Täytyykö tämä ottaa konkreettisesti?
"25 Jeesuksen mukana kulki suuri joukko ihmisiä. Hän kääntyi ja sanoi heille:
26 "Jos joku tulee minun luokseni mutta ei ole valmis luopumaan isästään ja äidistään, vaimostaan ja lapsistaan, veljistään ja sisaristaan, vieläpä omasta elämästään, hän ei voi olla minun opetuslapseni."
Täytyykö Jeesuksen perässä kulkea ilman sukulaisiaan?
Aika rankka pyyntö.
"jos joku tulee minun luokseni mutta ei ole valmis
luopumaan... ja niin edespäin.
Kohtuuton vaatimus.
Mitä Jeesus vaatii seuraajiltaan
17
386
Vastaukset
- Jeesus antoi
kohtaamilleen eri ihmisille erilaisia "komentoja". Jonkun hän tosiaan käski luopumaan kaikesta; jokun menemään kotiinsa ja olemaan puhumatta kenellekään mitään heidän välillään tapahtuneesta, jollekin hän ei antanut mitään komentoa, auttoi muuten vain, jne. - Ei näytä olevan mitään tiettyä kaavaa tai formulaa miten hänet tavanneiden ihmisten tuli menetellä.
"Ohjeet" kullekin olivat henkilökohtaiset ja ainutkertaiset. Opetuslapset, senaikaiset ja nykyiset ne ovat niitä, jotka kaavoja luovat eli "uskovaiset pakkaavat olemaan paavillisempia kuin paavi itse". Meillä lienee kovin vähän puhevaltaa Kuninkaamme edessä. "Taivas ja maa katoavat, mutta Minun sanani eivät koskaan katoa". Mutta ymmärtäkäämme oikein Herramme sanat. Hänen tulee olla elämässämme ensimmäinen ja rakkain. Joka taas jättää vaimonsa ja lapsiensa huoltamisen ja hoitamisen on uskotonta pahempi.
- PakanainHuuto
Jeesuksen opetukseen "rakasta lähimmäistä kuin itseäsi" ja kuitenkin Hän toisaalta käskee luopumaan omaisistaan, perhekunnastaan ja karjastaan jotta ihminen voisi vapaasti palvella Herraansa.
Jotensakin tuntuu, että suo siellä vetelä täällä.
Mitähän Hän loppujen lopuksi meistä tahtoo.
Seurata Häntä ja luopua sosiaalisesta seuraelämästä (lue perhekunta). Antaa neuvoja avioliittoa varten, opettaa kuinka käyttäytyä aviopuolisoa kohtaan, ihmisiä kohtaan, vihollisia kohtaan Hän opettaa kääntämään toisen posken ja rakastamaan vihollista.
Nämä ovat heikolle ihmiselle aika moisia säädöksiä. Kuka ihminen kykenee toteuttamaan kaikki ohjeet ja neuvot? - umpihetero.
ja jos on niin sinä asetat siis jumalan seuraamisen tärkeämmäksi kuin omat lapsesi? ymmärsinkö nyt ihan oikein?
PakanainHuuto kirjoitti:
Jeesuksen opetukseen "rakasta lähimmäistä kuin itseäsi" ja kuitenkin Hän toisaalta käskee luopumaan omaisistaan, perhekunnastaan ja karjastaan jotta ihminen voisi vapaasti palvella Herraansa.
Jotensakin tuntuu, että suo siellä vetelä täällä.
Mitähän Hän loppujen lopuksi meistä tahtoo.
Seurata Häntä ja luopua sosiaalisesta seuraelämästä (lue perhekunta). Antaa neuvoja avioliittoa varten, opettaa kuinka käyttäytyä aviopuolisoa kohtaan, ihmisiä kohtaan, vihollisia kohtaan Hän opettaa kääntämään toisen posken ja rakastamaan vihollista.
Nämä ovat heikolle ihmiselle aika moisia säädöksiä. Kuka ihminen kykenee toteuttamaan kaikki ohjeet ja neuvot?on raskasta tutkia hengellisiä asioita, koska ei voi niitä ymmärtää, eikä sisäistää oikein.
* Jeesuksen seuraaminen ei ole kirjaimen noudattamista, sillä kirjain kuolettaa, Henki tekee eläväksi. Eikä Henki voi tehdä hengellisesti kuolleessa ihmisessä Sanaansa elävksi.
* Se on yhtä mahdotonta, kuin yrittää fyysisesti kuolleelle syöttää ruokaa!- PakanainHuuto
Mohikaani_27 kirjoitti:
on raskasta tutkia hengellisiä asioita, koska ei voi niitä ymmärtää, eikä sisäistää oikein.
* Jeesuksen seuraaminen ei ole kirjaimen noudattamista, sillä kirjain kuolettaa, Henki tekee eläväksi. Eikä Henki voi tehdä hengellisesti kuolleessa ihmisessä Sanaansa elävksi.
* Se on yhtä mahdotonta, kuin yrittää fyysisesti kuolleelle syöttää ruokaa!Mutta jostakinhan on lähdettävä eihän raamattu aukenen, jos ei lue sitä.
Pyhä Henki opettajana ei tule ostopalveluna. Eiköhän hän saavu opetettavan luokse, kun oppilas on ensin lukenut raamattua ja kuunnellut muita uskovia.
"Se on yhtä mahdotonta, kuin yrittää fyysisesti kuolleelle syöttää ruokaa"
Sanoisin, että lievästi kärjistät.
- obh
tuo tarkka raamatunpaikka.
Kyse on lähinnä tästä:
33. Mutta joka kieltää minut ihmisten edessä, sen minäkin kiellän Isäni edessä, joka on taivaissa.
34. Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan.
35. Sillä minä olen tullut 'nostamaan pojan riitaan isäänsä vastaan ja tyttären äitiänsä vastaan ja miniän anoppiansa vastaan;
36. ja ihmisen vihamiehiksi tulevat hänen omat perhekuntalaisensa'.
37. Joka rakastaa isäänsä taikka äitiänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka rakastaa poikaansa taikka tytärtänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias;
38. ja joka ei ota ristiänsä ja seuraa minua, se ei ole minulle sovelias.
http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Matt.10.html
Ei kyse ole niinkään suhteiden katkaisemisesta kuin arvojärjestyksen asettamisesta. Eli Jeesuksen seuraaja valitsee Jeesuksen vaikka se maksaisi suhteiden huononemisen esim. sukulaisiin.- PakanainHuuto
Luuk. 14:26
- obh
PakanainHuuto kirjoitti:
Luuk. 14:26
Se toteamus on osa kokonaisuuta joka jatkuu....
25. Ja hänen mukanaan kulki paljon kansaa; ja hän kääntyi ja sanoi heille:
26. "Jos joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni.
27. Ja joka ei kanna ristiänsä ja seuraa minua, se ei voi olla minun opetuslapseni.
28. Sillä jos joku teistä tahtoo rakentaa tornin, eikö hän ensin istu laskemaan kustannuksia, nähdäkseen, onko hänellä varoja rakentaa se valmiiksi,
29. etteivät, kun hän on pannut perustuksen, mutta ei kykene saamaan rakennusta valmiiksi, kaikki, jotka sen näkevät, rupeaisi pilkkaamaan häntä
30. sanoen: 'Tuo mies ryhtyi rakentamaan, mutta ei kyennyt saamaan valmiiksi'?
31. Tahi jos joku kuningas tahtoo lähteä sotimaan toista kuningasta vastaan, eikö hän ensin istu ja pidä neuvoa, kykeneekö hän kymmenellä tuhannella kohtaamaan sitä, joka tulee häntä vastaan kahdellakymmenellä tuhannella?
32. Ja ellei kykene, niin hän, toisen vielä ollessa kaukana, lähettää hänen luoksensa lähettiläät hieromaan rauhaa.
33. Niin ei myös teistä yksikään, joka ei luovu kaikesta, mitä hänellä on, voi olla minun opetuslapseni.
34. Suola on hyvä; mutta jos suolakin käy mauttomaksi, millä se saadaan suolaiseksi?
35. Ei se kelpaa maahan eikä lantaan; se heitetään pois. Jolla on korvat kuulla, se kuulkoon!"
http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Luuk.14.html
Jae 33:" Niin ei myös teistä yksikään, joka ei luovu kaikesta, mitä hänellä on, voi olla minun opetuslapseni. "
Kyllähän Jeesuksen seuraaminen pistää jatkuvalla prosessilla aika paljon uusiksi ihmisen elämässä. Viittaisiko tuo olevaisten vihaaminen siihen. obh kirjoitti:
26. "Jos joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni.
27. Ja joka ei kanna ristiänsä ja seuraa minua, se ei voi olla minun opetuslapseni.
28. Sillä jos joku teistä tahtoo rakentaa tornin, eikö hän ensin istu laskemaan kustannuksia, nähdäkseen, onko hänellä varoja rakentaa se valmiiksi,
29. etteivät, kun hän on pannut perustuksen, mutta ei kykene saamaan rakennusta valmiiksi, kaikki, jotka sen näkevät, rupeaisi pilkkaamaan häntä
31. Tahi jos joku kuningas tahtoo lähteä sotimaan toista kuningasta vastaan, eikö hän ensin istu ja pidä neuvoa, kykeneekö hän kymmenellä tuhannella kohtaamaan sitä, joka tulee häntä vastaan kahdellakymmenellä tuhannella?
32. Ja ellei kykene, niin hän, toisen vielä ollessa kaukana, lähettää hänen luoksensa lähettiläät hieromaan rauhaa.
33. Niin ei myös teistä yksikään, joka ei luovu kaikesta, mitä hänellä on, voi olla minun opetuslapseni.
34. Suola on hyvä; mutta jos suolakin käy mauttomaksi, millä se saadaan suolaiseksi?
35. Ei se kelpaa maahan eikä lantaan; se heitetään pois. Jolla on korvat kuulla, se kuulkoon!"
Jae 33:" Niin ei myös teistä yksikään, joka ei luovu kaikesta, mitä hänellä on, voi olla minun opetuslapseni. "
Kyllähän Jeesuksen seuraaminen pistää jatkuvalla prosessilla aika paljon uusiksi ihmisen elämässä. Viittaisiko tuo olevaisten vihaaminen siihen.Selkeästihän siinä kerrotaan että perhe ja muut ihmiset on hylättävä Jeesuksen tieltä.
- obh
Pe.ku kirjoitti:
Selkeästihän siinä kerrotaan että perhe ja muut ihmiset on hylättävä Jeesuksen tieltä.
Myös vihaa 'vieläpä omaa elämäänsäkin'.
Opettaa Jeesus kyllä rakastamaankin....
28. Silloin tuli hänen luoksensa eräs kirjanoppinut, joka oli kuullut heidän keskustelunsa ja huomannut hänen hyvin vastanneen heille, ja kysyi häneltä: "Mikä on ensimmäinen kaikista käskyistä?"
29. Jeesus vastasi: "Ensimmäinen on tämä: 'Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi ainoa;
30. ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi ja kaikesta voimastasi'.
31. Toinen on tämä: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'. Ei ole mitään käskyä, suurempaa kuin nämä."
32. Niin kirjanoppinut sanoi hänelle: "Oikein sanoit, opettaja, totuuden mukaan, että yksi hän on, ja ettei ketään muuta ole, paitsi hän.
33. Ja rakastaa häntä kaikesta sydämestään ja kaikesta ymmärryksestään ja kaikesta voimastaan, ja rakastaa lähimmäistään niinkuin itseänsä, se on enemmän kuin kaikki polttouhrit ja muut uhrit."
34. Kun Jeesus näki, että hän vastasi ymmärtäväisesti, sanoi hän hänelle: "Sinä et ole kaukana Jumalan valtakunnasta". Eikä kukaan enää rohjennut häneltä kysyä.
http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Mark.12.html - PakanainHuuto
" Sillä minä olen tullut 'nostamaan pojan riitaan isäänsä vastaan ja tyttären äitiänsä vastaan ja miniän anoppiansa vastaan;
36. ja ihmisen vihamiehiksi tulevat hänen omat perhekuntalaisensa'" - PakanainHuuto
obh kirjoitti:
Kyllähän Jeesuksen seuraaminen pistää jatkuvalla prosessilla aika paljon uusiksi ihmisen elämässä. Viittaisiko tuo olevaisten vihaaminen siihen.Minä olen oppinut uskovilta nappaamaan tämän taidon, että otetaan vain osia sieltä tai tuolta raamatusta.
Kokonaisuus unohtuu usein myös uskovilta, tarkoituksella vai tietämättömyyttään?
"26. "Jos joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni. "
Epäinhimmillinen pyyntö Jeesukselta, joka kehotti rakastamaan lähimmäistään. Vai onko tämä lähimmäinen sitten toinen uskova. Missä kohden näkyy Jeesuksen rakkaus ihmisiin, kun kehottaa vihaamaan muita paitsi itseään siis Jeesusta? - PakanainHuuto
obh kirjoitti:
Myös vihaa 'vieläpä omaa elämäänsäkin'.
Opettaa Jeesus kyllä rakastamaankin....
28. Silloin tuli hänen luoksensa eräs kirjanoppinut, joka oli kuullut heidän keskustelunsa ja huomannut hänen hyvin vastanneen heille, ja kysyi häneltä: "Mikä on ensimmäinen kaikista käskyistä?"
29. Jeesus vastasi: "Ensimmäinen on tämä: 'Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi ainoa;
30. ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi ja kaikesta voimastasi'.
31. Toinen on tämä: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'. Ei ole mitään käskyä, suurempaa kuin nämä."
32. Niin kirjanoppinut sanoi hänelle: "Oikein sanoit, opettaja, totuuden mukaan, että yksi hän on, ja ettei ketään muuta ole, paitsi hän.
33. Ja rakastaa häntä kaikesta sydämestään ja kaikesta ymmärryksestään ja kaikesta voimastaan, ja rakastaa lähimmäistään niinkuin itseänsä, se on enemmän kuin kaikki polttouhrit ja muut uhrit."
34. Kun Jeesus näki, että hän vastasi ymmärtäväisesti, sanoi hän hänelle: "Sinä et ole kaukana Jumalan valtakunnasta". Eikä kukaan enää rohjennut häneltä kysyä.
http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Mark.12.html"30. ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi ja kaikesta voimastasi'.
31. Toinen on tämä: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'. Ei ole mitään käskyä, suurempaa kuin nämä." "
Vaikuttaisi siltä, että Jumalan rakastaminen on toisella tunnetasolla kuin lähimmäisen rakastaminen.
Sillä eihän Jumalan rakastamista voi verrata lähimmäisen rakkauteen koska toinen on ihminen ja toinen on Jumala, joka vaatii erityisrakkautta jota monet ihmiset eivät pysty antamaan.
Jumalan rakkaus on hengellistä rakkautta eli platonista rakkautta koska sillä ei ole konkreettista kohdetta. Lähimmäisen rakkaus on konkreettista, toisesta ihmisestä välittämistä.
- frihet
Uskollisuutta salatuimpaan saakka.
Oiskohan tuo kohta oikeammin, kun sana sanoo, että "löytäneekö Hän uskoa...". paremmin "uskollisuutta" sanontana.
Käskyissähän aloitetaan, ketä tulisi ensin rakastaa. että pitää jättää kaikki tarkoitaa sitä tärkeysjärjetystä tässä maanpäälisessä elämässä,että ensin TULEE JEESUS JA sitten perhe,seurakunta ja niin edelleen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
PropsApp Koodi
Haluatko ansaita ja kilpailla fiksusti samalla kun seuraat urheilua? Props tekee sen mahdolliseksi. Sovelluksessa pääset23468Persut yrittävät epätoivon vimmalla
kiertää häirintä asian https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/5389f072-60d9-4ef8-aa7b-c11f0eda66cf jonka muut puolueet a723211"Skandaali muhii SDP:ssä" - "pelon ilmapiiri vallitsee"
Puolueen johto on vähintään vastuussa ilmapiiristä, jossa häirinnän uhrit eivät ole saaneet ääntään kuuluviin. Vyyhdin462728IL: "Kyykyttämistä, alistamista, painostamista, huutamista ja tiuskimista SDP:n
eduskuntaryhmässä." Häirintäkohu puolueen ympärillä paisuu. Iltalehden haastattelemien SDP-lähteiden mukaan eduskunta-542558Riikka runnoo: konkursseja eniten 30 vuoteen
Vuonna 2025 Suomessa haettiin konkurssiin yhteensä 3 906 yritystä. Konkurssiluku oli suurin sitten vuoden 1996.702354Taas nuoren kuolema
Vasunmäentiellä paha onnettomuus. Nuori nainen menehtyi. Niiin sydäntä riipaisevaa 😭271207Jari Sillanpää isossa leikkauksessa - Paljastaa, mitä uralle tapahtuu!
Palaako Siltsu keikoille? Artisti, ex-tangokuningas Jari Sillanpää on ollut lonkkaleikkauksessa ja kotiinpaluu on edessä151172- 921121
Raamatun kanta homoseksuaaliseen käytökseen on selvä
On oma mielipiteesi mikä tahansa on hyvä muistaa, mikä on Jumalan mielipide. Edelliset ketjut ovat tulleet täyteen joten3361033Hämmentävä muutos tv:ssä: Roope Salminen OUT, Sointu Borg IN!
Roope OUT, Sointu IN! Mitä tykkäät tästä muutoksesta? Suositun Myyrä-seikkailusarjan alusta asti juontohommissa on oll14936