Olen yli kolmikymmppinen nainen ja aivan yllättäen kahvia juodessani yksi etuhampaista liikahti taaksepäin. En edes kolhinut sitä kupilla, vaan se likahti jonkinlaisen imaisun seurauksena. Nyt siinä tuntuu jatkuvasti pientä särkyä ja se tuntuu liikkuvankin, hyvin vähän mutta kuitenkin. Tietysti pitäisi mennä hammaslääkärille, mutta kun en millään haluaisi. :(
Kysymykseni siis kuuluukin, että voiko aikuisen hampaat alkaa noin vain heilua ja jopa irrotakin? Miksi? Onko kenelläkään kokemusta tai tietoa vastaavasta?
Hammas heiluu
10
16591
Vastaukset
- Roni
Miksi ihmeessä kysyt täältä, eikö ole tuhat kertaa todennäköisempää saada oikea vastaus soittamalla hammaslekurille??!?!?
- että
Onhan se... Paitsi että hammaslääkäri käskee tulla näyttämään sitä hammasta. Ja kuten jo sanoin, en halua. Pakko kai se josain vaiheessa onkin, mutta yritän vältellä mahdollisimman kauan.
Ja olikos juuri tämä minun kysymykseni se koko keskustelupalstojen ainut asia, joka ei paremmin selviäisi kysymällä asiantuntijalta? ;) - ...
että kirjoitti:
Onhan se... Paitsi että hammaslääkäri käskee tulla näyttämään sitä hammasta. Ja kuten jo sanoin, en halua. Pakko kai se josain vaiheessa onkin, mutta yritän vältellä mahdollisimman kauan.
Ja olikos juuri tämä minun kysymykseni se koko keskustelupalstojen ainut asia, joka ei paremmin selviäisi kysymällä asiantuntijalta? ;)Moi..mun ystävälläni alkoi hammas/hampaat heilua yllättäin..ja hän on 47 vuotias.Hammaslääkäri röntgenkuvasi hänen hampaat ja totesi,että hällä on leukaluissa osteoporoosi.Kuulemma leuat ihan sökönä..ja tämä oli tullut hälle aivan täytenä yllätyksenä..ja oireetta.Ainut oire,tuo hampaan heiluminen.
Sinä olet niin nuori,että en kyl uskois sulla samaa juttua olevan..mutta mene nyt kuitenkin ihmeessä lääkärin pakeille..
muuten,tuo ientulehduskin saattaa saada hampaat heilumaan..ientulehdus voipi olla ihmisessä silleen piilevänäkin.
Tsemppiä :))
- MPee
Toki aikuisen hampaat voivat heilua ja irrota. :o) Mistä muuten tulisivat ne kaikki ihmiset, joilla on proteeseja ja tai kruunuja jne? Syitä heilumiseen on monia. Tuo mainittu osteoporoosi on aika harvinainen, mutta ei mahdoton ilmiö. Aivan tavallisia ovat erilaiset kiinnityskudosten sairaudet, kuten ientulehdus. Pitkälle edettyään sekin irrottaa hampaat, samoin kuin D-vitamiinin puutos, joka tunnettiin ennenvanhaan keripukkina. Mars hammaslääkäriin vain, ei sinun hampaasi lopeta heilumistaan, arvailimme me täällä asiasta mitä tahansa. :o)
- hammaskalustostaan huolehtiva
Olen nähnyt monia n. 30-50 vuotiaita miehiä, muutamia naisiakin, joilta puuttuu hammas/muutamia hampaita ja karmealta näyttää.
Mikäli et ole pahemmin hammaslankaa elämäsi aikana käyttänyt, etkä muutenkaan ienrajoistasi huolehtinut, on ientulehdus melko todennäköinen. Itsekin kuvittelin monta vuotta, että hampaiden hoidossa olisi tärkeintä hampaiden valkoisuus ja puhtaus, vaikka näin ei todellakaaan ole.
Reikiintyminenkin alkaa useimmiten hampaiden välistä ja hampaan pinnalle jäänyt lika puolestaan aiheuttaa hammaskiveä, joka lisää ientulehduksen riskiä.
