Olen itte käyny jo autokoulun kuus vuotta sit, mutta tuolla ajossa herää kaikenlaisia kysymyksiä, eikä kaikkea muista..
Kun olet stop- merkin takana, pysähtyminen pakollinen juu, mutta jos siinä on jonoa, täytyykö jokaisen auton erikseen siinä pysähtyä?
Taisin jo ehkä keksiä vastauksen, mutta kertokaa te viisaammat. Hyvää kesän jatkoa kaikille!
STOP- merkki
9
1994
Vastaukset
- Stargate85
kyllä jokaisen pitää pysähtyä erikseen.
- Pysäyttäjä
STOP merkin juttu on siinä että niitä laitetaan paikkohin esimerkiksi jossa näkyvyys rajoittunut risteyksessä. Sen takia jokaisen on siinä pysähdyttävä.
Hyvää kesää sinullekkin.- whiic
"STOP merkin juttu on siinä että niitä laitetaan paikkohin esimerkiksi jossa näkyvyys rajoittunut risteyksessä. Sen takia jokaisen on siinä pysähdyttävä."
Erityisen lystiä on, kun pysähdyt sulkuviivan kohdalle, ja toteat, että näkymä on riittämätön, kiitos kukkaistutusten. Sitten siirrytään metri eteenpäin ja pysähdytään uudestaan katsomaan liikennettä. Sulkuviivan kohdalla kuitenkin joutuu pysähtymään, vaikka tietäisi etukäteen, että riittävä näkyvyys on vasta jos pysähtyy metrin verran sen takapuolelle. Sen sijaan laki ei käske sinun pysähtyä toista kertaan, jos pysähdyt siihen sulkuviivan eteen - olkoonkin, että näkyvyys sulkuviivan kohdalla olisi riittämätön. (Tosin vastuu kolarista on kuin tulisi kolmion takaa...)
Sulkuviiva... taisi olla niin, että mikään korin osa ei saa sitä ylittää? Renkaita ei saa siis vielä lähellekään sulkuviivaa. Ja tämä taitaa koskea sekä liikennevaloja, että STOP-merkin pysäytysviivaa. Mutta kuinka pitkä on etäisyys jonka sisällä täytyy ennen STOP-merkkiä pysähtyä? Takuulla ei kelpaa selitys: "pysähdyin 5 km sitten Esson pihaan, eikö sitä lasketa?". - mustakoura
ei tarvitse jos edessäsiolevan auton takaa on esteetön näkyvyys risteävälle tielle. esim. pysäytysviiva voi olla useita metrejä merkin jälkeen ja sinä pysähdyt merkin kohdalle josta näet hyvin risteävän tien, niin voit ajaa edelläolevan perässä uudelleen pysähtymättä risteysalueelle.
- Pysäyttäjä
whiic kirjoitti:
"STOP merkin juttu on siinä että niitä laitetaan paikkohin esimerkiksi jossa näkyvyys rajoittunut risteyksessä. Sen takia jokaisen on siinä pysähdyttävä."
Erityisen lystiä on, kun pysähdyt sulkuviivan kohdalle, ja toteat, että näkymä on riittämätön, kiitos kukkaistutusten. Sitten siirrytään metri eteenpäin ja pysähdytään uudestaan katsomaan liikennettä. Sulkuviivan kohdalla kuitenkin joutuu pysähtymään, vaikka tietäisi etukäteen, että riittävä näkyvyys on vasta jos pysähtyy metrin verran sen takapuolelle. Sen sijaan laki ei käske sinun pysähtyä toista kertaan, jos pysähdyt siihen sulkuviivan eteen - olkoonkin, että näkyvyys sulkuviivan kohdalla olisi riittämätön. (Tosin vastuu kolarista on kuin tulisi kolmion takaa...)
