Huono äiti on nyt vähän väsynyt

Mammaliininen

Nyt on huono äiti hieman väsynyt. Huomaan, että muitakin väsyttää, mutta minulla on nyt tarve purkaa omat ajatukset pihalle...

TAUSTAA: olemme nuori pari alle 30v ja olemme tallanneet samoja teitä nelisen vuotta. Vauvaa aloimme toivoa jo vuonna 2005 ja esikoistyttäremme syntyi kesällä 2007. Tuo päivä oli elämämme onnellisin päivä, kun pikkuneiti rääkäisi ensimmäisen kerran.

SITTEN: tulimme kotiin ja vauvallemme tuli koliikki. Huutoa oli ympäri vuorokauden. Tuota kesti kunnes vauva oli n.3kk ikäinen, silloin huokaisin helpotuksesta, että nyt vihdoinkin pääsemme nauttimaan vauva-arjesta. Kun vauvalla oli koliikki, jumitin vain kotona, kun en kehdannut lähteä minnekään kiljuvan vauvan kanssa, kun huutoa oli koko ajan. Minä en saanut nukuttua, kävelin pitkin seiniä ja yritin parhaani olla Hyvä ja Rakastava Äiti ja voin sanoa, että sitä olinkin. Miehelläni ei syttynyt isyys palamaan heti alusta asti ja hän ei voinut sietää kunnolla vauvan itkua, joten vauva oli pääasiassa minun hoidettavanani kun mies oli kesälomalla kotona.

Kun koliikki loppui, temperamentti on jatkunut. Vauva ei kestä olla minuuttiakaan yksin! Ei siis yksin yksin, vaan esim. sitterissä tai leikkimatolla. Heti kun lasken hänet leikkimään ja hän havaitsee minun menevän esim. pissalle, alkaa kauhea huuto. Tai jos laitan ruokaa tai pyykkejä, alkaa aivan karmea huutaminen. Olen yrittänyt kokeilla kantoliinaa, ei viihdy siitä kuin hetken. Samoin jos lasken vauvan keittiöön leikkimaton päälle ja istun pöydän ääreen syömään ja nostan katseen vauvasta, alkaa lohduton itku.

Voitte arvata, miten parisuhde voi. Olemme olleet eron partaalla kun vauva huusi eniten ja minä pyöritin vauva-arkea yksin, mies kävi tietty töissä, mutta silti. Kyllähän hän välillä autteli, mutta alkuun kun hän ei sietänyt vauvan itkua, olin aika yksin. Sittemmin vauvanhoito miehen kohdalla muuttui sellaiseksi, että hän ei halunnut pukea vauvaa ja jos JOUTUI vahtimaan vauvaa esim. minun ollessa hetken yksin, vauva istui sitterissä ja tuijotti tyhjyyteen ja mies istui tietokoneen ääressä. Päätimme, että rakastamme toisiamme ja mies rakastaa lasta, joten emme halua erota. (Niin ja minäkin rakastan lasta :-D) Päätimme hakea apua. Yritin kertoa ongelmistamme neuvolassa, mutta meillä on neuvola ns. säästöliekillä, ei siellä ole edes ehditty puhua kiinteistä ruuista, olen kaiken joutunut opettelemaan itse. Soitin perheneuvolaan ja meitä ei huolittu sinne asiakkaaksi, koska parisuhteen ongelmat eivät heijastu vauvaan :-O

Sitten olimme väestöliiton neuvojan pakeilla netin välityksellä. Olimme netin välityksellä siksi, kun täällä paikkakunnalla missä asumme, meillä ei ole ketään, kenelle voisimme antaa vauvan hoitoon edes tunniksi. Lapsella on kaksi kummia, jotka asuvat 30km päässä, mutta heillä on sellainen lemmikki, joka ei sulata ollenkaan meidän vauvaa. Lapsen toiset isovanhemmat X eivät halua olla lapsen kanssa tekemisissä. Lapsen täti kyllä hoitaisi lasta, mutta hän asuu 250km päässä, eikä meillä ole autoa ja hänellä on itsellään kaksi lasta joten en tiedä pärjäisikö hän kolmen kanssa, kun nyt jo ne lapset kovasti retuuttaisivat meidän tyttöä kun kylässä olemme käyneet. Lapsen isovanhemmat Y asuvat 130km päässä, mutta töidensä luonteiden vuoksi on hyvin harvassa päivät, jolloin he voivat ottaa lasta hoitoon. (Koko tänä aikana synnytyksen jälkeen, tyttö on nyt 5kk, on he voineet hoitaa vauvaa yhtenä päivänä 4h jolloin saimme ruhtinaallisesti omaa aikaa) Lisäksi he ovat kieltäytyneet ottamasta tätä temperamenttipussia yöhoitoon ainakin toistaiseksi (enkä imetä enää joten sikäli yökylät ei ole ongelma.) Niin, kuten kerroin että olin yhteydessä Väestöliiton neuvojaan, niin hän vaan jauhoi, että meidän täytyy vaan laittaa muksu hoitoon joka viikko pariksi tunniksi vaikka naapurille ja pitää viettää aikaa ilman vauvaa :-O Ja kuulemma heidän parisuhdeterapiaan ei saa vauvaa ottaa mukaan ja PISTE. Tuli todella tyhjä olo, meillä kun ei ole ketään minne voisimme vauvan laittaa ja piste :-( Ja haloo, eikai me naapuriin voida lasta lykätä, kun ei täällä suurkaupungin kerrostalossa naapurirakkautta tunneta. Tunnen joitakin äitejä alueelta, mutta heillä on omat lapset, en millään viitsi heille työntää omaa lastani taakaksi, kun kyseessä on tosiaan piltti, joka ei viihdy sekuntiakaan ilman viihdytystä.

No, se ettei meitä otettu minnekään parisuhdeterapiaan, vahvisti lopulta vain meidän suhdetta ja me kyllä jatkamme yhdessä. Tuntuu vaan tosi pahalta, ettei apua saa, vaikka pyytää.

Niin ja tarjoaahan Väestöliitto ja MLL lastenhoitoapua, mutta se on niin kallista näin äitiyspäivärahalla olevalle ja pienituloiselle miehelle.

Nyt vaan on semmoinen olo, että miten tästä eteenpäin? Minulla on takki tosi tyhjä, tuntuu että olen huono äiti, kun vauva huutaa jatkuvasti - noin teoriassa. Minä kun en anna pienen huutaa, viihdytän häntä koko päivän aamusta iltaan. Öisin hän herää huutamaan 1-2 kertaa ja tuntuu etten saa enää kunnolla nukuttua kun jännitän koko ajan milloin hän alkaa taas huutaa ja vaatii hirveästi temppuja että saan hänet takaisin nukkumaan. Mies on joka toinen päivä töissä - lähtee ennenkuin herään ja tulee kun menen nukkumaan, joten hänestä ei juuri hoitoapua ole kuin pariksi tunniksi joka toinen päivä. Se on aika vähän se.

Ja kun olen niin väsynyt, puran pahan olon mieheen. En jaksa harrastaa seksiä, en jaksa huolehtia itsestäni. Yhteiset ruokailutkin on pikaisia ruokailuja, yleensä eri aikaan, kun toisen täytyy viihdyttää vauvaa. Kaipaan laatuaikaa parisuhteeseenkin, mutta miten?

Olemme käyneet välillä sellaisessa vauvakerhossa, mutta sinne menokin on työlästä, jos vauva on huutanut yöllä, olen kerhon alkamisaikaan yleensä vasta selviämässä sängystä ylös, kun äiti on niin väsynyt.

Ja kun vauvan lisäksi pitäisi vielä hoitaa kotiakin. Imuroida, pyykätä, tiskata, syödäkin.

Onko täällä ketään, kenellä on myös vaativa vauva? Kaipaisin vertaistukea, vinkkejä, tsemppiä jaksamiseen. Jotenkin tässä jaksetaan, vaikka vähän väsyttääkin. Äitiys tekee ihmeitä :-) Elämän iloa en menetä koskaan vaikka pitkät yöunet olisi edes joskus tervetulleet :-)

Rakastan tuota pientä ihmistä yli kaikean. Hän on niin suloinen, kaikessa temperamenttisuudessaan. Enkä päivääkään vaihtaisi pois. Tiedän, että hän kasvaa niin nopeasti etten huomaakaan kun hän jo lähtee kouluun ja toivottavasti ei sitten enää itke ympäri vuorokauden :-D Tiedän, ettei näin pieni osaa "kiukuta" eikä hän pahuuttaan huuda. On vain niin riipaisevaa aina lukea näistä "täydellisistä perheistä" missä vauva vaan köllötelee tyytyväisenä eikä itke koskaan. Ihan hissua vauvaa en kyllä itselleni haluaisikaan, mutta jos saisimme vaikka 10% tästä temperamentistä lahjoitettua hyväntekeväisyyteen :-)

(Tämäkin kirjoitus kesti n.tunnin kun vauva huusi aina kun sain pehvan tähän tuolille, sitten kipitin antamaan lelua ja tuttia ja kutittelemaan ja silittelemään...Aikamoista jumppaa ;-))

15

4197

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mumi

      sinusta julmalta, mutta ihan tulevaisuutta ajatellen sanoisin, että viimeistään tässä vaiheessa sun pitäis näyttää lapsellesi, kuka teillä määrää.
      Ts. lapsi yrittää jo hallita sinua. Sun pitää huomioida vain häntä.
      Mun serkun tytöllä oli samanlainen vauva. Äiti ei saanut edes katsoa muualle, kuin lapseen, tai lapsi alkoi huutaa.
      Se on aikamoista hallitsemista.
      Sinuna siis varmistaisin, ettei lapsella ole mitään hätää. On syötetty, kuivitettu jne. ja lapsi näkee sinut, eli ei ole hyljättynä yksin.
      Sitten vain antaisin lapsen huutaa, jos ei mitään varsinaista syytä huudolle ole. Voisit jutella lapselle kauempaa rauhallisella äänellä, että tietää varmasti, että olet paikalla, mutta älä mene joka äänähdyksen jälkeen lapsen luo.
      Jos sinulla olisi muita lapsia, et kertakaikkiaan edes pystyisi syöksymään joka äännähdyksen perään ja siten vauvasi joutuisi tyytymään vähempään. Ongelmanne onkin juuri se, että vauva on liikaa keskipisteenä, koska on ainoa ja lisäksi se koliikkiaika pakotti sinut rauhottelemaan lasta.
      Nyt pitäisi ruveta opettelemaan lyhyitä yksinoloja.
      Mene toiseen huoneeseen ja anna lapsen itkeä rauhassa. Sitten menet lapsen luo, ihan kuin et olisi poissa ollutkaan.
      Siitä lapsi oppii, ettei tarvi panikoida, jos ei koko aikaa sinua näe ja et häntä hylkää vaan tulet takaisin.
      Olet pääsemättömissä, jos et nyt rupea asialle tekemään jotain.
      Siitä serkun tytön lapsesta vielä. Hän on nyt 7 v. ja edelleen hyvin voimakastahtoinen. Äiti ei ajoissa ruvennut kouluttamaan ja sitten kun parin vuoden päästä syntyi toinen lapsi, niin se oli jo tavallaan myöhäistä, mutta äidin huomion joutui lapsi sitten kuitenkin pakosta jakamaan.
      Ajattele nyt, jos sulla o9lis siinä tosiaan pari muutakin lasta, niin et mitenkään pystyisi joka vinkasuun reagoimaan, vaan vauva joutuisi odottamaan, eikä siitä kärsisi kuitenkaan, kuten ei kukaan muukaan useamman lapsen perheeseen syntynyt. Järki käteen nyt sulle. Sun pitää lapsesi opettaa nyt. Lapset oppii kyllä tosi nopeesti, jos olet päättäväinen, etkä anna periksi.
      Nyt tietysti joku sanoo, ettei noin pieni vauva osaa kiukutella.
      Ei niin osaakaan, mitenkään laskelmoidusti, mutta aivan selvästi on liian riippuvainen äidistä ja siten tavallaan yrittää hallita äitiä. Vain äiti voi itsensä täsät "vapauttaa", omalla toiminnallaan ja terveemmällä suhtautumisellaan lapseen.
      Kokeile määrätietoisesti muutama päivä, muista älä anna kertaakaan periksi. Uskon vahvasti, että lapsi lopettaa turhan kitinän, kun se ei tuota toivottua tulosta.
      Jos saisit vielä miehesi mukaan siten, että kun hän on kotona, niin ainoastaan isä menee lapsen luo ja sinä et edes näytä naamaasi.

    • Äiti kahdelle

      Kertomuksesi kuulostaa niin tutulle!!

      Meillä nyt tyttö 1v8kk ja poika 4kk. Tyttö oli juuri samanlainen kuin mitä nyt kerroit. Sen lisäksi imetin niin saattoi öisinkin herätä kaksi kertaa tunnissa milloin mihinkin. Imetyksen kun lopetin totaalisesti likan ollessa 8kk ja kiinteitä annoin minkä kerkesin rupesi herääminen rauhoittumaan.
      Mutta takaisin asiaan. Edellinen kirjoittaja kirjoitti juuri niin kuin minäkin olisin neuvonut. Eli jos tiedät että lapsella ei hätää, ruokaa saanut ja kuivana niin annat huutaa. Muutaman minuutin huuto (hätä itku erikseen)ei lasta millään lailla vahingoita eikä siihen tarvitse edes reakoida. Se kestää jonkun päivän tai viikon että lapsesi tottuu uuteen toimintatapaan mutta varmasti tottuu.

      Meillä likka edelleen tosi temperamenttinen. Jos ei saa mitä haluaa, huutaa, raivoaa, potkii ja puree. Tavaratkin lentävät välillä. Muuta en tietenkään salli kuin huudon ja raivoomisen , muihin puutun samantien.

      Nyt painin samassa tilanteessa poikamme kanssa mutta huomattavasti viisaampana joten tilanne ei sen puitteissa ole mennyt niin pahaksi.

      Toivon että saatte pian kahden keskeistä aikaa. Kiikutatte sitten lapsen sinne 200km päähän jotenkin tai pyydättä vanhemmilta oikeasti apua niin että hakevat vaikka lapsenne. Tyttö pärjää, varsinkin kun et edes imetä niin vallan mainiosti vaikka yhden viikonlopun mummolassa. Raakaa peliä mutta nyt se on vaan pakko!!!

      VOIMIA!!

    • Yksi kysymys.

      Miten te menitte lapsen hankkimaan noin huonoilla "turvaverkoilla"?

      • justjoohaloo

        Tota, mitenköhän sitä ennen aikaan selvittiin ilman turvaverkkoa? Oletko sinä tottunut saamaan apua? Etkö kykene itse huolehtimaan?
        Turvaverkko olisi hyvä olla olemassa, mutta se että päättääkö pariskunta lapsen tulosta vain sen perusteella että onko turvaverkko vai ei niin haloo!
        Kirjoittaja on masentunut, hänellä on ollut hankala aloitus vauvansa kanssa. Kenties se sinulle passaa että hommataan niita lapsia kunhan on tarpeeksi avuliaita ihmisiä ympärillä.
        minulla on turvaverkko kyllä, mutta minusta sinä menit liian pitkälle kommentissasi.
        Minusta keskustelun aloittaja tulee pärjäämään, hän voittaa vaikeudet ja kääntää ne eduksi. Ajatella pitää positiivisesti aina. Jos lähdetään miettimään lapsen tuloa perheeseen ainoastaan tukiverkon olemassa olon tai puutteen takia niin lapsia ei pahemmin maailmaan tulisi.

        Ole sinä onnellinen siitä että sinulla on tukiverkko, luulenpa että keskustelun aloittajasta kasvaa hyvin voimakas ja määrätietoisempi kun kasvattaa lapsensa ilman tukiverkon apua toisin kuin sinä. Miten ihmeessä pärjäät jos esim tukiverkoosi kuuluvat anoppi ja oma äiti kuolevat, silloin olet sinä hätää kärsimässä

        Hyvää Uutta vuotta sinulle ja mieti vähän mitä kirjoitat terveisin Äiti/Äitipuoli/kolmas raskaus menossa


      • Ihan reilua
        justjoohaloo kirjoitti:

        Tota, mitenköhän sitä ennen aikaan selvittiin ilman turvaverkkoa? Oletko sinä tottunut saamaan apua? Etkö kykene itse huolehtimaan?
        Turvaverkko olisi hyvä olla olemassa, mutta se että päättääkö pariskunta lapsen tulosta vain sen perusteella että onko turvaverkko vai ei niin haloo!
        Kirjoittaja on masentunut, hänellä on ollut hankala aloitus vauvansa kanssa. Kenties se sinulle passaa että hommataan niita lapsia kunhan on tarpeeksi avuliaita ihmisiä ympärillä.
        minulla on turvaverkko kyllä, mutta minusta sinä menit liian pitkälle kommentissasi.
        Minusta keskustelun aloittaja tulee pärjäämään, hän voittaa vaikeudet ja kääntää ne eduksi. Ajatella pitää positiivisesti aina. Jos lähdetään miettimään lapsen tuloa perheeseen ainoastaan tukiverkon olemassa olon tai puutteen takia niin lapsia ei pahemmin maailmaan tulisi.

        Ole sinä onnellinen siitä että sinulla on tukiverkko, luulenpa että keskustelun aloittajasta kasvaa hyvin voimakas ja määrätietoisempi kun kasvattaa lapsensa ilman tukiverkon apua toisin kuin sinä. Miten ihmeessä pärjäät jos esim tukiverkoosi kuuluvat anoppi ja oma äiti kuolevat, silloin olet sinä hätää kärsimässä

        Hyvää Uutta vuotta sinulle ja mieti vähän mitä kirjoitat terveisin Äiti/Äitipuoli/kolmas raskaus menossa

        Me ollaan tultu siihen päätökseen, että koska meillä ei tuota turvaverkkoa ole, eikä rahaa maksullisiin lapsenhoitopalveluihin, on lapset jätettävä tekemättä. Näin mennään siihen asti, kunnes varoja on sen verran, että apua saadaan tarvittaessa.

        Lapsen vanhemmat ovat vastuussa siitä millaiseen tilanteeseen he jälkikasvunsa hankkivat.


      • ei peruste
        Ihan reilua kirjoitti:

        Me ollaan tultu siihen päätökseen, että koska meillä ei tuota turvaverkkoa ole, eikä rahaa maksullisiin lapsenhoitopalveluihin, on lapset jätettävä tekemättä. Näin mennään siihen asti, kunnes varoja on sen verran, että apua saadaan tarvittaessa.

        Lapsen vanhemmat ovat vastuussa siitä millaiseen tilanteeseen he jälkikasvunsa hankkivat.

        Se ei ole peruste olla hankkimatta kuten itse sen kuvailit. Edelleen kummastelen sitä miten ennen aikaa suomessa pystyttiin kasvattamaan lapsia ilman minkäänlaista tukiverkostoa


      • Yksi vain
        ei peruste kirjoitti:

        Se ei ole peruste olla hankkimatta kuten itse sen kuvailit. Edelleen kummastelen sitä miten ennen aikaa suomessa pystyttiin kasvattamaan lapsia ilman minkäänlaista tukiverkostoa

        Ennen aikaan oli esimerkiksi kohtuu tavallista, että lapsi pistettiin häkkiin tai häkkituoliin päiväksi kun äiti meni navettaan tai muihin töihin. Nykyään tuollaisesta otettaisiin lapsi huostaan! Maalaistaloissa eli usein monta sukupolvea, joten joku löytyi lasta kaitsemaan. Kaupunkilaisäidit lähettivät lapsen välillä isovanhemmille hoitoon. Itsekkin olen ollut vauvana kuukausi tolkulla mummolassa hoidossa äidin ollessa työssä.

        Ei lapsia kunnolla kasvatettu vaan lähinnä peloteltiin tottelemaan. Siinä ne kasvoivat sivussa.


      • niinpäjoo...
        Yksi vain kirjoitti:

        Ennen aikaan oli esimerkiksi kohtuu tavallista, että lapsi pistettiin häkkiin tai häkkituoliin päiväksi kun äiti meni navettaan tai muihin töihin. Nykyään tuollaisesta otettaisiin lapsi huostaan! Maalaistaloissa eli usein monta sukupolvea, joten joku löytyi lasta kaitsemaan. Kaupunkilaisäidit lähettivät lapsen välillä isovanhemmille hoitoon. Itsekkin olen ollut vauvana kuukausi tolkulla mummolassa hoidossa äidin ollessa työssä.

        Ei lapsia kunnolla kasvatettu vaan lähinnä peloteltiin tottelemaan. Siinä ne kasvoivat sivussa.

        En minä miettinyt mitään tukiverkostoa kun mietin ex mieheni kanssa perheenlisäystä. Päätös vauvasta tuli meidän kummankin sydämmestä ja mun mielestä jokainen
        kykenee hoitamaan omat lapsensa ilman jotain tukiverkostoakin. Ja äläkä käsitä väärin, olen itse ollut burnoutissa, erosin miehestäni samaan aikaan kun 5kk ikäinen kuopukseni aloitti sairastelun, vuosi mentiin tapeltaessa exän kanssa, kahden lapsen
        kanssa elin joista toisella astmainfektio. Usko pois ymmärrän kyllä tukiverkoston hyödyn, mutta en edelleenkään usko että se on se tärkein syy lapsen
        "hankintaan"


      • Jurppija
        Ihan reilua kirjoitti:

        Me ollaan tultu siihen päätökseen, että koska meillä ei tuota turvaverkkoa ole, eikä rahaa maksullisiin lapsenhoitopalveluihin, on lapset jätettävä tekemättä. Näin mennään siihen asti, kunnes varoja on sen verran, että apua saadaan tarvittaessa.

        Lapsen vanhemmat ovat vastuussa siitä millaiseen tilanteeseen he jälkikasvunsa hankkivat.

        Voi vittu, täsä on taasyksi sellainen oikein mahti-lausahtelija ollut paikalla...."jokainen vanhempi on vastuussa millaiseen tilanteeseen lapsensa hankkii..."Joskus sietäs oppia, että elämästä kun ei ihan oikeasti voi päivääkään tietää eteenpäin...


      • noinkaan
        Ihan reilua kirjoitti:

        Me ollaan tultu siihen päätökseen, että koska meillä ei tuota turvaverkkoa ole, eikä rahaa maksullisiin lapsenhoitopalveluihin, on lapset jätettävä tekemättä. Näin mennään siihen asti, kunnes varoja on sen verran, että apua saadaan tarvittaessa.

        Lapsen vanhemmat ovat vastuussa siitä millaiseen tilanteeseen he jälkikasvunsa hankkivat.

        voihan sitä avioero tulla,tai jäädä leskeksi..miten sitä voisi silloin jo olemassaolevat lapset perua???????????
        Todeta etten mä haluakaan tällasta...siis voi pyhä yksinkertaisuus.


