2-kerroksinen talo

123

Kumpi on yleisempi tapa tehdä 2-kerroksisen talon runko,eli ensin alakerta,välipohja ja yläkerta(tolppa n.2-3m)vai koko talon korkuinen tolppa(n.6m) johon lovetaan välipohjan kannatinpuu? Toivottavasti joku ymmärtää mitä tarkoitan.Entä paljonko säästän jos teen koko talon itse verrattuna pakettiin esim. sateeltasuojaan?

19

5035

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näistä olisi

      parempi tapa?

    • topat pätkitään

      2750 pitkiksi ja välipohjan päältä on hyvä koota yläkerran seinät

      • RO-RO

        http://www.rakentaja.fi/pdf/puuinfo/platformpientalo1.pdf

        Innostuin itse platform-rakentamisen helppoudesta ja valitsin puutalon, vaikka kivitaloa olin alun perin suunnitellut. Pian sain kuitenkin havaita, että Suomesta ei taida löytyä rakennusmiehiä jotka haluaisivat ylipäänsä mitään ohjeita lukea tai platformia kokeilla. Niinpä jouduinkin pystyttämään kaksikerroksisen taloni itse vaikka en ole ikinä ennen ollut tekemisissä rakentamisen kanssa.

        Toisen kerroksen seinäelementit oli kätevä koota
        18 mm. vanerista tehdyllä välipohjalla. Noin 3 metriä pitkät seinäpätkät pystyy kahdestaan tai jopa yksinkin pystyyn nostamaan.


      • 123
        RO-RO kirjoitti:

        http://www.rakentaja.fi/pdf/puuinfo/platformpientalo1.pdf

        Innostuin itse platform-rakentamisen helppoudesta ja valitsin puutalon, vaikka kivitaloa olin alun perin suunnitellut. Pian sain kuitenkin havaita, että Suomesta ei taida löytyä rakennusmiehiä jotka haluaisivat ylipäänsä mitään ohjeita lukea tai platformia kokeilla. Niinpä jouduinkin pystyttämään kaksikerroksisen taloni itse vaikka en ole ikinä ennen ollut tekemisissä rakentamisen kanssa.

        Toisen kerroksen seinäelementit oli kätevä koota
        18 mm. vanerista tehdyllä välipohjalla. Noin 3 metriä pitkät seinäpätkät pystyy kahdestaan tai jopa yksinkin pystyyn nostamaan.

        että lähdit itse kokeilemaan,itselläni on vähän sama tilanne.Kerrotko lisää talostasi neliöt,kauanko rakensit,oliko apuvoimia,paljonko paloi rahaa,voitko eritellä rahoja?????????


      • RORO
        123 kirjoitti:

        että lähdit itse kokeilemaan,itselläni on vähän sama tilanne.Kerrotko lisää talostasi neliöt,kauanko rakensit,oliko apuvoimia,paljonko paloi rahaa,voitko eritellä rahoja?????????

        Aloitin v. 2005.
        Talo 8x12. Kellarikerros sekä 2 puukerrosta. Noin 250 m2.

        1. vuosi Pohjatyöta ja kellarikerros.

        Harkot 4000 eur. Pohjat (maa-aines) ja louhinta 10 000. Salaojat ja viemärit asensin millintarkasti, kaivaamalla pienillä valkoisilla humanisti-käsilläni. Kustannus 100 eur luokkaa. Talveksi jätin seisomaan: hyvin perustetulle talolle ei roudasta ole vaaraa.

        2. vuosi ontelolaatta-välipohja ja puurunko: Runkopuutavarat lähimmästä rautakaupasta maksoivat luokkaa 2000 euroa. Pystytys onnistuisi viikossakin, mutta mm. korkeudesta (ja korkeuden pelostani, joka piti voittaa)johtuen minulla meni hieman enemmän. 2007 kesällä roikkuin jo 12 metrissä katolla muistellen, miten vielä vuosi sitten tuli kiivettyä tikkaita 1. kerroksen laatalle polvet vapisten.

        Syksyllä pyysin tarjousta kattotiilien asennuksesta. 5000 eur. Tuli itse laitettua. Meni 2 päivää. Tiilet maksoivat 1200.

        Ikkunat maksoivat 12 000 eur. Fenestra joka tosin oli kallein.

