Haa

Hallituskin heräsi

Kymppiuutiset eilen.

"Vapaan autoedun verotusta kiristettävä."

Surffailetvakohan ministeritkin uusilla läppäreillään näillä 24 sivuilla kun huomasivat täällä käytävää keskustelua täyden autoedun tarpeellisuudesta kaikille konttoripomoille.

Hyvä niin, että kuuntelevat kansankin mielipidettä.
Kyllähän se on niin, että turha autoilu vähenisi, kun turhat työsuhdeautot karsitaan.

Eikä yritetä vain omilla autoilla ajaville kaataa koko vähennystä, nostamalla polttoaineveroa ym.

Vero työsuhdeautoista semmoiselle tasolle, että vain tosi tarvitsijat niitä ottavat.

Lisäksi tuo ehdotus, että työajoa oltava todistetusti ainakin 50,000 vuodessa ja omista ajoista kunnon kirjanpito.

Kirjanpito kannustaisi vähentämään turhaa ajoa, koska ajamattomista kilometreistä saisi veronpalautusta.

30

2921

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • autoetu vai raha

      Mitä se sinulle kuuluu, missä muodossa minä palkkani otan? Sulle tulee kaikki rahana, mulle rahaa auto. Jos työsuhdepelit kiellettäisiin tai niille asetettaisiin ehtoja, niin minä saisin auton sijasta kylmää käteistä. Niin yksinkertaista se on.

      Oletko kuullut työsuhdeasunnoista? Eikö ole kateutta herättävä ajatus, että sinä maksat siitä lähiön betonielementtikaksiostasi lainanlyhennyksiä ja korkoja pankille koko ikäsi, kun joku toinen asuu firman hyvätasoisessa kämpässä aivan ytimessä? Pitäisikö sekin kieltää? Tulisitko onnellisemmaksi?

      • P. Ösilö

        Jos kerta ympäristövouhotus pannaan autoilijoiden maksettavaksi on oikeus ja kohtuus että talkoihin osallistuvat myös etuilijat.

        Ei kukaan (kai) ole kieltämässä, vain verotusta olisi syytä korottaa samalle tasolle yksityisautoilijan kanssa.


      • ei mikään etu
        P. Ösilö kirjoitti:

        Jos kerta ympäristövouhotus pannaan autoilijoiden maksettavaksi on oikeus ja kohtuus että talkoihin osallistuvat myös etuilijat.

        Ei kukaan (kai) ole kieltämässä, vain verotusta olisi syytä korottaa samalle tasolle yksityisautoilijan kanssa.

        Kyllä tässä riittää, että keksitään ns. edulle uusi nimi.

        Jos auto annetaan vaihtoehtona rahapalkalle, niin sen kulut vastaavat täysin oman uuden auton kuluja. Hinta tarkistetaan vuosittain ja siihen vaikuttavat kaikki autoilun kulut.

        Verotus vastaa jo nyt oman auton kustannuksia.

        Kerro, missä kohdassa syntyy sitä ns. etua?

        Moni kieltäytyy tarjotusta autosta, koska se on enemmänkin 'vapaa autohaitta' eli oma tulee monille paljon halvemmaksi.

        Kymppiuutisissa oli väärää tietoa se, että ajojen määrä ei muka vaikuttaisi verotusarvoon. Kyllä vaikuttaa ja suoraan.

        Ainoat asiat, mikä ei vaikuta, on auton kulumisen määrä ja polttoaineen kulutus.

        Valitettavan yleinen väärinkäsitys autoetuilusta on syntynyt siitä, että joillekin auto annetaan tosiaan palkan päälle, eikä sen vaihtoehtona. Silloinhan on kyseessä palkankorotus ja kyllähän se aina kannattaa ja sellaisen saajalle on ihan syytäkin olla kovasti kateellinen.


      • Hallituskin heräsi
        P. Ösilö kirjoitti:

        Jos kerta ympäristövouhotus pannaan autoilijoiden maksettavaksi on oikeus ja kohtuus että talkoihin osallistuvat myös etuilijat.

        Ei kukaan (kai) ole kieltämässä, vain verotusta olisi syytä korottaa samalle tasolle yksityisautoilijan kanssa.

        Niin kuten edellinenkin totesi, niin kaikkien pitää osallistua näihin naurettaviin niinsanottuihin ekotekoihin, ei vain yksityisautoilijat.

        Ja en todellakaan asu missään betonibunkkerissa, vaan ihan kivassa omakotitalossa, jossa on lämmin autotallikin, että saan huoltaa autoni itse, kun ei ole työsuhdeautoa.

        Keskustaan minua ei saisi asumaan edes työsuhdeasunnon tai auton saamisen voimallakaan.

        Mielummin tosiaankin laitan rahaa taloon, kuin autoon. Talon arvo senkuin nousee ja auton... no senhän tietää kaikki.
        P.Ösilö ei taidakaan olla ihan pösilö, kun tajusi missä mennään.


      • pulliainen
        ei mikään etu kirjoitti:

        Kyllä tässä riittää, että keksitään ns. edulle uusi nimi.

        Jos auto annetaan vaihtoehtona rahapalkalle, niin sen kulut vastaavat täysin oman uuden auton kuluja. Hinta tarkistetaan vuosittain ja siihen vaikuttavat kaikki autoilun kulut.

        Verotus vastaa jo nyt oman auton kustannuksia.

        Kerro, missä kohdassa syntyy sitä ns. etua?

        Moni kieltäytyy tarjotusta autosta, koska se on enemmänkin 'vapaa autohaitta' eli oma tulee monille paljon halvemmaksi.

        Kymppiuutisissa oli väärää tietoa se, että ajojen määrä ei muka vaikuttaisi verotusarvoon. Kyllä vaikuttaa ja suoraan.

        Ainoat asiat, mikä ei vaikuta, on auton kulumisen määrä ja polttoaineen kulutus.

        Valitettavan yleinen väärinkäsitys autoetuilusta on syntynyt siitä, että joillekin auto annetaan tosiaan palkan päälle, eikä sen vaihtoehtona. Silloinhan on kyseessä palkankorotus ja kyllähän se aina kannattaa ja sellaisen saajalle on ihan syytäkin olla kovasti kateellinen.

        Meidän firmassa ajetaan paljon. Vaihtelee, mutta yleensä tulee 10 000 - 30 000km. On työnantajan etu, että paljon ajaville lykätään työsuhdeauto, vaikka palkan päälle.


    • Tyhmää porukkaa

      ehkä saman viherpiipertäjän lausumat, jotka on voitu lukea monesta lehdestä. Tämä onneton tietämätön, idiottimaisia lausuntoja antava, piipertäjä ei tiedä että jos ajat yli 18.000 km vuodessa työsuhdeautolla omia ajoja, verotusarvo nousee. Eli todellakin jos asjat 50.000 km omia ajoja, työsuhdeauto maksaa rutkasti enemmän kuin 5000 km/vuodessa ajaen. Miten noin tyhmiä mielipiteitä kuin tuon viherpiipertäjän päästetään uutisiin?

      • Päästöt

        Mutta miten muka verottaja seuraa ajettuja kilometrejä. Jos työnantaja ei kilometreistä välitä, niin sitähän voi ajella vaikka kuinka paljon samalla verolla. Lisäksi työnantaja saa vähentää kulut verotuksessa, joten mielummin merkitään ne työajoksi.


      • Cityjuntti

        Ihan aikuisten oikeasti. Onko verottaja keltään kysellyt kilometrejä jälkeenpäin?
        En tiedä yhtään tapausta.


      • nimittäin
        Cityjuntti kirjoitti:

        Ihan aikuisten oikeasti. Onko verottaja keltään kysellyt kilometrejä jälkeenpäin?
        En tiedä yhtään tapausta.

        minulta.Vaadittiin selvitystä ja ilman ajokirjaa en voinnut antaa uskottavaa.Ns. vapaa autoetuhan minulla oli mistä moni on kateellinen.1600 eur mätkyjä.No pahemmin olisi voinnut mennä jos olisin ollut rehellinen ja enkä olisi antanut harkintaverolautakunnan päättää.

        Terv. EX työsuhdeautoilija.


      • Cityjuntti
        nimittäin kirjoitti:

        minulta.Vaadittiin selvitystä ja ilman ajokirjaa en voinnut antaa uskottavaa.Ns. vapaa autoetuhan minulla oli mistä moni on kateellinen.1600 eur mätkyjä.No pahemmin olisi voinnut mennä jos olisin ollut rehellinen ja enkä olisi antanut harkintaverolautakunnan päättää.

