raidetangon pää

miten on?

Kun raidetangon pää (ulompi) on vaihdettava, onko samalla tarkastettava pyörien suuntaus? Pakollinen, suositeltava vai ei välttämätön?

20

11761

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pekan autokorjaus

      mutta ei välttämätöntä.
      Harva korjaamokaan tekee sitä ellei erikseen tilaa.

      • sitroen.

        vaihdon jälkeen on AINA tarkastettava etupyörien auraus. Muita kulmia ei tarvi tarkastaa.

        Vältä tuollaisia "Pekan autonkorjaus" -murskaamoja.

        Jos auraus on pielessä, se aiheuttaa ajettaessa auton vaeltelua, ajosuunnan äkillisiä muutoksia ja kuluttaa eturenkaita joko sisä- tai ulkoreunasta aurausvirheen suunnasta ja määrästä riippuen.

        Näinkin simppelissä hommassa pitää tietää mitä tekee ja tässä se kysymäsi tieto nyt tuli perusteluineen.


      • Ratti vinossa?
        sitroen. kirjoitti:

        vaihdon jälkeen on AINA tarkastettava etupyörien auraus. Muita kulmia ei tarvi tarkastaa.

        Vältä tuollaisia "Pekan autonkorjaus" -murskaamoja.

        Jos auraus on pielessä, se aiheuttaa ajettaessa auton vaeltelua, ajosuunnan äkillisiä muutoksia ja kuluttaa eturenkaita joko sisä- tai ulkoreunasta aurausvirheen suunnasta ja määrästä riippuen.

        Näinkin simppelissä hommassa pitää tietää mitä tekee ja tässä se kysymäsi tieto nyt tuli perusteluineen.

        Tottahan sitä samalla voi tehdä vaikka mitä jos rahastaa haluaa.Vaihto voidaan kyllä useimpiin autoihin tehdä niin ettei kulmiin muutosta tämän takia tule.Mitään automaattista "nivelenvaihtolisää"ei ainakaan meidän korjaamossamme peritä.


      • Ratti vinossa? kirjoitti:

        Tottahan sitä samalla voi tehdä vaikka mitä jos rahastaa haluaa.Vaihto voidaan kyllä useimpiin autoihin tehdä niin ettei kulmiin muutosta tämän takia tule.Mitään automaattista "nivelenvaihtolisää"ei ainakaan meidän korjaamossamme peritä.

        tarkistettava kuten Sitroen tuossa kertoi. Missähän sinunkin korjaamo mahtaa sijaita että osaan kiertää kauempaa.


      • Ratti vinossa?
        Faari45 kirjoitti:

        tarkistettava kuten Sitroen tuossa kertoi. Missähän sinunkin korjaamo mahtaa sijaita että osaan kiertää kauempaa.

        tulla perustelut perään.Toki me faarinkin autosta tarkistetaan tarvittaessa vaikka se kuuluisa männän palautusjousen asento.....toki eri hintaan.


      • Pekan autokorjaus
        sitroen. kirjoitti:

        vaihdon jälkeen on AINA tarkastettava etupyörien auraus. Muita kulmia ei tarvi tarkastaa.

        Vältä tuollaisia "Pekan autonkorjaus" -murskaamoja.

        Jos auraus on pielessä, se aiheuttaa ajettaessa auton vaeltelua, ajosuunnan äkillisiä muutoksia ja kuluttaa eturenkaita joko sisä- tai ulkoreunasta aurausvirheen suunnasta ja määrästä riippuen.

        Näinkin simppelissä hommassa pitää tietää mitä tekee ja tässä se kysymäsi tieto nyt tuli perusteluineen.

        herra sitroenin kannattaa viedä auto muille laitettavaksi, jos ei raidetangonpäätä osaa vaihtaa ilman aurauskulmansuuntauslaitteita.
        Täällä taas toyotan startistakin kynnet löydetään, ilman erillistä ihmettelyä.
        18v tullut hommia tehtyä eikä yhdessäkään raidetangon pään vaihdossa ole tarvinnut aurauskulman suuntauslaitetta.


      • Pekan autokorjaus kirjoitti:

        herra sitroenin kannattaa viedä auto muille laitettavaksi, jos ei raidetangonpäätä osaa vaihtaa ilman aurauskulmansuuntauslaitteita.
        Täällä taas toyotan startistakin kynnet löydetään, ilman erillistä ihmettelyä.
        18v tullut hommia tehtyä eikä yhdessäkään raidetangon pään vaihdossa ole tarvinnut aurauskulman suuntauslaitetta.

        Pekan autonkorjauksella heppoiset eväät. Ja vielä kehuu 18 v "korjanneensa" autoja. On siinä asiakkaille tehty tosi paljon vahinkoa tuolla "tietämyksellä"!
        Kerropa kaikille muillekin varoitukseksi, missä pajasi sijaitsee, että osaavat varmasti kiertää sen.
        Ja ne startin kynnet - onko jossakin (netissä) kuvaa niistä, kun en millään keksi mitä ja miksi ne ovat olemassa Tojon startissa?
        On siinä monet renkaat asiakkailta turhaan pilalle kuluneet, kun ei aurausta ole raidetangon pään vaihdon jälkeen älytty/viitsitty tarkistaa ja tarvittaessa säätää. Eikä siinä nauhamittaa ja liidunpalaa kummempia "suuntauslaitteita" tarvita, kun homman osaa.
        Lähes 50 v kokemuksella: sitroen.


      • Pekan autokorjaus
        sitroen kirjoitti:

        Pekan autonkorjauksella heppoiset eväät. Ja vielä kehuu 18 v "korjanneensa" autoja. On siinä asiakkaille tehty tosi paljon vahinkoa tuolla "tietämyksellä"!
        Kerropa kaikille muillekin varoitukseksi, missä pajasi sijaitsee, että osaavat varmasti kiertää sen.
        Ja ne startin kynnet - onko jossakin (netissä) kuvaa niistä, kun en millään keksi mitä ja miksi ne ovat olemassa Tojon startissa?
        On siinä monet renkaat asiakkailta turhaan pilalle kuluneet, kun ei aurausta ole raidetangon pään vaihdon jälkeen älytty/viitsitty tarkistaa ja tarvittaessa säätää. Eikä siinä nauhamittaa ja liidunpalaa kummempia "suuntauslaitteita" tarvita, kun homman osaa.
        Lähes 50 v kokemuksella: sitroen.

        kuluneet renkaat, jotka meikäläisen asennusvirheestä johtuu?
        Näytä myös se vahinko mikä johtunut asennusvirheestäni?
        Eikö löydy, kun perättömiä joudut väittämään?
        Liitu ja mittanauhalla -1-3mm harituksen/aurauksen kohdalleen saat.
        Merkkaile sinä poika kumiin liituviivoja ja työntele rengasta kierrosympäri, jos paremman mielen siitä saat.
        Ehkäpä kun opiskelet vielä seuraavat 50v niin voi jopa päästä jarru paloja vaihtamaan.


      • puu tai teräsmittaa
        sitroen kirjoitti:

        Pekan autonkorjauksella heppoiset eväät. Ja vielä kehuu 18 v "korjanneensa" autoja. On siinä asiakkaille tehty tosi paljon vahinkoa tuolla "tietämyksellä"!
        Kerropa kaikille muillekin varoitukseksi, missä pajasi sijaitsee, että osaavat varmasti kiertää sen.
        Ja ne startin kynnet - onko jossakin (netissä) kuvaa niistä, kun en millään keksi mitä ja miksi ne ovat olemassa Tojon startissa?
        On siinä monet renkaat asiakkailta turhaan pilalle kuluneet, kun ei aurausta ole raidetangon pään vaihdon jälkeen älytty/viitsitty tarkistaa ja tarvittaessa säätää. Eikä siinä nauhamittaa ja liidunpalaa kummempia "suuntauslaitteita" tarvita, kun homman osaa.
        Lähes 50 v kokemuksella: sitroen.

        nauha on mielestäni vaikeampi käyttöinen. Käytän myös terävämpää piirtoa kuin liitu. Hyvin on toiminut renkaiden kulumisen ja ajettavuuden kannalta. Tämä on vain oma mielipide ja toimii vain aurauskulmaan.


      • sitroen.
        puu tai teräsmittaa kirjoitti:

        nauha on mielestäni vaikeampi käyttöinen. Käytän myös terävämpää piirtoa kuin liitu. Hyvin on toiminut renkaiden kulumisen ja ajettavuuden kannalta. Tämä on vain oma mielipide ja toimii vain aurauskulmaan.

        liitumerkkiin tehdään (teräs)mittanauhan syrjällä risti ja mitataan siitä puolen millin tarkkuudella. Helpompi mitata kahteen pekkaan, mutta onnistuu yksinäänkin kun mitan pään koukku pannaan kulutuspinnan uraan ja pidetään mittanauha yhtä kireällä molemmilla mittauksilla.
        Tuo Pekan murskaamo on valitettava esimerkki nyrkkipajojemme mitään osaamattomista tunareista. Rahaa menee asiakkailta ja sutta ja sekundaa vain tulee!


      • Pekan autokorjaus
        sitroen. kirjoitti:

        liitumerkkiin tehdään (teräs)mittanauhan syrjällä risti ja mitataan siitä puolen millin tarkkuudella. Helpompi mitata kahteen pekkaan, mutta onnistuu yksinäänkin kun mitan pään koukku pannaan kulutuspinnan uraan ja pidetään mittanauha yhtä kireällä molemmilla mittauksilla.
        Tuo Pekan murskaamo on valitettava esimerkki nyrkkipajojemme mitään osaamattomista tunareista. Rahaa menee asiakkailta ja sutta ja sekundaa vain tulee!

        odottelen näyttöä väitteidesi tueksi.


      • Ratti ihan vinossa!
        sitroen kirjoitti:

        Pekan autonkorjauksella heppoiset eväät. Ja vielä kehuu 18 v "korjanneensa" autoja. On siinä asiakkaille tehty tosi paljon vahinkoa tuolla "tietämyksellä"!
        Kerropa kaikille muillekin varoitukseksi, missä pajasi sijaitsee, että osaavat varmasti kiertää sen.
        Ja ne startin kynnet - onko jossakin (netissä) kuvaa niistä, kun en millään keksi mitä ja miksi ne ovat olemassa Tojon startissa?
        On siinä monet renkaat asiakkailta turhaan pilalle kuluneet, kun ei aurausta ole raidetangon pään vaihdon jälkeen älytty/viitsitty tarkistaa ja tarvittaessa säätää. Eikä siinä nauhamittaa ja liidunpalaa kummempia "suuntauslaitteita" tarvita, kun homman osaa.
        Lähes 50 v kokemuksella: sitroen.

        putkassa asiakkaalta veloitetaan tuosta "nykyaikaisin mittalaittein"suoritetusta työstä?


      • jepjepjep
        Ratti ihan vinossa! kirjoitti:

        putkassa asiakkaalta veloitetaan tuosta "nykyaikaisin mittalaittein"suoritetusta työstä?

        mittaustavat on suuntaa antavia ihan sama kun päästöt mittais hajunperusteella ja venttiilivälykset/kierrosluku korvakuulolla, mut hyvät naurut on saanu tässä keskustelussa varsinkin sitroenin jutuille


      • Rontto69
        jepjepjep kirjoitti:

        mittaustavat on suuntaa antavia ihan sama kun päästöt mittais hajunperusteella ja venttiilivälykset/kierrosluku korvakuulolla, mut hyvät naurut on saanu tässä keskustelussa varsinkin sitroenin jutuille

        Sitroenin jutuille ei muuta voi tehdäkkään kun nauraa.


      • Ratti vinossa? kirjoitti:

        tulla perustelut perään.Toki me faarinkin autosta tarkistetaan tarvittaessa vaikka se kuuluisa männän palautusjousen asento.....toki eri hintaan.

        Paremminkin perusteluja kaipaisi näitten Pärnästen kommentit. Edelleenkin olen sitä mieltä, että Sitroenin kommentit tässä nimenomaisessa asiassa ovat lähinnä oikeita eli töistään vastaavan asentajan mielipiteitä.


      • perustella?
        Faari45 kirjoitti:

        Paremminkin perusteluja kaipaisi näitten Pärnästen kommentit. Edelleenkin olen sitä mieltä, että Sitroenin kommentit tässä nimenomaisessa asiassa ovat lähinnä oikeita eli töistään vastaavan asentajan mielipiteitä.

        kantaasi!


      • finnbulli
        Rontto69 kirjoitti:

        Sitroenin jutuille ei muuta voi tehdäkkään kun nauraa.

        kun tiedätte mittaamatta että väli on pysynyt samanlaisena.


      • Rattiko pyöree?
        finnbulli kirjoitti:

        kun tiedätte mittaamatta että väli on pysynyt samanlaisena.

        kyllä me mitataan vaan ei aurauskulmia.Mitä nää vänkäät????


    • samoin

      jos pyörien suuntaus on oikein ennen uuden raide.t.vaihtoa ei tarvitse jos pyörität uuden osan samalle kohdalle kuten oli edellinen jengoilla.

      • ÖLLÖLÄ_

        On niissä nivelissäkin eroja mitoissa valmistustoleranssien myötä. Kyllä se kulmien säätö/tarkastus on suotavaa tehdä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      156
      5071
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      193
      4040
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      140
      3705
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      51
      2981
    5. Orpo: Velkajarrua vastustavaa puoluetta vaikea ajatella hallitukseen

      No Minja Koskelan kommunistipuolue jäi ulos tuosta. Kaikki eduskuntapuolueet vasemmistoliittoa lukuun ottamatta sopivat
      Maailman menoa
      45
      2448
    6. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      146
      1987
    7. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      44
      1737
    8. Hienoa! Eduskunta luopui käteisen käytöstä

      Nyt tuo sama muutos pitää saada myös muuhun yhteiskuntaan. Käteistähän ei tarvitse tänä päivänä enää kuin rikolliset.
      Maailman menoa
      35
      1478
    9. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      63
      1424
    10. Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta

      Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk
      Maailman menoa
      26
      1319
    Aihe