        Suurin rahamäärä on siis mennyt pohjatöihin: maan pois vieminen ja takaisin tuominen maksaa. Ja louhiminen. Tosin, nyt olen viisaampi ja osaisin säästää samassa tilanteessa jopa tuhansia. Piirustuksia tehtäessä nimittäin ei ole todellista tietoa siitä, mitä tulee maan alta vastaan. Siispä, viisastunut rakentaja osaa ja rohkenee viilata jälkikäteen hieman piirustuksiaan, 10 cm pienempi kellari voi esim. merkitä 10 000 euron säästöä. Suomessa louhitaan järjettömän paljon, se on kallista ja usein vältettävissä jos olisi vähänkin kiinnostusta.

        Talon pystyy rakentamaan aivan yksin, kunhan on kärsivällisyttä, halua oppia ja asennoituu siihen harrastuksena.


      • 123
        RORO kirjoitti:

        Aloitin v. 2005.
        Talo 8x12. Kellarikerros sekä 2 puukerrosta. Noin 250 m2.

        1. vuosi Pohjatyöta ja kellarikerros.

        Harkot 4000 eur. Pohjat (maa-aines) ja louhinta 10 000. Salaojat ja viemärit asensin millintarkasti, kaivaamalla pienillä valkoisilla humanisti-käsilläni. Kustannus 100 eur luokkaa. Talveksi jätin seisomaan: hyvin perustetulle talolle ei roudasta ole vaaraa.

        2. vuosi ontelolaatta-välipohja ja puurunko: Runkopuutavarat lähimmästä rautakaupasta maksoivat luokkaa 2000 euroa. Pystytys onnistuisi viikossakin, mutta mm. korkeudesta (ja korkeuden pelostani, joka piti voittaa)johtuen minulla meni hieman enemmän. 2007 kesällä roikkuin jo 12 metrissä katolla muistellen, miten vielä vuosi sitten tuli kiivettyä tikkaita 1. kerroksen laatalle polvet vapisten.

        Syksyllä pyysin tarjousta kattotiilien asennuksesta. 5000 eur. Tuli itse laitettua. Meni 2 päivää. Tiilet maksoivat 1200.

        Ikkunat maksoivat 12 000 eur. Fenestra joka tosin oli kallein.

        Suurin rahamäärä on siis mennyt pohjatöihin: maan pois vieminen ja takaisin tuominen maksaa. Ja louhiminen. Tosin, nyt olen viisaampi ja osaisin säästää samassa tilanteessa jopa tuhansia. Piirustuksia tehtäessä nimittäin ei ole todellista tietoa siitä, mitä tulee maan alta vastaan. Siispä, viisastunut rakentaja osaa ja rohkenee viilata jälkikäteen hieman piirustuksiaan, 10 cm pienempi kellari voi esim. merkitä 10 000 euron säästöä. Suomessa louhitaan järjettömän paljon, se on kallista ja usein vältettävissä jos olisi vähänkin kiinnostusta.

        Talon pystyy rakentamaan aivan yksin, kunhan on kärsivällisyttä, halua oppia ja asennoituu siihen harrastuksena.

        vastaus,korkeanpaikan pelkoa myöden,apua oli tosi paljon,kiitos,tosin harkot ja puutavarat kuulosti aikas halvoilta???Ehkä nollat lisää.......


      • louhitaan koska
        RORO kirjoitti:

        Aloitin v. 2005.
        Talo 8x12. Kellarikerros sekä 2 puukerrosta. Noin 250 m2.

        1. vuosi Pohjatyöta ja kellarikerros.

        Harkot 4000 eur. Pohjat (maa-aines) ja louhinta 10 000. Salaojat ja viemärit asensin millintarkasti, kaivaamalla pienillä valkoisilla humanisti-käsilläni. Kustannus 100 eur luokkaa. Talveksi jätin seisomaan: hyvin perustetulle talolle ei roudasta ole vaaraa.

        2. vuosi ontelolaatta-välipohja ja puurunko: Runkopuutavarat lähimmästä rautakaupasta maksoivat luokkaa 2000 euroa. Pystytys onnistuisi viikossakin, mutta mm. korkeudesta (ja korkeuden pelostani, joka piti voittaa)johtuen minulla meni hieman enemmän. 2007 kesällä roikkuin jo 12 metrissä katolla muistellen, miten vielä vuosi sitten tuli kiivettyä tikkaita 1. kerroksen laatalle polvet vapisten.

        Syksyllä pyysin tarjousta kattotiilien asennuksesta. 5000 eur. Tuli itse laitettua. Meni 2 päivää. Tiilet maksoivat 1200.

        Ikkunat maksoivat 12 000 eur. Fenestra joka tosin oli kallein.

        Suurin rahamäärä on siis mennyt pohjatöihin: maan pois vieminen ja takaisin tuominen maksaa. Ja louhiminen. Tosin, nyt olen viisaampi ja osaisin säästää samassa tilanteessa jopa tuhansia. Piirustuksia tehtäessä nimittäin ei ole todellista tietoa siitä, mitä tulee maan alta vastaan. Siispä, viisastunut rakentaja osaa ja rohkenee viilata jälkikäteen hieman piirustuksiaan, 10 cm pienempi kellari voi esim. merkitä 10 000 euron säästöä. Suomessa louhitaan järjettömän paljon, se on kallista ja usein vältettävissä jos olisi vähänkin kiinnostusta.

        Talon pystyy rakentamaan aivan yksin, kunhan on kärsivällisyttä, halua oppia ja asennoituu siihen harrastuksena.

        talon voi laittaa helposti myös puolimetriä ylempään tasoon. Ja ilman mitään lupia max 200 mm saa poiketa lähtökorkeudessa ylöskin päin.


      • RORO
        123 kirjoitti:

        vastaus,korkeanpaikan pelkoa myöden,apua oli tosi paljon,kiitos,tosin harkot ja puutavarat kuulosti aikas halvoilta???Ehkä nollat lisää.......

        Aivan oikeat nollat. Rautakaupan hinnat verollisina. Laske itse.

        Harkkoja kellarikerrokseen (=100 m2 lämmintä kirjasto- ja työtilaa) 8,3 kpl/m2, yht. 1000 kpl, PU-eristeharkot rautakaupasta tilattuna ja kotiin tuotuna 4.00 eur kpl. Muurauslaatia 6000 kg yht. 360 eur.

        Pystyrunko: 40 seinämetriä/tolppaväli 0,6 = 67 kpl per kerros. Kerroksia 2 eli 140 kpl x 3 m =420 jm. 50x150 mitallistettu ja lujuusluokiteltu puutavara maksoi 2,06 e/m eli 850 eur. Ja muuten rautakaupat myyvät edullisemin kuin puutavaraliikkeet. Lisäksi tarvitset välipohjapalkit: 20 kpl x8 m= 160 jm, joka tekee noin 450 eur. Kantava runko siis yhteensä 1300 eur.

        Kattotuolit tilaat tehtaalta, kustannus n. 100 eur/ kpl eli alle 1000 eur.

        Katotiilet: 0,52 eur/kpl. 6 eur/m2.

        Tuulensuojalevyt: 2 e/m2

        Villat n. 8 eur/seinä-m2 eli 2200 eur (tammikuu 2008).
        Höyrynsulkumuovi 0,50 eur/m2, yht. 140 eur
        Kipsilevyt 2,50 eur/m2

        Laske siitä, paljonko talopakettisi tulisi maksamaan.


      • asdasdasdads
        RORO kirjoitti:

        Aivan oikeat nollat. Rautakaupan hinnat verollisina. Laske itse.

        Harkkoja kellarikerrokseen (=100 m2 lämmintä kirjasto- ja työtilaa) 8,3 kpl/m2, yht. 1000 kpl, PU-eristeharkot rautakaupasta tilattuna ja kotiin tuotuna 4.00 eur kpl. Muurauslaatia 6000 kg yht. 360 eur.

        Pystyrunko: 40 seinämetriä/tolppaväli 0,6 = 67 kpl per kerros. Kerroksia 2 eli 140 kpl x 3 m =420 jm. 50x150 mitallistettu ja lujuusluokiteltu puutavara maksoi 2,06 e/m eli 850 eur. Ja muuten rautakaupat myyvät edullisemin kuin puutavaraliikkeet. Lisäksi tarvitset välipohjapalkit: 20 kpl x8 m= 160 jm, joka tekee noin 450 eur. Kantava runko siis yhteensä 1300 eur.