        Terv. EX työsuhdeautoilija.

        Eli tuo on siis mahdollista. Tehneekö rakas verottajamme pistokokeita vai miten tuo toiminee? Mahtoi "piristää" päivää tuollaiset mätkyt?
        Kaikki ei kai edes tiedosta tuota. Eräskin väitti kivenkovaa että kun on vapaa autoetu niin eihän silloin mitään rajoja omille ajoille ole. Tälläkin tapauksella tuo 18000 täyttyy jo päivittäisistä matkoista työn ja kodin välillä.


      • verottaja..,.
        Cityjuntti kirjoitti:

        Eli tuo on siis mahdollista. Tehneekö rakas verottajamme pistokokeita vai miten tuo toiminee? Mahtoi "piristää" päivää tuollaiset mätkyt?
        Kaikki ei kai edes tiedosta tuota. Eräskin väitti kivenkovaa että kun on vapaa autoetu niin eihän silloin mitään rajoja omille ajoille ole. Tälläkin tapauksella tuo 18000 täyttyy jo päivittäisistä matkoista työn ja kodin välillä.

        tarkistaa vapaan autoetuautoilijan kodin ja työpaikan välisen matkan.Jos liian iso kuten minun kohdallani niin vaativat selvityksiä muista ajoistani.Työ ja kodin välinen matka lasketaan omaksi ajoksi.Minun kohdallani pelkästään pääkaupunki seudulla tuli jo sen verran kilomtetrejä etteivä uskoneet että auto olisi muun ajan ollut pihalla.Mitään bussi tai kakkosauton (oma) käyttöä on turhaa selitellä.


    • ajokilometrit

      kasvoi 20-30% kun luovuin autoedusta.Yksityiset ihan samalla tasola kun ennen ja kilometrikorvauksilla loput.Rahaakin jää käteen ihan eri tavalla.Mites sen selität?

    • meikäläinen tässä

      Uskomatonta tuollainen kateellinen itkeminen.
      Jos noin haluat työsuhdeautoa, vaihda sellaisiin tehtäviin missä sen ANSAITSET.

      Päättömintä sun kirjoituksessa on tuo kuviteltu
      km-määrä, ehdotat siis että laki määräisi ajamaan ENEMMÄN kuin nyt? Mikäs ympäristöteko se
      olisi? Uskomatonta.

      Entä muut edut? Puhelin? Puhelinliittymä? Lounas? Terveydenhuolto? Läppäri? Tai kuntosali? Miksi jollain on,toisilla ei?

      Paljonko mahtaa autokannasta olla UUSIA, vähänpäästyttäviä työsuhdeautoja? Entä paljon jotain vanhoja ENEMMÄN saastuttavia pommeja?
      Kumpi pahempi ympäristölle?

      • kateelista porukkaa

        Kateellisten puhetta koko keskustelu. Aivan liian monet luulevat edelleen että työsuhdeauto olisi ilmaista meille joilla se on. Minä esim en saa ajaa omalla autolla, johtuen työtehtävästäni. Ruotsalainen työnantaja "pakottaa" ajamaan työsuhdeautolla. ajan n 60000 km / vuosi joista 40000km työajoja jotka pakollisia. Ja tästä "ilmaisesta" autosta maksan yli 600 euroa nettoveroa joka kuukausi.Ja minulle lasketaan auto eduksi ja osaksi palkkaa. Että ei kande kovin kovalla äänellä puhua että me ei maksettais jo veroja ihan tapeeksi. Jos saisin luvan niin heti ajaisin omalla autolla. Ja vielä kun on ruotsalainen omistaja niin en saa ajaa muilla kuin ruotsalaislla autoilla!!!
        Ja toisaan kaikille jotka haluatte tähän miellyttävään veroon osallistua niin hommatkaa työ jossa te saatte työsuhdeauton kun niin tunnutte siitä "edusta" niin hirveän kateellisa olevanne.


