Missä minulle seurakunta?Tre

marikki84

Hei,

olen asunut Tampereella muuutaman vuoden ja käynyt muutamassa seurakunnassa, jonne on vaikea päästä sisälle ja tutustua oikeasti ihmisiin. (isoja seurakuntia) Toki on mukava käydä kokouksissa, mutta koen tarvitsevani todella uskovaisia ystäviä ja tukea, koska pelkään, että vaikka "vahva" olenkin, niin entä 10v. päästä,jos en tosiaan saa mitään kosketusta hengellisiin-juttuihin, niin sitä voi kylmetä pitkässä juoksussa ja varmasti olen jo kylmennytkin. Kertokaa minne voi mennä, missä on nuoria, alan olemaan hyvin kyllästynyt...

36

4702

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ehkä löydät sieltä ystäviä??

Ehkä kannattaa käydä (sanotaan 3kk aikana samassa paikassa - ainakin)
      näissä pienemmissä paikoissa - ehkä on helpompi päästä sisälle ja saada ystäviä.
      Se on kai niin kuitenkin, että solut/kotiryhmät noissa seurakunnissa
      ovat yleensä omia seurakunnan jäseniä varten.

Tässä sellaisia pienempiä paikka:
      -Sanankulma / Lamminpää
      -Kristillinen Yhteisö / Härmälä
      -Katukappeli / Hervanta
      -Metodisti-srk / keskusta
      -Baptisti-srk / Kissanmaa

Jos käyt jossain - niin ole itse ystävällinen, myönteinen ja lähesty ihmisiä siellä.
      Vältä turhaa arvostelua, koska joka paikassa ihan varmasti löytyy "vikoja".
      Muista, että sinä itsekin olet yhtä vajavainen kun ne toiset siellä.
      Koeta päästä puhumaan pastorin tai jonkun työntekijän kanssa ja kerro mitä etsit.

• edelliseen

Nämä kolme opettavat Kenneth Haginin menestysteologiaa, joka ei ole kristillistä uskoa.
        "-Sanankulma / Lamminpää
        -Katukappeli / Hervanta"

Nämä ovat rauhallisempia vaihtoehtoja.
        "-Metodisti-srk / keskusta
        -Baptisti-srk / Kissanmaa"

Lisäksi voisi mainita:
        -Kansanlähetys/keskusta
        -Paikallisseurakunta/keskusta
        -Vapaakirkko/keskusta

• tämän

Vielä yksi pieni paikka on River srk:ta/Tammela

• ainakaan sinne mee
        tämän kirjoitti:

Vielä yksi pieni paikka on River srk:ta/Tammela

Kierrä kaukaa River ja senkaltaiset omituisuudet.

Hyviä vaihtoehtoja on mm. metodisti-,
        baptisti- ja vapaa-srk.

• kohtaa
        ainakaan sinne mee kirjoitti:

Kierrä kaukaa River ja senkaltaiset omituisuudet.

Hyviä vaihtoehtoja on mm. metodisti-,
        baptisti- ja vapaa-srk.

Tarkentaisitko mitä tarkoitat omituisuuksilla?
        Eikö ole uudestisyntyneitä?

• Härmälässä Yhteisössä...
        edelliseen kirjoitti:

Nämä kolme opettavat Kenneth Haginin menestysteologiaa, joka ei ole kristillistä uskoa.
        "-Sanankulma / Lamminpää
        -Katukappeli / Hervanta"

Nämä ovat rauhallisempia vaihtoehtoja.
        "-Metodisti-srk / keskusta
        -Baptisti-srk / Kissanmaa"

Lisäksi voisi mainita:
        -Kansanlähetys/keskusta
        -Paikallisseurakunta/keskusta
        -Vapaakirkko/keskusta

siis Tampereen kristillisen Yhteisön sunnuntaikokouksessa.
        Oli paljon nuoria siellä, raikasta ylistysmuuiikkia, sähkövehkeet (Fender / Vox ).
        NNKY:n toimínnanjohtaja (nainen) antoi henkilökohtaisen todistuksen uskoontulostaan.
        Hän kuuluu miehensä kanssa siihen seurakuntaan.

Srk:n pastori Sterling puhui hyvin - aiheena oli "Jeesus Vanhan Liiton esikuvissa"
        - en ollut sellaista kuullut aikaisemmin.

Siellä on kahvila kokouksen jälkeen missä voi tavata ihmisiä jos haluaa.

Siellä on menneillään jotain johtajuuskoulutusta,
        josssa käytetään jonkun John Maxwellin materiaalia.

Ihan hyvä kokemus!

• siitä on jo aikaa
        Härmälässä Yhteisössä... kirjoitti:

Oli paljon nuoria siellä, raikasta ylistysmuuiikkia, sähkövehkeet (Fender / Vox ).
        NNKY:n toimínnanjohtaja (nainen) antoi henkilökohtaisen todistuksen uskoontulostaan.

Srk:n pastori Sterling puhui hyvin - aiheena oli "Jeesus Vanhan Liiton esikuvissa"

Ihan hyvä kokemus!

Koin tunnelman ahdistavana, puhe oli raskasta, siellä komettiin saatanaa irrottamaan otteensa uskovien lompakoista ja vaadittiin vaatimalla terveyttä taivaasta.

Myöhemmin juttelin asiasta muutaman ihmisen kanssa jotka ovat olleet Uskontojen Uhrit-järjestön toiminnassa mukana, sitten ymmärsin, miksi tuosta voitonkeskuksesta puhutaan niin kielteiseen sävyyn. Joskus kuulin yhden ihmisen kertovan, ettei ikinä jalallansa siihen paikkaan astu, sen verran kovia olivat hänen kokemuksensa tuosta seurakunnasta.

• Itse ollut mukana
        siitä on jo aikaa kirjoitti:

Koin tunnelman ahdistavana, puhe oli raskasta, siellä komettiin saatanaa irrottamaan otteensa uskovien lompakoista ja vaadittiin vaatimalla terveyttä taivaasta.

Myöhemmin juttelin asiasta muutaman ihmisen kanssa jotka ovat olleet Uskontojen Uhrit-järjestön toiminnassa mukana, sitten ymmärsin, miksi tuosta voitonkeskuksesta puhutaan niin kielteiseen sävyyn. Joskus kuulin yhden ihmisen kertovan, ettei ikinä jalallansa siihen paikkaan astu, sen verran kovia olivat hänen kokemuksensa tuosta seurakunnasta.

Uskontojen Uhrien-toiminnassa on mukana kaikenlaisia sekapäisiä,
        katkeria ja pettyneitä ihmisiä. Se on todella sekalainen seurakunta!

Heidän eräs päätehtävä on toimia muiden tuomareina ja arvostelijoina.

Pysy kaukana sellaisista oman hengellisen kasvusi tähden.

Ei kannata uskoa heidän "totuuksia":

• paljon apua
        Itse ollut mukana kirjoitti:

Uskontojen Uhrien-toiminnassa on mukana kaikenlaisia sekapäisiä,
        katkeria ja pettyneitä ihmisiä. Se on todella sekalainen seurakunta!

Heidän eräs päätehtävä on toimia muiden tuomareina ja arvostelijoina.

Pysy kaukana sellaisista oman hengellisen kasvusi tähden.

Ei kannata uskoa heidän "totuuksia":

Uskonnon Uhrit-järjestö on auttanut monia ihmisiä, jotka ovat olleet mm. Uskon Sana-liikkeen seurakunnissa.

Olen kuullut miten Uskon Sana-liikkeen seurakunnissa on ihmisiltä viety omaisuus, toiset on suostuteltu tekemään testamenttilahjoituksia jne. Todella karmivaa ja vastenmielistä touhua, rahastusta uskonnon varjolla.

• Anonyymi
        Härmälässä Yhteisössä... kirjoitti:

Ihan hyvä kokemus!

John Maxwellin kirjoja voi lainata kirjastostakin. Eivät tuputa mitään, vaan johdattavat ymmärtämään ihmissuhteita ja organisaatioiden johtamista.

• Treelta_muuttanut

Hei!

Jos asuisin vielä Tampereella, ja olisin tuon ikäinen,
      kuin nimimerkkisi kertoo, mä alkaisin käymään:

Evankelisissa opiskelijoissa keskiviikko-iltaisin klo 18:30:
      http://www.sley.fi/eo/tampere/?p=toiminta&a=2

ja/tai Keidas-illoissa lauantai-iltaisin klo 18:
      http://www.sley.fi/html/fi/1170186409321254807.html

Niissä käy paljon nuoria aikuisia, ja monet käyvät noissa molemmissa. Samaa porukkaa käy sunnuntaisin (samassa paikassa) ehtoollisjumalanpalveluksessa klo 11.

Toiminta on Evankeliumihdistyksen järjestämää. Evankeliumiyhdistys on luterilaisen kirkon yksi lähetysjärjestö. Voin suositella, että siellä on hyvää Raamattuopetusta, siellä kuulee selkeää evankeliumia, ja porukka on mukavaa. Kannattaa uskaltaa alkaa juttelemaan!

Paikkana on Luther-talo, Pellavatehtaankatu 19.
      Se löytyy kartalta A:n kohdasta:
      http://maps.google.com/maps?ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=sley&near=Tampere, Suomi&fb=1&cid=61498979,23766589,9288124744105311884&li=lmd&z=14&t=m

Siellä toimii myös pirtee gospel-kuoro, jos tykkäät laulamisesta - kuva sivun alalaidassa: http://www.sley.fi/html/fi/1140269989165804918.html

...ja monta opiskelijoiden ja nuorten aikuisten Raamattupiiriä.

Kesäisinkin on paljon toimintaa, mm. Näsijärven rannalla kesäkoti Toimelassa on joka viikko Raamattupiiri, jossa käy suurimmaksi osaksi opiskelijoita ja nuoria aikuisia. Siellä voi uida ja saunoa. Hirmu kaunis paikka :)

Hmm, tulee oikein ikävä tässä, kun kirjoittaa, kun en asu enää siellä :/ Mutta ehkä joskus vielä palaan :)

• siis lapsikasteen puolustajia

Todella harhaa ja syvää sellaista....siis LAPSIKASTEEN puolustajia, opettajia, edustajia.
        Pysy kaukana siitä harhasta!

• S.A.

Riippuu vähän, minkälainen seurakuntatausta sulla on.

Varmaan olet jo käynyt lauantaina helluntaiseurakunnan Wake Upissa? Väkeä siellä on kyllä tosiaan niin monta sataa, että siellä voi olla aika hidasta tutustua ihmisiin. Mutta jos helluntaiseurakunta kelpaa seurakunnaksi, niin suosittelisin menemään mukaan johonkin soluun. Lauantain Wake Upeissa on sellainen pöytä, jossa voi ilmoittautua halukkaaksi soluun. Joinain aikoina jonot soluihin saattavat olla yli kuukauden mittaisia, mutta sopiva solu kyllä pyritään löytämään.

Kannattaa varmaan esittää joitain toivomuksia solun suhteen. Ikänsä Tampereella asuneilla ihmisillä ei ole välttämättä niin suurta sosiaalista tarvetta tutustua aktiivisesti uusiin ihmisiin kuin tänne muualta muuttaneilla. Siksi saattaisi olla hyvä, että solussa olisi mukana myös muualta muuttaneita, jos asiaa aivan puhtaasti järjellä ajattelee.

• marikki84

Palstalla on ollut tosi hyviä vinkkejä, kiitti!!
        Soluista on pakko sanoa sen verran, vaikka en halua siitä enää kamalasti avautua, koska olen sitä muualla jo tehnyt. mutta monin osaltani Treen helluntaiseurakunnan soluihin on ollut yli vuoden jono ja näyttää jatkuvan, olen pistänyt sinne n. 3-5 soluhakemusta, joka löytyy sivuilta ja kerran joku pisti viestin, että "oletko yhä kiinnostunut" ja siitä ei ole ikinä kuulunut mitään, vaikka olen pyrkinyt laittamaan soluhakemusta sopivin väliajoin, mutta olen jo luovuttanut.
        Mutta näin, ehkä siellä tosiaan on jonoa, mutta olsi voitu mullekin ilmoittaa, että joutuu odottamaan.
        Mutta kiitos, solu olisi kyllä varmasti hyvä juttu:)

• Ota itse selvää asiasta...

Vielä löytyy näitä "kaiken ylläpuolella olevia tuomareita",
      joiden elämän kutsumus on toisten haukkuminen ja solvaaminen.

Sanankulma / Lamminpää kuuluu Tamapereen Helluntaiseurakuntaan.
      Srk:n pastori Martti Ahvenainen on arvostettu vanhempi opettaja/paimen helluntaipiirissä.

Kristillinen Yhteisö / Härmälä on 20 v. Tampereella toiminut "helluntaikarismaattinen"-srk.
      Sen pastori Sterling opettaa mm. Tampereen Helluntaiseurakunnan Raamattukoulussa.

Katukappeli / Hervanta - sekin kuuluu Tampereen Helluntaiseurakuntaan -
      on jossain vaiheessa itsenäistymässä omaksi paikallisseurakunnaksi.

KAIKKI nämä olivat mukana Uuden Vuoden tapahtumassa Pirkkahallisssa - "Unelma Suomesta"

Olen itse ottanut selvää tästä asiasta - ei kannata elää "luulojen" valhemaassa!

• on harhaoppi

Useimmat helluntaiseurakunnat suhtautuvat torjuvasti menestysteologiaan. Helluntaiherätyksen talvipäivillä tehtiin asiasta yhteinen päätös vuonna 1984.

Suosittelen luottavaksi:
        Sven Reichman, Lammasten vaatteissa
        Paavo Hiltunen, Super uskovat
        Matti Pyykkönen, Jumala juoksupoikana

Kirjoittaja "Ota itse selvää asiasta..." on itse ilmeisesti jollakin tavalla sidoksissa noihin seurakuntiin ja sen tähden niitä melko vihaisesti mainostaa.

• Ulkopuolinen tarkkailija
        on harhaoppi kirjoitti:

Useimmat helluntaiseurakunnat suhtautuvat torjuvasti menestysteologiaan. Helluntaiherätyksen talvipäivillä tehtiin asiasta yhteinen päätös vuonna 1984.

Suosittelen luottavaksi:
        Sven Reichman, Lammasten vaatteissa
        Paavo Hiltunen, Super uskovat
        Matti Pyykkönen, Jumala juoksupoikana

Kirjoittaja "Ota itse selvää asiasta..." on itse ilmeisesti jollakin tavalla sidoksissa noihin seurakuntiin ja sen tähden niitä melko vihaisesti mainostaa.

Mun tietääkseni mikään noista seurakunnista ole ollut olemassa silloin vuonna 1984,
        kun jotkut tyypit jossain talvipäivillä (mitkä lie?) on jotain asiaa päättänyt.

Nuo kirjatkin tuntuu olevan vanhoja (kts. julkaisuajat)-
        koko touhu tuntuu olevan jotain vanhaa hapatusta jostain
        Helluntailiikkeen menneisyyden riidoista. (niitä on ollut ilmeisesti paljon)

On aika ilkeää ja halpamaista alkaa tuomitsemaan näitä seurakuntia, jotka nauttivat muiden seurakuntien luottamusta Tampereella.

• paikkaan

Mene vaan rohkeasti Riveriin,sieltä saat opetusta ja ystäviä.
      Pääset myös kasvamaan uskossa,siellä raamattukoulu.

• ei ketään auta

Riverin toiminta perustuu Rodney Howard-Browneen ja torontolaisuuteen, jossa rahan kerääminen on eräs keskeisin piirre.

Nauramaan voi oppia katselemalla komedioita, ei sen oppimiseen Riveriä tarvita.

Paksu lompakko voi saada sieltä uskollisia ystäviä, mutta kurja ja köyhä ihminen ei.

Muutamat ihmiset ovat valmiita näköjään johdattamaan toisen ihmisen vaikka suden suuhun.

• joka etsin
        ei ketään auta kirjoitti:

Riverin toiminta perustuu Rodney Howard-Browneen ja torontolaisuuteen, jossa rahan kerääminen on eräs keskeisin piirre.

Nauramaan voi oppia katselemalla komedioita, ei sen oppimiseen Riveriä tarvita.

Paksu lompakko voi saada sieltä uskollisia ystäviä, mutta kurja ja köyhä ihminen ei.

Muutamat ihmiset ovat valmiita näköjään johdattamaan toisen ihmisen vaikka suden suuhun.

Kysyisin vaan,onkohan isokin srk:ta tämä River ,josta
        kuulee kaikenlaista?

• Kertokaa minne voi mennä, missä on nuoria, alan olemaan hyvin kyllästynyt...

-Ole rohkea ja tule käymään Jehova todistajien valtakunnansalilla.Saat ystävien lisäksi Kiinni tosi totuudesta joka perustuu Raamatun kirjoituksiin.Eikä tarvitse olla vanhanakaan hyljättynä vanhuksena.Ole kuin sen miehen kaltainen; Matt.13:45

Vielä taivasten valtakunta on matkustavan kauppiaan kaltainen, joka etsi hyviä helmiä. 46 Löydettyään yhden hyvin kallisarvoisen helmen hän meni ja myi heti kaikki, mitä hänellä oli, ja osti sen.

-Kun löydät sen,et halua enää hukata sitä!

• Elisama

Siitä ei pääse irti vaikka haluaisi. Se on yksi mikä on totuus teistä.

• menestysteologia

Jehovan todistajien, Mormonien ja Uskon Sana-liikkeen oppi, ei ole pelastavaa uskoa vaan ne ovat riivaajista syntyneitä harhaoppeja.

Parempi vaihtoehto on Jeesuksen Kristuksen, meidän Jumalamme julistama kristillinen usko, joka perustuu kirjoitettuun Jumalan sanaan raamattuun. Kristillinen usko ei tunne muita ilmoituksia, kuin kirjoitetun Jumalan sanan eikä tämä pysyvä Jumalan sana muutu aikojen vaihtuessa.

• annu42

Adventtikirkkoa, joten minä suosittelen. Ilomäentie 5 on seurakunta, joka kokoontuu klo 10, Aitolahdessa on Ketarantie 4, kokoontuminen klo 11 sekä Kasvun paikka Lapinniemen kappelissa, kokoontuminen klo 11.

Näissä paikoissa on Raamattutunti, jossa voi osallistua keskusteluun ja myös saarna. On hyvä olla oma Raamttu mukana, mutta varmaan se löytyy myöskin paikan päältä.

Jumalanpalvelukset ovat lauantaina eli sapattina, joten olet tervetullut joukkoomme jo tänä lauantaina.

• siellä

On mahdollista törmätä Mormoneihin adventtiseurakunnassa, luin lehdestä miten Auvo Helminen kertoi, että he ovat yksimielisesti koko vanhemmisto, tarjonneet kirkkoansa Mormonien käyttöön. Kuka sellaiseen seurakuntaan tahtoisi mennä, joka on kimpassa kristinuskon ulkopuolisen harhaoppi-lahkon kanssa.

• DoctorT

Mene PIRKANMAAN PERINTEISEEN HELLUNTAISEURAKUNTAAN:
      -raitis opetus
      -ei hulinointia
      - Pyhä Henki läsnä

• Itse mennossa....

Voin suositella tulevana sunnuntaína 17.2 tätä kokousta:
      * SU 10.2 klo 16 SUNNUNTAIJUHLA:
      Tampereen Kristillinen Yhteisö,
      Nuolialantie 40, Härmälä,
      Eila Sterling puhuu aiheesta ”Taistelua käydään mielen alueella.”
      mukana: Nuorten ylistysryhmä, rukouspalvelua, lasten pyhäkoulu, kahvila.

