olemme erimieltä mieheni kanssa käyttöedun vaikutuksesta palkkaan.
Ko yrityksessä etua ei makseta palkan päälle vaan se vähennetään.
Kumpi oikeassa
Akka) bruttopalkka-käyttöetu-verot=rahat käteen
vai
Ukko) bruttopalkka-verot-käyttöetu=rahat käteen
Vai löytyisikö jostain peräti oikea versio?
ko. yrityksen infolehtinen asiasta on tekstin ymmärrettävyydeltä lähes Kelan luokkaa.
Väittely käyttöedun vaikutuksesta palkkaan
20
27186
Vastaukset
- Kysele lisää
talous- tai henkilöstöosaltolta miten se lasketaan. Jos saat 2 eri lukua, joku laskee väärin.... Meirän puljussa otetaan leasinghinnasta 75% ja vähennetään se bruttopalkasta, piennettyyn bruttopalkkaan lisätään auton verotusarvo ja uudesta "kokonaispalkasta" vähennetään verot.
- Jaakkoaa
bruttorahapalkka autoedunarvo = verotettava tulo
Verotettavasta tulosta lasketaan maksettava vero ja tuo vero vähennetään bruttorahapalkasta.
esim. rahapalkka 2000
autoetu 400
veroprosentti 30
2000 400 = 2400 => vero 30% * 2400 = 720
Käteen jää 2000 - 720 = 1280
Vastaavasti ilman autoetua jos rahapalkka
on tuo 2400 niin käteen jää 1680
Eli käytännössä tarkoittaa että jos ei saa etua palkan päälle vaan se kuuluu kokonaispalkkaan niin autoetu vähentää nettotuloa täsmälleen edun määrällä. Kannattaakin laskea kannattaisiko tuolla rahalla ostaa osamaksulla oma auto.
Nimenomaan kun on kyseessä käyttöetu voisi oma auto olla hyvä vaihtoehto.
esimerkki noudattaa verottajan normaalia käytäntöä eikä tähän ole sotkettu useiden
yritysten käyttämiä kummallisia liisinghintavähennyksiä tai vast.- Käyttöetu
Käyttöetu palkasta vähennettynä = Nettopalkka-verotusarvo. Se on melko sama kun osamaksu omasta autosta. Sitten on ihan arvokysymys mitä kaipaa; oma auto = omat rahat ruostuvat pihalla. Sitten melko usein saa käyttöetuun(haittaan?) mukaan huollot, katsastusmaksut, renkaanvaihdot, vakuutukset, ehkä pesun kerran kuussa jne.. mutta ei tosin polttoainetta. Ellet jatka sopparia, kolmen vuoden kuluttua auto viedään sinulta pois mutta voit hankkita tilalle uuden samoilla periaatteilla. Jos auto on kuitenkin aina tarpeellinen olla, niin on ihan oman maun mukaista kumpi vaihtoehto kannattaa. Rahallisesti vaihtoehdoilla ei juurikaan ole suurta vaihtelua.
- oikeassa
Nuo kaavanne eivät ole oikein matemaattisesti formaaleja (itse asiassa tarkoittavat ihan samaa :) ), mutta oletan, että akan mielestä kokonaispalkasta vähennetään ensin autoedun arvo ja tästä erotuksesta maksetaan vero, kun taas ukon mielestä kokonaispalkasta maksetaan ensin vero ja sen jälkeen vähennetään vielä autoedun arvo.
Valitettavasti ukko on tässä oikeassa. Olen itse "nauttinut" tällaisesta palkan osana olevasta autoedusta useita vuosia, joten väitän tietäväni, mistä puhun.
Verotettava tulo on kokonaispalkka = rahapalkka autoedun verotusarvo.
Esimerkki: kokonaispalkka 4000 e; otetaan autoetu arvoltaan 500 e, jolloin rahapalkan osuudeksi jää 3500 e.
Veroprosentti esim. 30, jolloin veron määrä on 4000 x 0,30 = 1200 e.
Käteen tulee rahapalkka - verot = 2300 e. Jos autoetua ei olisi, käteen tulisi kokonaispalkka - verot = 2800 e. Erotus on siis juuri tuo autoedun verotusarvo, vaikka kaikki eivät sitä meinaa uskoakaan. Sitä veroa kun ei voi maksaa siitä autoedun osuudesta, vaan kaikki vero vähennetään tietenkin rahapalkasta.
Korostan vielä kerran, että tämä pätee silloin, kun autoetu on suoraan verotusarvonsa verran OSA palkkaa. Joissain firmoissa autoedun osuuteen palkasta voi vaikuttaa myös esim. leasingvuokra.- eräs tässä vaan
oletko varma että laskit oikein?
Itse olen ymmärrätynyt asian näin,
4000 - 30% = 2800
500 - 30% = 350
2800 - 350 = 2450e eli nettopalkka. - saakoko
eräs tässä vaan kirjoitti:
oletko varma että laskit oikein?
Itse olen ymmärrätynyt asian näin,
4000 - 30% = 2800
500 - 30% = 350
2800 - 350 = 2450e eli nettopalkka.Tämä jälkimmäinen on väärin
- Väärin meni
eräs tässä vaan kirjoitti:
oletko varma että laskit oikein?
Itse olen ymmärrätynyt asian näin,
4000 - 30% = 2800
500 - 30% = 350
2800 - 350 = 2450e eli nettopalkka.Eli laskit väärin. Aikaisempi laskenta oli oikein.
- ei se
eräs tässä vaan kirjoitti:
oletko varma että laskit oikein?
Itse olen ymmärrätynyt asian näin,
4000 - 30% = 2800
500 - 30% = 350
2800 - 350 = 2450e eli nettopalkka.niin edullista ole.Jätin pois Saabini viime kesänä ja nettopalkkani nousi juuri verotusarvon verran.Eli 680 eur/kk tulee enemmän käteen.Verotusarvo muuttuu vastaavasti rahapalkaksi.
- hhuummnn
ei se kirjoitti:
niin edullista ole.Jätin pois Saabini viime kesänä ja nettopalkkani nousi juuri verotusarvon verran.Eli 680 eur/kk tulee enemmän käteen.Verotusarvo muuttuu vastaavasti rahapalkaksi.
Nimenomaan, jos rahapalkka putoaa autoedun verran niin käteen jäävä osuus putoaa autoedun verran; jos luopuu autoedusta ja saa saman verran lisää palkkaa, nousee käteen jäävä osuus täsmälleen autoedun verotusarvon verran.
- masa87654
tuohan on ihan miten firman autokäytännössä on päätetty. Siis ei sitä mikään muu määrää kuin firma itse. Sen voi tewhdä kummallakin noilla tavoilla, antaa koko autoedun palkan päälle eli pitää nettopalkan entisenä, huomioida vaan tietyn prosentin, vaikka 75% leasingvuokrasta, tietyn prosentin auton hankintahinnasta jos on firmalle ostettu auto jen jen. olen ollut kuudessa firmassa töissä niin että on ollut käyttöetuauto ja joka firmassda on ollut eri käyträntö. ja riippuu vielä työtehtäövästäkin, samassakin firmassa voi vaikka myyntimies saada autoen eri säännöillä' kuin joku joka ei autoa työssä tarvitse.
Laki ei määrää tuosta mitään, että kyky firman henkilöstöosastolta - qwertyu
mutta eikös se mene näin...
(bruttopalkka autoetu) x veroprosentti = maksettu vero
Eli tilissä autoetu ei näy muutakun kasvaneena verotuksena.
Siis jos tienaat 4000e/kk ja autoedun arvo on 500e/kk ja vero prosentti on 30, niin silloin homma menee näin...
(4000 500) x 30/100 = 1350
siis maksat veroa niin kun tienaisit 4500 eli 1350
kun normaalisti maksaisit 1200
mutta asiahan ei ihan näin yksinkertainen ole, koska kasvaneet veron alaiset tulot nostavat veroprosenttia ja matkavähennyksetkin häipyvät...- vähennykset
pysyy vaikka olisi autoetukin.Jos kodin ja työpaikan välinen matka on pitkä ja uhkaa lähestyä 18,000 km niin kannattaa harkita ottaako ne vähennykset.Saattaa nimittäin verottaja ruveta tiedustelemaan omasta ajosta ja vaatia korotettua verotusarvoa.
- jsaa
Tuo on yksi vaihtoehto. Mutta jälleen kerran: sehän riippuu täysin minkälainen autoetu firmassa on!
Yksi aihtoehto on myös:
(Bruttopalkka - vero - auton verotusarvo) = nettopalkka.
Edellisessä työpaikassani autoetu oli palkasta pois, eli jälkimmäinen vaihtoehto. Uudessa työpaikassa taas on tämä parempi vaihtoehto että lasketaan palkan päälle. - Jaakkoaa
jsaa kirjoitti:
Tuo on yksi vaihtoehto. Mutta jälleen kerran: sehän riippuu täysin minkälainen autoetu firmassa on!
Yksi aihtoehto on myös:
(Bruttopalkka - vero - auton verotusarvo) = nettopalkka.
Edellisessä työpaikassani autoetu oli palkasta pois, eli jälkimmäinen vaihtoehto. Uudessa työpaikassa taas on tämä parempi vaihtoehto että lasketaan palkan päälle."(Bruttopalkka - vero - auton verotusarvo) = nettopalkka"
Tuossa ei ole oikein järkeä ilmoittaa tuota noin koska auton verotusarvostakin maksetaan veroa.
Siis verottajan suuntaan on täysin yksiselitteistä kuinka se toimii: (bruttorahapalkka autoedunverotusarvo)x veroprosentti = veron määrä. Tämä veron määrä vähennetään bruttorahapalkasta ja näin saadaan nettorahapalkka. Siis rahapalkasta maksetaan sekä rahapalkan vero että autoedun vero.
Jos jotain muuta kuuluu tuohon on se työnantajakohtainen käytäntö ja sopimus työnantajan ja työntekijän välillä.Eli se että vähennetään aiempaa rahapalkkaa autoedun arvolla tai vähennetään palkasta jotain liisinkimaksuja.
Mutta verotus lasketaan aina samalla tavalla. - jsaa
Jaakkoaa kirjoitti:
"(Bruttopalkka - vero - auton verotusarvo) = nettopalkka"
Tuossa ei ole oikein järkeä ilmoittaa tuota noin koska auton verotusarvostakin maksetaan veroa.
Siis verottajan suuntaan on täysin yksiselitteistä kuinka se toimii: (bruttorahapalkka autoedunverotusarvo)x veroprosentti = veron määrä. Tämä veron määrä vähennetään bruttorahapalkasta ja näin saadaan nettorahapalkka. Siis rahapalkasta maksetaan sekä rahapalkan vero että autoedun vero.
Jos jotain muuta kuuluu tuohon on se työnantajakohtainen käytäntö ja sopimus työnantajan ja työntekijän välillä.Eli se että vähennetään aiempaa rahapalkkaa autoedun arvolla tai vähennetään palkasta jotain liisinkimaksuja.
Mutta verotus lasketaan aina samalla tavalla.Nythän kiiistellään sitä miten määritellään bruttopalkka. Onko se summa mikä sanotaan työsopimuksessa, palkkakuitissa vai mikä se on?
Mielestäni jos työsopimuksessa sanotaan että bruttopalkka on esim 4000€/kk, ja se sisältää mahdollisuuden autoetuun, joka kuitenkin on täysin vapaaehtoinen, niin silloinhan auton verotusarvo vähennetään bruttopalkasta.
Jos siinä taas sanotaan että bruttopalkka on 3500€ 500€ autoetu, niin silloin auto tulee palkan päälle ja siitä maksetaan vain vero.
Molemmille jää saman verran käteen verojen jälkeen vaikka toisella on 500€ isompi "bruttopalkka". Verotettava tulo on tietysti molemmille sama. - on näin...
jsaa kirjoitti:
Nythän kiiistellään sitä miten määritellään bruttopalkka. Onko se summa mikä sanotaan työsopimuksessa, palkkakuitissa vai mikä se on?
Mielestäni jos työsopimuksessa sanotaan että bruttopalkka on esim 4000€/kk, ja se sisältää mahdollisuuden autoetuun, joka kuitenkin on täysin vapaaehtoinen, niin silloinhan auton verotusarvo vähennetään bruttopalkasta.
Jos siinä taas sanotaan että bruttopalkka on 3500€ 500€ autoetu, niin silloin auto tulee palkan päälle ja siitä maksetaan vain vero.
Molemmille jää saman verran käteen verojen jälkeen vaikka toisella on 500€ isompi "bruttopalkka". Verotettava tulo on tietysti molemmille sama.Palkka auton verotusarvo = verotettava tulo
Verotettava tulo x veroprosentti = vero
Palkka - vero = netto palkka.
Eli palkka 6000 e 1210 e = 7210 e
7210 x 0,45% = 3248
6000 - 3248 = 2752 e käteen
Ilman autoetua
6ooo x 0,45% =2700 e veroa
6000-2700= 3300 e käteen
Ja tää on faktaa..ainakin meidän firman osalta.Ja ero on jotakuinkin vielä isompi koska mahd vero-% on alhaisempi ilman työsudeautoa.
Että näin halpaa on "ilmainen" työsuhdeauto. - se ero
on näin... kirjoitti:
Palkka auton verotusarvo = verotettava tulo
Verotettava tulo x veroprosentti = vero
Palkka - vero = netto palkka.
Eli palkka 6000 e 1210 e = 7210 e
7210 x 0,45% = 3248
6000 - 3248 = 2752 e käteen
Ilman autoetua
6ooo x 0,45% =2700 e veroa
6000-2700= 3300 e käteen
Ja tää on faktaa..ainakin meidän firman osalta.Ja ero on jotakuinkin vielä isompi koska mahd vero-% on alhaisempi ilman työsudeautoa.
Että näin halpaa on "ilmainen" työsuhdeauto.oli suurempi.Sain autoedun verotusarvon verran enemmän rahapalkkaa kun jätin auton pois.Eli tismalleen sen verotusarvon (680 eur/kk) tuli nettona enemmän käteen.
- zzzxxxzzz
on näin... kirjoitti:
Palkka auton verotusarvo = verotettava tulo
Verotettava tulo x veroprosentti = vero
Palkka - vero = netto palkka.
Eli palkka 6000 e 1210 e = 7210 e
7210 x 0,45% = 3248
6000 - 3248 = 2752 e käteen
Ilman autoetua
6ooo x 0,45% =2700 e veroa
6000-2700= 3300 e käteen
Ja tää on faktaa..ainakin meidän firman osalta.Ja ero on jotakuinkin vielä isompi koska mahd vero-% on alhaisempi ilman työsudeautoa.
Että näin halpaa on "ilmainen" työsuhdeauto.eli sulle autoetu maksaa n.550e/kk/netto.
Mutta huomioon pitää ollaa että se sisältää
kaikki autoilun kulut. Ja että tietysti tuolla
summalla saat aika kalliin auto.
Ilmaista autoetu ei ole mutta riippuu mitä
arvostaa ja kuinka paljon tulee omia ajoja.
Vapaalla edulla mitä enenmmän omia ajoja,
sitä "edullisempi" se on. Toisaalta, huoleton
uusi auto jos ei rahallisia murheita... - ei lopu tuohon
zzzxxxzzz kirjoitti:
eli sulle autoetu maksaa n.550e/kk/netto.
Mutta huomioon pitää ollaa että se sisältää
kaikki autoilun kulut. Ja että tietysti tuolla
summalla saat aika kalliin auto.
Ilmaista autoetu ei ole mutta riippuu mitä
arvostaa ja kuinka paljon tulee omia ajoja.
Vapaalla edulla mitä enenmmän omia ajoja,
sitä "edullisempi" se on. Toisaalta, huoleton
uusi auto jos ei rahallisia murheita...Jos ajat vuodessa yli 18000 km ja jäät siitä
kiinni verottajalle, niin maksat verot tuosta
ylimenevästä osasta kenties korotettuna. - kiinni
ei lopu tuohon kirjoitti:
Jos ajat vuodessa yli 18000 km ja jäät siitä
kiinni verottajalle, niin maksat verot tuosta
ylimenevästä osasta kenties korotettuna.Eli työsuhdeautoilijille varoitukseksi.Älä veroilmoituksessa ilmoita työmatkavähennyksiä.Jäät siitä kiinni mikäli vähän pitempi työmatka.Itse maksoin viime vuonna 2600 eur mätkyjä (pari vuotta takautuvasti) omasta ajosta.Ei verottajalle mitkään selvitykset kelvannut auton käytöstä.No myönnettäköön että olin kyllä ajannut yli 35 tuhatta omaa ajoa.Työmatkat jo yli 18,000 ja sitten muut ajot.En antanut kunnollista selvitystä ja harkintaverolautakunta määräsi verot.Olisi muuten ollut 4 tonnin hujakoilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1631463Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on681274Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä261271Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2151144- 1271086
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3171009Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2241002- 42949
- 72915
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että272913