Vielä kysymys kaatamisesta/kaatumisesta

ihmettelijä_

Tapahtuuko kaatuminen ilman kaatajan fyysistä kosketusta kaadettavaan vai vaaditaanko kaatumiseen aina kaatajan fyysinen kosketus?

20

604

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Per Saukko

...etusormesi tämän nenän alle.

• ReaAalto

Välttämättä ei tarvitse koskeakaan kaadettavaan.
      Jotkut kaatuvat jo ennen jonoon pääsyä.
      On nimittäin niin, että tällaisissa kaatumiskokouksissa on "jonotussysteemi".
      Rukoilijoita voi olla useampiakin, jotkut rukoilijat koskettavat otsaan, jonka jälkeen rukoiltava kaatuu tai ei kaadu.
      ( mm Niilo-Ylivainio laittoi aina kätensä rukoiltavan otsalle )

• ReaAalto

Käyttää toista tapaa.
      Hän saattaa esim humauttaa räätälillä teettämällään silkkibleiserillä kuulijoitaan kohti, jolloin satakin ihmistä kaatuu maahan sätkimään, pyörimään ja kirkumaan.

• eri kaatajilla.

Itse en ole tuollaisissa tilaisuuksissa käynytmutta eräs tuttavani kertoi käyneensä ja siellä kaatja oli yrittänyt "työntää" häntä nurin - tosin onnistumatta.

Tuli myös mieleeni 1970-luvulla maksullisia hypnoosinäytöksiä järjestänyt Oliwer Hawk. En tiedä kaatoiko hän ihmisiä mutta sai kai kumminkin nämä käyttäytymään varsin poikkeavasti. En väitä, että tuollaisissa kaatokokouksissa olisi jostain hypnoosista tai joukkosuggestiosta kysymys mutta eikö sellainen mahdollisuus kuitenkin olisi otettava huomioon.

• Oikea tai väärä

Kokoustilaisuuteen osallistuva psykologinen joukko saadaan musiikin, saarnan ja rukouksen voimalla tilaan, jossa yksilön itsekontrolli ja omakohtainen tahto häviää kollektiiviseen kiihtymyksen ja haltioitumisen tilaan jota tilaisuuden "tähti" ohjailee. Kun sitten "tähti" eli kaataja antaa merkin, että kaatukaa!, oman tahtonsa kaatajalle luovuttanut henkilö luonnollisesti tottelee ja kaatuu.

• ReaAalto

On mitä puhut.
        Joukkosuggestio pelaa uskonnollisissa piireissä.
        Olen itsekin ollut sen uhri, tiedän mistä puhun.

• PakanainHuuto

..."musiikin, saarnan ja rukouksen voimalla tilaan, jossa yksilön itsekontrolli ja omakohtainen tahto häviää..."

Olen ollut monasti ja eivät saaneet "tilaan" vaan tuli sellainen outo tunne, että olin 'vieras' siellä kokouksessa, en tuntenut mitään voimaa, itsekontrolli ei pettänyt, en edes ymmärtänyt että se olisi saattanut pettää.

Johtuu varmaan siitä, että vauvasta lähtien olen käynyt näissä kokouksissa, ne olivat niin tuttua juttua. Sitten 70-80-luvulla alkoi tulla nämä kaatumisilmiöt (jolloin vielä kävin kokouksissa) en oikein osannut mitään sen kummempaa ihmetellä, olinhan kuullut kielillä puhumista jo äidin maidosta alkaen. Uskossa en koskaan ole ollut.

Eikös se niin ole, että mitä lapsesta lähtien on tuttua, sitä ei enää osaa oikein ihmetellä aikuisenakaan. Usko on vain joidenkin ihmisten elämään kuuluva asia. Jos usko rakentaa uskovaa, niin eikös se ole hyvä niin. Mutta usko voi viedä mennessään heikon ihmisen 'väärään suuntaa' jota tämä Rea Aalto yrittää kuvailla. Se, mikä on itse kullekin väärää ja taas mikä on oikeaa,kaivetaan raamatusta esille itselleen sopivaan muottiin.

• Jep!
        PakanainHuuto kirjoitti:

..."musiikin, saarnan ja rukouksen voimalla tilaan, jossa yksilön itsekontrolli ja omakohtainen tahto häviää..."

Olen ollut monasti ja eivät saaneet "tilaan" vaan tuli sellainen outo tunne, että olin 'vieras' siellä kokouksessa, en tuntenut mitään voimaa, itsekontrolli ei pettänyt, en edes ymmärtänyt että se olisi saattanut pettää.

Johtuu varmaan siitä, että vauvasta lähtien olen käynyt näissä kokouksissa, ne olivat niin tuttua juttua. Sitten 70-80-luvulla alkoi tulla nämä kaatumisilmiöt (jolloin vielä kävin kokouksissa) en oikein osannut mitään sen kummempaa ihmetellä, olinhan kuullut kielillä puhumista jo äidin maidosta alkaen. Uskossa en koskaan ole ollut.

Eikös se niin ole, että mitä lapsesta lähtien on tuttua, sitä ei enää osaa oikein ihmetellä aikuisenakaan. Usko on vain joidenkin ihmisten elämään kuuluva asia. Jos usko rakentaa uskovaa, niin eikös se ole hyvä niin. Mutta usko voi viedä mennessään heikon ihmisen 'väärään suuntaa' jota tämä Rea Aalto yrittää kuvailla. Se, mikä on itse kullekin väärää ja taas mikä on oikeaa,kaivetaan raamatusta esille itselleen sopivaan muottiin.

Jep!

• * Jos ja kun Jumalan henki toimii. Olen itse ollut "katumassa", jonkin kerran. En ole kaatunut kuin kerran. Niilon käsien alla, Eskilstunassa Ruotsissa. Eikä Niilo ehtinyt kuin nostaa oikean kätensä ylleni, alkaessaan minua siunaamaan, olin samantien laattiassa, tosin en kaatunut, että vastaanottajat jäi hölmönä katsomaan, kun vainmukavan pehmeästi istahdin siihen missä istuin, valtaisa voima tuli päälleni ja oli ihan pakko puhua kielillä hyvän tovin. Oli taatusti aitoa Pyhän Hengen toimintaa.

* Toislla kerroilla en kaatunut, vaikka eräskin kovasti yritti työntää kumoon?
      * On muuten ihan helppo pukata kumoon, kun rukoiltava seisoo perusasennossa, jalat yhdessä ja silmät kiinni, ei tarvii kuin vähän tönäistä ja taatusti on lattiassa. Pidä siis varasi kun jonoon asetut;)

• eivät kaadu,

"väärä rukousasento"?

• ML213

Tuohon ihmisen kaatumiseen vaikuttaa ennakkotieto/asenne.Monet ihmisethän tietoisesti jo ajattelevat (mahdollistuvat) kaatumista mennessään kokouksen ja rukousjonoon.

Esim. selkeässä hypnoosissa kysymys vain ajatuksen/mielikuvan istuttamisesta henkilöön.Nyt tämä mielikuva on jo valmiiksi istutettu kun ihminen menee kokoukseen.Vain tämän mielikuvan aktivoituminen tarvitaan.

• Kadun*Nainen

...sen enempää kantaa kaatamis ilmiöön, on hyvä
      kuitenkin tiedostaa, että ihminen voi kerätä / ladata energiakenttiä itseensä esim. meditaation
      avulla ja toimia ikäänkuin sähkönjohtimena.

Näitä voimia on kuitenkin turhaan yritetty mitata
      ihmisen tekemillä mittalaitteilla, kuten oheinen
      videon pätkä esittää. Ylivainio taitaisi raapia
      päätänsä tämän kaverin rinnalla

http://www.youtube.com/watch?v=iM_E6sRQQAg

• kaadetuksi?

Uskollaparantajien kaatamistekniikoissa on eroa niin kuin ihmisten työtavoissa muutenkin. Kaatumisherkkyys näyttää myös vaihtelevan. Jotkut kaatuvat jo ennen vuoroaan, lieko odotukset nousset niin suuriksi, että alkaa heikottamaan. Useasti voi todeta, että mitä nimekkäämpi julistaja, sen enemmän on niitä "kohteliaisuudesta" kaatujia.

Jotkut 'parantajat,'kuten Juntunen, vähän työntävät. Kovin monista heistä ei olekaan kokemuksia, kun aikanaan kävin eri tilaisuuksia tutkimassa. En kaatunut, sillä suojasin itseni hyvin rukouksilla, vaikka nämä 'parantajat' kieltävät sitä tekemästä. Tällöin ei heidän voimansa vaikuta. On paljon kertomuksia, miten parantajat ovat sanoneet, etteivät voi toimia, kun "on niin paljon häiriötä." Tällöin häiriköinä on ollut pieni rukoilijoiden ryhmä, joka on kysynyt Jumalalta totuutta toiminnan suhteen.

Koiviston kaatamistyylistä en tarkkaan muista, vaikka olin pienen aikaa jonkinlaisena vastuunkantajanakin. Se vaikutti enemmänkin huitaisulta nopean rukouksen myötä.

Lainaan lopuksi kadunmiehen mielipiteen. Näitä mediakin arvostaa. Ja liittyy kirjoitukseen Hesarin Nyt-liitteessä 1.9-7.9. 2006, n:o 35. Siinä toimittaja jututtaa Nokian kaupungin keskustassa muutamia seniorikansalaisia, jotka tunsivat Koiviston toimintaa.
        "...Ja mää sanoin akalle, että mee sää kun oot tollainen tyrnävämpi, niin kattotaan, saako se sun kumoon", sanoo Veikkokin
        "Mutta mää olin siel ittekin pulpetis istuun."

Mikäli joku sattuisi vetämään näistä repliikeistä hernepussin nenäänsä, voin kertoa, että 'nokialaiset' veivät lehtiartikkelin Julkisen Sanan Neuvoston käsiteltäväksi ja sille tuli vapauttava päätös.

• Kadun*Nainen
        kaadetuksi? kirjoitti:

Uskollaparantajien kaatamistekniikoissa on eroa niin kuin ihmisten työtavoissa muutenkin. Kaatumisherkkyys näyttää myös vaihtelevan. Jotkut kaatuvat jo ennen vuoroaan, lieko odotukset nousset niin suuriksi, että alkaa heikottamaan. Useasti voi todeta, että mitä nimekkäämpi julistaja, sen enemmän on niitä "kohteliaisuudesta" kaatujia.

Jotkut 'parantajat,'kuten Juntunen, vähän työntävät. Kovin monista heistä ei olekaan kokemuksia, kun aikanaan kävin eri tilaisuuksia tutkimassa. En kaatunut, sillä suojasin itseni hyvin rukouksilla, vaikka nämä 'parantajat' kieltävät sitä tekemästä. Tällöin ei heidän voimansa vaikuta. On paljon kertomuksia, miten parantajat ovat sanoneet, etteivät voi toimia, kun "on niin paljon häiriötä." Tällöin häiriköinä on ollut pieni rukoilijoiden ryhmä, joka on kysynyt Jumalalta totuutta toiminnan suhteen.

Koiviston kaatamistyylistä en tarkkaan muista, vaikka olin pienen aikaa jonkinlaisena vastuunkantajanakin. Se vaikutti enemmänkin huitaisulta nopean rukouksen myötä.

Lainaan lopuksi kadunmiehen mielipiteen. Näitä mediakin arvostaa. Ja liittyy kirjoitukseen Hesarin Nyt-liitteessä 1.9-7.9. 2006, n:o 35. Siinä toimittaja jututtaa Nokian kaupungin keskustassa muutamia seniorikansalaisia, jotka tunsivat Koiviston toimintaa.
        "...Ja mää sanoin akalle, että mee sää kun oot tollainen tyrnävämpi, niin kattotaan, saako se sun kumoon", sanoo Veikkokin
        "Mutta mää olin siel ittekin pulpetis istuun."

Mikäli joku sattuisi vetämään näistä repliikeistä hernepussin nenäänsä, voin kertoa, että 'nokialaiset' veivät lehtiartikkelin Julkisen Sanan Neuvoston käsiteltäväksi ja sille tuli vapauttava päätös.

nimenomaan: tulla kaadetuksi,

kaatamisestahan on tullut vallankäytön väline; saarnaajat ovat huomanneet että ihmiset addiktoituvat tähän jumalan hittituotteeseen
        ja lauma pysyy kasassa kuin lampaat sähköaidan sisällä.

erilaisia energioita liikkuu, mitä emme näe tai voi mitata ja näillä saadaan aivojen salaiset reseptorit auki ja jalat alta

joku maadoittaa itsensä rukouksella eikä kaadu,
        toinen rukoilija lentää kuin turbiinin voimasta

yksilökohtaista siis...

• kaatuu aina muutama

varusmies, eikä kukaan koske heitä. Lieneekö jumalan vai perkeleen vaikutusta?

• Sairas

Mitä ajattelisit,jos Raamatussa olisi sanottu,että ihmeillä parantaminen ja kielillä puhuminen tulisi lakkaamaan?
      Katso 1.Kor.13:8-10 ja mieti mitä niissä sanotaan.Eikös tässä puhukkin Paavali itse.Sanoen profetoiminen vaikenee,kielillä puhuminen lakkaa,tietokin on vajanaista ym. Tässä ei suoraan sanota parantamisen lakkaavan,mutta kun täydellinen tulee,vajavainen katoaa.Mikä voisi olla täydellinen,kun epätäydellinen loppuu.Eikö se olisi Raamattu,tiedätkö mitään täydellisempää?
      Siihen saamme vihjeen edellisestä luvun loppu jakeista 29-31.Kaiken näiden loputtua Paavali sanoo lopuksi:Nyt minä osoitan teille tien,joka on verrattomasti muita parempi!
      Huomaa noissa jakeissa puhuttiin,että vain Apostoleilla olisi nämä lahjat.
      Huom. Matt.10:1-8 Jeesus lähetti opetuslapsensa saarnaamaan Jumalan tulevasta Valtakunnasta,joka on tullut lähelle,ja parantaman kaikenlaisia sairauksia.Näitä taitoja ei annettu muille kuin näille ja tuleville apostoleille.
      Jeesus puhui myös valtakunnasta,että se tulisi,silloin se ei voisi olla "sisäisesti".Sen paljastaa jo meille annettu malli rukous Matt.6:10 "Tulkoon sinun valtakuntasi,tapahtukoon sinun tahtosi,myös maan päällä niin kuin taivaissa".Sana TULKOON ja MYÖS,tarkoittaa ettei valtakunta olisi tullut maan päälle vielä.Tosin Jeesus sanoi sen olevan teidän keskellä.Tietenkin Hän tarkoitti ITSEÄÄN.HÄN itse edusti Jumalan valtakuntaa.Vai oliko silloinkaan olosuhteet kuin Valtakunnassa pitäisi olla.Vihjeen antaa Danielin 2:44,lue ja anna mielipiteesi tällä palstalla.Olisi kiva kuulla mitä ajattelet.(liitin tämän toiselta sivulta,mielestäni sopii oikein hyvin tähän paikkaan).

• teissä" eli

ihmisessä, silloin se on tullut myös tänne maan päälle mutta ei toisin päin. Vaikka Jumalan valtakunta olisi täällä maan päällä satakertaisesti, niin jos se ei ole sinussa sisällisesti, olet auttamatta sen ulkopuolella etkä voi vähdä sitä maan päälläkään etkä missään muuallakaan.

• kummallista.

Mitä ihmeen uskonnollista merkitystä on sillä, että ihminen rojahtaa nurin lattialle ja sätkii siellä höpötellen pitkät ajat? Sellaistako on kristinuskon harjoittaminen käytännössä?

• Paljon on sellaisiakin

kristittyjä, jotka eivät uskollaan mekkaloi. Heidän uskonsa on pikemminkin hiljaista,itsestään ja uskostaan ääntä pitämätöntä luottamusta. Luottamusta siihen, etteivät he ole aivan omassa varassaan vaan tapahtuipa mitä hyvänsä, kaikki on loppujen lopuksi "suuremmalla kämmenellä".

• tähtipöllö

että se ei ole normaalia UT:n kristillisyyttä.

Kaatuminen kuuluu eräiden vinoutuneeseen ryhmän eli menestysteologian piirin toimintaa, kutsumme niitä opetuksia harhaoppiseksi.

Tosin kristillisyyteen kuuluu yliluonnolisia asioita, kuten kielillä puhuminen ja profetinanlahjat, saairaidenparantamisenlahja, voimateot jne. (Mark. 16:15-20) Suurin ihme on kuitenkin se, että syntinen ihminen muuttuu sisäisesti ja hylkää syntielämän ja alkaa seurata Jeesusta.

Omantunnon puhtaus, sisäinen rauha ja lepo sekä todistus Jeesuksesta on melko ihmeellisiä asioita kristityn elämässä.

Jumala on tarkoittanut jokaisen kristityksi, siis rukoile syntisenrukous ja pyydä Jeesusta antamaan kaikki syntisi anteeksi.

Joh. 1:12-13, 3:15-21, Room. 10:9-15, Ap.t.8:35-39, Ap.t.2:35-42, Hepr. 9:29 Room. 3:23-26...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita

Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko
      Maailman menoa
      195
      2737
    2. Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen

"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-8
      Sinkut
      300
      2642
    3. Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi

Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy
      Maailman menoa
      41
      2334
    4. Drone-epäily Uudellamaalla

Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html
      Maailman menoa
      159
      1414
    5. Loppuiko MTV3 näkymästä? Vinkki, miten näet mm. Salatut elämät jatkossa

MTV:n maksuttomien tv-kanavien (MTV3, MTV Sub, MTV Ava) näkyvyys Elisan palveluissa päättyi 12.5.2026. Tämä aiheutti har
      MTV3
      17
      1112
    6. Oho! Martina Aitolehti teki radikaalin hiusmuutoksen - Uskaltaisitko itse?

Martina Aitolehti on menestyvä yrittäjä. Nyt hän on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukoissa Aitolehti nähdään
      Kotimaiset julkkisjuorut
      48
      1090
    7. 57
      792
    8. Muistatko? Pete Parkkonen kohahdutti intiimillä videolla - Katso se tästä!

Pete Parkkonen sai kohujulkisuutta Kohta sataa -videolla. Nyt Parkkonen voi kohahduttaa Euroviisuissa ainakin silloin, j
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      781
    9. Kullannuput kaahas Stopintakaa ja kolari...

Tätä se mun uneni tiesi...
      Ilmajoki
      19
      699
    10. 55
      682
    Aihe