Pidättekö ovia lukossa?

Nimetön

Pidättekö auton ovia lukittuna talonne pihassa?

Entäs ajaessa tai mökillä yms.?

Itse jätän hyvin usein auton ovet lukitsematta näin talvella omakotitalon pihassa aika isossa kaupungissa Suomessa hyvin lähellä keskustaa.

Tuppaa nimittäin jäätymään keskulukituksen moottorit tai vivut tai muu mekanismi (?), joten on helpompaa kun ovet ovat auki. Lisäksi oven lukko on melkein aina jäässä (itse asiassa taitaa olla jopa rikki nyt), joten jos keskuslukko kaukosäädöllä ei pikkupakkasella aukeakaan, niin ei sitten pääse kyllä avaimellakaan sisään.

Autossa ei järin suurta omaisuutta ole, mutta en jaksa esim. autoradion paneelia irrottaa koskaan. Jos sen joskus irrottaa, niin taatusti se unohtuu jonnekin viikoksi.

Muutoin ovet tulee napsautettua lukkoon lähes aina nimen omaan kaukosäädön takia. Ennen kun piti aina avaimesta kääntää lukkopesässä, niin usein jäi lukitsematta ihan äkkiä vaikka kaupassa käydessä tms.

Luonnollisesti arvaatte ettei autossani ole käynyt koskaan varkaita. Ei edes Vantaan Jokiniemessä monta vuotta asuessani. Siellä kyllä oli ovet aina lukossa, mutta ei siis kukaan murtautunutkaan sisään, vaikka naapuriautoihin yleisellä parkkipaikalla oli menty ja monesti.

18

6186

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pera

      Uudehkot autot on niin vaivaton lukita, että lukitsemattoman auton etsiminen on melko toivotonta.

      Sama pätee taloihinkin. Voin jättää taloni ovet lukitsematta, mutta silti sinne ei mene kukaan.

      Varkaat menevät sisään autoon tai taloon lukoista välittämättä.
      Oven molemmilta puolilta avaimella avattava oven lukko on kuulemma varkaille epämieluisa.

    • gtr45.

      En lukitse koskaan ovia ja olen autoillut 40 vuotta ilman että mitään on autosta viety tai koko auto.Helpottaa elämää monella tavalla kun ei tarvitse lukkoja räplätä mennen tullen.

      • Suotta,.,

        Ostin semmoiset matotkin, joissa lukee TERVETULOA.


      • vaimon lähetin
        Suotta,., kirjoitti:

        Ostin semmoiset matotkin, joissa lukee TERVETULOA.

        yksin pikkujouluristeilylle!


      • molempi parempi
        vaimon lähetin kirjoitti:

        yksin pikkujouluristeilylle!

        Jos vaimon lähettää yksin pikkujouluristeilylle niin silloin pääsee itsekin hummailemaan. Molemmat hyötyy!


    • 12234

      mitä tilaa,jos viitsisit persees nostaa sieltä sohvalta ja vaikka vähän rasvata lukkoja niin vois vaikka toimiakkin

    • virtalukossa

      Itse pidämme "ykkös"autoa lukossa, johtuen kaukosäätölukituksesta, paku seisoo pihassa avaimet virtalukossa. Juju piilee siinä että käyntiinlähtö on melko äänekästä ja aikaavievää hommaa, talvisin ei tarvitse ilman lohkolämmitintä edes yrittää. Jos sen joku tuosta yrittää käynnistää, ehdin käydä laittamassa kahvit valumaan ennenkuin käyn pojille sanomassa jotta turhaa työtä.

    • autoja!

      Romaneilta on helppo kääntää auto jos on pakko varastaa. koittakaas oikein seurata näiden romanien tyyliä jättää auto kauppojen,kioskien,yms parkkipaikoille asioinnin ajaksi! itse olen seurannut heidän käytöstään parkki alueilla ja pistänyt silmälle tämän seikan! olen lähinnä kiinnittänyt kuitenkin huomion parkkeeraus tyyliin jos invapaikka on vapaa niin siihen ajetaan. näissä tapauksissa on jopa suotavaa että se vanha mersu varastetaankin!

    • koskaan lukossa

      Lukitsen auton avaimella tai kaukosäätimellä ja jätän sitten siihen. Itse menen asioilleni, enkä koskaan jää pitämää auton ovia lukossa. Luotan, että lukitus toimii muutenkin.

    • -ehto

      Vakuutusyhtiön suojeluehdoissa käsketään pitää lukossa ja jos sen joku vie ja selviää että ovet olleet auki, niin vak.yhtiö esittää vain osanottonsa.

      • niissä vakuutusyhtiön

        ehdoissa sanotaan, mutta veikkaanpa että monen ovet
        auki jättävän, kuten minunkin, auto on sen ikäluokan
        ja -kunnon rottelo ettei siinä ole kymmeneen vuoteen
        ollut kuin pakollinen liikennevakuutus, joten
        so what?
        Minulta on kerran hansaklokerosta viety halpa taskulamppu.
        Tuli paljon halvemmaksi kuin jos olisi ollut
        ovet lukossa ja rikottu lasi.


    • avainhekilö

      Vuosikausia oli autossa ovet lukitsematta, sitten kerran lähdin viikonlopuksi matkalle ja laitoin ovent lukkoon niin varkaat iski (kalliin) oven lasin hajalle.

    • omistaa

      volkkarin paskan joissa tyyppi vika lukkojen jäätyminen!