      • Kateellinen
        kateelista porukkaa kirjoitti:

        Kateellisten puhetta koko keskustelu. Aivan liian monet luulevat edelleen että työsuhdeauto olisi ilmaista meille joilla se on. Minä esim en saa ajaa omalla autolla, johtuen työtehtävästäni. Ruotsalainen työnantaja "pakottaa" ajamaan työsuhdeautolla. ajan n 60000 km / vuosi joista 40000km työajoja jotka pakollisia. Ja tästä "ilmaisesta" autosta maksan yli 600 euroa nettoveroa joka kuukausi.Ja minulle lasketaan auto eduksi ja osaksi palkkaa. Että ei kande kovin kovalla äänellä puhua että me ei maksettais jo veroja ihan tapeeksi. Jos saisin luvan niin heti ajaisin omalla autolla. Ja vielä kun on ruotsalainen omistaja niin en saa ajaa muilla kuin ruotsalaislla autoilla!!!
        Ja toisaan kaikille jotka haluatte tähän miellyttävään veroon osallistua niin hommatkaa työ jossa te saatte työsuhdeauton kun niin tunnutte siitä "edusta" niin hirveän kateellisa olevanne.

        luovuin 15 vuoden jälkeen vapaasta autoedusta.Syksystä lähtien olen ajanut omalla ja saan km-korvauksia.Vähän karrikoiden voin sanoa ettää tuntuu kuin "palkkaa" tulisi kaksi kertaa kuukaudessa.
        En tiedä onko ruotsissa viimevuosina muuttunut työajojen suhteen.Veljeni oli 90-luvun lopulla pari vuotta töissä siellä ja silloin ainakin oli km-korvaukset omalla autolla noin 30% pienemmät kuin suomessa.Ja en muista oliko 8000 tai 12,000 kilometrin jälkeen verotettavaa tuloa eli ansiotuloveroprosentin mukaan.Eli verottaja ns. poisti sen pienen edun minkä saattoi km-korvauksilla saada. Ainakin veljeni työpaikalla myynti ihmiset hakivat "työauton" maanantaisin ja palauttivat sitten työmatkan jälkeen.Näin ne välttivät autoedun maksun mutta eivät myöskään saaneet km-korvauksia.


      • paikkaansa
        Kateellinen kirjoitti:

        luovuin 15 vuoden jälkeen vapaasta autoedusta.Syksystä lähtien olen ajanut omalla ja saan km-korvauksia.Vähän karrikoiden voin sanoa ettää tuntuu kuin "palkkaa" tulisi kaksi kertaa kuukaudessa.
        En tiedä onko ruotsissa viimevuosina muuttunut työajojen suhteen.Veljeni oli 90-luvun lopulla pari vuotta töissä siellä ja silloin ainakin oli km-korvaukset omalla autolla noin 30% pienemmät kuin suomessa.Ja en muista oliko 8000 tai 12,000 kilometrin jälkeen verotettavaa tuloa eli ansiotuloveroprosentin mukaan.Eli verottaja ns. poisti sen pienen edun minkä saattoi km-korvauksilla saada. Ainakin veljeni työpaikalla myynti ihmiset hakivat "työauton" maanantaisin ja palauttivat sitten työmatkan jälkeen.Näin ne välttivät autoedun maksun mutta eivät myöskään saaneet km-korvauksia.

        Ruotsissa on huonommat edut kilometrikorvauksista kuin mitä Suomessa on. Mutta paremmat ehdot täysautolle kuin mitä Suomessa on. Olen asunut Ruotsissa yli 30 v ja nyt Suomessa 9 v, joten tiedän maiden erot autoverotuksen suhteen.
        Esim Volvo jolla minä ajan, niin Ruotsissa verotusarvo n 2000 kruunua eli n 200 euroa, minulla täällä Suomessa 1100 euroa!!!!
        Minäkin ajaisin mieluummin omalla autolla ja poimisin km-rahat. Vero jota maksan autostani niin sillä summalla maksaisin hyvää autoa ja km-korvauksilla ylläpitäisin auton todella hyvin. Voisin jopa parin vuoden välein vaihtaa uuteen autoon. Joten onneksi olkoon kaikille jotka voitte laskuttaa kilometrinne työmatkoista.


    • manageri tässä

      Se on kuule yritysten oma asia jos haluavat etuja työntekijöille myöntää. On paljon muitakin etuja, on kahvia, on matkapuhelinetua, lounasetua, asuntoetua, jotkut saa etua jopa ruokaostoksiin jne.

      Mikään lounas ei kuitenkaan ole ilmainen.

      A) yritys ei huvin vuoksi etuja anna, ne on aina jotenkin ansaittava.

      B) verottoja pitää jo nyt huolen että eduista maksetaan melkoiset verot, varsinkin autoista.
      Autoedun verotus on jo nyt korkeaa, kirpaisee varsinkin niitä joille auto on työn edellytys.

    • Koko työsuhdeautojärjestelmä on merkillinen kummajainen. Eivätkä muutkaan "liitännäiset" ole tarpeellisia ehkä terveyden hoitoa ja lounasruokailua lukuunottamatta. Selvintä, oikeudenmukaisinta ja kannustavinta olisi, että kaikille palkka maksetaan rahana ja verotetaan samoin perustein. Palkallaan sitten kukin tehköön mitä hyvänsä - vaikkapa auton tai kännykän liisaisi.

      Kääntäen olen joskus kysellyt perusteita näille etuuksille. Eipä niitä ole enemmälti herunut. Sen sijaan olen monesti kuullut, miksi nimenomaan työsuhdeautolla kannattaa ajaa pidemmätkin matkat vaikka yksin.

      • myyntijohtaja

        "oikeudenmukaista "
        kuka on väittänyt että työ ja elämä on oikeudenmukaista, ei ole koskaan ollut eikä tule koskaan olemaan. Usko se.

        Erilaisia etuja on lukemattomia, miksi S-marketissa saa alennus ruokaostoksista? Miksi vr:llä saa matkustaa ilmaiseksi junalla? Miksi
        finnair antaa alennusta lennoista? Miksi jollain on liikuntaseteleitä? Miksi jollain on autokuljettajat? Ministereillä esim. Miksi joku saa fysikaalista hoitoa? Joku,kuten minä en maksa tästä nettiyhteydestä. jne jne jne

        Siksi joku saa työsuhdeauto ja joku ei.


      • Isoontalon Antti
        myyntijohtaja kirjoitti:

        "oikeudenmukaista "
        kuka on väittänyt että työ ja elämä on oikeudenmukaista, ei ole koskaan ollut eikä tule koskaan olemaan. Usko se.

        Erilaisia etuja on lukemattomia, miksi S-marketissa saa alennus ruokaostoksista? Miksi vr:llä saa matkustaa ilmaiseksi junalla? Miksi
        finnair antaa alennusta lennoista? Miksi jollain on liikuntaseteleitä? Miksi jollain on autokuljettajat? Ministereillä esim. Miksi joku saa fysikaalista hoitoa? Joku,kuten minä en maksa tästä nettiyhteydestä. jne jne jne

        Siksi joku saa työsuhdeauto ja joku ei.

        ...johtajaksi ainakaan kirjoitustaidoilla päässyt.
        Ettei nyt vaan kaupunkilaismerkonomi (?) vähän pullistelisi liikaa. Kyllä sitä vielä joutuu autoetuilijakin ympäristävouhotuksen maksumieheksi. Usko pois.


      • myyntijohtaja
        Isoontalon Antti kirjoitti:

        ...johtajaksi ainakaan kirjoitustaidoilla päässyt.
        Ettei nyt vaan kaupunkilaismerkonomi (?) vähän pullistelisi liikaa. Kyllä sitä vielä joutuu autoetuilijakin ympäristävouhotuksen maksumieheksi. Usko pois.

        Mikä herne sun nenään on mennyt?
        Kateus vai?

        Jos kerran noin pontevasti olet sitä mieltä
        että autoetuilijan täytyy kärsiä lisää niin
        miksi et kommentoinut muita etuisuuksia?

        Miksi joku pääseen kuntosalille?
        Saa liikuntaseteleitä? Kulttuuriseteleitä?
        Miksi joku saa edullista työmaaruokaa?
        Miksi joku saa ilmaiseksi lehtiä kotiin?


      • ??????
        myyntijohtaja kirjoitti:

        Mikä herne sun nenään on mennyt?
        Kateus vai?

        Jos kerran noin pontevasti olet sitä mieltä
        että autoetuilijan täytyy kärsiä lisää niin
        miksi et kommentoinut muita etuisuuksia?

        Miksi joku pääseen kuntosalille?
        Saa liikuntaseteleitä? Kulttuuriseteleitä?
        Miksi joku saa edullista työmaaruokaa?
        Miksi joku saa ilmaiseksi lehtiä kotiin?

        mitä mökellät??????