    • on hyvin vaativa

      3kk tasan tänään ja täys koliikki oli jo laitoksella,huus pää punasena 2,5kk mut nyt loppunu ku seinään!ihana huomata et meidän pimuhan osaa jopa nauraa ja olla iloinenkin mut eipä tuntunu paljoa siltä viel hetki sit.voimia sulle,SE TULEE HELPOTTAMAAN,LUOJAN KIITOS=)

    • ...ensimmäisen...

      ... vastaajan neuvosta. Tosi asia on varmaan juuri niin kun hän kirjoitti. Meillä oli ekan kanssa vähän sama juttu, mutta ilman koliikkia. En millään olisi saanut mihinkään mennä.(vessassa oli aina kaveri) Nyt meillä on kaksi lasta 2v 8 kk ja 1 v 1 kk. Nuorempi oleskelee mielellään omissa oloissan, kun vanhempi vaatii tahto-iässään taas minun aikaani. Mutta siihen huutoon kyllä tottuu. Lapset oppivat tosi nopeasti, ettei turhaan kannata huutaa, koska ei oikeesti ole mitään hätää.

      Eli tee vaan sen ekan kirjoittajan neuvojen mukaan, että olet aluksi vain kauempana vaikka miten huutaisi ja juttelet sieltä. Sitten vaikka eri huoneesta. Kerro mihin olet menossa ja että tulet kohta. Lapsi oppii varmasti luottamaan, ettei äiti jätä minua.
      Sitten taas kun on voimia niin hellittelet enemmän, mutta kerää itsellesi niin voimia, vaikka huuto saattaa aluksi raastaa sinua.

      Itse olen kovan huudon aikana sanonut meneväni yht`äkkiä ulkona käymään ja olenkin mennyt. Vetämään raitista ilmaa ja laskemaan kymmeneen ja hokemaan mantraa "kestä, älä hermostu, jaksa" tms. Ja sitten takaisin ja huuto ei ole tuntunut enää niin pahalta vaikka on koko ajan jatkunut samanlaisena.

      Et ole huono äiti vaikka lapsesi joskus huutaa.
      Joku viisas on joskus sanonut, että vanhempien tehtävä on tuottaa lapsen ensimmäiset pettymykset, jotta lapset pärjäisivät elämässä. Ja se taitaa pitää paikkansa. Se että äiti on hetken pois näköpiiristä on kovin pieni pettymys pienelle lapselle verrattuna mihin hän joutuu elämässään jo melko pienenä hoidossa ja koulussa.

      Voimia ja jaksamista sinulle.

    • shxdla

      mullakin oli ekan lapsen kanssa saman tyyppinen ngelma, että ei saanut minnekkään mennä ilman huutoa, eikä sitä hennonnut itkettää ensimmäistä lasta. Helpotti vasta silloin, kuin oppi konttaamaan itse minun perässäni. Toisen kanssa olen nyt ollut muutenkin itsevarmempi ja välillä olen antanut itkeä yksinkin. Ei se tee kenestäkään huonoa äitiä, jos vähän aikaa antaa itkeä yksinään. Sehän tekee vaan hyvää, kuin lapsi oppii, ettei kokoajan tarvitse olla läsnä. Meilläkin on suhde kärsinyt lasten huutamisista, mutta kun koittaa itse ottaa asiat rauhallisesti, niin ei mene hermot toisellakaan. Tälläistä tämä perheen pyörittäminen on, välillä on vaikeaa ja välillä ei. Lasten itkut, kitinät ja huudot kuuluvat asiaan. Kyllä meillä on lastenvahteja, koska he suhtautuvat asiaan, ettei tarvitse kuin yhden yön vaan katsoa heitä. Meillä se on taas jokapäiväistä(luonnollisesti) =)

    • Mammaliininen

      Sydämellinen kiitos teille kaikille ihanille vastaajille

    • Purisija

      Ja todettu se on että tässä maassa pitää olla alkoholisti jotta saa apuja ja tukiverkostoja jostain...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5115
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3217
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1365
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1286
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1267
    Aihe