Miten kauan teillä meni toipua erosta. Meillä 2 lasta ja 16 vuotta yhteistä taivalta. Virallinen ero tuli voimaan toukokuussa 2007 ja edelleenkin lasten asioista sovitaan meilillä/tekstareilla. Kerran ollaan puhelimessa puhuttu ja senkin jälkeen itkin yli tunnin. Olen edelleen vihainen ja katkerakin, ylpeytetni ei anna periksi kohdata kasvotusten. Ens kesänä vanhimman lapsen ylppärit, johon ex-mies tulee uuden heilansa kanssa. En tiedä mitä mulle tapahtuu!? Kestänkö? Hän petti ja jätti. Minä yksin, varmaan lopun elämää..
KAUANKO KESTÄÄ TOIPUA?
25
3899
Vastaukset
- anteeksi annettu
Ainoastaan narsistisesti luonnehäiriöisillä toipumiseen menee kauan
- anna aikaa
Eron kokenut tietää ettei helppoa ole koskaan. Välillä menee paremmin välillä huonommin, itsetunnon löytäminen on tärkeää jätetylle ja petetylle, miten se löytyy, en vielä tiedä. Mutta sitten varmaan pystyy jo kohtaamaan ex-puolisonkin helpommin.
- eronnut mies
anna aikaa kirjoitti:
Eron kokenut tietää ettei helppoa ole koskaan. Välillä menee paremmin välillä huonommin, itsetunnon löytäminen on tärkeää jätetylle ja petetylle, miten se löytyy, en vielä tiedä. Mutta sitten varmaan pystyy jo kohtaamaan ex-puolisonkin helpommin.
jos tunnet olevasi se petetty osapuoli niin 4 vuotta jo helpottaa mut koskaan siitä ei pääse eroon .noi ylppärit ja riparit on aina vaikeita juttuja
- Narsisti
tässä olet!
- toisinpäin
Narsisti selviää erosta ainakin näennäisesti paremmin. Narsistihan sulkee elämästään sellaisen,joka ei enää kunnioita/palvo häntä. Eron jälkeen narsisti etsii oitis uuden suhteen ja hänen tarpeet ovat hänen mielestään tärkeimmät. Siinä unohtuu omat lapset yms ja hän keskittyy vain itseensä.Ei narsisti jää roikkuun, Hän on vahva. Se on jotain muuta sellaisella joka häiritsee toista vielä vuosienkin jälkeen.
Jätetty nainen varmaan toipuu kauemmin kuin mies. Keskustelun aloittajalle: anna toipumiseen aikaa.Toivotan voimia
- puoli vuotta erosta
meni siitä kun sain tietää että miehellä on toinen nainen. Takana 22 vuotta naimisissa. Eikä helppoa ole vieläkään, mutta välit ovat asialliset ja pystyn jo ajattelemaan että elämällä on minullekin jotain tarjottavaa.
Meilläkin yo-juhlat ensi kesänä, samoin nuorimmaisen rippijuhlat. En edes ole ajatellut että mieheni uusi nainen tulisi sinne, eihän se kuulu hänelle. Vai haluaako lapsesi välttämättä näin? Etkö voisi kertoa lapsellesi että tilanne on sinulle vaikea, ja kyseessä on kuitenkin perhejuhla? Miehen luulisi tämän kyllä ymmärtävän.
Käy puhumassa jollekin ulkopuoliselle tuosta katkeruudestasi, ettei se pilaa sinun omaa elämääsi. Tai jos löytäisin jostain eroseminaarin, johon osallistua. Voisit siellä hoitaa itseäsi, ja saisit eväitä toipumiseen.
Kaikkea hyvää sinulle!- siihen
menee loppuelämä...
- samoja kokenut
siihen kirjoitti:
menee loppuelämä...
kulkee kun mikä muukin elämänmuutos,mutta ei kannata jäädä katkeruuteen.
Olen kokenut ihan samoista syistä eron ja en ymmärrä miestä joka tuo uuden heilansa heti perhejuhliin.
Mutta elämässä on varmasti tulossa aina myös hyvääkin,kovien kokemusten jälkeen.
Aurinko paistaa varmasti vielä!
- on aika hyvät
erosta huolimatta. Tosin lapset jo teinejä, joten olemme vain harvoin tekemisissä. Yleensä puhelimitse.
Olimme naimissa 15 v, yhdessä 19 v. Erosimme aloitteestani. Yksi syy muiden joukossa oli miehen jatkuva uskottomuus ja siitä seurannut luottamus- sekä arvostuspula.
Vaikka välimme ovat ihan sopuisat niin en todellakaan kutsu exän kumppania kuopuksemme rippijuhliin ensi kesänä. Vaikka muuten daami on oikein mukava, niin en kyllä aio syöttää ja juottaa naista, joka teki mieheni kanssa huorin. Se on selkeä juttu. - vei kauan
Minulla meni 5v ennen kuin sain oltua niin, että en enää lainkaan ajatellut eroa.Ihmettelen kuinka toisilta menee vain 2v.Kertaakaan en ole tavannut eksääni eron jälkeen, enkä ollut missään tekemisissä.Olen jo 10v ollut yksin, enkä varmaan koskaan enää aloita suhdetta.En ole onnellinen, enkä surullinen,olen vaan.
- kehittää
itselles ystäviä ympärille, niin se varmasti lieventää yksinäisyyttä...ja tuolloin tulee elämään muutakin kuin vanhan ajattelu.
"KAUANKO KESTÄÄ TOIPUA?"
Uskon että ei koskaan, kun on vielä yhteisiä lapsia. Itse olin 35 vuotta ja nyt pari vuotta ollaan oltu erillään, ...että vaikea se todella on molemmille osapuolille. Kun toinen vielä silloin tällöin muistuttaa olemassa olollaan, kuten nyt on tapahtunut.
Olen siis mies, et joskus näinkin päin. - .................
Ensimmäinen vuosi on pahinta, joten älä edes oleta, että tuskan pitäisi olla ohi. Kannattaa aktiivisesti käsitellä eroaan, että ei jäisi loppuelämäkseen katkeruuden valtaan...aineksia meillä jätetyiksi tulleilla on. Lasten juhlista sanoisin sen verran, että mikä kumman oikeus exäsi uudella onnella on tulla niihin juhliin? Jos lapsesi sitä ehdottomasti haluaa, niin silloin hän voi tulla, mutta exälläsi (saati hänen heilallaan) ei ole sananvaltaa asiassa. Ylioppilasjuhlat ovat lapsen juhlat ja sinä voit keskustella tilanteesta myös hänen kanssaan. Tuskinpa lapsesikaan haluaa tilannetta, joka on sinulle liian tuskallinen. Minullakin kesti toista vuotta ennen kuin pystyin edes sattumalta tapaamaan exäni itkemättä. Enkä mielestäni ole mikään narsisti, avioliittoa kesti meillä 30 vuotta. Yhden lapseni valmistujaisjuhlia vietetään ensi kesänä minun kodissani. Aikuisen lapseni kanta on, että isän hän kutsuu, mutta ei hänen uutta onneaan. Jos isä ei voi ilman uuttaan tulla niin olkoon sitten tulematta. Minä tapasin exäni uuden lapsenlapseni syntymäpäivillä ensimmäisen kerran. Oli jollakin tavalla neutraali maaperä kun olimme poikani ja miniäni kodissa. Ajattelin, että minä en ole hänelle mitään pahaa tehnyt, joten en pyrkinyt mitenkään välttelemään. Naisparka tuskin uskalsi suutaan avata ja seurasi exääni kuin hai laivaa. Kokemukseni oli, että jäin niskan päälle :-)
Luin yhdestä kirjasta, että näille exän uusille uskottomuuteen osallistuneille kumppaneille pitää pyrkiä mielessään antamaan anteeksi, oman itsensä takia. Mutta anteeksi antaminen ei tarkoita sitä, että heidät pitäisi tavata saati jotenkin tutustua tai ystävystyä. Pitää vain pyrkiä sellaiseen elämään, johon tällä ihmisellä, joka on jo tarpeeksi saanut pahaa aikaan, on mahdollisimman vähän vaikutusta.
Vihaa vihasi täysillä, se on edellytys siihen, että pystyt joskus irrottautumaan exästäsi. Repsahduksia tosin tulee joskus ihan yllättäen, mutta niiden kanssa on vain elettävä. Elämässä saa kaikenlaisia haavoja ja niiden kanssa on vaan elettävä. Minulla viha on kolmessa vuodessa muuttunut säälinsekaiseksi myötätunnoksi. AIkaisemmin olin todella kateellinen ja mustasukkainen, nyt olen ruvennut ymmärtämään, että ei ole helppoa heilläkään eikä vallankaan exällä nyt kun rakkauden huuma on ohi. Avioerossa sitä vaihtaa vanhat tutut ongelmat uusiin ja ihan tuntemattomiin. Yritä saada elämääsi jotain sellaista uutta, mihin aikaisemmissa oloissa ei olisi ollut mitään mahdollisuutta. Kuka sen on sanonut, että sinä olisit yksin lopun elämääsi?- Juuri eroamassa
hienosta kirjoituksesta. Sain siitä paljon ajateltavaa ja eväitä mennä eteenpäin samankaltaisessa tilanteessa. Tuntuu että valo
häämöttää jo enkä ole aivan epänormaali kun en
halua tavata exäni uutta enkä kutsua kotiini.
- sellasta se on
itse avoliitossa yli 14v, pari vuotta siinä kesti ja nyt on kolmas mies jota katson voisiko jo alkaa elää sitä parielämää,kunnon miehiä on harvassa ..ikävä kyllä aina joko alkoholi on mukana, tai sitten luonne pers...tä.......
- Maariia..
Avasin tämän sivuston lukeakseni JUURI näitä tarinoita!
Minulla erosta 1v 2kk. Yhteiseloa oli takana 16v ja lapsia 3. Ex päätti lähteä tunnustelemaan, että miltäs tämä elämä yksin tuntuu.. ja arvatenkin kuukauden perästä selvisi, että erään rouvan luota sitä omaa itseään oli etsinyt. Ja vielä monta kuukautta ennen eroilmoitustaan.
Viime kevät oli kauhea, olin niin yksinäinen (vaikka ystävät ja sukulaiset tukivat), katkera, vihainen ja niin äärimmäisen pettynyt exääni, joka ei ollutkaan ollut ollenkaan sellainen kuin ajattelin. Alkoi paljastua muitakin pettämisiä liittomme ajalta. Kävin ammattiauttajan puheilla ja sieltä sain hyvät avaimet lukkotilanteisiini, ts. kun vajoan liian syvälle surkeuteeni. Syksy meni hienosti ja tunsin eläväni täysillä! Nyt sitten on taas jokin surkuvaihe ollut menossa, haikeus, enkä millään meinaa muistaa exän törkeitä tekoja enkä sättimistä kotosalla. Onneksi kirjoitin ne eron aikaan ylös, ja aina niitä kirjoituksia luettuani tunnen voimieni palaavan ja tajuan aina uudelleen, että tämä mies ei ole todellakaan minun arvoinen.
Kävelen useastikin peilin eteen ja totean ääneen, että olen kaunis, kolmekymppinen nainen, jolla on terveet ja ihanat lapset, työpaikka ja koti, ex ei tajunnut mitä menetti. Itsensä tsemppauskin kummasti auttaa.:)
Kun vain muistaa, että ITSE ON ITSENSÄ PAHIN VIHOLLINEN! Toki suru pitää surra, mutta täytyy pyrkiä kaikin voimin ylös siitä lohduttomasta olotilasta. Täytyy löytää ne omat avaimet, jotka toimivat juuri sinulle.
Kaikkea hyvää ja tsempataan.. Meille on tarjolla vielä paljon parempaa, hyvä, kun noista petturin retaleista päästiin!!:) - .........
Minäkin suosittelen kaikille jätetyille ammattiauttajan puheilla käyntiä. Viime kesänä oli erostamme kulunut jo yli kaksi vuotta ja tunsin ajattelevani exääni vieläkin ihan liikaa. Muutama käynti ammatti-ihmisen luona sai ajatukseni uusille urille ja tuotti terveellisiä oivalluksia. Kävin ensimmäisenä syksynä myös Fisherin eroseminaarin, jossa tavoitteena on tehdä erokriisistä oppimiskokemus. Kyllä se on sitä ollutkin! Uhriasenne ja katkeruus ovat pahimmat viholliset. Katkera vanha nainen on paholaisen huippuluomus, joten sitä pyrin kaikin voimin välttämään. Ajan kuluessa pystyy ottamaan huumoriakin mukaan. Eipä tuo uusi onni kovinkaan kaksista miestä saanut, kerran petturi - aina petturi. Perusluonteestaan mies ei pääse eroon.
