Rakkauden läsnäolo

Jumalan pieni köyhä

Uskon että jokainen uskonasiat ja Jumalan vakavasti ottava kristitty tahtoisi muuttua rakkaudellisemmaksi ja ylipäätään paremmaksi ihmiseksi.

Jos haluamme säilyttää inhimillisyytemme, yrittämättä muuttua kiiltokuva-uskovaisiksi, on ratkaisu haettava jostain muualta kuin omasta ponnistelustamme hyveellisyyteen.

Seuraava kysymys kuuluu: "Miten voi olla rakkaudellinen, ellei siihen pyri?"

- Vastaus löytyy muualta kuin meidän kyvyistämme, kristillisessä rakkaudessa on ensisijaisesti kyse Jumalan rakkaudesta. Tuo rakkaus voi olla elämässämme koettavana, elämää muuttavana todellisuutena - sekä meille itsellemme että ihmisille jotka ovat tekemisissä kanssamme.

Niille jotka ovat kokeneet tämän käytännössä, on selvää että inhimillinen yritys luoda hengellistä elämää, joko itsessään tai toisissa, on yhtä tuloksellista kuin elvyttää kuivalla maalla makaavaa kalaa. Kun Pyhä Henki itse toimii, kala pääsee veteen, jossa se alkaa elää omaa elämäänsä itsestään.

Aloitukseni tiivistäen: Kyse ei ollutkaan siitä, että minä opin rakastamaan täydellisesti, vaan siitä että löydän elämääni hänet, joka siihen pystyy.

2

105

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Seuraava kysymys on: "Mitä opastusta nostaisit esiin Raamatusta, jotta uskova/kristitty löytäisi elämänsä eri alueille yhä enemmän Häntä, joka pystyy tuomaan rakkaudesta köyhän elämään rakkauttaan?" Jos ihmisen mieli on kokonaan irrallaan lähteestä, ei uutta vettä voi virrata hänen elämäänsä.

• Jumalan pieni köyhä

Kirjoitin pari kolme kertaa erilaisen vastauksen vain todetakseni kirjoittavani puutaheinää. En ihan tosissaan osaa kertoa, miten "tehdään Jumalasuhde" - ehkä siksi, ettei se ole mahdollista... =) Voisin toki kuvailla sitä, mutta kukkasen kuvailu ei auta juuren istutukseen.

Kysymyksestä saa helposti vaikutelman että ongelma "en pysty rakkauteen vaikka yritän" - siirretään toiseksi ongelmaksi, eli siihen että hengellinen voima tulisi jotenkin hankkia itse elämäänsä - näin siis hiukan kärjistäen.

En usko ihmistekoihin, sen enempää (kristillisessä) rakkaudessa kuin Jumalasuhteessa. En usko että Jumalan rakkauden tavoittelu henkisillä voimillani johtaa mihinkään. Ainut tapa jolla etsin sitä, on se että kieltäydyn johdonmukaisesti tavoittelemasta henkisillä voimillani mitään hengellistä - minussa asuva Pyhä Henki tekee sen kauttani puolestani, vaikka nukkuessani - ja ohjaan sensijaan henkiset voimavarani maallisten asioiden hoitamiseen, siihen ne sopivat paremmin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      606
      2456
    2. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      413
      1965
    3. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      23
      1830
    4. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      64
      1468
    5. JM lukkoliike

Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran
      Jämsä
      19
      1446
    6. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      65
      1339
    7. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      122
      1194
    8. Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."

Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka
      Eläke
      22
      980
    9. Pankin avajaiset

Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti
      Kuhmo
      16
      958
    10. Miten kesäsi meni?

Oletko tyytyväinen siihen? Oliko kaivattusi mielessäsi? Lähennyitkö vai etäännyitkö hänen kanssaan?
      Ikävä
      66
      853
    Aihe