka ovat eristäyneet maailmasta ja sen syntisistä ihmisistä.

rakkauden laki! Jumala on tuonut pelastuksen maailmaan Poikansa kautta.

Ester 3

8 Ja Haaman sanoi kuningas Ahasverokselle: "On yksi kansa hajallaan ja erillään muiden kansojen seassa sinun valtakuntasi kaikissa maakunnissa. Heidän lakinsa ovat toisenlaiset kuin kaikkien muiden kansojen, he eivät noudata kuninkaan lakeja, eikä kuninkaan sovi jättää heitä rauhaan.

Kenen lakeja tämä kansa noudatti?

• on nytkin

on yhtä kova rangaistus jumalan lain rikkojalle tänäkin päivänä, jokaiselle joka ei parannusta tee, niin on kuolemalla kuoltava, eli helvetin tulijärvi on jokaisen armosta osattoman kohtalo. Kyllä Mooseksen aikanakin oli mahdollisti aivan samalla tavalla tunnustaa syntinsä ja katua ja saada anteeksi ja välttyä ennenaikaiselta kuolemalta. Silloin vain oli erilainen aika. Lueppa tarkemmin ja ajatuksella niin ehkä vanha testamenttikin sinulle avautuu selvemmin. Mitään uutta asiaahan ei uudessa liitossa opillisesti varsinaisesti ole, silloin vain katsottiin Kristuksen sovitustyötä edessä päin, kun me nyt katsomme sitä Kristuksen sovitustyötä takanapäin. Kun oppii ymmärtämään vanhan testamentin, ”Jeesuksen Raamatun” vertauskuvallisten asioiden merkityksen ja opetuksen, avautuu myös uusi testamentti, eikä enää ole ristiriitaa. Ikävä vai että niin harvat näkevät sen tarpeelliseksi, monet mieluimmin heittävät "läppää" omaksi turmiokseen, ja kaiken lisäksi saattavat mainostaa edustavansa Kristuskeskeistä katsontakantaa. Keitä he silloin oikeastaan pettävät? Eivätkö ainakin itseään? Kristuskeskeisyys on todellisuudessa aivan jotakin muuta kuin solvaamista. Kristus opetti rakastamaan vihamiehiäänkin. Miten paljon hän kehotti rakastamaan veljiään? Miten Kristuskeskeiseisen ihmisen elämässä, kirjoituksissa ja sanoissa se kaikki myös kuuluu ja näkyy jos kaikki se mitä hän sanoo ja tekee on sopusoinnussa suhteessa Jeesukseen? Emmekö me jokainen ole vastuussa kaikesta Jeesukselle? Ihmisiä me voimme pettää ja huijata kaikin tavoin, mutta mikä on sen hinta? Ehkä harvat miettivät sitä.

• jpp3

...eorittamatta ja sekoittamatta. Siis siellä jossa ollaan lainalla on lain rikkomus! Siellä, missä ollaan armon alla, siellä on päästy vapauteen ja iankaikkiseen sapatinlepoon omista töistä sydämen ympärileikkauksen kautta sen lunastuksen kautta, joka meillä on Herrassamme Jeesuksessa Kristusessa.

Miten selität?

Roomalaiskirje:

4:1   Mitä me siis sanomme esi-isämme Aabrahamin saavuttaneen lihan mukaan?
        4:2   Sillä jos Aabraham on teoista vanhurskautettu, on hänellä kerskaamista, mutta ei Jumalan edessä.
        4:3   Sillä mitä Raamattu sanoo? "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi."
        4:4   Mutta töitä tekevälle ei lueta palkkaa armosta, vaan ansiosta,
        4:5   mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi;
        4:6   niinkuin myös Daavid ylistää autuaaksi sitä ihmistä, jolle Jumala lukee vanhurskauden ilman tekoja:
        4:7   "Autuaat ne, joiden rikokset ovat anteeksi annetut ja joiden synnit ovat peitetyt!
        4:8   Autuas se mies, jolle Herra ei lue syntiä!"
        4:9   Koskeeko sitten tämä autuaaksi ylistäminen ainoastaan ympärileikattuja, vai eikö ympärileikkaamattomiakin? Sanommehan: "Aabrahamille luettiin usko vanhurskaudeksi."
        4:10   Kuinka se sitten siksi luettiin? Hänen ollessaanko ympärileikattuna vai ympärileikkaamatonna? Ei ympärileikattuna, vaan ympärileikkaamatonna.
        4:11   Ja hän sai ympärileikkauksen merkin sen uskon vanhurskauden sinetiksi, joka hänellä oli ympärileikkaamatonna, että hänestä tulisi kaikkien isä, jotka ympärileikkaamattomina uskovat, niin että vanhurskaus heillekin luettaisiin;
        4:12   ja että hänestä tulisi myöskin ympärileikattujen isä, niiden, jotka eivät ainoastaan ole ympärileikattuja, vaan myös vaeltavat sen uskon jälkiä, mikä meidän isällämme Aabrahamilla oli jo ympärileikkaamatonna.
        4:13   Sillä se lupaus, että Aabraham oli perivä maailman, ei tullut hänelle eikä hänen siemenelleen lain kautta, vaan uskonvanhurskauden kautta.
        4:14   Sillä jos ne, jotka pitäytyvät lakiin, ovat perillisiä, niin usko on tyhjäksi tehty ja lupaus käynyt mitättömäksi.
        4:15   Sillä laki saa aikaan vihaa; mutta missä lakia ei ole, siellä ei ole rikkomustakaan.

Jos siis tahdot lainalaisena olla, niin pidä koko laki. Jos et pidä, niin olet lainrikkoja.
        Ja joka yhdessä kohdassa rikkoo, on syypää kaikkiin kohtiin!

Armon alla ei laki enää syytä ja kiroa meitä, emmekä ole lainalaisia. Meille ei rikkomusta syyksi lueta! Ei yllykkeeksi lihalle (Room.6), vaan jos me Hengessä olemme niin Hengessä vaeltakaamme, ja Hengellä kuoletetaan lihan teot (Room.8).

Hyvä on ihmisen levätä. Ainakin kerran viikossa.
        Yhteiskunnassamme lepopäivä on sunnuntai. On Pyhän Hengen temppelin hoitamista levätä.
        Mutta UT:n lepo on vanhurskautta, rauhaa, iloa ja LEPOA Herrassa:

Hebrealaiskirje:

4:1   Varokaamme siis, koska lupaus päästä hänen lepoonsa vielä pysyy varmana, ettei vain havaittaisi kenenkään teistä jääneen taipaleelle.
        4:2   Sillä hyvä sanoma on julistettu meille niinkuin heillekin; mutta heidän kuulemansa sana ei heitä hyödyttänyt, koska se ei uskossa sulautunut niihin, jotka sen kuulivat.
        4:3   Sillä me pääsemme lepoon, me, jotka tulimme uskoon, niinkuin hän on sanonut: "Ja niin minä vihassani vannoin: 'He eivät pääse minun lepooni'", vaikka hänen tekonsa olivat valmiina maailman perustamisesta asti.
        4:4   Sillä hän on jossakin sanonut seitsemännestä päivästä näin: "Ja Jumala lepäsi seitsemäntenä päivänä kaikista teoistansa";
        4:5   ja tässä taas: "He eivät pääse minun lepooni."
        4:6   Koska siis varmana pysyy, että muutamat pääsevät siihen, ja ne, joille hyvä sanoma ensin julistettiin, eivät päässeet siihen tottelemattomuuden tähden,
        4:7   niin hän taas määrää päivän, "tämän päivän", sanomalla Daavidin kautta niin pitkän ajan jälkeen, niinkuin ennen on sanottu: "Tänä päivänä, jos te kuulette hänen äänensä, älkää paaduttako sydämiänne."
        4:8   Sillä jos Joosua olisi saattanut heidät lepoon, niin hän ei puhuisi toisesta, senjälkeisestä päivästä.
        4:9   Niin on Jumalan kansalle sapatinlepo varmasti tuleva.
        4:10   Sillä joka on päässyt hänen lepoonsa, on saanut levon teoistaan, hänkin, niinkuin Jumala omista teoistansa.
        4:11   Ahkeroikaamme siis päästä siihen lepoon, ettei kukaan lankeaisi seuraamaan samaa tottelemattomuuden esimerkkiä.
        4:12   Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija;
        4:13   eikä mikään luotu ole hänelle näkymätön, vaan kaikki on alastonta ja paljastettua hänen silmäinsä edessä, jolle meidän on tehtävä tili.
        4:14   Kun meillä siis on suuri ylimmäinen pappi, läpi taivasten kulkenut, Jeesus, Jumalan Poika, niin pitäkäämme kiinni tunnustuksesta.
        4:15   Sillä ei meillä ole sellainen ylimmäinen pappi, joka ei voi sääliä meidän heikkouksiamme, vaan joka on ollut kaikessa kiusattu samalla lailla kuin mekin, kuitenkin ilman syntiä.
        4:16   Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.

Siunausta jokapäiväisessä rauhassa, ilossa ja levossa Kristuksessa!

• sitten tykkäät
        jpp3 kirjoitti:

...eorittamatta ja sekoittamatta. Siis siellä jossa ollaan lainalla on lain rikkomus! Siellä, missä ollaan armon alla, siellä on päästy vapauteen ja iankaikkiseen sapatinlepoon omista töistä sydämen ympärileikkauksen kautta sen lunastuksen kautta, joka meillä on Herrassamme Jeesuksessa Kristusessa.

Miten selität?

Roomalaiskirje:

4:2   Sillä jos Aabraham on teoista vanhurskautettu, on hänellä kerskaamista, mutta ei Jumalan edessä.
        4:3   Sillä mitä Raamattu sanoo? "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi."
        4:5   mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi;
        4:6   niinkuin myös Daavid ylistää autuaaksi sitä ihmistä, jolle Jumala lukee vanhurskauden ilman tekoja:
        4:7   "Autuaat ne, joiden rikokset ovat anteeksi annetut ja joiden synnit ovat peitetyt!
        4:9   Koskeeko sitten tämä autuaaksi ylistäminen ainoastaan ympärileikattuja, vai eikö ympärileikkaamattomiakin? Sanommehan: "Aabrahamille luettiin usko vanhurskaudeksi."
        4:10   Kuinka se sitten siksi luettiin? Hänen ollessaanko ympärileikattuna vai ympärileikkaamatonna? Ei ympärileikattuna, vaan ympärileikkaamatonna.
        4:11   Ja hän sai ympärileikkauksen merkin sen uskon vanhurskauden sinetiksi, joka hänellä oli ympärileikkaamatonna, että hänestä tulisi kaikkien isä, jotka ympärileikkaamattomina uskovat, niin että vanhurskaus heillekin luettaisiin;
        4:12   ja että hänestä tulisi myöskin ympärileikattujen isä, niiden, jotka eivät ainoastaan ole ympärileikattuja, vaan myös vaeltavat sen uskon jälkiä, mikä meidän isällämme Aabrahamilla oli jo ympärileikkaamatonna.
        4:13   Sillä se lupaus, että Aabraham oli perivä maailman, ei tullut hänelle eikä hänen siemenelleen lain kautta, vaan uskonvanhurskauden kautta.
        4:14   Sillä jos ne, jotka pitäytyvät lakiin, ovat perillisiä, niin usko on tyhjäksi tehty ja lupaus käynyt mitättömäksi.

Jos siis tahdot lainalaisena olla, niin pidä koko laki. Jos et pidä, niin olet lainrikkoja.

Armon alla ei laki enää syytä ja kiroa meitä, emmekä ole lainalaisia. Meille ei rikkomusta syyksi lueta! Ei yllykkeeksi lihalle (Room.6), vaan jos me Hengessä olemme niin Hengessä vaeltakaamme, ja Hengellä kuoletetaan lihan teot (Room.8).

Yhteiskunnassamme lepopäivä on sunnuntai. On Pyhän Hengen temppelin hoitamista levätä.

Hebrealaiskirje:

4:1   Varokaamme siis, koska lupaus päästä hänen lepoonsa vielä pysyy varmana, ettei vain havaittaisi kenenkään teistä jääneen taipaleelle.
        4:2   Sillä hyvä sanoma on julistettu meille niinkuin heillekin; mutta heidän kuulemansa sana ei heitä hyödyttänyt, koska se ei uskossa sulautunut niihin, jotka sen kuulivat.
        4:3   Sillä me pääsemme lepoon, me, jotka tulimme uskoon, niinkuin hän on sanonut: "Ja niin minä vihassani vannoin: 'He eivät pääse minun lepooni'", vaikka hänen tekonsa olivat valmiina maailman perustamisesta asti.
        4:4   Sillä hän on jossakin sanonut seitsemännestä päivästä näin: "Ja Jumala lepäsi seitsemäntenä päivänä kaikista teoistansa";
        4:6   Koska siis varmana pysyy, että muutamat pääsevät siihen, ja ne, joille hyvä sanoma ensin julistettiin, eivät päässeet siihen tottelemattomuuden tähden,
        4:7   niin hän taas määrää päivän, "tämän päivän", sanomalla Daavidin kautta niin pitkän ajan jälkeen, niinkuin ennen on sanottu: "Tänä päivänä, jos te kuulette hänen äänensä, älkää paaduttako sydämiänne."
        4:8   Sillä jos Joosua olisi saattanut heidät lepoon, niin hän ei puhuisi toisesta, senjälkeisestä päivästä.
        4:10   Sillä joka on päässyt hänen lepoonsa, on saanut levon teoistaan, hänkin, niinkuin Jumala omista teoistansa.
        4:11   Ahkeroikaamme siis päästä siihen lepoon, ettei kukaan lankeaisi seuraamaan samaa tottelemattomuuden esimerkkiä.
        4:12   Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija;
        4:13   eikä mikään luotu ole hänelle näkymätön, vaan kaikki on alastonta ja paljastettua hänen silmäinsä edessä, jolle meidän on tehtävä tili.
        4:14   Kun meillä siis on suuri ylimmäinen pappi, läpi taivasten kulkenut, Jeesus, Jumalan Poika, niin pitäkäämme kiinni tunnustuksesta.
        4:15   Sillä ei meillä ole sellainen ylimmäinen pappi, joka ei voi sääliä meidän heikkouksiamme, vaan joka on ollut kaikessa kiusattu samalla lailla kuin mekin, kuitenkin ilman syntiä.
        4:16   Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.

huorata??? onhan sekin yksi käskyistä ja sinä väännät Paavalia muka samonaan, että sekin on kumottu. Niinkö???????????

• jpp3
        sitten tykkäät kirjoitti:

huorata??? onhan sekin yksi käskyistä ja sinä väännät Paavalia muka samonaan, että sekin on kumottu. Niinkö???????????

...miksi asetat minut tilanteeseen, jossa ikäänkuin kieltäisin, että Jeesus on tullut tekemään tyhjäksi perkeleen teot?

Väännänkö Jeesuksen Sanat kieroon, kun Hän sanoo:"Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."
        Onko Rakkaus sitä, jota sinä 'huoraamiseksi kutsut? Tätäkö Paavali tarkoitti, kun hän
        Galatalaiskirjeessään kirjoittaa näin:

Galatalaiskirje:

5:1   Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.
        5:2   Katso, minä, Paavali, sanon teille, että jos ympärileikkautatte itsenne, niin Kristus ei ole oleva teille miksikään hyödyksi.
        5:3   Ja minä todistan taas jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä, että hän on velvollinen täyttämään kaiken lain.
        5:4   Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.
        5:5   Sillä me odotamme uskosta vanhurskauden toivoa Hengen kautta.
        5:6   Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko.
        5:7   Te juoksitte hyvin; kuka esti teitä olemasta totuudelle kuuliaisia?
        5:8   Houkutus siihen ei ole hänestä, joka teitä kutsuu.
        5:9   Vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan.
        5:10   Minulla on teihin se luottamus Herrassa, että te ette missään kohden tule ajattelemaan toisin; mutta teidän häiritsijänne saa kantaa tuomionsa, olkoon kuka hyvänsä.
        5:11   Mutta jos minä, veljet, vielä saarnaan ympärileikkausta, miksi minua vielä vainotaan? Silloinhan olisi ristin pahennus poistettu.
        5:12   Kunpa aivan silpoisivat itsensä, nuo teidän kiihoittajanne!
        5:13   Te olette näet kutsutut vapauteen, veljet; älkää vain salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa.
        5:14   Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."
        5:15   Mutta jos te purette ja syötte toisianne, katsokaa, ettette toinen toistanne perin hävitä.
        5:16   Minä sanon: vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä.
        5:17   Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee sitä, mitä tahdotte.
        5:18   Mutta jos te olette Hengen kuljetettavina, niin ette ole lain alla.
        5:19   Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
        5:20   epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,
        5:21   kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.
        5:22   Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
        5:23   Sellaista vastaan ei ole laki.
        5:24   Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen.
        5:25   Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme.
        5:26   Älkäämme olko turhan kunnian pyytäjiä, niin että toisiamme ärsyttelemme, toisiamme kadehdimme.

Selitäpä sinä minulle, mitä on vapaus Kristuksessa. Tai että, mitä on Hengessä vaeltaminen niin, ettei lihan himoa täytä?

Kerro ihan omin sanoin ensin, mitä noilla Sanoilla tarkoitetaan. Jatketaan sitten keskustelua. Kirjotat:

"sinä vissiin
        sitten tykkäät 7.1.2008 klo 14.07

huorata??? onhan sekin yksi käskyistä "

Huoraaminen ei suinkaan ole yksi käskyistä.

• malliin
        sitten tykkäät kirjoitti:

Sinua ei kukaan huolisi edes huorakseen. Voit ihan rauhassa viettää sapattiasi :)

• ...........
        jpp3 kirjoitti:

Miten selität?

Roomalaiskirje:

Hebrealaiskirje:

Mistä olet poiminut tämän? Lukeeko tämä Raamatussa?
        Voisiko olla mahdollista, että olet kyseisen tekstin löydöksen tehnyt uskova_1:n teksteistä.

• oikein :)
        ........... kirjoitti:

Voisiko olla mahdollista, että olet kyseisen tekstin löydöksen tehnyt uskova_1:n teksteistä.

Kyllä lepopäivä voi olla, mikä tahansa päivä! Käskyssä sanotaan, että tee kuusi päivää töitä ja sitten seitsemäs päivä on lepopäivä. Mutta ei siinä sanota, että se seitsemäs päivä olisi lauantai.

Minullakin työviikko alkaa tiistaina, kun maanantai on aina vapaa.

23:12   Kuusi päivää tee työtäsi, mutta lepää seitsemäs päivä, että härkäsi ja aasisi saisivat hengähtää ja orjattaresi poika ynnä muukalainen saisivat virkistyä.

• mitä vain
        oikein :) kirjoitti:

Kyllä lepopäivä voi olla, mikä tahansa päivä! Käskyssä sanotaan, että tee kuusi päivää töitä ja sitten seitsemäs päivä on lepopäivä. Mutta ei siinä sanota, että se seitsemäs päivä olisi lauantai.

Minullakin työviikko alkaa tiistaina, kun maanantai on aina vapaa.

23:12   Kuusi päivää tee työtäsi, mutta lepää seitsemäs päivä, että härkäsi ja aasisi saisivat hengähtää ja orjattaresi poika ynnä muukalainen saisivat virkistyä.

Mutta Jumala siunasi ja pyhitti sapatin, ei mitään muuta päivää seitsemästä viikonpäivästä. Sapatti on siis siunattu Pyhä päivä. Sapattikäskyn Jumala myös kirjoitti tauluun omalla sormellaan, ei sitä Mooses kirjoittanut eikä kukaan ihminen. Ihminen on puolestaan tehnyt sunnuntaista, auringon jumalan päivästä lepopäivän ja ja se on ihmisen pyhittämä päivä. Ihminen on keksinyt senkin että milloin vain huvittaa voi pitää lepopäivän, ja vielä senkin että seitsemäs päivä voi olla milloin vain huvittaa laskea jonkun päin seitsemänneksi päiväksi. Ihminen on kekseliäs. Mutta sapatti on sapatti ja Jeeus on sapatin Herra, hän on sapatin luoja, hän osoitti omalla esimerkillään miten sapattia vietetään. Se ei kelvannut fariseuksille, eikä se sovi suudelle osalle kristikansaa. Toistaseksi sapatinviettäjiä solvataan vain sanoissa mutta tulee aika jolloin sapatin viettäjäjiä ei tyydytä vain solvaamaan. Silloin on ilo turvata Herraan ja hänen sanaansa, se kestää mutta ihmisen rakennelmat kaatuvat.

• jpp3
        ........... kirjoitti:

...tätä uskova_1:n teksteistä, joita ei aina tule luettuakaan, koska olen enemmänkin tuolla
        Raamattu-palstan puolelella. On tällä foorumilla
        käyty sapatti-keskustelua tälläkin aukeamalla.
        En ole edes vilkaissut, mitä siellä kukakin on
        haastellut.
        Nyt on vaan niin, että yleinen lepopäivä yhteiskunnassa on sunnuntai. Kuusi päivää tee
        töitä ja yhtenä päivänä lepää. Minä olen vapaa
        lepäämään vaikka joka päivä, jos se olisi
        mahdollista. Tätä on kristityn vapaus.
        UT:ssä ei ole lepopäivän pitämisestä mainittu
        sanallakaan. Mutta terve järki on Jumalan lahjana
        annettu. Välillä on levättävä ja hiljennyttävä
        Sanan ääreen. Mieluummin joka päivä tekemättä
        siitä orjuuden iestä.
        Kun minä tällä ymmärrykselläni hyvällä omalla tunnolla toimin vilpittömästi, niin

Room.

14:4   Mikä sinä olet tuomitsemaan toisen palvelijaa? Oman isäntänsä edessä hän seisoo tai kaatuu; mutta hän on pysyvä pystyssä, sillä Herra on voimallinen hänet pystyssä pitämään

Kolossalaiskirje:

2:16   Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta,
        2:17   jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen.
        2:18   Älköön teiltä riistäkö voittopalkintoanne kukaan, joka on mieltynyt nöyryyteen ja enkelien palvelemiseen ja pöyhkeilee näyistään ja on lihallisen mielensä turhaan paisuttama
        2:19   eikä pitäydy häneen, joka on pää ja josta koko ruumis, nivelten ja jänteiden avulla koossa pysyen, kasvaa Jumalan antamaa kasvua.
        2:20   Jos te olette Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkeisvoimista, miksi te, ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne säädöksiä:
        2:21   "Älä tartu, älä maista, älä koske!"
        2:22   - sehän on kaikki tarkoitettu katoamaan käyttämisen kautta -ihmisten käskyjen ja oppien mukaan?
        2:23   Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi.

Ja lisää Herran omia Sanoja:

4:10   Nöyrtykää Herran edessä, niin hän teidät korottaa.
        4:11   Älkää panetelko toisianne, veljet. Joka veljeään panettelee tai veljensä tuomitsee, se panettelee lakia ja tuomitsee lain; mutta jos sinä tuomitset lain, niin et ole lain noudattaja, vaan sen tuomari.
        4:12   Yksi on lainsäätäjä ja tuomari, hän, joka voi pelastaa ja hukuttaa; mutta kuka olet sinä, joka tuomitset lähimmäisesi?

Kuka teistä on Hän, joka voi pelastaa ja hukuttaa?

• Tätä PALKKAAKO kärkyt?
        malliin kirjoitti:

Sinua ei kukaan huolisi edes huorakseen. Voit ihan rauhassa viettää sapattiasi :)

Vihasta ja riidasta

Evamkeliumi Matteuksen mukaan, 5:21-22

21 "Teille on opetettu tämä isille annettu käsky: 'Älä tapa.' Se, joka tappaa, on ansainnut oikeuden tuomion.
        [2. Moos. 20:13 ; 5. Moos. 5:17 ]

22 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka on vihoissaan veljelleen, on ansainnut oikeuden tuomion.
        Samoin jokainen, joka sanoo veljelleen: 'Senkin hölmö', on ansainnut Suuren neuvoston tuomion, ja se, joka sanoo: 'Sinä hullu', ON ANSAINNUT helvetin tulen.
        [3. Moos. 19:17; Kol. 3:8; 1. Joh. 3:15]

Mutta jpp3 on minun rakas tyttäreni, joka kelpaa
        kelle vaan - onhan hän Minun tyttäreni.

Jeesus Kristus

• Edes irtojaetta!

Lienet joku extra-vanhoillinen, kun sulla ei ole
        raamattuakaan, että siitä ammentaisit - edes
        katalia irtojakeita väärään yhteyteen.

Kyllä se kuule kasvoton kelvoton, on silleen, ettei
        Anttia tai muitakaan kristittyjä niin vain
        manipuloida - he ovat ankkuroineet ajan rajan
        tuolle puolen, Isän valtaistuimen äärelle uskonsa.

Tietsyti helvetin tulijärvi on synnintekijän kohtalo - olet siinä oikeassa - Mutta sama on kjohtalo lainkiihkoilijankin. Kysehän on "synnin
        ja kuoleman laista" ja Jumala on sulkenut kaikki
        synnin alle. Jos lukisit viestejä tosissasi, tietäisit jo sen.

Joka on paljon saanut anteeksi - armo on käynyt oikeudesta - se ei kuule heittele taakkoja, syytöksiä, kovistelua tai muuta rakkaudetonta
        sontaa muiden päälle - vaan rakastaa paljon.

Jumala on armottomille armoton, mutta laupiaille
        laupias, niin yksinkertainen on elämän tien sääntö.

TULIHAN SE KÄÄRMEMÄISYYS SIELTÄ !

>>> Kun oppii ymmärtämään vanhan testamentin, ”Jeesuksen Raamatun” vertauskuvallisten asioiden merkityksen ja opetuksen, avautuu myös uusi testamentti, eikä enää ole ristiriitaa.

• ettet eksy
        Tätä PALKKAAKO kärkyt? kirjoitti:

Vihasta ja riidasta

21 "Teille on opetettu tämä isille annettu käsky: 'Älä tapa.' Se, joka tappaa, on ansainnut oikeuden tuomion.

22 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka on vihoissaan veljelleen, on ansainnut oikeuden tuomion.
        Samoin jokainen, joka sanoo veljelleen: 'Senkin hölmö', on ansainnut Suuren neuvoston tuomion, ja se, joka sanoo: 'Sinä hullu', ON ANSAINNUT helvetin tulen.

Jeesus Kristus

Tiedän kyllä, että olet Antti, jeesus sen minulle ilmoitti.

Minä myös rakastan jpp3:sta, enkä ole kertaakaan hänen viesteihinsä vastannut :)

Vastasin tähän huoraamisviestiin, joka minusta oli sopimatonta tekstiä.

sinä vissiin
        Kirjoittanut: sitten tykkäät 7.1.2008 klo 14.07

• jpp3 kirjoitti:

...miksi asetat minut tilanteeseen, jossa ikäänkuin kieltäisin, että Jeesus on tullut tekemään tyhjäksi perkeleen teot?

Väännänkö Jeesuksen Sanat kieroon, kun Hän sanoo:"Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."
        Onko Rakkaus sitä, jota sinä 'huoraamiseksi kutsut? Tätäkö Paavali tarkoitti, kun hän
        Galatalaiskirjeessään kirjoittaa näin:

Galatalaiskirje:

5:1   Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.
        5:2   Katso, minä, Paavali, sanon teille, että jos ympärileikkautatte itsenne, niin Kristus ei ole oleva teille miksikään hyödyksi.
        5:3   Ja minä todistan taas jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä, että hän on velvollinen täyttämään kaiken lain.
        5:4   Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.
        5:5   Sillä me odotamme uskosta vanhurskauden toivoa Hengen kautta.
        5:6   Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko.
        5:7   Te juoksitte hyvin; kuka esti teitä olemasta totuudelle kuuliaisia?
        5:8   Houkutus siihen ei ole hänestä, joka teitä kutsuu.
        5:9   Vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan.
        5:10   Minulla on teihin se luottamus Herrassa, että te ette missään kohden tule ajattelemaan toisin; mutta teidän häiritsijänne saa kantaa tuomionsa, olkoon kuka hyvänsä.
        5:11   Mutta jos minä, veljet, vielä saarnaan ympärileikkausta, miksi minua vielä vainotaan? Silloinhan olisi ristin pahennus poistettu.
        5:12   Kunpa aivan silpoisivat itsensä, nuo teidän kiihoittajanne!
        5:13   Te olette näet kutsutut vapauteen, veljet; älkää vain salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa.
        5:14   Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."
        5:15   Mutta jos te purette ja syötte toisianne, katsokaa, ettette toinen toistanne perin hävitä.
        5:16   Minä sanon: vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä.
        5:17   Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee sitä, mitä tahdotte.
        5:18   Mutta jos te olette Hengen kuljetettavina, niin ette ole lain alla.
        5:19   Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
        5:20   epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,
        5:21   kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.
        5:22   Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
        5:23   Sellaista vastaan ei ole laki.
        5:24   Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen.
        5:25   Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme.
        5:26   Älkäämme olko turhan kunnian pyytäjiä, niin että toisiamme ärsyttelemme, toisiamme kadehdimme.

Selitäpä sinä minulle, mitä on vapaus Kristuksessa. Tai että, mitä on Hengessä vaeltaminen niin, ettei lihan himoa täytä?

Kerro ihan omin sanoin ensin, mitä noilla Sanoilla tarkoitetaan. Jatketaan sitten keskustelua. Kirjotat:

"sinä vissiin
        sitten tykkäät 7.1.2008 klo 14.07

huorata??? onhan sekin yksi käskyistä "

Huoraaminen ei suinkaan ole yksi käskyistä.

>>> En ymmärrä...
        Kirjoittanut: jpp3 7.1.2008 klo 15.15

Onko Rakkaus sitä, jota sinä 'huoraamiseksi kutsut?

• Ihan pikku pikku jeesus?
        Tätä PALKKAAKO kärkyt? kirjoitti:

Vihasta ja riidasta

Jeesus Kristus

Voisit senverran kunnioittaa uskovaisia, että
        Jumalan Jeesus-nimen alkaisit isolla J:llä!

Vai ilmoittelee "jeesus" sulle, keitä nimettömien
        kirjoitusten taakse kätkeytyy?
        Kerropa kuka on "Stork", kuka 2kolme-enkeliä"!
        Paljon on kasvottomuutta liikkeellä - kovin
        häpeävät Jeesusta? Mutta rohkeuttalöytyy herjaan!

Mutta jotain meidän kristittyjen Jeesus sulle
        tahtoo ILMOITTAA - ihanan kehotuksen:

Ilm. 3:18
        Annan sinulle neuvon:
        osta minulta tulessa puhdistettua kultaa,
        niin tulet rikkaaksi,
        osta valkoiset vaatteet ja pue ne yllesi,
        niin häpeällinen alastomuutesi peittyy,
        osta silmävoidetta ja voitele silmäsi,
        niin näet.
        [Jes. 55:1; Matt. 13:44; 1. Piet. 1:7]

tee se, niin saat elää

• ettet eksy kirjoitti:

Tiedän kyllä, että olet Antti, jeesus sen minulle ilmoitti.

Minä myös rakastan jpp3:sta, enkä ole kertaakaan hänen viesteihinsä vastannut :)

Vastasin tähän huoraamisviestiin, joka minusta oli sopimatonta tekstiä.

sinä vissiin
        Kirjoittanut: sitten tykkäät 7.1.2008 klo 14.07

>>> Tiedän kyllä, että olet Antti, jeesus sen
        minulle ilmoitti

• eksynyt...
        AnttiVKantola kirjoitti:

>>> Tiedän kyllä, että olet Antti, jeesus sen
        minulle ilmoitti

Etkö pysty edes seuraamaan viestiketjua, että tietäisit, mitä kukakin kirjoittaa.

En vieläkään ymmärrä, miksi hyökkäät minun kimppuuni toisten kirjoitusten tähden.

Johtuneeko siitä, että mies kuvittelee olevansa jeesuksen morsian ............... no, jätetään sanomatta

• jumala?
        mitä vain kirjoitti:

Mutta Jumala siunasi ja pyhitti sapatin, ei mitään muuta päivää seitsemästä viikonpäivästä. Sapatti on siis siunattu Pyhä päivä. Sapattikäskyn Jumala myös kirjoitti tauluun omalla sormellaan, ei sitä Mooses kirjoittanut eikä kukaan ihminen. Ihminen on puolestaan tehnyt sunnuntaista, auringon jumalan päivästä lepopäivän ja ja se on ihmisen pyhittämä päivä. Ihminen on keksinyt senkin että milloin vain huvittaa voi pitää lepopäivän, ja vielä senkin että seitsemäs päivä voi olla milloin vain huvittaa laskea jonkun päin seitsemänneksi päiväksi. Ihminen on kekseliäs. Mutta sapatti on sapatti ja Jeeus on sapatin Herra, hän on sapatin luoja, hän osoitti omalla esimerkillään miten sapattia vietetään. Se ei kelvannut fariseuksille, eikä se sovi suudelle osalle kristikansaa. Toistaseksi sapatinviettäjiä solvataan vain sanoissa mutta tulee aika jolloin sapatin viettäjäjiä ei tyydytä vain solvaamaan. Silloin on ilo turvata Herraan ja hänen sanaansa, se kestää mutta ihmisen rakennelmat kaatuvat.

Toteuttaako jumala kaikki sinun hurjimmatkin toiveesi? Jumala pyhitti vain YHDEN päivän itselleen lepopäiväksi, eikä muistanut mainita mitään sinusta. Jumala ei edes pyytänyt ketään muuta lepäämään kanssansa. Hän ei sanonut pyhittävänsä päiviä seitsemän päivän jaksoissa.

• rikkoimsen rangaistus

on sama kuin käskyn "älä tapa" rikkominen. Kuolema.

• jpp3

...kuin vihata veljeänsä, niin on jo murhaaja:

Matt.

5:20   Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.
        5:21   Te olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä tapa', ja: 'Joka tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion.'
        5:22   Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.

Mitä tähän sanot?

• käyttöön

Täällähän välillä toitotetaan, kuinka jeesus on vapauttanut teidät lain rangaistuksista. Mutta eihän jeesus sellaista ole voinut tehdä, eihän hän voinut muuttaa isänsä lakia. Laissa on kaikki piirrot edelleen tallella, kysy vaikka juutalaisilta :)

• käyttöön kirjoitti:

Täällähän välillä toitotetaan, kuinka jeesus on vapauttanut teidät lain rangaistuksista. Mutta eihän jeesus sellaista ole voinut tehdä, eihän hän voinut muuttaa isänsä lakia. Laissa on kaikki piirrot edelleen tallella, kysy vaikka juutalaisilta :)

Silti julistaudut jumalaksi ja isäksi palstalla.

