Triptyl-eikö koskaan voi jättää väliin?

Miillaa

Luin täältä, että osa on syönyt vuosia triptyliä. Itse en ole syönyt kauaa.. Täytyykö tota ottaa joka ilta? Itselläni annos on vain 10mg/päivä, aina iltaisin. Olen suht nuori ja menevä henkilö, joten alkoholittomuus tuottaa ongelmia. Eikö koskaan voi ottaa yhtään alkoholia, miten ihmiset olette kestäneet vuosikausia? Otatteko siis joka ilta triptylin, vai sallitteko itsellenne joskus alkoholia ja jätätte lääkkeen välistä? Kun triptyliä kai ei saisi missään nimessä ottaa alkoholin kanssa..Tuntuu pelottavalta, että joutuisin vuosikausia tätä syömään. Juuri kun on baari-ikään päässyt, eikä siitäkään pahemmin triptylin takia iloa ole.

61

48828

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syönyt,.,.

      kohta 5vuotta,nyt otan iltaisin 50mg,nostettiin vähän aikaa sitten,eipä ole tullut otettua alkoholia sen kanssa...joskus harvoin 1-2 lonkeroa,silloin olen jättänyt triptylin ottamatta,on toi baari-ikä mennyt jo ohi,ei tarvii enää paljon ottaa,voi käydä baarissa ilman alkoholia.

      • Miillaa

        ..haittaa sitten, jos meinaa kunnolla olla viihteellä? Eikai alkoholilla ja triptylillä pitäisi siinä vaiheessa olla yhteisvaikutusta? Edellisenä iltana siis triptyliä olisi otettu 10mg, aina tuo sama ja vain iltaisin.


      • jätä-------------
        Miillaa kirjoitti:

        ..haittaa sitten, jos meinaa kunnolla olla viihteellä? Eikai alkoholilla ja triptylillä pitäisi siinä vaiheessa olla yhteisvaikutusta? Edellisenä iltana siis triptyliä olisi otettu 10mg, aina tuo sama ja vain iltaisin.

        ottamatta triptyl,jos aiot pilettää,sulla on toi annoskin niin pieni,että tuskin sulla sitä enää veressä on,,,ja ei kai sun tarvii ottaa triptyliä joka ilta,jos pärjäät ilman,,,minäkin pidän välillä paussia,kokeilen aina miten pärjää ilman.


      • triptyliä ei
        jätä------------- kirjoitti:

        ottamatta triptyl,jos aiot pilettää,sulla on toi annoskin niin pieni,että tuskin sulla sitä enää veressä on,,,ja ei kai sun tarvii ottaa triptyliä joka ilta,jos pärjäät ilman,,,minäkin pidän välillä paussia,kokeilen aina miten pärjää ilman.

        saisi missään nimessä ottaa alkoholin kanssa?!? Kyllä ainakin itse olen ottanut ja annostus on ollut jo vuosia 25mg joka ilta...


      • jokainen'
        triptyliä ei kirjoitti:

        saisi missään nimessä ottaa alkoholin kanssa?!? Kyllä ainakin itse olen ottanut ja annostus on ollut jo vuosia 25mg joka ilta...

        taaplaa tyylillään.......


      • Miillaa
        jätä------------- kirjoitti:

        ottamatta triptyl,jos aiot pilettää,sulla on toi annoskin niin pieni,että tuskin sulla sitä enää veressä on,,,ja ei kai sun tarvii ottaa triptyliä joka ilta,jos pärjäät ilman,,,minäkin pidän välillä paussia,kokeilen aina miten pärjää ilman.

        biletystä, ja jätin triptylin väliin. Mitään ei siis todellakaan tullut, ainut vaan et annostus taisi veressäni pienentyä (heh, luonnollisesti) ja päätä alkoi uudestaan särkemään (kyseessä ei siis krapula). Mutta kaipa tämä parin päivän sisällä tästä :D


      • karin
        Miillaa kirjoitti:

        biletystä, ja jätin triptylin väliin. Mitään ei siis todellakaan tullut, ainut vaan et annostus taisi veressäni pienentyä (heh, luonnollisesti) ja päätä alkoi uudestaan särkemään (kyseessä ei siis krapula). Mutta kaipa tämä parin päivän sisällä tästä :D

        ...juu niin mäkin toimin, että kun biletän en ota Triptyliä, en sit tiä tekiskö sekään mitään, jos ottas lääkkeen vaikka bilettäskin.


      • Miillaa
        karin kirjoitti:

        ...juu niin mäkin toimin, että kun biletän en ota Triptyliä, en sit tiä tekiskö sekään mitään, jos ottas lääkkeen vaikka bilettäskin.

        keskusteluja, ja joku sanoi kaverinsa kuolleen kun sekotti triptyliä ja viinaa. Tosin veikkaampa hänen nappaseen vähän reippaammanlaisesti sekä triptyliä ETTÄ viinaa, joten se siitä sitten. Enpä tiedä tuosta vaikuttaako tuo 10mg (nostan kyllä 20mg jossain vaiheessa) 7-10 annosta alkoholia nyt niin kauhiasti. En tosin uskalla testata.


      • Johanne
        Miillaa kirjoitti:

        keskusteluja, ja joku sanoi kaverinsa kuolleen kun sekotti triptyliä ja viinaa. Tosin veikkaampa hänen nappaseen vähän reippaammanlaisesti sekä triptyliä ETTÄ viinaa, joten se siitä sitten. Enpä tiedä tuosta vaikuttaako tuo 10mg (nostan kyllä 20mg jossain vaiheessa) 7-10 annosta alkoholia nyt niin kauhiasti. En tosin uskalla testata.

        Itse oon vetäny viinaa ihan normaalisti Trptyl kuurin aikana. ainoa haittavaikutus on se että se boostaa vaikutusta eikä koskaan muista mitään...


      • apillforyou
        Johanne kirjoitti:

        Itse oon vetäny viinaa ihan normaalisti Trptyl kuurin aikana. ainoa haittavaikutus on se että se boostaa vaikutusta eikä koskaan muista mitään...

        Moi

        Mulla aloitettiin n. viikko sitten Triptyl 10 mg iltaisin 1-2 tabl.
        Onko teillä tullut tosta lääkkeestä sivuoireita esim. lihomista tms?=???


      • kornsatu
        triptyliä ei kirjoitti:

        saisi missään nimessä ottaa alkoholin kanssa?!? Kyllä ainakin itse olen ottanut ja annostus on ollut jo vuosia 25mg joka ilta...

        Juu sama homma, 25 mg ja aina ottanu viinan kanssa... :D


      • Miillaa kirjoitti:

        keskusteluja, ja joku sanoi kaverinsa kuolleen kun sekotti triptyliä ja viinaa. Tosin veikkaampa hänen nappaseen vähän reippaammanlaisesti sekä triptyliä ETTÄ viinaa, joten se siitä sitten. Enpä tiedä tuosta vaikuttaako tuo 10mg (nostan kyllä 20mg jossain vaiheessa) 7-10 annosta alkoholia nyt niin kauhiasti. En tosin uskalla testata.

        Vai noin pääsi käymään. Ottiko pelkästään viinaa ja triptyliä? en usko että triptyylillä ja viinalla sais nirrin pois. Taisi ottaa jotain muutakin, vai otettiinko testit ja ruumiinavaus? En tietenkään pyydä kokeilemaan, lääkkeet ja viina on aina huono yhdistelmä.


      • Anonyymi
        lepa123 kirjoitti:

        Vai noin pääsi käymään. Ottiko pelkästään viinaa ja triptyliä? en usko että triptyylillä ja viinalla sais nirrin pois. Taisi ottaa jotain muutakin, vai otettiinko testit ja ruumiinavaus? En tietenkään pyydä kokeilemaan, lääkkeet ja viina on aina huono yhdistelmä.

        2X500mg=1000mg on tappava annostus, Triptyl on sydäntoxinen ja alkoholi buustaa annoksen ja sitähän ei koskaan tiedä miten ihmisen keho reagoi kun on yksilöllistä. Viisas nyt kuitenkin jättää kokeilematta, eikö niin...


    • mm. Triptyl

      Olen syönyt yhden reseptiannoksen vasta. En ole käynyt uusimassa reseptiä, kun ongelma ei ole toistunut. Triptyl on ns. kolmiolääke (pakkauksessa), joten sen kanssa pitää muistaa pienet annokset alkoholia, ei tarvitse olla absolutisti. Sama sääntö on esim. Buranassa. Kaikissa "kolmiolääkkeissä" sivuvaikutukset tulevat helpommin alkoholin vaikutuksesta.

      Minäkin käytän 10 mg:n tabletteja iltaisin: "aikaisintaan puoli tuntia ennen nukkumaanmenoa", lääkäri sanoi. Halutessani siis voisin ajatella alkoholinkäyttöä tuon ohjeen perusteella.

    • lilli-aprilli

      Mulle psykiatri määräsi triptyliä muutamia vuosia sitten. Mielestäni oikeastaan mitään lääkkeitä ja alkoholia ei tulisi ottaa yhdessä.
      No tuosta triptylistä, en tiedä mihin sairauteen sulle on määrätty, mutta mut sillä sai ns. lääkittyä hiljaiseksi ja auta armias jos et muistanut uusia reseptiä ja jouduit olemaan pari päivää ilman lääkettä. Teki mieli mennä sängyn alle odottamaan kuolemaa. Itselläni ei ollut alkon ja trpityn kanssa mainittavia sivuvaikutuksia, en tosin ottanutkaan alkoholia paljon. Sanotaan että tv tappaa persoonallisuuden, mulla sen teki triptyl.

      • päänsärkyyn

        Sain toispuoliseen päänsärkyyn neurologilta. Siksi käyttöni onkin antibioottikuurin tapaan.


      • ******
        päänsärkyyn kirjoitti:

        Sain toispuoliseen päänsärkyyn neurologilta. Siksi käyttöni onkin antibioottikuurin tapaan.

        Olen käyttänyt todella kauan triptyliä reumalääkkeenä, löytyy hyviä ja huonoja puolia.
        Lääke saa unenlaadun paremmaksi, nukkuu paremmin ja kivut jollain tavalla hallinnassa.
        Huonoja puolia, janottaa paljon ja päivisin myös väsynyt olo, jos annos on korkea.
        Välillä olen käyttänyt jopa 50 mg annosta, mutta jatkuva väsymys riesana. Nyt olen saanut pudotettua annoksen 10 mg tehoon, 1-2 tablettia illassa, pyrin pärjäämään yhdellä pilsulla. En tiedä miten pärjäisin kokonaan ilman triptyliä, en enkä koskaan pääse siitä eroon, koska ei löydy yhtä hyvin toimivaa vastaavaa lääkettä minulle.
        Alkoa en juuri käytä, jos käytän tulee armoton oksentelu laskuhumalassa ja karmea kankkunen. Ehkä kerran vuodessa otan hiukan alkoholia, parempi kun ei ollenkaan.
        En usko että triptylistä tulee mitenkään riippuvaiseksi, sen teho pysyy keskimäärin 9-15 tuntia elimistössä ja se siitä, ei se ole mitenkään koukuttava lääke, joskus jopa saatan unohtaa ottaa illalla koko lääkkeen jos muutoin väsyttää, eikä tarvitse unen laadun vuoksi sitä ottaa.

        Siis kokemusta löytyy 20 vuotta trpitylin käytöstä, sekä hyviä, että huonoja puolia siitä löytyy.
        Sitä parempi mitä pienemmällä annoksella pärjää, niin ei päiväväsymys ja tokkuraisuus ole harmina, jonka suuritehoinen tabu saa varmasti aikaan.....eli on tokkurassa ympäri vuorokauden.


      • käyttäjä...
        ****** kirjoitti:

        Olen käyttänyt todella kauan triptyliä reumalääkkeenä, löytyy hyviä ja huonoja puolia.
        Lääke saa unenlaadun paremmaksi, nukkuu paremmin ja kivut jollain tavalla hallinnassa.
        Huonoja puolia, janottaa paljon ja päivisin myös väsynyt olo, jos annos on korkea.
        Välillä olen käyttänyt jopa 50 mg annosta, mutta jatkuva väsymys riesana. Nyt olen saanut pudotettua annoksen 10 mg tehoon, 1-2 tablettia illassa, pyrin pärjäämään yhdellä pilsulla. En tiedä miten pärjäisin kokonaan ilman triptyliä, en enkä koskaan pääse siitä eroon, koska ei löydy yhtä hyvin toimivaa vastaavaa lääkettä minulle.
        Alkoa en juuri käytä, jos käytän tulee armoton oksentelu laskuhumalassa ja karmea kankkunen. Ehkä kerran vuodessa otan hiukan alkoholia, parempi kun ei ollenkaan.
        En usko että triptylistä tulee mitenkään riippuvaiseksi, sen teho pysyy keskimäärin 9-15 tuntia elimistössä ja se siitä, ei se ole mitenkään koukuttava lääke, joskus jopa saatan unohtaa ottaa illalla koko lääkkeen jos muutoin väsyttää, eikä tarvitse unen laadun vuoksi sitä ottaa.

        Siis kokemusta löytyy 20 vuotta trpitylin käytöstä, sekä hyviä, että huonoja puolia siitä löytyy.
        Sitä parempi mitä pienemmällä annoksella pärjää, niin ei päiväväsymys ja tokkuraisuus ole harmina, jonka suuritehoinen tabu saa varmasti aikaan.....eli on tokkurassa ympäri vuorokauden.

        Unohtui sanoa, että ei se mikään kolmiolääke ole.....ei ole koskaan ollutkaan.
        Joka niin väittää, puhuu paskaa, olen niitä ostanu jo vuosikymmeniä ja ikinä siinä ei ole ollut kolmioita!
        Joo, jossain määrin voi tehdä makeanhimoiseksi, sen vuoksi muun muassa pyrin pitämään vuorokausi-annoksen matalana, koska voi makean halun vuoksi myötävaikuttaa painon nousuun ja lääke-esitteessäkin mainitaan sivuvaikutuksina painonnousu, ei tietenkään kaikille sitä aiheuta.
        Laittakaa tohtori.fi sivulle lääketietoihin triptyl ja haku päälle, saatte lisätietoja ja oikeita kaiken lisäksi.


      • jeeps...
        käyttäjä... kirjoitti:

        Unohtui sanoa, että ei se mikään kolmiolääke ole.....ei ole koskaan ollutkaan.
        Joka niin väittää, puhuu paskaa, olen niitä ostanu jo vuosikymmeniä ja ikinä siinä ei ole ollut kolmioita!
        Joo, jossain määrin voi tehdä makeanhimoiseksi, sen vuoksi muun muassa pyrin pitämään vuorokausi-annoksen matalana, koska voi makean halun vuoksi myötävaikuttaa painon nousuun ja lääke-esitteessäkin mainitaan sivuvaikutuksina painonnousu, ei tietenkään kaikille sitä aiheuta.
        Laittakaa tohtori.fi sivulle lääketietoihin triptyl ja haku päälle, saatte lisätietoja ja oikeita kaiken lisäksi.

        Käytin Triptyliä kolme vuotta päivittäin 150 mg iltaisin. Lopetin lääkkeen käytön viikossa, kun ajattelin etten sitä enää unilääkkeeksi tarvitse. Uni tulee hyvin ja lopetuksen kanssa ei tullut mitään ongelmia. Olen kuukauden ollut täysin ilman Triptyliä.

        Eli ei koukuta


      • Autsjaoi
        jeeps... kirjoitti:

        Käytin Triptyliä kolme vuotta päivittäin 150 mg iltaisin. Lopetin lääkkeen käytön viikossa, kun ajattelin etten sitä enää unilääkkeeksi tarvitse. Uni tulee hyvin ja lopetuksen kanssa ei tullut mitään ongelmia. Olen kuukauden ollut täysin ilman Triptyliä.

        Eli ei koukuta

        Käytin Triptyliä n. 1-5 tablettia 7 vuoden ajan kipuihin, lähinnä syventämään unta ja näin kestämään paremmin kipuja. Illalla parin tunnin tabujen ottamisen jälkeen tuli aina uni. Aamulla olen ollut jo vuosia väsynyt, ei tunnu heränneeltä. Triptyl lihotti ainakin 10 kiloa. Alkoholia otin useastikin, mutta sinä iltana jätin lääkkeet ottamatta, silti menin alkosta enemmän sekaisin kuin ennen ja hyvin usein meni muisti.

        Lopetin Triptylien ottamisen 2 kuukautta sitten kuin seinään, kivut tuli takaisin todella voimakkaina mutta en halua enää tuohon lääkkeeseen palata. Nyt sain kokeiltavaksi Cymbalta nimistä lääkettä, lupasin kokeilla vaikka tiedän jo nyt että en halua käyttää enää näitä masennuslääkkeitä joita käytetään kipulääkkeinä.


      • Anonyymi

        Triptyl on lääke joka ei ns. koukuta eikä myöskään tee havaittavia sivuoireita. Voi jättää tauolle tai lopettaa milloin haluaa ja aloittaa uudelleen jos siltä tuntuu.


    • neuropaattinen kipu

      sain kuukausi sitten triptylin käyttöön, tehosi välittömästi kipuun. Mietin vain että miksi syödä sitä lääkettä jos kipu palaa heti kun lääkkeen syönnin lopettaa? mikä hyöty siitä sitten on?

      eihän se paranna mitään, se vain peittää. taidan lopettaa välittömästi lääkkeen käytön ja katsoa millaisena kivut palaa. neuropaattinen kipu ei siis parane? Lääkäri puhui siis ihan palturia.

    • esh.

      Ei se sitä kipua tosiaan paranna, se _nostaa kipukynnystä_ kuten lähes kaikki masennuslääkkeet, joka Triptylkin on. Vanha sellainen.

      Oletko kokeillut esim. Lyricaa?


      "Mietin vain että miksi syödä sitä lääkettä jos kipu palaa heti kun lääkkeen syönnin lopettaa? mikä hyöty siitä sitten on? " Saa olla kivutta sen aikaa kun käyttää lääkettä, eikö se ole jo hyöty??

      Sanoiko lääkäri siis että kyseinen lääke _parantaa_ neuropaattisen kivun?
      Neuropaattista kipua ei paranna mikään.

    • fifizi

      Itse alotin triptylin joku kuukausi sitten. Alkoholia ei voi ottaa oikeastaan yhtään tai menee kuuppa ihan sekasin. Välillä saatan juoda 1-3, mutta silti otan triptylin normaalisti. Suurempia kännejä en suosittele triptylin kanssa otettavaksi.

    • triptyl

      Olen syönyt triptyliä puoli vuotta. Aluksi pienempää annosta, nyt 50 mg/vrk, aina iltaisin. Aluksi sivuvaikutuksena oli suun kuivuminen mut sitäkään en ole enää havainnut. Triptylin käytön aloittamisen jälkeen paino on alkanu ikävästi nousta että se vituttaa. Olen käyttäny silloin tällöin alkoholia triptylin kanssa. Pari kolme jos otan niin ei vaikuta mitenkään mut pari kertaa ku on tullu enemmän juotua ni on nuppi menny tosi sekaisin ja muisti pois. Eli en suosittele muutamaa enempää juomaan triptylin kanssa. Oon minäkin välillä tehny niin että oon vaan jättäny lääkkeen ottamatta, eikä siitä oo mitään haittaa ollu.

    • veikko koillisee

      Onko teillä triptyl nostanut painoa? Jostain syystä on mulla noussut
      ja kun en tiedä mistä tää johtuu?

    • 1+1

      Ei ole noussut, annoksella 150 mg/vrk, jo viides vuosi

    • Lääkekaappi

      Tuota myrkkyä ollaan mulle määräämässä masennuksen hoitoon, osaako kukaan sanoa miten tehokas se on ko. tarkoitukseen? Tai onko muuten mitään kantoja näistä trisyklisistä nimenomaan mielialalääkkeinä?

      Ilmoille heiteltiin myös duloksetiinin mahdollisuutta, mutta olen äärimmäisen epäluuloinen sen toimivuudesta koska lopetin juuri toisen vastaavan SNRI:n, venlafaksiinin täysin tehottomana.

      • Vielä Mirtaa

        Minä vaihdoin tuon Triptylin Mirtazapiniin ja se kannatti, sillä mirta ei tunnu muuttavan niin voimakkaasti persoonallisuutta.


      • älytön ruokahalu
        Vielä Mirtaa kirjoitti:

        Minä vaihdoin tuon Triptylin Mirtazapiniin ja se kannatti, sillä mirta ei tunnu muuttavan niin voimakkaasti persoonallisuutta.

        Mirtazapiinin pahin puoli on et paino nousee älyttömästi. Lisää ruokahalua. Moni tuttu lihoi sen vaikutuksesta kymmeniä kiloja ja piti lopettaa.


    • lääkkeitä jo nuorena

      Minä olen reilusti alle täysiikäinen tyttö ja syön 50mg päivässä triptylliä pääkipuihin. Minulle triptylli ei ole vaikuttanut mitenkään. Lääke ei ole poistanut kipuja eikä pahentanutkaan niitä. Olen syönyt niitä kylläkin vasta 4 kk, mutta neuro lääkärini sanoi että lääkkeen pitäisi alkaa vaikuttamaan parin viikon sisällä. Minun pitäisi varata luultavasti uusi aika lääkärille ja joko nostaa lääkemäärää tai vaihtaa lääkettä. Tosin siiskään Triptylli ei ole minuun mitenkään vaikuttanut, kipuni on edelleen samanlaiset. Uni tulee todella hyvin illalla, mutta ei mitään muuta. Ehkä se vain on niin että joillakin lääkkkeet vaikuttavat ja joillakin ei.Minulla ei kylläkään vaikuta mitään muutkaan lääkkeet. Ei triptyl eikä särkylääkkeet. Tuntuu kuin pastilleja ottaisi, ihan minkä lääkkeen vain otankin. Ei mitään vaikutusta.

    • Eräs satunnainen

      Mulla ollut Triptyl 25mg aamulla ja toinen 25mg illalla nyt ehkä nelisen vuotta migreenin estoon... Käytän alkoo harvoin, mutta jos juon niin ei se jää kahteen. En ole huomannut mitään vaikutusta, hyvää enkä huonoa alkoholin kanssa. Mutta tätä ketjua lukiessani aloin miettiä, että onko tuo triptyl sitten se, mikä aiheuttaa sen että "mikään ei tunnu miltään", paha ei tunnu pahalta eikä hyvä tunnu hyvältä. En tunne iloa samalla tavalla kuin ennen, enkä myöskään surua/pahaa mieltä. Talvella olin pari kk ottamatta lääkettä, ihan vaan kun en saanut aikaiseksi uusia reseptejä, ja olin tunnistavinani itsessäni tuona aikana ihan "outoja" tuntemuksia, suunnatonta riemua lähinnä asioista, mitkä aikaisemmin ei ole tuntunut miltään. Ikään kuin tunteilta olisi se kärki pois, kaikki on vaan tasapaksua puuroa. Käytän siis migreenin estoon lisäksi propralia 120mg/vkr, sitten mielialalääkityksenä on sertralin 100mg ja doxal 20mg. Tosin nämä kaikki olivat talvella pois käytöstä sen pari kk, mutta alkujaan jo olen triptyliä epäillyt tasapaksun puuron aiheuttajaksi...

      • Monenlaisia kokeillut

        Käsittämätöntä, että on määrätty Triptyliä otettavaksi aamulla. Vie varmasti kaiken terän elämästä.
        Mieluummin koko annos 50 mg iltaisin. Triptyl todellakin tasoittaa mielialoja, eli varsinaiset ilon pyrähdykset jäävät vähiin, samoin poistaa pahimman synkkyyden. Muutenkin melkoinen coktail on tuo lääkityksesi, ja uskallan asettaa kyseenalaiseksi kaikkien tarpeellisuuden. Triptyl nostaa kipukynnystä aina 75 mg vrk annoksella, eikä tuolla ole vielä pitempiaikaista mielialavaikutusta, mitä nyt hieman parantaa aloitekykyä.
        Itse olen käyttänyt Triptyliä 50 - 75 mg/vrk ajoittain noin 10 vuoden aikana, ja kipukynnystähän se nostaa ja sehän se minulla tarkoitus onkin.
        Joku sanoi että ei ole hyvä lääke jos ei paranna neuropaattista kipua. Sitä kipua ei todellakaan paranna mikään, mutta jos kivut poistuvat tai vähenevät, on lääke tehnyt sen mitä pitikin, eli toimii..


      • Anonyymi
        Monenlaisia kokeillut kirjoitti:

        Käsittämätöntä, että on määrätty Triptyliä otettavaksi aamulla. Vie varmasti kaiken terän elämästä.
        Mieluummin koko annos 50 mg iltaisin. Triptyl todellakin tasoittaa mielialoja, eli varsinaiset ilon pyrähdykset jäävät vähiin, samoin poistaa pahimman synkkyyden. Muutenkin melkoinen coktail on tuo lääkityksesi, ja uskallan asettaa kyseenalaiseksi kaikkien tarpeellisuuden. Triptyl nostaa kipukynnystä aina 75 mg vrk annoksella, eikä tuolla ole vielä pitempiaikaista mielialavaikutusta, mitä nyt hieman parantaa aloitekykyä.
        Itse olen käyttänyt Triptyliä 50 - 75 mg/vrk ajoittain noin 10 vuoden aikana, ja kipukynnystähän se nostaa ja sehän se minulla tarkoitus onkin.
        Joku sanoi että ei ole hyvä lääke jos ei paranna neuropaattista kipua. Sitä kipua ei todellakaan paranna mikään, mutta jos kivut poistuvat tai vähenevät, on lääke tehnyt sen mitä pitikin, eli toimii..

        Mitähän vielä? Mulle on määrätty 150mg vuorokausianostukseksi, tokkuraisuutta ei ole kuitenkaan vaikka otan aamuisin 50mg. Olen ottanut viinankinkanssa mutta mitään häiriöitä ole ollut, stondis on vaan kivulias kun se on pitkäaikainen. Voihan sen tehdä levomazine ja panacod joita käytän lisäksi6x500mg, opamoksikin voi vaikuttaa esimerkiksi ( lihottajana ). Propraali, purana600mg en tässä muista mitä kaikkea pientäpureskeltavaa, mulla on hieno nimike kivuilleni Krooninenkipuoireyhtymä ja kaksisuuntainen mielialahäiriö. Eiks tossa ole miehelle aivan tarpeeksi. Voi sanoa että jaloilla kulkeva pommi.


      • Anonyymi

        Minulle määrättiin nuorena Pertriptyl. Lääke oli nerokas. Se nosti mielialaa, kun olin aikaisemmin ahdistunut ja masentunut. Nyt Pertriptyl on lopetettu. sen sijaan otan Riptyliä 25 mg. 3 kertaa päivässä. Peratsiinia 2 mg 3 kertaa päivässä Siis samat aineet kuin pertriptylissä. en usko, että mikään tulee muuttumaan. Silloin nuorena olin niin painava, että eräs naislääkäri sanoi; Kyllä sinun pitäisi surkiasti laihduttaa. Sitten olin laihtunut 3 kg. Hän heti kehui ; Nythän sinä olet sopusuhtaisessa painossa. Lääkkeet eivät lihottaneet. päinvastoin , kun vapauduin masennuksesta, aloin saada puhtia laihdutukseen. nyt ovat vuodet kuluneet. painon kanssa pärjäilen. siitä suurimmasta painosta olen saanut pois 7 kg


    • ilonpilaaja

      Sain triptyyliä migreeniin ja siitähän tuli se että, mikään ei tunnu miltään, nyt olen ollu käyttämättä parikuukautta ja elämä alkaa normalisoitua.

    • ptyi

      Hei! varoituksen sanana vaan,mulla 20mg vuoden käytössä migreenin estoon,lopetus sysänoireiden takia..lopetus viikossa,aivan helvetilliset viekkarit,ahdistuneisuushäiriön puhkeaminen ja vuoden saikku sen takia..että näinkin voi käydä:-(

      • A-liisa

        Hei,

        Millaisia sydänoireita sinulle tuli?

        Minä olen käyttänyt 25mg/vrk rankkaan päivittäiseen päänsärkyyn. Tehoaa hyvin ja migreenikohtauksetkin hävisivät. Välillä pidän taukoa, menestyksekkäästikin mutta särkyjen alkaessa aloitan jälleen.

        Nyt on parissa jumpassa ns. ottanut rinnasta. Kipu on nopeasti ohi enkä oikein edes osaa sanoa missä kohtaa tuntui mutta tuo kirjoituksesi pysäytti miettimään, johtuisiko taas säännöllisesti käyttämästäni Triptylistä. Siksi siis oireistasi kyselen...


    • mariiia90

      mulla ei mtn oireita. 25mg lääkettä eikä vittussakaan ole kolmiolääke, bentsojaki tullu popsittuu urakalla viinan kera. Täl lääkkeel ei oo mtn viihdearvoa, ei vaikuta känniin mitenkään ja lääkäri ku määräs tän mulle ties et oon juoppo ja ties et vedän kaikkee muutakin, nii et ihan rauhas voi vetää lääkkeet naamariin, vaiks oiski ottanu. :)

    • Rantanescu

      lilli-aprilli: "Mielestäni oikeastaan mitään lääkkeitä ja alkoholia ei tulisi ottaa yhdessä. "

      Poikkeuksena mm. Revia ja Selincro, joiden kanssa tulee ottaa alkoholia.

      Aika pieni annos tuo 10 mg on. Itselleni on määrätty 25-75 mg neuropaattiseen kipuun. En ole ylittänyt 50 mg:n annosta. Olen ottanut 25 mg alkoholinkäytön jälkeen illalla. En ole mikään suosittelemaan sitä kenellekään. Itselleni ei koitunut tästä näkyvää haittaa.

      • No mulla menee 300mg (max annos) triptyyliä iltaisin. Ensin oli pienempi annos unettomuuteen. Nyt toi on sekä unettomuuteen, että masennukseen. Masennukseen menee myös sertralin 100mg. Triptyylistä Ainoa haittavaikutus on ollut suun kuivuminen.


      • ateisti81 kirjoitti:

        No mulla menee 300mg (max annos) triptyyliä iltaisin. Ensin oli pienempi annos unettomuuteen. Nyt toi on sekä unettomuuteen, että masennukseen. Masennukseen menee myös sertralin 100mg. Triptyylistä Ainoa haittavaikutus on ollut suun kuivuminen.

        Niin tosiaan vielä vastaus asiaan. Olen käyttänyt alkoholia ihan normaalisti ja ilman ongelmia.


    • yötär

      Sain T "tarvittaessa, unen laatua parantamaan", kipuja ei oo.
      Sopiiko Xanor päiväkäyttöön rinnakkaisena jännitykseen? tähän asti vain X rauhottamaan oli aamu tai ilta.

    • 34t34t4

      Ei alkoholittomuudessa ole mitään kestämistä. Oikeasti alkoholi aiheuttaa elämään enemmän stressiä kuin vähentää sitä. Mutta jos olet jo tottunut lääkkeeseen niin kyllä minun mielestä voit pari siideriä juoda, kunhan et kännejä vedä. Itse päätät, mutta voit kokeilla vaikka kotona joskus.

    • Spurgu

      Viinanjuonti on niin eilistä päivää.

    • kaikkia_on

      Joku "järjenjättiläinen" kysyi lihottaako triptyl,,hei halooooo pilleri ei koskaan lihota.

      • Anonyymi

        Kuulehan jos olet aidosti kipeä niin sulle haloo. Kyllähän se niin on että lääkkeet ja suru nälättää sitä et voi välttää, jos sinä olet luulosairas eihän sillekkään mitäänvoi, joten pitäydy mielipiteesi kanssa ja pysy pois näiltä sivuilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulehan jos olet aidosti kipeä niin sulle haloo. Kyllähän se niin on että lääkkeet ja suru nälättää sitä et voi välttää, jos sinä olet luulosairas eihän sillekkään mitäänvoi, joten pitäydy mielipiteesi kanssa ja pysy pois näiltä sivuilta.

        Pariasiaa kirjoitin ajattelematta. Suru on kyllä semmoinen asia joka on yksilöllinen.
        Anteeksi myös tuosta kommentista, täällä saa kyllä heittää vapaasti kommenteja oli ne mimmoisia tahansa.


    • Yvgfhjhcvj

      ^ Eipä niin. Mut se pilleri voi lisätä ruokahalua!

    • 100000kg

      Yli-Lihavat ihmiset keksivät läskiensä kanssa kaikenlaisia verukkeita, oho olen lihonut 10kg joo se on kyllä triptylin syy: Pulla Mössöjen mössöt.

    • varovaisuutta

      Lääkkeitten ja alkoholin yhteisvaikutuksiin kuolee joka vuosi ihmisiä.
      Pienelläkin annostuksella. Pelkästään tulehduskipulääkkeisiin kuolee ihmisiä ilman viinaakin.

      Miksi tehdä tyhmyyksiä, jos haluaa elää ?!?

      Voihan jättää edellisenä iltana lääkkeen väliin, mutta pitää tsekata vaikutusaika, joittenkin vaikutus voi kestää 24:kin tuntia ja enemmänkin.

    • Anonyymi

      Jaa a. Otan 50mg aamulla ja illalla100mg. Olen ottanut viinaa ja triptyliä, en oo saanut minkäänlaisia haittavaikutuksia. Tosin en voi toisille suositellekkaan viinankanssa. Minä olen minä ja maksasta en tiedä, otan myös levozinia eikä mitään outoa ole tullut siitäkään.

      • Anonyymi

        Olenko sitten erityinen, lääkkeiden liikakäyttäjä, alkoholin liikakäyttäjä, tai muuten hullu?Mulla on jus tuo mg:150 vuorokaudessa, ja se on jeti. Miksi minä oo saanut mitään vaivoja, tai muitakaan säväreitä. Olenko sitten niin lääkkeiden kyllästämä että mikään ei tunnu missään?
        En hae mitään halluja, vaan normaalia elämää, mutta kun tulee joskus tietämättään lähdettyä keikoille sellaiseen paikkaan missä oot "hyvä jätkä". miksi pitäisi jättää kumpaakaan väliin?.


    • Anonyymi

      Moi. en näe esteitä ettet voisi ottaa alkoholia, varsinkin kun sulla on tuo annos noin pieni. Itsehän siitä päätät, ainahan voit lekurilta kysyä se ei ole häpeä.

      • Anonyymi

        Lekuri aina: ei suositella.


    • Anonyymi

      Ei mitään vaikutusta alkoholin kanssa. Eli ei tarvi jättää välistä, jos aikoo ottaa.

    • Anonyymi

      Määrätty migreeniin ja fibromyalgiaan 25 mg / vrk joitain vuosia sitten.
      Alun väsymyksen jälkeen ei vaikutusta mielialoihin, ei persoonallisuuteen eikä väsytä edelleenkään.
      Ei maksa-arvojen nousua, alkoholia ottanut lasillisen tai pienen pullon lonkeroa tai yhden paukun, ei vaikutusta. Yleensäkään en juurikaan juo, viimeksi alkoholia humalaksi asti vuonna 2010 ja alkoa kokonaan viimeksi kaksi vuotta sitten.
      Ei vieroitusoireita, tauon pituus pisimmillään vajaat kolme viikkoa. Unet oli kyllä hauskoja.

      Huom. Olen yleensä erittäin herkkä sivuvaikutuksille, joten tää oli aika hassu tilanne, kun tää yllättäen sopikin ja vielä toimiikin melko hyvin 😆.

    • Anonyymi

      Triptyl on unta tukemaan. Kuka ottaa triptyliä ja viinaa samana iltana? Yhtä järkevä combo kuin polttaisi tuhdit savut ennen työhaastattelua.

      • Anonyymi

        ps. Toki ymmärrän huolen jos aikoo ottaa viihteeltä tullessa nukkumaan mennessä.


    • Anonyymi

      Vaihda se huono Triptyyli Mirtazapiiniin. Sen kanssa voi juoda (kohtuudella). Mirtazapiini on muutenkin parempi koska Triptyyli voi aihettaa aika paljon sydämmeen kohdistuvia haittoja (lue Pharmaca Fennicasta), eikä sitä suositella ollenkaan sen vuoksi sydänongelmista kärsiville. Ja huom Mirtazapiini ei ole SSRI tai SNRI lääke ja sen haitat ovat pienempiä.

    • Anonyymi

      Triptyl estää seksin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5046
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe