Minulla on ongelmana alhainen hemoglobiini. Alimmillaan se on ollut 75. Olen syönyt 3,5 kuukautta ratalääkkeitä 500mg/päivä sekä pyrkinyt syömään päivittäin lihaa, hedelmiä ja kasviksia jotta saisin ravinnostakin riittävästi rautaa. Alkuun arvot nousivat pikku hiljaa ylöspäin, korkeimmillaan 125. Kävin eilen ottamassa labrassa veriarvot niin hemoglobiini 119. Nostin päivittäistä rautamäärää 750mg/päivä, jos se nyt nousisi. Olen käynyt lääkärissä ja mitään sairauksia minulta ei löydetty eli syynä anemiaan ei ole mikään sairaus.
Minulla ei ole runsaat kuukautiset, joten se ei voi johtua siitä. Liikun kyllä paljon juoksen käyn kuntosalilla. Lepopäiviä viikkoon 1-2.
Olemme suunnitelleet lasta mieheni kanssa. Mutta miten uskallan tulla raskaaksi ellen saa pysymään hemoglobiini arvoja kohdillaan? Paljonko raskausaikana hemppa laskee?
hemoglobiini ei nouse
14
8548
Vastaukset
- Anemia
Onko sinulta otettu luuydinnäyte? Minulla on sama ongelma ja lääkäri suositteli, että pitäisi ottaa luuydinnäyte. Koska epäillään että elimistöni ei edes pysty tuottamaan rautaa.
- alkup. vastaus
ei ole otettu. Onko tuo kuinka harvinaista ettei elimistö pysty tuottamaan rautaa? En ole nimittäin ennen kuullut sellaisesta. Minkä ikäinen olet? Kauanko olet kärsinyt matalasta hemoglobiinista? Mitä rautatabletteja olet syönyt/syöt?
Itse olen 23-vuotias nainen. Minulla on mielestäni aina ollyt matala hemppa. Nyt reilun vuoden verran anemiaa. - anemia
alkup. vastaus kirjoitti:
ei ole otettu. Onko tuo kuinka harvinaista ettei elimistö pysty tuottamaan rautaa? En ole nimittäin ennen kuullut sellaisesta. Minkä ikäinen olet? Kauanko olet kärsinyt matalasta hemoglobiinista? Mitä rautatabletteja olet syönyt/syöt?
Itse olen 23-vuotias nainen. Minulla on mielestäni aina ollyt matala hemppa. Nyt reilun vuoden verran anemiaa.En tiedä kuinka yleistä se on kun kuulin vasta viime lääkäri käynnillä, että luuydin näyte pitäisi ottaa. Siitä sitten selviää pystynkö tuottamaan, mutta epäilen että tuskin hirveän yleistä kun en ollut itsekkään kuullut aikasemmin. Olen 20 vuotias ja koko elämän ollut alhainen hemoglobiini, mutta viimeiset kaksi vuotta on ollut anemia. Hemoglobiini pysyy jotenkin nousussa raudan avulla, mutta heti kun lopetan niin se laskee myös todella nopeasti :/
- Anonyymi
Hemoplex - https://fi.iherb.com/pr/Nature-s-Plus-Hema-Plex-60-Fast-Acting-Softgels/73608?rcode=AID8235 Miehelläni oli aika alhainen hemoglobiini, hän on syönyt yhden purkillisen, ja ja nyt hemoglobiini normaali. Syö nyt toista satsia, Ja mikä parasta, vatsavaivoja ei ole ollut. 5% Alennuskoodi: AID8235
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hemoplex - https://fi.iherb.com/pr/Nature-s-Plus-Hema-Plex-60-Fast-Acting-Softgels/73608?rcode=AID8235 Miehelläni oli aika alhainen hemoglobiini, hän on syönyt yhden purkillisen, ja ja nyt hemoglobiini normaali. Syö nyt toista satsia, Ja mikä parasta, vatsavaivoja ei ole ollut. 5% Alennuskoodi: AID8235
eikö riittänyt että mainostit jo yhdessä ketjussa.Tee oma ketju ton mainostamiseen.
- _______________.
b-12 vitamiinia, c-vitamiinia ja rautaa yhtä aikaa. Parhaiten rauta imeytyy kun kaikki nuo huitaisee naamariin, illalla ennen nukkumaan menoa. Ja maitotuotteita ei kannata syödä yhtäaikaa raudan kanssa koska maito estää imeytymistä. Rautavarastojen täyttymiseen menee puolivuotta, sitten kun varastot ovat täynnä ei hb laske alas enää niin helposti.
- alkup. vastaus
Kylää eli syön multitabs tabeletteja päivittäin. Ei ole ainakaan b12 vitamiinin puutosta, otettu verikoe ja testattu. Syön monipuolisesti, joten en usko olevan kyse mistään vitamiinin puutoksesta.
- hgb-arvoja
alkup. vastaus kirjoitti:
Kylää eli syön multitabs tabeletteja päivittäin. Ei ole ainakaan b12 vitamiinin puutosta, otettu verikoe ja testattu. Syön monipuolisesti, joten en usko olevan kyse mistään vitamiinin puutoksesta.
Esim. kerran viikkoon nokkosta, eiköhän ala arvot nousta. Lue netistä eri mineraalien yhteensopivuudesta. Esim. kalkki todellakin estää raudan imeytymistä,samoin ruisleivän fytiini, ja muitakin ruoka-aineita on joita ei pitäisi syödä ainakaan pariin tuntiin, kun on otettu rautaa.
Itse nappailin anemiassa Obsidan-rautatabletteja, mutta en säännöllisesti ja söin samana aikaan nokkosta keitteenä muutaman päivän välein. Katson kyllä sen eniten nokkosen ansioksi, että kolmessa kuukaudessa arvot nousivat 95:stä peräti 150:een!
Lopetin tuolloin kummankin syönnin, koska liika rauta on huonoa sydämelle.
- paljon oppinut
Itselläni oli nuorena aika alhainen hemogl. aikoinaan n. 120 ja mielestäni söin hyvin monipuolisesti. Tätä nykyä olen sairastamani reuman vuoksi muokannut ruokavaliotani paljon. Mm. maitotuotteiden kerrotaan estävän raudan imeytymisen ja itse join nuorena hyvin paljon maitoa. Nykyisellään olen jättänyt maidon pois ja hemobl. on noussut 138. Olen myös jättänyt punaisen lihan ruokavaliostani ja syön pääosin kasviksia. Joten liha ei olekaan se ainoa raudanlähde kuten usein väitetään.
- ............
hemoglobiini. Helposti ja todella hyvin :) Sekoita vaikka jugurttiin.
- Haamunaama
minulla todettiin kuukausi sitten anemia.HB oli 92. Verikokeissa todettiin myös että veren punasolut olivat muutenkin "päin mäntyä"..lääkäri sanoi sen johtuvan juuri anemiasta. Mutta leukosyytitkin olivat todella matalat..Vain 2.8. aloitin rauran: obisidan aamuin illoin. viikon päästä otettiin taas verikokeet ja hb oli noussut 99, sekä leukosyytit 3.7.
Tänään kävin jälleen verikokeissa, ja hb oli jatkanut nousuaan...107, jee!! Mutta leukosyytit taas laskeneet alla ala rajan, 2.9.
Huolestuttaa!!
Millaiset leukosyyttiarvot teillä muilla on ollut?
Mietin vaan että onko leukkarit jotenkin sidoksissa tuohon anemiaan..lääkärin mielstä ei....?!
- KATJUUUUUUSHA
Syö maksaa niin varmaan nousee..ite oon maksalaatikon jne ystävä niin mulla taas vois olla pienempi hemoglobiini =)
Maksamakkara/maksalaatikko on hyviä...
ÄLÄ SYÖ LIIKAA!!- KATJUUUUUUUSHA
ei kannata joka päivä syödä...jos ostat maksamakkaran niin syöt sitä niin monta päivää putkeen kunnes se loppuu ja sit pidät pienen paussin ja jatkat samaa rataa niin ihan 100 varmana nousee =)
Tsemppiä !! - KATZA 87
ei kannata joka päivä syödä...jos ostat maksamakkaran niin syöt sitä niin monta päivää putkeen kunnes se loppuu ja sit pidät pienen paussin ja jatkat samaa rataa niin ihan 100 varmana nousee =)
Tsemppiä !!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1908627
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264788- 504248
- 623817
- 513226
- 503000
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262686- 432491
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.452359Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382223