kuinka paljon maailmassa on jumalia (tarkennan: ihmisten keksimiä henkiolentoja) ja uskontoja. Yritin hakea tiedostoista, mutta ei jaksa.
Tietääkö kukaan
28
761
Vastaukset
Hindulaisessa uskonnossa jumalia on miljoonittain, taitaa jokaisessa kylässä ja talossa olla omat jumalat joita palvotaan. Kannattaa ehkä kysyä mielummin että kuin paljon niitä jumalia on hindujumalien lisäksi, koska noi on selkeesti ihan oma lukunsa...
- Röllix-49
Niitä on yhtä monta kuin on ja on ollut uskovia:-)
Syy on se, että koska jokainen jumala on ollut vain ihmisten korvien välissä, on kunkin jumala aina ollut ainutlaatuinen. - Babustis
epäilen pahasti että lukema on miljoonissa. Jumalan palvonta taisi olla popkulttuurin edellä kävijä. Jumalia on syntynyt varmaan yhtä tiuhaan pop tähtiä nykyisin. Intiassa sanotaan että siellä syntyy uusi jumala joka päivä. Yks aika järkky on isorokon jumalatar, Sitala.
yksi ainoa. Hänen nimensä on Jeesus Kristus.
- uudestisyntynyt kristitty
kannatan.
- konna
kuoppasit sitten juuri Pyhän Hengen, aijai..
Huonompi juttu, kuten varmaan tiedät. konna kirjoitti:
kuoppasit sitten juuri Pyhän Hengen, aijai..
Huonompi juttu, kuten varmaan tiedät.vaan Pyhä Henki on Jeesuksen Bestman, jos et vielä häntä tunne. :)
- konna
purje kirjoitti:
vaan Pyhä Henki on Jeesuksen Bestman, jos et vielä häntä tunne. :)
oli vain yksi jumala.
konna kirjoitti:
oli vain yksi jumala.
Isä, Poika ja Pyhä Henki Jumala, yksi kolmiyhteinen Jumala. Mutta vain Jeesuksen kautta on pääsy Isän luo Taivaan kotiin. Pyhä Henki vetää ihmisiä Jeesuksen ristin juurelle ja auttaa kaikessa uskonvaelluksen alusta loppuun. Taivaassa usko vaihtuu näkemiseksi. Selkiskö? No, Pyhä Henki on auttajasi... :)
- konna
purje kirjoitti:
Isä, Poika ja Pyhä Henki Jumala, yksi kolmiyhteinen Jumala. Mutta vain Jeesuksen kautta on pääsy Isän luo Taivaan kotiin. Pyhä Henki vetää ihmisiä Jeesuksen ristin juurelle ja auttaa kaikessa uskonvaelluksen alusta loppuun. Taivaassa usko vaihtuu näkemiseksi. Selkiskö? No, Pyhä Henki on auttajasi... :)
Pyhä Henki siitti Marian, josta syntyi Jeesus.
Oletko Raamatun kanssa samaa mieltä, jolloin PH ja Jeesus ovat eri jumalia. Vai siittikö Jeesus itse itsensä Pyhänä Henkenä, jolloin siis olisi vain yksi jumala, kuten aiemmin sanoit...Kumpi vaihtoehto on oikea?
Yritän tässä vain saada jotain tolkkua uskoosi. Mahdatko itsekään tietää, mihin oikein uskot?:) konna kirjoitti:
Pyhä Henki siitti Marian, josta syntyi Jeesus.
Oletko Raamatun kanssa samaa mieltä, jolloin PH ja Jeesus ovat eri jumalia. Vai siittikö Jeesus itse itsensä Pyhänä Henkenä, jolloin siis olisi vain yksi jumala, kuten aiemmin sanoit...Kumpi vaihtoehto on oikea?
Yritän tässä vain saada jotain tolkkua uskoosi. Mahdatko itsekään tietää, mihin oikein uskot?:)huomaavaista, mutta turhaa, sillä minä tunnen hänet, johon uskon, Jeesuksen Kristuksen. Hän on herrojen Herra, kuningasten Kuningas. Hänessä me olemme, elämme ja liikumme. Hän oli, on ja tuleva on. Halleluja!!!
- konna
purje kirjoitti:
huomaavaista, mutta turhaa, sillä minä tunnen hänet, johon uskon, Jeesuksen Kristuksen. Hän on herrojen Herra, kuningasten Kuningas. Hänessä me olemme, elämme ja liikumme. Hän oli, on ja tuleva on. Halleluja!!!
kysymykseen. Kun kerran asian niin hyvin tunnet.
konna kirjoitti:
kysymykseen. Kun kerran asian niin hyvin tunnet.
on vähän eri juttuja. Uskon Raamatun sanan, että Jeesus on Jumalan ainutsyntyinen Poika, joka sikisi Marian kohdussa Pyhän Hengen voimasta ihmislapseksi n. 2000 vuotta sitten.
- konna
purje kirjoitti:
on vähän eri juttuja. Uskon Raamatun sanan, että Jeesus on Jumalan ainutsyntyinen Poika, joka sikisi Marian kohdussa Pyhän Hengen voimasta ihmislapseksi n. 2000 vuotta sitten.
Onko Jeesuksessa Marian geenejä, eli ihmistä mukana, vai onko Jeesus kokonaan jumalan inkarnaatio, jolloin Maria oli siis vain "vuokrakohtu"?
konna kirjoitti:
Onko Jeesuksessa Marian geenejä, eli ihmistä mukana, vai onko Jeesus kokonaan jumalan inkarnaatio, jolloin Maria oli siis vain "vuokrakohtu"?
kiertelevät ja kaartelevat. Raamatun mukaan Jeesus on ainoa synnitön ihminen, joten sen perusteella vastaan: Jeesus on kokonaan Jumalan inkarnaatio. Maria ja Joosef yhdessä antoivat Jeesukselle sen hoivan mitä vanhempien kuuluu lapsilleen antaa.
- konna
purje kirjoitti:
kiertelevät ja kaartelevat. Raamatun mukaan Jeesus on ainoa synnitön ihminen, joten sen perusteella vastaan: Jeesus on kokonaan Jumalan inkarnaatio. Maria ja Joosef yhdessä antoivat Jeesukselle sen hoivan mitä vanhempien kuuluu lapsilleen antaa.
"Raamatun mukaan Jeesus on ainoa synnitön ihminen, joten sen perusteella vastaan: Jeesus on kokonaan Jumalan inkarnaatio."
Kuinka jumala voi olla ihminen? Oman todistuksesi mukaan hänessä ei ole mitään inhimillistä.
Ja jos jumala haluaa inkarnoitua tekemään jotain, niin helpompaa varmaan olisi ollut tulla pelikentälle suoraan kolmikymppisenä, hoitaa ihmeiden teko, kirjoitella teesit ja hypätä ristille kärsimään synnit samantein, ilman että rasitti Mariaa ja Josefia kakkapyykillä ja yövalvomisilla.
Mutta olen kyllä kanssasi pitkälti samaa mieltä. Lisään tuohon sanomaasi vain yhden sanan, eli
näin se on totta:
Jeesus on kokonaan myyttinen Jumalan inkarnaatio. konna kirjoitti:
"Raamatun mukaan Jeesus on ainoa synnitön ihminen, joten sen perusteella vastaan: Jeesus on kokonaan Jumalan inkarnaatio."
Kuinka jumala voi olla ihminen? Oman todistuksesi mukaan hänessä ei ole mitään inhimillistä.
Ja jos jumala haluaa inkarnoitua tekemään jotain, niin helpompaa varmaan olisi ollut tulla pelikentälle suoraan kolmikymppisenä, hoitaa ihmeiden teko, kirjoitella teesit ja hypätä ristille kärsimään synnit samantein, ilman että rasitti Mariaa ja Josefia kakkapyykillä ja yövalvomisilla.
Mutta olen kyllä kanssasi pitkälti samaa mieltä. Lisään tuohon sanomaasi vain yhden sanan, eli
näin se on totta:
Jeesus on kokonaan myyttinen Jumalan inkarnaatio.että Jeesuksen persoona kiinnostaa sinua noinkin paljon...:D Hän on elävä Jumala, joka kärsi kaikki ihmisten kiusaukset täällä maan päällä kuin kuka tahansa meistä, mutta ilman syntiä. Siksi hän voi ymmärtää ja auttaa jokaista kiusattua ja kärsivää ihmistä, koska hän on ollut kerran ihminen itsekin.
- konna
purje kirjoitti:
että Jeesuksen persoona kiinnostaa sinua noinkin paljon...:D Hän on elävä Jumala, joka kärsi kaikki ihmisten kiusaukset täällä maan päällä kuin kuka tahansa meistä, mutta ilman syntiä. Siksi hän voi ymmärtää ja auttaa jokaista kiusattua ja kärsivää ihmistä, koska hän on ollut kerran ihminen itsekin.
oliko se jesse ihminen vai jumala. Jos omaa jumalallisia kykyjä ja niitä käyttää, niin tuskinpa silloin tavallisen tallustajan asiaan pystyy samaistumaan. Aivan yhtä vähän kuin Bill Gatesin lapsi voi orientoitua olemaan rutiköyhä.
Toisekseen ei kannata laitella minun sanomaksi sellaista, mitä en ole sanonut (edes hymiöllä leimattuna:p). Ei minua Jeesus kiinnosta, vaan sinun käsityksesi tästä hahmosta.
En ole vielä oikein vakuuttunut, onko käsityksesi kovin raamatunmukainen edes. Kuinka selität ne sadat Jeesuksen viittaukset isäänsä taivaassa. Jutteleeko hän siis koko ajan itsekseen?
Kovin on satu sinut koukuttanut, mutta eihän se toki minulta ole pois. Yllätti vain tuo sinun eka vastauksesi, joka on kyllä uskontunnustuksenkin vastainen. Luulin, että olet tavallisia kirkkouskovaisia, mutta ehkä muistan sitten väärin? konna kirjoitti:
oliko se jesse ihminen vai jumala. Jos omaa jumalallisia kykyjä ja niitä käyttää, niin tuskinpa silloin tavallisen tallustajan asiaan pystyy samaistumaan. Aivan yhtä vähän kuin Bill Gatesin lapsi voi orientoitua olemaan rutiköyhä.
Toisekseen ei kannata laitella minun sanomaksi sellaista, mitä en ole sanonut (edes hymiöllä leimattuna:p). Ei minua Jeesus kiinnosta, vaan sinun käsityksesi tästä hahmosta.
En ole vielä oikein vakuuttunut, onko käsityksesi kovin raamatunmukainen edes. Kuinka selität ne sadat Jeesuksen viittaukset isäänsä taivaassa. Jutteleeko hän siis koko ajan itsekseen?
Kovin on satu sinut koukuttanut, mutta eihän se toki minulta ole pois. Yllätti vain tuo sinun eka vastauksesi, joka on kyllä uskontunnustuksenkin vastainen. Luulin, että olet tavallisia kirkkouskovaisia, mutta ehkä muistan sitten väärin?uskovainen olen. Kyllä minä uskontunnustuksen osaan. Uskon Isä Jumalaan, Poika Jumalaan ja Pyhä Henki Jumalaan. Jumala on yksi. Silti ainoastaan Jeesuksen Kristuksen nimessä on iankaikkinen elämä. Jokainen, joka häntä avuksi huutaa, pelastuu iankaikkiseen elämään. Tämä on Raamatun lupaus.
- konna
purje kirjoitti:
uskovainen olen. Kyllä minä uskontunnustuksen osaan. Uskon Isä Jumalaan, Poika Jumalaan ja Pyhä Henki Jumalaan. Jumala on yksi. Silti ainoastaan Jeesuksen Kristuksen nimessä on iankaikkinen elämä. Jokainen, joka häntä avuksi huutaa, pelastuu iankaikkiseen elämään. Tämä on Raamatun lupaus.
nyt täysin selväksi:
Olet siis sitä mieltä, että juutalainen, joka rukoilee Jahvensa perään, ei pelastu.
Ja kristitty, joka saa Pyhän Hengen sydämeensä, ei pelastu. Koska vain se Jeesus pelastaa niiltä kahdelta muulta saman jumalan persoonalta?
Ja raamatun Jeesus puhuessaan taivaan isästään aivan oikeasti tarkoittaa sillä itseään? - selväksi
konna kirjoitti:
nyt täysin selväksi:
Olet siis sitä mieltä, että juutalainen, joka rukoilee Jahvensa perään, ei pelastu.
Ja kristitty, joka saa Pyhän Hengen sydämeensä, ei pelastu. Koska vain se Jeesus pelastaa niiltä kahdelta muulta saman jumalan persoonalta?
Ja raamatun Jeesus puhuessaan taivaan isästään aivan oikeasti tarkoittaa sillä itseään?Lähdetäänkö yksinkertaisemmalta tasolta: ;)
Ihminen on yksi kokonaisuus, yksi olemus, mutta hän on muodostunut kolmesta osasta: henki, sielu ja ruumis.
- - -
Jumaluus on yksi olemus, mutta hän on ilmoittanut itsensä Isänä (Luojana), Poikana (Lunastajana) ja Pyhänä Henkenä (Uskon aloittajana). konna kirjoitti:
nyt täysin selväksi:
Ja raamatun Jeesus puhuessaan taivaan isästään aivan oikeasti tarkoittaa sillä itseään?mutta kun Pyhä Henki avaa Raamatun sanan, niin lapsikin sen ymmärtää, että Jeesus on Herra.
- konna
selväksi kirjoitti:
Lähdetäänkö yksinkertaisemmalta tasolta: ;)
Ihminen on yksi kokonaisuus, yksi olemus, mutta hän on muodostunut kolmesta osasta: henki, sielu ja ruumis.
- - -
Jumaluus on yksi olemus, mutta hän on ilmoittanut itsensä Isänä (Luojana), Poikana (Lunastajana) ja Pyhänä Henkenä (Uskon aloittajana)."Ihminen on yksi kokonaisuus, yksi olemus, mutta hän on muodostunut kolmesta osasta: henki, sielu ja ruumis."
Muistatko millainen henkesi ja sielusi oli, kun ruumiisi oli päivän vanha? Jos et, niin silloin tunnustat, että tietoisuutesi on vain aivojen kehittymisen tulosta, mitäpä muutakaan?
Ja mitä edes käsitteellistä eroa on hengellä ja sielulla? Minun mielestäni molemmilla tarkoitetaan vain tietoisuutta, eli kielen- ja muun oppimisen avulla syntynyttä itsekuvaa, minuutta, joka muuttuu ajan ja kokemuksen mukaan.
Ja analogia ihmiseen ja raamatun jumalaan ei kyllä toimi oikein mitenkään. - konna
purje kirjoitti:
mutta kun Pyhä Henki avaa Raamatun sanan, niin lapsikin sen ymmärtää, että Jeesus on Herra.
piiloutumiselta liturgian taakse.
Eikö ole hassua, että se Pyhä Henki avaa raamatun sanan niin erilailla eri uskoville? Sinulle yhdellä tavalla, mutta jollekin toiselle aivan toisella tavalla. Eivät ne kaikki tavat voi olla yhtäaikaa oikein.
Etkä tunnu osaavan vastata näihin minun yksinkertaisiin kysymyksiini, vaikka sinun pitäisi siihen pystyä. Jos ei omin voimin, niin sen elävän jumalasi avulla ainakin. Jos sellainen siis olisi:)
- kaikissa uskonnoissa
kaikissa uskonnoissa on yksi ja sama jumala
- Kössönöm
No ainakin islamin ja kristinuskon jumala toimii tarinoiden mukaan eri tavalla. Vai toimiiko? No. molemmissa se kertomuksien mukaan ainakin käskee tappamaan. Hmmh.
Mutta siis; paljonko niitä eri uskontoja mahtaisi olla? Muutama kymmenen tuhatta??? - Hän missä?
Kössönöm kirjoitti:
No ainakin islamin ja kristinuskon jumala toimii tarinoiden mukaan eri tavalla. Vai toimiiko? No. molemmissa se kertomuksien mukaan ainakin käskee tappamaan. Hmmh.
Mutta siis; paljonko niitä eri uskontoja mahtaisi olla? Muutama kymmenen tuhatta???Kerropa muillekin!
Älä tapa! on yksi VT:n tärkeimmistä käskyistä. UT:n ohjeet ovat vielä lempeämpiä.
Siis missä käsketään tappaa? - Kössönöm
Hän missä? kirjoitti:
Kerropa muillekin!
Älä tapa! on yksi VT:n tärkeimmistä käskyistä. UT:n ohjeet ovat vielä lempeämpiä.
Siis missä käsketään tappaa?toisen Mooseksen kirjasta lukua 21. Ihan vaikka unilukemiseksi. Siellä sitä on sääntö poikineen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol6112525Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis4142011Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa
Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H231930JM lukkoliike
Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran191516Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe641478- 661439
- 1241233
Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."
Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka221040Pankin avajaiset
Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti16968Ammuskelua taas
Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.18942