Miten saan e-pillerit?

Tyttö1991^

MOi!
Kysyisin vaan, että miten voin saada e-pillerit? Pitääkö minun mennä gynekologille levittelemään jalkojani vai voinko mennä vaan tavalliselle lääkärille, joka kirjoittaisi reseptin? Apua?

58

20888

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kljöj

      Voit mennä ihan tavalliselle lääkärille. Gynelle/gynekologiseen tarkastukseen sitten jossain vaiheessa kyllä tarkastukseen. Soita terveyskeskukseen ja kerro mitä haluat, niin osaavat ohjata oikeaan paikkaan. Monilla paikkakunnilla se "oikea paikka" on neuvola. Siellä käynti on ilmainen, terveyskeskuksen puolella yleislääkärillä taitaa joutua maksamaan normaalin terveyskeskusmaksun eli 11€.

    • huolehtii

      Hei.
      Mene oman koulusi terveydenhoitajan juttusille.Hän antaa sulle ilmaisen pillerin aloituspakkauksen ja juttelee asiaan liittyvistä asioista,jonkin aikaa pillereitä syötyäsi terkkari voi tehdä sulle papa-testin,mutta se ei ole niin kamalaa..=)

      Eli marssihhan terkkarin puheille,saat pillerit sieltä heti suoraan,ja hän huolehtii sulle reseptit sitten jatkossa.

      • korpeeli

        Enpä ole koskaan kuullut, että koulun terkkari olisi yhdellekään oppilaalle tehnyt papa-testin. Ei myöskään ole mikään yleinen käytäntö, että terkkarilla olisi pillereiden näytepakkauksia jaossa ja että resepti hoituisi kouluterkkarin kautta. Terkkarilta voi toki mennä kysymään pilleriasioista ja mistä pillerit kannattaa paikkakunnalla hommata, mutta on turha mennä tuolla "saan ilmaiset pillerit"-asenteella sinne.


      • --------------
        korpeeli kirjoitti:

        Enpä ole koskaan kuullut, että koulun terkkari olisi yhdellekään oppilaalle tehnyt papa-testin. Ei myöskään ole mikään yleinen käytäntö, että terkkarilla olisi pillereiden näytepakkauksia jaossa ja että resepti hoituisi kouluterkkarin kautta. Terkkarilta voi toki mennä kysymään pilleriasioista ja mistä pillerit kannattaa paikkakunnalla hommata, mutta on turha mennä tuolla "saan ilmaiset pillerit"-asenteella sinne.

        PAPA-kokeita tee! Kuin ei myöskään jakele ilmaisia näytepakkauksia=)
        Eli ed.viestin kirjoittajan kanssa samoilla linjoilla, itselle tämä asia ihan toimen puolestakin tuttu..


      • Nimetön
        -------------- kirjoitti:

        PAPA-kokeita tee! Kuin ei myöskään jakele ilmaisia näytepakkauksia=)
        Eli ed.viestin kirjoittajan kanssa samoilla linjoilla, itselle tämä asia ihan toimen puolestakin tuttu..

        Itse mentiin kaverin kanssa pillerien aloituksesta puhumaan terkkarille. Sovittiin sitten erilliset ajat, ja mun kaveri oli ensin puhunu sen terveydenhoitajan kanssa,ne oli täyttäny jonkun lapun,jossa kysellään kaikki sairaudet,millon kuukautiset alkoi ym. perustietoa JA sitten oli terkkari antanut ensimmäisen 3kk pakkauksen ilman mitän reseptiä. Toki seuraavan toisen ilmaisen pakkauksen saa terveyskeskuksesta hoitajalta,ja siitä seuraaviin tarvitaan resepti,ja ne maksavat.


      • jooko..
        Nimetön kirjoitti:

        Itse mentiin kaverin kanssa pillerien aloituksesta puhumaan terkkarille. Sovittiin sitten erilliset ajat, ja mun kaveri oli ensin puhunu sen terveydenhoitajan kanssa,ne oli täyttäny jonkun lapun,jossa kysellään kaikki sairaudet,millon kuukautiset alkoi ym. perustietoa JA sitten oli terkkari antanut ensimmäisen 3kk pakkauksen ilman mitän reseptiä. Toki seuraavan toisen ilmaisen pakkauksen saa terveyskeskuksesta hoitajalta,ja siitä seuraaviin tarvitaan resepti,ja ne maksavat.

        Älä kuitenkaan viitsi yleistää noin. Annat täysin väärän kuvan tilanteesta sanomalla, että terkkarilta saa ilmaiset pillerit ja seuraavat terveyskeskuksen hoitsulta. Näin ei ole läheskään jokaisessa paikassa. Tuo on erittäin harvinaista. Jo pelkästään terveyskeskuksesta saatava näytepakkaus on harvinaisuus, saati sitten kouluterkkarilta saatava.

        Sinulla on käynyt hyvä mäihä, että teillä on menetelty noin. Monessa ja taas niin monessa muussa paikassa tilanne on täysin toinen.


      • alkuperäiselle
        jooko.. kirjoitti:

        Älä kuitenkaan viitsi yleistää noin. Annat täysin väärän kuvan tilanteesta sanomalla, että terkkarilta saa ilmaiset pillerit ja seuraavat terveyskeskuksen hoitsulta. Näin ei ole läheskään jokaisessa paikassa. Tuo on erittäin harvinaista. Jo pelkästään terveyskeskuksesta saatava näytepakkaus on harvinaisuus, saati sitten kouluterkkarilta saatava.

        Sinulla on käynyt hyvä mäihä, että teillä on menetelty noin. Monessa ja taas niin monessa muussa paikassa tilanne on täysin toinen.

        sanoin, monessa paikassa annetaan ensimmäinen pakkaus, koska gyneaikaa ei heti ole järjestää ja pillerit pitää aloittaa seuraavien menkkojen alkaessa. Joka tapauksessa aina tällaisessakin tilanteessa se gyneaika varataan (jos ei varata, hoitsu toimii väärin), koska vasta siinä nähdään todella se, että pillerit on ok. Testipakkauksia ei siis anneta mikäli menkat eivät ole alkamassa ja gyneaika saadaan sopivasti järjestettyä. Ja papa-tutkimusta ei todellakaan mikään hoistu eikä terkkari saa tehdä. Ilmoitus jokaisesta viranomaisille. Myös näistä ilmaiseksi väärin perustein tai perusteitta jaetuista liuskoista kannattaa tehdä ilmoitus, koska terkkari saattaa kuvitella tekevänsä vain oppilaan parhaaksi asioita ja todellisuus onkin ihan muuta.


      • Nimetön
        jooko.. kirjoitti:

        Älä kuitenkaan viitsi yleistää noin. Annat täysin väärän kuvan tilanteesta sanomalla, että terkkarilta saa ilmaiset pillerit ja seuraavat terveyskeskuksen hoitsulta. Näin ei ole läheskään jokaisessa paikassa. Tuo on erittäin harvinaista. Jo pelkästään terveyskeskuksesta saatava näytepakkaus on harvinaisuus, saati sitten kouluterkkarilta saatava.

        Sinulla on käynyt hyvä mäihä, että teillä on menetelty noin. Monessa ja taas niin monessa muussa paikassa tilanne on täysin toinen.

        Niin oot oikeessa että yleistin liikaa tuota, että terkalta saisi pillerit. Pahoittelen. Luulin että se on yleinen käytäntö,enkä todellakaan tiennyt että se on harvinaista. Siinä ootte oikeessa, että pitäis tehä papa-koe ym. ennen kun antaa pillerit, jotta näkee että ne varmasti sopivat eikä ole haitallisia. Terveydenhoitaja antoi pillerit kaverille sillä perusteella kun kaikki paperit tutkittiin eikä hänellä ei ole mitään sairauksia ja kaikki on muutenkin ok. Mun piti käydä gynellä, ennen kun sain pillerit, koska minulla on migreeni ja verenvuototauti.


      • O_oka
        -------------- kirjoitti:

        PAPA-kokeita tee! Kuin ei myöskään jakele ilmaisia näytepakkauksia=)
        Eli ed.viestin kirjoittajan kanssa samoilla linjoilla, itselle tämä asia ihan toimen puolestakin tuttu..

        kyllä meidän koulussa vaan saa ilmaiset pillerit ensimmäisten kuukauksian ajalle.. että en sitten tiedä miten siellä päin.


      • ...

        Menin terkkarille, eikä mulle annettu mitään e-pillereitä suoraan vaan passitettiin jonnekkin perheenlisäys neuvolaan (tai jotakin sinne päin). Ärsytti että joutuisin hirveeseen rumbaan pillereiden takia ja kun ainoa syyni niiden hankkimiseen olivat kovat kuukautiskivut. Jäin kärsimään kuukautisistani :|


      • ppappa
        alkuperäiselle kirjoitti:

        sanoin, monessa paikassa annetaan ensimmäinen pakkaus, koska gyneaikaa ei heti ole järjestää ja pillerit pitää aloittaa seuraavien menkkojen alkaessa. Joka tapauksessa aina tällaisessakin tilanteessa se gyneaika varataan (jos ei varata, hoitsu toimii väärin), koska vasta siinä nähdään todella se, että pillerit on ok. Testipakkauksia ei siis anneta mikäli menkat eivät ole alkamassa ja gyneaika saadaan sopivasti järjestettyä. Ja papa-tutkimusta ei todellakaan mikään hoistu eikä terkkari saa tehdä. Ilmoitus jokaisesta viranomaisille. Myös näistä ilmaiseksi väärin perustein tai perusteitta jaetuista liuskoista kannattaa tehdä ilmoitus, koska terkkari saattaa kuvitella tekevänsä vain oppilaan parhaaksi asioita ja todellisuus onkin ihan muuta.

        "Ja papa-tutkimusta ei todellakaan mikään hoistu eikä terkkari saa tehdä."

        Hah, todellakin terkkarit ne papat voi ottaa. Tuskin on missään peruskoulun puolella käytäntö, mutta ehkäisyneuvolassa kylläkin terkkarit ne papat hoitaa aika usein.


    • asiaan on,

      että gynelle "menet levittelemään" jalkojasi, niin kuulostaa siltä, että et ihan ole sinut asian kanssa, joten j't' ne pilleritkin vielä aikuisille. Tietenkin pillereitä aloittaessa täytyy tehdä gynekologinen tutkimus ja aina vuositarkistus siitä eteenpäin. Jos saat hoitsulta testipakkauksen, on se sitä varten, että voit aloittaa pillerit seuraavien menkkojen alkaessa, mutta silti sisätutkimus pitää tehdä pikimmiten.

      • minä määrään pilluni.

        Ei ole kiinni onko teini, vai aikuinen jos ei halua mennä esittelemään alapäätään vieraille. Tekivätpä ne sitä työkseen, tai ei.

        En ole alkuperäinen kirjoittaja, mutta olen kanssa sitä mieltä, että levitän jalkani ainoastaan kumppanilleni, ja gynegologille raskauden aikaisten tarkastusten yhteydessä, sekä kätilölle synnyttäessäni. (ja tietenkin jos jotain poikkeavaa huomaan, tai muun pakkotoimenpiteen vuoksi)

        Käy sinä vain säännöllisesti persettäsi levittämässä, mutta älä puhu muille siihen sävyyn että tutkimukseen _pitää_ mennä.
        Ei sitä ennenvanhaankaan ollut vastaavaa ja nykyaikana se on ehkä tarpeellisempaa siksi, että suurempi osa nykyajan naisista jakelee vähän kenelle sattuu, eikä huolehdi sukupuolitautiehkäisystä, eli kondomista!

        Ainakin minä sain E-pillerit ihan ilman gynegologia ja tottakai minua kehoitettiin tarkastukseen ja kokeisiin, mutta kun pillerit kävi mainiosti ja alapääni voi myös mainiosti, niin en tunne tarvetta käydä lääkärissä. Jos jokin sairaus minulle iskee, niin tottakai osa omaa syytäni, mikäli en ajoitta apua saa, mutta päätös on MINUN PISTE


      • O_oka
        minä määrään pilluni. kirjoitti:

        Ei ole kiinni onko teini, vai aikuinen jos ei halua mennä esittelemään alapäätään vieraille. Tekivätpä ne sitä työkseen, tai ei.

        En ole alkuperäinen kirjoittaja, mutta olen kanssa sitä mieltä, että levitän jalkani ainoastaan kumppanilleni, ja gynegologille raskauden aikaisten tarkastusten yhteydessä, sekä kätilölle synnyttäessäni. (ja tietenkin jos jotain poikkeavaa huomaan, tai muun pakkotoimenpiteen vuoksi)

        Käy sinä vain säännöllisesti persettäsi levittämässä, mutta älä puhu muille siihen sävyyn että tutkimukseen _pitää_ mennä.
        Ei sitä ennenvanhaankaan ollut vastaavaa ja nykyaikana se on ehkä tarpeellisempaa siksi, että suurempi osa nykyajan naisista jakelee vähän kenelle sattuu, eikä huolehdi sukupuolitautiehkäisystä, eli kondomista!

        Ainakin minä sain E-pillerit ihan ilman gynegologia ja tottakai minua kehoitettiin tarkastukseen ja kokeisiin, mutta kun pillerit kävi mainiosti ja alapääni voi myös mainiosti, niin en tunne tarvetta käydä lääkärissä. Jos jokin sairaus minulle iskee, niin tottakai osa omaa syytäni, mikäli en ajoitta apua saa, mutta päätös on MINUN PISTE

        juurikin näin, olen aikas samoilla linjoilla.. en minäkään hirveästi gyne ajatuksesta tykkää, mutta joskus sinnekin on raahauduttava..

        itse olen nyt kesällä ajatellut että pillerit pitäisi hommata, mutta kun ei nyt oikeen ole koulua mistä saisi valistusta niin.. täytyykö tästä lääkäriin mennä ?? ärrgh...

        paljonko pillerit suunnilleen maksaa ? ja lääkäritutkimus, mitä siellä tehdään ? kaipa sitten kun on taas ylimääräistä rahaa niin voisi sinne kirmailla...


      • et sairastu
        minä määrään pilluni. kirjoitti:

        Ei ole kiinni onko teini, vai aikuinen jos ei halua mennä esittelemään alapäätään vieraille. Tekivätpä ne sitä työkseen, tai ei.

        En ole alkuperäinen kirjoittaja, mutta olen kanssa sitä mieltä, että levitän jalkani ainoastaan kumppanilleni, ja gynegologille raskauden aikaisten tarkastusten yhteydessä, sekä kätilölle synnyttäessäni. (ja tietenkin jos jotain poikkeavaa huomaan, tai muun pakkotoimenpiteen vuoksi)

        Käy sinä vain säännöllisesti persettäsi levittämässä, mutta älä puhu muille siihen sävyyn että tutkimukseen _pitää_ mennä.
        Ei sitä ennenvanhaankaan ollut vastaavaa ja nykyaikana se on ehkä tarpeellisempaa siksi, että suurempi osa nykyajan naisista jakelee vähän kenelle sattuu, eikä huolehdi sukupuolitautiehkäisystä, eli kondomista!

        Ainakin minä sain E-pillerit ihan ilman gynegologia ja tottakai minua kehoitettiin tarkastukseen ja kokeisiin, mutta kun pillerit kävi mainiosti ja alapääni voi myös mainiosti, niin en tunne tarvetta käydä lääkärissä. Jos jokin sairaus minulle iskee, niin tottakai osa omaa syytäni, mikäli en ajoitta apua saa, mutta päätös on MINUN PISTE

        kohdunkaulansyöpään jos jätät kaikki tutkimukset väliin, no eipä sitten tarvi raskauttakaan suunnitella eikä raskauden aikana esitellä alapäätään gynelle kun on kohtu poistettu ihan vain siksi että itse määräät omasta pillustasi!

        On sinulla sitten varmaan harvinaislaatuiset "vehkeet" jos ei niitä lääkärille voi näyttää.. uskallatko hammaslääkärilläkään avata suutasi?


    • öpöp

      Heippa,

      pillerit saa nuortenneuvolasta ja lekurilta ainakin.
      Saa muutan kuukauden pillerit ilmaiseksi.
      Kun menet hakemaan pillerit ekaa kertaa, niin silloin ei oteta papaa.

      Papaan pitää varata aika ja siellä oisi hyvä käydä noin vuoden välein.
      Se ei käy kipee, vaikka onkin inhottavaa, mutta siihen tottuu.

      • Gynepelkoinen

        oon kait vähän poikkeava mutta en ole joutunut levittelemään jalkojani kuin kerran gynelle!!! Sain jonkun lievän sukupuolitaudin, sillä olin ilman kondomia yhdynnässä. Sen jälkeen kortsu on pysynyt tukevasti miehen elimen päällä. En ole käynyt missään kokeissa tai muissa. Lapsia en ole halunnut ja ikää on jo reilusti yli 40 v. Tuskin saan syöpääkään sillä kortsu hoitaa senkin jutun, ei nyt ihan satavarmasti. Vaikka mies pesee kuinka elimensä, jokaisella on on omat mikrobinsa. Mitä enemmän kumppaneita sitä enemmän mikrobeja, syöpää....


      • !!!!!
        Gynepelkoinen kirjoitti:

        oon kait vähän poikkeava mutta en ole joutunut levittelemään jalkojani kuin kerran gynelle!!! Sain jonkun lievän sukupuolitaudin, sillä olin ilman kondomia yhdynnässä. Sen jälkeen kortsu on pysynyt tukevasti miehen elimen päällä. En ole käynyt missään kokeissa tai muissa. Lapsia en ole halunnut ja ikää on jo reilusti yli 40 v. Tuskin saan syöpääkään sillä kortsu hoitaa senkin jutun, ei nyt ihan satavarmasti. Vaikka mies pesee kuinka elimensä, jokaisella on on omat mikrobinsa. Mitä enemmän kumppaneita sitä enemmän mikrobeja, syöpää....

        syöpä mistää seksistä tuu!!!
        ja ittehän sinne on mentävä ja varattava aika helvetin taliaivo!
        jos minä saisin päättää en enää ikinä menisi gynelle, mutta pakko on jos meinaa saada pillereitä jatakossakin.... :/


    • gynelle vain!

      Hävettäväähän se on kun se pällistelee sua ilman housuja siinä ja tunkee kaikenlaisia vehkeitä sun sisääs, kipeetä mulle ainakin teki, varmasti tyyppi leikkas silloin palasen... O.o

      Ikää taisi aloittajalla olla 14?
      Kannattaa ottaa asioista selvää ennenkuin ryhtyy ainakaan niihin puuhiin...
      Jos ei tuota perusasiaa tiedä niin voi
      voi....

      • O_oka

        tuli juteltua poikaystävän siskon kanssa [juujuu :D] ja se sano että saa kuulemma muutaman kuukauden ilmatteeks ja sitten täytyy niiden jälkeen käydä tarkistuksissa.. ei kyllä kiinnostais, anteeks nyt vaan käydä gynellä. Kuulostaa joo lapselliselta mutta.. nii..

        kai se täytyy, ei sille voi mitään :D sitten kun tuolta terveyskeskuksesta löytäis oikeen paikan mihin mennä ni jes


      • --
        O_oka kirjoitti:

        tuli juteltua poikaystävän siskon kanssa [juujuu :D] ja se sano että saa kuulemma muutaman kuukauden ilmatteeks ja sitten täytyy niiden jälkeen käydä tarkistuksissa.. ei kyllä kiinnostais, anteeks nyt vaan käydä gynellä. Kuulostaa joo lapselliselta mutta.. nii..

        kai se täytyy, ei sille voi mitään :D sitten kun tuolta terveyskeskuksesta löytäis oikeen paikan mihin mennä ni jes

        Soita omaan terveyskeskukseesi, jossa ohjaavat oikeaan osoitteeseen (usein ehkäisyneuvola) tai varaa yksityseltä gyne aika. Pillerien yhteydessä pitäsi AINA käydä lääkärillä, joka tarkistaa että ovat sinulle sopivia. Alapään tarkastusta ei tarvitse tehdä, jollei itse halua (siitä ei pillereiden saaminen ole kiinni) vaikka suosittelevatkin painokkaasti, mikäli olet seksiä harrastanut. Neitsyille eivät edes yleensä halua immenkalvon takia tehdä sisätutkimusta. Papa koe ei liity pillereihin vaan sukupuolielämän alettua pitäisi testissä käydä 2-3vuoden välein, tämä auttaa huomaamaan kohdunkaulan syövän ajoissa eli ihan omaa terveyttä ajatellen olisi syytä tehdä. Pillereitä käyttäessä (ja muutenkin) olisi hyvä gynellä käydä kerran vuodessa tarkistamassa että kaikki on ok ja samalla voi keskustella mieltä askarruttavista asioista. Pilleri reseptiä ei myöskään saa kuin vuodeksi kerrallaan eli sen jälkeen pitäisi tarkastuksessa käydä ihan sen uusimisen vuoksikin. Myökään tällöin ei kukaan mene alapäätäsi sorkkimaan ilman sinun lupaasi! Toki useimmille naisille tämä on ihan luonnollinen tarkastus eli gynet usein luulevat sen olevan sitä myös sinulle, mutta jos jokin tuntuu epämiellyttävältä niin sanot vain suoraan ettet halua. Ei ne lääkärit pure!


      • sh...
        -- kirjoitti:

        Soita omaan terveyskeskukseesi, jossa ohjaavat oikeaan osoitteeseen (usein ehkäisyneuvola) tai varaa yksityseltä gyne aika. Pillerien yhteydessä pitäsi AINA käydä lääkärillä, joka tarkistaa että ovat sinulle sopivia. Alapään tarkastusta ei tarvitse tehdä, jollei itse halua (siitä ei pillereiden saaminen ole kiinni) vaikka suosittelevatkin painokkaasti, mikäli olet seksiä harrastanut. Neitsyille eivät edes yleensä halua immenkalvon takia tehdä sisätutkimusta. Papa koe ei liity pillereihin vaan sukupuolielämän alettua pitäisi testissä käydä 2-3vuoden välein, tämä auttaa huomaamaan kohdunkaulan syövän ajoissa eli ihan omaa terveyttä ajatellen olisi syytä tehdä. Pillereitä käyttäessä (ja muutenkin) olisi hyvä gynellä käydä kerran vuodessa tarkistamassa että kaikki on ok ja samalla voi keskustella mieltä askarruttavista asioista. Pilleri reseptiä ei myöskään saa kuin vuodeksi kerrallaan eli sen jälkeen pitäisi tarkastuksessa käydä ihan sen uusimisen vuoksikin. Myökään tällöin ei kukaan mene alapäätäsi sorkkimaan ilman sinun lupaasi! Toki useimmille naisille tämä on ihan luonnollinen tarkastus eli gynet usein luulevat sen olevan sitä myös sinulle, mutta jos jokin tuntuu epämiellyttävältä niin sanot vain suoraan ettet halua. Ei ne lääkärit pure!

