Ihmetyttää tämä työsuhdeauto villitys. Ymmärrän semmoiset työt, jossa tosiaan tarvitaan autoa työn suorittamiseen esim. reppurit.
Mutta kun nykyään annetaan autoja henkilöille, jotka istuvat konttorissa ja hoitavat asiat puhelimella.
Reppurit ym. muut jotka päivät ajelevat autolla ympäri suomen eivät iltaisin todellakaan turhia ajele.
Mutta nämä toimisto ihmiset. Tutullani on täysi autoetu ja kertoo ajelevansa huvikseen iltaisin ja viikonloppuisin ympäri maakuntaa, kun kerran firma maksaa pensat ym kulut.
Kilometreistäkään ei kuulemma tarvitse välittää, jos menee yli sen 18,000, niin pannaan työajoiksi loput.
Mitään kirjanpitoa ei kuulemma tarvitse kilometreistä pitää.
Tuntuukin oudolta, että verottaja suosii tämmöistä turhaa ajelua ja tavallisia auton omistajia uhkaillaan polttoaineen veronkorotuksilla, jos autoilu lisääntyy uusien autojen hinnanalennusten myötä.
Kyllähän minäkin tietysti ajaisin ainakin sen 18,000 km, jos siitä verotusarvon maksaa.
Mutta onko siinä järkeä, että ajellaan vain huvikseen että saadaan kilometrit täyteen.
Jos uuden auton tosiaan saa n 250- 300 € nettokuukausi maksulla, niin tokihan se kannattaa ottaa. Eihän sillä saa kuin muutaman tankillisen pensaa ja oman uuden auton arvo laskee silmissä.
Mutta onko tämä turha autoilu tosiaan kestävää kehitystä, sitä kukin voi itse miettiä.
Joku nuo turhakin kilometrit maksaa, mutta kuka.
Vähemmän turhia kilometrejä ja maailma pelastuu.
Turha ajo
8
1550
Vastaukset
- meikäläinen tässä
Siis pari pointtia,
en ole ikinä kuullut että joku ajelee "turhia huvikseen", on sulla ihme kaverit. Kenellä on aikaa ja miksi tekisi niin? Lisäksi, eihän autoetua ole pakko ottaa jos se saisi.
Verottaja ei todellakaan mitenkään "suosi"
autoetua. Kyllä siitä melkoisesti saa maksaa
verojen muodossa. Itseasiassa verot ovat käytännössä lähes 50% autoedun kanssa.
Ja kolmanneksi, tosiaan tuolla sinun esimerkillä ei ole mitään tekemistä maailman pelastamisen kanssa - tuota ei todellakaan tapahdu.- Ekoteko taas
Niin ainahan se on kateutta, jos jotakin asiaa kyseenalaistaa.
Vertailuna esim. kerrostaloissa vedenkulutus laskee jopa 60% kun laitetaan huoneistokohtaiset vesimittarit. Kun on henkilömäärään sidottu maksu esim 20€ kk, niin jokainen käyttää varmasti ainakin osansa, ettei vaan naapuri kuluta enemmän samalla maksulla.
Ihminen nyt vaan on sellainen.
Tuosta turhasta autoilusta vielä, niin uskon ja tiedän, että on tosi vähän autoilijoita, jotka ajavat vain töihin, kauppaan tms.
Kyllä kun auton on hankkinut, niin tulee ajeltua ihan huvikseenkin, katsellen maisemia, asuntoalueita, merenrantoja yms.
Itsekin ajelen turhia, vaikka on oma auto ja itsemaksamat pensat.
Se ajeleminen on vapaa ajan viettoa siinä missä tämmöisillä palstoillakin notkuminen.
Autoilu on kivaa ajankulua, näkee maisemia, kuuntelee musiikkia käy vaikka kahvilla jossakin välillä.
Kaikki ei siitä välttämättä välitä, riippuen tietysti autostakin. Ei jollakin vanhalla ladalla varmaankaan tule paljon turhia ajeltua.
Mutta se on varmaa, että kun työnantaja maksaa pensat ym. autoiluun liittyvän, niin turha ajo lisääntyy.
Sitä on turha kenenkään väittää, että ajot pysyisivät vain pakollisissa ajoissa, kun on uusi auto ja firman pensat ja vapaa käyttö.
Kyllä varmasti autoilu lisääntyy ainakin puolella, mitä olisi omilla pensoilla, joten kokonaiskilometrit lisääntyy ja saastuminen myös.
Kuten sanoin niin kyllä itsekin harrastan tuota turhaa ajoa, mutta kun ostaa kalliin auton ja siihen vielä käyttömaksut, vakuutukset ym. jotka maksetaan samat ajetaanko 5000 km tai 50,000 vuodessa, niin kyllä siitä pitää muutenkin nauttia, kuin vain käydä töissä ja kaupassa.
Mutta sen teen omalla kustannuksella, enkä kenenkään muun piikkiin. - olloppi
Ekoteko taas kirjoitti:
Niin ainahan se on kateutta, jos jotakin asiaa kyseenalaistaa.
Vertailuna esim. kerrostaloissa vedenkulutus laskee jopa 60% kun laitetaan huoneistokohtaiset vesimittarit. Kun on henkilömäärään sidottu maksu esim 20€ kk, niin jokainen käyttää varmasti ainakin osansa, ettei vaan naapuri kuluta enemmän samalla maksulla.
Ihminen nyt vaan on sellainen.
Tuosta turhasta autoilusta vielä, niin uskon ja tiedän, että on tosi vähän autoilijoita, jotka ajavat vain töihin, kauppaan tms.
Kyllä kun auton on hankkinut, niin tulee ajeltua ihan huvikseenkin, katsellen maisemia, asuntoalueita, merenrantoja yms.
Itsekin ajelen turhia, vaikka on oma auto ja itsemaksamat pensat.
Se ajeleminen on vapaa ajan viettoa siinä missä tämmöisillä palstoillakin notkuminen.
Autoilu on kivaa ajankulua, näkee maisemia, kuuntelee musiikkia käy vaikka kahvilla jossakin välillä.
Kaikki ei siitä välttämättä välitä, riippuen tietysti autostakin. Ei jollakin vanhalla ladalla varmaankaan tule paljon turhia ajeltua.
Mutta se on varmaa, että kun työnantaja maksaa pensat ym. autoiluun liittyvän, niin turha ajo lisääntyy.
Sitä on turha kenenkään väittää, että ajot pysyisivät vain pakollisissa ajoissa, kun on uusi auto ja firman pensat ja vapaa käyttö.
Kyllä varmasti autoilu lisääntyy ainakin puolella, mitä olisi omilla pensoilla, joten kokonaiskilometrit lisääntyy ja saastuminen myös.
Kuten sanoin niin kyllä itsekin harrastan tuota turhaa ajoa, mutta kun ostaa kalliin auton ja siihen vielä käyttömaksut, vakuutukset ym. jotka maksetaan samat ajetaanko 5000 km tai 50,000 vuodessa, niin kyllä siitä pitää muutenkin nauttia, kuin vain käydä töissä ja kaupassa.
Mutta sen teen omalla kustannuksella, enkä kenenkään muun piikkiin.Jos ei nyt ihan turhaa ajoa tulisi lisää niin ainakin tulisi varmaankin enemmän sukuloitua yms.
Tuon 18000km voi ymmärtääkseni pienentää, jolloin autoetu on halvempi, mutta se edellyttänee tarkkaa kirjanpitoa. - Liisari
Ekoteko taas kirjoitti:
Niin ainahan se on kateutta, jos jotakin asiaa kyseenalaistaa.
Vertailuna esim. kerrostaloissa vedenkulutus laskee jopa 60% kun laitetaan huoneistokohtaiset vesimittarit. Kun on henkilömäärään sidottu maksu esim 20€ kk, niin jokainen käyttää varmasti ainakin osansa, ettei vaan naapuri kuluta enemmän samalla maksulla.
Ihminen nyt vaan on sellainen.
Tuosta turhasta autoilusta vielä, niin uskon ja tiedän, että on tosi vähän autoilijoita, jotka ajavat vain töihin, kauppaan tms.
Kyllä kun auton on hankkinut, niin tulee ajeltua ihan huvikseenkin, katsellen maisemia, asuntoalueita, merenrantoja yms.
Itsekin ajelen turhia, vaikka on oma auto ja itsemaksamat pensat.
Se ajeleminen on vapaa ajan viettoa siinä missä tämmöisillä palstoillakin notkuminen.
Autoilu on kivaa ajankulua, näkee maisemia, kuuntelee musiikkia käy vaikka kahvilla jossakin välillä.
Kaikki ei siitä välttämättä välitä, riippuen tietysti autostakin. Ei jollakin vanhalla ladalla varmaankaan tule paljon turhia ajeltua.
Mutta se on varmaa, että kun työnantaja maksaa pensat ym. autoiluun liittyvän, niin turha ajo lisääntyy.
Sitä on turha kenenkään väittää, että ajot pysyisivät vain pakollisissa ajoissa, kun on uusi auto ja firman pensat ja vapaa käyttö.
Kyllä varmasti autoilu lisääntyy ainakin puolella, mitä olisi omilla pensoilla, joten kokonaiskilometrit lisääntyy ja saastuminen myös.
Kuten sanoin niin kyllä itsekin harrastan tuota turhaa ajoa, mutta kun ostaa kalliin auton ja siihen vielä käyttömaksut, vakuutukset ym. jotka maksetaan samat ajetaanko 5000 km tai 50,000 vuodessa, niin kyllä siitä pitää muutenkin nauttia, kuin vain käydä töissä ja kaupassa.
Mutta sen teen omalla kustannuksella, enkä kenenkään muun piikkiin.Kyllä työsuhdeautoilijakin maksaa ihan itse autoilunsa. Jos luopuisin työsuhdeautostani saisin palkkaa käteen hieman yli 800€ kuussa lisää. Joten se siitä muiden rahoilla ajamisesta.
Lisäksi auton sopimuskaudella on rajatut kilometrit, joten määrättömästi ei voi kruisailla. Jos ajaisin omalla, autoni olisi vanhempi ja saastuttavampi, joten ekoteko se on tämäkin.
- Autoetuautoilija
Minulla on ollut työsuhdeautoja 10 vuotta,
nytkin vapaalla edulla eli firma maksaa kaikki.
Kun päivät on töissä,käyttää autoa ja sitten hakee lapset tarhasta,käy kaupassa jne niin en todellakaan vaan lähde huvikseni ajelemaan kun on "ilmaista". Ei todella vaan lähde kattelemaan maisemia ja kuuntelemaan musiikkia autoon.
Toki kesällä tulee ajettua omia ajoja enemmän
vaikkapa mökille mutta aika vähiin jää.
Olen tosin 4-kymppinen ja perheellinen, ehkä teinipojat ovat asia eri. Eniten ihmetyttää, mikä tarkoitus valtiolla on pitää yllä moista järjestelmää.
Järjestelmän ongelmia ovat mm., että se
- suorastaan yllyttää epätaloudelliseen ajoon,
- houkuttelee tarpeettomaankin ajoon ja
- tankata voi vaikka vaimon siskon kaiman venettä.
Vakuutusyhtiöidenkin mukaan yritysautoilla ajetaan suhteessa enemmän kolareita, vaikka jotkut inttävät paremman autokannan muka edistävän turvallisuutta.- nyt vain
kuuntelet niitä juttuja mitä kaverit kerovat auoedunsaajista.
- "suorastaan yllyttää epätaloudelliseen ajoon",
Sikäli totta että bensan hinta ei niin tärkeetä.Mutta en kyllä muista etä olisin raskaammiin painannut kaasua.
- "houkuttelee tarpeettomaankin ajoon"
Kuulles sen viikon reissun jälkeen ei kyllä auto liikahtanutkaan omia ajoja.Ehkä joskus.Tympäsi koko auton näkemininkin.
ja
- "tankata voi vaikka vaimon siskon kaiman venettä" Joopa joo.Tee se niin jossain vaiheessa potkut. Eräs huoltopäällikkö firmassamme sai jo sen takia että antoi liisarinsa ja bensakortin vaimolleensa kun rupesi myyntiedustajaksi.
Helvetti että olen tyytyväinen kun pääsin niistä työsyhdeautoista eroon 15 vuoden jälkeen. Ei mätkyjä ei verotusta tai muuta.Vaan selkeitä km-korvauksia noin 1200 eur/kk ilman selvityksiä verottajalle.Jaautokin vaihtuu laskelmineni mukaan 2-3 vuoden välein..No tosin ei enää 40 tonnin autoja mutta onkos väliä?? - saatua tietoa vai
ja nämä kaikki kuulit juuri esson baarissa vai?
Kannattaisi varmaan ottaa hieman enemmän asioista selvää ennenkuin mielipiteitäsi alat liikaa viljelemään.
Kenties olet vain kateellinen?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi persuilla ei ole firmoja?
Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?827066Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015
Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit267033Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan
Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k1066143Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä
Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?455394Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?
Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik845218Demarikultin uhri kertoo
Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa605163Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?
Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus405088Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi
Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset274575Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä
"Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv163417Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto
vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html3003360