Eipä ole helppoa ajatella jos edes uskaltaa. Pidättelee jo hengitystäänkin että jotkut suunnittelee ohjelmaa kuolevan ihmisen elämästä.
Minä olen ainakin tällä hetkellä sitä mieltä että mieletöntä.
Sattuu joka soluun kun odottaa vaan että milloin?
Liian lähelle on minulle ainakin kuolema tullut. Sitä ei paljoa odota muuta kuin aamua ja rämpii tunnin kerrallaan.
Kaikki läheiset ovat hiljaa. Kukaan ei uskalla oikein asioista keskustella. Täytyy vaan jaksaa odottaa ja pyytää armahdusta Luojalta.
Epätodelliselta tuntuu elämä. Onkohan kenellekään tullut mieleen että monessa kodissa odotetaan kutsumatonta liian aikaisin tulevaa kuolemaa. Lyödään taakkaa taakan päälle. Aivan kuin tässä ei olisi tarpeeksi.
Ihmiset mikä teille on riittävästi, tarpeeksi paljon? Mässäillääkö asioilla liikaa? Tänne jääväthän, me suremme kun meidät jätetään.
Jotka tiedämme läheisen kuolevan kohta
34
1312
Vastaukset
- kbasa
laaja? katsontakanta
ihmisia joita se lohduttaa ja antaa tukea
mutta
on ihmisia joita se satuttaa
sydanjuuria myoten
vain voimakkaan ohjelman vaikutuksia..?
vastentahtoinen sulkee television ja saastyy kaikelta? onko se siina? - rakkaalleni,
tuon laulun..
http://www.youtube.com/watch?v=8SVMKfDd8EA
voimia..l-h - hyvältä tunnu
mutta jokaiselle joskus sattuu. Isäni sai dementian pari vuotta ennen lähtöään, jokainen saattoi aavistaa, että lähellä on tämän sodat kolunneen lähdön aika.
Äitini lähti kohta perään aivan yllättäen, elämäniloisena. Yli 70 vanhuksena kylläkin.
Sitten tuli todellinen järkytys, kun sisareni vasta 20 v tyttö tappoi itsensä. Hyvin arvosanoin juuri ylioppilaaksi ja haaveena matematiikan tai IT-tekniikan opettelu.
Ei sitten saanut kuitenkaan opiskelupaikkaa eikä työkkärikään järkevämpää kuin komeron nurkkiin arkistomapeista pölyjä pyyhkimään.
Ehkä olen vähän jäävi sanomaan, mutta kun tunnen tapauksen: Siinä oli taas Suomen valtiolla, opetuslaitoksella ja työhallinnolla taas varaa hukata yksi Einstein hautaan!
Itse nukun jo ladattu pistooli tyynyn alla. Ei tarvitse sitten kitua, kun alkaa hankalalta tuntua. näin viestisi,otti syrämestä.
Jos voisin ,lohduttaisin ,itte kokeneena tunnenasian mistä kirjoitat.
Yhdestä voit olla varma ,kun noutaja saapuu kannoille tai viereen,noi trendikkäät ohjelman suunittelijatkin hiljenee.
Monesta oon suutani soittanut,kuolemaa en osaa väheksyä,se on monessa mielessä raju tapahtuma.
Ouron araksi tulee kun orottaa ja pelkää puhelimen soivan,kirjoitit osuvasti asiasta,yritä selvitä elämässäs.Otan osaa suruusi.
Terveet ihmiset, jotka eivät ole koskaan vakavasti sairastaneet ja pelänneet kuolevansa itse, tai eivät ole kohdanneet oikeasti läheisensä menetystä, varsinkin sellaista menetystä kun menettää pienen lapsen, nuoren tai aikuisen jonka tehtävät jäävät kesken, kuvittelevat kuoleman kauniiksi ja ihanaksi kokemukseksi. Ja siitä aiheuttavan ahdistuksen he kuvittelevat tavoittelemisen arvoiseksi elämykseksi.
He luulevat psyykkaavansa itseään oman kuolemansa kohtaamiseen, ja eivät ymmärrä ettei siihen voi valmistua. Ihmiset kuvittelevat hallitsevansa elämäänsä ja nyt he kuvittelevat treenaavansa sitten myös oman ja läheistensä kuolemankin hallitsemisen.
Joidenkin ihmisten täydellisyyden tavoittelulla ei ole mitään rajaa. Mutta elämä opettaa sitten joskus aivan oikeasti livenä ihan jokaista, ennemmin tai myöhemmin.
Jaksamista sinulle ja läheisillesi ja voimahalit.Sinulle, ja osanottoni.
- Pitkää ikää
Kuolemasta on vieraannuttu. Se on lakaistu sairaaloihin. Ennen ihmiset ovat kuolleet kodeissa läheisten läsnäollessa. Nykyään tuskin uskalletaan ajatella kuolemaa, vaikka se on tosiasia jossakin vaiheessa jokaisen kohdalla. Miksi siitä on tehty niin kummajainen? Miksi sitä ei saisi näyttää, kun se on elämään kuuluva todellisuus? Taustalla on vain ihmisen pelot, jotka nousee pintaan kun näkee kaiken loppuvan. Toisiko se myös rauhan sisimpään kun näkee ihmisen oikeasti lähtevän tästä maailmasta?
Mitäkähän rauhaa sinä etsit. Minä olen monta kuolemaa nähnyt ja en ymmärrä minkä rauhan olisin niistä kokemuksista saanut.
- todella typerää
Olen lukenut tuon saman viestisi jostain aiheen perusteella. On olemassa saattohoitoa jotka ovat erikoistuneet asiaan. Minulle kuolema ei ole vieras.
Syliini on kuollut vanha ihminen. Kadulle on mäjähtänyt 2-3m päähän nainen viidennen kerroksen ikkunasta, suoraan minun ja lapseni eteen.
Lapseni henki säilyi kun olin jäänyt ihailemaan lihakaupan ikkunaa. Oli enkelit matkassa jos en olisi hiljentänyt olisi nainen tullut suoraan rättirattaille, lapseni päälle. Lapseni oli tuolloin 2v. ja taatusti olisi kuollut.
Nainen teki itsemurhan ja kuoli siihen.
Tilanne on vaan se että minun läheisiäni on vakavasti sairaana tällä hetkellä. Rauhaa ei tuo eikä lohtua sisimpään teidän ns. oikea lähtö ja kuvauksenne. Oikeasti lähtee vaan minun läheiseni.
Jotkut ovat sairaita oikeasti tällä hetkellä ja voin vain aavistaa miltä tuo tuntuu heistä. - miten tämän sanoisi
On tässä jo taisteltu monen monta vuotta rinnalla. Ihmisellä on oikeus kuolla edes rauhassa. En ymmärtänyt ollenkaan viestiäsi.
- puhut.
Myös vanhenehinen on ei toivottu asia. Sitä vastaan taistellaan kaikin keinoin. Mutta totuushan siinäkin on, että kaikesta huolimatta me vanhenemme. Tästä sarjasta vielä, onko joku nähnyt jo eka osan, vai mistä nämä mielipiteet? Puhutaanko jostain, jota ei vielä edes ole?
- mitä,
todella typerää kirjoitti:
Olen lukenut tuon saman viestisi jostain aiheen perusteella. On olemassa saattohoitoa jotka ovat erikoistuneet asiaan. Minulle kuolema ei ole vieras.
Syliini on kuollut vanha ihminen. Kadulle on mäjähtänyt 2-3m päähän nainen viidennen kerroksen ikkunasta, suoraan minun ja lapseni eteen.
Lapseni henki säilyi kun olin jäänyt ihailemaan lihakaupan ikkunaa. Oli enkelit matkassa jos en olisi hiljentänyt olisi nainen tullut suoraan rättirattaille, lapseni päälle. Lapseni oli tuolloin 2v. ja taatusti olisi kuollut.
Nainen teki itsemurhan ja kuoli siihen.
Tilanne on vaan se että minun läheisiäni on vakavasti sairaana tällä hetkellä. Rauhaa ei tuo eikä lohtua sisimpään teidän ns. oikea lähtö ja kuvauksenne. Oikeasti lähtee vaan minun läheiseni.
Jotkut ovat sairaita oikeasti tällä hetkellä ja voin vain aavistaa miltä tuo tuntuu heistä.tarkoittaa----.////// Oikeasti lähtee vaan minun läheiseni.///
jäin ulalle??onko kaikki muut lähteneet väärin? - miten tämän sanoisi
puhut. kirjoitti:
Myös vanhenehinen on ei toivottu asia. Sitä vastaan taistellaan kaikin keinoin. Mutta totuushan siinäkin on, että kaikesta huolimatta me vanhenemme. Tästä sarjasta vielä, onko joku nähnyt jo eka osan, vai mistä nämä mielipiteet? Puhutaanko jostain, jota ei vielä edes ole?
Puhutaan asiasta joka on oikeasti tapahtumassa. Minä puhun kahden sisareni kamppailusta sairaalassa tällä hetkellä.
Vakavasti sairaana. Yritän selittää missä mennään. Kerroin mielipiteeni mikä se on minulla tällä hetkellä, lähiomaisena, sisarena.
- jineka
Minusta kuolema ei ole niin kummallinen asia että siitä pitää tehdä televisio-ohjelma. Jos se on sellaisille jotka eivät kuolemaa tunne niin kai sitten.
Eiköhän se kuolema tule meille jokaiselle ja se kuuluu normaaliin elämään ja sen päättymiseen. Jos joku ei sitä hyväksy voi olla miettimisen paikka.
Se on kuitenkin ainoa asia jota emme pääse pakoon ja sitten kun se tulee, se on armahdus ja helpotus.
Minä ainakin haluaisin omaa kuolemaani juhlittavan pubissa ja vaikka muisteltaisiinkin tekojani, saa itkeä ja laulaa. Ottaa oluta ja viiniä muistolleni. - -nainen-
Hautasin oman sukulaiseni juuri. Ja on todella raskasta ollut seurata, hänen lapsensa surutyön tekoa. Se tuska on vain jokaisen läpikäytävä ajallaan.
Kyllä kuolema on koskettanut minua lähempääkin. Useita kertoja. Joten tiedän tunteen. Itse en haluaisi henkilokohtaisesti katsella läheistäni televisiosta, hänen poismenon jälkeen. Miksi repiä vereslihalla olevia haavoja, vielä syvemmältä auki.
Koska omaiseenhan, se eniten sattuu. Maailma ympärillä jatkaa pyörimistään, vaikka oma elämä tuntuu pysähtyneen, kuin seinään.
Ei ihminen opi kuolemaa kokemaan näkemällä. Vaan itse sen henkilökohtaisesti kokemalla. meidän pitäisi aina elää kuin eläisimme viimeistä päivää, ja se onkin hyvä neuvo kun ajattelemme läheisiämmekin.
Luemme lehtien kuolinilmoituksista, "Jokainen lähtö voi olla viimeinen, jokainen hyvästijättö ikuinen..jne" sen kummemmin ajattelematta mitä siihen lauseeseen oikeasti sisältyy, ts. elä kuin viimeistä päivää.- sureva ihminen
kuollaan nälkään ja täällä voivotellaan jos kuolevat uskaltavat jakaa kokemuksiaan suurelle yleisölle. Pitkään kuolevalle tulee tarve suojella läheisiään tuskalta, koska hän huomaa omaisensa pelon. Näillä ohjelmilla autetaan varmasti monia kohtaamaan kuoleva ihminen. Ehkä kuolevia ei karteta kuin ruttoa tämän jälkeen vaan heidät nähdään ihmisenä viimeiseen hengenvetoonsa asti. Pois marttyyrin asenne ja suojakilpi. Kuolema on osa elämää, samoin tuska.
- miten sitä sanoisi
Ilmoittaudu maailman pankkiin luuydin luovuttajaksi. Luovuta verta jos olet terve. Varmoilla mielipiteilläsi ja asenteellasi voisit pelastaa jokun kuoleman tai ehkä siirtää sitä 4-5-10v. Pois pelko. Luovutuksen päivä kun koittaa niin täytyy myöskin lupaus pitää. Petipaikka on ollut tyhjä liian monta kertaa ja rajusti sairastunut potilas kuollut.
- Varmasti sinäkään et karttai??
Tapahtuuko elämä aina muualla. Hätä voi olla liiankin lähellä. Siinä auttaa vaan ojennettu käsi kongreettisesti.
- Rakkaastaan
Kirjoitit kuin ajattelen, välillä vihaan kaikkea, kyselen "yläkerran herralta" et miksi? Arvaat ettei vastausta ole tullut.Ja se iloisuus mitä minäkin yritän näyttää, pah en usko että menee läpi.Niin Sinä olet edellä, ja en todellakaan tarkoita "elvistellä", vaan kaiken saan kokea myöhemmin, yritän päivittäin ajatella suruasi, muuhun en kykene.
- Densa
on ihmisten keskuudessa 100% Jos e itse kuole joutuu rakkaansa hautaamaan sanoi äiti vainajani aina.Silloin se tuntui typerältä,mutta niinhän se on.Ei sitä voi jähmettyä kuoleman edessä,elämä jatkuu ja niin sen on mentäväkin.
- Lisbet
tulisikin reilusti eikä niin kuin täälä sanotaan "puskantakaa" hivuttelemalla, siinä ei viisaat toki niin totta tarkoittavat ajatelmat riitä. Koska siinä tilanteessa elää joka hetki, ja huomaa et mihin ollaan menossa. Kituminen ei ole edes Luojalta oikeudenmukaista. Tämän pitää itse kokea sitä myllerrystä ei voi , osaa toiselle kertoa. En minä yksin jäämistäni pelkää, vaan mies vasta 54v , ei vielä nähnyt lapsenlastaan, no mitäpä mä näistä, joskus vaan on takki tyhjä,ja eihän ammatti-ihminen voi oireilla, eikös se niin ole?
- Tässä vaan mietin
Olen minäkin jutellut mummoni kanssa kun hän oli kuolemaa tekemässä. Mummo oli yli 70v ja sanoi että minun on lähdettävä.
Silloin sen jotenkin ymmärsi kun hän oli vanha ja oli valmis lähtemään.
Nyt on asia toisin. Minä puhun nuoremmista sisaristani. Omista tunnoistani tällä hetkellä.
- näin se vaan on.
Kaikilla on tämänsä. P. Saarikoski
- hajatelmia
Ja sen sai, mitä kirjoitti.
- muuan nainen
hajatelmia kirjoitti:
Ja sen sai, mitä kirjoitti.
Mielestäni sai kauniin kuoleman Valamon luostarissa. Siellä on hänen hautanskin. Vaatimaton. Häneltäkin jäi omaisia jotka jäivät kaipaamaan.
- HTZA
aloituksessa oikein on?
Tästä on käyty keskustelua jo muualla ihan tarpeeksi.
Tuntuuko aloittajalta kivalta kun joku ihan vastaakin? Ihan niin kuin "ikiomaan" ideaan?
PÖH!- Lisbet
Sorruin vastaamaan, mut yritän jatkossa pysyä kaukana. sanon vain KIITOS ne muutamat rivit kertoo paljon, "mutta ei meillä" valiteta. On mahtavaa ironiassakin huomata , et sieltä löytyy Sydän.
- Lisbet
Lisbet kirjoitti:
Sorruin vastaamaan, mut yritän jatkossa pysyä kaukana. sanon vain KIITOS ne muutamat rivit kertoo paljon, "mutta ei meillä" valiteta. On mahtavaa ironiassakin huomata , et sieltä löytyy Sydän.
väärässä paikassa, mut kun "hätähousu" olen , en ehdi ajatteleen, ja ensunkaan mä enää muista mihin niitä pitäis pistää.Nautin mielipiteistäsi, joskus kyllä mietin pitkäänkin, avautuu no kuivat jutut:-).
- miten tämän sanoisi
Mistä ideasta puhut.? Siitäkö että minun kaksi läheistäni sairastaa vakavasti ja minä kerron miltä livenä tuntuu tämä tuleva ohjelma.
Mielestäni tämä on aihe josta ei puhuta koskaan liikaa. Sinultakin kuolee lähiomaisia jos sinulla on. Minusta tuntuu kuin sinä sanoisit minulle että ole hiljaa, sisariesi sairauksista on puhuttu tarpeeksi paljon.
Minä en lopeta siitä puhumista koskaan. Liian paljon on välipitämättömyyttä ja sairaan ihmisen ohitusta tässä maassa. Täältä puuttuu täysin omaisten tuki.
Miten luulet että omaiset jaksaa, saati sitten sairaat?
Kohtuutonta.
Ihmisen arvostus sinulta puuttuu kokonaan kun noin sanot. Milloinkas sitä tukea ihminen kipeimmin tarvitsee jos ei sairastuessaan? Tukija tukiessaan.? - omainen
miten tämän sanoisi kirjoitti:
Mistä ideasta puhut.? Siitäkö että minun kaksi läheistäni sairastaa vakavasti ja minä kerron miltä livenä tuntuu tämä tuleva ohjelma.
Mielestäni tämä on aihe josta ei puhuta koskaan liikaa. Sinultakin kuolee lähiomaisia jos sinulla on. Minusta tuntuu kuin sinä sanoisit minulle että ole hiljaa, sisariesi sairauksista on puhuttu tarpeeksi paljon.
Minä en lopeta siitä puhumista koskaan. Liian paljon on välipitämättömyyttä ja sairaan ihmisen ohitusta tässä maassa. Täältä puuttuu täysin omaisten tuki.
Miten luulet että omaiset jaksaa, saati sitten sairaat?
Kohtuutonta.
Ihmisen arvostus sinulta puuttuu kokonaan kun noin sanot. Milloinkas sitä tukea ihminen kipeimmin tarvitsee jos ei sairastuessaan? Tukija tukiessaan.?omaiset on menneet, mutta miten se jäljelle jäänyt jaksaa? Sitä ei pahemmin ole kukaan huomioinut.
- omainen
omainen kirjoitti:
omaiset on menneet, mutta miten se jäljelle jäänyt jaksaa? Sitä ei pahemmin ole kukaan huomioinut.
silloin kun äiti kuoli... lääkäri tuli ja kysyi, että sinäkö olet tytär, ja toi minulle ikäänkuin halauksen äidiltä. Sitä en unohda, kiitos hänelle!
- Miten tämä sanoisi
Muuhun kun ei enää voi turvata kuin Luojaansa on ainoa lohtuni se että pieneltä osaltani olen voinut täyttää lupaukseni. Job 6:14
- Miten sen sanoisi
On taas herätty uuteen aamuun. Elämä jatkuu... mutta miten tästä eteenpäin?
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla5501797Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,18877- 84873
Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k101806Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai50729- 63715
Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki2707- 63676
Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?74628- 65543