Taivutetaankon sana säkä monikossa säät vai säkät. Eli oli hyvät säät. Säkä on siis murretta ja tarkoittaa onnea.
Taivutuksia
14
669
Vastaukset
- Musta Ritari
että taivutetaan säät, sillä räkä taivutetaan räät. Tosin säkä on muretta ja murre on eri juttu.
- Musta Ritaril
pervokki kirjoitti:
..säkä.. veikkaan mutten kuitenkaan voita..
epeli peli. Hyvällä säällä voitta kun on pari varmaa. Kannattaa pelata vaikka koripallon amerikan liikaa. Aina kun on läsi vastaan itä niin länsi voittaa.
Musta Ritaril kirjoitti:
epeli peli. Hyvällä säällä voitta kun on pari varmaa. Kannattaa pelata vaikka koripallon amerikan liikaa. Aina kun on läsi vastaan itä niin länsi voittaa.
..pitäsköhä pelata.. tarttee rahaa näääss
- Musta Ritari
pervokki kirjoitti:
..pitäsköhä pelata.. tarttee rahaa näääss
kanattaa seurata viikko tai pari tilannetta ja katsoa miten pelit menee. Mutta amerikan koripallossa idän joukkoeet on rupuja ja lännen hyviä. Ehkä jos on idän paras vastaan lännen huonoin niin itä saattaa voittaa. Tasapeliä ei kannata veikata koriksessa.
Toinen aika varman on aina Saksa - Englanti jalkapallo-ottelut. Englanti ei voita.
No niin, omatekoinen kielentaivuttaja tässä rupeaapi taivuttamaan.
Säkä eli tuuri taipuu mielestäni monikossa: säkät.
Säkäkorkeus on neljällä jalalla seisovien eläinten kokoa kuvaamaan käytetty mitta. Säkäkorkeus mitataan maasta tasajaloin seisovan eläimen kaulan ja selän yhtymäkohtaan eli säkään.
Väittäisin, että tämäkin säkä taipuu monikossa säkät.- Musta Ritari
Olisiko kielen kääntäjä hyvä ammantti?
Taidan mennä ostaan kotimatkalla perunaa ja munia.
- kielkello
ilma in sees. Ilmat ovat....
Mikä on monikko? ;)- Musta Ritari
ilma on sees?
No sees on lyhennys seesteisestä jolloin ilmat ovat seesteiset, jolloin jos teiset poistuu niin jäljelle jää sees eli ilma on sees olisi monikossa ilmat ovat sees. Ehkä... :-/ - kielkello
Musta Ritari kirjoitti:
ilma on sees?
No sees on lyhennys seesteisestä jolloin ilmat ovat seesteiset, jolloin jos teiset poistuu niin jäljelle jää sees eli ilma on sees olisi monikossa ilmat ovat sees. Ehkä... :-/Jossain oli ihan virallisesti että monikko on sekeet. No eipä sitä juuri käytetä ja hassulta kuulostaakin.
Entäpä kun just luin uutisesta että viive-sana oli taivutettu 'viipeellä'. Minä kyllä sanon että viiveellä :) - Musta Ritari
kielkello kirjoitti:
Jossain oli ihan virallisesti että monikko on sekeet. No eipä sitä juuri käytetä ja hassulta kuulostaakin.
Entäpä kun just luin uutisesta että viive-sana oli taivutettu 'viipeellä'. Minä kyllä sanon että viiveellä :)aika pahalta. Mistä se ekstra k sinne tulisi? En ymmärrä. Ja kyllä kuulosta oudolta tuo pee-juttukin.
- kielkello
Musta Ritari kirjoitti:
aika pahalta. Mistä se ekstra k sinne tulisi? En ymmärrä. Ja kyllä kuulosta oudolta tuo pee-juttukin.
mistä tulee k ...juosta, minä juoksen :)
Tai d .. käsi, mutta kädestä. Ja monikko sais olla käsit :D
Ei ole helppoa ulkolaiselle luulisin. Ja miks suomessa on yksikkö monikollisen lukusanan jälkeen. Kolme autoa. Sehän pitäis olla kolme autoja/autot. Niin kerta! Ja näitä piisaa... - Musta Ritari
kielkello kirjoitti:
mistä tulee k ...juosta, minä juoksen :)
Tai d .. käsi, mutta kädestä. Ja monikko sais olla käsit :D
Ei ole helppoa ulkolaiselle luulisin. Ja miks suomessa on yksikkö monikollisen lukusanan jälkeen. Kolme autoa. Sehän pitäis olla kolme autoja/autot. Niin kerta! Ja näitä piisaa...verbejä on varmaan joka maassa, joten lieneekö se yllätys, että niitä on suomessakin.
Tuota kolmea autoa -juttua en olekkan ennen miettinyt. Hassua. Olisko aika tehdä kielireformia ja laittaa asiat järjestykseen, jotta hommat muuttuu loogisemmiksi? - Musta Ritari
Musta Ritari kirjoitti:
verbejä on varmaan joka maassa, joten lieneekö se yllätys, että niitä on suomessakin.
Tuota kolmea autoa -juttua en olekkan ennen miettinyt. Hassua. Olisko aika tehdä kielireformia ja laittaa asiat järjestykseen, jotta hommat muuttuu loogisemmiksi?tuuppaskalletännekustaanikkunanalle
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä742170- 1331442
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1331420- 1431102
- 105977
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten366902Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82764Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55714Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67674Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50673