Adventisti tuli uskoon

Kristy Jonesin kertomus uskoontulostaan käänneltynä:

Synnyin ja minut kasvatettiin Seitsemännen Päivän Adventistiksi (SPA) perheeseen. Elin isossa SPA yhteisössä ja kävin vain SPA-kouluja. Mutta kun olin noin 17 vuotias, innostukseni naisten kiekon pelaamisesta veti minut pois ”kalapurkista” ja jouduin tekemisiin joukkueeni kristittyjen naisten kanssa.

Kun opin tuntemaan noita naisia niin ajattelin, että olin parempi kuin he ja jotenkin lähempänä Jumalaa, koska olin ostanut SPA:n idean, että “meillä” on todellinen totuudellinen Raamatun käsitys ja että kaikki muut kristityt ovat köyhiä, petettyjä sieluja, jotka tulevat joutumaan lopulta kadotukseen, jos he jatkavat SPA-uskonkohtien hylkäämistä, nimittäin lauantaisapatin pitämisen.

He kysyivät pelkästä uteliaisuudesta minulta, mitä minä adventistina uskoin ja miksi. Tietysti minä aina selvitin ”oikean” oppikirjavastauksen, joka minulle oli opetetttu joka päivä koulussa ja kirkossa. He eivät halunneet keskustella, vain kysyä rehellisiä kysymyksiä.


Mutta jokin jäi sisimmässäni häiritsemään. Heillä näytti olevan jotain, mitä minulla ei ollut. Ilo... rauha. He menivät kirkkoon, koska he oikein halusivat mennä. Minulla se oli yhä työn alla. Minä palvelin Jumalaa, koska en halunnut kadotukseen. En niinkään kaipuusta taivaaseen, vaan enemmänkin pelosta joutua heitetyksi ”uloimpaan pimeyteen”, kuolemaan tuomituksi paholaisen kanssa, samalla kun katselisin perheen ja ystävien ottamista taivaaseen ilman minua.

Ajattelin itsekseni, “Miksi minä en saa kokoon samanlaista iloa kuin he? Jos heidän ilonsa todella on Jumalalta, miksi se sitten on heillä eikä minulla? Loppujen lopuksi minä tunnen Jumalan paremmin kuin he. Minulla on (SPA) `totuus`. He eivät edes mene kirkkoon oikeana päivänä. Niinpä jos jollain pitäisi olla parempi ja läheisempi suhde Jumalaan, sen pitäisi olla minulla… eikö?

Yhtenä päivänä, kun kristitty ystävä kysyi minulta sapatista, minä annoin oppikirjavastauksen, miten meidän pitää todistaa alamaisuutemme Jumalalle pitämällä sapattia, kuten se on laissa opetettu. Mutta sitten ystäväni kysyi sellaista, mikä silloin oli outo kysymys: ”Eikö sitä naulattu ristille, kun Jeesus kuoli?” Kauhuissani vastasin ”Ei tietenkään!” Ja selitin miten (SPA:n mukaan) sapatti vietto oli ikuisesti sitova, joka joko identifioi ja erottaa oikeat vääristä kristityistä viimeisinä päivinä. Mutta vaikka minä annoin suoralta kädeltä vastaukseni, sama kysymys jäi kaikumaan mieleeni. Tuo lause ”naulattu ristille” vainosi minua, kunnes minun piti tehdä sille jotain.

Halusin tietää, miksi he uskovat niinkuin uskovat? Miksi he menevät kirkkoon sunnuntaina? Minulle oli aina opetettu, että he eivät edes tienneet, miksi he menivät kirkkoon sunnuntaina, mutta että paholainen petti heitä. SPA-teologian mukaan Rooman hallitsija Konstantinus muutti palveluspäivän lauantaista sunnuntaihin, siksi jumalanpalvelus sunnuntaina oli pedon merkki, koska se osoitti alamaisuutta ihmiselle eikä Jumalalle.

Minä en voinut muuta kuin kurkistaa kristittyjen tietoja nettisivuilta, mennä kirjastoon ja käydä läpi historian kirjoja ja kristittyjen selitysteoksia. Minä huomasin, että kristityt menivät kirkkoon sunnuntaina, koska he juhlivat Kristuksen kuolleista heräämistä. Se oli minusta mielenkiintoista. Sitten huomasin, että oli hyvin dokumentoitu, että monet kristityt tapasivat sunnuntaisin kauan ennen Konstantinuksen käskykirjaa, jopa aivan kirkon alusta alkaen.

Yrittäen ymmärtää sitä kaikkea minä yritin etsiä vastauksia molemmista sekä kristittyjen että adventistien aineistosta. Mutta kun molemmat lähteet siteerasivat samoja kirjoituksia ja tulivat täysin päinvastaisiin johtopäätöksiin, minä ajattelin ”Ok, JOKU valehtelee. Joko niin tai MOLEMMAT ovat väärässä.”

Turhautumiseni kasvoi tukahduttamattoman uteliaisuuteni mukana tästä mysteeristä. Lopulta kun minä olin tullut niin turhautuneeksi ja kyyniseksi, että olin valmis jättämään koko uskonnon, minä sanoin Jumalalle ”Katso, minä tiedän, mitä tämä ja tuo henkilö sanoo… mutta minä haluan tietää, mitä SINÄ sanot. Minä tahdon tietää vain TOTUUDEN!”

Sen jälkeen minulla oli kuin tuore silmäpari. Minä luin Raamattua kuten olin tehnyt vuosia ennenkin, mutta se oli nyt elossa. Jumala pisti lauseiden, joita ennen en ollut todella ymmärtänyt, hyppäämään esiin (varsinkin Room 7, 8, 14 2 Kor 3:7-18, koko Galatalaiskirjeen, Ef 1:13-14, 2:15, 4:30, Kol 2:13-23), näyttäen minulle, että se on Hänen verensä, joka pelastaa minut, ei minun tekoni. Hänen Pyhä Henkensä sinetöi minut, ei sapatti. Että minä voin olla varma Hänessä enkä peloissani. Ensimmäistä kertaa minä lopulta sain välähdyksen siitä, mitä TODELLA tapahtui ristillä. Se oli Kristuksen työn päättyminen ristillä, joka oli aikaisemmin ollut minulta verhon peitossa, mutta nyt verho oli nostettu pois sallien minun nähdä sen selvästi. Kosketettuna huomiosta, mitä Kristus teki minulle, tunsin olevani pakotettu tekemään jotain sen johdosta. Yksin makuuhuoneessani, sen täytyy olla Pyhä Henki, joka johti minut rukoilemaan ottaen Jeesuksen vastaan sydämeeni ja pyytämään Hänta ei ainoastaan pelastajakseni vaan myös Herrakseni.

Siitä lähtien kun otin vastaan Herran 1997 elämälläni on ollut tarkoitus, selvyys, väri ja mikä tärkeintä todellinen totuus.

"Heaven's Burning" eli “Kuluttavainen tuli” on Jumalan läsnäolon intensiteetti (= voimakkuus) (Heb 12:29). Se on nimi, joka on annettu bändille, jossa minä soitan kitaraa, keino julistaa ja todistaa kadotetuille. Jos Herra muistuttaa meistä niin rukoile palvelusvirkamme puolesta.

http://www.formeradventist.com/stories/kristyjones.html

25

517

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yksi adventtikirkon Pääkonferenssin taktiikka, jota jäsenet sitten noudattavat, on väittää, että ihmisiä lähtee joukoittain pois adventisteista sen takia, että tulee pettymyksiä ihmissuhteissa.

      Mutta suurin osa on hyvissä asemissa kirkossaan, heillä on siellä sukua ja ystäviä - ei siis mitään syytä lähteä sen takia. Vasta silloin, kun he alkavat ihmetellä ääneen kirkon vääriä oppeja, alkaa toisilta jäseniltä ja kirkolta tulla tyrmäävä palautetta.

      Niinpä suuri osa lähtee opillisista syistä, koska huomaavat, ettei opetus ole kristillistä ja jotkut jopa tulevat uskoon ja eroavat kiireesti epäraamatullisesta harhaopista.

      • oikein sanot

        että mitä lähemmäksi Jeesuksen takaisi tuloa tullaan sitä löysemmäksi käy ihmisten usko ja leivän yltäkylläisyys on yksi syy siihen, ajatus on enempi maallisen perään kuin Jumalan sanan.

        Ja sekin on ennestettu että adventtikirkosta lähtee paljon kansaa pois, akanat lentävät,mutta puhdas vilja jää, mutta muista kirkoista tulevat ja täyttävät ne paikat jotka ovat jääneet tyhjiksi.
        Kun Jeesus tulee niin joukko ei ole suuri joka pääsee Karitsan häihin, siksi Jeesus sanookin surullisena KUN MINÄ TULEN TOISEN KERRAN LÖYTÄNENKÖHÄN USKOA MAAN PÄÄLTÄ.
        Kyllähän uskosta paljon puhutaan, mutta löytyykö sitä uskoa, joka kestää koettelemuksenkin.


      • usko on usein
        oikein sanot kirjoitti:

        että mitä lähemmäksi Jeesuksen takaisi tuloa tullaan sitä löysemmäksi käy ihmisten usko ja leivän yltäkylläisyys on yksi syy siihen, ajatus on enempi maallisen perään kuin Jumalan sanan.

        Ja sekin on ennestettu että adventtikirkosta lähtee paljon kansaa pois, akanat lentävät,mutta puhdas vilja jää, mutta muista kirkoista tulevat ja täyttävät ne paikat jotka ovat jääneet tyhjiksi.
        Kun Jeesus tulee niin joukko ei ole suuri joka pääsee Karitsan häihin, siksi Jeesus sanookin surullisena KUN MINÄ TULEN TOISEN KERRAN LÖYTÄNENKÖHÄN USKOA MAAN PÄÄLTÄ.
        Kyllähän uskosta paljon puhutaan, mutta löytyykö sitä uskoa, joka kestää koettelemuksenkin.

        kuin tunne vailla ymmärrystä ja sellaisen uskon varaan ei iankaikkisuutta paljon rakenneta.


      • ylifariseus

        Kirkon löytää, sillä kirkon kaatajista ja polttajista, ei tule olemaan puutetta, enempää kuin vääristä opetuksistakaan, ja tässähän näitä piisaa!.

        1. Sunnuntain muuttaminen viikon seitsemänneksi päiväksi vuonna 1973.
        2. Naispappeus, homo ja lesboliitot, sekä abortit.

        3. Toinen kuolema, on ikuinen elämä tulijärvessä, ja ikuisen piinan oppi.

        4. Tuhat-vuotinen rauhan-valtakunta maan päällä ilman Jeesusta, silloin kun pyhät ovat Jeesuksen kanssa sen saman ajan taivaassa.
        5. Seitsen vuotinen vaivan-aika, jota Raamattu ei tunne.
        6. Jeesuksen salainen tuleminen, sillä Jeesuksen tulo on suuri ja julkinen, ja kaikkien silmät saavat Hänet nähdä.
        7. Jeesuksen tulo ennen antikristuksen tuloa, sillä mitä tulee Herramme Jeesuksen Kristuksen takaisintuloon, niin ei Hän tule ennenkuin ilmestyy tuo laiton, jonka Hän tuhoaa tulemuksensa ilmestyksellä.
        8. Käskyjen kumoaminen, vaikka kysymyksessä on käskyjen täyttäminen ja vahvistaminen, olemaan voimassa ikuisesti, Jumalan tahtona.

        9. Jeesuksesta tehdään Lusiferin työkaveri käskyjen kumoamisessa, ja osa heistä uskoo vain yhdeksän käskyä olevan voimassa.
        10. Jumalan kymmenen käskyn lain ja Mooseksen uhrilakien sekoittaminen keskenään, sillä ei Mooseksella ollut omaa kymmentä käskyä, vaan Jumalan antamat käskyt Moosekselle.
        11. Vauvakaste, vaikka Luther sanoo, että kaste tulisi suorittaa virtaavaan veteen.
        12. Jeesuksen tulon jouduttaminen, sillä ei ihminen voi muutella niitä aikoja ja hetkiä, jotka Jumala on oman valtansa nojalla säätänyt ja määrännyt, vaan näiden kaikkien täytyy ensin tapahtua ja sitten tulee loppu.
        13. Kehitysoppi, joka mitätöi Paratiisissa annetun sapatin luomisen muistomerkkinä.

        Kun aikansa kuuntelee niitä valheita ja viekkaasti soviteltuja tarinoita, ovat monet eksyneet niihin käsiään heilutteleviin iloisiin henkeä täynnä oleviin lain kumoajiin. Monet ovat palanneet takaisin heidän eksytyksistään ja uskoneet puhtaaseen evankeliumiin ja paenneet pois Baabelista.


      • Auni 1
        ylifariseus kirjoitti:

        Kirkon löytää, sillä kirkon kaatajista ja polttajista, ei tule olemaan puutetta, enempää kuin vääristä opetuksistakaan, ja tässähän näitä piisaa!.

        1. Sunnuntain muuttaminen viikon seitsemänneksi päiväksi vuonna 1973.
        2. Naispappeus, homo ja lesboliitot, sekä abortit.

        3. Toinen kuolema, on ikuinen elämä tulijärvessä, ja ikuisen piinan oppi.

        4. Tuhat-vuotinen rauhan-valtakunta maan päällä ilman Jeesusta, silloin kun pyhät ovat Jeesuksen kanssa sen saman ajan taivaassa.
        5. Seitsen vuotinen vaivan-aika, jota Raamattu ei tunne.
        6. Jeesuksen salainen tuleminen, sillä Jeesuksen tulo on suuri ja julkinen, ja kaikkien silmät saavat Hänet nähdä.
        7. Jeesuksen tulo ennen antikristuksen tuloa, sillä mitä tulee Herramme Jeesuksen Kristuksen takaisintuloon, niin ei Hän tule ennenkuin ilmestyy tuo laiton, jonka Hän tuhoaa tulemuksensa ilmestyksellä.
        8. Käskyjen kumoaminen, vaikka kysymyksessä on käskyjen täyttäminen ja vahvistaminen, olemaan voimassa ikuisesti, Jumalan tahtona.

        9. Jeesuksesta tehdään Lusiferin työkaveri käskyjen kumoamisessa, ja osa heistä uskoo vain yhdeksän käskyä olevan voimassa.
        10. Jumalan kymmenen käskyn lain ja Mooseksen uhrilakien sekoittaminen keskenään, sillä ei Mooseksella ollut omaa kymmentä käskyä, vaan Jumalan antamat käskyt Moosekselle.
        11. Vauvakaste, vaikka Luther sanoo, että kaste tulisi suorittaa virtaavaan veteen.
        12. Jeesuksen tulon jouduttaminen, sillä ei ihminen voi muutella niitä aikoja ja hetkiä, jotka Jumala on oman valtansa nojalla säätänyt ja määrännyt, vaan näiden kaikkien täytyy ensin tapahtua ja sitten tulee loppu.
        13. Kehitysoppi, joka mitätöi Paratiisissa annetun sapatin luomisen muistomerkkinä.

        Kun aikansa kuuntelee niitä valheita ja viekkaasti soviteltuja tarinoita, ovat monet eksyneet niihin käsiään heilutteleviin iloisiin henkeä täynnä oleviin lain kumoajiin. Monet ovat palanneet takaisin heidän eksytyksistään ja uskoneet puhtaaseen evankeliumiin ja paenneet pois Baabelista.

        olleet, niin minäkin kasvoin kodissa jossa puhuttiin kun ihminen kuolee, niin ei hän oikeastaan kuollutkaan vaan muutti henkenä taivaaseen, ei koskaan sanottu että se olisi mennyt helvetiin palamaan vaikka ei olis välittänyt Jumalasta yhtikään elämänsä aikana, kun oli kirkon kirjoilla se riitti.

        Kun sitten vanhempi siskoni käänty adventtiuskoon kyllä sitä ihmeteltiin ja vähän jopa pidettiin harhaoppisena, sapattia ei vanhempani käsittäneet ollenkaan.
        Minä en ottanut mitään kantaa kun en ollut uskosta niin kiinostunut siihen aikaan, mutta niin on käynyt vuosien kuluessä että siskoni rukoukset ovat menneet Jumalan tykö ja me nuoremmat kolme siskosta ja perheemme ovat tulleet uskoon, ja nykyisin kuulumme kaikki adventtikirkkoon, asumme kaukana toisistamme aivan ulkomaita myöten, mutta usko on sama.

        Siskoni lepää jo mullan alla odottamassa Vapahtajansa ääntä kun Hän saapuu noutamaan omansa kotiin.
        Olen niin kiitollinen siskolleni siitä, että hän jaksoi rukoilla puolestamme, että me kaikki saamme kokea Jeesuksen rakkautta, jossa ei ole helvetin pelkoa, eikä muitakaan pelkoja joita aina oli kun ei ollut toivoa paremmasta.


      • ylifariseus kirjoitti:

        Kirkon löytää, sillä kirkon kaatajista ja polttajista, ei tule olemaan puutetta, enempää kuin vääristä opetuksistakaan, ja tässähän näitä piisaa!.

        1. Sunnuntain muuttaminen viikon seitsemänneksi päiväksi vuonna 1973.
        2. Naispappeus, homo ja lesboliitot, sekä abortit.

        3. Toinen kuolema, on ikuinen elämä tulijärvessä, ja ikuisen piinan oppi.

        4. Tuhat-vuotinen rauhan-valtakunta maan päällä ilman Jeesusta, silloin kun pyhät ovat Jeesuksen kanssa sen saman ajan taivaassa.
        5. Seitsen vuotinen vaivan-aika, jota Raamattu ei tunne.
        6. Jeesuksen salainen tuleminen, sillä Jeesuksen tulo on suuri ja julkinen, ja kaikkien silmät saavat Hänet nähdä.
        7. Jeesuksen tulo ennen antikristuksen tuloa, sillä mitä tulee Herramme Jeesuksen Kristuksen takaisintuloon, niin ei Hän tule ennenkuin ilmestyy tuo laiton, jonka Hän tuhoaa tulemuksensa ilmestyksellä.
        8. Käskyjen kumoaminen, vaikka kysymyksessä on käskyjen täyttäminen ja vahvistaminen, olemaan voimassa ikuisesti, Jumalan tahtona.

        9. Jeesuksesta tehdään Lusiferin työkaveri käskyjen kumoamisessa, ja osa heistä uskoo vain yhdeksän käskyä olevan voimassa.
        10. Jumalan kymmenen käskyn lain ja Mooseksen uhrilakien sekoittaminen keskenään, sillä ei Mooseksella ollut omaa kymmentä käskyä, vaan Jumalan antamat käskyt Moosekselle.
        11. Vauvakaste, vaikka Luther sanoo, että kaste tulisi suorittaa virtaavaan veteen.
        12. Jeesuksen tulon jouduttaminen, sillä ei ihminen voi muutella niitä aikoja ja hetkiä, jotka Jumala on oman valtansa nojalla säätänyt ja määrännyt, vaan näiden kaikkien täytyy ensin tapahtua ja sitten tulee loppu.
        13. Kehitysoppi, joka mitätöi Paratiisissa annetun sapatin luomisen muistomerkkinä.

        Kun aikansa kuuntelee niitä valheita ja viekkaasti soviteltuja tarinoita, ovat monet eksyneet niihin käsiään heilutteleviin iloisiin henkeä täynnä oleviin lain kumoajiin. Monet ovat palanneet takaisin heidän eksytyksistään ja uskoneet puhtaaseen evankeliumiin ja paenneet pois Baabelista.

        Mitähän se teidän "puhdas evankeliumi ja pakeneminen pois Baabelista on"???

        "Minua kummastuttaa, että te niin äkkiä käännytte hänestä, joka on kutsunut teidät Kristuksen armossa, pois toisenlaiseen evankeliumiin,
        joka kuitenkaan ei ole mikään toinen; on vain eräitä, jotka hämmentävät teitä ja tahtovat vääristellä Kristuksen evankeliumin.
        Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu. " (Gal.1)

        Olen monien kristittyjen piireissä ollut. Kaikilla meillä on Jeesusta korostava yhteinen uskominen ilman suurempia jänniteitä. Mutta teidän kanssa, kun ollaan tekemisissä törmätään ihan eri uskontoon, vaikka Jeesuksesta kerrottekin. Te ette tarjoaa evankeliumia, näkeehän sen tuosta Kristy Jonesin todistuksestakin, vaan kalastelette uskovia/uskomattomia harjoittamaan kulttiuskontoanne E G Whiten mukaan.

        Tässä sivu, josta voitte lukea enemmän henkilökohtaisia todistuksia..

        http://www.formeradventist.com/stories.html


      • auni1
        Utulila kirjoitti:

        Mitähän se teidän "puhdas evankeliumi ja pakeneminen pois Baabelista on"???

        "Minua kummastuttaa, että te niin äkkiä käännytte hänestä, joka on kutsunut teidät Kristuksen armossa, pois toisenlaiseen evankeliumiin,
        joka kuitenkaan ei ole mikään toinen; on vain eräitä, jotka hämmentävät teitä ja tahtovat vääristellä Kristuksen evankeliumin.
        Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu. " (Gal.1)

        Olen monien kristittyjen piireissä ollut. Kaikilla meillä on Jeesusta korostava yhteinen uskominen ilman suurempia jänniteitä. Mutta teidän kanssa, kun ollaan tekemisissä törmätään ihan eri uskontoon, vaikka Jeesuksesta kerrottekin. Te ette tarjoaa evankeliumia, näkeehän sen tuosta Kristy Jonesin todistuksestakin, vaan kalastelette uskovia/uskomattomia harjoittamaan kulttiuskontoanne E G Whiten mukaan.

        Tässä sivu, josta voitte lukea enemmän henkilökohtaisia todistuksia..

        http://www.formeradventist.com/stories.html

        tuosta linkistä mutta ei minua kiinosta entisten uskovien kirjoitukset kun niistä ei millään tavalla rikastu uskon elämä, päin vastoin tulee paha mieli kun näkee että kuinka ihmiset ovat kaunamielisiä toisilleen, eikö meidän uskomme pitäisi olla iloa ja rauhaa Herrassa.
        Etkö sinäkin Utulila voisi jättää adventistit rauhaan ja keskittyä kirjoittelemaan mikä on jokaiselle rakentavaista ja myös samoin itsekin rakentuisit siitä, noista kirjoituksista ei rakennu kukaan.


      • auni1 kirjoitti:

        tuosta linkistä mutta ei minua kiinosta entisten uskovien kirjoitukset kun niistä ei millään tavalla rikastu uskon elämä, päin vastoin tulee paha mieli kun näkee että kuinka ihmiset ovat kaunamielisiä toisilleen, eikö meidän uskomme pitäisi olla iloa ja rauhaa Herrassa.
        Etkö sinäkin Utulila voisi jättää adventistit rauhaan ja keskittyä kirjoittelemaan mikä on jokaiselle rakentavaista ja myös samoin itsekin rakentuisit siitä, noista kirjoituksista ei rakennu kukaan.

        Sinulle ei merkkaa ihmisten avoimet todistukset yhtään mitään. Mietit näköjään vain, että miten noista ja minustakin päästäisiin eroon, että saisi rauhassa jatkaa eksyttämistä.

        Kenenkään ei tarvitse olla adventisti ollakseen Jeesuksen oma. Harhaoppia on julistaa adventistien olevan "ainoa oikea" seurakunta.


      • auni1
        Utulila kirjoitti:

        Sinulle ei merkkaa ihmisten avoimet todistukset yhtään mitään. Mietit näköjään vain, että miten noista ja minustakin päästäisiin eroon, että saisi rauhassa jatkaa eksyttämistä.

        Kenenkään ei tarvitse olla adventisti ollakseen Jeesuksen oma. Harhaoppia on julistaa adventistien olevan "ainoa oikea" seurakunta.

        monista uskonnoista enempi kuin ehkä sinä tiedät, en liittynyt adventtikirkkoon suin päin kävin hyvin huolellisen tutkinnan raamatusta ennenkuin liityin, mutta täytyy myöntää että minä valitsin tämän parjatun kirkon siksi koska heillä oli raamatullisin opetus.
        En minä sillä kirjoita tätä että kerskaisin uskostani, enkä mieti niinkuin sanoit että pääsisin eroon muista ihmisistä, minä pidän kunniassa kaikkia ihmisiä, kuinka sinä olet niin varma että adventtioppi on harhaoppi kuinka sen selvität harhaksi, en minä sano sinun oppiasi harhaksi, Jumala yksin tietää missä me olemme harhassa.Olen ennekin kirjoitellut kanssasi olit silloin paljon suopeampi adventisteille, miksi sinusta on tullut noin hyökkäävä nyt, onko sinua joku valistanut hyökkäykseen adventisteja vastaan?


      • ylifariseus
        Utulila kirjoitti:

        Mitähän se teidän "puhdas evankeliumi ja pakeneminen pois Baabelista on"???

        "Minua kummastuttaa, että te niin äkkiä käännytte hänestä, joka on kutsunut teidät Kristuksen armossa, pois toisenlaiseen evankeliumiin,
        joka kuitenkaan ei ole mikään toinen; on vain eräitä, jotka hämmentävät teitä ja tahtovat vääristellä Kristuksen evankeliumin.
        Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu. " (Gal.1)

        Olen monien kristittyjen piireissä ollut. Kaikilla meillä on Jeesusta korostava yhteinen uskominen ilman suurempia jänniteitä. Mutta teidän kanssa, kun ollaan tekemisissä törmätään ihan eri uskontoon, vaikka Jeesuksesta kerrottekin. Te ette tarjoaa evankeliumia, näkeehän sen tuosta Kristy Jonesin todistuksestakin, vaan kalastelette uskovia/uskomattomia harjoittamaan kulttiuskontoanne E G Whiten mukaan.

        Tässä sivu, josta voitte lukea enemmän henkilökohtaisia todistuksia..

        http://www.formeradventist.com/stories.html

        onkin erillaista, kuin Adventistien lain täyttymykseen tukeutuva julistus, joka ei anna ihmiselle mahdollisuutta pelastua, ilman, että Jeesus on täyttänyt lain hänen puolestaan.

        Utulila voi hyvin viihtyä lusiferin opinkappaleissa kumottuine lakeineen, ja teette Jeesuksestakin lusiferin työkaverin käskyjen kumoamisessa.

        Kirja "Suuri Taistelu" toteutuu silmiinpistävällä tavalla laittomuuden seurakuntien yhdistyessä toisiinsa, ja matkaavan Roomaan tukka hulmuten.

        Raamattu kehoittaa lähtemään ulos, siitä mihin te olette menossa sisälle, se on sitä oikeaa julistusta puhtaalle evankeliumille.

        Ei lusiferin porukoissa mitään jännitteitä ole, vaan voi uskoa mitä tahansa, kunhan vain käyttää Jeesus nimeä, jota käyttää antikristuskin, pettäessään todellisia uskovia.


      • auni1 kirjoitti:

        monista uskonnoista enempi kuin ehkä sinä tiedät, en liittynyt adventtikirkkoon suin päin kävin hyvin huolellisen tutkinnan raamatusta ennenkuin liityin, mutta täytyy myöntää että minä valitsin tämän parjatun kirkon siksi koska heillä oli raamatullisin opetus.
        En minä sillä kirjoita tätä että kerskaisin uskostani, enkä mieti niinkuin sanoit että pääsisin eroon muista ihmisistä, minä pidän kunniassa kaikkia ihmisiä, kuinka sinä olet niin varma että adventtioppi on harhaoppi kuinka sen selvität harhaksi, en minä sano sinun oppiasi harhaksi, Jumala yksin tietää missä me olemme harhassa.Olen ennekin kirjoitellut kanssasi olit silloin paljon suopeampi adventisteille, miksi sinusta on tullut noin hyökkäävä nyt, onko sinua joku valistanut hyökkäykseen adventisteja vastaan?

        Kirjoiti:""Utulila kuule minä tiedän monista uskonnoista enempi kuin ehkä sinä tiedät.""

        Sinä tiedät siis kaiken, joten ei minulla ole sijaa murentamaan sinun jykevää uskonnollisuuttasi. Pidä vaan oma uskosi. Mutta älä pyydystele Jeesuksen vapaudessa, levossa, ilossa ja rauhassa olevia uskovia. Pyrkisit sinäkin saamaan "sapatin" levon Jeesuksessa.


      • ylifariseus kirjoitti:

        onkin erillaista, kuin Adventistien lain täyttymykseen tukeutuva julistus, joka ei anna ihmiselle mahdollisuutta pelastua, ilman, että Jeesus on täyttänyt lain hänen puolestaan.

        Utulila voi hyvin viihtyä lusiferin opinkappaleissa kumottuine lakeineen, ja teette Jeesuksestakin lusiferin työkaverin käskyjen kumoamisessa.

        Kirja "Suuri Taistelu" toteutuu silmiinpistävällä tavalla laittomuuden seurakuntien yhdistyessä toisiinsa, ja matkaavan Roomaan tukka hulmuten.

        Raamattu kehoittaa lähtemään ulos, siitä mihin te olette menossa sisälle, se on sitä oikeaa julistusta puhtaalle evankeliumille.

        Ei lusiferin porukoissa mitään jännitteitä ole, vaan voi uskoa mitä tahansa, kunhan vain käyttää Jeesus nimeä, jota käyttää antikristuskin, pettäessään todellisia uskovia.

        Sinulle ylifariseus kuuluu sanoma..

        Jeesus sanoo: "Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon". ( Matt. 11:28)

        Uskovilla on vahva perusta, jolle lasketaan. Ja se on Jeesus. Se ei perustu pelotteluun, eikä hysteriaan.


      • auni,,
        Utulila kirjoitti:

        Kirjoiti:""Utulila kuule minä tiedän monista uskonnoista enempi kuin ehkä sinä tiedät.""

        Sinä tiedät siis kaiken, joten ei minulla ole sijaa murentamaan sinun jykevää uskonnollisuuttasi. Pidä vaan oma uskosi. Mutta älä pyydystele Jeesuksen vapaudessa, levossa, ilossa ja rauhassa olevia uskovia. Pyrkisit sinäkin saamaan "sapatin" levon Jeesuksessa.

        puolestani saat pitää ihan rauhassa uskosi, asunkin niin kaukana suomesta ettei minulle haittaa mitään mitä uskot.Mitä sapatti lepoon tulee niin olen ollut tänäänkin sapatin levossa, mutta nyt se on meillä jo ohi.
        Kyllä minulla on luja luottamus Jeesukseen ettei sitä maailman myrskyt enää heittele ja on ollut lähes 50v kiitos siitä tulee vain Herralle ei minulle.


      • alex-kasi
        Utulila kirjoitti:

        Mitähän se teidän "puhdas evankeliumi ja pakeneminen pois Baabelista on"???

        "Minua kummastuttaa, että te niin äkkiä käännytte hänestä, joka on kutsunut teidät Kristuksen armossa, pois toisenlaiseen evankeliumiin,
        joka kuitenkaan ei ole mikään toinen; on vain eräitä, jotka hämmentävät teitä ja tahtovat vääristellä Kristuksen evankeliumin.
        Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu. " (Gal.1)

        Olen monien kristittyjen piireissä ollut. Kaikilla meillä on Jeesusta korostava yhteinen uskominen ilman suurempia jänniteitä. Mutta teidän kanssa, kun ollaan tekemisissä törmätään ihan eri uskontoon, vaikka Jeesuksesta kerrottekin. Te ette tarjoaa evankeliumia, näkeehän sen tuosta Kristy Jonesin todistuksestakin, vaan kalastelette uskovia/uskomattomia harjoittamaan kulttiuskontoanne E G Whiten mukaan.

        Tässä sivu, josta voitte lukea enemmän henkilökohtaisia todistuksia..

        http://www.formeradventist.com/stories.html

        olevansa kuolemattomia sieluja erossa Jumaastakin? Yhtä kuolemattomia kuin Jumala itse. Sitäkö tarkoitat? Ja miksi? koska niin monet muutkin uskovat sellaiseen - vai? että "Ei - ette te kuole".

        Tai pitäisikö jokaisen alkaa uskomaan ikuiseen piinaan? koska muutkin uskovat? ja jos ei usko sellaista Jumalasta - niin sittenkö te riehutte tällä palstalla puhumassa, että kuinka huono se sellainen usko on missä ei olla edes ku-olemattomia tai uskota edes ikuiseen piinaan - ??

        Oletko ihan tosissasi?

        Ja mitä nämä "tosi uskovat" sanovat -?? "Ikuinen piina ei meitä koske kun me ei sinne jouduta" -??

        Jaa-a, paljon saa kuulla ennenkuin korvat putoo ja nytkö sitten yritetään käännyttää ihmisiä samaan uskoon .. Täällä on niin montaa muiden uskon punnitsijaa - joiden olisi tarpeen ensin tarkistaa oman uskonsa sisältö ennen kuin alkaa muille sitä tyrkyttämään.

        Ettekö koskaan kysy että MIKSI?

        alex


      • benedi=siunattu
        Utulila kirjoitti:

        Mitähän se teidän "puhdas evankeliumi ja pakeneminen pois Baabelista on"???

        "Minua kummastuttaa, että te niin äkkiä käännytte hänestä, joka on kutsunut teidät Kristuksen armossa, pois toisenlaiseen evankeliumiin,
        joka kuitenkaan ei ole mikään toinen; on vain eräitä, jotka hämmentävät teitä ja tahtovat vääristellä Kristuksen evankeliumin.
        Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu. " (Gal.1)

        Olen monien kristittyjen piireissä ollut. Kaikilla meillä on Jeesusta korostava yhteinen uskominen ilman suurempia jänniteitä. Mutta teidän kanssa, kun ollaan tekemisissä törmätään ihan eri uskontoon, vaikka Jeesuksesta kerrottekin. Te ette tarjoaa evankeliumia, näkeehän sen tuosta Kristy Jonesin todistuksestakin, vaan kalastelette uskovia/uskomattomia harjoittamaan kulttiuskontoanne E G Whiten mukaan.

        Tässä sivu, josta voitte lukea enemmän henkilökohtaisia todistuksia..

        http://www.formeradventist.com/stories.html

        Gal. 1 opetuksessaan?
        Ilmeisesti kaikki kirkkokunnat ja yksityiset ihmiset.

        " Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on
        vastoin sitä minkä ME olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu"

        Raamattuhan sanoo: " Kirottu on se kansa , joka ei lakia tunne"....Te sanotte, Jeesuksen me tunnemme, ja tiedämme, (kuten mekin), mutta mikä tämä laki on, siitä me emme tahdo mitään tietää!!

        Me olemme itse itsellemme laki, te sanotte! Me noudatamme käskyjä, niin monta kuin kukin on omassa mielessään varma....koska me emme ole sapatin johdosta varmoja, me pyhitämme sunnuntain, viikon 1. työpäivän
        koska siitä me olemme varmoja!!!
        Varma on tämä sana, kaikinpuolin vastaanottamisen arvoinen,....että sunnuntai on Herran päivä, niinkö?
        Eikö teitä kelvottomia edes hävetä, kun häpäisette Jumalan, ja poljette hänen lakinsa jalkojenne alle??

        Eipä tietenkään, tehän säästätte häpeänne Herran tulemukseen!


      • auni1 kirjoitti:

        monista uskonnoista enempi kuin ehkä sinä tiedät, en liittynyt adventtikirkkoon suin päin kävin hyvin huolellisen tutkinnan raamatusta ennenkuin liityin, mutta täytyy myöntää että minä valitsin tämän parjatun kirkon siksi koska heillä oli raamatullisin opetus.
        En minä sillä kirjoita tätä että kerskaisin uskostani, enkä mieti niinkuin sanoit että pääsisin eroon muista ihmisistä, minä pidän kunniassa kaikkia ihmisiä, kuinka sinä olet niin varma että adventtioppi on harhaoppi kuinka sen selvität harhaksi, en minä sano sinun oppiasi harhaksi, Jumala yksin tietää missä me olemme harhassa.Olen ennekin kirjoitellut kanssasi olit silloin paljon suopeampi adventisteille, miksi sinusta on tullut noin hyökkäävä nyt, onko sinua joku valistanut hyökkäykseen adventisteja vastaan?

        ### Täytyy myöntää että minä valitsin tämän parjatun kirkon siksi koska heillä oli raamatullisin opetus. ###

        Olemme täällä toteennäyttäneet, että sinun parjattu kirkkosi on täysin hakoteillä. Kuitenkin sinä yhä intät, että valitsit tuon hakoteillä olevan kirkon siksi, että se on raamatullisin kirkkolaitos. Outoa.


      • alex-kasi kirjoitti:

        olevansa kuolemattomia sieluja erossa Jumaastakin? Yhtä kuolemattomia kuin Jumala itse. Sitäkö tarkoitat? Ja miksi? koska niin monet muutkin uskovat sellaiseen - vai? että "Ei - ette te kuole".

        Tai pitäisikö jokaisen alkaa uskomaan ikuiseen piinaan? koska muutkin uskovat? ja jos ei usko sellaista Jumalasta - niin sittenkö te riehutte tällä palstalla puhumassa, että kuinka huono se sellainen usko on missä ei olla edes ku-olemattomia tai uskota edes ikuiseen piinaan - ??

        Oletko ihan tosissasi?

        Ja mitä nämä "tosi uskovat" sanovat -?? "Ikuinen piina ei meitä koske kun me ei sinne jouduta" -??

        Jaa-a, paljon saa kuulla ennenkuin korvat putoo ja nytkö sitten yritetään käännyttää ihmisiä samaan uskoon .. Täällä on niin montaa muiden uskon punnitsijaa - joiden olisi tarpeen ensin tarkistaa oman uskonsa sisältö ennen kuin alkaa muille sitä tyrkyttämään.

        Ettekö koskaan kysy että MIKSI?

        alex

        Taisi nämä sivut olla sinulle liikaa yhdellä kerralla.
        Laitetaan esille uudelleen. Ihmisten todistuksia..

        http://www.formeradventist.com/stories.html


    • Kannattaa lukea, jospa tulisi ahaa-ilmiö ja pääsisit etsikkoaikaan ja irti adventismista.

      • 45678

        valheesi tai ex-adventistien valheet.


    • alex-kasi

      sitten uskoo olevansa yhtä kuolematon elämä kuin Jumala? jonka hän nyt sitten yhtäkkiä uskoo luoneen elämää "ikuiseen piinaan" jossain tulijärvessä missä ei matokaan kuole ja joita autuaat sitten käyvät aikaajoin katsiómassa ettei totuus unohtuisi?

      Tai eikö sellaisista asioista ole hänelle kerrottu? (ne kun ovat sellaisia asioita joista ei oloittelijoille yleensä puhuta)..

      Kenen on vastuu? että tuollaisia harhoja pantiin nuoren ihmisen päähän?

      Tällä palstalla ei sellaisten harhojen levittäjät ainakaan saa olla tehdä sitä ilman että saavat vastustusta.

      alex

    • benedi=siunattu

      Uskova 1 selityksestä. avain kysymys: " Minä tahdon tietää, mitä Sinä ( Herra ) sanot"

      Herra sanoo: " Jos te minua rakastatte, te pidätte minun käskyni,ja ne eivät ole raskaat" (Herra)
      " Se, joka sanoo Hänet tuntevansa , eikäpidä hänen käskyjään, se on valehtelija, eikä totuus ole
      hänessä" (Herra)

      "Minä tahdon tietää vain totuuden" Ja Herra sanoo: " Minun sanani on kokonansa totuus" Herra

      Huom! Jeesusta ei voi ottaa vastaan sydämeensä,koska sydän on lihas, joka pumppuaa verta valtimoita pitkin elimistöön! Iso-ja pieni verenkierto.

      Sitäpaitsi Jeesus on lihaa-ja luita eikä mahdu kenenkään sydämeen, koska hän ei ole henki!
      Ja on myös tiedettävä, että Jeesus asuu ja tekee työtä taivaassa, siinä oikeassa majassa, jonka on tehnyt Herra eikä ihminen""

      Ainut joka voi asua meisssä, on Pyhä Henki, joka ottaa Jeesuiksen omasta ja antaa meille"

      Jeesuksen omaa ovat Jumalan käskyt..." MInä olen pitänyt ( eli noudattanut) Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan"
      " Mikä on sinun on myös minun" Jeesus

      • IDENEB

        \\\ " Minä tahdon tietää, mitä Sinä ( Herra ) sanot" \\\

        Juu - jokainen uskova tietysti tahtoo tietää ja tehdä Jumalan tahdon. Riidaton fakta se. Siispä tämän ..

        Joh. 6:28
        Niin he sanoivat hänelle: "Mitä meidän pitää tekemän, että me Jumalan tekoja tekisimme?"
        29 Jeesus vastasi ja sanoi heille:
        "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt".

        Benedi on lihallinen eli jumalaton eli hengetön eli ymmärtämätön, kun materialistisesti selittää hengelliset.
        Benediä ei ole siunattu sydämen uskolla ..

        \\\ Sitäpaitsi Jeesus on lihaa-ja luita eikä mahdu kenenkään sydämeen, koska hän ei ole henki! \\\ (benedi)

        Uskommeko nämä Jeesuksen sanat vai onko meillä materialististinen elämänkäsitys??

        Joh. 6:53
        Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti: ellette te syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertaan,
        teillä ei ole elämää.
        [6:53-56: Mark. 14:22-24; 1. Kor. 10:16]

        Joh. 14:23
        Jeesus vastasi: "Jos joku rakastaa minua, hän noudattaa minun sanaani. Minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen luokseen ja jäämme asumaan hänen luokseen. [Ilm. 3:20]


      • benedi=siunattu
        IDENEB kirjoitti:

        \\\ " Minä tahdon tietää, mitä Sinä ( Herra ) sanot" \\\

        Juu - jokainen uskova tietysti tahtoo tietää ja tehdä Jumalan tahdon. Riidaton fakta se. Siispä tämän ..

        Joh. 6:28
        Niin he sanoivat hänelle: "Mitä meidän pitää tekemän, että me Jumalan tekoja tekisimme?"
        29 Jeesus vastasi ja sanoi heille:
        "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt".

        Benedi on lihallinen eli jumalaton eli hengetön eli ymmärtämätön, kun materialistisesti selittää hengelliset.
        Benediä ei ole siunattu sydämen uskolla ..

        \\\ Sitäpaitsi Jeesus on lihaa-ja luita eikä mahdu kenenkään sydämeen, koska hän ei ole henki! \\\ (benedi)

        Uskommeko nämä Jeesuksen sanat vai onko meillä materialististinen elämänkäsitys??

        Joh. 6:53
        Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti: ellette te syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertaan,
        teillä ei ole elämää.
        [6:53-56: Mark. 14:22-24; 1. Kor. 10:16]

        Joh. 14:23
        Jeesus vastasi: "Jos joku rakastaa minua, hän noudattaa minun sanaani. Minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen luokseen ja jäämme asumaan hänen luokseen. [Ilm. 3:20]

        Jeesus vei lihansa ja verensä taivaaseen, eikä sitä siis voi kukaan juoda
        ja lihaa syödä!
        Sitäpaitsi Herra on kieltänyt " Älkää syökö verta"..Ja Ihmisen Pojan lihan syöntikin on
        kuoleman rikos.
        Mutta " tätä viiniä" ja tätä "leipää" voitte syödä ja viiniä juoda " vajaan desilitran,
        olipa tuo alkoholipitoista tai alkoholitonta, sen te hyvin kestätte, kun ette ryyppää
        muina aikoina...Ja tämäkin tulee tehdä Herran muistoksi!

        Se on muisto ateria ja muistohetki juomisessa...tilkka.
        Emme voi noudattaa Jeesuksen sanaa, jos opetatte että kaivakaa jostain Jeesuksen verta 2000
        vuoden takaa ja lihaa myös.
        Äkkiäkös sellaisen Jeesuksen tämä suuri kansa pistäisi poskeensa!

        Mutta me syömme tavallista leipää, ja alkoholitonta viiniä...ja paras olisi jotta kesken aterian nousisitte ja pesisitte toistenne jalat!

        Tämä vain siksi että " Olette autuaat te, jotka sen tiedätte ja niin teette"

        Miksi kesken aterian? No, tietenkin siksi, ettei joku toope muutoin väittäisi , että jalat pestiin aterian alussa, koska se oli itämainen tapa, jalkojen pudistamiseksi.

        Ehtoolliselle saa siis tulla sellaisenaan, sillä " sydämen uskolla tullaan autuaaksi" ja sillä että totellaan Herran käskyä!

        On myös Jumalan teko, että me pidämme käskyt!! Miten niin?
        " Ilman minua te ette voi mitään tehdä" Jeesus valisti


    • ### Sen jälkeen [adventismista päästyä]
      minulla oli kuin tuore silmäpari. Minä luin Raamattua kuten olin tehnyt vuosia ennenkin, mutta se oli nyt elossa. Jumala pisti lauseiden, joita ennen en ollut todella ymmärtänyt, hyppäämään esiin (varsinkin Room 7, 8, 14 2 Kor 3:7-18, koko Galatalaiskirjeen, Ef 1:13-14, 2:15, 4:30, Kol 2:13-23), näyttäen minulle, että se on Hänen verensä, joka pelastaa minut, ei minun tekoni.
      Hänen Pyhä Henkensä sinetöi minut, ei sapatti. ###

      • benedi=siunattu

        lain rikkojia!

        " Autuas se ihminen, joka tämän tekee,
        se ihmislapsi,joka tässä pysyy
        joka pitää sapatin eikä sitä riko" Jesaja 56: 2

        Eikö tunnu hassulta että sapatti tekee ihmisen autuaaksi..ja jalkojen pesu ehtoollisella, kesken aterian!
        Kenetkä se tekee autuaaksi? juutalaisenko?
        Eheiii, vaan ihmisen!! Onko pakanauskovainen eläin?

        " Ja riivajaat pyysivät Jeesukselta " saammeko me mennä sikoihin"..Ja Jeesus salli sen!
        Mitä syöt, sitä olet! ,...niinhän opetat


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      317
      7160
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2184
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1611
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1429
    5. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      111
      1143
    6. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      72
      1135
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      331
      1018
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      863
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      50
      855
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      787
    Aihe