Taivutuksia

Musta Ritaria

Taivutetaankon sana säkä monikossa säät vai säkät. Eli oli hyvät säät. Säkä on siis murretta ja tarkoittaa onnea.

14

669

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Musta Ritari

      että taivutetaan säät, sillä räkä taivutetaan räät. Tosin säkä on muretta ja murre on eri juttu.

      • ..säkä.. veikkaan mutten kuitenkaan voita..


      • Musta Ritaril
        pervokki kirjoitti:

        ..säkä.. veikkaan mutten kuitenkaan voita..

        epeli peli. Hyvällä säällä voitta kun on pari varmaa. Kannattaa pelata vaikka koripallon amerikan liikaa. Aina kun on läsi vastaan itä niin länsi voittaa.


      • Musta Ritaril kirjoitti:

        epeli peli. Hyvällä säällä voitta kun on pari varmaa. Kannattaa pelata vaikka koripallon amerikan liikaa. Aina kun on läsi vastaan itä niin länsi voittaa.

        ..pitäsköhä pelata.. tarttee rahaa näääss


      • Musta Ritari
        pervokki kirjoitti:

        ..pitäsköhä pelata.. tarttee rahaa näääss

        kanattaa seurata viikko tai pari tilannetta ja katsoa miten pelit menee. Mutta amerikan koripallossa idän joukkoeet on rupuja ja lännen hyviä. Ehkä jos on idän paras vastaan lännen huonoin niin itä saattaa voittaa. Tasapeliä ei kannata veikata koriksessa.

        Toinen aika varman on aina Saksa - Englanti jalkapallo-ottelut. Englanti ei voita.


    • No niin, omatekoinen kielentaivuttaja tässä rupeaapi taivuttamaan.

      Säkä eli tuuri taipuu mielestäni monikossa: säkät.

      Säkäkorkeus on neljällä jalalla seisovien eläinten kokoa kuvaamaan käytetty mitta. Säkäkorkeus mitataan maasta tasajaloin seisovan eläimen kaulan ja selän yhtymäkohtaan eli säkään.
      Väittäisin, että tämäkin säkä taipuu monikossa säkät.

      • Musta Ritari

        Olisiko kielen kääntäjä hyvä ammantti?

        Taidan mennä ostaan kotimatkalla perunaa ja munia.


    • kielkello

      ilma in sees. Ilmat ovat....
      Mikä on monikko? ;)

      • Musta Ritari

        ilma on sees?

        No sees on lyhennys seesteisestä jolloin ilmat ovat seesteiset, jolloin jos teiset poistuu niin jäljelle jää sees eli ilma on sees olisi monikossa ilmat ovat sees. Ehkä... :-/


      • kielkello
        Musta Ritari kirjoitti:

        ilma on sees?

        No sees on lyhennys seesteisestä jolloin ilmat ovat seesteiset, jolloin jos teiset poistuu niin jäljelle jää sees eli ilma on sees olisi monikossa ilmat ovat sees. Ehkä... :-/

        Jossain oli ihan virallisesti että monikko on sekeet. No eipä sitä juuri käytetä ja hassulta kuulostaakin.
        Entäpä kun just luin uutisesta että viive-sana oli taivutettu 'viipeellä'. Minä kyllä sanon että viiveellä :)


      • Musta Ritari
        kielkello kirjoitti:

        Jossain oli ihan virallisesti että monikko on sekeet. No eipä sitä juuri käytetä ja hassulta kuulostaakin.
        Entäpä kun just luin uutisesta että viive-sana oli taivutettu 'viipeellä'. Minä kyllä sanon että viiveellä :)

        aika pahalta. Mistä se ekstra k sinne tulisi? En ymmärrä. Ja kyllä kuulosta oudolta tuo pee-juttukin.


      • kielkello
        Musta Ritari kirjoitti:

        aika pahalta. Mistä se ekstra k sinne tulisi? En ymmärrä. Ja kyllä kuulosta oudolta tuo pee-juttukin.

        mistä tulee k ...juosta, minä juoksen :)
        Tai d .. käsi, mutta kädestä. Ja monikko sais olla käsit :D
        Ei ole helppoa ulkolaiselle luulisin. Ja miks suomessa on yksikkö monikollisen lukusanan jälkeen. Kolme autoa. Sehän pitäis olla kolme autoja/autot. Niin kerta! Ja näitä piisaa...


      • Musta Ritari
        kielkello kirjoitti:

        mistä tulee k ...juosta, minä juoksen :)
        Tai d .. käsi, mutta kädestä. Ja monikko sais olla käsit :D
        Ei ole helppoa ulkolaiselle luulisin. Ja miks suomessa on yksikkö monikollisen lukusanan jälkeen. Kolme autoa. Sehän pitäis olla kolme autoja/autot. Niin kerta! Ja näitä piisaa...

        verbejä on varmaan joka maassa, joten lieneekö se yllätys, että niitä on suomessakin.

        Tuota kolmea autoa -juttua en olekkan ennen miettinyt. Hassua. Olisko aika tehdä kielireformia ja laittaa asiat järjestykseen, jotta hommat muuttuu loogisemmiksi?


      • Musta Ritari
        Musta Ritari kirjoitti:

        verbejä on varmaan joka maassa, joten lieneekö se yllätys, että niitä on suomessakin.

        Tuota kolmea autoa -juttua en olekkan ennen miettinyt. Hassua. Olisko aika tehdä kielireformia ja laittaa asiat järjestykseen, jotta hommat muuttuu loogisemmiksi?

        tuuppaskalletännekustaanikkunanalle


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      68
      1969
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      128
      1394
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1353
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1082
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      103
      932
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      654
    Aihe