• kerran....

En voi suositella, opetus oli ihan omituista, koin että jotakin pahaa oli läsnä. Painostava tunnelma, ahdistavaa.

En ole kokenut muualla noin raskasta tunnelmaa, kuin erään kerran käydessäni Jehovan todistajien kokouksessa.

En aio koskaan enää mennä tuohon paikkaan, parempi käydä Helluntaseurakunnassa tai Vapaakirkossa, joissa voi olla varma siitä, että toiminta ei ole noin hämärää.

• Tasaista hyvää
        kerran.... kirjoitti:

En voi suositella, opetus oli ihan omituista, koin että jotakin pahaa oli läsnä. Painostava tunnelma, ahdistavaa.

En ole kokenut muualla noin raskasta tunnelmaa, kuin erään kerran käydessäni Jehovan todistajien kokouksessa.

En aio koskaan enää mennä tuohon paikkaan, parempi käydä Helluntaseurakunnassa tai Vapaakirkossa, joissa voi olla varma siitä, että toiminta ei ole noin hämärää.

Niin, mä kävin siellä tänään sunnuntaijuhlassa.
        Oli reipas nuorten ylistysryhmä vuorossa, hyvin hoitivat tehtävänsä.
        Yksi nuori mies todisti hyvin rehellisesti uskoontulostaan - olipa harvinainen puheenvuoro!
        Eila Sterlin opetti hyvin käytännön läheisesti -
        puhui siitä, kuinka käydään taistelua mielen alueella ja
        miten voi oppia hallitsemaan ajatuksia Jumalan sanan avulla. (Saarna kesti noin tunnin)
        Kokouksen jälkeen oli kahvila missä sai keskustella.
        Siellä on ihan tavallisia, pääasiassa aika nuoria ihmisiä (20-30v).
        Jäi ihan hyvä maku kokouksesta ja seurakunnasta.
        Aika iloinen epäuskonnollinen ilmapiiri.
        Menen varmasti uudestaan.

• wcw

kuulostaa ehkä liian yksinkertaiselta, mutta toimii tietenkin, uskon että Herra johdattaa sinut oikeaan seurakuntaan.
      Minäkin koko sydämestäni toivon, ettet sekaantuisi sellaiseen srk:n jossa suositaan älytöntä nauramista ja eläinten matkimista yms..

Siunausta sulle :)

• Anonyymi
      • Anonyymi

Unohdit Mixei siellä on nykyisten uskovien mieleistä meininkiä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Unohdit Mixei siellä on nykyisten uskovien mieleistä meininkiä.

Ovela sanamuoto ei voi poistaa, olen nero 😀

• Anonyymi

Turusta ovat käyneet pitämässä Tampereella tilaisuuksia. On ollut puhtaita kokouksia. Ne ovat nyt koronan tähden jäähyllä.

• Anonyymi

Kunhan varot luterilaisia lapsikastepiirejä.

• Anonyymi

TAmpereen hengellinen tila on kyllä aika järkyttävä. Kovin paljon eksyttäviä seurakuntia ja kummallista opetusta, joka ei perustu Raamattuun.
      Itsekin olen miettinyt mistä löytyisi oikeasti tervettä opetusta. Tampereen helluntaiseurakunnan olen todennut harhauttavan monia. Mitenköhän on vapaakirkon laita? Ollaanko sielläkin menty harhaan?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      17
      2194
    2. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      84
      2148
    3. Oletko sä luovuttanut

Mun suhteeni
      Ikävä
      101
      1407
    4. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      10
      1346
    5. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      84
      1237
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      146
      1188
    7. Aatteleppa ite!

Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      249
      896
    8. Onko se ikä

Alkanut haitata?
      Ikävä
      78
      879
    9. Omalääkäri hallituksen utopia?

Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      173
      874
    10. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      63
      854
    Aihe