raidetangon pää

miten on?

Kun raidetangon pää (ulompi) on vaihdettava, onko samalla tarkastettava pyörien suuntaus? Pakollinen, suositeltava vai ei välttämätön?

20

10600

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pekan autokorjaus

      mutta ei välttämätöntä.
      Harva korjaamokaan tekee sitä ellei erikseen tilaa.

      • sitroen.

        vaihdon jälkeen on AINA tarkastettava etupyörien auraus. Muita kulmia ei tarvi tarkastaa.

        Vältä tuollaisia "Pekan autonkorjaus" -murskaamoja.

        Jos auraus on pielessä, se aiheuttaa ajettaessa auton vaeltelua, ajosuunnan äkillisiä muutoksia ja kuluttaa eturenkaita joko sisä- tai ulkoreunasta aurausvirheen suunnasta ja määrästä riippuen.

        Näinkin simppelissä hommassa pitää tietää mitä tekee ja tässä se kysymäsi tieto nyt tuli perusteluineen.


      • Ratti vinossa?
        sitroen. kirjoitti:

        vaihdon jälkeen on AINA tarkastettava etupyörien auraus. Muita kulmia ei tarvi tarkastaa.

        Vältä tuollaisia "Pekan autonkorjaus" -murskaamoja.

        Jos auraus on pielessä, se aiheuttaa ajettaessa auton vaeltelua, ajosuunnan äkillisiä muutoksia ja kuluttaa eturenkaita joko sisä- tai ulkoreunasta aurausvirheen suunnasta ja määrästä riippuen.

        Näinkin simppelissä hommassa pitää tietää mitä tekee ja tässä se kysymäsi tieto nyt tuli perusteluineen.

        Tottahan sitä samalla voi tehdä vaikka mitä jos rahastaa haluaa.Vaihto voidaan kyllä useimpiin autoihin tehdä niin ettei kulmiin muutosta tämän takia tule.Mitään automaattista "nivelenvaihtolisää"ei ainakaan meidän korjaamossamme peritä.


      • Ratti vinossa? kirjoitti:

        Tottahan sitä samalla voi tehdä vaikka mitä jos rahastaa haluaa.Vaihto voidaan kyllä useimpiin autoihin tehdä niin ettei kulmiin muutosta tämän takia tule.Mitään automaattista "nivelenvaihtolisää"ei ainakaan meidän korjaamossamme peritä.

        tarkistettava kuten Sitroen tuossa kertoi. Missähän sinunkin korjaamo mahtaa sijaita että osaan kiertää kauempaa.


      • Ratti vinossa?
        Faari45 kirjoitti:

        tarkistettava kuten Sitroen tuossa kertoi. Missähän sinunkin korjaamo mahtaa sijaita että osaan kiertää kauempaa.

        tulla perustelut perään.Toki me faarinkin autosta tarkistetaan tarvittaessa vaikka se kuuluisa männän palautusjousen asento.....toki eri hintaan.


      • Pekan autokorjaus
        sitroen. kirjoitti:

        vaihdon jälkeen on AINA tarkastettava etupyörien auraus. Muita kulmia ei tarvi tarkastaa.

        Vältä tuollaisia "Pekan autonkorjaus" -murskaamoja.

        Jos auraus on pielessä, se aiheuttaa ajettaessa auton vaeltelua, ajosuunnan äkillisiä muutoksia ja kuluttaa eturenkaita joko sisä- tai ulkoreunasta aurausvirheen suunnasta ja määrästä riippuen.

        Näinkin simppelissä hommassa pitää tietää mitä tekee ja tässä se kysymäsi tieto nyt tuli perusteluineen.

        herra sitroenin kannattaa viedä auto muille laitettavaksi, jos ei raidetangonpäätä osaa vaihtaa ilman aurauskulmansuuntauslaitteita.
        Täällä taas toyotan startistakin kynnet löydetään, ilman erillistä ihmettelyä.
        18v tullut hommia tehtyä eikä yhdessäkään raidetangon pään vaihdossa ole tarvinnut aurauskulman suuntauslaitetta.


      • Pekan autokorjaus kirjoitti:

        herra sitroenin kannattaa viedä auto muille laitettavaksi, jos ei raidetangonpäätä osaa vaihtaa ilman aurauskulmansuuntauslaitteita.
        Täällä taas toyotan startistakin kynnet löydetään, ilman erillistä ihmettelyä.
        18v tullut hommia tehtyä eikä yhdessäkään raidetangon pään vaihdossa ole tarvinnut aurauskulman suuntauslaitetta.