        muutkin ketjuun osallistuneet jo ole hommat hoitaneet. Sen verran vanha ketju.
        Ja viimeisessä vastauksessa on selkeitä virheitä, niistä yksi on se etteikö pillereitä saisi kuin vuodeksi kerrallaan. Sori vain, mutta ei pidä paikkaansa.


      • iidelma
        sh... kirjoitti:

        muutkin ketjuun osallistuneet jo ole hommat hoitaneet. Sen verran vanha ketju.
        Ja viimeisessä vastauksessa on selkeitä virheitä, niistä yksi on se etteikö pillereitä saisi kuin vuodeksi kerrallaan. Sori vain, mutta ei pidä paikkaansa.

        Meillä päin on homma niin, että kouluterkkari antaa sen 3kk:n pilleripakkauksen ilmaiseksi ja terveyskeskuslääkäri kirjoitti sitten reseptin e-pillereihin. Iltse olen syönyt niitä 4 vuotta enkä ole kertaakaan ollut gynen tutkimuksissa. Kaikesta olen selvinnyt aina puhumalla... En siis ole joutunut levittelemään jalkojani... Onneksi.. Pelottaa hieman se homma... Mutta kuitenkin niiin no joo.


      • -
        iidelma kirjoitti:

        Meillä päin on homma niin, että kouluterkkari antaa sen 3kk:n pilleripakkauksen ilmaiseksi ja terveyskeskuslääkäri kirjoitti sitten reseptin e-pillereihin. Iltse olen syönyt niitä 4 vuotta enkä ole kertaakaan ollut gynen tutkimuksissa. Kaikesta olen selvinnyt aina puhumalla... En siis ole joutunut levittelemään jalkojani... Onneksi.. Pelottaa hieman se homma... Mutta kuitenkin niiin no joo.

        Kuinka hyvin sinä itse tiedät, ettei alapäässäsi ole tapahtunut solumuutoksia, jotka ovat syövän esiaste? Kuinka varma olet, että juuri sinä säästyt tältä ikävältä haittavaikutukselta, joka ei ilmoita itsestään mitenkään?

        Jokainen tietysti tekee mitä tahtoo, mutta kun syö hormoneja, niin pitäisi kyllä siinä tapauksessa olla myös sen verran järkeä päässään, että huolehtii omasta terveydestään ja käy välillä tutkituttamassa, ettei ole tullut mitään haittavaikutuksia, jotka eivät päällepäin näy ja tunnu.


      • mnbvcxvbn
        - kirjoitti:

        Kuinka hyvin sinä itse tiedät, ettei alapäässäsi ole tapahtunut solumuutoksia, jotka ovat syövän esiaste? Kuinka varma olet, että juuri sinä säästyt tältä ikävältä haittavaikutukselta, joka ei ilmoita itsestään mitenkään?

        Jokainen tietysti tekee mitä tahtoo, mutta kun syö hormoneja, niin pitäisi kyllä siinä tapauksessa olla myös sen verran järkeä päässään, että huolehtii omasta terveydestään ja käy välillä tutkituttamassa, ettei ole tullut mitään haittavaikutuksia, jotka eivät päällepäin näy ja tunnu.

        Siis papa-koe on syytä ottaa säännöllisin väliajoin, vaikka pillereitä ei söisikään... Ihan oman terveyden tähden.


    • Ei huolta

      Sanonpa vielä oman mielipiteeni tähän asiaan.

      Eli: Itse menin myös kouluterkkarille pyytämään pillereitä ja siis aluksi luonnollisesti puhumaan siitä. Terkkari antoi aloituspakkauksen, joka kestää sen 3 kk ja on ilmanen. Kuitenkin viimeistään sen jälkeen kun kolmen kuukauden aloituspakkaus loppuu, on käytävä gynekologilla tarkastuksissa, jolloin hän voi kirjoittaa reseptin uudelle pilleripakkaukselle.
      Kuitenkaan ei sitä gyneä tarvitse pelätä, tarkastus ei satu millään tavalla, eikä siellä tarvitse häpeillä millään tavalla.

      Itse kävin viimeksi tänään gynekologilla, JOKA OLI MIES, mikä aluksi hieman ahdisti. Kuitenkin, voin rehellisesti sanoa että tämä mies oli huomattavasti mukavampi ja ymmärtäväisempi kuin naisgynekologini. Vaikka ajatus siitä, että olet haarat levällään miesgynekologin edessä (joka vielä oli suhteellisen komea!), oli hieman ahdistava, oli tilanne loppujen lopuksi hyvinkin rento ja turvallinen. Hän kirjoitti minulle e-pillerit seuraavaksi 15 kuukaudeksi. Hinta kyllä kirpaisee hiukan, puhutaan silti muutamasta sadasta eurosta, mutta tällä päästään taas todella pitkälle..

      Tiivistettynä siis e-pillerit voi aloittaa kouluterveydenhoitajan kautta, ainakin meillä, mutta kyllä siellä gynekologilla on jokatapauksessa käytävä jossain vaiheessa jokaisen meistä.

      Niin, ja vielä papa-kokeesta. Tänään, gyne kysyi multa, että millon oon ollu viimeks papa-kokeessa. Sanoin etten koskaan, vaikka oon syöny pillereitä sen 3 kk kuurin. Ensin se ehdotti mulle sitä papa-koetta, mutta lopuksi sanoi että koko papa-koetta ei tarvitse edes välttämättä ottaa keneltäkään ennen 25-vuoden ikää, ellei ole aloittanut sukupuolista toimintaa jo todella varhain, tai jos ei ole ollut todella useita kumppaneita. Eli minullekkin hän sanoi, että jos en itse halua, niin ei tarvitse papa-kokeeseen välttämättä mennä ennen 25-vuoden ikää. Toivottavasti oli jotain apua. =)

      • Sama sama

        Tosiaan, lisään vielä hiukan. Tokihan papa-kokeessa on erittäin tärkeä käydä jos esimerkiksi pelkää että on joku sairaus tai tulehdus tai sukupuolitauti. Kuitenkin, pillereiden takia tai pakolla ei sinne tarvitse mennä. Ei siitä kuitenkaan haittaakaan ole.


      • gfrsdddd

        Muistappa sitten että haet ne viimeiset pilleriliuskat ennenkuin resepti menee vanhaksi, se on nimittäin voimassa vuoden kirjoittamispäivästä....


    • labbisnurse.

      PAPA-kokeella ei tutkita sukupuolitauteja. Piste. Se on ainoastaan kohdunkaulansyövän seulontaa varten.

      Toki siellä tulee esille mm. epäsp.tulehdukset jne., mutta esim. kondylooma ei läheskään aina.

      Sukupuolitautitestit ovat sitten asia erikseen.

    • Tsikitsiki

      Hei! Pelehdimme poikaystäväni kanssa tänään ja sitten vahingossa hän kävi muutaman kaksi kertaa sisälläni ilman mitään ehkäisyä muttei lauennut kertaakaan niin olenko voinut tulla raskaaksi ja pitäisikö käydä hakemassa jälkiehkäisypilleri? Apuja ihmiset!!

    • varo ja varaudu

      vastaus tuohon on että kyllä se ehkä kannattaa,vaikka miehesi ei tullut sisääsi, se ei tarkoita etteikö siittiöitä olisi voinut tulla, joten ottaisin kyllä sen jälkiehkäisyn tässä tapauksessa, kun kaikki aina ajattelee "enhän minä voi tulla raskaaksi", mutta KYLLÄ voit ! ystäväni sai pari viikkoa sitten kuulla olevansa raskaana.Itseänikin shokeerasi sen verran että varasin ajan lääkärille,ja menen tänäänottamaan ne pillerit mukaani. En halua kokea smaa tuskaa kun paras ystäväni..

    • haluan e-pillereitä

      Eikös e-pillereitä saa apteekista?
      Kouluterveydenhoitajalle en halua mennä puhumaan mistään e-pillereistä..
      Mistä voin ne ostaa? Täytyykö vanhempien saada tietää että niitä käyttää?

    • farm.

      No reseptilääkkeitä myydään vain ja ainoastaan apteekeissa, eli sinne pitää suunnata askeleet.

      Ensin tietysti pitää saada niille lääkäriltä resepti. Eli jos haluat e-pillerit niin varaahan aika lääkärille.

      Kouluterv.hoitajalta voi joissain tapauksissa (riippuu paikkakunnasta, siitä ettei ole mitään kontraindiaatioita pillereille jne.) saada näytepakkauksen/pakkauksia kokeeksi, reseptiä ei th. voi kirjoittaa pillereille.


      Vanhemmille asiasta ei infota.

    • ..

      Saako 15 vuotias e-pillereitä?

      • iknöl

        Ikä ei ole este. Lääkäri päättää muiden tekijöiden perusteella voiko pillerit aloittaa.


      • Hamnam

        Meidän kouluterveydenhoitaja sano mulle että 15vuotiaana saa alkaa käyttää e-pillereitä, koska silloin on lähes täysin sukukypsä. Itse harkitsen e-pillereitä koska olen vakavassa suhteessa poikaystäväni kanssa ja olemme jo harrastaneet seksiä. Olen itse 14, mutta täytän muutaman kuukauden päästä 15. Kiitos hyvistä vastauksista tällä palstalla, olen saanut vastauksia moniin mietteisiini :)


      • piippiip
        Hamnam kirjoitti:

        Meidän kouluterveydenhoitaja sano mulle että 15vuotiaana saa alkaa käyttää e-pillereitä, koska silloin on lähes täysin sukukypsä. Itse harkitsen e-pillereitä koska olen vakavassa suhteessa poikaystäväni kanssa ja olemme jo harrastaneet seksiä. Olen itse 14, mutta täytän muutaman kuukauden päästä 15. Kiitos hyvistä vastauksista tällä palstalla, olen saanut vastauksia moniin mietteisiini :)

        Mulla sama. Oon 15 ja poikaystävän kaa pantu jo useempaan kertaan. Nyt mietin et olisko e-pillerit kätevä vaihtoehto, ku kondomi on ain hukas tai liian kaukana. Paljonko e-pillerit suunnilleen maksaa?? Koululääkärille varattiin aika terkkarin kaa. Sieltä varmaan pillerit


      • ---
        piippiip kirjoitti:

        Mulla sama. Oon 15 ja poikaystävän kaa pantu jo useempaan kertaan. Nyt mietin et olisko e-pillerit kätevä vaihtoehto, ku kondomi on ain hukas tai liian kaukana. Paljonko e-pillerit suunnilleen maksaa?? Koululääkärille varattiin aika terkkarin kaa. Sieltä varmaan pillerit

        E-pillerit maksaa keskimäärin n. 10€/kk, mutta hinta voi vaihdella paljonkin merkin mukaan. Hinta riippuu myös siitä ostaako kerralla 1kk, 3kk vai 6kk paketin. Tosin kaikissa merkeissä ei ole edes tarjolla näitä kaikkia vaihtoehtoja.


    • ...

      Kuten tuossa todettiin, ikä ei ole este, mutta lääkäri sen sitten päättää kirjoittaako reseptin vai ei. Ja koskee ihan kaiken ikäisiä, viime kädessähän lääkäri asian päättää

    • gynekologille on jossain vaiheessa pakko mennä tutkimukseen, jotka EIVÄT satu kyllä. :) Mutta lääkäriltä kyllä saa reseptin ja joissain paikoissa saa viellä 3kk ilmatteeksi mukaan..

    • neitsytneitsyt

      Kaikki sanoo että gynekologin tarkastus ei satu mutta mua vähän epäilyttää.. Mä oon neitsyt ja oon nähny minkä kokosia härveleitä ne änkee alapäähän =D Eikö muka satu? Haluaisin pillerit ennen kuin harrastan seksiä poikakaverini kanssa mutta pitäisikö ensin menettää neitsyys (xDDD) ja sitten mennä gynekologille?

      • ---

        Jos olet neitsyt ei gyne tunge sinne mitään jos immenkalvo on vielä ehjä. Vaan jättää sun poikaystävälle ilon puhkoa sen. Saat ekat pilsut siis ilman härveleitä alapäässä. Sit kun on noin 3kk syöty pilsuja ja on todennäköisesti jo seksiä harrastettu mennään gynelle. Joka ottaa papan.

        Vaihtoehdot on siis, Oman kuntasi terveyskeskuksen perhesuunnittelu neuvolla jossa terveydenhoitaja tai sairaanhoitaja tai vastaava haastattelee ja antaa aloitus pakkauksen. Terveyskeskuksen käytännöstä riippuu saatko ajan lääkärille 1kk-3kk päähän lääkäri tekee alapää tarkastuksen ja antaa reseptin jolla jatkossa noudat apteeksita tabut

        Toinen vaihtoehto on kalliimpi eli yksityinen. Tällöin saat valita gynen itse. Ja kaikki hoituu saman oven takana. Joissain paikoissa yksityisiltäkin puolilta saa kokeilu pakkaukset.


    • iji

      hmmm mitäs jos on neitsyt ja ottaa nuo 3kk ilmaipillerit, ja tämän jälkeen käy hakemassa reseptiä lääkäriltä, niin täytyykö siinä tapauksessa tehdä gynekologinen tutkimus, vaikka ei olisi harrastanutkaan seksiä eli olisi yhä neitsyt? Jos vaikka haluaa nämä pillerit ihon tai muiden hormonaalisten juttujen parantamiseen...

      • ...

        voi herran jumala teidän kanssa, anteeksi nyt vain mutta tämä ''en uskalla mennä gynelle näyttämään alapäätäni'' rupee vähän pännii. Kävin itse ensimmäistä kertaa gynekologille 'jalkojani levittelemään' kun olin 15 ja ei siinä nyt mitään pahaa ollut. Ihan normaali asia, kaikki meillä naisilla on vittu, eli ei mitään erikoista. Ärsyttävää että pitää tehdä pikkuasiasta kuten lääkärille alapäätänsä näyttämistestä terveydensä takia, näin iso juttu. Kasvakaahan jo aikuisiksi


      • kakarattttt
        ... kirjoitti:

        voi herran jumala teidän kanssa, anteeksi nyt vain mutta tämä ''en uskalla mennä gynelle näyttämään alapäätäni'' rupee vähän pännii. Kävin itse ensimmäistä kertaa gynekologille 'jalkojani levittelemään' kun olin 15 ja ei siinä nyt mitään pahaa ollut. Ihan normaali asia, kaikki meillä naisilla on vittu, eli ei mitään erikoista. Ärsyttävää että pitää tehdä pikkuasiasta kuten lääkärille alapäätänsä näyttämistestä terveydensä takia, näin iso juttu. Kasvakaahan jo aikuisiksi

        Ihmiset uskaltaa harrastaa seksiä, mut ei kävästä lekurissa?? Melko outoa..


      • kyllästynyt valittajiin
        ... kirjoitti:

        voi herran jumala teidän kanssa, anteeksi nyt vain mutta tämä ''en uskalla mennä gynelle näyttämään alapäätäni'' rupee vähän pännii. Kävin itse ensimmäistä kertaa gynekologille 'jalkojani levittelemään' kun olin 15 ja ei siinä nyt mitään pahaa ollut. Ihan normaali asia, kaikki meillä naisilla on vittu, eli ei mitään erikoista. Ärsyttävää että pitää tehdä pikkuasiasta kuten lääkärille alapäätänsä näyttämistestä terveydensä takia, näin iso juttu. Kasvakaahan jo aikuisiksi

        Oletko miettinyt että itse "toimenpide" ei välttämättä pelota heitä vaan se häpeän tunne mikä itsellänikin syntyi ja posket punnottivat 14 vuotiaana. turha tässä ihmetellä mitenkään miksi he eivät uskalla mutta uskaltaapi harrastaa seksiä, luulisin kuitenki että haarojen levittäminen lääkärille ja seksin harrastaminen poikaystävä kanssa on 2 täysin eri asiaa !