Sulkuviiva... taisi olla niin, että mikään korin osa ei saa sitä ylittää? Renkaita ei saa siis vielä lähellekään sulkuviivaa. Ja tämä taitaa koskea sekä liikennevaloja, että STOP-merkin pysäytysviivaa. Mutta kuinka pitkä on etäisyys jonka sisällä täytyy ennen STOP-merkkiä pysähtyä? Takuulla ei kelpaa selitys: "pysähdyin 5 km sitten Esson pihaan, eikö sitä lasketa?".Talvella ei sitten aina tiemerkintöjä näy ja silloin pysähdytään merkin kohdalle. Idea on myös se että kuhan pysähdytään! Kun tie merkinnät näkyy ja jos siellä on se viiva maalattuna niin sen kohdalle pysähdytään silloin. Kuten joissain liikenne valoissakin tiessä oleva viiva voi olla valotolppaan nähden missä hyvänsä monta metriä eteen tai taakse liikenne valoista.
- whiic
mustakoura kirjoitti:
ei tarvitse jos edessäsiolevan auton takaa on esteetön näkyvyys risteävälle tielle. esim. pysäytysviiva voi olla useita metrejä merkin jälkeen ja sinä pysähdyt merkin kohdalle josta näet hyvin risteävän tien, niin voit ajaa edelläolevan perässä uudelleen pysähtymättä risteysalueelle.
"pysäytysviiva voi olla useita metrejä merkin jälkeen ja sinä pysähdyt merkin kohdalle josta näet hyvin risteävän tien, niin voit ajaa edelläolevan perässä uudelleen pysähtymättä risteysalueelle."
Eli riittää, jos pysähdyt sulkuviivan taakse, vähän kauemmaksikin... esimerkiksi sitten yhden autonmitan päähän.
Mutta entä, jos jonossa on kaksi autoa? Pysähdyt sinne kahden auton taakse. Kun ne lähtevät risteykseen, voitko itse mennä perässä pysähtymättä UUDESTAAN? Entä, jos jonossa on kolme? Kaksikymmentäseitsemän?
- Jeppe
jo 15v, montako autoa voi lähteä samalla pysähdyksellä. Jos näkyvyys on hyvä niin kolmekin autoa voi lähteä jos kaikki kolme ovat pysähtyneet ennen stop merkkiä. Jos näkyvyys on huono niin jokainen pitää pysähtyä vuorotellen. Luulen että poliiseilla saattaa olla yksillöllisiä vastauksia ja tulkitsevat varmaan tilaanteet eri lailla. Joku nuori konsta saattaa olla eri mieltä. Niin kuin sakkojen kanssa. Sain 115 vai oliko 117 eoron sakko kun mulla oli 50 alueella 68 lasissa kun ohitin yhden alinopeutta ajavan. Mummo ei saanut millään autoaan liikkeelle liikennevaloista ja kun ohitin niin 60km/h vaihtui 50km/h ja siellähän kytät oli kyttäämässä. Kaverilla oli 40 alueen kohdalla koulun edessä 55km/h ja pääsi varoituksella!?!?!? Eli poliiseissa on eroa.
- Sami
Riittää että pysähtyy jonossa kerran, edellyttyäen tietysti että siitä paikasta johon on pyssähtynyt näkee kunnolla tielle, eikä tielle menemeseen mene pitkää aikaa. Pari kolmeauto menee monessa paikassa samalla pysäyksellä, toisissa vain yksi kerrallaan. Viimekädessä poliisi varmaan arvioi sen olisiko pitänyt pysähtyä :)
- Pysäyttäjä
Laki on yksiselitteinen niin perkele kuinka montaa tulkintaa täällä oikein tarjotaan? STOP merkin kohdalle pysähdytään tai tiessä olevan siihen kuuluvan viivan kohdalle. Ei täällä tarvitse jakaa jotain ihme tulkintoja säännöistä:) Näitähän liikenteessä on ihan tarpeeksi jo muutenkin (omilla säännöillä ja tulkinnoilla ajelevia) vielä ne ketkä ei tiedä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1396639
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495719- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434480Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523882- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522956Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242392- 352248
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152187