Punton lämmöt nousee ja tuuletin ei lähde käyntiin

akkaratissa

Punto -98. Jäähdytinnesteet vaihdatettu n.kk sitten. Nestettä on max-viivaan asti. Moottorin lämmöt nousee ihan tappiin, mutta jäähdyttimen tuuletin ei lähde pyörimään. Sisälämpö toimii (siis autossa ihan lämmin oleilla) eli termostaatti tuskin syyllinen ?
Mistä vois johtua ?
Lämpötila-anturi viallinen ?

17

8910

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kannattaa etsiä ja korjata ensi tilassa, niin voit vielä välttyä kansitiivisteremontilta.
      Nesteen vaihdon jälkeinen ilmaus mahdollisesti jäänyt tekemättä tai töpätty muuten raskaasti. Voi tietysti olla joku osa vikaantunutkin, mutta näkemättä paha arvailla.
      Miksi muuten vaihdoit nesteet?

      Kyseletkö täältä neuvoja silloinkin kun sairastut vai menetkö lääkäriin? Miksi?

      • akkaratissa3

        ....jos ei kukaan mitään kysele, ei ole keskustelupalstaakaan sitten enää.


      • Moninkertainen Puntisti
        akkaratissa3 kirjoitti:

        ....jos ei kukaan mitään kysele, ei ole keskustelupalstaakaan sitten enää.

        Tyypillinen lämmön nousun syy on kansitiivisteen vaurioituminen.

        On myös mahdollista että tuulettimen anturin johto olisi irronnut,sitten myös anturivika sekä yhtenä mahdollisuutena koko tuulettimen pimeneminen.

        Paljon on kilometrejä eri Puntoilla takana mutta vastaavaan en ole vielä törmännyt.


      • suursukeltaja
        akkaratissa3 kirjoitti:

        ....jos ei kukaan mitään kysele, ei ole keskustelupalstaakaan sitten enää.

        Kyllä se niin on, mutta kysymys on hiukan, mitentuon,nyt muotoilisi hiukan, eikäniinvähääkään outo ?


    • Kannataa mitata flektin anturi ettei se ole mennyt rikki

    • Wäxy

      vika voi olla myös tuulettimessa.

      Yksi mahdollisuus on sulakkeen palaminen.

      Seuraavana kannattaa tarkistaa tuleeko virta anturille asti, joko mittarilla, 12-24 sähkökynällä tai erillisellä lampulla, missä 12 voltin teho.

      Onko vika tuulettimessa (mikäli sulake on ehjä)tai anturissa selviää sillä, kun otat lämpöanturista johdot irti ja kytket ne yhteen.
      Sitten pyydät kaverin laittamaan virran päälle.
      Mikäli teet yksin voit laittaa ensin virran päälle ja kytkeä sitten anturin piuhat.

      Toinen tapa n se, että otat piuhan ja laitat molempiin päihin kiinnitysleuat (saa kaupasta), kytket päät lämpöanturin piuhoihin ja käyt kytkemässä virran.

      Tietysti on mahdollista, että lämpöanturin piuhat on vaurioituneet.

      Muista varoa puhaltimen siipiä.

    • TASAN TARKKAAN

      FIIIIATISTA!!!!!!! Kannattais investoida AUTOON, ei kulkupeliin... ;)

    • tällai

      100% se on anturivika.
      on ollut senverran fiateja että muu se ei voi olla
      on muuten halpa osa,
      ja nää arpamiehet,saiturit, näiltä oon ostanu monta kaaraa kun ovat arvuutellet eivätkä raaskineet ostaa uutta osaa,
      työkin on niin iso, ottaa vanhasta johto irti pyöräyttää vanhan anturin vaikka jakarilla irti ja asettaa uuden paikalleen ja johto kiinni. sulakkeet alkaa menee vasta jos on isompi ähky.mutta tolla selviät.

    • mutta välillä flekti pyörii...

      Eli lämpöanturi vaihdettiin. Nyt flekti lähti pyörimään kun lämpö moottorissa nousi 3/4 viivalle. Mutta kun samaa reittiä paluumatkalla taas päästiin samalle "viivalle", niin eipä lähtenytkään pyörimään. Piti pysähtyä jäähdyttelemään tien varteen.
      Nyt on testailtu ja välillä pyörii ja välillä ei. Koskaan ei tiedä ennalta toimiiko vaiko ei.
      Seuraavaksi vaihdetaan termostaatti, kun kahden korjaamon mielestä ei olisi kannen tiivistevika kuitenkaan...

      • viva la punto

        itselläni on myös punto ja olen huomannut että flekti lähtee pyörimään liian myöhässä.. niinkuin myös jäähdytin nesteen ja moottorin ylikuumenemis valo.. talvella oli päässyt jäähdytin nesteet jäätymään ja valo syttyi vasta kun lämpö oli selvästi jo yli 100c.. vioilta silti vältyin


      • makarooni ihme?
        viva la punto kirjoitti:

        itselläni on myös punto ja olen huomannut että flekti lähtee pyörimään liian myöhässä.. niinkuin myös jäähdytin nesteen ja moottorin ylikuumenemis valo.. talvella oli päässyt jäähdytin nesteet jäätymään ja valo syttyi vasta kun lämpö oli selvästi jo yli 100c.. vioilta silti vältyin

        Onpa kuumaa jäätä kun se on yli 100 asteista.


    • hmmmm.........

      Talvella ei pitäisi nousta niin ylös jotta tuuletinta tarvitaan. Vähän tuntuu ettei siellä kierrä vedet ollenkaan. Voiko tekniikka edes käynnistää tuuletinta, ellei vedet kierrä?

    • awd88

      flektin anturi tai lämpötilan anturi entinen/huono kontakti

    • suursukeltaja

      Punto-98. sissa on sellainen vika, etää jos jäähdytinnesteet vaihdatettu ja nestettä on max viivaan asti, mutta jos moottorinlämmöt tuosta nousee tappiin ihanko tappiin, huono merkki, mutta jos sisälämpö toimii, se on hyvä merkki ja autossa on hyvä oleilla, mutta ? Juiliiko tuolta niskanpuolelt, mulla ainakin mut sos voitte puntos oleilla, niin miksei. Jos oleilette pitkään ottakaa yhteyttä, alkaa kohta rankaakin moista kohdista juilimaan.

      • cook glygol

        Eihän ne nouse tappiin kesälläkään jos laittaa esim. lämppärin täysille. MIten ne voisi talvella nousta kun jäähdytystä löytyy runsaasti. Ei taida vedet oikein kiertää.


    • 13

      laita käsikatkaisija,johan alkaa pyöriin

    • Mxi

      Omistan 16v ELX 2001 Punton auto toiminut moitteettomasti,,
      mutta lämmitys ongelma on, lämmöt eivät nouse kuin juuri mittarin neulan verran
      eli pakkasilla tod. kylmä, paikalla käydessä pitempään lämmöt nousee kyllä.
      eli olisiko vika lämpötila anturissa, vai termostaatissa ??
      Moottorin "vikavalo" palaa välillä ja huolto kertoi että moottorin lämpötila-anturissa huono johto kosketus, tai sitten se on viallinen. eivät uskoneet termostaattivikaa?

      Eli missä tuo lämpötila anturi sijaitsee 16_venttiilisessä ELX vm.2001 koneessa?
      Voisiko joku auttaa etsinnässäni :) mistä sen löydän.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1286
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1185
    3. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      886
    4. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      51
      852
    5. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      73
      743
    6. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      29
      742
    7. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      157
      724
    8. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      59
      718
    9. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      58
      717
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      655
    Aihe