Itseäni on jatkuvien hammaskivi- ja ientulehdusvaivojen seurauksena alkanut hampaiden hoito kiinnostavan sen verran, että omistan yhteensä 7 hammasharjaa(tavallinen, sähkö, 2 eri kokoista tarkempaa pesutulosta antavaa hammasharjaa, joissa on vain pieni "tupsu" päädyssä ja 3 eri kokoista hammasväliharjaa), 4 eri hammastahnaa, 3 eri hammaslankaa(vahatut hammaslangat ovat parhaita), 2 eri tyyppisiä hammastikkuja, ennen hampaiden pesua pureskeltavia väritabletteja ja suun- ja nielun desinfioivaa suuvettä.
Kaikkia en tietenkään käytä päivittäin, yleenä pesen hampaani max. 6 eri hammasharjalla käyn hammasvälit läpi 2 eri vahatulla hammaslangalla ja kun on oikein kiire, pesen hampaani ainoastaan tavallisella hammasharjallani.
Osa hampaidenhoitovälineistä ovat jopa täysin käyttämättömiä vielä, mutta muutaman kerran viikossa huollan hamaani kunnolla lähes kaikilla välineillä ja voit uskoa, ettei pahemmin ientulehdusta enää ole, reijistä puhumattakaan. Minulla on ollut vain 1 reikä hampaassa ja sekin maitohampaassa, joka irtosi melkein heti paikkaamisen jälkeen.
Perusteellisen hampaiden hoitoni ainoina haittapuolina voisin mainita sen, että hampaideni hoitoon menee aika paljon rahaa ja ajan(pisimmillään hampaideni "teho-hoito" on kestänyt n. 45 minuuttia).
Ps. Irronneiden hampaiden tilalle on saatavilla aidon näköisiä tekohampaita, joita voidaan yksittäisinä asentaa suuhun ja jotka pysyvätkin ihan hyvin, tosin kyseisten tekohampaiden hinnat ovat kyllä päätä huimaavia.- että
..liiaalinen hampaiden/ikenien harjaus ja puunaus voi vahingoittaa ientä ja hampaan kaula(juuri) paljastuu ja tämä aiheuttaa vihlomista sekä se reikiintyy myös helpommin, koska siinä ei ole suojaavaan kerrosta (kiillettä), mikä on normaalisti näkyvässä osassa (kruunussa).. Eli kohtuus kaikessa!! Yksi väline väleihin ja yksi harja hampaille riittää..
- Saman kokenut
Mulla heilui molemmat etuhampaat todella paljon. Kävin hammaslääkärillä ja selvisi, et olen narskutellut öisin hampaitani ja ne on siks alkaneet heiluun. Mulle tehtiin sellanen purentakisko ja kuukauden käytön jälkeen heiluminen väheni huomattavasti. Mulla heilui molemmat yläetuhampaat. Lekuri sanoi, et ne heiluu luonnottoman paljon, mutta että ei ne niin vaan irtoo ne on silti lujasti leukaluussa kiinni.
- minä
Varohan, ettet nielaise hammastasi. Sitten saavat kirurgit löytää sen vuosikymmenien kuluttua, umpilisäkkeestäsi ruumiinavauksessa!
=D - jlbvyuiui
onko paikoillaan
- Minävaaan
Hei! Olen 12v. tyttö ja mulla on ruvennut hieman etu hammas liikkumaan. Ja loksahtelee sillain et se vaikka syödessä menee ihan millin eteen tai taaksepäin ja menee takas paikoilleen. Mulle on jo varattu hammaslääkäri aika.
Äitini lulee että mulla on just joku että yöllä mää puren liikaa kiinni hampaita ja ne on rasittunu tai sitten mulla on ientulehdus (pieni) vaikka tämän kyseisiä oireita ei ole ollut. Minulle iski kuhea paniikki kun tämä vaiva alkoi n. pari viikkoa sitten. Mutta pian minulla on hammaslääkärí. Vähän pelottaa mutta kun liikkuminen ei vielä ihan järjetön ole luulen että hampaat saadaan hoidettua kuntoon. Voin kyllä tunnustaa että olen pessyt usein vain iltasin hampaat eikä sekään ehä ihan huolellisinta ole ollut..
Tää keskustelu on aikas vanha mutta ajattelin silti kertoo jos olisi jotain lohduttavia diaknooseja tai kokemuksia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1393095- 81686
Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2221374Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J701191- 441171
- 371051
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va381032Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke133987- 47964
Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.38918