        Pekan autonkorjauksella heppoiset eväät. Ja vielä kehuu 18 v "korjanneensa" autoja. On siinä asiakkaille tehty tosi paljon vahinkoa tuolla "tietämyksellä"!
        Kerropa kaikille muillekin varoitukseksi, missä pajasi sijaitsee, että osaavat varmasti kiertää sen.
        Ja ne startin kynnet - onko jossakin (netissä) kuvaa niistä, kun en millään keksi mitä ja miksi ne ovat olemassa Tojon startissa?
        On siinä monet renkaat asiakkailta turhaan pilalle kuluneet, kun ei aurausta ole raidetangon pään vaihdon jälkeen älytty/viitsitty tarkistaa ja tarvittaessa säätää. Eikä siinä nauhamittaa ja liidunpalaa kummempia "suuntauslaitteita" tarvita, kun homman osaa.
        Lähes 50 v kokemuksella: sitroen.


      • Pekan autokorjaus
        sitroen kirjoitti:

        Pekan autonkorjauksella heppoiset eväät. Ja vielä kehuu 18 v "korjanneensa" autoja. On siinä asiakkaille tehty tosi paljon vahinkoa tuolla "tietämyksellä"!
        Kerropa kaikille muillekin varoitukseksi, missä pajasi sijaitsee, että osaavat varmasti kiertää sen.
        Ja ne startin kynnet - onko jossakin (netissä) kuvaa niistä, kun en millään keksi mitä ja miksi ne ovat olemassa Tojon startissa?
        On siinä monet renkaat asiakkailta turhaan pilalle kuluneet, kun ei aurausta ole raidetangon pään vaihdon jälkeen älytty/viitsitty tarkistaa ja tarvittaessa säätää. Eikä siinä nauhamittaa ja liidunpalaa kummempia "suuntauslaitteita" tarvita, kun homman osaa.
        Lähes 50 v kokemuksella: sitroen.

        kuluneet renkaat, jotka meikäläisen asennusvirheestä johtuu?
        Näytä myös se vahinko mikä johtunut asennusvirheestäni?
        Eikö löydy, kun perättömiä joudut väittämään?
        Liitu ja mittanauhalla -1-3mm harituksen/aurauksen kohdalleen saat.
        Merkkaile sinä poika kumiin liituviivoja ja työntele rengasta kierrosympäri, jos paremman mielen siitä saat.
        Ehkäpä kun opiskelet vielä seuraavat 50v niin voi jopa päästä jarru paloja vaihtamaan.


      • puu tai teräsmittaa
        sitroen kirjoitti:

        Pekan autonkorjauksella heppoiset eväät. Ja vielä kehuu 18 v "korjanneensa" autoja. On siinä asiakkaille tehty tosi paljon vahinkoa tuolla "tietämyksellä"!
        Kerropa kaikille muillekin varoitukseksi, missä pajasi sijaitsee, että osaavat varmasti kiertää sen.
        Ja ne startin kynnet - onko jossakin (netissä) kuvaa niistä, kun en millään keksi mitä ja miksi ne ovat olemassa Tojon startissa?
        On siinä monet renkaat asiakkailta turhaan pilalle kuluneet, kun ei aurausta ole raidetangon pään vaihdon jälkeen älytty/viitsitty tarkistaa ja tarvittaessa säätää. Eikä siinä nauhamittaa ja liidunpalaa kummempia "suuntauslaitteita" tarvita, kun homman osaa.
        Lähes 50 v kokemuksella: sitroen.

        nauha on mielestäni vaikeampi käyttöinen. Käytän myös terävämpää piirtoa kuin liitu. Hyvin on toiminut renkaiden kulumisen ja ajettavuuden kannalta. Tämä on vain oma mielipide ja toimii vain aurauskulmaan.


      • sitroen.
        puu tai teräsmittaa kirjoitti:

        nauha on mielestäni vaikeampi käyttöinen. Käytän myös terävämpää piirtoa kuin liitu. Hyvin on toiminut renkaiden kulumisen ja ajettavuuden kannalta. Tämä on vain oma mielipide ja toimii vain aurauskulmaan.

        liitumerkkiin tehdään (teräs)mittanauhan syrjällä risti ja mitataan siitä puolen millin tarkkuudella. Helpompi mitata kahteen pekkaan, mutta onnistuu yksinäänkin kun mitan pään koukku pannaan kulutuspinnan uraan ja pidetään mittanauha yhtä kireällä molemmilla mittauksilla.
        Tuo Pekan murskaamo on valitettava esimerkki nyrkkipajojemme mitään osaamattomista tunareista. Rahaa menee asiakkailta ja sutta ja sekundaa vain tulee!


      • Pekan autokorjaus
        sitroen. kirjoitti:

        liitumerkkiin tehdään (teräs)mittanauhan syrjällä risti ja mitataan siitä puolen millin tarkkuudella. Helpompi mitata kahteen pekkaan, mutta onnistuu yksinäänkin kun mitan pään koukku pannaan kulutuspinnan uraan ja pidetään mittanauha yhtä kireällä molemmilla mittauksilla.
        Tuo Pekan murskaamo on valitettava esimerkki nyrkkipajojemme mitään osaamattomista tunareista. Rahaa menee asiakkailta ja sutta ja sekundaa vain tulee!

        odottelen näyttöä väitteidesi tueksi.


      • Ratti ihan vinossa!
        sitroen kirjoitti:

        Pekan autonkorjauksella heppoiset eväät. Ja vielä kehuu 18 v "korjanneensa" autoja. On siinä asiakkaille tehty tosi paljon vahinkoa tuolla "tietämyksellä"!
        Kerropa kaikille muillekin varoitukseksi, missä pajasi sijaitsee, että osaavat varmasti kiertää sen.
        Ja ne startin kynnet - onko jossakin (netissä) kuvaa niistä, kun en millään keksi mitä ja miksi ne ovat olemassa Tojon startissa?
        On siinä monet renkaat asiakkailta turhaan pilalle kuluneet, kun ei aurausta ole raidetangon pään vaihdon jälkeen älytty/viitsitty tarkistaa ja tarvittaessa säätää. Eikä siinä nauhamittaa ja liidunpalaa kummempia "suuntauslaitteita" tarvita, kun homman osaa.
        Lähes 50 v kokemuksella: sitroen.

        putkassa asiakkaalta veloitetaan tuosta "nykyaikaisin mittalaittein"suoritetusta työstä?


      • jepjepjep
        Ratti ihan vinossa! kirjoitti:

        putkassa asiakkaalta veloitetaan tuosta "nykyaikaisin mittalaittein"suoritetusta työstä?

        mittaustavat on suuntaa antavia ihan sama kun päästöt mittais hajunperusteella ja venttiilivälykset/kierrosluku korvakuulolla, mut hyvät naurut on saanu tässä keskustelussa varsinkin sitroenin jutuille


      • Rontto69
        jepjepjep kirjoitti:

        mittaustavat on suuntaa antavia ihan sama kun päästöt mittais hajunperusteella ja venttiilivälykset/kierrosluku korvakuulolla, mut hyvät naurut on saanu tässä keskustelussa varsinkin sitroenin jutuille

        Sitroenin jutuille ei muuta voi tehdäkkään kun nauraa.


      • Ratti vinossa? kirjoitti:

        tulla perustelut perään.Toki me faarinkin autosta tarkistetaan tarvittaessa vaikka se kuuluisa männän palautusjousen asento.....toki eri hintaan.

        Paremminkin perusteluja kaipaisi näitten Pärnästen kommentit. Edelleenkin olen sitä mieltä, että Sitroenin kommentit tässä nimenomaisessa asiassa ovat lähinnä oikeita eli töistään vastaavan asentajan mielipiteitä.


      • perustella?
        Faari45 kirjoitti:

        Paremminkin perusteluja kaipaisi näitten Pärnästen kommentit. Edelleenkin olen sitä mieltä, että Sitroenin kommentit tässä nimenomaisessa asiassa ovat lähinnä oikeita eli töistään vastaavan asentajan mielipiteitä.

        kantaasi!


      • finnbulli
        Rontto69 kirjoitti:

        Sitroenin jutuille ei muuta voi tehdäkkään kun nauraa.

        kun tiedätte mittaamatta että väli on pysynyt samanlaisena.


      • Rattiko pyöree?
        finnbulli kirjoitti:

        kun tiedätte mittaamatta että väli on pysynyt samanlaisena.

        kyllä me mitataan vaan ei aurauskulmia.Mitä nää vänkäät????


    • samoin

      jos pyörien suuntaus on oikein ennen uuden raide.t.vaihtoa ei tarvitse jos pyörität uuden osan samalle kohdalle kuten oli edellinen jengoilla.

      • ÖLLÖLÄ_

        On niissä nivelissäkin eroja mitoissa valmistustoleranssien myötä. Kyllä se kulmien säätö/tarkastus on suotavaa tehdä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

      Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      7
      2545
    2. Pilasit mun

      Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      121
      1831
    3. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      131
      1608
    4. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      52
      1526
    5. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

      Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      167
      1352
    6. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

      Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      174
      1346
    7. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      148
      1295
    8. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

      18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1218
    9. Syntymäpäivä

      Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      59
      1158
    10. Olet tärkeä

      mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      70
      1136
    Aihe