        Kattotuolit tilaat tehtaalta, kustannus n. 100 eur/ kpl eli alle 1000 eur.

        Katotiilet: 0,52 eur/kpl. 6 eur/m2.

        Tuulensuojalevyt: 2 e/m2

        Villat n. 8 eur/seinä-m2 eli 2200 eur (tammikuu 2008).
        Höyrynsulkumuovi 0,50 eur/m2, yht. 140 eur
        Kipsilevyt 2,50 eur/m2

        Laske siitä, paljonko talopakettisi tulisi maksamaan.

        Missä on raudoitusraudat?
        Missä on EPS?
        Vai eikö tarvii routasuojausta, kun on kellari?

        Tuo on ihan hyvää juttua, mutta kyllä tuosta puuttuu kustannuksia ja myös 2005 ei ole 2008.


    • Rauno Kangas

      ...korkea tolppa on harvinainen, mutta sillä on vannoutuneet kannattajansa - timpureiden joukossa.

      Itse tehden pääsee hyville palkoille, mutta säästöistä on turha puhua.

      • lisää.

        Miksi?


      • Rauno Kangas
        lisää. kirjoitti:

        Miksi?

        ...ole hirveesti lisättävää.


      • pitkät puut ovat
        Rauno Kangas kirjoitti:

        ...ole hirveesti lisättävää.

        harvinaisia ja miksi osa timpureista pitää hyvänä, osa ilmeisesti ei?


      • Rauno Kangas
        pitkät puut ovat kirjoitti:

        harvinaisia ja miksi osa timpureista pitää hyvänä, osa ilmeisesti ei?

        ...käyttäjiä olen joitain tavannut, mutteivat erityisen rationaalisia syitä mieltymykselleen ole kertoneet - ne vaan tykkää niistä.

        Joissain harvinaisemmissa tapauksissa pitkästä tolpasta on rakenteellista hyötyä - lähinnä jäykistyksien osalta.


      • oli kova
        pitkät puut ovat kirjoitti:

        harvinaisia ja miksi osa timpureista pitää hyvänä, osa ilmeisesti ei?

        homma sahata tolpat käsisahalla niin käytettiin pitkinä ja joillekin jäi ryyppy päälle vaikka sirkkelit yleistyi.


      • säästöstä

        on turha puhua jos itselle ei palkkaa maksa.Jonkunhan ne talotehtaan työntekijöiden palkat on maksettava...


      • Rauno Kangas
        säästöstä kirjoitti:

        on turha puhua jos itselle ei palkkaa maksa.Jonkunhan ne talotehtaan työntekijöiden palkat on maksettava...

        ...tehden tienaisi enemmän kuin päivätyössä, en käyttäisi termiä säästö, sillä palkkaahan se on - ja yleisemmin omalla työllä puhutaankin rahoitettavan hanketta eikä säästettävän kustannuksia. Kun oman työn arvo pidetään mukana kustannuksissa, niin silloin ne muistaa helpommin myös rahastaa jälleenmyyntitilanteessa.

        Siis palkkaa ja rahoitusta muttei "säästöä" - näin minä sen näkisin.


      • RORO
        oli kova kirjoitti:

        homma sahata tolpat käsisahalla niin käytettiin pitkinä ja joillekin jäi ryyppy päälle vaikka sirkkelit yleistyi.

        Kaupungissa pientalotontit ovat niin pieniä, että 6 m pitkä tolppa osuu kaatuessaan napuritaloon. 6 m korkeudessa ei tarvita kovin suurta tuulenpuuskaa, että tolppa lentää käsistä. Ainakin yksin on hankala pystyttää, kun se tolppa pitää kiinnitääkin.


      • seinänrungon
        RORO kirjoitti:

        Kaupungissa pientalotontit ovat niin pieniä, että 6 m pitkä tolppa osuu kaatuessaan napuritaloon. 6 m korkeudessa ei tarvita kovin suurta tuulenpuuskaa, että tolppa lentää käsistä. Ainakin yksin on hankala pystyttää, kun se tolppa pitää kiinnitääkin.

        nostaa vaikka itse pystyyn jos naulaa sen pitkällään, 6 m korkeaan seinään tarvitaan jo nosturi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      139
      5868
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3575
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1915
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1903
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1738
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1586
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1502
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1396
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1388
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1327
    Aihe