Vain lestadiolaisille

Ns. vapaat suunnat, älkää vaivautuko.

1. Herättelen sellaisen teologisen kysymyksen, että miten Raamattu ja luterilaisuus määrittelee esim. ehtoollisen ja onko se yhtä tärkeä, kuin sana ja kaste?

Onko Sana ja Kaste vaikutukseltaan enemmän kuin yksin Jumalan sana?

Näitä on hyvä pohtia Raamatun ja luterilaisen tunnustuksen perusteella.

29

1087

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinusta uskosi viimekädessä kiinni mistään näistä.

      Usko on Jumalan lahja ja Jumalan teko alusta lopuun asti.

      Jos ajatelemme ristin ryöväriä häntä tuskin oli kastettu eikä hän ehtoolisestakaan varmaan mitään tiennyt ja kuitenkin tiedämme sanan kautta hänen kohtalonsa.

      Eli uskotko että näistä toimituksita yksikään pelastaa sinua ilman uskoa. Minä en usko.

      • synnyttävät myös uskon, sen sanan mukaisesti, jonka se lupaa...


      • Olihan läsnä itse Jeesus, niinkuin on kasteessakin. Kastetta ei ollu vielä olemassakaan, kun sitä ei ollut vielä asetettukaan, eikä Jeesus ollut tehnyt perustusta kasteelle:

        Room.6:3. "Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?"

        Matt.28:18. "Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
        19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
        20. ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."


      • kastettu
        weha kirjoitti:

        Olihan läsnä itse Jeesus, niinkuin on kasteessakin. Kastetta ei ollu vielä olemassakaan, kun sitä ei ollut vielä asetettukaan, eikä Jeesus ollut tehnyt perustusta kasteelle:

        Room.6:3. "Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?"

        Matt.28:18. "Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
        19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
        20. ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

        Olihan läsnä itse Jeesus, niinkuin on kasteessakin. Kastetta ei ollu vielä olemassakaan, kun sitä ei ollut vielä asetettukaan, eikä Jeesus ollut tehnyt perustusta kasteelle:"

        Ennenkuin joutui ristille ja varmaan oli kastettu muitakin sitä ennen.

        Tästä näemme ettei kaste pelasta vaan usko Jeesuksen sovituskuoleman tähden. Ryöväri uskoi ja näin ollen pääsi Taivaaseen.

        Kaikki pienet lapset pääsevät Taivaaseen, jos kuolevat ennen kastamista.

        Sinä Weha olet eksynyt pahan kerran turhiin jaarituksiin,joista Paavali varoitti Timoteusta.

        3 Makedoniaan lähtiessäni kehotin sinua jäämään Efesokseen, jotta kieltäisit siellä eräitä levittämästä vieraita oppeja [Ap. t. 20:1]
        4 ja harrastamasta taruja ja noita loputtomia sukuluetteloita. Ne johtavat vain turhiin tutkisteluihin eivätkä palvele Jumalan suunnitelmaa, joka avautuu vain uskolle. [1. Tim. 4:7, 6:20; 2. Tim. 2:16; Tit. 1:14, 3:9]
        5 Kehotuksemme päämääränä on rakkaus, joka tulee puhtaasta sydämestä, hyvästä omastatunnosta ja vilpittömästä uskosta. [Mark. 12:31 ]
        6 Eräät ovat eksyneet tästä pois ja ruvenneet jaarittelemaan joutavia.
        7 He haluavat esiintyä lainopettajina, vaikka eivät itsekään ymmärrä, mitä puhuvat ja mitä niin varmasti väittävät.
        8 Me tiedämme, että laki on hyvä, jos sitä käytetään lain tarkoituksen mukaisesti.


      • kastettu kirjoitti:

        Olihan läsnä itse Jeesus, niinkuin on kasteessakin. Kastetta ei ollu vielä olemassakaan, kun sitä ei ollut vielä asetettukaan, eikä Jeesus ollut tehnyt perustusta kasteelle:"

        Ennenkuin joutui ristille ja varmaan oli kastettu muitakin sitä ennen.

        Tästä näemme ettei kaste pelasta vaan usko Jeesuksen sovituskuoleman tähden. Ryöväri uskoi ja näin ollen pääsi Taivaaseen.

        Kaikki pienet lapset pääsevät Taivaaseen, jos kuolevat ennen kastamista.

        Sinä Weha olet eksynyt pahan kerran turhiin jaarituksiin,joista Paavali varoitti Timoteusta.

        3 Makedoniaan lähtiessäni kehotin sinua jäämään Efesokseen, jotta kieltäisit siellä eräitä levittämästä vieraita oppeja [Ap. t. 20:1]
        4 ja harrastamasta taruja ja noita loputtomia sukuluetteloita. Ne johtavat vain turhiin tutkisteluihin eivätkä palvele Jumalan suunnitelmaa, joka avautuu vain uskolle. [1. Tim. 4:7, 6:20; 2. Tim. 2:16; Tit. 1:14, 3:9]
        5 Kehotuksemme päämääränä on rakkaus, joka tulee puhtaasta sydämestä, hyvästä omastatunnosta ja vilpittömästä uskosta. [Mark. 12:31 ]
        6 Eräät ovat eksyneet tästä pois ja ruvenneet jaarittelemaan joutavia.
        7 He haluavat esiintyä lainopettajina, vaikka eivät itsekään ymmärrä, mitä puhuvat ja mitä niin varmasti väittävät.
        8 Me tiedämme, että laki on hyvä, jos sitä käytetään lain tarkoituksen mukaisesti.