      • tyyppivikako?

        Itselläni ehti olla 13 autoa 9 eri merkiltä, ennenkuin yleistyi nämä kauko-ohjaimet 90-luvulla, jonka jälkeen ei lukkojen jäätyminen ole ollut huolena.

        Ennen sitä noista 9 merkin autosta 8 merkillä lukot jäätyivät, pahin jäätyjä oli toyota. Ainoa merkki jolla ei lukot jäätyny oli Audi.


    • eivä edes tarkista

      Maailmalla on yleinen tapa jättää ovet auki ja hansikaslokero samoin. Lukitsemalla ei voita mitään mutta voi löytää kaatosateen jälkeen likomärän auton joka on täynnä lasinpaloja.

      Syykin on tsadin ihanassa metropolissa asuville tuttu: autostereoista nistit saavat rahaa juuri yhteen annokseen ja ne viedään iskemällä sivuikkuna sisään ja kiskaisemalla laite kojelaudasta keskikonsolin palat sinkoillen.

      Penkille jäänyt läppäri tai kännykkä ei myöskään montaa minuuttia vanhene kantakaupungin alueella.

      Operaatioon menee 30 sekuntia eikä tekijä haaskaa kahta sekuntia tutkiakseen onko ovi mahdollisesti lukossa vai auki joten ihan yhdentekevää pitääkö sitä kiinni.

      Sitten ovat erikseen ne ammattilaiset jotka vievät kokonaisen (arvo)auton joko itään kuljetettavaksi tai varaosiksi purettavaksi eikä näitä liikuta senkään vertaa se onko ovi lukossa vai ei.

      Jossain vaiheessa vakuutusyhtiöt antavat varmaan alennuksia niille asiakkaille jotka lupaavat pitää auton ovet kaiken aikaa auki. Sivuikkunan vaihto on nimittäin huomattavasti kalliimpaa kuin tuulilasin ja samassa yhteydessä hakataan helposti ovikin hajalle ja sen vaihto vasta maksaakin.

      Paljon halvempaa korvata 200€ miinus omavastuu stereoista jos auto muuten jää ehjäksi.

      • Nimetön

        Minulla on auton etusivuikkunoissa(kin) ns. turvakalvot, eli kevyesti peilaavat muovit. Katsastuksestakin ovat menneet läpi ja jos eivät mene, niin repii pois konttorilla ja liimailee uutta rullasta kotona.

        Tuo kalvo estää sivulasin pirstaroitumisen tuhannen p*llun päreiksi. Aivan samalla tavoin kuin vastaava muovikalvo tuulilasin lasipintojen välissä.

        Vakuutusyhtiölle lienee yks hailee miten noita vahinkoja korvataan, siis summan suuruus. Siellähän lasketaan vakuutustuotteelle tietty tuottoprosentti ja nostetaan vakuutusmaksut niin korkeiksi että ko. prosentti täyttyy.

        Ovien lukitsematta jättäminen säästäisi tietyissä tapauksissa vaivaa ja vahikoja sille auton omistajalle, mutta jos siitä lukitsemattomuudesta tulisi maantapa, niin varmasti automurrot lisääntyisivät räjähdysmäisesti. On se kuitenkin tietty kynnys hakata sitä lasia palasiksi.


      • taas...
        Nimetön kirjoitti:

        Minulla on auton etusivuikkunoissa(kin) ns. turvakalvot, eli kevyesti peilaavat muovit. Katsastuksestakin ovat menneet läpi ja jos eivät mene, niin repii pois konttorilla ja liimailee uutta rullasta kotona.

        Tuo kalvo estää sivulasin pirstaroitumisen tuhannen p*llun päreiksi. Aivan samalla tavoin kuin vastaava muovikalvo tuulilasin lasipintojen välissä.

        Vakuutusyhtiölle lienee yks hailee miten noita vahinkoja korvataan, siis summan suuruus. Siellähän lasketaan vakuutustuotteelle tietty tuottoprosentti ja nostetaan vakuutusmaksut niin korkeiksi että ko. prosentti täyttyy.

        Ovien lukitsematta jättäminen säästäisi tietyissä tapauksissa vaivaa ja vahikoja sille auton omistajalle, mutta jos siitä lukitsemattomuudesta tulisi maantapa, niin varmasti automurrot lisääntyisivät räjähdysmäisesti. On se kuitenkin tietty kynnys hakata sitä lasia palasiksi.

        minä ainakin saan aika monta auton ovea auki alle 8 sekunnissa vaikka ne olisivatkin lukossa. Avaimilla menee joskus kauemmin omaan autoonikin mennessä.


      • Eiku vuan
        taas... kirjoitti:

        minä ainakin saan aika monta auton ovea auki alle 8 sekunnissa vaikka ne olisivatkin lukossa. Avaimilla menee joskus kauemmin omaan autoonikin mennessä.

        Ite en ainakaan pidä auton ovia lukossa.. 3 autoa ollut ja kaikissa ollut aina ovet auki ja aina avaimet virtalukossa, kertaakaan ole pöllitty mitään...

        Kyllä tosin kylällä liikkuessa, kun jätän parkkiin niin avaimet sillon mukaan, mutta pihassa kun on niin avaimet kyllä on pysynyt virtalukossa...

        Eipä kyllä ole mitään pöllittävää, tarjoon kyllä kahvit sille joka pöllii mun lada 1200L -auton...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5604
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2486
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1977
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      57
      1718
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1388
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      10
      1281
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe