Paavalilla muuta mielessä SAPATTINA!

Hämmästyttääkö sinua, kun sanon, että Paavali kovasti odotti sapatinpäivää? Mutta niin Sana
tietää kertoa. Paavali näet tiesi, etteivät
"hurskaat" silloin olleet kiusana, vaan kulkivat
ainoastaan kodin ja sapattikokouspaikan välillä.

Paavali otti selville, missä SYNTISET kokoontuvat
ja niin hän tuli johdatetuksi rannalle istumaan.
Uskoontulleet saivat kohta tiiviin raamattukurssin. Lyydia - toisenlainen hurskas -
oli pitänyt jonkinlaista sapatinvastaista kokousta kaiketi, syntisille - luulisin, että korosti
sisäisiä sydämen tekoja ulkonaisten sijaan.
Paavalin oli ollut helppo julistaa, että sehän
sisältyy evankeliumiin, sellainen rakkaus.

Kasteasia oli pian hoidettu - pyynnöstä - ja sitten siirryttiin tositoimiin. Evankeliumin salaisuuksia opetettiin vastauskoontulleille
usean päivän ajan. Ei sapatista puhettakaan,
ei varmasti. Sillä eihän Paavali itsekään
ollut sapatista tietävinään, paitsi että se
oli hyvä päivä evankelioida ulkona.

Pari muutakin
yksittäistä kastetapausta vastahakoisen Paavalin
kontolle tuli. Tämän mainitsemani tapauksen Paavali ainakin kasteen osalta unohti pian, mutta
sinänsä se oli hänelle varmaankin ikimuistoinen
sapatinpäivä:

Apt 16:13-15
13
SAPATTINA menimme kaupungin ulkopuolelle joen rantaan; arvelimme, että siellä olisi rukouspaikka.
Istuuduimme sinne ja puhuimme naisille, joita siellä oli koolla.
14
Meitä kuuntelemassa oli myös muuan Lyydia, jumalaapelkäävä nainen, joka oli kotoisin Tyatirasta ja kävi kauppaa purppurakankailla. Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vastaan sen mitä Paavali puhui, [Luuk. 24:45]
15
ja hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin. Hän sanoi sitten meille: "Jos kerran pidätte minua Herraan uskovana, tulkaa kotiini ja jääkää vieraikseni." Hän vaatimalla vaati meitä tulemaan. [Hepr. 13:2]

1. Kor. 1:14-16
14
Minä kiitän Jumalaa, etten ole kastanut teistä ketään muita kuin Krispuksen ja Gaiuksen,
15
joten kukaan ei voi sanoa, että teidät on kastettu minun nimeeni.

16
Kastoinhan tosin Stefanaankin perhekunnan; sitten en tiedä, olenko ketään muuta kastanut.

4

111

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sunnuntaina kokoukset pidet...

Ap. t. 20:7
      Sapatin mentyä, viikon ensimmäisenä päivänä, kokoonnuimme murtamaan leipää. Paavali, jonka seuraavana päivänä oli määrä jatkaa matkaansa, puhui koolla oleville, ja puhe pitkittyi puoleenyöhön saakka. [Ap. t. 2:46 ]

Kuinka hyvin ehtoolliskokous sopiikaan viikon
      ensimmäiseen päivään -- ylösnousemuspäivään!

Luuk. 22:19
      Sitten hän otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni." [1. Kor. 10:17]

Olkaatten siunatut!

• Ja kotikin oli alussa hyvä

Apostolien tekoja 2.

42 Ja he pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivän murtamisessa ja rukouksissa.
        43 Ja jokaiselle sielulle tuli pelko; ja monta ihmettä ja tunnustekoa tapahtui apostolien kautta.
        44 Ja kaikki, jotka uskoivat, olivat yhdessä ja pitivät kaikkea yhteisenä,

45 ja he myivät maansa ja tavaransa ja jakelivat kaikille, sen mukaan kuin kukin tarvitsi.
        46 Ja he olivat alati, joka päivä, yksimielisesti pyhäkössä ja mursivat kodeissa leipää ja nauttivat ruokansa riemulla ja sydämen yksinkertaisuudella,
        47 kiittäen Jumalaa ja ollen kaiken kansan suosiossa. Ja Herra lisäsi heidän yhteyteensä joka päivä niitä, jotka saivat pelastuksen.

Ehtoolista kodeissakin (!)... vissitenkin arkisin (?)

Mut heillä olikin semmoinen yksinkertainen sydän ... ei mitään erikoista tavoitelleet

• Antisemitismi nujerretaan

Milloin sapatti alkaa? Raamattu vastatkoon!

Jesaja 66:23 Ja aina uudenkuun päivänä ja jokaisena sapattina tulee koko ihmissuku, ja kaikki kumartuvat minun eteeni, sanoo Herra. [Sak. 14:16]
      24 Ja kun he lähtevät ulos, he näkevät niiden ruumiit, jotka ovat minusta luopuneet. Mato, joka niitä kalvaa, ei kuole, liekki, joka niitä nuolee, ei sammu. Ne ovat kauhistava varoitus koko ihmissuvulle.
      [Dan. 12:2; Judit 16:17; Mark. 9:48]

Shalom!

• ja hiki valui

koko kropasta ja kauhu mielessäsi sumensi aivosi.
        näit edessäsi tulenkestäviä matoja ja ruumiita joita tuli nuoleskeli. GRR

kuule älä vaan kerro lapsille noita painajaisiasi - tai älä kerro kenellekään huomaavat vain että olet ihan poissa tolaltasi. (sen sijaan voisit vähin äänin mennä lääkäriin).

/ystävällinen neuvonantaja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      59
      1184
    2. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      11
      850
    3. Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?

"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol
      Maailman menoa
      75
      795
    4. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      53
      634
    5. Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa

Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.
      Kajaani
      83
      613
    6. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      45
      542
    7. Tunnusmerkkejä Kaivatulle

Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt
      Ikävä
      33
      537
    8. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      36
      524
    9. Hurmasit sitten minut

kauneudellasi nainen ja kun sait minut rakastumaan itseesi muutuit ihan porsaaksi etkä välitä vartalostasi enää yhtään.
      Ikävä
      43
      503
    10. Tietysti olen varovainen,

ei kaikki ole pelkkää epävarmuutta. En halua sotkea mitään, enkä aiheuttaa kenellekään hankaluuksia. Ja luulen että ehkä
      Ikävä
      40
      501
    Aihe