>>> Rakkaus on lain täyttymys:
        Kirjoittanut: Sirkka-Iita 7.1.2008 klo 00.41

Siksi Paavali kirjoitti:

"Kristus on Lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo!" Room. 10: 4

Olemme siis uskon kautta Jeesukseen päässeet pois tekojen lain eli synnin ja kuoleman lain orjuudesta ARMON lain alaisuuteen!

Kaksi ohjetta miten kristitty voi täyttää UUDENLIITON, eli RAKKAUDEN LAIN:

1: "Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte; sillä joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt. "
        Room.13: 8

2: "Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttämys."
        Room. 13: 10

• Antti, kun sinä
        AnttiVKantola kirjoitti:

Siksi Paavali kirjoitti:

Olemme siis uskon kautta Jeesukseen päässeet pois tekojen lain eli synnin ja kuoleman lain orjuudesta ARMON lain alaisuuteen!

1: "Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte; sillä joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt. "

2: "Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttämys."

juuri vääristelet muiden sanomisia, joten otappa joskus vaari omista opetuksistasi itsekin.

• Kerro toki, älä salaa totuu...
        Antti, kun sinä kirjoitti:

juuri vääristelet muiden sanomisia, joten otappa joskus vaari omista opetuksistasi itsekin.

On moraalilain halveksimsita tuo, kun syyttelet,
        etkä paljasta, mitä on hampaan kolossa - että
        MISTÄ syytät!

Ihan jo huvittaa meitä kaikkia sun kaunaisuutesi

• Eikä "vääristellyt...
        AnttiVKantola kirjoitti:

Siksi Paavali kirjoitti:

Kannattais sunkin antaa rakkaus-opetuksen
        uskossa sulautua!

Jaak 2:8
        Jos te noudatatte lain kuningaskäskyä niin kuin se Raamatussa on: "Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi", te teette oikein. [3. Moos. 19:18; Matt. 19:19 ]

Sillä tätähän Sirkkakin tarkoitti

• lain alla
        Eikä "vääristellyt... kirjoitti:

Kannattais sunkin antaa rakkaus-opetuksen
        uskossa sulautua!

Jaak 2:8
        Jos te noudatatte lain kuningaskäskyä niin kuin se Raamatussa on: "Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi", te teette oikein. [3. Moos. 19:18; Matt. 19:19 ]

Sillä tätähän Sirkkakin tarkoitti

^^^^^noudatatte lain kuningaskäskyä^^^^^

Mistä laista tämä käsky on otettu?

• hirvas

mitä meille ei ole koskaan annettukaan.

• jumalatonta

porukkaa.. sinä rikot käskyä "älä tapa" joka päivä ja sitten silmät ummessa väität "että enhän minä ole mitään rikkonut kun ei sitä käskyä mulle ole kukaan antanut"

mikä hölmöläisten joukko te oikein olette? jos ei ole lakia, ei ole syntiäkään. SANOO RAAMATTU.

• tiellä :)
        jumalatonta kirjoitti:

porukkaa.. sinä rikot käskyä "älä tapa" joka päivä ja sitten silmät ummessa väität "että enhän minä ole mitään rikkonut kun ei sitä käskyä mulle ole kukaan antanut"

mikä hölmöläisten joukko te oikein olette? jos ei ole lakia, ei ole syntiäkään. SANOO RAAMATTU.

Ei ole yhtään syntiä kuormassa. Minun kuormani on keveä :)

Pyysikö Jumala sinua puuttumaan muiden uskonelämään?
        Me emme edes tarvitse sinua opettajaksi, heh.

Turvaudu katekismukseen ja pidä opaskirja aina mukanasi, voi nimittäin tulla vastaan joku, joka ei ole ikinä sinun käskyjäsi kuullut :)

• Vaikkei olis lakii
        jumalatonta kirjoitti:

Mutta sitä syntiä ei lueta synniksi siellä, missä ei ole lakia!
        Laki lisättiin "jäljestäpäin", Kristukseen asti,
        jotta kaikki olisivat tuomittuja - opettaa Sana -
        ja siten ymmärtäisivät ottaa Kristuksen armon
        vastaan.

Gal. 3:22 (uusi käännös)
        Pyhä kirjoitus on kaiken sulkenut synnin vankilaan sitä varten, että se, mitä on luvattu, annettaisiin niille, jotka uskovat Jeesukseen Kristukseen. [Room. 3:9, 11:32]

(vanha käännös)

Älä vääristä totuutta, vaan ojentaudu sinäkin
        Sanan mukaan!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      162
      1384
    2. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      40
      985
    3. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      38
      715
    4. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      630
    5. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      28
      622
    6. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      36
      616
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      607
    8. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      20
      592
    9. Ajatteletko ollenkaan minua

Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott
      Ikävä
      30
      567
    10. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      17
      553
    Aihe