Omalääkärin vaihtaminen

Miten vaihdetaan?

Olisikohan täällä ketään, joka olisi jostain syystä halunnut vaihtaa terveyskeskuksen omalääkäriä? Ja myös saanut lääkärin vaihdetttua?

Tai olisiko muuten tietoa, että miten asia käytännössä tapahtuu?

Pitääkö sanoa syy? Tiedän, että esim. musliminaiset ovat voineet vaihtaa miespuolisen lääkärin naislääkäriin uskontonsa takia.

Minulle määrättyä omalääkäriä en ole nähnytkään, mutta aika annetaan aina hänen sijaiselleen. Tämän sijaisen kanssa meillä on keskinäisiä ymmärtämisongelmia. Enkä luota häneen yhtään. Hän muunmuassa käski minun lopettaa lääkityksen, joka on minulle elintärkeä. En lopettanut lääkitystä. Toki se olisi poístanut tämän minun lääkäriongelman aika nopeasti.

Onko tässä ainoa mahdollisuus muuttaa asumaan eri tiimin alueelle? Aika monimutkainen ja hintava ratkaisu sekin.

Mitä mieltä muut olette tästä omalääkärijärjestelmästä? Minun mielestäni tämä on vain heikentänyt potilaan asemaa.

29

7605

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minulle anettiin

      paperit miksi haluan vaihtaa lääkäriä,kyseinen lääkäri on pöön aut,hutaa ja ei kuuntele sillä on hemetiksi hommia mut purkaa sen potilaihin ja minulekkin valittaa lääkeistä mtä olen 15v.käyttännyt,kerran se huusi käytävällä et hänellä menee hermot ku oli hukkan mun reseptin jonnee.......PS.Näppikses vikaa..

      • Miten vaihdetaan?

        Mistä sulle annettiin ne paperit? Itse olen kysynyt terveyskeskuksesta, mutta ei kuulema ole valmista lomaketta.


      • Anonyymi
        Miten vaihdetaan? kirjoitti:

        Mistä sulle annettiin ne paperit? Itse olen kysynyt terveyskeskuksesta, mutta ei kuulema ole valmista lomaketta.

        Itä-Helsinki kävelin oma terveysasema.Sanoin suoraan aikaa varatessani sille ja sille,lääkärilleni en enää mene.Asia järjesty heti.Ystäväni marssi sama terveysasema siihen ajan varauskopiin.Sano haluaa vaihtaa terveysasemaa.Sanoi paikan minne itä-Helsinki.Onnistu .Nainen teki koneella jotain.Sanoiko se on toiseen terveysaseman viivellä p siirety oliko 1 viikko vai kaksi.Kun tiedot siellä.Ilman syitä miksi miksi vaihdot,ei tietoa vaadittu Mitää papereita ei ole vaihtoihin.Asioidaan itse oman terveyaseman ajan varaus piste!Homma hoituu siinä!


    • niminen se

      elintärkeä lääkkeesi on?

      • joka täällä kyselee???

        Mitähän sä tollakin tiedolla teet?

        Elintärkeitä lääkkeitä on paljon. Mulle tuli lähinnä mieleen nää, joita käytetään elimensiirtojen jälkeen. Tai oisko aids-lääkkeet? Syöpälääkkeet? Sydänlääkkeet?


      • kyselen,
        joka täällä kyselee??? kirjoitti:

        Mitähän sä tollakin tiedolla teet?

        Elintärkeitä lääkkeitä on paljon. Mulle tuli lähinnä mieleen nää, joita käytetään elimensiirtojen jälkeen. Tai oisko aids-lääkkeet? Syöpälääkkeet? Sydänlääkkeet?

        kun kuulosti niin oudolta, että lääkäri käski lopettaa lääkkeen ja kirjoittajan mukaan se on elintärkeä lääke. Niin mietitytti, että mikä lääke sellainen voi olla.


      • Miten vaihdetaan?
        kyselen, kirjoitti:

        kun kuulosti niin oudolta, että lääkäri käski lopettaa lääkkeen ja kirjoittajan mukaan se on elintärkeä lääke. Niin mietitytti, että mikä lääke sellainen voi olla.

        Siksi minä haluaisinkin tuon omalääkärin vaihtoon, koska en itsekään ymmärrä, että käskee lopettaa elintärkeän lääkkeen. Ei ollut lukenut papereita (tai sivuja koneelta).

        Itse en lääkkeen nimeä pidä tässä olennaisena asiana, vaan lääkärin huolimattomuutta. Tälle lääkärille on sattunut paljon muitakin virheitä. Varsinkin reseptit kirjoittaa miten sattuu, niitä apteekissa sitten korjaillaan...

        Esim. naapurin mummolle oli kirjoittanut epämääräisen nipun reseptejä. Lääkkeitä, joita ei voinut käyttää yhtäaikaisesti ja sitten sellaisen lääkkeen, joka olisi tarvinnut toisen lääkkeen, että olisi vaikuttanut. Vein nämä mummelin reseptit apteekkiin ja siellä korjasivat ja laittoivat lääkärille lappuja, että mitä pitäisi resepteissä olla. Jos mummeli olisi tuota lääkekoktailia vetänyt lääkärin ohjeen mukaan olisi häneltä henki lähtenyt.

        Tai siis, omalääkärin haluan vaihtoon, koska hänellä on tämä huolimaton sijainen ollut ainakin vuoden, ellei kauemminkin.

        Tuossa oli joukko lääkkeitä, jotka ovat elintärkeitä, mutta on niitä muitakin. Ja paljon lääkkeitä, joiden puuttuminen tappaa hitaasti, mutta varmasti. Itselläni tulee mieleen astmaatikot, sydäntautiset, epileptikot, diabeetikot... Puhumattakaan sitten psyykenpuolen lääkkeitten tarvitsijoista!


    • av

      Moi,
      Olemme vantaalla asuvia ja olemme vaihtanassa avovaimolle lääkäriä,syynä se että nainen venäläinen ja oma vakaumus ja moraali sekä lääketieteellinen suomensanasto puutteellinen,on siis jo oman turvallisuuden vuoksi turhaa saada tärkeässä asiassa väärinkäsitystä. Vantaalla omalääkärinvaihtoon lomake.
      Minun mielestäni näillä papereilla voi pyyhkiä vaikka mitä. Kyllä naisen oikeus valita naislääkäri ja vielä kansallisuuttaan oleva kun sellaisia kunnan alueella on, ei siinä kyse että oma lääkäri huono ole ja meidän omalääkäri todella hyvä. Siis tässä ei mitään järkevää syytä olla kieltämättä vaihtoa on paikkakunta mikä tahansa,tämä minun mielipide.Joka asiassa ei mitään byrokratian paskaa tartte tunkee,se ei edes kuulu tähän.Ja sinun tapaukssessa ,tee myös samalla valitus potilasasiamiehelle ja vaadi vaihtoa.
      Lääkärit saa kuukausipalkkaa ei provikkaa,ei siis kuulu edes ylilääkärille hittoa koko vaihto,joka tapauksessa jollain lääkärillä enemmän potilaita,koska hänen alueella sattuu asumaan enemmän.

      • sairaansairaansairas...

        hoh ja voih !
        Vantaalla minäkin.
        Mietinnässä omalääkärinvaihti.
        On syytä, terveyteni ei kohentunut, huhutaan että olis ollut pönttölomalla ( no mikä ettei se lääkärinkin pönttö voi mennä sekaisin).

        Mitä tuleeiihen ,miksi haluaa vaihtaa:
        Tämä täti ei ottanut todesta, että sairastan mm. vaikeata astmaa. Ei uusknut lääkkeitä, jouduin siksi astman takia teholle.

        On keski-iän ylittänyt täti-ihminen, ja jo kertaalleen valittanut ylilääkärille, kun tämä "lääkäri" ei ottanut edes vastaan vaikka verenpaineeni oli 220/ 120,
        eli niin korkea, et jouduin viikoksi silloinkin sairaalahoitoon!

        Kun olen monisairas, hirvittää joutuminen tämmöisen huolimattoman, eläkeikäisen pakosti töissä olevan, epämotivoituneen lekurin hoitoon.

        Elikkäs, miten olette onnistuneet vaihtamaan omalääkäriä, onko riittänyt perusteeksi se, ettei herätä turvallisuudentunnetta, etten tunne et haluaa/osaa/kiinnostuutarpeeksi potilaastaan, vaan on vain "töissä siellä".


      • Sellaistasattuu
        sairaansairaansairas... kirjoitti:

        hoh ja voih !
        Vantaalla minäkin.
        Mietinnässä omalääkärinvaihti.
        On syytä, terveyteni ei kohentunut, huhutaan että olis ollut pönttölomalla ( no mikä ettei se lääkärinkin pönttö voi mennä sekaisin).

        Mitä tuleeiihen ,miksi haluaa vaihtaa:
        Tämä täti ei ottanut todesta, että sairastan mm. vaikeata astmaa. Ei uusknut lääkkeitä, jouduin siksi astman takia teholle.

        On keski-iän ylittänyt täti-ihminen, ja jo kertaalleen valittanut ylilääkärille, kun tämä "lääkäri" ei ottanut edes vastaan vaikka verenpaineeni oli 220/ 120,
        eli niin korkea, et jouduin viikoksi silloinkin sairaalahoitoon!

        Kun olen monisairas, hirvittää joutuminen tämmöisen huolimattoman, eläkeikäisen pakosti töissä olevan, epämotivoituneen lekurin hoitoon.

        Elikkäs, miten olette onnistuneet vaihtamaan omalääkäriä, onko riittänyt perusteeksi se, ettei herätä turvallisuudentunnetta, etten tunne et haluaa/osaa/kiinnostuutarpeeksi potilaastaan, vaan on vain "töissä siellä".

        Uskoisin että riittää.. itse laitoin syyksi etten koe voivani kysyä vaivoistani (oli sen verran törkeä että luottamus meni niin vaihdoin).


    • Huhuja kuullut

      Onko jossain päin oikeasti jotain "omalääkäreitä"? En ole eläissäni sellaiseen itse törmännyt, muistan tosin kun siitä uutisoitiin joskus noin 15v sitten..

      Itse olen asioinut arvauskeskuksessa aina just sillä lekurilla, jolle on ajan sattunut saamaan, jos sinne ylipäätään on saanut mitään aikoja. Toisaalta tk:n lekurit vaihtuu niin tiuhaa tahtia, ettei kait mikään "omalääkärisysteemi" vois ikinä edes toimia...

    • Omalääkäri

      Näinköhän saadaan kaikille lääkäreille, tumpeloimmillekin potilaita, joidenka vast. otolla voisi muuten olla kovinkin hiljaista?

    • Eteiskammiovärinäpot

      Vaihdan omalääkäriä, koska ei ole luottamusta taitoihinsa. Käski sairaanhoitajan kertomana kaksinkertaistaa Marevan-annokseni, kun INR-arvo oli 1,3. Olen syönyt tätä rotanmyrkkyä flimmerin takia jo vuosikausia työterveyslääkärin valvonnassa. Nyt kun jäin eläkkeelle, niin omalääkärini jo ensimmäisellä käyntikerralla pari vuotta sitten määräsi sellaisen annoksen että hirvitti. Tänään siis olisi pitänyt aloittaa kaksinkertaisella annoksella! Annosta 32 mg viikossa on säädetty sairaanhoitajan kanssa korkeintaan 1 mg viikossa ylös tai alas. Sanoin sairaanhoitajalle, että ei onnistu. Olen Kalevan kankaalla (mullan alla), jos tuon annoksen otan. Nykyäänhän omalääkärinvaihto onnistuu nettilomakkeella ainakin täällä Tampereella. Käsittely kestää kauan ja anomus voi tulla bumerankina takaisin. Käsittelijä ilmeisesti arvioi, minkä anoja on kertonut syyksi. Laitoin syyksi "Luottamuspula". Saas ny nähä kuis käy.

    • BLOOD IS LIFE

      Jos asut kaupungissa jossa on monta terveysasemaa niin voit vaihtaa koko oman terveysaseman, siinähän samalla se omalääkärikin vaihtuis. Toi sijainen jolla oot käyny kuulostaa aika epäpätevältä ja onko se ees lääkäri vai onko valelääkäri. Mä kävin kerran yhellä lääkärillä joka oli epäpätevä ja olikohan se valelääkäri se määräs mulle antibioottikuurin jota ei ees laskenu minkään painon mukaan sano jotain että ei tarvi. Eihän ne taudit millään lastenkuurilla lähde, mä olisin tarvinu turboantibioottikuurin! Apteekissakin ihmeteltiin onko se ihan aikuisten kuuri. Kyllähän se ensin lähti mutta kun se antibioottikuuri ei ollu tarpeeks tehokas niin se tuli takasin ja vaan levis. Sitten piti mennä taas lääkäriin, menin eri lääkärille koska sille jolla kävin en toista kertaa mene! Se lääkäri jolle menin oli joku vasta valmistunu finninaama mutta se oli sentään parempi ja laski sen lääkkeen painon mukaan. Mutta jos mä taas tarviin antibioottikuurin niin täytyy varmaan ottaa jotain muuta antibioottia, koska sillä taudillahan on varmaan jo antibioottiresistenssi. Myös joskus jotkut lääkärit on sanonu se on sun ongelma tai hmpfh! Ja joskus jotkut alkaa puhua jostain ihan muista kun musta ja mun on pitäny sanoo että nyt ei puhuta niistä muista! Montako tyyppiä ne siellä vastaanotolla oikeen näkee koska mun mielestä siellä on minä ja lääkäri. Ja se joka käy jollekin muulle ei välttämättä käy mulle, pitäishän hoidon olla oma, in casu

    • BLOOD IS LIFE

      Just nyt tulee uusinta jostain alueuutisista jossa sanotaan että omalääkäreistä luovutaan

    • anonyme2

      Moikka itse sain vaihdettua lääkäriä , kirjoittelin perjantaina lomakkeen jossa kysyivät tietojani ja syytä miksi haluan vaihtaa. Kirjoitin syyn nyt odottelen että kuka on uusi lääkärini.

      • kansalaisoikeus

        Eiköhän lääkärin vaihtaminen kuulu nykyään kansalaisoikeuksiin joka puolella suomea. Omalääkärijärjestelmät lienee purettu jokaisessa terveyskeskuksessa jo.
        Kun itse tilaan aikaa lääkärille, kysyvät kenelle lääkärille haluan. Päivystystapauksissa sanon jo tilatessa että haluan ajan x-lääkärille (heitä kaksi kpl suosikkilistallani). Aina onnistunut.


      • TeilläpäSysteemit
        kansalaisoikeus kirjoitti:

        Eiköhän lääkärin vaihtaminen kuulu nykyään kansalaisoikeuksiin joka puolella suomea. Omalääkärijärjestelmät lienee purettu jokaisessa terveyskeskuksessa jo.
        Kun itse tilaan aikaa lääkärille, kysyvät kenelle lääkärille haluan. Päivystystapauksissa sanon jo tilatessa että haluan ajan x-lääkärille (heitä kaksi kpl suosikkilistallani). Aina onnistunut.

        Missä ihmeessä voi valita jopa päivystykseen mentäessä lekurin? Tai siis voiko yleensä jossain vielä varata aikaa päivystykseen? Täällä ei saa varata edes vastaanottoaikoja ja kaikki kiireettömätkin menee akuuttivastaanoton kautta ensin hoitajalle, sitten lääkärille jos tarvii. Lääkärinä on tasan se, joka kohdalle sattuu. Terveysaseman sentään täälläkin pystyy vielä valitsemaan ja sen saa vaihtaakin kerran vuodessa.


    • Anonyymi

      Tässä maassa on potilaan oikeus vaihtaa omalääkäriä, eikä sitä tarvitte selitellä kenellekkään että miksi, jos vaaditaan että pitää perustella asia, ottakaa yhteys potilasasiamieheen sillä lääkäriasema syyllistyy rikokseen.

    • Anonyymi

      Vantaalla on oikeus vaihtaa oma lääkäriä kerran vuodessa. Itse aikoinaan jouduin vaihtamaan kahteen kertaan. Itse tulostin netistä lomakkeen jonka täytin. Siinä ei ole pakko kertoa perusteita miksi haluaa vaihtaa toiseen lääkäriin. Muistaakseni menee sitten muutama viikko kun käsittelevät asian. Mulla onnistui ihan hyvin vaikka pari hoitajaa kerran sanoivat että miksi vaihdan kun on ihan hyvä lääkäri. Sanoinkin että en toki voi kyseistää ammattitaitoa, kyse onkin asenteesta. Minä olisin luultavasti tullut sen lääkärin kanssa toimeen mutta kun hän ei tullut minun kanssani.
      Olen kuullut aika monien vaihtaneen lääkäreitään kuka mistäkin syystä.

    • Anonyymi

      Pitääkin selvittää voiko vain mennä toiseen terveyskeskukseen vai edellyttääkö terveysaseman vaihto jotain paperin täyttämistä.
      Nm. Hesassa

    • Anonyymi

      Voin vaihtaa omani nuorempaan ja kauniimpaan kun ehdoista sovitaan. Onko halukkaita?

    • Anonyymi

      Missä sellaisia kuntia löytyy missä terkkari tarjoaa omalääkäriä?
      Meilläpäin saa joka käynnillä eri lääkärin. Ne varmaankin kaikki ovat omalääkäreitä?

      • Anonyymi

        Helsingissä ainakin :/ MInulla "oma lääkäri" , jota olen viimeksi nähnyt vuosia sitten . :/


    • Anonyymi

      Pääkaupunkiseudulla ainakin on ollut käytäntönä että pitkäaikaissairaalle on nimetty omalääkäri.
      Olen huomannut että siinäkin on kyllä sellainen ongelma että sitten on tarvittaessa vaikeuksia päästä kenenkään muun lääkärin vastaanotolle jos on se omalääkäri.
      On siitä ollut ajoittain puhetta että systeemi lopetettaisiin, saa nähdä.

    • Anonyymi

      Samoja "ongelmia" 🤔

    • Anonyymi

      Yritin varata kolme kertaa aikaa lääkärin vastaanotolle lähimmälle terveysasemalle jokunen aika sitten pääkaupunkiseudulla.
      Joka kerran sain vastauksen, lääkärin mielestä vaivani ei vaadi vastaanottokäyntiä eikä lääkehoitoa. Mikäli ei parane kahden viikon kuluessa itsekseen ottakaa yhteyttä uudelleen.

      Varasin ajan yksityiselle lääkärille vaikka työttömänä ei olisi ollut siihen varaa.
      Sain lääkekuurin, ongelma hoitui pois parissa viikossa. Pystyin taas pukemaan vaatteet päälle ja liikkumaan normaalisti.

    • Anonyymi

      Senkun menet sinne terveysaseman info.mistä saa sulisesti varattua ajat. Sanot mitään selitämättä.Haluat vaihtaa oma lääkärin ja hoitajan.Tai jopa terveysaseman.Siinä ei tarvita meriselityksiä yhtään.Vaihdot onnistuu mutta vain 1 kerta vuodessa!

      • Anonyymi

        Pitääköhän tuo 1 kerta vuodessakaan enää paikkansa ?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1886
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe