Kovil peräkoukku

jumissa

Entinen omistaja lie 2 vuoteen irroittanut ja en saa irti. Vinkkejä irroittamiseen kaivataan. Löin voitelusprayta siihen ei tulosta...

17

6214

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tai jotain

      vastaavaa ruosteeniroittajaa pareminkin ei se voiteilla irtoa

    • Joutuu

      Tekemään kyllä täyden työpäivän kun tuollainen tulee eteen. V ttumainen homma. Ei muuta kuin paljon irroitusainetta ja isoja vasaroita, varo kolhimasta autoa.
      Mitään taika keinoa ei ole..

    • här...

      Jonkunlainen ruosteensyöjä aine voisi tehota ,itelläkin on koukku jumissa (en muista merkkiä, neliöprofiiliputkea sisäkkäin), CRC-ruosteen irrotinta olen silloin tällöin ruiskutellut putken sisään ja raaputellut terävällä raudalla paksua sokkatappia ruosteesta, joka näkyy putken reiastä, kuitenkin jumissa.
      Paholaisen keksintö.....

      • Aatoolija

        Itsellä ei ole vetokoukkua mut olen kuullut vastaavista ongelmista ennenkin ja se koukku ruostuu kiinni yllättävän piankin ellei sitä voitele kunnolla. (pelikaverin autosta kerran irroteltiin sitä koukkua tovin aikaa pajavasaran ja rost-offin avulla)
        Tulikin tuosta mieleeni että kun tuttavani osti uudehkon auton ja asennutti siihen sen irroitettavan vetokoukun niin liikkeessä kerrottiin hänelle että vetokoukkua ei saa pitää paikoillaan muulloin kun silloin kun siihen on kytketty vedettävä laite.
        Ensin luulin että se on sen takia jottei rekisterikilpi peity mutta kuulemma kolaritilanteen takia sitä ei saa pitää paikallaan turhaan.
        En nyt yhtä-äkkiseltään löytänyt lakipykälää joka edellyttäisi koukun irroittamista mut en ihmettelisi yhtään vaikka sellainen todella olisikin olemassa.
        Vielä siitä kiinni ruostuneesta koukusta että jos se ei parin päivän rost-off-kuurilla ja pajavasaralla suostu irtoamaan niin sitten viimeisin keino ennen rälläkkään tarttumista on kaasupillit.
        Kunnolla kun hehkuttaa liitoskohdan kuumaksi niin on ihme jos ei suostu irtoamaan. (palovakuutus kannattaa olla iskussa ennen tulen kanssa tuohaamista)


      • nykyautoista
        Aatoolija kirjoitti:

        Itsellä ei ole vetokoukkua mut olen kuullut vastaavista ongelmista ennenkin ja se koukku ruostuu kiinni yllättävän piankin ellei sitä voitele kunnolla. (pelikaverin autosta kerran irroteltiin sitä koukkua tovin aikaa pajavasaran ja rost-offin avulla)
        Tulikin tuosta mieleeni että kun tuttavani osti uudehkon auton ja asennutti siihen sen irroitettavan vetokoukun niin liikkeessä kerrottiin hänelle että vetokoukkua ei saa pitää paikoillaan muulloin kun silloin kun siihen on kytketty vedettävä laite.
        Ensin luulin että se on sen takia jottei rekisterikilpi peity mutta kuulemma kolaritilanteen takia sitä ei saa pitää paikallaan turhaan.
        En nyt yhtä-äkkiseltään löytänyt lakipykälää joka edellyttäisi koukun irroittamista mut en ihmettelisi yhtään vaikka sellainen todella olisikin olemassa.
        Vielä siitä kiinni ruostuneesta koukusta että jos se ei parin päivän rost-off-kuurilla ja pajavasaralla suostu irtoamaan niin sitten viimeisin keino ennen rälläkkään tarttumista on kaasupillit.
        Kunnolla kun hehkuttaa liitoskohdan kuumaksi niin on ihme jos ei suostu irtoamaan. (palovakuutus kannattaa olla iskussa ennen tulen kanssa tuohaamista)

        koukkua lämittää muuten, kuin irroittamalla koko koukku, kun puskurit muovia


      • här...
        Aatoolija kirjoitti:

        Itsellä ei ole vetokoukkua mut olen kuullut vastaavista ongelmista ennenkin ja se koukku ruostuu kiinni yllättävän piankin ellei sitä voitele kunnolla. (pelikaverin autosta kerran irroteltiin sitä koukkua tovin aikaa pajavasaran ja rost-offin avulla)
        Tulikin tuosta mieleeni että kun tuttavani osti uudehkon auton ja asennutti siihen sen irroitettavan vetokoukun niin liikkeessä kerrottiin hänelle että vetokoukkua ei saa pitää paikoillaan muulloin kun silloin kun siihen on kytketty vedettävä laite.
        Ensin luulin että se on sen takia jottei rekisterikilpi peity mutta kuulemma kolaritilanteen takia sitä ei saa pitää paikallaan turhaan.
        En nyt yhtä-äkkiseltään löytänyt lakipykälää joka edellyttäisi koukun irroittamista mut en ihmettelisi yhtään vaikka sellainen todella olisikin olemassa.
        Vielä siitä kiinni ruostuneesta koukusta että jos se ei parin päivän rost-off-kuurilla ja pajavasaralla suostu irtoamaan niin sitten viimeisin keino ennen rälläkkään tarttumista on kaasupillit.
        Kunnolla kun hehkuttaa liitoskohdan kuumaksi niin on ihme jos ei suostu irtoamaan. (palovakuutus kannattaa olla iskussa ennen tulen kanssa tuohaamista)

        Ruotsissa se on jo pakko irrottaa muuten tulee sakot vissiin vetoavat siihen että "kiinnityslaitteet" ruostuu ja sitten vedettäessä pettää tai jotain sinnepäin. Ei mene pitkään kun suomessakin apinoidaa jo ruotsalaisia. Monia vituttaa sillä hetkellä...


      • Pierre!
        här... kirjoitti:

        Ruotsissa se on jo pakko irrottaa muuten tulee sakot vissiin vetoavat siihen että "kiinnityslaitteet" ruostuu ja sitten vedettäessä pettää tai jotain sinnepäin. Ei mene pitkään kun suomessakin apinoidaa jo ruotsalaisia. Monia vituttaa sillä hetkellä...

        Irroitettava koukku on vaarallinen, jos se on paikoillaan tarpeettomasti? Kiinteä koukku on aina paikoillaan ja ihan sallitusti. Ei tällaista määräystä voi olla!


    • onnistui

      Minulla oli alkutilanteessa yli 2 vuotta paikoillaan ollut Kovil-koukku, jonka vipu ei hievahvanutkaan.

      Ostin rost off ice -pullon. Paukutin vasaralla vivun akselin päähän, eli niin että palautusjousi menee kasaan. Jonkin aikaa hakattuani akseli oli liikahtanut muutaman millin, ja paukutin akselin takaisin alkutilanteeseen. Toistin tätä muutaman kierroksen.

      Sen jälkeen liu'utin vivun muovisuojan pois, poistin vedon jousesta ja painoin vivun putkipihdeillä alas. Annoin perään vielä vasaraa, jotta sain sen vivun aivan ala-asentoonsa.

      Lopuksi muutama kova isku kuulan, jotta sain kuulaosan osoittamaan kello 3:een, ja koukku oli irti.

      Kparitahnaa asennuspintoihin ja muovisuoja paikoilleen.

      Koukun irrottaminen kesti noin puoli tuntia.

      • eerikkaveikka

        joo ei muuta kuin lekaa näin minä tein ja kysyin ensin merkkiliikkeestä,yritä sitä jousi vipua liikutella ja vasaraa sille,työnnä jokapaikkaan öljyä nitkuta ja paukuta ,sivusuuntaan,


    • Propelli men

      Sitä ei edes talvella suola liota pois.

    • kiinteä...

      tai sitten tosiaan irrottaa se aina kun se ei ole käytössä. Minä otin uuteen autooni kiinteän koska en tosiaankaan jaksa koukkua irrotella montaa kertaa viikossa. Eli irrotettava vain jos käyttö on harvinaista.

    • nissan entinen koukk

      primeran koukku oli niin kovin kiinni että ei lähtynyt ilmän rälläkkää

      • hookman

        Kyllä taitaa Primera syöpyä ennen koukkua...

        Ja miksi irroitettava jumittunut koukku pitäisi irrottaa? Pahimmassa tapauksessa jumittunut koukku jää paikoilleen ilman lukitusta ja seuraavan kerran kun joku hinaa vaikkapa "jäähallia" perässään, ruosteet antaa periksi ja koukku irtoaa...on näitä nähty!


      • kokemustietoa
        hookman kirjoitti:

        Kyllä taitaa Primera syöpyä ennen koukkua...

        Ja miksi irroitettava jumittunut koukku pitäisi irrottaa? Pahimmassa tapauksessa jumittunut koukku jää paikoilleen ilman lukitusta ja seuraavan kerran kun joku hinaa vaikkapa "jäähallia" perässään, ruosteet antaa periksi ja koukku irtoaa...on näitä nähty!

        Irrotettavaa koukkuahan käytetään silloin, kun koukku peittää jossain määrin rekisterikilpeä. Tästä huolimatta koukku läpäisi katsastuksen suullisilla huomautuksilla viitenä vuonna samalla -asemalla, se oli jonkin ulkolaisen konsernin omistama.
        Mutta, kun osa tämän aseman miehistöä perusti yksityisomisteisen aseman, jonne menin, että heillä alkaisi parempi kannattavuus, niin sielläpä rankaisivatkin kirjallisella huomautuksella koukusta, sekä valon korkeussäädön viasta, joka oli samojen miesten katsastamana jäänyt huomaamatta jo kolmena aiempana vuonna.

        Mitäpä tästä opimme, paremmin kannattaa käydä ruuhka-aikaan jo ennestäänkin ruuhkaisella -asemalla.

        Mutta sen koukun irroituksesta en sevinnyt ilman, että irrotin ne kaksi 16 mm. pulttia, koska irroitusvipu oli, niin jumiutunut/ruostunut, ettei laikkakatkaisukaan auttanut, kun tumppi jäi "akselin" sisään. Sitten huomasin, että "akselin" ainesputkessa oli hitsattu umpeen jokin reikä "akseliin" asti. - Porasin auki sen tumpin ja hitsauksen 12 mm. terällä, hitsauksen alla, ympäri "akselia" oli, n. 8 mm. leveä puoliympyräura, ilmeisesti siinäkin on ollut jokin lukitus?
        Minnekkää päin lyminen pajavasaralla ei auttanut, vaikka olin uittanut sinne runsaasti irrotusöljyä. - Seuraavaksi menen jonnekin konepajalle, jossa se painetaan prässillä ulos.

        On se vaan, niin ihmeellistä, ettei vieläkään osata suunnitella/valmistaa yksinkertaisella menetelmällä helposti irrotettavaa koukkua?


    • khghj kjk

      Se on semmonen "älykoukku" se tietää onko vaunu kiinni tai ei, ja jos ei ole, se tietää ruostua jumiin

      Sikahauska monologi muuten jollain, kun kirjoitat "monologin" tälle, pidä taukoa viestien välissä, ja älä käytä monessa viestissä omaa harvianista sanaa"rost off " se paljastaa sut

    • Anonyymi

      Hitsaus pillillä lämmitäminen !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      225
      7017
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      45
      1295
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1102
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      911
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      49
      875
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      62
      867
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      96
      836
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      801
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      776
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      753
    Aihe