Tosiaan...suosittelen kaikille jätetyille Kari Kiianmaan ym. kirjaa Revitty sydän - voiko uskottomuudesta toipua (Minerva kustannus 2007). Olemme itse oman elämämme vastuuhenkilöitä, yhden petollisen miehen ei saa antaa pilata koko hommaa. Lapset ovat minullekin olleet se kaikkein tärkein voimavara ja voimien antaja, vaikka aikuisia jo ovatkin. - usko itseesi
kelpaat "kelle vaan". Mene mukaan elämään. Älä menetä uskoasi itseesi!
- uusiutunut
Mies lähti kävelemään neljä vuotta sitten. Ensimmäinen vuosi oli kovaa, koska rouva-status meni, mutta sitten rupesi havaitsemaan, miten kurjaa itse asiassa oli ollut. Nyt voi tehdä mitä haluaa!
Erossa exä osoitti kaikki huonoimmat puolensa, joten ei tarvitse haahuilla sen perään vaan päinvastoin voi iloisesti ajatella, miten kivaa on olla ilman sitä. Toivon vaan koko ajan, että sillä on joku nainen huolehtimassa, että lapsillamme olisi helpompaa. Perhejuhlia ei ole ollut, missä täytyisi tavata, joten siihen en osaa sanoa mitään. Ystäväni sanoi ehdottoman ein oman exänsä uudelle avovaimolle, kun lapsi meni naimisiin. Näissä paikoissa testataan, missä vaiheessa eron käsittely kullakin on. Jos on huono itsetunto, miehet samoin kuin naisetkin tuovat näitä uusia paikalle siksikin, että ihmiset näkisivät, että he ovat voittajia. Sanoisin, että kannattaa olla rehellinen itselleen - mitä ihan oikeasti ajattelee menettäneensä. Mitä muut ajattelee, miten muut kohtelee, otetaanko minua yksin todesta, osaanko viehättää ketään - mitä väliä? Olkaa rehellisiä itsellenne.
- MailV
Laskennallisesti erosta toipuminen kestää kaksi vuotta?! Taikka se riippuu ihmisestä isestään. Ensimmäinen vuosi menee siihen, että jokaisen juhlapyhän, syntymäpäivien, vuotuisten tapahtumien ja kaiken muun yhdessä eletyn ajan tavat täytyy oppia pois! Ne pitää vain jaksaa elää läpi ja näin poisoppia niistä se mennyt elämä?
Toiseisen vuoden aikana sitä oppii nuo tilanteet uudella tavalla ja niihin alkaa kehittyä uusi sävy. Vielä tällöinkin saattaa muistella jotain yhteistä, mutta tällöin sen kokeminen ei ole enää niin vaikeaa!
Erosta on hieman yli 1.5 vuotta ja nyt alkaa hiljalleen toipumaan? Mutta en hötkyile mitään vaan annan vielä ajan kulua! - mutta erittäin törkeästä
pettämisestä toipuva, mieheni halusi jatkaa kuitenkin ja niin minäkin, lopulta. Hänen puoleltaan tuleva käyttäytyminen oli todella aliarvoista silloin alkukuukausina, koska ei halunnut tunnustaa tekosiaan (jotka kuitenkin tiesin). Ja hän ei päässyt rakastumisestaan kakkoseen eroon, vaikka yritin, että lähtisi, kun kerran haluaa. Hyvin monimutkainen tapaus oli tuo meidän juttu, eikä sitä lyhyesti voi selittääkään.
Loppuviimeinkin, kun kakkonen meni menojaan taas uuden miehen matkaan (hänkin oli silloin varattu, mieheni työkaveri), elämä alkoi pikku pikku hiljaa sujumaan meidänkin välillä. Toki se vaati paljon minulta ja häneltä, terapiassa ollaan käyty molemmat. Ehkä vaikeimman kautta ollaan saatu korjattua tätä meidän yhteistä liittoa, molemmat meistä tapojaan yrittänyt korjata.
Se maaginen kaksi vuotta minun toipumiseeni tuosta nöyryytyksestä meni. Monet eronneet puhuvat myös kahdesta vuodesta, minkä vähintään vaatii toipua, tiedä häntä.
Kaikkea hyvää sinulle ja jaksamista jatkossa, onnen sinä olet elämässäsi ansainnut!! - ehkä petetty
Kuinka sait selville,että miehelläsi oli uusi suhde?Mitkä oli tunnus merkit.Sanoiko hän sinulle,että rakastaa sinua eikä koskaan pettäisi sinua.?On niin epävarma olo,kun ei tiedä miten asiat oikein on.olen lähdössä muutamaksi päiväksi pois kotoa ja mies jää lasten kanssa yksin.välimatka näillä on pitkä,mutta ei se ole este.voi helvetti kun voi sydän alasta ottaa kun pelkää,että on hyllytettyjen vaimojen osastolla.20v.0len antanut miehelleni ja saat uskoa että helppoa ei ole ollut kun ympäristö tekijät ovat olleet enemmän tai vähemmän mieltä alentavat.
- näin on
ok ok ok
- melkein 30 v naimisissa
Koskaan ei tunnustanut mitään, vaikka jopa kysyin nätisti. Sanoi ja jutteli aina, että koskaan ei pettäisi ja jättäisi minua. Rakastaa aina.
Pettämisen merkkejä vuosia. Kaikki tapahtui kaukana kotoa, jotta ei vahingossakaan tulisi tietoon. Hallitsi asiat, mutta ei tarpeeksi hyvin.
Alkaa huolehtimaan kunnostaan, ulkonäöstään yhä enemmän,enemmän menoja, puhelimen kanssa varovainen, reissuiltaan tultuaan joskus jopa ylihuolehtiva. Loppuvaiheessa alkaa epäilemään, että itse petät. Merkkejä on monia, mutta luulen, että itse tiedät ja vaistoat, milloin kaikki ei ole kunnossa.
Sanon vain, että älä odottele liian kauan, rikot sillä vain itsesi. Ota asiasta selvää, jos asia vaivaa. Muista se, että tällainen ihminen ei koskaan itse tunnusta tai halua eroa. Itse joudut kaiken tekemään, jos et halua sellaisen ihmisen kanssa olla naimisissa. - ehkä petetty
melkein 30 v naimisissa kirjoitti:
Koskaan ei tunnustanut mitään, vaikka jopa kysyin nätisti. Sanoi ja jutteli aina, että koskaan ei pettäisi ja jättäisi minua. Rakastaa aina.
Pettämisen merkkejä vuosia. Kaikki tapahtui kaukana kotoa, jotta ei vahingossakaan tulisi tietoon. Hallitsi asiat, mutta ei tarpeeksi hyvin.
Alkaa huolehtimaan kunnostaan, ulkonäöstään yhä enemmän,enemmän menoja, puhelimen kanssa varovainen, reissuiltaan tultuaan joskus jopa ylihuolehtiva. Loppuvaiheessa alkaa epäilemään, että itse petät. Merkkejä on monia, mutta luulen, että itse tiedät ja vaistoat, milloin kaikki ei ole kunnossa.
Sanon vain, että älä odottele liian kauan, rikot sillä vain itsesi. Ota asiasta selvää, jos asia vaivaa. Muista se, että tällainen ihminen ei koskaan itse tunnusta tai halua eroa. Itse joudut kaiken tekemään, jos et halua sellaisen ihmisen kanssa olla naimisissa.Olen kallistumassa sinun ajatukseen,sillä merkit ovat juuri niitä joita kuvailit.En koskaan pettäisi sinua,luuletko,että istuisin tässä katsomassa sinua.Minun mielestäni jos on vain kaveri kys.henk.ei lähetä rakkaani kutsuma nimeä,eikä sellaista viestiä,että nähdään silloin.Vaimo lähtee kolmeksi päiväksi kotoa pois.Seuraan tilannetta,mutta noiden merkkejen jälkeen en luota.No jokainen aikuinen ihminen tekee tilit omasta elämästä,mutta sen sanon suoraan,että tulee kalliiksi.Ainoa keino selviytyä on keskittyä ajattelemaan ja hoitamaan itseäni ja vahvistamaan lapsia.Saa nähdä kuka viimeksi nauraa.
- Toipunut
Avioero on niin kova juutu, että se jätää aina jälkensä jotka eivät häviä koskaan. Itse erosin lähes seitsemän vuotta sitten vaimon uskottomuuden takia. Mutta usko tai älä, kokemus oli kaikessa karmeudessaan ja kasvattavuudessaan sellainen etten luopuisi siitä mistään hinnasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1908647
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264808- 504268
- 623837
- 513236
- 503030
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262696- 432501
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.482479Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382243