      • Kateellinen?
        myyntijohtaja kirjoitti:

        Mikä herne sun nenään on mennyt?
        Kateus vai?

        Jos kerran noin pontevasti olet sitä mieltä
        että autoetuilijan täytyy kärsiä lisää niin
        miksi et kommentoinut muita etuisuuksia?

        Miksi joku pääseen kuntosalille?
        Saa liikuntaseteleitä? Kulttuuriseteleitä?
        Miksi joku saa edullista työmaaruokaa?
        Miksi joku saa ilmaiseksi lehtiä kotiin?

        Miksi sitä aina luullaan kateudeksi jos kyseenalaistaan turhaan ajoon suosivan systeemin? Tulkoon nyt sanotuksi että kyllä minulla varaa riittää hankkia oma auto joka onkin välttämättömyys susirajalla.

        Mutta kun tuon hysteerisen ympäristöhöpötyksen takia kohta autoilu maksaa niin sa...sti niin kyllä noihin talkoisiin saisi osallistua pääkaupunkiseudulla (?) asuvakin.

        Kuntosali ja lounassetelithän eivät kovin paljoa saastuta....


      • bluecollar
        Kateellinen? kirjoitti:

        Miksi sitä aina luullaan kateudeksi jos kyseenalaistaan turhaan ajoon suosivan systeemin? Tulkoon nyt sanotuksi että kyllä minulla varaa riittää hankkia oma auto joka onkin välttämättömyys susirajalla.

        Mutta kun tuon hysteerisen ympäristöhöpötyksen takia kohta autoilu maksaa niin sa...sti niin kyllä noihin talkoisiin saisi osallistua pääkaupunkiseudulla (?) asuvakin.

        Kuntosali ja lounassetelithän eivät kovin paljoa saastuta....

        Oman autoni kulut viimeisten 4 vuoden (ja 140tkm) aikana:
        - 239e/kk arvonalennus
        - 165e/kk diesel
        - 100e/kk verot ja vakuutus
        - 116e/kk huollot ja renkaat

        eli yhteensä 620 euroa/kk. Tulopuolelta löytyy km-korvauksia n. 220 euroa/kk ja verovähennyksiä työmatkoista n. 95 euroa/kk. Eli oma auto on maksanut 305 euroa kuukaudessa.

        Bruttopalkkani on 3800 euroa. Paljonkohan vastaava työsuhdeauto (verotusarvo ehkä 560) olisi kustantanut jos etu olisi osaa kokonaispalkkausta (rahapalkka 3240 etu 560=veronalainen palkka 3800)? Veroprosentin ollessa 30% nettopalkkani olisi 490 euroa pienempi, toisin sanoen oma auto on ollut halvempi ratkaisu.

        En siis käsitä miksi työsuhdeautoilijoita pitäisi kadehtia?


      • optimistinen...
        bluecollar kirjoitti:

        Oman autoni kulut viimeisten 4 vuoden (ja 140tkm) aikana:
        - 239e/kk arvonalennus
        - 165e/kk diesel
        - 100e/kk verot ja vakuutus
        - 116e/kk huollot ja renkaat

        eli yhteensä 620 euroa/kk. Tulopuolelta löytyy km-korvauksia n. 220 euroa/kk ja verovähennyksiä työmatkoista n. 95 euroa/kk. Eli oma auto on maksanut 305 euroa kuukaudessa.

        Bruttopalkkani on 3800 euroa. Paljonkohan vastaava työsuhdeauto (verotusarvo ehkä 560) olisi kustantanut jos etu olisi osaa kokonaispalkkausta (rahapalkka 3240 etu 560=veronalainen palkka 3800)? Veroprosentin ollessa 30% nettopalkkani olisi 490 euroa pienempi, toisin sanoen oma auto on ollut halvempi ratkaisu.

        En siis käsitä miksi työsuhdeautoilijoita pitäisi kadehtia?

        kyllä varsinkin kun autoetu vähennetään ensin suoraan rahapalkastasi josta sitten vielä maksetaan auton verotusarvo.Sinun tapauksessasi auton ottaminen onkin kaikkein kalleinta.
        Itsellän vielä viime vuonna perusbruttopalkka 4030 eur autoetu 680 eur päälle eli verotettavat tulot oli 4710 eur/kk.Käteen jäi 2390 eur.
        Kun autonvaihto tuli eteen syksyllä niin päätin lupoua edusta ja sain sen autedun verran lisää rahapalkkaa.Nykyinen rahapalkka 4710 eur - verot niin käteen jää 3070 eur.
        Lukemat suoraan tammikuun ja viime syyskuun palkkakuiteista joita olen säästänyt.
        Sillä erotuksella maksan oman (nykyään vähän halvempi uusi)auton lyhennykset ja kult silti jää ylikin.Ja ei ne 6-700 eur km-korvauksia kuukaudessa haitaksi ole.
        Olin kyllä täys idiootti kun ajoin liki 15 vuotta vapaalla autoedulla.No olihan autot 35 tonnin hintaisia ja vaihtui varmasti 3 vuoden välein.Mutta tässä iän myötä on järkikin ruvennut toimimaan.


      • myyntijohtaja kirjoitti:

        Mikä herne sun nenään on mennyt?
        Kateus vai?

        Jos kerran noin pontevasti olet sitä mieltä
        että autoetuilijan täytyy kärsiä lisää niin
        miksi et kommentoinut muita etuisuuksia?

        Miksi joku pääseen kuntosalille?
        Saa liikuntaseteleitä? Kulttuuriseteleitä?
        Miksi joku saa edullista työmaaruokaa?
        Miksi joku saa ilmaiseksi lehtiä kotiin?

        Et sitten kuitenkaan keksinyt yhtään perustetta puolesta.

        Koska ilmeisesti luit alkuperäisen kirjoituksen kiireellä, toistan vielä, mitä kirjoitin: 'Eivätkä muutkaan "liitännäiset" ole tarpeellisia ehkä terveyden hoitoa ja lounasruokailua lukuun ottamatta.' Tämä koskee nimenomaan kaiken maailman seteleitä.

        Liikeyritykset ja järjestöt tehtailkoot millaisia etuja ja tarjouksia tahansa. Asiakkaalla on mahdollisuus valita tai vaihtaa, jolleivät ehdot satu miellyttämään.

        Verottajaa emme voi valita, joten sen toiminnalta ja säännöiltä rohkenen edellyttää tasa-arvoa ja oikeudenmukaisuutta. Jos johtaja näkee tässä kateutta, ongelma ei ole todellakaan minun.

        Vaikkei elämä olisikaan oikeudenmukaista, ei ole ainakaan pahasta yrittää korjata tilannetta - usko pois.


      • meikäläinen tässä
        bluecollar kirjoitti:

        Oman autoni kulut viimeisten 4 vuoden (ja 140tkm) aikana:
        - 239e/kk arvonalennus
        - 165e/kk diesel
        - 100e/kk verot ja vakuutus
        - 116e/kk huollot ja renkaat

        eli yhteensä 620 euroa/kk. Tulopuolelta löytyy km-korvauksia n. 220 euroa/kk ja verovähennyksiä työmatkoista n. 95 euroa/kk. Eli oma auto on maksanut 305 euroa kuukaudessa.

        Bruttopalkkani on 3800 euroa. Paljonkohan vastaava työsuhdeauto (verotusarvo ehkä 560) olisi kustantanut jos etu olisi osaa kokonaispalkkausta (rahapalkka 3240 etu 560=veronalainen palkka 3800)? Veroprosentin ollessa 30% nettopalkkani olisi 490 euroa pienempi, toisin sanoen oma auto on ollut halvempi ratkaisu.

        En siis käsitä miksi työsuhdeautoilijoita pitäisi kadehtia?

        Pääomakulut?
        Vai ilmestyikö autorahat tyhjästä tilille?

        Arvonalennukset päätellen autosi tosin ei ole kovin kallis mutta silti.


      • meikäläinen tässä
        EsaH kirjoitti:

        Et sitten kuitenkaan keksinyt yhtään perustetta puolesta.

        Koska ilmeisesti luit alkuperäisen kirjoituksen kiireellä, toistan vielä, mitä kirjoitin: 'Eivätkä muutkaan "liitännäiset" ole tarpeellisia ehkä terveyden hoitoa ja lounasruokailua lukuun ottamatta.' Tämä koskee nimenomaan kaiken maailman seteleitä.

        Liikeyritykset ja järjestöt tehtailkoot millaisia etuja ja tarjouksia tahansa. Asiakkaalla on mahdollisuus valita tai vaihtaa, jolleivät ehdot satu miellyttämään.

        Verottajaa emme voi valita, joten sen toiminnalta ja säännöiltä rohkenen edellyttää tasa-arvoa ja oikeudenmukaisuutta. Jos johtaja näkee tässä kateutta, ongelma ei ole todellakaan minun.

        Vaikkei elämä olisikaan oikeudenmukaista, ei ole ainakaan pahasta yrittää korjata tilannetta - usko pois.

        "Liitännäiset"
        oletko kuullut että auto on joillekin työväline, siinä missä tietokone tai puhelin. Sitä tarvitaan jotta voidaan tehdä vaaditut työtehtävät. Samoin esim puhelinetu on sitä.

        Tasa-arvo on kauhean mukava ajatuksena mutta
        maailma ei ole koskaan ollut eikä tule koskaan
        olemaan tasa-arvoinen. Usko pois. On turha sitä yrittää haikailla.

        Aina joku on johtaja,joku ei.
        Aina joku saa enemmän kuin toinen. Edut mm. ovat sen takia että olisi jotain tavoiteltavaa,
        ansaittavaa. Jotkut haluavat sitä.

        Hassua että sinäkin kyllä valitsisit juuri
        sinulle sopivat liitännäiset, kuten terveyden huolto ja ruokailu. Miksi näin, mikseivät nekin ole sinun mielestä epätasa-arvoisia?

        Näinhän se homma kuitenkin aina menee...


      • meikäläinen tässä kirjoitti:

        "Liitännäiset"
        oletko kuullut että auto on joillekin työväline, siinä missä tietokone tai puhelin. Sitä tarvitaan jotta voidaan tehdä vaaditut työtehtävät. Samoin esim puhelinetu on sitä.

        Tasa-arvo on kauhean mukava ajatuksena mutta
        maailma ei ole koskaan ollut eikä tule koskaan
        olemaan tasa-arvoinen. Usko pois. On turha sitä yrittää haikailla.

        Aina joku on johtaja,joku ei.
        Aina joku saa enemmän kuin toinen. Edut mm. ovat sen takia että olisi jotain tavoiteltavaa,
        ansaittavaa. Jotkut haluavat sitä.

        Hassua että sinäkin kyllä valitsisit juuri
        sinulle sopivat liitännäiset, kuten terveyden huolto ja ruokailu. Miksi näin, mikseivät nekin ole sinun mielestä epätasa-arvoisia?

        Näinhän se homma kuitenkin aina menee...

        Useimmiten työsuhdeautolla ei ole enää nykyään mitään tekemistä tarpeen kanssa. Nykyään nuo kännykätkin ovat sen verran käteviä, ettei omia ja firman rahoja olisi mitenkään tarpeen sekoittaa.

        Joku on aina johtaja - mikäs siinä. Eiköhän kuitenkin olisi mahdollista maksaa johtajillekin (riittävä) palkka ihan rahana niin kuin muillekin, ettei tarvitsisi kerjätä almuja työnantajalta.

        Eivät nuo terveys ja ruokailu minulle mitenkään merkillisiä ole. Mainitsin ne siksi, että ne ovat eniten tasa-arvoisia työsuhde-etuja. Minulle sopisi varsin hyvin, että jokainen maksaa itse kaikki omat kulunsa. Kansanterveyden kannalta molemmat voivat silti olla perusteltuja.

        On turha kuvitella, että maailma olisi koskaan tasa-arvoinen. On kokonaan eri asia, että eriarvoisuuden kitkemiseksi kannattaa tehdä kaikki voitava. Se ei ole turhaa - usko jo.

        Montakohan vuotta menee ennen kuin autoetukäytäntö on historiaa.


      • bluecollar
        meikäläinen tässä kirjoitti:

        Pääomakulut?
        Vai ilmestyikö autorahat tyhjästä tilille?

        Arvonalennukset päätellen autosi tosin ei ole kovin kallis mutta silti.

        Olisin nyt 1674 euroa rikkaampi jos auton hankinta-arvo olisi asteittain sijoitettu 3kk Liboria tavoittelevaan rahastoon. Eli pääomakuluja lisättävä 34,8 e/kk.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      125
      1948
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      207
      1611
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      54
      1286
    4. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1208
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      108
      1184
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      102
      1025
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      920
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      65
      866
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      45
      827
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      781
    Aihe