      • eri tilanne
        kyllästynyt valittajiin kirjoitti:

        Oletko miettinyt että itse "toimenpide" ei välttämättä pelota heitä vaan se häpeän tunne mikä itsellänikin syntyi ja posket punnottivat 14 vuotiaana. turha tässä ihmetellä mitenkään miksi he eivät uskalla mutta uskaltaapi harrastaa seksiä, luulisin kuitenki että haarojen levittäminen lääkärille ja seksin harrastaminen poikaystävä kanssa on 2 täysin eri asiaa !

        Kysyjällä oli ilmeisesti hormonaalisia ongelmia, joiden takia hän tarvitsi pillerit. Ehkäisyä hän ei vielä tarvitse eli ei ole kenellekään levittelemässä haarojaan.

        Lääkärin kanssa voi keskustella, tarvitaanko sisätutkimusta, kun on neitsyt.
        Ei se gynekologilla käynti ole mitenkään hauskaa ja aina se jännittää.Niitä tutkimuksia vain joskus tarvitaan. Silloin on paras kertoa lääkärille tilanne, niin tämä tietää paremmin ottaa potilaan huomioon.


    • voi teitä....

      Te, jotka painotatte hyvin voimakkaasti PAPA-kokeessa käymistä säännöllisesti oman terveyden vuoksi, käyttehän säännöllisesti myös mammografiassa, verikokeissa ja muissa tutkimuksissa tarkistamassa tarpeeksi usein ettei teille ole tullut solumuutoksia/syöpää? Samasta asiasta kuitenkin puhutaan.

      PAPA-kokeessa ei ole mielestäni tarpeellista käydä jos ei levittele jokaiselle vastaantulijalle, sillä useimmissa tapauksissa juurikin kondylooma-virus saattaa aiheuttaa kohdunkaulan syöpää. Eli jos ei koe turvalliseksi levitellä lääkärille revaansa niin ei ole pakko.

      Itse henk. koht. käyn jos lääkäri sitä suosittelee, no problem. Mutta ei se kyllä kivaa ole. Niinkuin ei hammaslääkärikään.

    • help me

      tahtoisin varmistaa tälläisen jutun että jos olen neitsyt, ja tahdon pillerit, täytyykö mennä gynelle ? tahdon e-pillerit kovien menkka-kipujen ja menkkojen säännöllistymisen takia. eli ei ole vielä ainakaan aikeissa harrastaa seksiä. gynellä käynti ei olisi mikään maailmaa kaatava ajatus muttei se mitenkään mukavalta tapahtumaltakaan kuulosta.

    • Ei aina tutkita

      Hei
      Terveyskeskuslääkäri voi ihan yhtä hyvin kirjoittaa reseptin e-pillereihin. Sisätutkimusta ei yleensä tehdä, jos on neitsyt. Siihen pitäisi olla joku erityinen syy, eivätkä nuoren kuukautiskivut ole sellainen syy. Haastattelemalla siis onnistuu yleensä tuo asia.
      Kovien kuukautiskipujen vuoksi lääkäri voi toki ehdottaa jotain muutakin kipulääkettä, jos kerran buranat eivät riitä.

    • jaajaa1

      Mitä paskaa mä oikeen luen?? =P

    • kivuliaselämäilman

      En jaksa lukee koko keskustelua, joten kysyn erikseen onko gynekologilla/neuvolassa pakko käydä 2v. välein tarkistuttamassa itsensä saadakseen e-pillerit?
      Itse syön Yasmin pillereitä ja tarvitsen niitä elääkseni sairaalloisen kovien kipujen takia. Kyseessä ei ole siis raskauden ehkäisy vaan ns. sairauden hoito johon tarvitsen lääkkeitä koko lopun ikäni (mitä luultavammin).

      Lääkäri määräsi minulle puolen vuoden satsin, kun kävin syksyllä ja sanoin, etten saa tähän hätään aikaa gynekologille eikä vanhoja pillereitä ole jäljellä kuin muutama.

      Kiitos jos joku vaivautuu vastaamaan!

      • en tiä, mut

        Ymmärsinkö oikein, ettet ole sitten tässä puolen vuoden aikanakaan saanut aikaiseksi sitä gyneaikaa varata???? Turha sieltä apteekista on sitten mitään yrittää jos puolen vuoden (määrätty määrä) satsille vaan kirjotettu ja ne käytetty.. Hätätapauksessa saat varmaan neuvolastasi yhden liuskan, jonka aika jo luulis asioitten hoituvan ja saavasi sen norm. vuoden reseptin ja satsit..


    • apua!!!

      Hei olen 15 vuotias tyttö ja haluaisin e-pillerit ehkäisyn vuoksi. Mistä ja miten saan?

      • egdhrft

        Ketju täynnä vastauksia samaan kysymykseen ja vielä pitäisi sinulle erikseen selittää samat asiat? Koitahan nyt lukea itse tämä ketju läpi.


    • Äitiliini

      Ensimmäisen kolme kuukautta saa ainakin alaikäinen ilmaiseksi. Varaa aika ehkäisyneuvolaan sairaanhoitajalle. Hän antaa pillerit eikä tee sisätutkimusta. Lahdessa ainakin ensimmäinen sisätutkimus tehdään 20 v .aalle vasta. Joten ei tarvitse pelätä sinne menoa. Rohkeasti vain tilaat ajan kuntasi ehkäisyneuvvolaan :)

      • chg

        Niin, kerrot nyt yhden ehkäisyneuvolan käytänteistä. Joka paikassa ei toimita kuvailemallasi tavalla. Turha lupailla ilmaisia pillereitä, kun sellaisia ei läheskään joka paikassa saa.


    • Puhero

      Kannattaa hankkia sellainen mies joka maksaa pillerit. Vastineeksi annat laueta sisälle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      429
      3013
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      102
      2354
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      363
      2102
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1933
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1797
    6. 163
      1234
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1227
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1156
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1072
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      947
    Aihe