        Sinulla menee sekaisin Objektiivinen kaikkia koskeva vanhurskauttaminen ja subjektiivinen, henkilökohtainen uskon kautta vanhurskauttaminen ja pahemman kerran. Raamattu monin kohdin selvästi sanoo: "Olimme luonnostamme vihan lapsia, niinkuin muutkin" (Ef.2:3).


      • kastettu kirjoitti:

        Olihan läsnä itse Jeesus, niinkuin on kasteessakin. Kastetta ei ollu vielä olemassakaan, kun sitä ei ollut vielä asetettukaan, eikä Jeesus ollut tehnyt perustusta kasteelle:"

        Ennenkuin joutui ristille ja varmaan oli kastettu muitakin sitä ennen.

        Tästä näemme ettei kaste pelasta vaan usko Jeesuksen sovituskuoleman tähden. Ryöväri uskoi ja näin ollen pääsi Taivaaseen.

        Kaikki pienet lapset pääsevät Taivaaseen, jos kuolevat ennen kastamista.

        Sinä Weha olet eksynyt pahan kerran turhiin jaarituksiin,joista Paavali varoitti Timoteusta.

        3 Makedoniaan lähtiessäni kehotin sinua jäämään Efesokseen, jotta kieltäisit siellä eräitä levittämästä vieraita oppeja [Ap. t. 20:1]
        4 ja harrastamasta taruja ja noita loputtomia sukuluetteloita. Ne johtavat vain turhiin tutkisteluihin eivätkä palvele Jumalan suunnitelmaa, joka avautuu vain uskolle. [1. Tim. 4:7, 6:20; 2. Tim. 2:16; Tit. 1:14, 3:9]
        5 Kehotuksemme päämääränä on rakkaus, joka tulee puhtaasta sydämestä, hyvästä omastatunnosta ja vilpittömästä uskosta. [Mark. 12:31 ]
        6 Eräät ovat eksyneet tästä pois ja ruvenneet jaarittelemaan joutavia.
        7 He haluavat esiintyä lainopettajina, vaikka eivät itsekään ymmärrä, mitä puhuvat ja mitä niin varmasti väittävät.
        8 Me tiedämme, että laki on hyvä, jos sitä käytetään lain tarkoituksen mukaisesti.

        se ei ollut sama kuin kristillinen uudenliiton kaste, joka kuului kaikille kansoille... Johanneksen kaste oli vain juutalaisille tarkoitettu (apt.13:24).


      • weha kirjoitti:

        synnyttävät myös uskon, sen sanan mukaisesti, jonka se lupaa...

        Jos pidämme sakramentteina kastetta ja ehtoollista ihanko totta ne itsestään synnyttävät uskoa. Minä ihmettelen suuresti sinun yksioikoista tulkintaasi.

        Molemmat ovat tärkeitä asioita sinänsä mutta kuitenkin palaan siihen asiaan ja siihen linkiin joka sinulle aijemmin linkitin. Lueppa se uudelleen.

        Kaste ei tekona synnytä uskoa eikä ehtoollinen tekona synnytä uskoa. Teoilla emme voi saada uskoa. Kaste ja ehtoollinen kumpikaan eivät ole tekoja joilla ansaitaan jotain.

        Jos sinä sanot että kaste synnyttää uskon minä sanon että usko tulee kuulosta ja kuulo tulee Jumalan sanasta.

        Miksi haluan kastaa lapseni miksi haluan käydä ehtoolisella?

        Sinulle on ihan ensiarvoisen keskeistä tällä hetkellä se että pitää ymmärtää enenkuin voi tulla kastetuksi. Miksi?

        Onko pelastuksesi viimekädessä kiinni tuosta kasteesta? Se on ja se ei ole? Onko tuon kasteen tarkoitus näkyvällä tavalla liittyä tietyyn ajalliseen yhteisöön? Näkyvä tunnustus kuulumisesta "jumalan valtakuntaan" ? Hankkia näkyvä todistus uskostaan?

        Kasteen armoliitosta kieltätyminen voi todella viedä meidät kieltäjän paikalle. Mutta ei sekään vaikka meidät kasteen armoliitoon on liitetty tarkoita ettäm me sillä teolla autuaaksi tulemme. Vaan meidän myös pitää tuo armoliitto pitää.

        Ja sitten tuosta ehtoolisesta mitä Jeesus siitä sanoo - tehkää se minun muistokseni.

        Ajattelisi että uskovainen ymmärtää konkreettisesti sen miksi tuota muistoateriaa nautitaan. Ehtoolisella toki on aivan erityinen merkitys mutta jotta se merkitys aukeaa tarvitaan myös sitä uskoa.


        Usko tulee kuulosta ja kuulo tulee Jumalan sanasta. Sinun kaikiin kysymyksiin on vastattu jos vain ne taidat ymmärtää.


    • On opetettu, että ehtoollinen myös on tärkeä ja sitä tarvitaan myös. Kuitenkaan ehtoollinen, on varsinaisesti pyhityksen sakramentti: "Tutkikoon kukin itseään", että se ei ole välttämätön pelastukseen, koska on sana ja kaste. Huomatkaa, en aseta kuitenkaan näitä vastakkain, enkä vähättele ehtoollista. Siksi on tärkeätä, että tosiaan ehtoollisella tarjotaan leipää ja viiniä, asetuksen mukaan, eikä mitään korvikkeita.

