hammaspeikko

haltsi

hei mulla on hampaat tosi huonossa kunnossa ja hammaslääkäripelko on ollut melkonen, sillä nuorempana olen joutunut jo juosta hammaslääkärillä reikien ja rautojen takia :/ tiedän kuitenkin että joskus ne on korjattava ja nyt alan jo uskaltaa ajatella sitä...mutta minkähän hintaista tämä lysti on kun noin 8hammastani joudutaan varmasti poistamaan? kelaltahan saa jotain korvauksia varmasti, sillä olen äitiyslomalainen...?ja sitten kyselen ehkä tyhmiä, mutta kysynpähän joltain joka tietää että tarkoittaako kokoproteesit siis tekareita jotka saa myös irti suusta, vai istutetaanko ne suuhun ja ne joila niitä on niin hintoja laittakaa pliis kun netissä hintoja on aikas vähän (ja laittakaa hintoja joita te olette joutuneet maksamaan)?kiitos etukäteen :)

4

561

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itse..

Ala tekemään diagnooseja..huonotkin hampaat yritetään yleensä pelastaa paikkaamalla tai juurihoidolla..viimeinen vaihtoehto on hampaan poisto.

Itse olen aina ravannut urakalla hammashoitoloissa, hampaita oiottu 10-vuotta, joten todella sai kuukauden välein käydä. Mitään traumoja ei jäänyt..oli ilkeitä hammaslääkäreitä jne. Mutta pakkohan ne hampaat on hoitaa..milläs sitä muuten kohta söisi mitään.

Kelalta SAA KAIKKI n.40% takaisin yksityisen hammaslääkärinpalveluista. Äitiysloma ei nykyään hirveemmin vaikuta hammashoitoon, ainakaa pääkaupunkiseudulla eli samassa asemassa olet kuin muutkin aikuiset.

Yleensä hampaat kannattaa hoitaa kuntoon jo lapsen hankintaa eli suunnitteluvaiheessa: ei odotusvaiheessa tai lapsen syntymän jälkeen, jotta siitä olisi jtkin hyötyä lapselle. Vanhempien huonot hampaat/hammaslääkärpelko siirtyvät usein myös lapselle, koska lapsi oppii helposti huonoille tavoille myös suuhygieniassa.

Kokoproteesit on irrotettavat eli ei yleensä kiinnitetä millään suuhun. Nuorelle ihmiselle kokoproteeseita ei yleensä suositella. Vanhemmilla ok, mutta eivät ne omia hampaita koskaan korvaa. Myös kokoproteeseista on ongelmia:ei esim. pysy suussa, hankaa limakalvoa, aiheuttaa sieni-infektioita..jne.

Tarkastus maksaa 12€, eli jos sen nyt ensimmäiseksi varaisit...pääset alkuun. Ja kannattaa aikaa varattaessa ilmoittaa pelosta, niin osaa hammaslääkäri paremmin ennakoida tulevaa.

• Äitiliini minäkin

Itselläni sama homma, reikiä ja poistoon meneviä hampaita löytyy. Itelläni myös se kauhee hammaslääkäripelko, mutta nyt sitte viimein sain itteeni niskast kii ja soitin ajan hammastarkastukseen ja siellä onkin sit jo käyty :) Hyvä etten purskahtanut itkuun siel hammaslääkärin huonees kun menin istuu sinne "piinapenkkiin"! Ja se häpeä että olin päästänyt hampaat niin huonoon kuntoon. Mutta kaikki sujui kivasti, hammaslääkäri oli ihmeen ymmärtäväinen vaikka sanoikin onhan tämä harvonaista, mutta sain jopa kehuja etuhampaistani (ehkä kuulostaa pieneltä jutulta mutta tällaselle pelkääjälle se oli tosi kiva kuulla!) ja ilmoitti sitten että reikiä on ja muutama poistetaan muttei tehnyt mitään isoa numeroa asiasta. Joten tosi hyvä mieli jäi ja ensi viikolla uusi käynti. Ihme kyllä, enää en stressaa itekkää vaan menen mielelläni hoitamaan hampaat kuntoon. Vaikka kipua onkin tiedossa todennäköisesti mutta kestän sen ennemmin kuin menetän hampaani! Tsemppiä sulle ja varaa joo rohkeesti aika tarkastuksen -se on jo osa voittoa ja siitä saat jo vähän lisää itseluottamusta :)

• haltsi

voi vitsit ihanaa että on joku jolla sama juttu (tai siis tuskin ihan samanlainen suun sisältö :)) Pelko on juuri siksi niin suuri sillä nuorena aina hammaslääkärit pelotteli ja mollasi reikiintyneistä hampaista vaikka syy ei ollut minun, ja vaikka kuinka harjattiin ja hoidettiin niin reikiä tuli.Uskon kuitenkin että jo alan uskaltaa ottaa puhelimen käteeni ja soittamaan onhan se kuitenkin niin että terveys ennen kaikkea ja onhan tässä synnytyksestäkin selvitty :DDD

• ziznnaz
        haltsi kirjoitti:

voi vitsit ihanaa että on joku jolla sama juttu (tai siis tuskin ihan samanlainen suun sisältö :)) Pelko on juuri siksi niin suuri sillä nuorena aina hammaslääkärit pelotteli ja mollasi reikiintyneistä hampaista vaikka syy ei ollut minun, ja vaikka kuinka harjattiin ja hoidettiin niin reikiä tuli.Uskon kuitenkin että jo alan uskaltaa ottaa puhelimen käteeni ja soittamaan onhan se kuitenkin niin että terveys ennen kaikkea ja onhan tässä synnytyksestäkin selvitty :DDD

heips, itselläni on todella kamala pelko mennä hammaslääkääriin ja iseasiassa pelko on kokoajan vain pahentunut vaikka ennen jouduin käymään hammaslääkärissä todella useastikkin oikomishoidon seurauksena. Olen myöskin päästänyt hampaani todella huonoon kuntoon ja nyt niitä sitten poistellaan ja poraillaan.. nyt takana 3 paikkausta ja poistettiin yksi ylä viisuri.. kyllä siitä selviää.. hammaslääkärinikin sanoi että pahin on takana kun puudutus on pistetty ja mikä hassua niin se ei minusta edes tunnu missään :D Kunnallisella on itseasiassa ihan halpa käydä tarkastus ja paikkauskin vain jotain parisen kymppiä kun taas vertaa yksityisen hintoihin.. tsemppiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      50
      4154
    2. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      35
      1959
    3. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      153
      1346
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      154
      1232
    5. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      42
      1024
    6. Miten suhtautuisit

jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      192
      992
    7. Sari Multala teki "riikkapurrat"

Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.
      Maailman menoa
      229
      976
    8. Sinut mies vain haluan

Olet kohtaloni. Kaikessa riipaisevassa rakkaudessa, sinä se olet. ❤️
      Ikävä
      80
      947
    9. Mitähän sä näit siinä akassa?

Älä nyt vain sen kanssa ala mitään.
      Ikävä
      55
      820
    10. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      122
      815
    Aihe