Herpes suuseksissä

oireettomalta

kumppanilta? Tarkoitan siis, että voinko saada alapäähäni herpeksen, jos poikaystävälläni on oireeton huuliherpes ja harrastamme suuseksiä? Jos herpes siis voi tarttua myös oireettomana, niin koskeeko tämä myös huuliherpestä?

8

1366

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on sama

      Koska huuli ja genitaaliherpekset on ihan samanlaisia virustauteja, ja voivat tarttua ristiinkin. Ilman testaamista ei voi tietää onko huulessa huuli vai genitaaliherpes, vai alapäässä kumpi. Eikä sillä ole edes merkitystä kumpi se on koska pois se ei lähde ja oireet on samat jne.
      Kyllä se tarttuminen on ihan mahdollista, suuri osa tartunnoista saadaan oireettomilta kumppaneilta, koska harvemmin kukaan suuteloo tyyppiä jolla on herpes huulessa, vai mitä?

    • ja saatkin ehkä joskus

      jos itse olisin sun tilanteessa, niin koittaisin kovasti saada sen herpeksen huuleen, niin tällöin sitä ei kovin tod. näk. enää alapäähän saa. kunhan vasta-aineita on ensin muodostunut. Parempi rakkula huulessa, kuin kutina pöksyissä.

      • huuleen tartuttuaan

        tarttuisi sitten genitaalialuellekin, ja vieläpä helposti=) Tämä mitä kirjoitit EI sitten missään tapauksessa pidä paikkaansa!

        "jos itse olisin sun tilanteessa, niin koittaisin kovasti saada sen herpeksen huuleen, niin tällöin sitä ei kovin tod. näk. enää alapäähän saa. kunhan vasta-aineita on ensin muodostunut."....lue enemmän niin luulet vähemmän=)

        Älä viitsi ihan julkisella foorumilla jakaa väärää tietoa, joku voi vielä ottaa ja uskoakin.


      • ...
        huuleen tartuttuaan kirjoitti:

        tarttuisi sitten genitaalialuellekin, ja vieläpä helposti=) Tämä mitä kirjoitit EI sitten missään tapauksessa pidä paikkaansa!

        "jos itse olisin sun tilanteessa, niin koittaisin kovasti saada sen herpeksen huuleen, niin tällöin sitä ei kovin tod. näk. enää alapäähän saa. kunhan vasta-aineita on ensin muodostunut."....lue enemmän niin luulet vähemmän=)

        Älä viitsi ihan julkisella foorumilla jakaa väärää tietoa, joku voi vielä ottaa ja uskoakin.

        Sain poikaystävältäni sukupuoliherpestartunnan juuri suuseksin kautta. Poikaystävällä on huuliherpes, mutta tartunnan saannin aikana se ei ollut aktiivinen, rakkulaa ei siis ollut näkyvissa. Mitenkään ei osattu odottaa, että näin kävisi. Mutta näin kävi ja sen kanssa eletään. :/


      • laboraattori
        ... kirjoitti:

        Sain poikaystävältäni sukupuoliherpestartunnan juuri suuseksin kautta. Poikaystävällä on huuliherpes, mutta tartunnan saannin aikana se ei ollut aktiivinen, rakkulaa ei siis ollut näkyvissa. Mitenkään ei osattu odottaa, että näin kävisi. Mutta näin kävi ja sen kanssa eletään. :/

        Näin on tapahtunut sinulle nimen omaan siksi että herpes tarttuu
        a) aktiivisena aikana (=rakkuloita) tai
        b) silloin kun virusta erittyy ihoalueelle (usein oireettomasti)

        Sinun tapauksessasi poikaystävälläsi on juuri ollut se vaihe, jolloin virusta erittyy ihoalueelle. Sen jälkeen voi tulla rakkula tai sitten ei. Riippuu luonnon laista ;)


      • itellesi älykääpiö
        huuleen tartuttuaan kirjoitti:

        tarttuisi sitten genitaalialuellekin, ja vieläpä helposti=) Tämä mitä kirjoitit EI sitten missään tapauksessa pidä paikkaansa!

        "jos itse olisin sun tilanteessa, niin koittaisin kovasti saada sen herpeksen huuleen, niin tällöin sitä ei kovin tod. näk. enää alapäähän saa. kunhan vasta-aineita on ensin muodostunut."....lue enemmän niin luulet vähemmän=)

        Älä viitsi ihan julkisella foorumilla jakaa väärää tietoa, joku voi vielä ottaa ja uskoakin.

        Huuliherpes on yli 90% todennäköisyydellä virustyyppiä HSV1. Mikäli alun perin herpesvirusta kantamaton kumppani saa tartunnan oraalialueelle, ja elimistö ehtii muodostaa vasta-aineita, on henkilö tämän jälkeen hyvin vastustuskykyinen samaa virustyyppiä vastaan. Toki herpes kakkosen, joka on genitaalialueella yleisempi herpestyyppi, voi tarttua tämänkin jälkeen genitaalialueelle.

        On toki mahdollista että heti tartunnan sattuessa henkilö saa herpeksen samalla kertaa huuleen ja alapäähän, voi jopa onnistua itse sen siirtämään itsellään toisesta paikasta toiseen, MUTTA lähes yksinomaan ensitartunnan yhteydessä - ei jälkeenpäin. On myös huomioitava että vasta-aineiden muodostuminen on yksilöllistä, voi joillakin kestää kuukausiakin.

        Tarttumattomuutta en tietenkään voi luvata, mutta EPÄTODENNÄKÖISTÄ se on. Olen sen verran monta sataa ketjua lukenut medhelp.orgista ja muualta, että eiköhän nämä perusasiat ole hallussa. Pysyn sanojeni takana. Jos kumppanillani olisi huuliherpes, haluaisin sen itsekin huuleeni, sillä parempi kutina huulessa kuin kullissa. Tämä siitäkin huolimatta että HSV1 oireilee genitaalialueella keskimäärin harvemmin kuin suussa.


    • mitä tänne kirjotellaan

      Huuliherpes=herpes simplex tyyppi 1 löytyy yli 90 prosentilta ihmisistä! Todennäköisesti siis kannat sitä oireettomana itsekin.

      Genitaaliherpes=herpes simplex tyyppi 2 on sekin 20-25prosentilla aikuisväestöstä.

      Molemmat tyypit tarttuvat ristiin, tyyppi 1 on yleensä saatu jo lapsena ja lievempi. vrt. vesirokko.

      Molemmat pysyvät elimistössä hamaan hautaan asti, piiloutuneena hermoganglioon kohdassa, johon ensitartunta on saatu, siis vaikka sormessa, ihan missä vaan.

      Voi tarttua myös silmään ja aiheuttaa vaikka sokeutta, muttei kyllä tartu uudelleen kun sen kerran on saanut... niin ja oireettomaltakin VOI tartunnan saada, muttei ole todennäköistä.

      Myöhemmin herpes saattaa lähteä myös vaeltamaan, usein lähteekin. 80%:lla herpeksen oireellisena saaneista se myös uusii, mutta tavallista on sekin, että myöhemmin se jää jopa kokonaan oireettomaksi.

      Hyvin todennäköistä on myös se, että oireet ovat epämääräisiä, tai niitä ei koskaan ole, jolloin tartunta jää toteamatta...

      Itselläni tuo tyyppi 2 on, lähti myös vaeltamaan oikeasta häpyhuulesta limakalvon kautta vasemmalle. EI TODELLAKAAN VOI ITSELTÄ TARTTUA MUUALLE OMAAN KEHOON. piste.

      Googleta äläkä kuuntele näitä tahvoja.

      • Hiplaile rakkulaa alapäässäsi ja kosketa sen jälkeen mahaa. Tarttui.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      105
      1170
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      988
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      91
      739
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      285
      704
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      641
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      596
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe