viime viikon perjantaina kun tulin kotiin kaupasta niin nämä hirveät krampit alkoivat.tulivat 3 kertaa ja jokainen kramppi kesti jotain 5-10min.kun kramppi tulee niin tuntuu tosi pahalta kun ei pysty mitenkään estää sitä.ja sattuu siis niin paljon ettei sitä voi selittää.kohtauksen aikana oksettaa kun kipu on niin kova ja tuntuu että taju lähtee.jossain luin että kipu on oikean kylkikaaren seudussa mutta mä en kyl oikein saa selville missä se mun kipu on tai sit ei vaan pysty sitä sillä hetkellä miettii.kipu tuntuu mun mielestä melkein samanlaiselta kuin supistus synnytyksen aikana.tänään taas tuli 3 kertaa niitä kramppeja.en tiedä et pitäiskö mennä lääkäriin vai odotanko vielä?meinasin jo mennä kyl tänään kun sattuu niin et on pakko vaan makaa jossain lattialla :( onko kellään muulla kokemuksia tällaisesta?luin myös että tällaiset kohtaukset yleensä tulee sen jälkeen kun on syönyt jotain rasvaista,en muista mitä olin syönyt viime viikolla mutta tänään en ollut syönyt yhtään mitään ennen kohtausta.
sappikivet?
32
11223
Vastaukset
- kohtauksia vain
syönnin jälkeen. Enkä ollut silloin syönyt mitään rasvaista. Jopa pelkkä ruisleipä margariinilla sai aikaan kohtauksen. Kipu pahimmillaan sai minut kiermurtelemaan lattialla tuskissani eikä mikään asento auttanut kipuun. Samaan aikaan oli myös pahoinvointia ja isomman hädän tuntua. Hikoilin valtavasti ja palelin samaan aikaan. Kohtaus kesti pari tuntia ja ambulanssin soitto kävi mielessä.
Itse en myöskään pystynyt paikallistamaan kipua vaan se tuntui koko ylämahan alueella. Ensiavussa lääkäri löysi kipukohdan maksan kohdalta. Siellä sain myös vahvan lääkityksen ja suosituksen käydä omassa tk:ssa ultrassa. Reseptillä sain kipulääkkeitä ja Litalginia
Oma lääkäri laittoi lähetteen ultraan ja ultrassa löytyi "sakkaa", ei varsinaisia isoja kiviä. Norm. sitä ei olisi leikattu, mutta kipujen takia leikattiin. Leikkauksessa löytyi "satakunta pippurin kokoista kiveä".
Vaikea tietty sanoa, onko sinun kipusi sappikipua, mutta tutkia se kannattaa joka tapauksessa. Se, että kipu tulee vaikka et ole syönyt mitään, viittaisi siihen ettei kyseessä ole sappikipu. Tuollainen kipu voi johtua myös esim. ruokatorven tulehduksesta tms. Joka tapauksessa se varmaan kannattaa tutkia.- tuku06
no luulen kyllä että se on sappikivi koska se kohta missä kirjotit "Kipu pahimmillaan sai minut kiermurtelemaan lattialla tuskissani eikä mikään asento auttanut kipuun. Samaan aikaan oli myös pahoinvointia ja isomman hädän tuntua. Hikoilin valtavasti ja palelin samaan aikaan." niin minusta tuntuu just tasan tarkkaan samalta kun se kohtaus iskee.entä onko ne krampit niin kovat sinulla olleet että tuntuu että taju lähtee?
- tuku06
sellaista vielä että missä vaiheessa sit joutuu leikkaukseen?et suositellaanko kaikille joilla on pahoja kramppeja leikkausta?
- nyt kysymyksesi
tuku06 kirjoitti:
sellaista vielä että missä vaiheessa sit joutuu leikkaukseen?et suositellaanko kaikille joilla on pahoja kramppeja leikkausta?
Leikkausta suositellaan kaikille, joille tulee kipuja. Tuo jatkuvassa lääkepöhnässä olo ei ole mitään kivaa ja kaiken lisäksi minulle ei juurikaan auttanut tuo Litalgin. Sain voimaakkaampia kipulääkkeitä ja niittenkin kanssa oli tuskaa. Moni ihminen elää hyvinkin normaalia elämää sappikivien kanssa ja silloin niitä ei poisteta.
Itse leikkaus on ihan pikku juttu, varsinkin jos se tehdään tähystyksellä. Vatsaa tehdään 4 reikää josta instrumentit viedään sisään. Toki haavat on kipeitä noin viikon leikkauksen jälkeen ja pitää muistaa levätä. Leikkaus tehdään nukutuksessa. Omaa elämänlaatuani leikkaus paransi huomattavasti.
Sitten noista jonoista. Riippuu tietenkin sairaanhoitopiirin tilanteesta. Itselleni ensin veikattiin 6kk jonoa, mutta koska kipuja oli usein eikä lääkkeet auttaneet, leikkausta joudutettiin. Lopulta pääsin leikkaukseen 2kk siitä kun ultralla todettiin tilanne. Kannattaa siis olla aktiivinen.
Muissa viesteissä epäilit sitä, ettet pääse kovin helpolla hoitoon eikä yksityiseen ole varaa. Sinun pitää VAATIA asianmukaisia tutkimuksia ja sitten tarvittavaa hoitoa. Ei se ole asiaan välinpitämättömästi suhtautuva lääkäri tai hoitaja joka kipuja joutuu kestämään vaan sinä. Ja vain sinä itse tiedät miltä tuntuu ja kuinka kipeää käy. Itselläni nuo kipukohtaukset olivat rankkoja. Kuten jo kerroin, pyöriskelin lattialla, hikoilin, palelin ja huohotin tuskasta. Se kipu on kyllä selllaista, että tekisi melkeinpä mitä tahansa, jotta se loppuu. Kävi myös mielessä siinä ekan kohtauksen aikana, että tässäkö se loppu nyt häämöttää. Seuraavilla kerroilla osaisi jo asennoitua kohtaukseen erillä lailla, kun tiesi mistä on kyse. Oloa helpottaa kummasti, kun tietää ettei se viikatemies vaanikkaan nurkan takana, ainakaan vielä ;) - tuku06
nyt kysymyksesi kirjoitti:
Leikkausta suositellaan kaikille, joille tulee kipuja. Tuo jatkuvassa lääkepöhnässä olo ei ole mitään kivaa ja kaiken lisäksi minulle ei juurikaan auttanut tuo Litalgin. Sain voimaakkaampia kipulääkkeitä ja niittenkin kanssa oli tuskaa. Moni ihminen elää hyvinkin normaalia elämää sappikivien kanssa ja silloin niitä ei poisteta.
Itse leikkaus on ihan pikku juttu, varsinkin jos se tehdään tähystyksellä. Vatsaa tehdään 4 reikää josta instrumentit viedään sisään. Toki haavat on kipeitä noin viikon leikkauksen jälkeen ja pitää muistaa levätä. Leikkaus tehdään nukutuksessa. Omaa elämänlaatuani leikkaus paransi huomattavasti.
Sitten noista jonoista. Riippuu tietenkin sairaanhoitopiirin tilanteesta. Itselleni ensin veikattiin 6kk jonoa, mutta koska kipuja oli usein eikä lääkkeet auttaneet, leikkausta joudutettiin. Lopulta pääsin leikkaukseen 2kk siitä kun ultralla todettiin tilanne. Kannattaa siis olla aktiivinen.
Muissa viesteissä epäilit sitä, ettet pääse kovin helpolla hoitoon eikä yksityiseen ole varaa. Sinun pitää VAATIA asianmukaisia tutkimuksia ja sitten tarvittavaa hoitoa. Ei se ole asiaan välinpitämättömästi suhtautuva lääkäri tai hoitaja joka kipuja joutuu kestämään vaan sinä. Ja vain sinä itse tiedät miltä tuntuu ja kuinka kipeää käy. Itselläni nuo kipukohtaukset olivat rankkoja. Kuten jo kerroin, pyöriskelin lattialla, hikoilin, palelin ja huohotin tuskasta. Se kipu on kyllä selllaista, että tekisi melkeinpä mitä tahansa, jotta se loppuu. Kävi myös mielessä siinä ekan kohtauksen aikana, että tässäkö se loppu nyt häämöttää. Seuraavilla kerroilla osaisi jo asennoitua kohtaukseen erillä lailla, kun tiesi mistä on kyse. Oloa helpottaa kummasti, kun tietää ettei se viikatemies vaanikkaan nurkan takana, ainakaan vielä ;)kiitos paljon noista vastauksista,päätin nyt näin että jos kerran vielä tulee niitä kohtauksia niin menen lääkäriin :)
- leikattu
Sappikohtaukseen ei välttämättä tarvita mitään rasvaista, esim. kananmuna ja tuore kurkku riittävät laukaisemaan kohtauksen. Minulla meni esim. ihan tavallinen fazerin sininen suklaa mutta tietty mansikkajogurttitäytteinen suklaa taas laukaisi kohtauksen joka kerran. Vähän yksilöllistä siis. Tuo Litalgin kyllä auttaa, mutta ainakin minulla kivut olivat niin kovat ja pitkäkestoiset että jouduin ottamaan kaksi ja sitten oli pökkerössä vielä seuraavanakin päivänä. Minun kohtaukset tulivat yleensä yöllä. Eka kerran luulin että minulla on sydänkohtaus kun koko rintakehä ja ylävatsa kouristi, pahimmillaan niin että meni selkälihaksetkin kramppiin. Silloin sattui vielä lääkärilakko joten jouduin jonottamaan leikkaukseen tavallistakin kauemmin. Minullakin oli jonoon laitettaessa tuota "hiekkaa" mutta leikkauksessa löytyi sitten jo kaksi tai kolme isoa kiveä eli sellaiset siitä oli tullut. Kuvittelin vaivan aikaan että minulla ei ole isoja ruokarajoitteita mutta kyllä se kummasti helpotti elämää ruokienkin osalta kun pääsi leikkaukseen ja sai vaivan pois. Puhumattakaan siitä että ne kauheat kivut hävisivät.
Nykyisin leikkaus tehdään useimmiten tähystyksellä ja siitä toipuu tosi nopeasti. Suosittelen tutkimuksiin menemistä ja vaivan hoitamista pois!- tuku06
voikohan limusta tulla kramppikohtaus?ois kiva tietää...täälläpäin missä mä asun niin joutuu aina melkein jonottaa hirveen kauan terveyskeskukseen ja ei ne ikinä usko mitä niille sanoo :( tulee vaan sellainen ikävä tunne että ne haluaa päästä susta eroon niin nopeasti kuin mahdollista...niin ei kyllä ole mitenkään kivaa mennä lääkäriin!
- Yksiyiselle
tuku06 kirjoitti:
voikohan limusta tulla kramppikohtaus?ois kiva tietää...täälläpäin missä mä asun niin joutuu aina melkein jonottaa hirveen kauan terveyskeskukseen ja ei ne ikinä usko mitä niille sanoo :( tulee vaan sellainen ikävä tunne että ne haluaa päästä susta eroon niin nopeasti kuin mahdollista...niin ei kyllä ole mitenkään kivaa mennä lääkäriin!
lääkäriin
- tuku06
Yksiyiselle kirjoitti:
lääkäriin
joo mutta se nyt on hirveen kallista :(
ja sit harmittaa jos ei olekkaan mitään vakavaa kun on joutunut maksaa ihan turhaan! - tuku06
se on kyl pakko mennä lääkäriin ainakin jos tulee vielä niitä kramppeja.mä nyt vaan olen sellainen että epäröin aina mennä hammaslääkäriin/lääkäriin :(
mut tietääkö joku että voiko se limu aiheuttaa kohtauksen?vai onko se ihan mahdotonta? - mene'''''''''''''''''''''
tuku06 kirjoitti:
joo mutta se nyt on hirveen kallista :(
ja sit harmittaa jos ei olekkaan mitään vakavaa kun on joutunut maksaa ihan turhaan!kunnallisen sairaalan päivystykseen,niin siellä selvii sit miten eteenpäin,vai asutko semmoisessa paikassa mistä on pitkä matka sairaalaan,,,,minä menin meilahteen päivystykseen,ja sitä kautta leikkaukseen,,,,sappikivut on tosi pirullisia.
- tuku06
mene''''''''''''''''''''' kirjoitti:
kunnallisen sairaalan päivystykseen,niin siellä selvii sit miten eteenpäin,vai asutko semmoisessa paikassa mistä on pitkä matka sairaalaan,,,,minä menin meilahteen päivystykseen,ja sitä kautta leikkaukseen,,,,sappikivut on tosi pirullisia.
asun pienessä kylässä voisi melkein sanoa,joten pitää ensin käydä täällä terveyskeskuksessa ja sieltä ne sit lähettää varmaan lähetteen eteenpäin jos nyt on ne sappikivet.
- noin niinku lyhyesti
Useimmat ihmiset eivät tiedä että heillä on "sappikiviä".Useimmat sappikivitapaukset löytyvät vahingossa.
Suomessa sairastaa tälläkin hetkellä noin 300.000 ihmistä k.o.vaivaa useimmat tietämättään.
Siis sappikivet voivat olla oireettomia.
Tai niinkuin minulla 30 vuotta sitten ja nyt ne alkoivat kaksi viikkoa sitten uudelleen.
Vedän nyt naamaani särkylääkkeitä.
Mutta on hyvä muistaa että tämä tauti voi olla myös vaarallinen.Se voi tulehduttaa muita "sisäkaluja".
Pahimmillaan haiman,jonka huomaa keltaisuudessa.
Silloin PIAN poliklinikalle ja akuuttiin hoitoon.- tuku06
just kaikki noi oireet mitä muut kirjottanu ja mitä nyt oon googlettanu mut se mikä on outoo on että omasta mielestäni en ole syönyt mitään moneen tuntiin ennen kun ne kohtaukset on tullu!?netissä lukee myös että sappikivi on harvinaista nuorilla naisilla ja mä oon vasta 22 vuotias.onko muita nuoria joilla ollu sappikivi?mulla muutenkin joka päivä maha kipee sen jälkeen kun on syönyt rasvaista ruokaa ja tuntuu että on hirveästi ilmaa mahassa :(
- minä'''''***
tuku06 kirjoitti:
just kaikki noi oireet mitä muut kirjottanu ja mitä nyt oon googlettanu mut se mikä on outoo on että omasta mielestäni en ole syönyt mitään moneen tuntiin ennen kun ne kohtaukset on tullu!?netissä lukee myös että sappikivi on harvinaista nuorilla naisilla ja mä oon vasta 22 vuotias.onko muita nuoria joilla ollu sappikivi?mulla muutenkin joka päivä maha kipee sen jälkeen kun on syönyt rasvaista ruokaa ja tuntuu että on hirveästi ilmaa mahassa :(
olin 18v kun leikattiin,ja poistettiin koko sappirakko,oli isoja kiviä,ja paljon hiekkaa,sappirakko oli tulehtunut,kun en välittänyt,vaikka kipuja oli jo 16vuotiaana,eikä aina tarvinnut syödä mitään mikä laukasee kivut,saattoi tulla yhtäkkiä,mutta omena,kanamuna,ja jotkut muut ruuat pahensi,joten lääkäriin kyllä kannattaa mennä ajoissa,ettei mene kovin pahaksi,ja nykyään tehdään tähystyksellä,silloin kun mut leikattiin,niin koko ylävatsa auki,siitä on kymmeniä vuosia.
- tuku06
minä'''''*** kirjoitti:
olin 18v kun leikattiin,ja poistettiin koko sappirakko,oli isoja kiviä,ja paljon hiekkaa,sappirakko oli tulehtunut,kun en välittänyt,vaikka kipuja oli jo 16vuotiaana,eikä aina tarvinnut syödä mitään mikä laukasee kivut,saattoi tulla yhtäkkiä,mutta omena,kanamuna,ja jotkut muut ruuat pahensi,joten lääkäriin kyllä kannattaa mennä ajoissa,ettei mene kovin pahaksi,ja nykyään tehdään tähystyksellä,silloin kun mut leikattiin,niin koko ylävatsa auki,siitä on kymmeniä vuosia.
entäs miten kauan teillä kestäny et ootte päässy leikkukseen?ja mitä pitäis vaatii siellä sairaalassa?mun mielestä jossain luki että verikokeissa ei välttämättä tule esille että olisi mitään joten pitäisikö heti sit vaatii sitä ultraääni tutkimusta?mulla nyt tänään illemalla ollu kipua oikealla puolella alamahassa,en sit tiedä et liittyykö se tähän jotenkin!?ja kokoajan ilmaa mahassa :(
- Tieto kiertämään
tuku06 kirjoitti:
Sain itse avun kuultuani vanhasta tiedosta, jossa
oliiviöljystä on ollut apua sappikivien hoidossa.
Otin kylmäpuristettua oliiviöljyä 4 - 5 ruoka-
lusikallista heti aamulla pari viikkoa. Kivut
alkoivat muutaman päivän jälkeen hellittää ja
kivet poistuivat kivuttomasti luonnollista tietä.
Luin tästä keinosta myös vanhasta luonnonlääke-
kirjasta, joka oli 1900-luvun alulta. Toivon, että auttaa ja neuvoisin juomaan vain puhdasta
vettä, eikä mitään happoisia limuja. - tuku06
Tieto kiertämään kirjoitti:
kirjasta, joka oli 1900-luvun alulta. Toivon, että auttaa ja neuvoisin juomaan vain puhdasta
vettä, eikä mitään happoisia limuja.mahtaakohan toi auttaa?jos se todellakin auttaa niin sittenhän kaikki pääsis oireista helposti!?tiedän kyllä joo ettei pitäisi juoda limua mutta vedestä en kyl pidä.mielummin sit sokeritonta mehua ja maitoa.
- tuku06
vettä, eikä mitään happoisia limuja.että onko teillä vaan ne kohtaukset vai voiko teillä myös siinä välissä olla mahakipua?kun mulla joka päivä niinkuin kirjoitin jo...ainakin silloin kun on syöny rasvaisia ruokia.nytkin tuntuu et maha on räjähtämässä :(
- pääsystä..
tuku06 kirjoitti:
entäs miten kauan teillä kestäny et ootte päässy leikkukseen?ja mitä pitäis vaatii siellä sairaalassa?mun mielestä jossain luki että verikokeissa ei välttämättä tule esille että olisi mitään joten pitäisikö heti sit vaatii sitä ultraääni tutkimusta?mulla nyt tänään illemalla ollu kipua oikealla puolella alamahassa,en sit tiedä et liittyykö se tähän jotenkin!?ja kokoajan ilmaa mahassa :(
Riippuu varmaan ihan paikkakunnasta,miten nopeesti pääsee,minä pääsin noin kuukauden päästä kun kivet todettiin,ja ne näkyy kyllä ultrassa,ja eiköhän lääkäri ehdotakkin ultraa,jos epäilee sappea.
- kyllähän..
tuku06 kirjoitti:
että onko teillä vaan ne kohtaukset vai voiko teillä myös siinä välissä olla mahakipua?kun mulla joka päivä niinkuin kirjoitin jo...ainakin silloin kun on syöny rasvaisia ruokia.nytkin tuntuu et maha on räjähtämässä :(
se ylävatsa oli koko ajan turvoksissa,ja kipeekin,jos söi jotain,niin maha turpos palloksi.
- itsekuri
tuku06 kirjoitti:
että onko teillä vaan ne kohtaukset vai voiko teillä myös siinä välissä olla mahakipua?kun mulla joka päivä niinkuin kirjoitin jo...ainakin silloin kun on syöny rasvaisia ruokia.nytkin tuntuu et maha on räjähtämässä :(
Mahakipu kyllä tulee usein väärästä ruuasta ja
juomasta. Happoiset juomat on huono juttu ja
samoin pikaruoka sekä valmisruoka. Ehdotan
mehupaastoa tai kevyttä salaattia ja vihannesta. - Tieto kiertämään
tuku06 kirjoitti:
mahtaakohan toi auttaa?jos se todellakin auttaa niin sittenhän kaikki pääsis oireista helposti!?tiedän kyllä joo ettei pitäisi juoda limua mutta vedestä en kyl pidä.mielummin sit sokeritonta mehua ja maitoa.
Eipä ole kallis kokeilu tuo oliiviöljy vaikka
ostat kalleinta mitä löytyy. Jos kipu johtuu
muusta, niin oliiviöljy tuskin on vaaraksi.
Kevyttä ruokaa ja hapotonta juomaa, niin uskon
auttavan. Muuten joutuu lääkäriltä apua etsimään
ja ultraäänikoe on tehtävä. - tuku06
itsekuri kirjoitti:
Mahakipu kyllä tulee usein väärästä ruuasta ja
juomasta. Happoiset juomat on huono juttu ja
samoin pikaruoka sekä valmisruoka. Ehdotan
mehupaastoa tai kevyttä salaattia ja vihannesta.eli se jokapäiväinen mahakipu ja ilma mahassa ei siis liity sappikiveen?
- tuku06
kyllähän.. kirjoitti:
se ylävatsa oli koko ajan turvoksissa,ja kipeekin,jos söi jotain,niin maha turpos palloksi.
sellaista haluaisin tietää että miten teillä joilla ollu sapiikivet,alko ne kohtaukset?tietääkö jotenkin et milloin ne alkaa kun on kokenu sen monta kertaa?
- kippisavet
tuku06 kirjoitti:
sellaista haluaisin tietää että miten teillä joilla ollu sapiikivet,alko ne kohtaukset?tietääkö jotenkin et milloin ne alkaa kun on kokenu sen monta kertaa?
kyllä sen tuntee milloin alkaa tulla,ylävatsa turpoo ,tuntuu että pitäs saada tavaraa ulos kummastakin päästä,ja se raastava puristuksen tunne ylävatsassa,säteilee myös selkään,jos saa oksennettua,tai ulostettua,niin helpottaa,litalgin auttaa kouristuksiin.
- tuku06
kippisavet kirjoitti:
kyllä sen tuntee milloin alkaa tulla,ylävatsa turpoo ,tuntuu että pitäs saada tavaraa ulos kummastakin päästä,ja se raastava puristuksen tunne ylävatsassa,säteilee myös selkään,jos saa oksennettua,tai ulostettua,niin helpottaa,litalgin auttaa kouristuksiin.
et oon taas tulossa kohtaus koska rupes närästää hirveesti ja kun tuntuu et maha on niin täynnä ilmaa:S pelottaa niin että ahdistaa ihan kun tietää miten kivuliaita ne kohtaukset on!
- exomistaja
tuku06 kirjoitti:
eli se jokapäiväinen mahakipu ja ilma mahassa ei siis liity sappikiveen?
Onko sinun pakko syödä joka päivä rasvaista ruokaa, etkö voi keventää? Limut unohtaisin minäkin, muistaakseni ne ärsyttää entistä enemmän.
Jos syöt joka päivä rasvaista ruokaa, sinulla voi olla myös ihan perinteistä närästystä. Vaihda ruoka rasvattomampaan ja kokeile seuraavien kertojen yhteydessä esim. Pepcid-lääkettä joka vaikuttaa nopeasti ja vaikutus säilyy vuorokauden. Jos niistä ei ole apua, hakeudu tutkimuksiin.
Yksi kipuja aiheuttava vaihtoehto on myös heliko-bakteeri. Itseltäni se tutkittiin ensin, tähystämällä. Se on toimenpiteenä epämiellyttävä mutta se ei satu eikä se kestä kauan.
Vatsakivuthan voivat johtua myös siitä, että sinulla on sitä ilmaa vatsassa. Ilmavaivatkin voivat olla sangen tuskallisia. Jos tupakoit, lopeta heti koska sen yhteydessä saat sitä ilmaa vatsaan. Purukumi pois myös sekä kaikki kaalit, omenat, kahvi, tuore ruisleipä, hernekeitto, piimä ym ilmaa tuottava pois ruokavaliosta ja samoin ne rasvaiset ruuat.
Mielestäni terveyteen satsaaminen ei voi olla liian kallista. Olen sen oppinut kantapään kautta. Ystävättären äiti ei halunnut leikkauttaa sappikiviään vaan kärsi niistä vuosia ja taas vuosia. Sitten tuli niin paha kohtaus että oli pakko lähteä päivystävälle. Kun sitten siinä vaiheessa oli pakko leikata, löytyikin että sappi oli syöpää täynnä. Ei voinut muuta kuin laittaa kiinni ja kahden kuukauden päästä oli hautajaiset. Tämä on tietysti ääripään tapaus, mutta herätti tehokkaasti itseni, että jos on oikeasti joku vaiva, sen kanssa ei ole syytä viivytellä tutkimuksiin lähdön kanssa.
Kokeile ensin ruokavalion muuttaminen terveempään suuntaan, sitten närästyslääkkeet ja jos ei nekään tehoa niin viimeistään kuukauden päästä lääkärille. Kovan kipukohtauksen yllättäessä voit toki mennä suoraan päivystykseen ja jos se on sappivaiva niin leikkaavat sitten heti etkä tarvitse kärvistellä jonoissa. - ovat todellakin
tuku06 kirjoitti:
et oon taas tulossa kohtaus koska rupes närästää hirveesti ja kun tuntuu et maha on niin täynnä ilmaa:S pelottaa niin että ahdistaa ihan kun tietää miten kivuliaita ne kohtaukset on!
aivan kauheita. Vaikka minulta on leikattu sappikivet, niin en silti ole päässyt eroon sappikivikohtauksista. Nyt niitä onneksi tulee aika harvoin ehkä kerran pari vuodessa, mutta aina ne ovat yhtä karmeita ja kivuliaita. Joka kerta on tunne, että henki lähtee. Missään asennossa ei ole hyvä olla. Viimeksi tällainen kohtaus minulla oli keskellä yötä muutama päivä sitten. Nousin ylös juomaan kivennäisvettä, sillä meidän vesi on niin pahanmakuista ettei sitä voi juoda ollenkaan. Tällä kertaa kohtaus meni ohi noin 15 minuutissa, mutta harkitsin monta kertaa jo ambulanssin soittamista, niin helvetilliset ne kivut olivat. Ennen käytin lääkkeitä, mutta koska nykyään niitä kohtauksia tulee niin harvoin niin lääkkeet ehtivät vanhentua. On vaan kestettävä ja toivottava että kohtaus menee nopeasti ohi.
- cecilia5
vettä, eikä mitään happoisia limuja.Oliiviöljyyn sekoitetaan sitruunamehua, puolet ja puolet, näin minä olen kuullut monesta suunnasta.Tästäs saa myös erittäin hyvän salaattikastikeen, ja kun lisää ripauksen suolaa! Ois hyvä ottaa desi päiväs jos haluu ihan kunnon tehon.sitä ennen on hyvä ottaa glaubersuolakuurit. Myös omenat kuulemma pehmentävät kiviä ja tulevat ulos helpommin.Nämä kolme juttuu ku on yhes ni ainaki kyllä ainakin pitäs lähtee!
- Sirkka Sappi
cecilia5 kirjoitti:
Oliiviöljyyn sekoitetaan sitruunamehua, puolet ja puolet, näin minä olen kuullut monesta suunnasta.Tästäs saa myös erittäin hyvän salaattikastikeen, ja kun lisää ripauksen suolaa! Ois hyvä ottaa desi päiväs jos haluu ihan kunnon tehon.sitä ennen on hyvä ottaa glaubersuolakuurit. Myös omenat kuulemma pehmentävät kiviä ja tulevat ulos helpommin.Nämä kolme juttuu ku on yhes ni ainaki kyllä ainakin pitäs lähtee!
No just tommosia poppatohtoreita täällä antamassa salaattikastikeohjeita!!!
Itsellä leikattu sappirakko infernaalisten kipujen takia ! Sappikohtauksiin ei auta, kuin leikkaus. Omenat ovat myös yksi pahimpia sappikohtauksen aiheuttajia.
Voi V'''u mistä noita cecilioita sikiää !!!!! - sapetti
cecilia5 kirjoitti:
Oliiviöljyyn sekoitetaan sitruunamehua, puolet ja puolet, näin minä olen kuullut monesta suunnasta.Tästäs saa myös erittäin hyvän salaattikastikeen, ja kun lisää ripauksen suolaa! Ois hyvä ottaa desi päiväs jos haluu ihan kunnon tehon.sitä ennen on hyvä ottaa glaubersuolakuurit. Myös omenat kuulemma pehmentävät kiviä ja tulevat ulos helpommin.Nämä kolme juttuu ku on yhes ni ainaki kyllä ainakin pitäs lähtee!
mulla kyllä omena pahensi sappivaivoja...ja muistaakseni kurkku oli toinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 455851
- 485346
- 483718
- 143675
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise963346- 313126
- 592884
- 572740
- 532400
- 381854