Latinan tunnilla pitäisi osata vastata, mihin aikaan Rooman valtakunta idässä keisari Augustinuksen aikana laajimmillaan ulottui.
Tämä tieto löytyy kuulemma Raamatusta, mutta täytyy sanoa, etten tuollaista muista kuulleeni. Osaako joku auttaa?
ROOMAN VALTAKUNTA LAAJIMMILLAAN?
9
688
Vastaukset
- tuhat ja yksi
Täytyy tutustua historiallisiin tietoihin.
- jennittaja
Yritin itse tuota Googlesta etsiä, mutten löytänyt. Sitten vasta tajusin, että tehtävänannossa lukee "Raamatun mukaan". Pitäisi siis ilmeisesti löytyä.
- Elena
Augustinus oli kirkkoisä 300-luvulla. Roomassa oli keisari Augustus Jeesuksen aikana.
Rooman valtakunta laajimmillaan joskus 100-luvun alussa sisälsi itälaidalla alueet: Palestina, nykyään Israel, Syyria, Mesopotamia, Kappadokia (nyk. Turkki) ja tämän koillispuolella Armenia. Palestiinan eteläpuolella oli Egypti ja Arabia-niminen alue, joka tarkoitti suunnilleen Siinanin erämaata. Muita Rooman valtaamia alueita: Kypros, Traakia ja Makedonia jotka nykyisen Kreikan alueella, Dalmatia (Balkanin niemimaalla), Daakia nyk. Mustanmeren länsipuolella, Kreeta, koko pohjois-Afrikan rannikko jossa Cyrenaica (Tunisia) jne.
Tästä luettelosta siis puuttuu niitä Rooman alueita, kuten Gallia jne. jotka sijaitsevat katsottaessa nyky-Italiasta pohjoiseen, länteen, lounaaseen tai etelään.- jennittaja
Totta, huomasin itsekin virheeni. Tarkoitin tosiaan tuota Augustusta. Kiitos paljon avusta :)
Voit tarkistaa asian alla olevasta linkistä ja sen vasemmasta alalaidasta (ei ihan alhaalla), jossa on animaatiokartta (vuosiluvut vaihtuvat ja valtakunnan rajat niiden ohella automaattisesti)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Rooman_valtakunta
Kun sitten vertaat Rooman Imperiumia laajimmillaan nykyiseen Euroopan karttaan, saat selville, mitkä nykyisten maitten alueista kuuluivat siihen.
Sen sijaan AUGUSTUS oli Rooman valtakunnan keisari, jonka aikana imperiumi oli laajimmillaan.
Se ulottui idässä Kaksoisvirranmaahan (nyk. Irakiin) saakka.
Raamatussa (Luuk. 2:1,2) mainitaan Kyrenius (Publius Sulpicius Quirinius),
jonka keisari Augustus oli nimittänyt Syyrian maaherraksi,
valtakunnan itäisimpään provinssiin.Jäin tutkailemaan asiaa enkä huomannut, että olit jo saanut hyvän vastauksen :)
- jennittaja
Kiitos paljon teille molemmille. Itse en olisi tuota tietoa löytänyt varmaan mistään =)
HUOMIOI SEURAAVAA:
Ennen kuin menet alla olevan keskustelun kautta linkkiin, niin huomioi, että siinä mainitun animaatiokartan yläpuolella on erityiskartta vuodelta AD 230, jota hiirellä suurentamalla saat selville mitkä latinankieliset alueet kuuluivat Rooman Imperiumiin sen ollessa suurimmillaan.
Sitten linkki keskusteluun, josta löydät linkin:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000005&posting=22000000032103206
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273633- 412469
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362314Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381559
- 141372
- 1281310
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2681293Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275