      Vaikka sana antaa mitä lupaakin, mutta Uskonpuhdistaja myös opettaa, että parempi olla ikänsä ilman ehtoollista, kun ottaa se harhaoppiselta esim. naispapilta.

      • Arvoisa aloittaja, Weha

        Onko sinulla mitään muuta elämää itselläsi, tuli väkisinkin mieleen, kun tsekkailin taas vaihteeksi tätä palstaa ja myös
        aloittamasiasi juttuja.

        Suurin osa vuorokaudesta täällä roikkuen, huh huh

        Eikö sinulla ole muuta elämää, tyttöystävää ,jne muita harrastuksia ..?
        Jaksamista vain toivottaen !


      • Arvoisa aloittaja, Weha kirjoitti:

        Onko sinulla mitään muuta elämää itselläsi, tuli väkisinkin mieleen, kun tsekkailin taas vaihteeksi tätä palstaa ja myös
        aloittamasiasi juttuja.

        Suurin osa vuorokaudesta täällä roikkuen, huh huh

        Eikö sinulla ole muuta elämää, tyttöystävää ,jne muita harrastuksia ..?
        Jaksamista vain toivottaen !

        aiheeseen.

        Jotakin vastaan: "Olen ollut sairaslomalla, joten on ollut aikaa riittämiin...


      • Kempelainen
        weha kirjoitti:

        aiheeseen.

        Jotakin vastaan: "Olen ollut sairaslomalla, joten on ollut aikaa riittämiin...

        aika erikosia nuo entiset uskonkaverisi, kun usko ja äly loppuu, aletaan haukkua vaan.

        Anaa palaa veljeni.


      • ´jul123

        Mistä voit tietää toisen tunnontilan?

        Et näet tiedä miesten tunnontilaa.
        Elämisenkin voi näytellä.

        Luther kirjoittaa tästä katekismuksessa: Ehtoollinen ei ole ihmisen asettama jne..

        Viimeisellä aterialla oli myös kavaltaja.

        Ehtoollinen on uskon vahvistukseksi asetettu.


    • tosibaptisti

      ketkä vastaa tahi ei.En saata antaa sinun levittää vääriä opetuksia niihin puuttumatta.

    • tosibaptisti

      itsesi kanssa? Tietääkseni olet jo eronnut lestadiolaisuudesta.

      • alustus kuuluu, ei ns. vapaille suunnille tätä, koska on kysymys myös luterilaisesta tunnustuksesta.


    • maarimi

      Niinpä entisen lestadiolaisen ja 38 vuoden luterilaisuuden kokemuksella, voinen vastata;)

      Uskoisin, että SANA on tärkein; sitten kaste, jotta voi ottaa vastaan ehtoollisen.

      Sana ja kaste kuuluvat yhteen. Tosin luterilaiset kastavat ennen kuin on ehtinyt kuulla Sanaa.

      Minäkin luulin ennen, että lapset joutuvat kadotukseen, jos heitä ei ehditä kastaa. Lestadiolaiset opettavat armollisemmin, että kaikki lapset ovat autuaita jo syntyessään, ja kastavat vauvat kuuliaisuudesta. Baptistit taas opettavat täysin oikein, että lapset ovat autuaita, ja kastavat vasta kun lapsi/nuori/aikuinen ymmärtää uskon merkityksen

      On muuten mukava olla VAPAA:)

      • opettaa toisin ku sä. Baptisteilla menee sekaisin yleinen Objektiivinen ja subjektiivinen henkilökohtainen uskon kautta vanhurskauttaminen,

        Raamattu sanoo selvästi: "Olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin" (Ef.2:3).

        Sit opetetaan monin Raamatunkohdin, ettei esim. ennen kahdeksatta päivää ympärileikkaamaton kuollut lapsi joutunut kadotukseen. Samoin ei kasteen tahaton puuttuminen kadota. Näitä on monin Raamatun kohdin uskonpuhdistaja perustellut.


      • hirvas

        vaan ja sinä kirjoitat niinkuin Jeesus opetti.
        Kiitos Herralle!


      • Raamatun ja tunnustuksen valossa, että sana ja kaste, on enemmän kuin pelkkä sana. Mitenkään tahtomatta laittaa vastakkain näitä. Nimittäin kasteessa on sanan lisäksi sakramentillinen/ruumiin yhteys ja se on varma vaikutus ja merkki, että olemme Jumalalta Hengen saaneet.

        "Kaste antaa sen vuoksi jokaiselle kristitylle koko elämän ajaksi riittämiin oppimista ja harjoittamista. Hänellä on jatkuvasti täysi työ uskoa lujasti se, minkä kaste lupaa ja vaikuttaa: voitto Perkeleestä ja kuolemasta, syntien anteeksiantamus, Jumalan armo, Kristus kaikkinensa ja Pyhä Henki lahjoinensa. Se antaa niin ylenpalttisen runsaasti, että heikko luonto sitä ajatellessaan alkaa väkisinkin epäillä, voiko tämä olla totta. Mietihän itse, mitä tapahtuisi, jos olisi olemassa niin taitava lääkäri, että hän pystyisi estämään ihmisiä kuolemasta, tai vaikka he kuolisivatkin, saisi heidät kuoleman jälkeen elämään ikuisesti? Hänelle sataisi maailmasta rahaa niin paksuin kinoksin, ettei rikkaiden tungokselta kukaan muu pääsisi hänen luokseen. Mutta kasteessa tuodaan ilmaiseksi jokaisen oven eteen aarre ja lääke, joka nielee kuoleman ja säilyttää elossa kaikki ihmiset. Tällaisessa arvossa meidän on pidettävä kastetta ja käytettävä sitä hyväksemme, jotta synnin ja huonon omantunnon painaessa saisimme kasteen voimaksemme ja lohduksemme. Sanomme silloin näin: "Olen kuitenkin kastettu, ja jos minut kerran on kastettu, minulle on myös luvattu, että minä pelastun, että sieluni ja ruumiini saavat iankaikkisen elämän." Juuri sen vuoksi kasteessa tehdään nämä kaksi: ruumis valellaan, koska se ei voi ottaa vastaan muuta kuin veden, ja samalla lausutaan sana, jotta myös sielu saisi, mihin tarttua. Mutta koska vesi ja sana yhdessä ovat yksi kaste, niin täytyy myös ruumiin ja sielun yhdessä pelastua ja elää iankaikkisesti. Sielu pelastuu sanan tähden, johon se uskoo, ruumis taas siksi, että se on yhdistynyt sieluun ja ottaa kasteen vastaan sillä tavoin kuin ruumille on mahdollista. Ruumiimme ja sielumme eivät sen vuoksi voi omistaa tätä suurempaa aarretta. Sen vaikutuksesta me näet tulemme kokonaan pyhiksi ja autuaiksi. Tällaista ei muutoin ikinä voitaisi saavuttaa, ei minkäänlaisella elämänvaelluksella eikä millään teoilla".


      • maarimi
        weha kirjoitti:

        opettaa toisin ku sä. Baptisteilla menee sekaisin yleinen Objektiivinen ja subjektiivinen henkilökohtainen uskon kautta vanhurskauttaminen,

        Raamattu sanoo selvästi: "Olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin" (Ef.2:3).

        Sit opetetaan monin Raamatunkohdin, ettei esim. ennen kahdeksatta päivää ympärileikkaamaton kuollut lapsi joutunut kadotukseen. Samoin ei kasteen tahaton puuttuminen kadota. Näitä on monin Raamatun kohdin uskonpuhdistaja perustellut.

        Ehkäpä olenkin koko elämäni ymmärtänyt luterilaisen opin väärin, ja tietämättäni uskonut kuten vapaissa suunnissa. Harvat perusluterilaiset ymmärtävät opin kiemuroista juuri mitään, kun eivät juuri käy kirkossakaan, ja sielläkin Sanan julistus on usein niin kepeää, että pitää hakeutua muualle, jos haluaa "vahvempaa ravintoa".

        Sen verran kuitenkin uskallan väittää, että lestadiolaiset ja babtistit uskovat lapsen pelastuvan, jos hän kuolee ennen kastetta. Luterilaiset puolestaan uskovat, että vasta kastettu lapsi pääsee kuollessaan taivaan kotiin.

        Sen verran vielä opin vivahteista, että lestadiolaiset ajattelevat, että pienellä lapsella on usko syntyessään, baptistit taas uskovat uudestisyntymisen tapahtuvan vasta myöhemmin. Ja luterilaisilla se tapahtuu jo vauvakasteessa.

        Näin olen ymmärtänyt, mutta voin toki olla väärässäkin, joten korjatkaa veljet ja sisaret. Kuuntelen mielelläni viisaampia!


      • hirvas
        maarimi kirjoitti:

        Ehkäpä olenkin koko elämäni ymmärtänyt luterilaisen opin väärin, ja tietämättäni uskonut kuten vapaissa suunnissa. Harvat perusluterilaiset ymmärtävät opin kiemuroista juuri mitään, kun eivät juuri käy kirkossakaan, ja sielläkin Sanan julistus on usein niin kepeää, että pitää hakeutua muualle, jos haluaa "vahvempaa ravintoa".

        Sen verran kuitenkin uskallan väittää, että lestadiolaiset ja babtistit uskovat lapsen pelastuvan, jos hän kuolee ennen kastetta. Luterilaiset puolestaan uskovat, että vasta kastettu lapsi pääsee kuollessaan taivaan kotiin.

        Sen verran vielä opin vivahteista, että lestadiolaiset ajattelevat, että pienellä lapsella on usko syntyessään, baptistit taas uskovat uudestisyntymisen tapahtuvan vasta myöhemmin. Ja luterilaisilla se tapahtuu jo vauvakasteessa.

        Näin olen ymmärtänyt, mutta voin toki olla väärässäkin, joten korjatkaa veljet ja sisaret. Kuuntelen mielelläni viisaampia!

        helppoa, mutta kyllä Raamattu on totuus kaikessa.
        Tässä on mm. pohdittu kasteasioita, toki ihmisen näkökulmasta, mutta silti.

        http://www.netmission.fi/index.php?id=136#kastekysymys


      • maarimi
        hirvas kirjoitti:

        helppoa, mutta kyllä Raamattu on totuus kaikessa.
        Tässä on mm. pohdittu kasteasioita, toki ihmisen näkökulmasta, mutta silti.

        http://www.netmission.fi/index.php?id=136#kastekysymys

        Noin minäkin olen sen ajatellut. Luther teki sen minkä pystyi, korjasi räikeimmät epäkohdat!

        Tässä vielä baptistien kastenäkemyksestä:

        "Kaste suoritetaan veteen upottamalla Uuden Testamentin esimerkin mukaisesti.
        (Room. luku 6)

        Ainoastaan uskonsa tunnustaneet henkilöt kastetaan. Kaste suoritetaan vain kastettavan omasta pyynnöstä ja sen kautta liitytään paikallisseurakuntaan.

        Raamatussa ei mainita perisyntiä, jonka tähden lapset pitäisi kastaa. Lapset kelpaavat Jumalalle sellaisenaan.

        Vauvoja ei kasteta, vaan usein pidetään nimenantotilaisuus ja lasten puolesta rukoillaan ja siunataan Jeesuksen antaman esimerkin mukaisesti.

        Mitään ikärajaa ei kasteelle ole seurakunnissa annettu, paitsi että sen tulee aina tapahtua omasta pyynnöstä."


      • kommenttina
        weha kirjoitti:

        opettaa toisin ku sä. Baptisteilla menee sekaisin yleinen Objektiivinen ja subjektiivinen henkilökohtainen uskon kautta vanhurskauttaminen,

        Raamattu sanoo selvästi: "Olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin" (Ef.2:3).

        Sit opetetaan monin Raamatunkohdin, ettei esim. ennen kahdeksatta päivää ympärileikkaamaton kuollut lapsi joutunut kadotukseen. Samoin ei kasteen tahaton puuttuminen kadota. Näitä on monin Raamatun kohdin uskonpuhdistaja perustellut.

        ;en halua ottaa kantaa tämän ketjun kiistelyihin, kuin ei muihinkaan.. mutta:

        Kun otit Ef. 2:3 kohdan , on jälleen kerran tarkattava Sanaa laajemmin, asianomaista kokonaisuutta.

        Yrität tuossa väittää, että lapset syntyvät vihan lapsina ilman yhteyttä Jumalaan.

        Lainaus:
        1. Ja myös (herätti) teidät, kuin te kuolleet olitte ylitsekäymisten ja syntein tähden,

        2. Joissa te muinen vaelsitte, tämän maailman juoksun jälkeen ja sen pääruhtinaan, jolla tuulessa valta on, nimittäin sen hengen jälkeen, joka nyt epäuskoisissa lapsissa vaikuttaa,

        3. Joiden seassa me myös kaikki muinen meidän lihamme himoissa vaelsimme ja teimme lihan ja toimen tahdon jälkeen, ja me olimme luonnostamme vihan lapset niinkuin muutkin.

        Tuossa yllä on 3 jaetta ef. kirjeestä.
        Siinä ensimmäisessä Paavali kirjoittaa:

        Ja myös (herätti) teidät, kuin te kuolleet olitte ylitsekäymisten ja syntein tähden,

        KYSYN ; eikö pidä olla ensin elävä, jotta voisi sitten kuolla (hengellisesti), niinhän myös on ruumiillisesti !
        Aivan selvästi Paavali tuo esiin ,lapset jotka ovat tähän aikaan syntyneet, ovat syntyneet uskovaisina , osallisena Kristuksen lunastustyöstä,( he lapsen uskolla sen omistavat,( Matt.18:6 esimerkiksi ) muutoin perisynti heidät kadottaisi).Kun heitä ei ole saatettu kasteen armoliittoon, jossa heitä opetettaisiin ja vahvistettaisiin siinä armoliitossa he syntein ja ylitsekäymisten kautta kulkeutuvat ulos, pois kalliista lapsen uskosta ( eli Jumalan lapseudesta)

        Tätä kehitystä edellä Paavali kuvaa Ef. 2: 1 -3

        Haluan sanoa sinulle Weha, kun sinulla on aikaa, ja uskomisen asiat kiinnostavat, hakeudu entisen Siionisi puhujaveljien kanssa keskusteluun.

        Sinä olet monissa kohdissa aivan oikeilla jäljillä, mutta sitten inhimillisen ymmärryksen ja vääräin opettajain ? vaikutuksesta eksyt monissa tärkeissä opinkohdissa aivan omille teillesi.

        Ajattelisin, että et häviä yhteydenotossa mitään ja toivon että jospa Jumala saisi tätä kautta olla kirkastamassa asioita ja löytämään takaisin, mitä on kadoksissa.
        Se mikä on ihmeellistä: se oikia oppi ja ymmärryskin löytyy sitten ,kun saa Jumalalta näkökyvyn ja sisimpään oikean opettajan.

        Hyvää päivänjatkoa! , aihetta enempään en tällä foorumilla kirjoita.


      • maarimi kirjoitti:

        Ehkäpä olenkin koko elämäni ymmärtänyt luterilaisen opin väärin, ja tietämättäni uskonut kuten vapaissa suunnissa. Harvat perusluterilaiset ymmärtävät opin kiemuroista juuri mitään, kun eivät juuri käy kirkossakaan, ja sielläkin Sanan julistus on usein niin kepeää, että pitää hakeutua muualle, jos haluaa "vahvempaa ravintoa".

        Sen verran kuitenkin uskallan väittää, että lestadiolaiset ja babtistit uskovat lapsen pelastuvan, jos hän kuolee ennen kastetta. Luterilaiset puolestaan uskovat, että vasta kastettu lapsi pääsee kuollessaan taivaan kotiin.

        Sen verran vielä opin vivahteista, että lestadiolaiset ajattelevat, että pienellä lapsella on usko syntyessään, baptistit taas uskovat uudestisyntymisen tapahtuvan vasta myöhemmin. Ja luterilaisilla se tapahtuu jo vauvakasteessa.

        Näin olen ymmärtänyt, mutta voin toki olla väärässäkin, joten korjatkaa veljet ja sisaret. Kuuntelen mielelläni viisaampia!

        tosiBaptisti opettaa eritavalla kuin sinä.

        Kukaan ei voi pelastua ilman uskoa, ei edes pienet lapset. "Ilman uskoa on mahdoton kelvata Jumalalle".

        Kastamattomana kuolleet

        ”Mitä meidän on sanottava kastamattomana kuolleista lapsistamme, jotka jo äidin kohdussa tai synnyttyään, eivät ehdi saamaan kastetta?”

        Tähän on helppo antaa vastaus sekä ennen kahdeksan päivän ikää kuolleista juutalaisten lapsista, että meidän ennen kastetta kuolleista lapsistamme. He eivät näet tee syntiä ympärileikkauksen tai kasteen liittoa vastaan. Sillä lain mukaan heidät tuli ympärileikata vasta kahdeksantena päivänä, kuinka Jumala voisi silloin tuomita ne, jotka kuolivat ennen sitä. Sen tähden meidän tulee uskoa heidän pikku sielunsa heidän taivaallisen Isänsä käteen ja tahtoon, joka on armollinen, kuten tiedämme. Tähän kuuluu myös se mitä Paavali sanoo hienolla, lempeällä tavalla niistä, ”jotka eivät ole tehneet syntiä samalla tavalla kuin Aadam” (Room.5:14), ja Jaakobista ja Eesausta hän sanoo: ”ennen kuin he olivat tehneet hyvää tai pahaa” (Room.9:11).

        Tosin pikkulapset tuovat mukanaan maailman synnynnäistä perua olevan synnin, jota me sanomme perisynniksi. Mutta on kuitenkin suuri asia, etteivät he vielä ole tehneet syntiä (ympärileikkausta tai kastetta koskevaa) lakia vastaan. Sillä koska Jumala luonnoltaan on laupias ja armollinen, hän ei tuomitse heitä kadotukseen sen vuoksi, että he ovat jääneet joko vanhassaliitossa vaille ympärileikkausta tai Uudessa liitossa vaille kastetta.

        Lähde: Luther St. Luisin laitos I, 1040 – Kun Lutherilta kysyttiin, pitäisikö lapsi kastaa, ennen kuin se on ehtinyt kokonaan syntyä, hän vastasi kieltävästi.


      • hirvas
        weha kirjoitti:

        tosiBaptisti opettaa eritavalla kuin sinä.

        Kukaan ei voi pelastua ilman uskoa, ei edes pienet lapset. "Ilman uskoa on mahdoton kelvata Jumalalle".

        Kastamattomana kuolleet

        ”Mitä meidän on sanottava kastamattomana kuolleista lapsistamme, jotka jo äidin kohdussa tai synnyttyään, eivät ehdi saamaan kastetta?”

        Tähän on helppo antaa vastaus sekä ennen kahdeksan päivän ikää kuolleista juutalaisten lapsista, että meidän ennen kastetta kuolleista lapsistamme. He eivät näet tee syntiä ympärileikkauksen tai kasteen liittoa vastaan. Sillä lain mukaan heidät tuli ympärileikata vasta kahdeksantena päivänä, kuinka Jumala voisi silloin tuomita ne, jotka kuolivat ennen sitä. Sen tähden meidän tulee uskoa heidän pikku sielunsa heidän taivaallisen Isänsä käteen ja tahtoon, joka on armollinen, kuten tiedämme. Tähän kuuluu myös se mitä Paavali sanoo hienolla, lempeällä tavalla niistä, ”jotka eivät ole tehneet syntiä samalla tavalla kuin Aadam” (Room.5:14), ja Jaakobista ja Eesausta hän sanoo: ”ennen kuin he olivat tehneet hyvää tai pahaa” (Room.9:11).

        Tosin pikkulapset tuovat mukanaan maailman synnynnäistä perua olevan synnin, jota me sanomme perisynniksi. Mutta on kuitenkin suuri asia, etteivät he vielä ole tehneet syntiä (ympärileikkausta tai kastetta koskevaa) lakia vastaan. Sillä koska Jumala luonnoltaan on laupias ja armollinen, hän ei tuomitse heitä kadotukseen sen vuoksi, että he ovat jääneet joko vanhassaliitossa vaille ympärileikkausta tai Uudessa liitossa vaille kastetta.

        Lähde: Luther St. Luisin laitos I, 1040 – Kun Lutherilta kysyttiin, pitäisikö lapsi kastaa, ennen kuin se on ehtinyt kokonaan syntyä, hän vastasi kieltävästi.

        kerrot, että pikkulapset ympärileikattiin kahdeksantena päivävä...?

        Ei kai sentään tyttöjä leikattu...??


      • kommenttina kirjoitti:

        ;en halua ottaa kantaa tämän ketjun kiistelyihin, kuin ei muihinkaan.. mutta:

        Kun otit Ef. 2:3 kohdan , on jälleen kerran tarkattava Sanaa laajemmin, asianomaista kokonaisuutta.

        Yrität tuossa väittää, että lapset syntyvät vihan lapsina ilman yhteyttä Jumalaan.

        Lainaus:
        1. Ja myös (herätti) teidät, kuin te kuolleet olitte ylitsekäymisten ja syntein tähden,

        2. Joissa te muinen vaelsitte, tämän maailman juoksun jälkeen ja sen pääruhtinaan, jolla tuulessa valta on, nimittäin sen hengen jälkeen, joka nyt epäuskoisissa lapsissa vaikuttaa,

        3. Joiden seassa me myös kaikki muinen meidän lihamme himoissa vaelsimme ja teimme lihan ja toimen tahdon jälkeen, ja me olimme luonnostamme vihan lapset niinkuin muutkin.

        Tuossa yllä on 3 jaetta ef. kirjeestä.
        Siinä ensimmäisessä Paavali kirjoittaa:

        Ja myös (herätti) teidät, kuin te kuolleet olitte ylitsekäymisten ja syntein tähden,

        KYSYN ; eikö pidä olla ensin elävä, jotta voisi sitten kuolla (hengellisesti), niinhän myös on ruumiillisesti !
        Aivan selvästi Paavali tuo esiin ,lapset jotka ovat tähän aikaan syntyneet, ovat syntyneet uskovaisina , osallisena Kristuksen lunastustyöstä,( he lapsen uskolla sen omistavat,( Matt.18:6 esimerkiksi ) muutoin perisynti heidät kadottaisi).Kun heitä ei ole saatettu kasteen armoliittoon, jossa heitä opetettaisiin ja vahvistettaisiin siinä armoliitossa he syntein ja ylitsekäymisten kautta kulkeutuvat ulos, pois kalliista lapsen uskosta ( eli Jumalan lapseudesta)

        Tätä kehitystä edellä Paavali kuvaa Ef. 2: 1 -3

        Haluan sanoa sinulle Weha, kun sinulla on aikaa, ja uskomisen asiat kiinnostavat, hakeudu entisen Siionisi puhujaveljien kanssa keskusteluun.

        Sinä olet monissa kohdissa aivan oikeilla jäljillä, mutta sitten inhimillisen ymmärryksen ja vääräin opettajain ? vaikutuksesta eksyt monissa tärkeissä opinkohdissa aivan omille teillesi.

        Ajattelisin, että et häviä yhteydenotossa mitään ja toivon että jospa Jumala saisi tätä kautta olla kirkastamassa asioita ja löytämään takaisin, mitä on kadoksissa.
        Se mikä on ihmeellistä: se oikia oppi ja ymmärryskin löytyy sitten ,kun saa Jumalalta näkökyvyn ja sisimpään oikean opettajan.

        Hyvää päivänjatkoa! , aihetta enempään en tällä foorumilla kirjoita.

        Jumala on tehnyt eläviksi teidät, jotka olitte kuolleita rikkomustenne ja syntienne tähden.
        2. Ennen te elitte niiden vallassa tämän maailman menon mukaan, totellen avaruuden henkivaltojen hallitsijaa, sitä henkeä, joka yhä vaikuttaa tottelemattomissa ihmisissä.
        3. Heidän joukossaan mekin kaikki ennen elimme noudattaen oman luontomme haluja ja tehden niin kuin ruumiimme ja mielemme tahtoivat, ja näin olimme luonnostamme vihan alaisia niin kuin kaikki muutkin.
        Room.7:10. "ja minä kuolin. Niin kävi ilmi, että käskysana, joka oli oleva minulle elämäksi, olikin minulle kuolemaksi".

        1.Moos.2:17. "mutta hyvän- ja pahantiedon puusta älä syö, sillä sinä päivänä, jona sinä siitä syöt, pitää sinun kuolemalla kuoleman."
        Vastaus: Koska hän silti elää, kuoleman täytyy merkitä hengellistä kuolemaa.

        Siis: "Jumala on uskovaiset tehnyt eläviksi, mutta luonnostamme olimme vihan lapsia niinkuin muutkin".


      • Kempelainen
        maarimi kirjoitti:

        Noin minäkin olen sen ajatellut. Luther teki sen minkä pystyi, korjasi räikeimmät epäkohdat!

        Tässä vielä baptistien kastenäkemyksestä:

        "Kaste suoritetaan veteen upottamalla Uuden Testamentin esimerkin mukaisesti.
        (Room. luku 6)

        Ainoastaan uskonsa tunnustaneet henkilöt kastetaan. Kaste suoritetaan vain kastettavan omasta pyynnöstä ja sen kautta liitytään paikallisseurakuntaan.

        Raamatussa ei mainita perisyntiä, jonka tähden lapset pitäisi kastaa. Lapset kelpaavat Jumalalle sellaisenaan.

        Vauvoja ei kasteta, vaan usein pidetään nimenantotilaisuus ja lasten puolesta rukoillaan ja siunataan Jeesuksen antaman esimerkin mukaisesti.

        Mitään ikärajaa ei kasteelle ole seurakunnissa annettu, paitsi että sen tulee aina tapahtua omasta pyynnöstä."

        Nyanssina, pitää erottaa oikea väärästä, ennen kuin kastetaan. Kyllä siinä sellainen käytännön seikka on.

        Muuten, Jumalalle kiitos, täyttä totta, uskoa ja armoa.

        Rauhaa…. Mutta tuo WeHan viha vanhurskauttamista vastaan, siinä Hän on täysin hakoteillä.

        Kerkesin lukea aikoinaan, neljäkymmentä vuotta sitten Lutherista ja Einsteinistä kaiken mahdollisien, joista juuri Luther on nyt Wehan idoli.

        Mistä tämä Lutherin ”hengellinen kasvu” sitten alkoi, se alkoi siitä, kun tajusi lukiessaan Roomalaiskirjettä, että usko jo yksin luetaan vanhurskaudeksi, siis kelvolliseksi iankaikkiseen elämään. Tämä avasi Lutherin silmät, miksi WeHa nyt on sitä vastaan.

        Room. 10;10, kuuluu näin. >> Sydämen usko tuo vanhurskauden, suun tunnustus pelastuksen.> Ja Abram uskoi Herraan, ja Herra luki sen hänelle vanhurskaudeksi. Ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi, polvesta polveen, iankaikkisesti. Sillä mitä Raamattu sanoo? "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi". mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi;


      • tosibaptisti
        kommenttina kirjoitti:

        ;en halua ottaa kantaa tämän ketjun kiistelyihin, kuin ei muihinkaan.. mutta:

        Kun otit Ef. 2:3 kohdan , on jälleen kerran tarkattava Sanaa laajemmin, asianomaista kokonaisuutta.

        Yrität tuossa väittää, että lapset syntyvät vihan lapsina ilman yhteyttä Jumalaan.

        Lainaus:
        1. Ja myös (herätti) teidät, kuin te kuolleet olitte ylitsekäymisten ja syntein tähden,

        2. Joissa te muinen vaelsitte, tämän maailman juoksun jälkeen ja sen pääruhtinaan, jolla tuulessa valta on, nimittäin sen hengen jälkeen, joka nyt epäuskoisissa lapsissa vaikuttaa,

        3. Joiden seassa me myös kaikki muinen meidän lihamme himoissa vaelsimme ja teimme lihan ja toimen tahdon jälkeen, ja me olimme luonnostamme vihan lapset niinkuin muutkin.

        Tuossa yllä on 3 jaetta ef. kirjeestä.
        Siinä ensimmäisessä Paavali kirjoittaa:

        Ja myös (herätti) teidät, kuin te kuolleet olitte ylitsekäymisten ja syntein tähden,

        KYSYN ; eikö pidä olla ensin elävä, jotta voisi sitten kuolla (hengellisesti), niinhän myös on ruumiillisesti !
        Aivan selvästi Paavali tuo esiin ,lapset jotka ovat tähän aikaan syntyneet, ovat syntyneet uskovaisina , osallisena Kristuksen lunastustyöstä,( he lapsen uskolla sen omistavat,( Matt.18:6 esimerkiksi ) muutoin perisynti heidät kadottaisi).Kun heitä ei ole saatettu kasteen armoliittoon, jossa heitä opetettaisiin ja vahvistettaisiin siinä armoliitossa he syntein ja ylitsekäymisten kautta kulkeutuvat ulos, pois kalliista lapsen uskosta ( eli Jumalan lapseudesta)

        Tätä kehitystä edellä Paavali kuvaa Ef. 2: 1 -3

        Haluan sanoa sinulle Weha, kun sinulla on aikaa, ja uskomisen asiat kiinnostavat, hakeudu entisen Siionisi puhujaveljien kanssa keskusteluun.

        Sinä olet monissa kohdissa aivan oikeilla jäljillä, mutta sitten inhimillisen ymmärryksen ja vääräin opettajain ? vaikutuksesta eksyt monissa tärkeissä opinkohdissa aivan omille teillesi.

        Ajattelisin, että et häviä yhteydenotossa mitään ja toivon että jospa Jumala saisi tätä kautta olla kirkastamassa asioita ja löytämään takaisin, mitä on kadoksissa.
        Se mikä on ihmeellistä: se oikia oppi ja ymmärryskin löytyy sitten ,kun saa Jumalalta näkökyvyn ja sisimpään oikean opettajan.

        Hyvää päivänjatkoa! , aihetta enempään en tällä foorumilla kirjoita.

        ei tarvitse muuta kun kysyä siionin veljiltä mikä on totuus;)


      • hirvas kirjoitti:

        helppoa, mutta kyllä Raamattu on totuus kaikessa.
        Tässä on mm. pohdittu kasteasioita, toki ihmisen näkökulmasta, mutta silti.

        http://www.netmission.fi/index.php?id=136#kastekysymys

        nuo kirjan, ja lainaukset on leikattu perusteellisesta opetuksesta. Siis pätkitty.

        Lutter sanoo, että lapiskaste on Paavilta, mutta se on myös apostolien käytäntö.

        Siis Luther opettaa, että usko sakramenttiin vanhurskauttaa, ja näin se on.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      298
      3219
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1743
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1275
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1253
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1159
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1148
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      46
      1045
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      964
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      906
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      64
      821
    Aihe