Miten Iskias alkaa

kipupiikki

Onko Iskiaksen kanssa painineilla kokemusta tästä? Minulla ollut epämääräistä nivelsärkyä jo kauan, nilkoissa/nilkassa monia vuosia, ja uutena tullut kipu polviin! Polven ja nilkan nivelet todella jäykät, naksuvat ja paukkuvat, ja inhottan kipeät..Sekä polven että nilkan ulkosyrjä on kipein. Tutkittu on jonkun verran, vuosi sitten keväällä ei löytynyt reumaan tai nivelrikkoon viittaavaa.

Mutta viimekuukausina hermokivulta tuntuva kipu alkanut tuntua kankussa, pakaran päällä, ja sieltä ikäänkuin vetää takareittä- ja ulkosivua pitkin polveen ja nilkkaan! Myös levossa. Hermokipu (?)pakarassa tuntuu voimakkaana yöllä..

Voisiko selitys kivuilleni olla siis iskias??

6

2765

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kivut

Mulla alkoi ihan äkkiseltään marraskuun alussa iskias-vaiva. Oikealta puolen alaselästä pakaran kautta säteilevä kelju hermokipu alaraajaan asti. Käveleminen tuntui kipeältä puhumattakaan juoksusta ja oli aina kivun vuoksi pysähdyttävä välillä. Muutaman viikon vaiva kesti ja pikku hiljaa hävisi kokonaan, ainakin toistaiseksi. Voihan se vaiva vielä palatakin.

• takaisin jollet e

tee mitään. iskiaksen ensiapu on hermorata hierojalla käynti ja sen jälkeen paikat kuntoon eli lihaksisto sekä ruoto suoraan apua löytyy kun jakasaa googlettaa

• on näitä nähty
        takaisin jollet e kirjoitti:

tee mitään. iskiaksen ensiapu on hermorata hierojalla käynti ja sen jälkeen paikat kuntoon eli lihaksisto sekä ruoto suoraan apua löytyy kun jakasaa googlettaa

hermojuuri tai hermopunos voi ärtyä jostakin ulkoisesta (tilapäisestä) syystä ja kerran parannuttuaan ei enää koskaan vaivaa....

Mutta valitettavsti usein tuo perussyy hermon ärtymiseen ei poistu ja oireet palaavat aina uudelleen.

Toimivan hoitomuodon valintaan vaikuttaa missä ja millä mekanismilla hermon ärsytys on tullut.

Jos pinne on lannnerankaperäinen( es nikamavälin madaltuminen, luupiikki, välilevytyrä, hermojuuren tulehdus (muusta syystä kuin happaman välilevynesteen aikaansaamana), nikamalukko lannerangassa....) Hieronta yleensä vain huonontaa tilannetta. Nikamalukkoihin ( myös s-i nivelen toimintahäiriöihin voi KOULUTETUN käsittelijän apu auttaa. Itse en menisi minkäänsortin "parantajille", he kun pyrkivät aina "korjaamaan selän" ja "laittamaan selän paikalleen " vaikka lannnerangassa olisi minkälaisia luupiikkejä tai kulumamuutoksia tahansa ja silloin voi tulla se "viimeinen" hoito hyvin äkkiä.

Jos pinne on pehmytkudoksessa (lihas, lihaskalvo. arpikudos) hieronta voi auttaa. Piriformis on yleisin pinteen aiheuttaja ja varsinkin sen kireyteen venytyksillä ja hieronnalla saa hyvän hoitovasteen.

Sinänsä olen eri mieltä tuosta hermoratahieronnan hyödystä, sillä jos sillä käsitetään tätä meridiaaneilla olevien pisteiden käsittelyä, niin niillä ja hermoradoilla (siis missä se ongelma oikeasti on) ei ole yhteyttä. Saman avun saa varmasti jos muistaa iltarukoukseensa liittää paranemispyynnön ja uskoo siihen riittävän vahvasti.

Tuosta lopusta eli "lihaksisto kuntoon ja ruoto suoraan" olen täysin samaa mieltä. Kroonistuvissa Tuki- ja liikuntaelinvaivoissa oma työ eli liikkuminen ja lihashuolto on ensiarvoisen tärkeää.

Vanha totuus siitä, ettei "kannettu vesi kaivossa pysy" pitää tässäkin paikkansa.

• hoidettu

Iskias on nimi kivulle. Iskiakselle on aina syynsä. Nilkan paukkuminen ei liity iskiakseen, mutta saattaa liittyä iskiaksen syyhyn.

Älä tyydy diagnoosiin "iskias" vaan selvitä iskiaksen syy.

• HDT

Iskias nimitystä käytetään yleensä selkävaivasta, joka säteilee jalkaan.

Suosittelisin sulle käyntiä mahdollisimman pikaisesti OMT-terapeutilla. Hän pystyy helposti tutkimaan mikä selässäsi on vikana. Jos tarvetta on jatkotutkimuksiin, niin hän kyllä neuvoo.

Älä missään nimessä venyttele takareisiäsi, vaikka se tuntuisi hetkellisesti hyvältä. Venyttely ärsyttää hermoa ja pahentaa tilannetta entisestään.

Selkävaivat yleensä vähenevät ja poistuvatkin jonkin ajan kuluttua...mutta (niin aina on se mutta). Jos et ala selkääsi aktiivisesti kuntouttamaan, niin todella usein oireet palaavat muutaman kuukauden tai jopa vuoden parin kuluttua. Kannattaa pyytää OMT-terapeuttia tekemään oikeaoppinen selkäohjelma ja pistää selkä kerralla kuntoon. Jos kyse on kroonistuneesta vaivasta, niin selän kunnossa pito on koko elämän kestävä prosessi.

• Nimetön

Mikä on Omt-terapeutti , kysyy asiasta tietämätön?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1777
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1109
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      44
      1000
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      790
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe