Vaihdoin autooni akun viimeksi viisi vuotta sitten, ja nyt pitäisi vaihtaa taas. En vain muista ohjeita. Irrotetaanko ensin pluskaapeli ja sitten miinus ja kun laitetaan uusi akku, niin miinus kiinni ensin ja plus sitten? Ja oliko niin, että jakarilla saa koskea vain kaapelikengän ruuviin, ettei synny kipinöintiä?
Akunvaihto-ohjeet hukassa.
26
22905
Vastaukset
- asdf
Ensin miinus irti, niin ei tapahdu mitään,vaikka avaimella sohiikin runkoon. Kiinnilaittaessa ensin plussa kiinni ja sitten miinus samasta syystä.
- tulee
Nykyisissä autoissa on poikkeuksetta miinusmaadoitettu sähköjärjestelmä. Siispä ensin irroitetaan kenkä miinusnavasta (tällöin työkalun mahdollinen osuminen samanaikaisesti auton runkoon ja napaan (kenkään) ei aiheuta mitään ongelmia). Sitten poistetaan plusnavan päällä oleva suojus (jos on)ja irroitetaan kaapelikenkä plusnavasta (nytkään ei haittaa vaikka työkalu osuisikin runkoon, koska miinus napa on jo siitä irti). Ainoastaan on varottava ettei oikosulje akun ja - napoja työkalulla.
Uuuden asennus sitten taas niin, että plussa ensin kiinni ja sitten miinus. Näin ei ole vaaraa oikosuluista. Jos on käytettävissä eristetty työkalu niin aina parempi, mutta ei em. ohjeella mitenkään välttämätön. Joskus kun on ollut ahdas paikka, niin olen eristänyt työkalun avainkitaa lukuunottamatta esim kutistesukalla tai sähkömiehen teipillä.
Eipä sillä työkalulla juuri muuhun tarvitse koskeakaan kuin siihen ruuviin. Joskus joutuu hiukan tukevalla ruuvitaltalla hieman levittämään napakenkää, jos on kovin juuttunut (tämä siis perinteisessä kartionavassa). Sama sähköhän siinä ruuvissa on kuin kengässäkin, ettei sillä väliä ole, mutta se ruuvihan siinä kuitenkin on löysättävä. - Asiantuntija
Tekussa opettaja kysyi: Miten päin akku asennetaan autoon? Oppilas vastasi: Korkit ylöspäin!
- tiedosta kiitollinen
Miten vaihdan akun jos auton radio menee mykäksi uusissa autoissa kun irroittaa akun ??
- xndfndnd
öööö.... asennat sen radion uudestaan. Häviäähän sulla klo-aikakin.
- xcbcdhvbrbrj
xndfndnd kirjoitti:
öööö.... asennat sen radion uudestaan. Häviäähän sulla klo-aikakin.
Kuukkelikin auttaa ohejistamalla:
http://www.yhteishyva.fi/viihde-ja-vapaa-aika/autot/auton-akku--ostajan-opas/0218010-69208 - salama-laturi
xcbcdhvbrbrj kirjoitti:
Kuukkelikin auttaa ohejistamalla:
http://www.yhteishyva.fi/viihde-ja-vapaa-aika/autot/auton-akku--ostajan-opas/0218010-69208Akkuhuollossa kaveri laittoi pienen ilm. moottoripyörän 12V akun kiinni akkukaapeleihin hauenleuoilla ja sen jälkeen irroitti kaapelikengät vanhasta akusta. Vanha akku pois ja uusi tilalle kaapelikengät kiristäen, minkä jälkeen apuakun piuhat irti. Auton sammuttamisesta 10 min. kuluttua sen saattoi käynnistää sillä uudella akulla. Uusi on "ei minkään niminen" akku .
Yuasa ja Bosch kestivät kumpikin n. 3 v. lyhyttä ajoa eikä niihin tehonnut enää se älylaturilla lataaminenkaan. - nopea käynti
salama-laturi kirjoitti:
Akkuhuollossa kaveri laittoi pienen ilm. moottoripyörän 12V akun kiinni akkukaapeleihin hauenleuoilla ja sen jälkeen irroitti kaapelikengät vanhasta akusta. Vanha akku pois ja uusi tilalle kaapelikengät kiristäen, minkä jälkeen apuakun piuhat irti. Auton sammuttamisesta 10 min. kuluttua sen saattoi käynnistää sillä uudella akulla. Uusi on "ei minkään niminen" akku .
Yuasa ja Bosch kestivät kumpikin n. 3 v. lyhyttä ajoa eikä niihin tehonnut enää se älylaturilla lataaminenkaan.olisihan se auto voinut käydäkin koko ajan, miksi piti sammuttaa?
- dinood
nopea käynti kirjoitti:
olisihan se auto voinut käydäkin koko ajan, miksi piti sammuttaa?
juu ja huonolla tuurilla menee laturista diodit
- ihankätevää
salama-laturi kirjoitti:
Akkuhuollossa kaveri laittoi pienen ilm. moottoripyörän 12V akun kiinni akkukaapeleihin hauenleuoilla ja sen jälkeen irroitti kaapelikengät vanhasta akusta. Vanha akku pois ja uusi tilalle kaapelikengät kiristäen, minkä jälkeen apuakun piuhat irti. Auton sammuttamisesta 10 min. kuluttua sen saattoi käynnistää sillä uudella akulla. Uusi on "ei minkään niminen" akku .
Yuasa ja Bosch kestivät kumpikin n. 3 v. lyhyttä ajoa eikä niihin tehonnut enää se älylaturilla lataaminenkaan.Nykyään on pieniä litiumakkujakin apuvirraksi tai perinteinen apukäynnistin lyijyakulla. Vanhemmassa autossa helppoa, ei tarvitse kuin auton kello laittaa aikaan tai ei radiokaan osaisi ainakaan mieluisaan järjestykseen kanavia laittaa, kellon ajan sentään hakee. Autoissahan voisi olla pieni litiumakku vara-akkuna koko ajan kiinni virtakatkojen varalta, luulisi jonkun jo keksineen. Joissakin tietysti kaksi akkua, yksi kerrallaan voi kai vaihtaa.
- akunvaihtaja
Ajat auton (merkki)korjaamon pihalle ja menet tiskille kertomaan asian, sitten kun homma on tehty niin raotat vähän lompakkoa ja se on siinä.
- voihan v*****
vanhoista autoista pystyi itse vaihtamaan akun, mutta nyt pitää mennä korjaamolle vaihtamaan akku, koska auton järjestemässä pitää olla aina virtaa ja uusi akku pitää "kuitata" auton järjestelmään(kertoa autolle että on uusi akku :) ..
jos kotipihalla repäisee akun irti niin siihen jää auto. siis uusissa autoissa.- Mikä se on se uusi?
Määrittele ´uusi auto´. Sen täytyy olla jotain hienoa ja kaikkee kun niitä ei pysty palstan mukaan pysty korjaamaan itse. Missä määrin sitten uutta autoa tarvitsee itse korjata, takuun alaiset hommat hoitaa merkkihuolto, ja pallonivelet eivät ´uusissa autoissa´ juurikaan vaihtokunnossa ole.
Jos kokee hankalaksi tuon radion kellon ja muistipaikkojen menetyksen, niin toisella akulla voi tosiaan virtaa syöttää vaihdon ajan. Kaksi johtoa joissa hauenleuat molemmissa päissä, eikä siihen tarvita erikseen edes akkua. Uusi akku on täynnä, ja poisvaihdettavassa on sen verran potkua että muistipaikat pysyy kondarissa. - Etkö tiennyt?
Mikä se on se uusi? kirjoitti:
Määrittele ´uusi auto´. Sen täytyy olla jotain hienoa ja kaikkee kun niitä ei pysty palstan mukaan pysty korjaamaan itse. Missä määrin sitten uutta autoa tarvitsee itse korjata, takuun alaiset hommat hoitaa merkkihuolto, ja pallonivelet eivät ´uusissa autoissa´ juurikaan vaihtokunnossa ole.
Jos kokee hankalaksi tuon radion kellon ja muistipaikkojen menetyksen, niin toisella akulla voi tosiaan virtaa syöttää vaihdon ajan. Kaksi johtoa joissa hauenleuat molemmissa päissä, eikä siihen tarvita erikseen edes akkua. Uusi akku on täynnä, ja poisvaihdettavassa on sen verran potkua että muistipaikat pysyy kondarissa.Tarkoitti varmaan BlueMotion Tec autoja (start/stop) ;)
- Akku-tyhjeni
Taas hyytyi akku! Jo toinen akku kahden vuoden sisään Mazda 6:ssa.
Taisin ostaa viimeksi halvimman, mitä löytyi ei ollu montaa kymppiä. Onko järkevä käyttää tuollainen 100-150€ uuteen parempaan akkuun, että kestää?
Sen verran vaikuttaisi vaihto maksavan?
https://autojerry.fi/hinnat/akun-vaihto-hinta/- Ainahyväakku
Osta halvin bilteeman akun, säästä kuitti. Järjestä akun kunnon oikosulun ennen takuun umpeutumista ja käy bilteemasta hakemassa uuden akun takuuna. Näin olen veneakkuni kanssa tehnyt jo vuosia ja aina on tuore akku veneessä. Kannattaa toki varmistaa ettei joka kevät ole sama myyjä kassalla. Viime keväänä kun kävin uuteen takuuvaihturin hakemassa kassalla ihmetteli että taasko sinulla on akku pimahtanut, eikö edelliskeväänä käynyt samoin. Sitten kehoitti tarkistamaan että onko veneen laturi varmasti kunnossa.
- akkutuonti
Maahantuojan pihassa uusi akku ja vaihtotyö oli 70 € .
Miksi maksaa väliportaille tai merkkiliikkeeseen hunajaa ? - kärykäy
Ainahyväakku kirjoitti:
Osta halvin bilteeman akun, säästä kuitti. Järjestä akun kunnon oikosulun ennen takuun umpeutumista ja käy bilteemasta hakemassa uuden akun takuuna. Näin olen veneakkuni kanssa tehnyt jo vuosia ja aina on tuore akku veneessä. Kannattaa toki varmistaa ettei joka kevät ole sama myyjä kassalla. Viime keväänä kun kävin uuteen takuuvaihturin hakemassa kassalla ihmetteli että taasko sinulla on akku pimahtanut, eikö edelliskeväänä käynyt samoin. Sitten kehoitti tarkistamaan että onko veneen laturi varmasti kunnossa.
Ei onnistu loputtomiin, huomaavat jos testaavat ja mitä hyötyä, ei akku (muutamassa) vuodessa miksikään mene.
Vahingossa tyhjentyi akku kun oli ovi jäänyt raolleen ja sisävalo paloi monta vrk. Hitaita nuo älylaturit, akku kunnossa, silti 20 tunnissa ei vielä ehtinyt ladata täyteen, hyvin silti käynnistyi. 3,8 A antaa virtaa enimmillään. Pelkät merkkivalot niin ei näe edes miten etenee. - modernum4A
Vuosikymmeniä on asia ollut niin, että jos sulla on vaan se 4A laturi, niin tavallisen auton akun (60-70 A) täyteen lataamiseen kuluu vuorokausi. Toki auto on lähtenyt käyntiin jo ½-1 tunnin latauksen jälkeen, mutta siinä on laturilla kova työ täyttää akku ja hihnakin saattaa ulista jonkin aikaa, jos on muutakin kuormaa kuten lasinlämmitin, puhallin ja stereot. kannattaa antaa käydä vähän aikaa jopa ilman ajovaloja, niin latautuu nopeammin, jos laturissa on vain potkua.
- Akuton
Hei auttakaa mun opeli hyyty tänään aamulla pihaan. Ilmeisesti juuri huonon akun takia ei jaksa käynnistää. Onko väliä mistä akusta vedän varavirran ettei tietokone joudu olemaan ilman sähköä ja sekoa. Riitääkö sama votlli määrä. Tarvitseeko toisen auton olla vaihdon aikana käynnissä? Akulla ei tosiaan mennä huoltamolle enään. Hiulan on virtaa mutta ei jaksa käynnistää. Mmiten teen sen oikein?
- eiainaakku
Akuton kirjoitti:
Hei auttakaa mun opeli hyyty tänään aamulla pihaan. Ilmeisesti juuri huonon akun takia ei jaksa käynnistää. Onko väliä mistä akusta vedän varavirran ettei tietokone joudu olemaan ilman sähköä ja sekoa. Riitääkö sama votlli määrä. Tarvitseeko toisen auton olla vaihdon aikana käynnissä? Akulla ei tosiaan mennä huoltamolle enään. Hiulan on virtaa mutta ei jaksa käynnistää. Mmiten teen sen oikein?
Putsaa ensin navat. Kosketus..
- beerner
Jakoavain työnnetään plus maadoitettuun persesilmään ja kyrpä miinus pilluun niin se on siinä.
- BLONDI-----69
Ok kiitos neuvoista tuhannesti, yritän näillä!
- nainSeMannoo
Ensin miinuskaapeli ja vasta sitten plus.
Tämän muistaa hyvin siitä, että miinuskaapeli on kytketty auton runkoon.
Jos irrottaisit plussan ensin, ja jakari osuisi samalla toisesta päästään runkoon, siitä tulisi oikosulku jakarin kautta.
Mutta kun irrotat miinuksen ensin, sitä irrottaessa ei haittaa, vaikka jakari osuu runkoon.
Ja sitten kun irrotat plussaa ja miinus on jo irti, niin sittenkään ei haittaa, vaikka jakari osuu runkoon, koska miinus ei ole enää kiinni rungossa ja sitä kautta ei synny reittiä virralle. - Akun-vaihto-ohje
Viet entisen akun autosta vaikkapa vintille ja haet kaupasta uuden tai voithan pistää akun vaikka kestotilaukseenkin... samantien vaikka Roope-sedänkin...
- Anonyymi
Minkä vuoksi joka kanavalla missä ihmiset kysyy neuvoja ja ohjeita pulmiinsa täytyy olla näitä huulen heittäjiä ja paskaan jauhajia perustakaa oma keskustelu kerho! Täällä tosiaan kysytään neuvoja ja ohjeita!!! Minä kysyn voiko mazda 6 akun vaihtaa itse vm. 2005 vai oisko viisainta suorituttaa liikkeessä? T. K. Löppönen 57v??
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 773174
- 492400
- 322107
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812102- 1371869
- 311735
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313291691Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne91536Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51240Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61234